Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:51
RWK__ schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:22:
[...]

Dank voor je bericht! :)

Ik heb er een gevonden voor 1175. Dit is wel de 1.2GHz variant met 512GB aan opslaggeheugen. Is dat een goede deal?

Ik ben er zelf nog geen van ong 900 tegengekomen. :-(
Filmpje, 2015 vs 2016:
YouTube: 12" Macbook 2016 VS 12" Macbook 2015 - Speed Tests & Comparison

875 hoogste bod
VP 1100, 850 bod
Die van 1175 voor 512GB lijkt me ook netjes. 512 en 1.2 GHz cpu.
Bieden vanaf 999, maar geen bod in 3 dagen

Kijk zelf meestal op Ebay Duitsland in verkochte listings, wat de verkoopprijs is (ander toetsenbord daar, dus kopen geen zin)
Daar gaan ze voor rond de 900 weg (256GB instapmodel).

Heb mijne zelf op marktplaats gekocht in december, voor 1100 gesealde doos.
Zie er nu ook een op staan geseald voor 1375 (nieuwe model, maar rose). Kwestie van een tijdje prijzen in de gaten houden en ook gewoon meteen mailen naar verkopers ipv bieden denk ik :)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
matthijst schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:40:
[...]

Filmpje, 2015 vs 2016:
YouTube: 12" Macbook 2016 VS 12" Macbook 2015 - Speed Tests & Comparison

875 hoogste bod
VP 1100, 850 bod
Die van 1175 voor 512GB lijkt me ook netjes. 512 en 1.2 GHz cpu.
Bieden vanaf 999, maar geen bod in 3 dagen

Kijk zelf meestal op Ebay Duitsland in verkochte listings, wat de verkoopprijs is (ander toetsenbord daar, dus kopen geen zin)
Daar gaan ze voor rond de 900 weg (256GB instapmodel).

Heb mijne zelf op marktplaats gekocht in december, voor 1100 gesealde doos.
Zie er nu ook een op staan geseald voor 1375 (nieuwe model, maar rose). Kwestie van een tijdje prijzen in de gaten houden en ook gewoon meteen mailen naar verkopers ipv bieden denk ik :)
Dank voor je bericht! Zoveel verschil tussen de 2015 en 2016 model is er ook niet :+

Ik zal eens even kijken of ik nog kan onderhandelen (die van 1175). Zo niet, dan ga ik morgen bij de Amac de baseline 2016 model halen.

De anderen die je op MP hebt gevonden wonen helaas te ver weg voor mij om hem op te halen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
RWK__ schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:39:
[...]

Dank voor je bericht! Zoveel verschil tussen de 2015 en 2016 model is er ook niet :+

Ik zal eens even kijken of ik nog kan onderhandelen (die van 1175). Zo niet, dan ga ik morgen bij de Amac de baseline 2016 model halen.

De anderen die je op MP hebt gevonden wonen helaas te ver weg voor mij om hem op te halen.
Mocht je student zijn, of er een kennen, 90 euro korting (doet Amac ook):
http://www.apple.com/nl-e...-mac/macbook/zilver-256gb

[ Voor 8% gewijzigd door matthijst op 22-04-2016 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
matthijst schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:50:
[...]

Mocht je student zijn, of er een kennen, 90 euro korting (doet Amac ook):
http://www.apple.com/nl-e...-mac/macbook/zilver-256gb
Ja ben student dus ik zou hem sowieso met korting halen, bedankt!! _/-\o_

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
menno_m schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:56:
Of zoals eerder gesteld:

Macbook ontvangt stroom van extern Display via USBc kabel
Macbook stuurt beeld naar extern Display via dezelfde USBc kabel
Wellicht dat dit nog komt in een update van Apple maar in zekere zin kun je dit nu al krijgen wanneer je gebruik maakt van een dock zoals we dat al sinds jaar en dag kennen bij notebooks. Dat geldt overigens ook voor de prijs van die dingen, ze zijn duur (150 tot 300 euro zijn normale prijzen).

CalDigit heeft inmiddels ook een USB-C dock (een grote voor op bureau en een kleinere die ook voor onderweg te gebruiken is) naast Microsoft (dock is bedoeld voor de Lumia 950) en OWC. Deze zijn een wat betere aanschaf dan die adapter van Apple (je krijgt er iets meer aan poorten voor terug) tenzij je echt iets kleins zoekt wat alleen maar een USB-A en HDMI poort moet hebben naast de mogelijkheid om de poweradapter aan te kunnen sluiten. Daarbij komt dat de Apple adapter op dit moment te verkrijgen is terwijl veel van de USB-C docks alleen nog te preorderen zijn (CalDigit en OWC bijv.).

Er zijn ook een aantal beeldschermen met USB-C aangekondigd maar het lijkt erop dat het daar alleen om data gaat. Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

RWK__ schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:59:
[...]

Ja ben student dus ik zou hem sowieso met korting halen, bedankt!! _/-\o_
Of log in via Surfspot als dat kan en zoek daar dan naar de link van de Apple partnershop, gaan er nog eens drie tientjes af. Heb ik ook gedaan :*)
ppl schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 00:24:
CalDigit heeft inmiddels ook een USB-C dock (een grote voor op bureau en een kleinere die ook voor onderweg te gebruiken is) naast Microsoft (dock is bedoeld voor de Lumia 950) en OWC.
Thx! Ik lees ook even mee. Die van CalDigit ziet er wel nice uit omdat er dan ook een displayport aansluiting op zit. Helaas heeft die mini wel weer VGA (voor beamers etc.), maar geen displayport. Het ideale dock heb ik dus nog niet gezien, of ik moet keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 13:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Nog een opmerking na 11 maanden gebruik van het model uit 2015. De batterij... Ik heb nu ruwweg 130 cycles gedaan of, m.a.w. ongeveer 3 cycles per week. De batterijcapaciteit is ondertussen gezakt tot 85% van de originele capaciteit! Dit gaat me een beetje te snel. In contrast, ik heb hier iPhones (5, 5c en 6+) die tussen 300 en 500 cycles op hun teller hebben en waarvan de capaciteit nog op 90 - 92% zit.

Gelukkig heb ik AppleCare en kan ik hem binnenbrengen zodra de batterij onder 80% van zijn originele capaciteit zit maar intussen is het toch sneu dat ik gewoon een dik uur moet inleveren op batterijduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Lorefice schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:50:
Nog een opmerking na 11 maanden gebruik van het model uit 2015. De batterij... Ik heb nu ruwweg 130 cycles gedaan of, m.a.w. ongeveer 3 cycles per week. De batterijcapaciteit is ondertussen gezakt tot 85% van de originele capaciteit! Dit gaat me een beetje te snel. In contrast, ik heb hier iPhones (5, 5c en 6+) die tussen 300 en 500 cycles op hun teller hebben en waarvan de capaciteit nog op 90 - 92% zit.

Gelukkig heb ik AppleCare en kan ik hem binnenbrengen zodra de batterij onder 80% van zijn originele capaciteit zit maar intussen is het toch sneu dat ik gewoon een dik uur moet inleveren op batterijduur.
Ik weet niet hoeveel waarde je daar aan kunt hechten hoor. Die capaciteitsaanduiding kan enorm fluctueren. Het zou zo maar kunnen zijn dat ie morgen weer op 90% staat. Apple kan volgens mij uitgebreidere metingen doen om te bepalen of je echt onder die 80% zit en dus recht hebt op vervanging. Zelf geen ervaring mee hoe dat precies in zijn werk gaat.

