Even over de keuze wat betreft de processor:
Op MacRumors (

) las ik het volgende wat in mijn ogen plausibel klinkt. De m3, m5 en m7 zijn een en dezelfde chips, die op basis van prestaties in de fabriek worden geselecteerd. Dat wil zeggen dat nadat een chip is gebakken, wordt gekeken hoe de chip functioneert. De betere chips kunnen worden geklokt op 1.3 GHz oplopende tot 3.1 GHz turbo en krijgen het label m7. De langzamere (met meer defecten?) chips worden op 1.1 GHz geklokt tot max. 2.2 GHz turbo en krijgen het label m3. De m5 zit daartussen in.
De processor kan in de MacBook alleen worden gekoeld door de behuizing. Dat betekent dat er weinig bewegingsruimte is voor de processor om langere tijd op maximale kracht te presteren. Met andere woorden kan de processor korte rekenopdrachten uitvoeren in turboboost. Denk aan het openen van een app, het laden van een zwaar pdf bestand en een snelle export van een bestand/productie naar een (ander) bestand. Ga je echter een 4k film renderen, dan zullen alle processoren bijna gelijkwaardig gaan presteren, omdat de processor al vrij snel gaat throttlen aangezien hij zijn warmte niet kwijt kan.
En dan komt toch de gierige Hollander om de hoek kijken. Ik heb de MacBook gekocht voor erbij. Het rekenwerk laat ik wel doen door de MacBook Pro die daarvoor gemaakt is. Ik vind de meerprijs te hoog om de upgrade naar m7 te maken in verhouding tot de prestaties die ik terug krijg. Mijn beredenering is dan ook dat als de m3 die ik nu heb iets niet aankan, de m7 dat dan ook niet kan. Eerlijk gezegd is het bij mij nog niet zo ver gekomen dat de m3 MacBook dienst weigerde. Ik doe gewoon wat lichte consumenten dingetjes op de MacBook en eigenlijk gaat voor die ene keer Affinity Designer en Photo openen ook meer dan prima. Handig voor onderweg en dus prima waarvoor ik hem gekocht heb

Wel moet ik opmerken dat juist bij deze simpele 'werkzaamheden' je juist meer profijt zal moeten hebben van de m7, zie vorige alinea. Maar of dat dan ook merkbaar en meetbaar is...?
En dan nog iets. We worden de afgelopen week doodgegooid met Geekbench testen, maar nergens een praktijktest. Als er iets niet klopt is het een Geekbench test die bijvoorbeeld de iPad Pro op gelijke hoogte plaatst van desktopsystemen

Oke; op een aantal vlakken is dat wellicht ook zo, maar een processor bevat zoveel techniek die hedendaags ondersteund moet worden, dat de A9X chip het in andere situaties moet afleggen en dan niks meer voorstelt omdat het daarvoor niet voor gemaakt is. Sorry voor het vage antwoord maar mijn kennis schiet hier in te kort. Er zijn op het internet in ieder geval resultaten te vinden over de iPad Pro die sterk afwijken van een Geekbench test.