Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
ppl schreef op zondag 14 juni 2015 @ 01:40:
[...]

Niet echt maar dat komt ook deels omdat je vasthoudt aan theorie oftewel benchmarks en niet snapt wat ze nou precies doen noch waar het nou om gaat bij computers. De test waar je naar verwijst heeft hetzelfde probleem.
Sorry, maar je zit er helemaal naast. Ik begrijp prima wat de benchmarks doen, in ieder geval goed genoeg om in te kunnen schatten of ze een waardig een realistisch beeld van performance op een bepaald vlak geven. Om het dan maar even helemaal uit te spellen:

Mozilla Kraken:
Kraken is a JavaScript performance benchmark created by Mozilla that measures the speed of several different test cases extracted from real-world applications and libraries.
..
The test cases include:
  • an implementation of the A* search algorithm
  • audio processing using Corban Brook's DSP.js library
  • image filtering routines, including code from Jacob Seidelin's Pixastic library.
  • JSON parsing, including data from Tinderboxpushlog
  • cryptographic routines from the Stanford JavaScript Crypto Library
Als jij beweert dat bij dagelijks browsen je nooit te maken hebt met zaken als JSON parsing, image processing of encrypting/decrypting met o.a. AES en sha256, prima.. be my guest, maar dan zit je er toch naast. Dit zijn gestandaardiseerde tests (wat nodig is om verschillende devices/browsers eerlijk met elkaar te kunnen vergelijken) gebaseerd op zaken die tijdens webbrowsing impact hebben op de performance.

WebXPRT:
WebXPRT 2015 uses scenarios created to mirror the tasks you do every day to compare the performance of almost any Web-enabled device. It contains six HTML5- and JavaScript-based workloads: Photo Enhancement, Organize Album, Stock Option Pricing, Local Notes, Sales Graphs, and Explore DNA Sequencing.
Standaard tests van dagelijks webbrowsing werk, gebaseerd op HTML5 en Javascript. Wederom niets bijzonders, HTML5 en Javascript kom je bij een beetje webbrowsen altijd wel ergens tegen.
Sterker nog, op de productpagina van de Core M CPU's op de website van Intel staat bij de 4e voetnoot:
4. Measured using WebXPRT* 2013—a benchmark from Principled Technologies that measures JavaScript and HTML5 performance using web applications based on real world usages...
Zelfs Intel baseert de web applications performance van hun eigen Core-M CPU's op WebXPRT. Aangezien we het hier (bij de vergelijking tussen de Macbook en UX305) hebben over 2 door Intel Core-M aangestuurde systemen van eenzelfde formfactor, zou het wel heel raar zijn dat het geen valide vergelijkingstest is als Intel zelf onderdeel uitmaakt van de "BenchmarkXPRT* Development Community" (zie voetnaat 11).

Cinebench:
CINEBENCH is a real-world cross platform test suite that evaluates your computer's performance capabilities. CINEBENCH is based on MAXON's award-winning animation software CINEMA 4D, which is used extensively by studios and production houses worldwide for 3D content creation.
Een test van de makers van en gebaseerd op Cinema 4D, een 3D modelling en rendering pakket wat wijdverbreid wordt toegepast, vooral in de film industrie. Ook dit is een cross platform tool gebaseerd op echte workloads.
Ze doen daar allerlei metingen om te concluderen dat een auto harder kan rijden dan een fiets. Is dat waar? Nee hoor, kijk maar naar het Engelse stadje York. De ambulances daar komen 10 minuten later aan dan de verpleegkundige per fiets (die zijn er al snel binnen 5 minuten). De reden is heel simpel: York is een oude stad met smalle wegen en heel veel verkeer. Ambulances zijn daar niet sneller omdat het verkeer ze tegenhoudt. Op de fiets zoef je overal langs en dus is men daar sneller. Het is daar niet raar dat bij een 999 call ze zowel fiets, ambulance als traumaheli alarmeren wanneer de situatie als "ernstig" wordt ingeschat.
Leuk verhaaltje, maar het slaat nergens op. Nergens worden hier appels met peren vergeleken (no pun intended). In mijn voorbeeld zijn het 2 ultrabooks/laptops waarop gestandaardiseerde cross-platform tests worden gedaan, met name bedoeld voor de CPU, waarbij de CPU's in beide devices Intel CPU's zijn uit dezelfde reeks/serie, met als enige verschil een iets hogere clocksnelheid in het voordeel van de Macbook.
Nee want bij burst gaat het om milliseconden tot seconden. Een minuut of meer is dan al erg lang.
...
Goh, wie had dat gedacht...een processor bedoeld voor burst workloads is snel met burst en niet met langer rekenwerk...
...
En wat was de eigenschap van de hardware ook alweer? Juist, die korte burst en niet de langere load. Leuk dat ze die langere load meten maar als je al weet dat de hardware daar niet voor gemaakt is ben je een open deur aan het intrappen.
Ook hier zit je ernaast. Intel schrijft zelf in een presentatie over Turbo Boost 2.0 (zie slide 14):
After idle periods, the system accumulates "energy budget" and can accommodate high power/performance for up to a minute
Verder omschrijf wederom Intel zelf:
Availability and frequency upside of Intel Turbo Boost Technology 2.0 state depends upon a number of factors including, but not limited to the following:
  • Type of workload
  • Number of active cores
  • Estimated current consumption
  • Estimated power consumption
  • Processor temperature
When the processor is operating below these limits and the user's workload demands additional performance, the processor frequency will dynamically increase until the upper limit of frequency is reached.
Gezien we het hier hadden over een benchmark vergelijk tussen de UX305 en Macbook met dezelfde benchmark (dezelfde workload en aantal actieve cores) en op de clocksnelheid na eenzelfde CPU, blijven alleen als mogelijke oorzaken waarom de Macbook sneller/verder omlaag clockt:
  • Estimated current consumption
  • Estimated power consumption
  • Processor temperature
Aangezien de CPU's vrijwel gelijk zijn zullen ze op een gelijke clocksnelheid evenveel ampère en evenveel Watt gebruiken/verbruiken (simpele natuurkunde), op het moment dat de Macbook CPU verder terugclockt zal het verbruik zelfs lager zijn.
De enige valide oorzaak is dus temperatuur, dat geen wat ik al de eerste keer aangaf. Met het stukje ".., but not limited to.." doelen ze met name op de C-States en, afhankelijk van de CPU, de grootte van de "trappen" waarin de frequency bij Turbo Boost toeneemt, zie ook onderdeel 1.2 van Intel Whitepaper over Turbo Boost.

Ik wil het hier verder bij laten. Als jij er stellig van bent overtuigd dat Turbo Boost anders werkt dan dat Intel zelf zegt, of dat de gebruikte benchmarks toch een onrealistische vergelijking bieden ondanks dat de tests gebaseerd zijn op, of aggregaties zijn van, meerdere workloads die je dagelijks tegen komt, dan is dat jouw mening. Ik, menig ander persoon, tech websites en zelfs Intel zijn echter van mening dat tests als WebXPRT een goed beeld geven van relatieve performance tussen verschillende CPU's en al helemaal als je een vergelijk maakt tussen twee systemen met vrijwel gelijke CPU's.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:10:
Sorry, maar je zit er helemaal naast. Ik begrijp prima wat de benchmarks doen, in ieder geval goed genoeg om in te kunnen schatten of ze een waardig een realistisch beeld van performance op een bepaald vlak geven. Om het dan maar even helemaal uit te spellen:
Wat je doet is de marketingtaal van de fabrikant van de betreffende benchmark herhalen. Leuk dat ze dan termen als "real-world" aanhalen maar wat is hun definitie daar dan van? Zonder dat te weten kun je het nooit duiden. Voor de een is namelijk een gpu op z'n max draaien een real-world situatie maar voor iemand van Personeelszaken is dat compleet onrealistisch. Bij een laptop die bedoeld is voor dat laatste heeft het weinig zin om een benchmark als Cinebench op te draaien. Het spuwt data uit maar je hebt er helemaal niets aan. Daar zoek je iets wat je wat vertelt over hoe het z'n werk als office device doet. Daarnaast ontbreekt de informatie over hoe je bepaalde verschillen in de benchmarkscores moet duiden ook volledig. Toch wel zo fijn om te weten hoe dramatisch een x aantal punten verschil nou echt is (oftewel, wat houdt het cijfertje nou precies in).

Hetgeen jij niet snapt is dat het hebben van cijfertjes totaal nietszeggend zijn. Als je bovenaan of onderaan een benchmark resultatenlijstje staat zegt dat niet meer dan dat je bovenaan/onderaan die lijst staat. Het gaat hier niet om specs, cijfers, benchmarks, etc. maar het gaat er om dat het apparaat zijn werking kan doen voor hetgeen het bedoeld is. Gaat internetten over wifi lekker, is het hebben van 1 usb-c poort een probleem, gaat YouTube videootjes fullscreen draaien goed, hoe zit het met haperingen in interface elementen als Mission Control, enz. enz. M.a.w. hoe werkt het apparaat in de praktijk.