Zie je dus een patroon van meerdere maanden zodat je er echt conclusies aan kunt verbinden, of is die 85% een resultaat van een steekproef van afgelopen week? En hoe presteert de batterij in de praktijk? Ook daadwerkelijk slechter? Ik heb vanmorgen aan een stuk door een uur lang op 50% helderheid met de 2016 MacBook zitten browsen en de volle batterij ging (dus ik praat nu niet over % health) naar 93%. Als ik dat doortrek naar een lege batterij dan zou de geadverteerde 10 uur zeker haalbaar moeten zijn. Kortom; hoe verhoudt zich dat tot jouw ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

sww89 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:14:
[...]

Ik weet niet hoeveel waarde je daar aan kunt hechten hoor. Die capaciteitsaanduiding kan enorm fluctueren. Het zou zo maar kunnen zijn dat ie morgen weer op 90% staat. Apple kan volgens mij uitgebreidere metingen doen om te bepalen of je echt onder die 80% zit en dus recht hebt op vervanging. Zelf geen ervaring mee hoe dat precies in zijn werk gaat.

Zie je dus een patroon van meerdere maanden zodat je er echt conclusies aan kunt verbinden, of is die 85% een resultaat van een steekproef van afgelopen week? En hoe presteert de batterij in de praktijk? Ook daadwerkelijk slechter? Ik heb vanmorgen aan een stuk door een uur lang op 50% helderheid met de 2016 MacBook zitten browsen en de volle batterij ging (dus ik praat nu niet over % health) naar 93%. Als ik dat doortrek naar een lege batterij dan zou de geadverteerde 10 uur zeker haalbaar moeten zijn. Kortom; hoe verhoudt zich dat tot jouw ervaringen?
Het fluctueert inderdaad sterk om sommige momenten maar het zit de afgelopen maanden toch wel consequent onder 90%. Uitschieter was 83% begin februari. Top was 88% minder van maart. In de pratijk presteert de batterij ook wel effectief minder. Ik weet een moment in Juli dat ik gewoon effectief 10u (!) heb gehaald gespreid over een dag. Nu is dat hoogstens 7 à 8u toch wel een duidelijk verschil. Natuurlijk, dat is nog steeds een vrij goede batterijduur, maar eerlijk gezegd maak ik me er toch zorgen om. Daarom dat ik ook blij ben dat ik AppleCare heb. (Voor de Apple laptops neem ik altijd AppleCare, 1 groot probleem buiten je 2 jaar en je hebt het dubbel en dik terugverdiend!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:40
Lorefice schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:28:
[...]

Het fluctueert inderdaad sterk om sommige momenten maar het zit de afgelopen maanden toch wel consequent onder 90%. Uitschieter was 83% begin februari. Top was 88% minder van maart. In de pratijk presteert de batterij ook wel effectief minder. Ik weet een moment in Juli dat ik gewoon effectief 10u (!) heb gehaald gespreid over een dag. Nu is dat hoogstens 7 à 8u toch wel een duidelijk verschil. Natuurlijk, dat is nog steeds een vrij goede batterijduur, maar eerlijk gezegd maak ik me er toch zorgen om. Daarom dat ik ook blij ben dat ik AppleCare heb. (Voor de Apple laptops neem ik altijd AppleCare, 1 groot probleem buiten je 2 jaar en je hebt het dubbel en dik terugverdiend!)
Ik vind dat extra jaar wel duur. Het staat totaal niet in verhouding met de aanschafprijs. Het is dezelfde prijs als een extra jaar garantie op een auto. Bovendien denk ik dat je wel mag verwachten dat een Macbook drie jaar meegaat. In principe koop je alleen 'het gezeik' af.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Redondo1982 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:42:
[...]

Ik vind dat extra jaar wel duur. Het staat totaal niet in verhouding met de aanschafprijs. Het is dezelfde prijs als een extra jaar garantie op een auto. Bovendien denk ik dat je wel mag verwachten dat een Macbook drie jaar meegaat. In principe koop je alleen 'het gezeik' af.
Je hebt helemaal gelijk. Afhankelijk van het product durf ik het wel zonder die extra garantie, zoals met de mijn tweede "classic" MacBook Pro (13", 2011), daarin kon je nog redelijk makkelijk knutselen. Met mijn eerste MacBook Pro (17", 2006) durfde ik het dan weer niet omdat die onderdelen gewoon strontduur waren :o. (Ondanks een falend logic board in jaar 3 van zijn leven dat vervangen werd onder AppleCare-dekking, nog steeds going strong @ mijn ouders, ding wordt 10 jaar komende november!!)

Helaas, met de verregaande integratie en miniaturisatie zoals bij de MacBook 12" is dat voorbij. Het besluit voor AppleCare is ook maar gekomen in de voorbije maand want inderdaad: Ik wil geen gezeik. Spijtig genoeg weet ik onmogelijk wanneer mijn batterij het exact gaat begeven... wie weet loop ik nog een dik jaar rond met een batterij "on the edge of...". Gelukkig kostte het me maar een goede 170 EUR omdat ik ook weer student ben dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Net mijn nieuwe Macbook opgehaald bij de Amac. Moest ze eerst wel overtuigen dat ze werkelijk de nieuwe Macbook op voorraad hadden, want elke medewerker wist het heel zeker dat ze niks binnen gekregen hadden. :+

Tot zover ben ik erg tevreden over :D . Ik vind dat hij erg vloeiend werkt, zonder haperingen of iets dergelijks. Ik ga zo eens Parallels installeren en kijken hoe dat gaat werken. De keyboard ben ik nu inmiddels gewend en typt voor mijn gevoel erg goed. Het geluid dat uit de speaker komt is ook zeer goed.

Wat een geweldig apparaat! Nu nog even kijken naar een USB-hub.. :o

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-09 10:26
Toch wel frappant dat Apple de chemische samenstelling van de accu heeft veranderd in de nieuwe Macbook Retina. Als er geen problemen waren dan was dit niet nodig geweest. Je gaat er eigenlijk maar heel weinig op vooruit, namelijk 1,7 watt uur. Ik heb het afgelopen jaar meerdere berichten gelezen over een snel dalende accucapaciteit in het oude model. Misschien dat dit "probleem" ook bekend was bij Apple en er daarom een andere accu is gebruikt? Ik zou dit wel meenemen in de keuze tussen het nieuwe en oude model ;)

Werd er bij de Amac geprobeerd om het oude model aan jou te verkopen? Ik snap dat ze van de voorraad af willen, maar om in te spelen op de onwetendheid van de klant vind ik eigenlijk niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
noslen schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 16:11:
Toch wel frappant dat Apple de chemische samenstelling van de accu heeft veranderd in de nieuwe Macbook Retina. Als er geen problemen waren dan was dit niet nodig geweest. Je gaat er eigenlijk maar heel weinig op vooruit, namelijk 1,7 watt uur. Ik heb het afgelopen jaar meerdere berichten gelezen over een snel dalende accucapaciteit in het oude model. Misschien dat dit "probleem" ook bekend was bij Apple en er daarom een andere accu is gebruikt? Ik zou dit wel meenemen in de keuze tussen het nieuwe en oude model ;)

Werd er bij de Amac geprobeerd om het oude model aan jou te verkopen? Ik snap dat ze van de voorraad af willen, maar om in te spelen op de onwetendheid van de klant vind ik eigenlijk niet kunnen.
Nu ik er zo over denk, leek dat er wel op. Ik moest wel even in discussie met ze gaan. Ik vroeg ze om de nieuwe Macbook, maar ze zeiden allemaal (7 medewerkers) vastberaden "Nee, die hebben we nog niet binnen", terwijl ik bevestiging via de telefoon had en nog gister bij een ander filiaal was om de voorraad te checken. Hij was op voorraad in Den Haag werd mij twee keer gemeld. Maar goed, ik merkte al op dat ze niet gelijk de moeite namen om de voorraad te checken.

