Wildfire schreef op maandag 25 november 2024 @ 12:58:
[...]
Dat vind ik an sich geen probleem mits het maar echte reviews zijn. Dat hoeven dan ook weer geen boekwerken te zijn maar 2 of 3 korte zinnen of een AI tekst dat kan niet door de beugel.
Alleen verdomd moeilijk om dat vooraf af te kunnen vangen...
Ik vind dit dus wel een probleem, want er word niet eerlijk bij vermeld dat de review enkel maar geplaatst is omdat er een financiele vergoeding tegenover staat. Daar hebben we op T.net daar een heel mooi labeltje voor: "Product deels gesponsord". Maar hoe vaak zie je dat mensen die selecteren? Ja, nooit dus, waarschijnlijk omdat ze bang zijn dat ze die 20 euro cashback niet krijgen.
Zo heb ik wel gedaan bij
mijn review laatst (en die cashback heb ik ook gewoon gekregen).
En hoewel ik het product toen ook nog geen week in bezit had, dus principieel zou ik dan niet direct een review schrijven, heb ik in ieder geval wel gewacht totdat ik alles daadwerkelijk up&running had (en dus toen tegen wat hobbels tegen kwam).
Ik ben net even getriggered omdat hier te posten, omdat ik net in de review tracker kijk en letterlijk 10 reviews over het merk Gigabyte, met verschillende producten gereviewed binnen 5minuten van elkaar door een handjevol gebruikers. Hebben die dit product daadwerkelijk in hun handen gehad? Of posten ze direct na bestellen even "wauw wat mooi ding, best ever" en rammen ze de link in het cashback formulier.
Sorry voor mijn taalgebruik, maar dit verpaupert dus enorm de waarde die ik durf te hechten aan gebruiker reviews op deze site. Als het aan mij ligt zouden deze merken na het draaien van zo'n cashback voortaan standaard disclaimer krijgen in de PW. Want blijkbaar werkt die paar tientjes hier en daar dus aardig goed om tientallen 5-ster reviews te krijgen op hun producten hier.
Of kunnen +0 of +1 kwaliteit reviews uit de score berekening worden gehaald? Ik zou nog niet zo ver willen gaan dat alle +0 of +1 reviews waardeloos zijn.. soms kom je net een medetweaker tegen die een niche dock toevallig ook op z'n Apple device heeft getest. Het is dan fijn om te lezen wat wel/niet werkt. Maar verder begint mij dit wel aardig te frustreren.
[
Voor 14% gewijzigd door
Hans1990 op 29-11-2024 23:52
]