Feit blijft dat de Core M een trage cpu is bedoeld voor burst workloads. Geen van de genoemde benchmarks is in staat om dat te testen. Wat jij en die anderen doen is het vergelijken van cijfers en op basis van dat verschil zeggen dat de ander sneller is. Jullie vergeten hierbij dat iets wat traag of minder traag nog altijd traag is. Dat van die ene machine de cijfertjes hoger zijn dan de ander maakt van die machine nog steeds geen snelheidsmonster. Die UX305 is traag, de MacBook is traag. Dat de een iets sneller is dan de ander boeit niet omdat ze beiden traag zijn. Je wil alleen weten of het snel genoeg is voor bepaalde zaken en dat is vrijwel niet terug te vinden in de dingen waar je naar verwijst.
Ook hier zit je ernaast. Intel schrijft zelf in een presentatie over Turbo Boost 2.0 (zie slide 14):
Dan is je Engels gebrekkig want je verstaat overduidelijk iets totaal anders dan wat Intel en de Engelse taal bedoelen met "up to a minute". Die minuut is al erg lang...en laat dat nou net zijn wat ik geschreven heb ;) Afgezien daarvan gaat het hier helemaal niet om Turbo Boost. Dat Turbo Boost is een specifieke feature in een grote reeks aan Intel cpu's, waar ik het over heb is iets fundamenteels van de architectuur zelf. Dat is iets totaal anders en specifiek voor deze processor. Als ik Turbo Boost had bedoelt dan had ik dat ook wel als zodanig beschreven.

Zoals ik al eerder zei: het eigenlijke verhaal ligt heel wat genuanceerder dan in jouw linkjes te zien is en je ons wilt doen geloven. Je bent hier de kunst van het overdrijven aan het uitoefenen en enige relatie met de realiteit behoorlijk kwijt. Het gaat immers om de user experience, niet om de cijfertjes die je met een benchmark verkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Is het mogelijk om met een USB-C -> UsB-A kabel je iPhone op te laden via de USB-C adapter?
Is dit schadelijk voor de iPhone door een mogelijk amperage / wattage van de adapter of schaalt deze terug?

Ik ben bezig om het aantal kabels te verminderen in mijn tas. Op dit moment heb ik een macbook en iPhone 6 plus in bezit en het zou er dan zo uit komen te zien:
- USB C-> USB-a kabel
-USB C adapter
-USB-A lightning (beter zou USB-C lightning zijn)
- (USB-A adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Ik ben nu bijna een week in het bezit van het basis model van de rMB, en gebruik hem veel onderweg. Voor zover ik in deze korte tijd een indruk heb kunnen krijgen: hij bevalt heel goed.
Voor de extra informatie: thuis heb ik een maxed out iMac 24" uit 2008 staan.

Het scherm: wauw, wat een ontzettend fijn scherm

Formaat: Het is een ontzettend handzame laptop, en voor onderweg heb ik bijna het idee dat je de laptop niet in de rugzak heb. Je kan het vrijwel vergelijken met een iPad.

Snelheid: Wat betreft de snelheid, en wat erover is geschreven, vind ik hem qua snelheid vlot overkomen. Nu ben ik hier biased omdat ik van een imac uit 2008 kom. Ik niet kan inschatten hoe het is om van een rMBP terug naar een laptop als deze te gaan. Op dit moment gebruik ik het voor office, spss, internet, en af en toe een film onderweg. Na een week gebruik ben ik nog niet tegengekomen dat ik het langzaam vond.

Accu: Tot nu toe houdt hij het een dag vol met af en toe office gebruik, en ppt's bekijken. Hetzelfde geldt hier: ik kan nog niet echt veel over zeggen omdat ik hem nog maar een week gebruik, ik kom hier later wel op terug.

Toetsenbord: In het begin moest ik hier nogal aan wennen, echter na een tijdje vind ik het een fijn toetsenbord. Echter moet ik wel iedere keer omdenken wanneer ik overstap naar een ander toetsenbord.

USB-C: Wat moet ik hierover zeggen, op dit moment bestaat er nog geen enkele USB-C randapparatuur waardoor ik er niet veel mee kan. Tegelijkertijd de kanttekening dat ik de tijd dat ik de iMac heb en/of op de faculteit een USB-stick nodig heb op 1 hand te tellen is. Ik mis de extra poorten (nog) niet.

Speakers: voor een laptop gaan deze best luid en zuiver, waar ik nogal verbaasd over ben. Misschien komt het omdat de speakers wat meer naar je toe zijn gericht omdat ze boven het toetsenbord zitten.

FaceTime camera: 480p, dat is wel echt crap. Op mn iphone zit een HD frontcamera, en het verschil daarmee is wel echt heel groot. Ik snap niet dat ze er geen HD camera in hebben gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Flip op 18-06-2015 09:45 . Reden: Facetime vergeten. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsluimer
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 10:58
Hoe zit het momenteel met de mensen die hem al hebben? Allemaal tevreden? Is het jullie enige machine? Begreep laatst dat toch 2 tweakers al snel weer naar de rMBP terug zijn gegaan.

Momenteel heb ik een Macbook Pro uit mid 2010. Deze 2,66 Ghz machine heeft een SSD en 8 GB werkgeheugen. Nu begint de laptop momenteel wat langzamer te worden en werkt de bluetooth niet meer naar behoren. Laatst even zitten spelen op de rMB en dat beviel me wel. Vraag me alleen af of een 13 inch rMBP niet een veiligere keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:40

RnB

Dat ligt helemaal aan jouw werkzaamheden erop.
Zoals te lezen valt in dit topic, kan je zonder problemen en zonder al te veel te wachten licht tot mild werk erop uitvoeren. Denk aan surfen, mailen, maar ook licht Photoshop werk.

Ga jij straks video's bewerken of zwaar Photoshop werk doen, dan is de 13'' rMBP inderdaad een veiligere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:00
bartsluimer schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:33:
Hoe zit het momenteel met de mensen die hem al hebben? Allemaal tevreden? Is het jullie enige machine? Begreep laatst dat toch 2 tweakers al snel weer naar de rMBP terug zijn gegaan.
Ik ben één van die twee.
Misschien dat ik erg verwend was door de snelheid van mijn rMBP, maar de rMB voelde echt als een stap terug qua snelheid. En dat is ook niet zo gek als je de specs naast elkaar zet. Maar ik heb net als jij een aantal keren in de winkel gestaan en de rMB uitgetest. Na een halfuur was ik overtuigd dat ik het voor mijn geen stap terug zou zijn.

Toen mijn 1,1Ghz model binnen was viel de snelheid toch enorm tegen. Voornamelijk wanneer je meerdere dingen tegelijk open hebt dan merk je gewoon dat hij minder 'smooth' wordt. Als zelfs Word strandballen geeft dan wordt het wel enorm irritant. Daarom ben ik snel teruggegaan naar mijn rMBP 15 inch, ja een stukje zwaarder en lomper, maar dat neem ik voor lief gezien de snelheid.

Zelf zou ik de rMB alleen aanraden als je lichte taken doet, je al een hoofdcomputer hebt of wanneer je nu alleen een iPad gebruikt als hoofdcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tja Word geeft ook strandballen op mijn rMBP 13" uit 2013. Tegen slechte software kan nou eenmaal geen hardware op.

Verder ben ik het wel met je eens hoor. Als ik voor mijn werk niet de rekenkracht nodig zou hebben was ik ook allang geswitcht naar de rMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsluimer
  • Laatst online: 05-09 10:58
Mijn werk bestaat vooral uit het office pakket via Citrix. Dus werk ik veel met Citrix Receiver app. Daarnaast heel af en toe met iMovie een export van een film, maar dat overleef ik nu ook op mijn oude beestje.

Heb alleen een Dell U3415 scherm. Dus 34 inch curved monitor. Twijfel of 3440x1440 een succes wordt met de rMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
bartsluimer schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:33:
Ik heb de mijne ook teruggebracht en een 13 rMBP + Surface 3 gekocht.
Voor mij en mijn gebruik een betere oplossing, de OSX applicaties die ik gebruik waren niet zo vloeiend op de core m en ik vond de macbook iets te krap bemeten met wat langduriger gebruik.
Als de macbook je enige machine is zou ik zeer zeker online kopen zodat je wat makkelijker kan proberen of het wat voor je is en kan je zonder veel problemen retourneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dolby schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:12:
[...]
Voor mij en mijn gebruik een betere oplossing, de OSX applicaties die ik gebruik waren niet zo vloeiend op de core m en ik vond de macbook iets te krap bemeten met wat langduriger gebruik.
Over welke applicaties hebben we het dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:18:
[...]

Over welke applicaties hebben we het dan precies?
Bijv een final cut pro,motion, photoshop cc, ableton, vooral met multitasking loop je snel tegen de limiet van de core m aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Laatst online: 23:37
Zo me nieuwe MacBook is ook binnen, zonder speaker problemen! :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:56

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik ben benieuwd wat met lichte gamesde performance zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Laatst online: 21:03
Coldbullet schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 16:58:
Ik ben benieuwd wat met lichte gamesde performance zijn
Veel game ik niet, maar op (volgens mij) gemiddelde settings draait Hearthstone vlekkeloos, met een batterydrain van 2-4 procent per potje (a 10-15 min meestal).