Pas na een kleine half uur, was de medewerkster gaan kijken en kwam toen met de Macbook naar buiten. Het heeft dus wel wat tijd gekost, maar goed uiteindelijk wel erg tevreden. :D

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
Werkt Parallels goed genoeg op het 2016 model?

[ Voor 21% gewijzigd door noslen op 23-04-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01
RWK__ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:34:
[...]

Nu ik er zo over denk, leek dat er wel op. Ik moest wel even in discussie met ze gaan. Ik vroeg ze om de nieuwe Macbook, maar ze zeiden allemaal (7 medewerkers) vastberaden "Nee, die hebben we nog niet binnen", terwijl ik bevestiging via de telefoon had en nog gister bij een ander filiaal was om de voorraad te checken. Hij was op voorraad in Den Haag werd mij twee keer gemeld. Maar goed, ik merkte al op dat ze niet gelijk de moeite namen om de voorraad te checken.

Pas na een kleine half uur, was de medewerkster gaan kijken en kwam toen met de Macbook naar buiten. Het heeft dus wel wat tijd gekost, maar goed uiteindelijk wel erg tevreden. :D
Daar was ik heel snel klaar mee geweest. Zodra ze; "nee hebben we niet" hadden gezegd zou ik voldoende weten. En gewoon thuis via Apple.nl bestellen. Maarja das mijn mening

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:55

B2

wa' seggie?

TheKerremenke schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:54:
[...]

Daar was ik heel snel klaar mee geweest. Zodra ze; "nee hebben we niet" hadden gezegd zou ik voldoende weten. En gewoon thuis via Apple.nl bestellen. Maarja das mijn mening
Amac vind ik persoonlijk ook een van de meest vreselijke winkels die er zijn. Hipsters als personeel wat eigenlijk gelijk op je lip zit. Het kan aan mij liggen, maar ik kijk liever eerst even voordat ik wil weten wat volgens de verkoper persoonlijk "heel tof" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TheKerremenke schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:54:
[...]

Ja, dat klopt. Had dat ook kunnen doen, maar de Amac geeft wel 3 jaar garantie. Ik heb verder geen idee hoe goed hun garantieafhandeling is, maar goed, dat zal ik wel later zien.

En ik wou niet wachten tot dinsdag / woensdag :+

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

offtopic:
mede om dit soort redenen laat ik geen traan als zulke ketens omvallen..
In de retail hoort het te zijn u vraagt wij draaien
En niet u vraagt wij naaien..
Laat ze hun inkoopbeleid maar aanpassen om 'winkeldochters' te voorkomen

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
noslen schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:02:
Werkt Parallels goed genoeg op het 2016 model?
Ik krijg het niet werkend als ik Ubuntu installeer. Ik probeer straks Windows 10, want krijg daar een foutmelding dat Windows niet correct is geïnstalleerd na de installatieproces... :/

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53

page404

Website says no

Ryatzu schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:50:
Ik lees hier veel over de klacht dat er maar 1 usb-c poort is.
Dit is makkelijk op te lossen met het volgende product:
http://www.hypershop.com/...ass-though-usb-c-charging

[afbeelding]
Ik zou deze of iets vergelijkbaars er waarschijnlijk toch bij kopen als ik een MBr zou aanschaffen. Voor die ene keer dat je 'm toch nodig hebt. :)

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03:06
Ik ga eens kijken voor een tweedehandse, maar het liefst in Gold .. Mooie match met mijn iPhone 6S Gold. :+

Ik denk dat ik toch een paar euro's kan besparen in plaats van de nieuwe aan te schaffen.. Verschil is me nogal klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-09 18:20
Ryatzu schreef op woensdag 20 april 2016 @ 14:50:
Ik lees hier veel over de klacht dat er maar 1 usb-c poort is.
Dit is makkelijk op te lossen met het volgende product:
http://www.hypershop.com/...ass-though-usb-c-charging

[afbeelding]
Volgens mij heb je dan nog steeds maar 1 usb-c poort. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:44
jmignolet schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:23:
Ik ga eens kijken voor een tweedehandse, maar het liefst in Gold .. Mooie match met mijn iPhone 6S Gold. :+

Ik denk dat ik toch een paar euro's kan besparen in plaats van de nieuwe aan te schaffen.. Verschil is me nogal klein.
Kan je wel vertellen dat t verschil op grafisch gebied enorm is. Zo kan de nieuwe skylake Core M prima een pot League of legends aan, waar de broadwell duidelijk moeite had om LoL zelfs op lage instellingen aan te kunnen. (Ik heb beide cpus in bezit gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:22
PS4 Remote Play werkt prima op de 2016 variant, terwijl Sony minimaal een Core i5 aanbeveelt. Batterijduur blijft ook prima.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aG8i43V.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmignolet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03:06
Wouter lucassen schreef op zondag 24 april 2016 @ 14:14:
[...]

Kan je wel vertellen dat t verschil op grafisch gebied enorm is. Zo kan de nieuwe skylake Core M prima een pot League of legends aan, waar de broadwell duidelijk moeite had om LoL zelfs op lage instellingen aan te kunnen. (Ik heb beide cpus in bezit gehad)
Het werk die ik zou doen op de Macbook zou tekstverwerking zijn, youtube checken & wat surfen. Ik denk dat het grafische daarin me niet veel zou kunnen schelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Instapmodel 5-10% sneller:
http://www.macrumors.com/...k-5-to-18-percent-faster/

Remote Play met PS4 doet het hier ook (2015, Batman), wist niet eens dat het kon, geinige functie :D

[ Voor 33% gewijzigd door matthijst op 26-04-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Maatja waarom zou je een i5 nodig hebben voor remote play? Is de app echt zo slecht geschreven dan. het is alleen maar een videostream ontvangen en commandos terug sturen. Als een PS Vita dat kan dan moet een hedendaagse laptop daar toch geen problemen mee hebben.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Niks mis met die app. Sony zal wel gewoon wat roepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ik ben vooral benieuwd naar welke versie jullie hebben gekocht. Ik ga er zelf ook één aanschaffen, echter twijfel ik over de cpu. Mijn gevoel zegt koop de instapper, want zo op het eerste oog ziet het verschil er niet zo groot uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat wil je er mee gaan doen? Want voor een beetje Safari, Office, iTunes, etc. is de instap processor goed genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Redondo1982 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:42:
[...]

Ik heb m'n rMB binnenkort een jaar dus moet voor die tijd ook besluiten of ik voor AppleCare ga. Maar denk dat ik het niet doe, met name omdat ik 'm niet zo heftig gebruik en er geen bewegende onderdelen meer in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Tom schreef op donderdag 28 april 2016 @ 08:43:
[...]

