Kenju schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:08:
Hoe zit het eigenlijk met van die word of mouth-marketing reviews? Het zijn reviews die geschreven worden omdat mensen iets gratis kunnen krijgen in ruil voor een review. Maar die review is dan een paar zinnetjes in de regel. Dat zijn geen echte nep-reviews, maar het platform wordt wel misbruikt door deze marketingbureaus.
De fabrikant wil immers gewoon dat er reviews te vinden zijn van mensen die het product hebben en als dat een gratis product is, zal deze al snel positief zijn, waarmee de algemene score op Tweakers dus ook beïnvloed wordt.
En als iemand vervolgens wel echt het product heeft gekocht (of gekregen, dat maakt eigenlijk niets uit) en wél tijd steekt in een review, dan heeft zijn score die wellicht wat kritischer is, minder invloed op de algemene score. En als het een positieve review is, dan profiteert zo'n marketingbureau dus gewoon mee van zijn of haar review (doel is immers om in google reviews te vinden van dat product), terwijl deze persoon gewoon betaald heeft voor zijn exemplaar.
Ik vind dat een valide vraag en het zou mooi zijn als Tweakers hier iets over kan zeggen, al weet ik niet of dit topic daar de meeste geschikte plek voor is. Ik heb zelf pas ook zo'n review geplaatst over een product wat in dit topic al een aantal keer is genoemd (MSI MPG 271QRX) want ja, wie wil nu 100 euro Steam tegoed laten liggen, maar ik heb wel in de review gezet dat ik een beloning voor het plaatsen van de review heb gekregen. Wat dat betreft zijn de aanwezige opties voor dit soort reviews niet uitgebreid genoeg. Je hebt wel "
Hoe heb je het product verkregen?" en dat is m.i. ook een zeer nuttige optie voor het plaatsen van reviews en voor de lezers van de reviews maar het is voor dit soort zaken minder geschikt want deze opties, anders dan de eerste, zijn allemaal niet van toepassing bij mij:
Hoe heb je het product verkregen?
- Gekocht (eigendom)
- Volledig gesponsord (met tegenprestatie)
- Deels gesponsord (met tegenprestatie)
- Gekregen
- Geleend
- Tweakers Testpanel
- Hands-on
Eigenlijk zou je daar nog een optie bij willen hebben: Gekocht (eigendom, review deels gesponsord).
Aan de andere kant zijn de korte reviews gewoon wat ze zijn (niet heel uitgebreid) en wordt er door Tweakers geacht dat men deze naar waarheid invult, als dat dan ook gebeurt dan zou je ook kunnen zeggen dat elke info over het product of het gebruik ervan gewoon welkome informatie is, ongeacht of de review (deels) gesponsord is. Al ben ik het wel met je eens dat dit soort reviews misschien een vertekend beeld geven van de product score.
edit: ik besef me opeens dat je misschien bedoelde: het hele product gratis krijgen ipv iets gratis bij het product krijgen in ruil voor een review. Dat zou dan gewoon vallen onder "Volledig gesponsord (met tegenprestatie)".
[
Voor 4% gewijzigd door
temp00 op 28-03-2024 12:07
]
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