Hitman absolution draait ook, echter geen idee welke settings, ziet er prima uit en oogt iig niet onder de 30 fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Net toch maar een 1,2 GHz met 512 GB besteld. Neem er nog een iMac naast, dus performance is dan minder een issue. Eens kijken hoe dat bevalt. Helaas is de levertijd nog steeds lang, zo'n drie á vier weken. Gekozen voor een zilveren exemplaar, blijf ik toch het mooiste vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Wat is de algemene ervaring... met de volgende applicaties open.

iMessage
Remote Desktop App
Safari
FileZilla
Outlook for Mac
Firefox
1Password
Terminal
Sublime Text 2
Sonos
En dan af en toe Word en Excel

Ben erg aan het twijfelen heb nu zelf een Macbook Retina 15" Top Model.
Wil hem met name gebruiken voor in de avond uren als er vragen van klanten binnen komen of snel wat opzoeken etc. of internetten (Tweakers.net etc.)
Licht webdesign werk denk aan even snel een stuk code aanpassen met sublime etc. en dan uploaden met FileZilla.
En dan outlook waar ik dan 1-2 Exchange Accounts in heb staan Office V15 (de nieuwe dus)
Voor de communicatie dan Skype en Slack etc.

Zal dit vloeiend draaien zonder al te veel moeite app's worden natuurlijk niet constant gebruikt maar staan gewoon open en zou met 8GB natuurlijk moeten kunnen. Maar ik wil wel dat als ik van de ene naar de andere applicatie switch dat alles vloeiend gaat en ik niet hoef te wachten.

Photoshop etc. zou mooi zijn voor even snel maar dat kan ik ook met Remote Desktop op de Macbook 15"

Wat is jullie ervaring hierin.

Twijfel is dus tussen 1.1Ghz Nieuwe Macbook en de 1.6 Ghz Macbook Air met 8GB Ram

Kon het toch niet laten en ben vanmiddag naar de Apple store in Den Haag geweest en daar hadden ze nog een base model op voorraad, dus die hebben we maar mee genomen.
Nu ondertussen dat alles aan het installeren is en mijn Synology CloudStation aan het syncen is heb ik nog nergens last van gehad.
Alles draait prima. Heb ook voldoende dingen tegenlijk openstaan en draait echt perfect.

Denk toch dat ik de nieuwe Macbook een beetje onderschat heb. Maar voor normaal gebruik zoals bovenstaande is het dus echt wel prima.

Ik zal later nog een ervaring posten mocht dit nog veranderen.

[ Voor 19% gewijzigd door Kavaa op 25-06-2015 19:15 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
En hij gaat weer weg :+
De hele behuizing kraakt als je hem op schoot hebt, word er nou wel een beetje moe van... maar laten we hopen dat de nieuwe wel "helemaal" goed is!
3 keer is scheepsrecht :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Mixpower schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 17:44:
En hij gaat weer weg :+
De hele behuizing kraakt als je hem op schoot hebt, word er nou wel een beetje moe van... maar laten we hopen dat de nieuwe wel "helemaal" goed is!
3 keer is scheepsrecht :+
So 3 keer een nieuwe... Heb bij die van mij nergens last van...
Speakers klinken goed en behuizing is goed. Kraakt alleen een beetje als je hem aan een "Puntje" op pakt maar das wel logisch denk ik zo.
Op schoot of op tafel heb ik er geen last van.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
djkavaa schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:40:
[...]

So 3 keer een nieuwe... Heb bij die van mij nergens last van...
Speakers klinken goed en behuizing is goed. Kraakt alleen een beetje als je hem aan een "Puntje" op pakt maar das wel logisch denk ik zo.
Op schoot of op tafel heb ik er geen last van.
Heb je geluk inderdaad, maar maakt niet uit waar je hem vast pakt kraken mag gewoon niet al helemaal niet voor €1700,-!
Heb de MacBook van een vriend van me even gepakt ook bij de punt helemaal niks!
Bouwkwaliteit laat echt te wensen over, en compensatie kan je naar fluiten wan ja nieuw product :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Mixpower schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:46:
[...]

Heb je geluk inderdaad, maar maakt niet uit waar je hem vast pakt kraken mag gewoon niet al helemaal niet voor €1700,-!
Heb de MacBook van een vriend van me even gepakt ook bij de punt helemaal niks!
Bouwkwaliteit laat echt te wensen over, en compensatie kan je naar fluiten wan ja nieuw product :+
Ah oke, zal hem nog eens aan een test onderwerpen...
Maar je hebt geen apple care neem ik aan?
En ze doen er niet moeilijk over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
djkavaa schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 18:51:
[...]

Ah oke, zal hem nog eens aan een test onderwerpen...
Maar je hebt geen apple care neem ik aan?
En ze doen er niet moeilijk over?
Nee, dat ga ik wel aanschaffen maar heb ik nog een heel jaar voor!
Nope, de eerste 14 dagen doen ze eigenlijk altijd wel een swap, en al helemaal omdat ik veel te ver van een Apple Store woon. :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
Eerste 14 dagen heb je altijd recht om jouw product weer in te leveren. Van dat geld kan je dan direct een nieuw product aanschaffen. Jij noemt het swappen, zij houden je als klant. Komt allemaal op hetzelfde neer, maar technisch is het toch anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
juliusyoup schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 23:30:
Eerste 14 dagen heb je altijd recht om jouw product weer in te leveren. Van dat geld kan je dan direct een nieuw product aanschaffen. Jij noemt het swappen, zij houden je als klant. Komt allemaal op hetzelfde neer, maar technisch is het toch anders.
Zo makkelijk ligt het ook niet, een swap word altijd besteld met spoed en krijgt dus voorrang op de normale orders ;)
Je geld terug krijgen en dan een nieuwe bestellen duurt uiteindelijk langer, in de US is het bij mijn weten zelfs 30 dagen dat ze dit beleid hanteren.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hajo94
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-05-2023
Deze week zag ik de nieuwe Macbook 12'' liggen bij de MediaMarkt. Alhoewel ik nog lang niet genoeg geld heb ben ik me alvast wat aan het oriënteren. Ik heb een aantal vragen:

- Licht video werk moet kunnen lees ik overal. Het gaat bij met name om af en toe (zeg 8 keer per jaar) een sport wedstrijd te editen. Simpel knip & plakwerk & uploaden naar Youtube. Iemand ervaring mee?

- SPSS draaien. Met name om analyses uit te voeren met grote data bestanden. Loopt dit soepel?

- Ik werk graag met bijv. Word open op links en rechts een internet site open. Ik heb het al een beetje
zitten te proberen in de winkel...is vrij krap. Mensen daar nog ervaringen mee?

- Verder ben ik een gebruiken van af en toe netflixen, officen en internetten. Lijkt me allemaal geen probleem!

Het vervelende dubio is dat een bijv. Air goedkoper is en deze zaken makkelijk moet kunnen draaien (neem ik aan?). Ik vind alleen deze gewoon ontzettend mooi + het scherm van deze is duidelijk beter....ik hoop dat er een aantal mensen zijn die kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Hajo94 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:04:
Deze week zag ik de nieuwe Macbook 12'' liggen bij de MediaMarkt. Alhoewel ik nog lang niet genoeg geld heb ben ik me alvast wat aan het oriënteren. Ik heb een aantal vragen:

- Licht video werk moet kunnen lees ik overal. Het gaat bij met name om af en toe (zeg 8 keer per jaar) een sport wedstrijd te editen. Simpel knip & plakwerk & uploaden naar Youtube. Iemand ervaring mee?

- SPSS draaien. Met name om analyses uit te voeren met grote data bestanden. Loopt dit soepel?

- Ik werk graag met bijv. Word open op links en rechts een internet site open. Ik heb het al een beetje
zitten te proberen in de winkel...is vrij krap. Mensen daar nog ervaringen mee?

- Verder ben ik een gebruiken van af en toe netflixen, officen en internetten. Lijkt me allemaal geen probleem!

Het vervelende dubio is dat een bijv. Air goedkoper is en deze zaken makkelijk moet kunnen draaien (neem ik aan?). Ik vind alleen deze gewoon ontzettend mooi + het scherm van deze is duidelijk beter....ik hoop dat er een aantal mensen zijn die kunnen helpen!
Ondanks de hoge resolutie van het Retina display betwijfel ik of je genoeg scherm ruimte hebt om echt productief te zijn (tenzij je bijna altijd in dezelfde app zit).

Als je een extern scherm gaat gebruiken dan is dit geen issue meer, maar dan zal het voornamelijk om de specs gaan welke in het voordeel van de Air zijn (of de 13" rMBP).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bossie schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 15:37:
[...]