Ik heb m'n rMB binnenkort een jaar dus moet voor die tijd ook besluiten of ik voor AppleCare ga. Maar denk dat ik het niet doe, met name omdat ik 'm niet zo heftig gebruik en er geen bewegende onderdelen meer in zitten.
Als ik straks m'n Macbook koop dan neem ik het er ook niet bij. Ik twijfel alleen nog over welke processor ik ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
Redondo1982 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 09:30:
[...]

Als ik straks m'n Macbook koop dan neem ik het er ook niet bij. Ik twijfel alleen nog over welke processor ik ga nemen.
Hier staat een vergelijking tussen de verschillende configuraties:

http://forums.macrumors.c...s-and-pros-chart.1969613/

Er is een groter verschil tussen de m3 en m5 dan tussen de m5 en m7. Ik denk dat je met de m5 net iets meer zekerheid hebt dan wanneer je voor het instapmodel kiest :)

[ Voor 3% gewijzigd door noslen op 28-04-2016 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
noslen schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:41:
[...]

Hier staat een vergelijking tussen de verschillende configuraties:

http://forums.macrumors.c...s-and-pros-chart.1969613/

Er is een groter verschil tussen de m3 en m5 dan tussen de m5 en m7. Ik denk dat je met de m5 net iets meer zekerheid hebt dan wanneer je voor het instapmodel kiest :)
De m5 voelt inderdaad veilig. Het is natuurlijk wel een paar honderd euro meer. Je krijgt dan wel dubbele opslag en is ook nog eens sneller dan de 256gb schijf in de m3 uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:12

Grin

Ride si sapis.

Wat een giller die processors van de laatste 4 jaren, uit bovenstaande forumpost blijkt dat mijn i7 MBA uit mid 2011 amper verschilt van een rMB 2016 qua rekenkracht. Uiteraard zijn ze vele malen zuiniger/efficiënter geworden, daar worden gelukkig wel grote stappen gezet. Maar qua rekenkracht kan mijn 2011 MBA nog wel even mee met de mobiele top.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Redondo1982 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:08:
[...]

De m5 voelt inderdaad veilig. Het is natuurlijk wel een paar honderd euro meer. Je krijgt dan wel dubbele opslag en is ook nog eens sneller dan de 256gb schijf in de m3 uitvoering.
Als je al voor de upgrade gaat zou ik dat puur en alleen doen voor de dubbele opslag. In dagelijks gebruik ga je die paar procent dat de M5 sneller is in synthetische benchmarks niet merken, om nog maar te zwijgen over de iets snellere SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:08
Zojuist de 12" Macbook 1.1Ghz M3 besteld met 256GB opslag in SpaceGrey. :)
Wordt puur gebruik voor wat mail en internet, dus meer dan voldoende specs!

Morgen geleverd, ben benieuwd!

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Tjoekie schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:19:
[...]

Als je al voor de upgrade gaat zou ik dat puur en alleen doen voor de dubbele opslag. In dagelijks gebruik ga je die paar procent dat de M5 sneller is in synthetische benchmarks niet merken, om nog maar te zwijgen over de iets snellere SSD.
Dat is ook de reden dat ik nog niet besteld heb. Ik heb geen grotere opslag nodig en het is gelijk een klap meer geld voor iets wat ik niet volledig benut. Ik heb immers ook nog mijn desktop.

Echter als je kijkt naar een topic op Macrumors (zie post Noslen hierboven) dan zie je dat er maar weinig de instapper nemen. Waarom is dit? Maken ze elkaar allemaal dol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Macrumors is vaak wel een beetje een groupieforum. Vind ik :)
Dus idd denk dat ze elkaar beetje opnaaien daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53

page404

Website says no

matthijst schreef op donderdag 28 april 2016 @ 16:48:
Macrumors is vaak wel een beetje een groupieforum. Vind ik :)
Dus idd denk dat ze elkaar beetje opnaaien daar.
En dat werkt beide kanten op. Zit ook een groep die alleen maar loopt te klagen en niks goed genoeg vindt :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:58
Op MR heeft iedereen een iPhone, iPad, Mac Mini, Macbook, Macbook Pro en iMac 5k. Ik heb gewoon een iPhone 6 en een oude Dell :{ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Grmbl. Vandaag MacBook 12" SpaceGrey besteld bij CentralPoint aangezien hun webshop aangeeft dat ze het model op voorraad hebben. Direct leverbaar met levertijd 1 werkdag. Kijk ik net in m'n order; verwachte leverdatum 10-5-2016. WTF?!

Morgenvroeg maar eens bellen. :(

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Rivanov schreef op donderdag 28 april 2016 @ 23:39:
Grmbl. Vandaag MacBook 12" SpaceGrey besteld bij CentralPoint aangezien hun webshop aangeeft dat ze het model op voorraad hebben. Direct leverbaar met levertijd 1 werkdag. Kijk ik net in m'n order; verwachte leverdatum 10-5-2016. WTF?!

Morgenvroeg maar eens bellen. :(
Dat klopt, ze hebben hem niet op voorraad, vorige week ook al contact gehad met ze en toen stond de voorraad ook al 10-5-2016. Zou hem maar annuleren en ergens anders bestellen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Even over de keuze wat betreft de processor:

Op MacRumors (:X) las ik het volgende wat in mijn ogen plausibel klinkt. De m3, m5 en m7 zijn een en dezelfde chips, die op basis van prestaties in de fabriek worden geselecteerd. Dat wil zeggen dat nadat een chip is gebakken, wordt gekeken hoe de chip functioneert. De betere chips kunnen worden geklokt op 1.3 GHz oplopende tot 3.1 GHz turbo en krijgen het label m7. De langzamere (met meer defecten?) chips worden op 1.1 GHz geklokt tot max. 2.2 GHz turbo en krijgen het label m3. De m5 zit daartussen in.

De processor kan in de MacBook alleen worden gekoeld door de behuizing. Dat betekent dat er weinig bewegingsruimte is voor de processor om langere tijd op maximale kracht te presteren. Met andere woorden kan de processor korte rekenopdrachten uitvoeren in turboboost. Denk aan het openen van een app, het laden van een zwaar pdf bestand en een snelle export van een bestand/productie naar een (ander) bestand. Ga je echter een 4k film renderen, dan zullen alle processoren bijna gelijkwaardig gaan presteren, omdat de processor al vrij snel gaat throttlen aangezien hij zijn warmte niet kwijt kan.

En dan komt toch de gierige Hollander om de hoek kijken. Ik heb de MacBook gekocht voor erbij. Het rekenwerk laat ik wel doen door de MacBook Pro die daarvoor gemaakt is. Ik vind de meerprijs te hoog om de upgrade naar m7 te maken in verhouding tot de prestaties die ik terug krijg. Mijn beredenering is dan ook dat als de m3 die ik nu heb iets niet aankan, de m7 dat dan ook niet kan. Eerlijk gezegd is het bij mij nog niet zo ver gekomen dat de m3 MacBook dienst weigerde. Ik doe gewoon wat lichte consumenten dingetjes op de MacBook en eigenlijk gaat voor die ene keer Affinity Designer en Photo openen ook meer dan prima. Handig voor onderweg en dus prima waarvoor ik hem gekocht heb :) Wel moet ik opmerken dat juist bij deze simpele 'werkzaamheden' je juist meer profijt zal moeten hebben van de m7, zie vorige alinea. Maar of dat dan ook merkbaar en meetbaar is...?

En dan nog iets. We worden de afgelopen week doodgegooid met Geekbench testen, maar nergens een praktijktest. Als er iets niet klopt is het een Geekbench test die bijvoorbeeld de iPad Pro op gelijke hoogte plaatst van desktopsystemen 8)7 Oke; op een aantal vlakken is dat wellicht ook zo, maar een processor bevat zoveel techniek die hedendaags ondersteund moet worden, dat de A9X chip het in andere situaties moet afleggen en dan niks meer voorstelt omdat het daarvoor niet voor gemaakt is. Sorry voor het vage antwoord maar mijn kennis schiet hier in te kort. Er zijn op het internet in ieder geval resultaten te vinden over de iPad Pro die sterk afwijken van een Geekbench test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
RWK__ schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 06:27:
[...]

Dat klopt, ze hebben hem niet op voorraad, vorige week ook al contact gehad met ze en toen stond de voorraad ook al 10-5-2016. Zou hem maar annuleren en ergens anders bestellen.
Lekkere tent daar.. Staat namelijk gewoon duidelijk. Op voorraad: 16

Direct annuleren zometeen! Vervelende is dat de SpaceGrey nérgens op voorraad is.. :(

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 29-04-2016 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Rivanov schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:50:
[...]

Lekkere tent daar.. Staat namelijk gewoon duidelijk. Op voorraad: 16

Direct annuleren zometeen! Vervelende is dat de SpaceGrey nérgens op voorraad is.. :(
Apple Store, in alle drie op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Online levering 3 - 6 mei
Of bedoel je fysieke Apple Store in Amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
Rivanov schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 08:11:
Online levering 3 - 6 mei
Of bedoel je fysieke Apple Store in Amsterdam?
Alle drie de Apple Stores hebben hem op voorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Alleen jammer dat ik onder Eindhoven woon en dan weer speciaal naar Amsterdam, Haarlem of Den Haag moet rijden. :+
Verdorie waarom zit in de technologie stad van Nederland nog steeds geen Apple Store. :(

Thanks heren voor de info. Zal eens kijken hoe ik het ga doen om 'm zo snel mogelijk te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Kuch Amac Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
De m7 is toch wel behoorlijk snel :>

https://www.reddit.com/r/...ch_multi_64bit_6707score/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sww89 schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 07:38:
Even over de keuze wat betreft de processor:

Op MacRumors (:X) las ik het volgende wat in mijn ogen plausibel klinkt. De m3, m5 en m7 zijn een en dezelfde chips, die op basis van prestaties in de fabriek worden geselecteerd. Dat wil zeggen dat nadat een chip is gebakken, wordt gekeken hoe de chip functioneert. De betere chips kunnen worden geklokt op 1.3 GHz oplopende tot 3.1 GHz turbo en krijgen het label m7. De langzamere (met meer defecten?) chips worden op 1.1 GHz geklokt tot max. 2.2 GHz turbo en krijgen het label m3. De m5 zit daartussen in.

De processor kan in de MacBook alleen worden gekoeld door de behuizing. Dat betekent dat er weinig bewegingsruimte is voor de processor om langere tijd op maximale kracht te presteren. Met andere woorden kan de processor korte rekenopdrachten uitvoeren in turboboost. Denk aan het openen van een app, het laden van een zwaar pdf bestand en een snelle export van een bestand/productie naar een (ander) bestand. Ga je echter een 4k film renderen, dan zullen alle processoren bijna gelijkwaardig gaan presteren, omdat de processor al vrij snel gaat throttlen aangezien hij zijn warmte niet kwijt kan.
Dat heet binning van de CPU's, gebeurt wel meer :) Zo is een FX8320 precies dezelfde chip als een FX8320BE, FX8350, en FX8350BE. En zo was de R9 290 exact hetzelfde als de R9 290x, alleen met een lager "gebinde" chip. De eerste modellen van de R9 290 kon je unlocken naar een R9 290x.

Ik denk dat het ze zo minder kost ( minder R&D) en meer oplevert omdat je meer verschillende modellen en prijspunten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Die had ik allang gemaild. ;)
Ook niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Coolblue heeft ze ook op voorraad zag ik net. Als je binnen nu en 47 minuten bestelt kun je hem vanavond al in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Woei! Thanks! Besteld. :)
Had daar vanochtend nog gekeken en toen hadden ze 'm niet.

[ Voor 54% gewijzigd door Rivanov op 29-04-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Inmiddels binnen. Top apparaatje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Rivanov schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 23:09:
Inmiddels binnen. Top apparaatje :)
Welke versie? Laat maar...m3 dus. Hoe bevalt ie? Wat testen gedaan? Want ik twijfel nog sterk tussen de verschillende processoren.

[ Voor 27% gewijzigd door Redondo1982 op 30-04-2016 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel momenteel over de aanschaf van de MacBook of een iPad pro.
Gebruik zal voornamelijk het consumeren van media zijn met Netflix en Plex. Omdat ik ook wel eens een file systeem nog heb lijkt mij de MacBook een mooie tussen weg vanwege het formaat en het gewicht. Alleen twijfel ik nog over de accuduur bij het gebruik van bijvoorbeeld Netflix en het scherm bij het gebruik buiten?
Als ik nu filmpje kijk buiten met Netflix op me iPad mini is de accu duur prima, doe ik het zelfde met de MacBook pro moet de al snel aan de lader.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 01:40:
Ik twijfel momenteel over de aanschaf van de MacBook of een iPad pro.
Gebruik zal voornamelijk het consumeren van media zijn met Netflix en Plex. Omdat ik ook wel eens een file systeem nog heb lijkt mij de MacBook een mooie tussen weg vanwege het formaat en het gewicht. Alleen twijfel ik nog over de accuduur bij het gebruik van bijvoorbeeld Netflix en het scherm bij het gebruik buiten?
Als ik nu filmpje kijk buiten met Netflix op me iPad mini is de accu duur prima, doe ik het zelfde met de MacBook pro moet de al snel aan de lader.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
De Macbook 2016 heb ik nu al een weekje, de iPad Pro 12.9 inch heb ik sinds november 2015. Sinds ik mijn Macbook heb, raak ik mijn iPad niet meer aan.

Voor het consumeren is de iPad Pro een goede optie, maar daar blijft het dan ook bij. Het heeft een krachtige processor, maar je kan hem niet goed benutten omdat hij op iOS draait. Daarnaast vind ik 689 voor de goedkoopste iPad Pro toch wel erg duur voor wat hij kan.

Als je iets meer wilt, dan moet je toch verder kijken. Voor mij is de Macbook de oplossing vanwege de software (OSX) en het formaat (compact). Op de mooie 12" display kan je ook gebruik maken van Netflix en Plex. Wil je iets meer doen? Dat kan dan ook nog altijd.

De accuduur op de Macbook is erg goed. Ik haal makkelijk 8-9 uurtjes afhankelijk van wat je doet. Films kijken slurpt de batterij bij mij in ieder geval niet.

De accuduur op de iPad Pro is vergelijkbaar met de Macbook, net zo goed. Persoonlijk vond ik de iPad Pro echt zonde van het geld. Je kan er verder niks pro's mee, afgezien van de pen en toetsenbord waar je dan nog meer geld moet neerleggen. Voor de rest is het gewoon een normale iPad.

Mijn keuze gaat uit naar de Macbook. Het is een veel beter apparaat vergeleken met de iPad Pro. Het kan meer, de software heeft veel meer opties en voor de langere termijn: Je kan meer doen dan alleen consumeren van media.