Ondanks de hoge resolutie van het Retina display betwijfel ik of je genoeg scherm ruimte hebt om echt productief te zijn (tenzij je bijna altijd in dezelfde app zit).

Als je een extern scherm gaat gebruiken dan is dit geen issue meer, maar dan zal het voornamelijk om de specs gaan welke in het voordeel van de Air zijn (of de 13" rMBP).
Je hebt idd niet heel veel plaats om 2 apps naast elkaar te draaien met voldoende werkruimte.
Maar dat heb je dan ook niet bij de Air dus dan zou ik voor een pro gaan.
Mocht dit toch geen issue zijn en wil je portable zijn en licht werk kunnen doen dan kun je de 12" wel nemen.
Typ er dit bericht ook op en heb best wel wat zaken open staan, dit geen voor alsnog geen problemen.
Ik verwacht dat de nieuwe versie van OSX hier ook nog verbetering in gaat brengen qua snelheid en optimalisatie van effecten etc. etc.

Hij is echt wel snel genoeg voor normale dingen Office / Internet is al zeker geen probleem.
Af en toe een filmpje bewerken kan ook, en zeker als het niet in een te hoge resolutie is. Ja het renderen zal even op zich laten wachten maar als je tijd genoeg hebt is dat ook vast geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hajo94
Bedankt voor de reacties...meest veilige keuze zou dan een Macbook pro 13 inch zijn....hmmm....vind deze een stukje mooier. Maargoed, nog even tijd om over na te denken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnevt2
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:15
Misschien is het al gevraagd, maar kan het niet vinden in dit topic : hoe speelt de macbook games af? het gaat mij voornamelijk om League of Legends. Is dit ( eventueel op low settings) speelbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Laatst online: 11-09 14:43
De boekhouder des huizes wil graag zo'n nieuwe MacBook 12". Op apple.nl heeft dat een levertijd van 3-4 weken. Is het basismodel bij de Apple Store of elders wel uit voorraad leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:08

Tuxie

En WeL nU!

Xando hier in Enschede heeft ze i.i.g. zo op voorraad liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hajo94
arnevt2 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:18:
Misschien is het al gevraagd, maar kan het niet vinden in dit topic : hoe speelt de macbook games af? het gaat mij voornamelijk om League of Legends. Is dit ( eventueel op low settings) speelbaar?
Ik heb geen idee, maar als je op youtube Macbook 12 inch 2015 gaming intikt krijg je zat filmpjes. Volgens mij speelt ie ze aardig af. Iemand ervaring met SPSS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Nou 3 keer is geen scheepsrecht, nu weer problemen met de speakers :+
Nu nog 1 keer een vervanging en dan ben ik er wel klaar mee :/

[ Voor 32% gewijzigd door Mixpower op 13-07-2015 15:05 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwain
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb ook al een paar keer in de store gespeeld met deze MacBook 12 inch. Ik vind het nog steeds een moeilijke keuze aangezien de prijzen van deze MacBook en de MacBook Pro zo dicht bij elkander liggen.

Echter merk ik dat de dag van vandaag ik geen zware intensieve programma's gebruik. 4K video bewerking is niets voor mij. Af en toe een opgenomen iPhone video wat leuker maken en een heuse iPhoto bibliotheek (>90GB) beheren zijn meer mijn ding. Ik vermoed dat dit beestje dat perfect aankan, niet? Buiten al de rest zoals surfen, mailen, muziek,...

Maar daarnaast ontwerp ik ook (hobby gericht) iPhone apps. Ik heb nog niets kunnen merken hoe deze MacBook reageert met Xcode? Iemand hier wat ervaring mee?

Ik kan best leven met 1 poort en voor het ontwerpen van apps zal ik wel even die adapter gebruiken. Dat is niet echt een probleem.

Momenteel werk ik nog met een MacBook Pro 15 inch van 2009 met een Core 2 Duo 2,66Ghz en 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 14:19
Ik heb een beetje dezelfde vraag als hierboven, wil iMovie gaan gebruiken om wat iPhone video's aan elkaar te plakken. Moet lukken toch? Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik heb de rMB (1.2 GHz, 512 GB) inmiddels een paar dagen in huis. Voorheen had ik een 15 inch MBP uit 2009. Dat was m'n enige computer. Thuis op een LED Cinema Display had ik daarmee een volwaardige desktop. Die combinatie gaat vervangen worden door een iMac 5K en een 12" rMB.
De MacBook is er gekomen omdat ik toch mobiel wil zijn. Performance is dan ook minder van belang dan voorheen, toen ik alles met één laptop deed.

De retina MacBook is een prachtig apparaat. Lekker licht en heel handzaam. Het formaat bevalt mij tot dusver prima. Mooi scherm... kleiner dan ik gewend ben maar niet hinderlijk (wellicht omdat ik van non-retina naar retina ben gegaan). Eén poort heb ik nooit zo'n probleem gevonden, ik werk al met een NAS en cloudoplossingen. Snelheid vind ik prima. Bij normaal gebruik (internet, office, etc.) is alles vlot. De wat zwaardere zaken zoals Photoshop zal ik slechts incidenteel gebruiken. De rMB lijkt er weinig problemen mee te hebben.

Het enige minpunt wat ik zo kan noemen is de prijs. Blijf het een flink bedrag vinden. Ik heb mij eroverheen gezet en wilde echt voor compact en licht gaan, maar voor het geld kun je ook een leuke 13" MBP kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat betreft Xcode voorzie ik geen problemen. Ik ben zelf aan het wachten op de MacBook met Skylake (of wellicht een 14/15"? we'll see), dus het zal niet 100% vergelijkbaar zijn met de huidige MacBook, maar dan nog denk ik niet dat je al te bang moet zijn om hiermee aan de slag te gaan. Ik denk dat screen real estate eerder een issue zou kunnen zijn en niet zozeer de CPU. Xcode heeft bij mij nog nooit veel CPU en/of geheugen gevreten en compilen... seriously... die paar (milli)seconden langer wachten? Als je echt gigantische projecten wil gaan uitvoeren met Xcode is een krachtigere MacBook (Pro) misschien een betere keuze, maar voor het hobbymatige programmeerwerk zal de MacBook je echt niet teleurstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 08:31
Het probleem met taken als videobewerking, Xcode, etc. is dat het redelijk veel belasting legt op de CPU, vooral bij meerdere taken tegelijk. En dan kom je al gouw bij het "probleem" van de 12" MacBook: het heeft geen ventilator. Hoewel dat in veel gevallen een mooi voordeel is, wordt het dan echter een nadeel. De CPU gaat aan Thermal Throttling doen, en je een paar honderd MHz gaan inleveren zolang hij te warm is. Wat bij video rendering en compileren van gemiddelde projecten langer duurt dan slechts een aantal seconden.

Het is dus niet zo dat de 12" MacBook het niet zou kunnen, het is er niet voor gemaakt. Als de taken onderdeel uit maken van je dagelijkse werkzaamheden/hobby, dan kun je er nog wel eens veel hinder van gaan ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

Ik denk dat dit genoeg zegt..

Ik blijf het een mooi ding vinden maar wacht zelf een jaar om te zien of dit een trend gaat worden -> alle modellen met 3 kleuren..

Ik zou graag een spacegrey rMBP 13 inch willen:)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
ThomasG schreef op maandag 20 juli 2015 @ 21:14:
Het probleem met taken als videobewerking, Xcode, etc. is dat het redelijk veel belasting legt op de CPU, vooral bij meerdere taken tegelijk. En dan kom je al gouw bij het "probleem" van de 12" MacBook: het heeft geen ventilator.
Ehh, je bedoelt "het heeft een Core M". Het probleem is zeer zeker niet de afwezigheid van een fan want ook met stikstof koeling zal de MacBook problemen hebben met taken als videobewerking en Xcode. Dan hebben we het hier wel over de wat meer eisende projecten in die tools want met simpele videobewerking en Xcode werk (Xcode kun je ook gebruiken voor shellscripts, python, etc.) wil zo'n Core M prima. Sterker nog, dat wil op een iPad nog prima zoals al velen hebben gedemonstreerd.