Mocht dat je niks uitmaken en je puur en alleen voor het consumeren gaat, dan zou ik de iPad wel overwegen. Je kan ook kijken naar de Air 2, maar de Pro heeft wel betere speakers en dat telt zeker wel als je alleen media gaat consumeren.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Redondo1982 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 00:46:
[...]

Welke versie? Laat maar...m3 dus. Hoe bevalt ie? Wat testen gedaan? Want ik twijfel nog sterk tussen de verschillende processoren.
Ik heb nog niet echt tests gedaan. Gewoon wat normaal gebruik.. installatie van m'n nodige tooltjes etc. Gebruik deze laptop overigens puur hier thuis voor wat internet, email en Photos. Verder geen zware taken.
Dus voor die zaken is de 1.1Ghz M3 sowieso krachtig genoeg. Heb altijd 13" en 15" MacBook Pro's gehad (non-Retina en Retina) en dan is zo'n compacte formfactor gewoon heerlijk om languit mee op de bank te liggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Ik heb ook de MacBook 2016 en de iPad Pro 12.9", en vanwege de nieuwigheid gebruik ik de MacBook nu veel. Echter als ik ga lezen op de bank (het forum doorspitten, Bliyoo etc) dan pak ik toch graag de iPad en al helemaal in bed. Buiten de deur heb in afgelopen week nog geen ervaring opgedaan.

Ik vind in ieder geval een weekje nog te kort om te kunnen oordelen of de MacBook een iPad overbodig maakt of andersom. Ik hou van beide op een eigen manier.

[ Voor 7% gewijzigd door swv op 30-04-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
iPad Pro 9.7 ook nog een optie: iets compacter en scherm reflecteert weer een stuk minder (voor als je hem buiten wilt gebruiken).
Verder eens met wat de anderen zeggen: de pro is niks pro aan, op het tikken van brieven na als je met een toetsenbord wilt sjokken. Pennetje is leuk voor de gein maar heb er nog niet veel aan (hoopte dat Astropad beter zou werken dan het doet, misschien na de zomer zeggen ze).

Ik gebruik de Air zelf een stuk minder dan de 9.7 pro: downloaden, Photoshop en uitgebreide Google-acties doe ik op m'n Mac. Internetten, kranten en tijdschriften lezen op de iPad. MacBook pak ik eigenlijk alleen als de iPad te ver weg ligt. Gebruik MacBook wel altijd op vakantie (Photoshop en blogje maken) en sinds de tip in dit topic voor PS4 remote Play: op bed liggen en PS4 spelen vanuit de woonkamer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
sww89 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 08:50:
Ik heb ook de MacBook 2016 en de iPad Pro 12.9", en vanwege de nieuwigheid gebruik ik de MacBook nu veel. Echter als ik ga lezen op de bank (het forum doorspitten, Bliyoo etc) dan pak ik toch graag de iPad en al helemaal in bed. Buiten de deur heb in afgelopen week nog geen ervaring opgedaan.

Ik vind in ieder geval een weekje nog te kort om te kunnen oordelen of de MacBook een iPad overbodig maakt of andersom. Ik hou van beide op een eigen manier.
Iedereen zal een andere ervaring hebben, maar wat ik vaak heb is dat ik terug kom op een eerder genomen beslissing. Dat heeft vaak niet eens te maken met wispelturigheid, maar met de snelle markt qua ontwikkelingen. Althans, dat zeg ik maar om de aankopen te verantwoorden :+

Ik ga juist m'n iPad wegdoen, omdat ik daar zo weinig gebruik van maak door het veelvuldig gebruiken van mijn i6s+. Die vervangt mijn iPad voor 95%. Soms ben ik het vasthouden van apparaten zo zat dat ik hier dus een Macbook voor in de plaats wil kopen. Lekker de handjes vrij en vroeger zat ik altijd met die dikke en warmblazende laptops op m'n schoot en daar werd ik helemaal gek van. Dat geluid, de warmte en het kantelen door het gewicht op je schoot was niet vol te houden. Maar door de nieuwe Macbook is deze opstelling weer mogelijk. Keuzes keuzes keuzes...en natuurlijk ook hebben hebben hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
Redondo1982 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 11:26:
[...]

Iedereen zal een andere ervaring hebben, maar wat ik vaak heb is dat ik terug kom op een eerder genomen beslissing. Dat heeft vaak niet eens te maken met wispelturigheid, maar met de snelle markt qua ontwikkelingen. Althans, dat zeg ik maar om de aankopen te verantwoorden :+

Ik ga juist m'n iPad wegdoen, omdat ik daar zo weinig gebruik van maak door het veelvuldig gebruiken van mijn i6s+. Die vervangt mijn iPad voor 95%. Soms ben ik het vasthouden van apparaten zo zat dat ik hier dus een Macbook voor in de plaats wil kopen. Lekker de handjes vrij en vroeger zat ik altijd met die dikke en warmblazende laptops op m'n schoot en daar werd ik helemaal gek van. Dat geluid, de warmte en het kantelen door het gewicht op je schoot was niet vol te houden. Maar door de nieuwe Macbook is deze opstelling weer mogelijk. Keuzes keuzes keuzes...en natuurlijk ook hebben hebben hebben ;)
Je geeft nu al aan dat de iPad onnodig is omdat je de iPhone 6s Plus meer gebruikt. Waarom twijfel je dan nog? In jouw geval is de Macbook duidelijk de beste keuze. Veel meer mogelijkheden dan een iPad en dezelfde portabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
noslen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 12:07:
[...]

Je geeft nu al aan dat de iPad onnodig is omdat je de iPhone 6s Plus meer gebruikt. Waarom twijfel je dan nog? In jouw geval is de Macbook duidelijk de beste keuze. Veel meer mogelijkheden dan een iPad en dezelfde portabiliteit.
Ik twijfel alleen nog over de processor, zoals al eerder vermeld in bovenstaande reacties. Ben mezelf aan het inlezen op diverse forums en maak dan volgende week de 'juiste' keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Redondo1982 schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:42:
[...]

Ik twijfel alleen nog over de processor, zoals al eerder vermeld in bovenstaande reacties. Ben mezelf aan het inlezen op diverse forums en maak dan volgende week de 'juiste' keus.
Processor is eigenlijk vrij simpel: als je dingen gaat doen waarvoor de m3 absoluut te traag is, dan is de m5 dat ook, en de m7 ook. De MacBook is gemaakt voor korte 'bursts' qua CPU belasting. De passieve koeling volstaat dan ruimschoots. Ga je regelmatig aan bijvoorbeeld 4k video editing doen, gaat zelfs de m7 je niet redden (je gaat hooguit eerder last krijgen van thermal throttling).

Voor burstable workload, waarbij je dus de CPU niet constant zwaar belast, presteren de nieuwe Core M processoren echter prima, en zelfs vrijwel on-par met de 2.6GHz i5 (Ivy Bridge) in mijn 13" rMBP, maar dan met een flink betere IGP. Not bad.

Uiteindelijk is het niet de keuze tussen m3 en m5 die je moet maken, maar de keuze tussen 256GB en 512GB storage. Daarna kan je nog bedenken of je bereid bent om nog 300 EUR (m3/256) of 180 EUR (m5/512) bij te betalen voor een m7. Maar ik zou het niet doen. Ik zou dat geld steken in een multi-port USB-C adapter en eventueel een van de nieuwe USB-C docking stations.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Whieee schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:40:
[...]

Processor is eigenlijk vrij simpel: als je dingen gaat doen waarvoor de m3 absoluut te traag is, dan is de m5 dat ook, en de m7 ook. De MacBook is gemaakt voor korte 'bursts' qua CPU belasting. De passieve koeling volstaat dan ruimschoots. Ga je regelmatig aan bijvoorbeeld 4k video editing doen, gaat zelfs de m7 je niet redden (je gaat hooguit eerder last krijgen van thermal throttling).

Voor burstable workload, waarbij je dus de CPU niet constant zwaar belast, presteren de nieuwe Core M processoren echter prima, en zelfs vrijwel on-par met de 2.6GHz i5 (Ivy Bridge) in mijn 13" rMBP, maar dan met een flink betere IGP. Not bad.

Uiteindelijk is het niet de keuze tussen m3 en m5 die je moet maken, maar de keuze tussen 256GB en 512GB storage. Daarna kan je nog bedenken of je bereid bent om nog 300 EUR (m3/256) of 180 EUR (m5/512) bij te betalen voor een m7. Maar ik zou het niet doen. Ik zou dat geld steken in een multi-port USB-C adapter en eventueel een van de nieuwe USB-C docking stations.
Hoe kom je erbij dat deze Core Ms een betere igpu dan de Rmbp hebben? Of lees ik dit nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Wouter lucassen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:52:
[...]

Hoe kom je erbij dat deze Core Ms een betere igpu dan de Rmbp hebben? Of lees ik dit nu verkeerd?
Vooral dat laatste. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wouter lucassen schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 17:52:
[...]

^^ what he said ;)

Ik vergelijk in mijn vorige post de Core M met de Ivy Bridge Core i5 in mijn 13" rMBP. De Ivy Bridge i5 (uit 2013) komt met de Intel HD4000 IGP, en wanneer we die HD4000 vergelijken met de HD515 in de MacBook, valt de vergelijking behoorlijk positief uit voor de MacBook ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Whieee schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 18:14:
[...]

[...]

^^ what he said ;)

Ik vergelijk in mijn vorige post de Core M met de Ivy Bridge Core i5 in mijn 13" rMBP. De Ivy Bridge i5 (uit 2013) komt met de Intel HD4000 IGP, en wanneer we die HD4000 vergelijken met de HD515 in de MacBook, valt de vergelijking behoorlijk positief uit voor de MacBook ;)
Juist (: dat zeker ja! Wel gelukkig de enige mbpr met een hd4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Whieee schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 15:40:
[...]

Ik neig ook het meest naar de m3 door de prijs, maar ook door jouw uitleg. Echter zegt iets me dat ik het verder uit moet zoeken. Maar ik maak maandag/dinsdag sowieso de keus en ik kan altijd nog switchen voor een ander als het me niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Iemand toevallig een oplossing om van 1 USB-C naar 1usb-C en 1 USB 3.0 te gaan zonder een enorme hub mee te slepen?

Op reis moet ik zo nu en dan een harddisk aansluiten om mijn video's te exporteren maar ook de MacBook aansluiten.

Is er zoiets? Gewoon een kabeltje en het liefst voor eBay prijzen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Heb die twee varianten van de Apple kabel:
USB-C naar USB 3, om 1 apparaat op aan te sluiten.
Na remote play toch ook maar die andere variant gekocht: USB-c naar USB-c/HDMI/usb3
Die laatste is eigenlijk het handigst, omdat je dan kunt blijven opladen terwijl je ook iets aan USB hebt hangen. Recensies van 3rd party dingen zitten lezen maar veel klachten, dus maar apple gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
Ik zie wel een paar aardige 2e hands exemplaren voorbij komen alleen dan met een azerty of qwertz keyboard. Zijn die keyboards zelf te vervangen en is er überhaupt een los butterfly keyboard te koop? Het lijkt of die dingen niet bestaan. Ik kan zie via google niet vinden in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
pacificocean schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:56:
Ik zie wel een paar aardige 2e hands exemplaren voorbij komen alleen dan met een azerty of qwertz keyboard. Zijn die keyboards zelf te vervangen en is er überhaupt een los butterfly keyboard te koop? Het lijkt of die dingen niet bestaan. Ik kan zie via google niet vinden in ieder geval.
Bedoel je dit?
http://goo.gl/6VBGsa

Is wel te vervangen.. :P

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
RWK__ schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:02:
[...]

Bedoel je dit?
http://goo.gl/6VBGsa

Is wel te vervangen.. :P
Thanks, maar dat is een uk board. Als dat zoveel moet kosten dan wil ook een us keyboard. Belachelijke prijs voor chinese meuk trouwens. Als er nog douanekosten bijkomen loopt het ruim boven de 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
pacificocean schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:10:
[...]

Thanks, maar dat is een uk board. Als dat zoveel moet kosten dan wil ook een us keyboard. Belachelijke prijs voor chinese meuk trouwens. Als er nog douanekosten bijkomen loopt het ruim boven de 100 euro.
US heb je ook: http://goo.gl/WrCh5B

Ze adverteren met 100% origineel, maar of het echt origineel is natuurlijk maar de vraag. Goedkoper dan hierboven ga je niet vinden lijkt mij. Daarnaast krijg je je geld terug mocht het product niet voldoen aan je eisen.

Je kan het toetsenbord ook bij Apple vervangen, maar dan betaal je gauw al 4x dat bedrag.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 22:25
Ik ben sterk aan het overwegen om een MacBook 12" aan te schaffen voor gebruik in de trein. Ik zit een uur in de trein (enkele reis) en de combinatie van het gewicht en scherm spreekt mij erg aan. Ik heb in het verleden een MacBook Air (2012) gehad en die beviel wel, alleen het scherm vond ik toen een groot minpunt.

Ik doe overigens voornamelijk software development (Visual Studio d.m.v. bootcamp). Ik snap dat het geen powerhouse is vergeleken bij de andere modellen, maar een licht apparaat vind ik toch wel extreem fijn. Een zwaardere laptop meezeulen in de trein ga ik al snel chagrijnig van worden. Zijn er nog ervaringsdeskundigen die hem gebruiken voor dev werk? Hoe bevalt dat?

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Nu een weekend de MacBook 12" met M3 processor in gebruik. Voornamelijk internet, mail, Photos en kort Final Cut Pro X gebruikt. Apparaat loopt perfect. Ideaal voor onze doeleinden. De laptop is zo licht dat het bijna nep voelt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
matthijst schreef op zondag 01 mei 2016 @ 14:14:
Heb die twee varianten van de Apple kabel:
USB-C naar USB 3, om 1 apparaat op aan te sluiten.
Na remote play toch ook maar die andere variant gekocht: USB-c naar USB-c/HDMI/usb3
Die laatste is eigenlijk het handigst, omdat je dan kunt blijven opladen terwijl je ook iets aan USB hebt hangen. Recensies van 3rd party dingen zitten lezen maar veel klachten, dus maar apple gekocht.
Ik heb een zwik van die USB-C naar USB3 dingen van eBay (Heel mooi trouwens. Volledig aluminium, stevig als een huis 2,- :) ) Doen het prima verder(is ook maar USB natuurlijk) maar is voor 1 ding tegelijk.