Het gaat hier dus ook niet zozeer om foto-/videobewerking, programmeren, etc. maar om de zwaarte van die workload. De Core M is niet geschikt voor het zware werk, een Core i5 en zelfs een i7 in bijv. de Air kan daarvoor zelfs al ongeschikt zijn. Die Mac Pro hebben ze niet voor niets in de line up ;)
Wat bij video rendering en compileren van gemiddelde projecten langer duurt dan slechts een aantal seconden.
En laat dat nou net het grootste minpunt van de Core M zijn. Die is niet gebouwd voor workloads die langdurig de performance op een hoog level moeten hebben. De Core M is er voor de workloads die baat heeft bij korte bursts. Ook hier maakt het geen drol uit of je dat ding koelt met een fan, stikstof of een bakplaat met water.
Het is dus niet zo dat de 12" MacBook het niet zou kunnen, het is er niet voor gemaakt. Als de taken onderdeel uit maken van je dagelijkse werkzaamheden/hobby, dan kun je er nog wel eens veel hinder van gaan ondervinden.
Exact. Het is dus zaak om eerst uit te zoeken hoe zwaar je workload is. Die MacBook moet je vooral op eenzelfde lijn zetten als de iPad Air 2: hij is vooral leuk voor op de bank en om mee te slepen voor office werk onderweg (hij kan wel wat meer dan dat maar verwacht geen wonderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:23
Vandaag weer even gezien en mee geklooid. Mooi ding, echt een supermooie laptop. :9
Meest verstandige zou een nieuwe MacBook Pro zijn, maar de MacBook trekt enorm omdat het echt iets nieuws is.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwain
  • Niet online
Ik heb hem nu een paar dagen in mijn bezit. Zoals ik al eerder aangaf aanzie ik mezelf niet als CPU-intensieve gebruiker. Ik doe het dagelijkse surf en mail verkeer. Werk mijn blogs wat bij. Fraai mijn iPhone video's wat op en beheer mijn heuse iPhoto Bibliotheek van meer dan 90GB.

Daarnaast ontwerp ik wat enkele iPhone apps dankzij Xcode. Ik zie mezelf dus echt niet als iemand die steeds de limieten van de CPU gaat opzoeken maar aan de andere kant doe ik dan ook wel ietsje meer als de meeste gemiddelde gebruiker.

Ik moet best toegeven dat deze MacBook absoluut niet traag aanvoelt. Je leest er allerlei verhalen over, ja zelfs in dit forum. Maar de MacBook 12 inch is absoluut geen slak. Uiteraard tonen de benchmarks lagere cijfers aan maar in gebruikservaring merk je dit absoluut niet en daar gaat het tenslotte toch om, niet?

Uiteraard zal het exporteren van 4K video trager verlopen, het compileren van grote Xcode projecten neemt wat meer beslag in. Maar zo dramatisch is het allemaal niet, zeker niet voor de gemiddelde gebruiker.

ik vind het best jammer dat deze MacBook wat lijdt onder de negatieve sfeer van de benchmarking cijfers terwijl je dit in de gebruikservaring niet merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:36

MazeWing

The plot thickens...

Het is inderdaad een prima laptop(je) voor het wat simpelere werk. En laat nu net het "simpeler" werk vaak verantwoordelijk zijn voor een groot deel van het laptop gebruik.

Zolang je geen programma's draait die de cpu langdurig belasten, zul je zelden tegen de limieten van de Core-M aanlopen. De laptop is daar dan ook niet voor bedoeld. Het kan natuurlijk wel, maar ik heb het idee dat het toch een beetje in de markt is gezet als erg lichte laptop waar je toch volwaardige dingen op kan doen (die je niet op een tablet kan doen).

Het grote probleem wat mensen hebben met deze laptop betreft volgens mij de prijs/prestatie verhouding.
Voor een laptop van deze prijs wordt gewoon betere performance verwacht. En alhoewel daar misschien een kern van waarheid in zit, blijf e.e.a. natuurlijk afhankelijk van wat er überhaupt mogelijk is met zo'n dunne/lichte behuizing.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Wat eigenlijk ook een beetje onterecht is. Een MacBook Air met vergelijkbare specs is maar een euro of 100 minder geloof ik. Dan moet je alleen kiezen tussen een iets groter en veel beter scherm of juist weer iets meer performance. Echter als performance de doorslaggevende factor is zul je je moeten afvragen of die Air dan nog wel volstaat en je niet naar de veel duurdere MacBook Pro moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
ppl schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 16:06:
Wat eigenlijk ook een beetje onterecht is. Een MacBook Air met vergelijkbare specs is maar een euro of 100 minder geloof ik. Dan moet je alleen kiezen tussen een iets groter en veel beter scherm of juist weer iets meer performance. Echter als performance de doorslaggevende factor is zul je je moeten afvragen of die Air dan nog wel volstaat en je niet naar de veel duurdere MacBook Pro moet.
Dit is dus precies het grote punt van twijfel en/of verwarring waar ik eigenlijk mee zit.
Toegegeven, sinds de eerste iPad met retinascherm ben ik heel erg onder de indruk van dat superbeeld. Toen ik ging oriënteren op een Mac (nog steeds mee bezig) was eigenlijk alleen de rMBP een optie, maar voor gruwelijk veel geld.

Omdat ik geen ervaring had met het Mac ecosysteem heb ik begin dit jaar een 2012 Mac mini aangeschaft (aanbieding bij A-Mac, €499). Daar heb ik vrij snel 16GB geheugen ingestopt en inmiddels een 256GB SSD EN 1 TB HYbride HD.

Dingetje doet het prima op 2 x full HD beeldschermen en ik kan dus wel zeggen dat het Mac ecosysteem prima bevalt, op wat kleinigheidjes na.

En toen kwam Apple met die 12" MacBook aanzetten. Precies tussen die air en pro in, maar eigenlijk wel perfect portable en dat is eigenlijk wat ik zoek.
  • Ik ben dagelijks onderweg naar een viertal vaste plekken waar ik gedurende een paar uur per locatie wat zaken moet afwerken (vooral office gebruik, maar ook wat zaken die op een Windows platform moeten draaien) en dan weer door naar de volgende.
  • Hobbymatig wil ik me gaan toeleggen op Xcode (ik heb wat ideeën voor apps die ons leven hopelijk wat makkelijker maken in onze petrol branche) maar dat zullen geen grote projecten zijn. Vooralsnog kan dat ook aan m'n bureau waar de mini staat.
  • Webdesign vind ik interessant, maar vooral met Wordpress, omdat omdat een fijn pakketje vind.
  • Klooien met Windows VM hoort er als ex-ICT'er natuurlijk gewoon bij, maar ook dat kan natuurlijk prima op m'n mini, die toch wel zal blijven staan.
  • Gamen kom ik eigenlijk nu al niet an toe. Ik ben al blij als ik binnenkort weer een paar uur tijd over heb en verder kan met Super Mario Galaxy op de Wii (beide delen nog steeds niet uitgespeeld, dus uitdaging zat) en ik heb in het verleden al een keer de fout gemaakt om een pc aan te schaffen voor een specifieke game. Daar trap ik dus niet weer in. Ik beschouw mezelf als een casual gamer en dan liefst zo hersenloos mogelijk.
  • Foto- en videobewerking is iets waar ik wel meer mee wil gaan doen. Ik heb vanuit de zaak beschikking over de gehele Adobe Creative cloud apps en die wil ik ook wel blijven gebruiken. Ook hier geldt natuurlijk dat dit prima op de mini kan.
Al met al misschien best een luxeprobleem (die heb ik overigens het liefst, want andere problemen zijn lastiger op te lossen) maar toch nog voldoende twijfel over war ik zal doen.
Ik ben bang dat wanneer ik kies voor de 13" air ik spijt ga krijgen van het beeeldscherm en bij de pro misschien wel van het feit dat de machine weer overkill is voor wat ik doe. De 12" MacBook is dan misschien wel de mooiste tussenweg voor mij.
Ik heb me natuurlijk ook al eens zitten afvragen of die enkele poort voldoende zou zijn voor mij. Als ik onderweg ben zal ik weinig meer nodig hebben en een muis kan prima via Bluetooth.
Ik vraag me echter wel af of deze MacBook ondersteuning heeft voor twee externe beeldschermen d.m.v. Daisychainen (2x Dell U2414H op bureau staan waar ik overigens heel blij mee ben). Of dit überhaupt ooit nodig is betwijfel ik, maar als de mini zou sterven (hoe groot is die kans?) dan wil ik niet meteen gedwongen zijn weer een hoop geld te investeren en dan zou de MacBook (air, pro, whatever) enige tijd m'n hoofdsysteem moeten zijn.
Al met al een heel verhaal met overwegingen. Wie geeft raad? Budget is €1700 (op de plank liggen, zeg maar) maar dat kan ik zonder pardon verhogen als dat meerwaarde biedt.

Ter extra informatie: ik heb/had een HP ProBook liggen van ruim 2,5kg die ik echt te zwaar vond om mee te zeulen in een toch al zware tas met papierkraam. Gewicht is voor mij dan ook erg belangrijk op dit moment. Met alleen m'n iPad mini ga ik het ook niet redden, dan zijn er toch net iets teveel zaken die ik niet lekker kan doen.

Edit: Oh ja: Space Gray is wel een hele mooie kleur :9~

Relax. nothing is under control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Het feit dat de MacBook en rMBP 13 inch qua prijs zo dicht bij elkaar liggen maakt het voor mij een makkelijkere keuze.

Ik zou altijd voor de rMBP gaan vanwege het iets grotere scherm, maar vooral de betere prestaties! Dat ie iets zwaarder en groter is neem ik dan graag op de koop toe!

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwain
  • Niet online
MazeWing schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 10:02:
Ik zou altijd voor de rMBP gaan vanwege het iets grotere scherm, maar vooral de betere prestaties! Dat ie iets zwaarder en groter is neem ik dan graag op de koop toe!
Maar zo klinkt het alsof de MacBook helemaal geen prestaties heeft en dat is totaal onterecht! De MacBook heeft voldoende prestaties in huis om de alledaagse gebruiker te plezieren en ik spreek van ondervinding.

Je hebt niet constant die extra prestaties nodig en waarschijnlijk merkt de gemiddelde gebruiker helemaal niets van de verloren prestaties t.o.v. de Pro-modellen. De Mac Pro is trouwens ook niet voor iedere desktop gebruiker weggelegd.

Degelijke opmerkingen geven deze MacBook een slechte reputatie en dat is totaal onterecht. Apple heeft goed nagedacht over deze nieuwe MacBook en voor de meeste gebruikers is dit een prima apparaat met voldoende power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pwain schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:23:
[...]
Degelijke opmerkingen geven deze MacBook een slechte reputatie en dat is totaal onterecht.
Dergelijke* ;) Anders is het te positief!

Teveel mensen maken zich teveel zorgen om de prestaties van deze laptop. Uiteindelijk kan deze laptop volgens mij alle casual dingen wel (ook Xcode, ook Photoshop, ook [XYZ]). Maar als je de vetste ubergame in Xcode wil programmeren, 99% van de tijd foto's wil bewerken met 3.000+ filters en dergelijke en echt het onderste uit de kan wil halen, dan is de Core M, in een MacBook of in welke PC of laptop dan ook, simpelweg NIET de processor voor jou en voor jouw workload. Hoe moeilijk kan het zijn?

Internetten, mailen, leuke hobbyprojectjes in Xcode, misschien een simpel dom spelletje? Ga voor deze laptop, als deze voor jou groot genoeg is. Wil je toch iets meer performance dan wat vandaag de dag mogelijk is? Wacht op Skylake, dat zal misschien 2/3 maandjes duren?

En als je meer dan dat wil, dan ga je voor een rMBP 13/15".

Ik heb voor m'n werk een maxed out 15" rMBP, maar eigenlijk is dat pure overkill. Privé, waar ik nu mee typ, heb ik een 13" rMBP, ook overkill. Ik ga binnenkort wat meer doen met Xcode, en dan is het nog steeds overkill. Gamen (serieuze games) doe ik op een PS4, daar is een Mac gewoon niet voor gemaakt in mijn ogen. En als ze straks komen met de MacBook 12" met Skylake (13/14" zou ik ook leuk vinden) dan wordt dat m'n nieuwe laptop. En ik weet zeker dat ik er geen spijt van zal krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwain
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:41:
[...]? Wacht op Skylake, dat zal misschien 2/3 maandjes duren?
Dat geloof je zelf toch niet dat Apple na 7 á 8 maand deze nieuwe MacBook al een update gaat geven? De snelste update staat op naam van de eerste Mac Mini en dat was pas na 13 á 14 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Op dit moment is het een beetje onduidelijk wat de positie van de Air is. Wellicht dat we daar eind dit jaar wat meer duidelijkheid in krijgen (bijv. alleen MacBook en MacBook Pro 13" met Skylake).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Pwain schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 15:23:
[...]

Maar zo klinkt het alsof de MacBook helemaal geen prestaties heeft en dat is totaal onterecht! De MacBook heeft voldoende prestaties in huis om de alledaagse gebruiker te plezieren en ik spreek van ondervinding.

Je hebt niet constant die extra prestaties nodig en waarschijnlijk merkt de gemiddelde gebruiker helemaal niets van de verloren prestaties t.o.v. de Pro-modellen. De Mac Pro is trouwens ook niet voor iedere desktop gebruiker weggelegd.

Degelijke opmerkingen geven deze MacBook een slechte reputatie en dat is totaal onterecht. Apple heeft goed nagedacht over deze nieuwe MacBook en voor de meeste gebruikers is dit een prima apparaat met voldoende power.
Het probleem is en blijft de erg hoge prijs. In mijn ogen een TE hoge prijs.
Voor hetzelfde geld heb je een rMBP die gewoon meer waar geeft voor hetzelfde geld.

Alleen als gewicht en formaat echt het aller belangrijkste zijn van een laptop is de nieuwe MacBook een uitstekende keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
MazeWing schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:33:
[...]

Voor hetzelfde geld heb je een rMBP die gewoon meer waar geeft voor hetzelfde geld.
waar vindt jij een nieuwe 2015 13inch MacBook Pro Retina met 256Gb opslag en 8Gb RAM voor € 1449?

Hoor het heel graag van je! (gaat je overigens niet lukken, ben ik bang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Hij is een tijdje op meerdere plaatsen €1499 geweest. Inderdaad een paar tientjes duurder, maar dat is niet het punt.

Het punt is dat ze brode erg dicht tegen elkaar aan geprijst zijn en de MacBook in mijn optiek net iets te hoog geprijst is. Misschien is dit weer gedaan om ook weer niet in het vaarwater van de air te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
MazeWing schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 19:33:
Het probleem is en blijft de erg hoge prijs. In mijn ogen een TE hoge prijs.

Alleen als gewicht en formaat echt het aller belangrijkste zijn van een laptop is de nieuwe MacBook een uitstekende keuze.
Laat de MacBook nou juist gericht zijn op dat gewicht en formaat terwijl de MBP serie gericht is op performance. Met die blik en jouw redenatie geeft dat het volgende:
  1. De MBP heeft een te hoge prijs omdat ie niet licht en klein genoeg is, de MB is goedkoper!
  2. De MB heeft een te hoge prijs omdat ie niet genoeg performance heeft, de MBP is goedkoper!
Dat laat eigenlijk des te meer zien hoe uit de toon de Air op het moment is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

De Air is inderdaad volledig uit de toon anno 2015. Prijzen die een stuk boven de betere ultrabook (XPS13, HP X360, Yoga 2pro) ligt, met een beduidend minder scherm en een behuizing die toch wel een tikkie groter is dan eigenlijk zou moeten.

Ook al is de performance van de MacBook voor zat doeleinden toereikend, blijf ik het een erg duur/te duur product vinden voor iets wat het eigenlijk alleen van zijn gewicht en maat moet hebben.
Ook vind ik het jammer dat ze er geen 13 inch scherm in gestopt hebben. Zeker als je kijkt naar de XPS13 zou dit volgens mij wel ergens mogelijk geweest zijn.

Maar kort samengevat: ik vind de prijs die betaald moet worden voor een erg lichte en dunne laptop te duur voor wat je er uiteindelijk voor terug krijgt (vooral kijkend naar de prestaties en het schermformaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pwain schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 17:17:
[...]

Dat geloof je zelf toch niet dat Apple na 7 á 8 maand deze nieuwe MacBook al een update gaat geven? De snelste update staat op naam van de eerste Mac Mini en dat was pas na 13 á 14 maanden.
Ja, dat geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Laatst online: 13-09 21:05

hmr

Ik wil wellicht, zodra ik er een voor een mooie prijs zie verschijnen bij Vraag & Aanbod, toch een Macbook 12" gaan aanschaffen.

Met name de portabiliteit spreekt mij aan alsmede het design! Ik zou er voornamelijk op gaan browsen, office werkzaamheden op uitvoeren en wat netflix etc.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
hmr schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 16:46:
Ik wil wellicht, zodra ik er een voor een mooie prijs zie verschijnen bij Vraag & Aanbod, toch een Macbook 12" gaan aanschaffen.

Met name de portabiliteit spreekt mij aan alsmede het design! Ik zou er voornamelijk op gaan browsen, office werkzaamheden op uitvoeren en wat netflix etc.
check je PM! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:40
Ik vind eigenlijk vooral het toetsenbord op de macbook echt een drama..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
  • Laatst online: 12-09 22:43
Daarnet ook eens gaan kijken naar deze MacBook en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben, zeker van het gewicht (+ met in vergelijking met de MBP 13).

De uitgestalde modellen (elke kleur 1) waren allemaal het basic model: 1,1 + 256GB. Ik vond dat eigenlijk al vlot genoeg werken voor wat het moet dienen (heb thuis een vrij uitgebreide mac mini mocht ik toch iets zwaarder willen doen, deze macbook zou puur voor onderweg 1 en ander te doen zijn). Ik denk wel dat ik voor het 512GB model zal gaan. Ik ben toch van plan deze MacBook een tijd te gebruiken, dan zal 256GB toch wel krap worden na x aantal jaar.

EDIT: ivm het toetsenbord, daar had ik nu eigenlijk geen problemen mee toen ik het testte. Ik vond het zelfs beter typen dan een MBP, maar ik moet zeggen dat ik ook niet gewoon ben om daarop te typen.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaganzza op 05-08-2015 14:29 ]

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Vaganzza schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:21:
Daarnet ook eens gaan kijken naar deze MacBook en ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben, zeker van het gewicht (+ met in vergelijking met de MBP 13).