1x USB + laden zou al ideaal zijn onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:57
Ik denk dat deze 2016 versie als grootste voordeel het extra uur batterij leven heeft. Qua snelheid zal het niet zo'n gigantisch verschil zijn (toch niet in de praktijk).

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Batterijduur is echt geweldig.

/edit: En het geluid is echt insane. Bizar goed uit zo'n kleine laptop! _/-\o_

[ Voor 58% gewijzigd door Rivanov op 02-05-2016 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben ook aan het denken om mijn Ultimate Air in te ruilen voor een MB Retina, omdat ik weer eens iets anders wil. Heb al sinds 2010 verschillende Air in bezit gehad. Aangezien dit mijn enige PC zal zijn (voor internet, mail, licht grafisch werk, browsen en films kijken) is de hoofdreden dat ik de stap nog niet gemaakt hebt, het kleinere (maar natuurlijk wel veel betere) scherm.
Daarnaast... zouden in WWDC volgende maand wellicht nieuwe Airs/MBP's aangekondigd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Rivanov schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:31:
Batterijduur is echt geweldig.

/edit: En het geluid is echt insane. Bizar goed uit zo'n kleine laptop! _/-\o_
Batterijduur zegt me niet zo veel, ik moet eraan denken dat ik de MacBook af en toe los van de lader gebruik.
Geluid is inderdaad opvallend goed!

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:33:
ik ben ook aan het denken om mijn Ultimate Air in te ruilen voor een MB Retina, omdat ik weer eens iets anders wil. Heb al sinds 2010 verschillende Air in bezit gehad. Aangezien dit mijn enige PC zal zijn (voor internet, mail, licht grafisch werk, browsen en films kijken) is de hoofdreden dat ik de stap nog niet gemaakt hebt, het kleinere (maar natuurlijk wel veel betere) scherm.
Daarnaast... zouden in WWDC volgende maand wellicht nieuwe Airs/MBP's aangekondigd kunnen worden.
Zou nu idd mooi nog even dat maandje afwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Zo, sinds vandaag is dan ook eindelijk mijn rMB binnen. Het gaat om de instapper met m3 en 256 GB. Op dit moment wordt de Time Machine Back-up terug gezet en dan kan ik er lekker een avondje mee spelen.

De eerste indruk is in ieder geval erg goed. De wow factor is absoluut aanwezig. De bouwkwaliteit, afmetingen en gewicht alleen al maken grote indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Heb 'm nu een week in gebruik en het is echt een fantastische machine! Snel, licht, compact. Perfect voor de doeleinden waarvoor ik 'm thuis gebruik. Zakelijk altijd MacBook Pro's gehad maar aangezien ik dat niet meer nodig heb is dit meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu sinds 2 weken de 2016 M3 versie in bezit, Space Grey. Bevalt uitstekend! Ik gebruik de macbook voor lichte taken, aangezien ik nog een mac mini heb voor de iets zwaardere taken (eigenlijk alleen downloaden en voor de grotere screen real estate Thunderbolt scherm). Ik heb ook meerdere forum berichten en benchmarks bekeken en als je daarop afgaat, werd ik wel lekker gemaakt voor de M5. Maar de grotere SSD heb ik niet nodig, en in real life lijkt de performance improvement mij te beperkt om de 300 euro aan uit te geven. Toetsenbord vind ik heerlijk. Voorheen gebruikte ik op zakenreizen voor notities tijdens meetings mijn ipad mini + bluetooth lichtgewicht keyboard (keys to go), maar ik vind de macbook toetsenbord prettiger.

Enige 'minpuntje' waar ik last van heb, is dat ik af en toe op het scherm druk alsof het touchscreen is. Misschien bij een volgende generatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 03:56
Ik twijfel er over om de 256GB versie te halen. Hoe bevallen de prestaties in via 'duet' app? De 12 inch MacBook is qua gewicht ideaal, omdat ik dus ook mijn iPad overal mee naartoe neem, is minder gewicht wel fijn. Nu werk ik het liefst op een groot scherm, maar mobiel en groot gaan niet samen. De duet app biedt dus uitkomst.

Alleen vraag ik me dus af of de MacBook genoeg CPU en GPU kracht heeft om dit soepel te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Heeft iemand ook last van vastlopers op de nieuwe Macbook? Vandaag is mijn Macbook al 4 keer vastgelopen en wou hij een half uur lang niet opstarten.. Dit gebeurt als ik hem aansluit aan de oplader. Was ik net bezig met een verslag, liep hij gewoon vast en valt hij uit..

Iemand dit ook opgemerkt?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RWK__ schreef op maandag 09 mei 2016 @ 05:22:
Heeft iemand ook last van vastlopers op de nieuwe Macbook? Vandaag is mijn Macbook al 4 keer vastgelopen en wou hij een half uur lang niet opstarten.. Dit gebeurt als ik hem aansluit aan de oplader. Was ik net bezig met een verslag, liep hij gewoon vast en valt hij uit..

Iemand dit ook opgemerkt?
Nee, afgezien van 1x vastlopen op de eerste dag, geen last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:30
Hier ook geen vastlopers gehad. Ik had vandaag wel een probleempje dat ik opeens geen geluid meer had. Een reboot heeft het opgelost, maar het was apart.

Hier een vraagde voor de fotografen onder ons - wat gebruiken jullie om je foto's van je camera / SD kaart naar de rMB over te zetten? Het liefst wil ik een simpele en kleine SD-kaartlezer die ik kan gebruiken icm de USB-C poort.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 21:08
Afgelopen middag heb ik een Macbook 12" gekocht, de instapper, wel van de 2016 uitgave. Bevalt tot nu toe erg goed. Kom van een 11" Macbook Air van 2013 af. Qua snelheid voelt de nieuwe macbook iets minder aan, echter is het scherm fantastisch. Net iets meer "real estate". Het toetsenbord bevalt me verder uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

azt33 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:40:
Hier een vraagde voor de fotografen onder ons - wat gebruiken jullie om je foto's van je camera / SD kaart naar de rMB over te zetten? Het liefst wil ik een simpele en kleine SD-kaartlezer die ik kan gebruiken icm de USB-C poort.
Een pc met kaartlezer en OneDrive.
Klinkt sneu maar het is echt zo. Importeren en interpreteren van RAW duurt op de MacBook een eeuwigheid dus dat mag de pc doen. Mijn library synchroniseert dan via OneDrive naar de MacBook.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:48
azt33 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 21:40:
Hier ook geen vastlopers gehad. Ik had vandaag wel een probleempje dat ik opeens geen geluid meer had. Een reboot heeft het opgelost, maar het was apart.

Ik gebruik deze. Bevalt wel goed, enige voorzichtigheid met wisselen van SD-kaarten is wel geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:40

GforceNL

Out of memory....

Zijn er ook mensen die last hebben van slechtere performance tijdens deze warme dagen ? De laptop is passief gekoeld dus ben wel nieuwsgierig of het warme/vochtige weer hier invloed op heeft.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:58
RWK__ schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:21:
[...]
Je kan het toetsenbord ook bij Apple vervangen, maar dan betaal je gauw al 4x dat bedrag.
Doen ze niet. Ze vervangen het toetsenbord alleen voor hetzelfde type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Volkan1984 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:54:
[...]

Doen ze niet. Ze vervangen het toetsenbord alleen voor hetzelfde type.
Bedankt voor de info! Dacht dat ze dat wel deden! _/-\o_

hi!

Pagina: 1 ... 9 ... 17 Laatste