De uitgestalde modellen (elke kleur 1) waren allemaal het basic model: 1,1 + 256GB. Ik vond dat eigenlijk al vlot genoeg werken voor wat het moet dienen (heb thuis een vrij uitgebreide mac mini mocht ik toch iets zwaarder willen doen, deze macbook zou puur voor onderweg 1 en ander te doen zijn).
for your info:

Ik draai nu DP6 van El Capitan (10.11), draait echt vele malen sneller en beter dan Yosemite ooit heeft gedaan op mijn ruim 7 weken oude 12inch MacBook.
En ik heb het base-model

:) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Hij is zo gaaf, ik twijfel tussen deze en de MBP Retina. Doe er nooit iets zwaars op (behalve een filmpje omzetten met Handbrake) dus qua performance zal het prima zijn.

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Komen jullie toe met die 256GB? Zou dit genoeg zijn toekomstgewijs (pakweg 5 jaar)? Ik twijfel daar serieus aan (heb nu zo'n 50 GB aan foto's staan nu, maar ik zal ze enkel bekijken op deze MacBook dus niet bewerken)

 iPhone 17 256GB Zwart|  Apple Watch S11 SG |  Mac Mini M1 (2020) |  MacBook Air 13" (2025) Blauw |  Apple TV 4K (2x) |  Airpods 4 (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Vaganzza schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:37:
Komen jullie toe met die 256GB? Zou dit genoeg zijn toekomstgewijs (pakweg 5 jaar)? Ik twijfel daar serieus aan (heb nu zo'n 50 GB aan foto's staan nu, maar ik zal ze enkel bekijken op deze MacBook dus niet bewerken)
Ik wel, heb nu zo'n 160GB in gebruik op mijn hoofdcomputer. Laatst nog wat foto's opgeruimd wat zo'n 10GB opleverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Ja, nu zou ik daar ook wel mee toekomen. Maar als ik het over een paar jaar bekijk, dan vrees ik er toch voor. Heb gisterenavond toch maar de 512GB versie besteld. Nu 2 weken wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb +/- 50GB van de 256GB op m'n MBP 13" in gebruik en daar kan nog zo'n 20GB vanaf. In totaal heb ik dus niet veel meer nodig dan plusminus 30GB. Helaas zijn er geen 128GB versies die het een en ander wat goedkoper zouden kunnen maken voor me :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Vandaag bericht gehad dat de levering voor volgende week woensdag verwacht wordt. Dus een weekje er af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Ik heb gehoord dat hij is toegekomen, dat is dus nog geen week. Als ik zie welk traject die MacBook heeft afgelegd met UPS, dan begrijp ik waarom dat een week duurt :)

Vanavond kan ik dus beginnen spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Heb je hem al? Ik ga hem zo bestellen. M'n verstand zegt dat ik de MacBook Pro moet nemen maar ik vind de 12" zo tof. En ik heb zin in echt iets nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Ik ben er nu op aan het werken ;) Ik heb ook lang getwijfeld, maar heb nu echt geen moment spijt van mijn aankoop. Ik vind dat toetsenbord echt heel erg goed en Yosemite draait hier echt heel soepel, zelfs met verschillende schermen open.

Als je deze laptop naast een desktop gaat gebruiken en je niet al te zware bewerkingen gaat doen, dan zou ik niet twijfelen :) Het gewicht is echt ongelofelijk. Maar zoals ik al zei, het hangt volledig af van wat je er op wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Mijn 24" gaat eruit en de 12" wordt mijn hoofdcomputer. Nu doe ik geen spannende dingen. Alleen de fotobibliotheek bijhouden is een zware taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Mmm, als hoofdcomputer zou ik deze niet aanraden. Dan zou ik eerder naar een rMBP 13" gaan. Met deze MacBook heb je die adapter nodig om een scherm aan te hangen of om een USB poort te hebben. Ik zou deze vooral aanraden om mobiel te zijn, naast een goede iMac, Mac Mini of rMBP.

Ik heb nog een Mac Mini op maat thuis staan, deze MacBook wordt enkel mobiel gebruikt of voor een opzoeking in de zetel te kunnen doen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Vaganzza op 12-08-2015 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwain
  • Niet online
Vaganzza schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:55:
Mmm, als hoofdcomputer zou ik deze niet aanraden.
Ik gebruikt de MacBook 12 inch meer en meer dan die 'zware' Pro. Zelfs voor mijn werk met Xcode en het opvrolijken van de thuisvideo's is de 12 inch versie heerlijk om mee te werken. Daarom is het nu mijn hoofdcomputer geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben aan het twijfelen om mijn Air 13" in te ruilen voor de 12" als mijn hoofdcomputer. Ik kom van een Pro 15" af en heb nu een 2-tal 13" Air's gehad. Twijfel toch of het niet te klein gaat worden. Maar het is iig een prachtig apparaat. Een 13" of 15" versie van de 12" zou een killer zijn imo. En die kant zal het wrs wel opgaan. Dus twijfelen om nu te switchen of om toch nog even te wachten.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaganzza
Het scherm is zeker niet te klein. Ik had daar ook eerst mijn twijfels over, maar als je hem ziet in de store en je werkt er wat op... Ja, dan ben je dat snel gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
En je kunt het scherm op een resolutie vergelijkbaar met 1440x900 zetten (de standaard resolutie op de 13" MBA) zonder dat het wazig en superklein wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Toch besloten om voor een 13,3" Retina te gaan. Ik vind de 12" echt supermooi, maar ben bang het scherm me iets te klein is voor mijn gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
Dat dacht ik ook, maar gewoon internetten en verslagen schrijven gaat er echt heel prima op.

Vanwege het formaat en het gewicht zou ik niet eens terug willen naar mijn oude 13inch air. Die voelt lomp en zwaar haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
Ik heb de 13" Retina inmiddels binnen en is toch weer een stuk lichter dan mijn andere MacBook Pro uit 2012. De 12" komt er nog zeker wel een keertje voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:53
Zijn er inmiddels mensen die de macbook gebruiken met VMware Fusion icm Win 10? Ik zou namelijk graag willen weten of dit wat performed gezien ik veel vanuit fusion connect naar andere omgevingen bij opdrachtgevers.

En hoe is om beheerswerkzaamheden uit te voeren vanaf een 12" scherm? Is het te doen, went het snel?

[ Voor 19% gewijzigd door Spoiler op 18-08-2015 22:28 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 08:31
Spoiler schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:27:
Zijn er inmiddels mensen die de macbook gebruiken met VMware Fusion icm Win 10? Ik zou namelijk graag willen weten of dit wat performed gezien ik veel vanuit fusion connect naar andere omgevingen bij opdrachtgevers.
Dat ligt er aan. Als je Fusion puur gebruik om te verbinden met virtuele machines die op bijv. een ESXi server draaien, zou dat in principe goed moeten werken. Als je lokaal VMs gaat draaien, dan ga je waarschijnlijk erg veel last hebben van thermal throttling waardoor het in de meeste gevallen onwerkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasG schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:21:
[...]
Dat ligt er aan. Als je Fusion puur gebruik om te verbinden met virtuele machines die op bijv. een ESXi server draaien, zou dat in principe goed moeten werken. Als je lokaal VMs gaat draaien, dan ga je waarschijnlijk erg veel last hebben van thermal throttling waardoor het in de meeste gevallen onwerkbaar is.
Ook dat laatste is relatief mijns inziens. Ik heb nog wel es een loeiende fan als ik veel tegelijkertijd probeer te doen in een VM (op een maxed-out MBPr 15"), maar 99% van de tijd valt het CPU en geheugen gebruik van een VM onder Fusion hartstikke mee. Het is dus erg afhankelijk van wat je ermee doet. Een simpele RDP sessie vanuit een Windows 10 VM in VMware Fusion zal echt geen problemen opleveren. Wil je veel vensters rechtstreeks in je Windows 10 VM open hebben staan (bijvoorbeeld storage en VMware beheer met Java en Flash), dan kan de performance wat tegenvallen. Maar toch heb ik stiekem het idee dat ook dat erg mee zal vallen.

Ik denk echter niet dat een MacBook 12" de meest geschikte tool is om beheer mee te doen, zeker niet in de laatste plaats om het kleinere scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoiler
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 17:53
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:44:
[...]

Ook dat laatste is relatief mijns inziens. Ik heb nog wel es een loeiende fan als ik veel tegelijkertijd probeer te doen in een VM (op een maxed-out MBPr 15"), maar 99% van de tijd valt het CPU en geheugen gebruik van een VM onder Fusion hartstikke mee. Het is dus erg afhankelijk van wat je ermee doet. Een simpele RDP sessie vanuit een Windows 10 VM in VMware Fusion zal echt geen problemen opleveren. Wil je veel vensters rechtstreeks in je Windows 10 VM open hebben staan (bijvoorbeeld storage en VMware beheer met Java en Flash), dan kan de performance wat tegenvallen. Maar toch heb ik stiekem het idee dat ook dat erg mee zal vallen.

Ik denk echter niet dat een MacBook 12" de meest geschikte tool is om beheer mee te doen, zeker niet in de laatste plaats om het kleinere scherm.
Ja, bovenstaande herken ik op zich ook wel ja. Al is de twijfel inderdaad het grootst of je beheerswerkzaamheden wel wilt uitvoeren op een 12". Het gewicht lijkt me gewoon al zo prettig!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Spoiler-2634/hero/28547946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryatzu
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:50
Spoiler schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 08:38:
[...]

Ja, bovenstaande herken ik op zich ook wel ja. Al is de twijfel inderdaad het grootst of je beheerswerkzaamheden wel wilt uitvoeren op een 12". Het gewicht lijkt me gewoon al zo prettig!
Zit er zelf ook over na te denken. Ik heb een 13 inch macbook pro retina van me werk. Maar deze vind ik eigenlijk nog best wel zwaar. Voor web development lijkt me de macbook 12" wel genoeg?

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Ryatzu schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:26:
[...]

Zit er zelf ook over na te denken. Ik heb een 13 inch macbook pro retina van me werk. Maar deze vind ik eigenlijk nog best wel zwaar. Voor web development lijkt me de macbook 12" wel genoeg?
Maar is dan het display dan weer niet te klein zonder external display?

(als ik aan het wegdevven ben heb ik altijd een buildtool + editor splitscreen)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• ppl
  • Niet online
ThomasG schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:21:
Als je lokaal VMs gaat draaien, dan ga je waarschijnlijk erg veel last hebben van thermal throttling waardoor het in de meeste gevallen onwerkbaar is.
Alleen bij vm's die zeer cpu-intensief zijn en waar je gekke dingen mee doet zoals het toewijzen van 2 vCPU's /cores (Visual Studio gebruikers doen dat soort zaken bijv.). Over het algemeen is virtualisatie niet bepaald cpu-intensief maar juist zeer afhankelijk van i/o snelheid en hoeveelheid geheugen. Windows 10 op een Mac mini early 2009 in VMware Fusion gaat ook prima (ik heb er een SSD en genoeg geheugen in zitten) en die is toch een stukje slomer dan die MacBook met Core M.
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 23:44:
Dat is geheel afhankelijk van wat je moet beheren. Als het vooral UNIX/Linux spul is dan kan zoiets nog op een iPad. Dat is veelal console werk waar je niet zo'n groot scherm voor nodig hebt. Het wordt wat anders als het om meerdere Windows servers en specifieke beheertools en monitoringtools gaat. Dan is een groter scherm door het grotere werkoppervlak gewoon een stuk prettiger (of zelfs meerdere schermen). Gelukkig zijn die ook aan te sluiten op de MacBook. Voor troubleshooting onderweg is zo'n klein scherm prima te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door ppl op 20-08-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 17:10
Pwain schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 07:32:
[...]

Ik gebruikt de MacBook 12 inch meer en meer dan die 'zware' Pro. Zelfs voor mijn werk met Xcode en het opvrolijken van de thuisvideo's is de 12 inch versie heerlijk om mee te werken. Daarom is het nu mijn hoofdcomputer geworden.
ik heb ook een MBP voor het zware werk en een MBA 11" voor het normale werk. Velen onderschatten de snelheid en prestaties van die MBA 11". Ik draai er echt probleemloos photoshop en indesign op, al is het handiger op een groter scherm. Dat flashgeheugen is razendsnel.

Nog een ander vraagje aan de mensen die deze hebben: Hoe snel herlaadt deze MB op als je hem aan een externe batterij hangt zoals je die voor de iPhone gebruikt? En welke capaciteit moet de externe batterij hebben om die MB volledig te kunnen opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaganzza schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 14:21:
Ook mijn beeld nadat ik em voor het eerst zag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:42
Valt me op dat dit topic vrij rustig is. Heb de 12" macbook bij de apple store gezien en vind het een mooi compact apparaat. Heb nu een snelle 15" retina (16gb / 512gb) en ben benieuwd of de 12" voldoet voor mijn gebruik (internet / foto's / excel / beperkt games). Zijn er mensen die hun ervaringen kunnen delen die een overstap hebben gedaan?
Voldoet de 12" qua snelheid, wordt ie niet erg warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Erik-1980 schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 20:28:
Valt me op dat dit topic vrij rustig is. Heb de 12" macbook bij de apple store gezien en vind het een mooi compact apparaat. Heb nu een snelle 15" retina (16gb / 512gb) en ben benieuwd of de 12" voldoet voor mijn gebruik (internet / foto's / excel / beperkt games). Zijn er mensen die hun ervaringen kunnen delen die een overstap hebben gedaan?
Heb ook een 15" Retina. Is een leuk apparaat voor erbij ;) Lekker makkelijk, klein en snel voor de dagelijkse dingen; web, mail, office etc. Gamen moet je niet gaan doen, kan wel maar zou dan echt beperkt zijn inderdaad.

Verder is het een heerlijk licht apparaat. Pak hem nu nog sneller dan me iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:42
djkavaa schreef op vrijdag 04 september 2015 @ 21:52:
[...]

Heb ook een 15" Retina. Is een leuk apparaat voor erbij ;) Lekker makkelijk, klein en snel voor de dagelijkse dingen; web, mail, office etc. Gamen moet je niet gaan doen, kan wel maar zou dan echt beperkt zijn inderdaad.

Verder is het een heerlijk licht apparaat. Pak hem nu nog sneller dan me iPad.
Hmm, ik dacht er meer aan om mijn 15" retina te vervangen door een 12" Macbook. Een 12" macbook voor erbij vind ik zelf wat prijzig en krijg ik er thuis zeker niet doorheen...... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:00
Heb het al eerder aangegeven in dit topic, maar de 12 inch MacBook heb ik twee weken gehad. Daarvoor had ik een rMBP 15 inch. Ondanks dat je lichte taken doet is de 12 inch gewoon niet te vergelijken met de rMBP. vergeet niet dat je de snelste Mac laptop in wilt ruilen tegen een machine met instap/tablet specs. Ik vind het knap dat de 12 inch nog zo goed presteert, maar van inruilen krijg je spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Ik heb ook na ruim 2 maanden mijn 12 inch Macbook weer verkocht. Ben nu weer terug op een 2015 rMBP 13inch.

Heerlijk weer dat grotere scherm en de smoothness van een 2,7GHz i5 ipv de 1,1GHz van de 12 inch.

Mocht Apple volgend jaar een snellere 14 inch retina Macbook verkopen, ben ik er meteen bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geert1976 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:07:
Ik heb ook na ruim 2 maanden mijn 12 inch Macbook weer verkocht. Ben nu weer terug op een 2015 rMBP 13inch.

Heerlijk weer dat grotere scherm en de smoothness van een 2,7GHz i5 ipv de 1,1GHz van de 12 inch.

Mocht Apple volgend jaar een snellere 14 inch retina Macbook verkopen, ben ik er meteen bij!
Wat nou de voornaamste reden om weer terug te gaan naar de de Macbook?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind de pro ook veel beter dan de Macbook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:20:
[...]

Wat nou de voornaamste reden om weer terug te gaan naar de de Macbook?
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind de pro ook veel beter dan de Macbook :)
voor mij was dat het schermformaat en toch soms wel traag met meerdere Apps open. Dit waren nog niet eens zware foto/video Apps.

EDIT: 1 kanttekening: mis wel enorm het gewicht van de 12 inch. Mijn nieuwe 13 inch rMBP voelt erg zwaar aan na 2 maanden de 12 inch te hebben gebruikt

[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 05-09-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geert1976 schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:31:
[...]

voor mij was dat het schermformaat en toch soms wel traag met meerdere Apps open. Dit waren nog niet eens zware foto/video Apps.
Ja, dat klopt. Dat is bekend van de Macbook. De processor is eigenlijk nét iets te zwak voor de meeste dingen. Ik vind dat je de Macbook alleen moet kopen als je veel op reis gaat bijvoorbeeld. De laptop is licht en de accuduur is heel goed, maar voor de rest is het eigenlijk net niets (buiten het scherm!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2015 @ 12:35:
[...]

.... Ik vind dat je de Macbook alleen moet kopen als je veel op reis gaat bijvoorbeeld.
Juist, dit!! Het is een ideale travelcompanion mocht je bijv voor zaken/werk veel naar het buitenland gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gewoon blijven bij je 15 inch retina Pro. De macbook is eigenlijk alleen maar goed als je veel op reis gaat, of als je hem echt lang nodig hebt de hele dag. Ik kan je garanderen dat je het verschil duidelijk gaat merken tussen je pro en de macbook, want die is gewoon echt een stuk minder.
Als ik je een advies mag geven, blijf dan lekker bij je pro en koop desnoods een 13 inch pro, want voor het geld van de macbook kan je een veel betere pro kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
Geen idee hoe het zit met foto's, maar excel werkt okay (ik gebruik het alleen om begrotingen te bekijken, maar dat voldoet). Lichte games, Hearthstone werkt zonder moeite, net als Red Alert 3. Meer doe ik er eigenlijk niet mee.
Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste