Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik draai moeiteloos (8 a 10 Gb) 1080p MKV's binnengehaald met NZBVortex af via de Beamer app. Dit al ruim een week op mijn base model Macbook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 22:14
Geert1976 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:44:
Ik draai moeiteloos (8 a 10 Gb) 1080p MKV's binnengehaald met NZBVortex af via de Beamer app. Dit al ruim een week op mijn base model Macbook
Dus je eerste ervaringen met de base model zijn wel goed?
Heb zowel de 1.1Ghz als de 1.2Ghz in reservering staan. Voor wat ik er mee ga doen is het vooral citrix sessies voor werk, office 365 met onedrive, itunes, internet,mail de vooral dagelijkse taken.
Hiervoor zou de 1.1Ghz gewoon goed zijn, zonder lagg toch? Geen ervaring nog met citrix sessies op een mac maar remote desktop hoeft niet zwaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Mijn ervaringen na een week gebruik zijn zeer goed. Voor een wat meer uitgebreide uitleg, zie paar posts van mij hierboven.

Ik merk serieus nauwelijks verschil met mijn vorige 2013 MBP retina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan_app
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-08 15:34
Ik merk wel een flink verschil met mijn nog steeds in bezit zijnde 15-inch Macbook Pro Retina. Het toetsenbord! Wat een flinke verbetering zeg. Ik heb nu moeite om een stuk weg te typen om mijn Pro. Het is veel vermoeiender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37
Nou eindelijk mijn 1.3 Gold MacBook binnen na een hoop gedoe en ook weer vertraging bij de UPS..

Maar damn wat een machine zeg, hij ziet er onwijs mooi en gelikt uit, is super snel, het geluid is echt insanely good! En dat toetsenbord... wat een verademing! Wat typt dat fijn zeg, echt onwijs blij met de MacBook ga er vaak gebruik van maken! :D

Plaatjes :+

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-myJk0Tj4738/VVsXY_1TkOI/AAAAAAAABC0/C0rOfWZfP0k/s500/IMG_0893.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-f1ylz5Mssmw/VVsXY4KsJ8I/AAAAAAAABC4/7c1x3yHxjnw/s500/IMG_0894.JPG

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-09 10:51

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Mixpower, welke versie heb je uiteindelijk genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Bigg Balls schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:49:
Mixpower, welke versie heb je uiteindelijk genomen?
Ik heb de 1.3 256GB Gold, zie de meerwaarde niet in de extra ruimte en de rest staat extern.
En ik heb ook een externe SSD van 512 met Wi-Fi dus kan die makkelijk benaderen on the go, of doormiddel van usb 3 :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
mooie foto's Mixpower! :)

heel veel plezier met je nieuwe speeltje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Geert1976 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:29:
mooie foto's Mixpower! :)

heel veel plezier met je nieuwe speeltje ;)
Thanks, hoe bevalt hij jou? :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
nu na bijna 2 weken gebruik merk ik serieus echt nauwelijks verschil in snelheid en snapiness met mijn vorige 2013 Macbook Pro retina.

Ben zo goed als gewend aan het zeer snelle typen. Mijn base model kan al mijn workloads prima aan (ben geen Pro-user, eerder een stevige casual user). Ik heb nog geen teleurstellingen meegemaakt met de snelheid in het dagelijkse gebruik.

Kortom; ben nog steeds zeer tevreden!
En hoop dat alle gebruikers hier dat ook zullen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

ik heb vorige week woensdag een 1.3 besteld met 512gb en us keyboard in space grey. inclusief alle verloopjes.

en ja hoor.... apple stuurt alle verloopjes los op!
usb-c naar a kwam met de post
usb-c naar vga: briefje van dhl gisteren.... pfffff
usb-c naar hdmi: vandaag verstuurd......

en de macbook wordt pas verwacht tussen 10 en 16 juni..... ik hoop echt dat hij eerder komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Geert1976 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:44:
Prima NZB downloader. Doet par2 en unrar automatisch. Je kunt ergens ook de max. bandbreedte instellen en het aantal parallele downloads van de server. Hij skipped ook de par files tenzij er een error in de rar zit.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:43
Zijn er al benchmarks opgedoken voor de 1.3ghz versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-09 15:20
Silversin schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:54:
Zijn er al benchmarks opgedoken voor de 1.3ghz versie?
9to5Mac heeft ze en vergelijkt 'm met de instap 21,5" iMac. Uiteraard is de MacBook veel sneller door de PCIe-Flashopslag ipv een trage 5400rpm harde schijf.

http://9to5mac.com/2015/0...hz-imac-2014-macbook-air/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-08 13:17

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Jopth schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:09:
[...]

9to5Mac heeft ze en vergelijkt 'm met de instap 21,5" iMac. Uiteraard is de MacBook veel sneller door de PCIe-Flashopslag ipv een trage 5400rpm harde schijf.

http://9to5mac.com/2015/0...hz-imac-2014-macbook-air/
De 1.3Ghz MacBook zou vergelijkbaar moeten zijn met de 1.4Ghz i5 iMac/Mac Mini uit 2014 en/of de 2,7Ghz i7 MacBook Pro 13" uit 2011. Die laaste heb ik zelf gehad tot 6 maanden geleden en dat ding is in feite niet erg traag, het grote voordeel is de mogelijkheid tot een bepaalde sustained performance . Sinds Sandy Bridge is het eigenlijk moeilijk om echt trage CPU's te vinden. En tja, uiteindelijk die Core M is gewoon een fully fledged i5 met thermal+power constraints, en bij die laatste twee dingen wringt dan het schoentje voor velen.

Ohja, Geekbench scores (64 bit):
MacBook 12", 1.3Ghz: Single core: 2679 Multi core: 5333
MacBook Pro 13" 2,7Ghz i7 2011: Single core 2700 Multi core 5569

[ Voor 7% gewijzigd door 6129(15) op 21-05-2015 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Dat is eigenlijk niet slecht. Dat core M verrast me wel, had hem veel langzamer verwacht.

Ik ben er zelf nog niet uit welk model het gaat worden. 1.3ghz + 256GB of 1.2ghz+ 512GB. Ben nu de voor- en nadelen aan het afwegen van beide opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Jopth schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:09:
Als het goed is heeft volgende week elke Media Markt met een Apple Shop een demomodel staan. Voorraad is echter een ander verhaal.
Klopt, de MediaMarkt in Eindhoven heeft van alle 3 de kleuren een demo staan. Als je de kans krijgt moet je de laptop even helemaal uitzetten, dan werkt de touchpad namelijk niet. Heel gek gevoel.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 15:39
Hier in de iCentre in Leidschendam ook (zelfs een aantal op voorraad), net even kort meegespeeld; wat een prachtig apparaat! Kon zo snel geen lag ontdekken, en ook complexe webpagina's bleken kinderspel te zijn. Momenteel heb ik een rMBP 15'' 2012 instap, maar ik heb eerlijk gezegd niet het idee heel veel kwijt te raken bij een overgang.
Zitten hier toevallig mensen die 'm gebruiken met XCode (iOS development), Coda, Slack, Skype, Tweetbot en een bak tabs op Safari open? Da's eigenlijk het enige wat me nog wat zorgen baart, maar vermoedelijk onterecht.
Lastig, maar het lijkt er sterk op dat er een nieuwe Macbook gaat komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

vistu schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 11:58:
Hier in de iCentre in Leidschendam ook (zelfs een aantal op voorraad), net even kort meegespeeld; wat een prachtig apparaat! Kon zo snel geen lag ontdekken, en ook complexe webpagina's bleken kinderspel te zijn. Momenteel heb ik een rMBP 15'' 2012 instap, maar ik heb eerlijk gezegd niet het idee heel veel kwijt te raken bij een overgang.
Zitten hier toevallig mensen die 'm gebruiken met XCode (iOS development), Coda, Slack, Skype, Tweetbot en een bak tabs op Safari open? Da's eigenlijk het enige wat me nog wat zorgen baart, maar vermoedelijk onterecht.
Lastig, maar het lijkt er sterk op dat er een nieuwe Macbook gaat komen :)
En je maak je geen zorgen om je screen estate? Als je gaat coden neem ik aan dat je dan een zo groot mogelijke scherm wilt hebben.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
kevinl schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:12:
[...]

En je maak je geen zorgen om je screen estate? Als je gaat coden neem ik aan dat je dan een zo groot mogelijke scherm wilt hebben.
Nee, helemaal niet, ik code nu ook op 1440x900; sidebars weg, fullscreen, zo min mogelijk afleiding als er 'gecrunched' moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Painxiom
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2024
Kan iemand me een idee geven of een grote SPSS database goed zou draaien op een 1,1 of 1,2 Ghz macbook?

I'm not a vegitarian because I love animals, I'm a vegitarian because I hate plants! - Jade©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

vistu schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:14:
[...]

Nee, helemaal niet, ik code nu ook op 1440x900; sidebars weg, fullscreen, zo min mogelijk afleiding als er 'gecrunched' moet worden.
ik bedoeld de fysieke estate. Kijk doden op een 15" 1440x900 lijkt me veel aangenamer dan op een 12" 1440x900.

Ik heb een beetje spijt als haren op mijn hoofd dat ik voor werk voor een 13" heb gekozen ipv 15". Het is toch meer priegelen in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
kevinl schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:32:
[...]

ik bedoeld de fysieke estate. Kijk doden op een 15" 1440x900 lijkt me veel aangenamer dan op een 12" 1440x900.

Ik heb een beetje spijt als haren op mijn hoofd dat ik voor werk voor een 13" heb gekozen ipv 15". Het is toch meer priegelen in de marge.
Hm oef, dat is een goede vraag, in de winkel oogde hij zeker niet te klein, maar dat is natuurlijk totaal niet te vergelijken met 8 uur zitten werken. Hoe zijn de ervaringen van gebruikers die 'm al hebben (of mensen met een 11'' Air?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeerts
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-03-2021

Jeeerts

Say Cheeeese!

Ik zit nu te typen op m'n nieuwe 12-inch Macbook en moet zeggen dat hij me enorm bevalt.

Ik kan me totaal niet vinden in de kritiek van de Tweakers review dat hij niet stevig aanvoelt; de metalen behuizing voelt juist enorm degelijk aan en dat de Force Touch de behuizing een heel klein beetje naar beneden drukt (nog geen halve millimeter als je hard drukt) is totaal niet storend. Je merkt hier in de praktijk niks van en moet ook goed kijken om te zien dat er inderdaad wat beweegt. Natuurlijk hadden ze de aluminium behuizing dikker kunnen maken, maar ik denk dat ze een goede afweging hebben gemaakt tussen gewicht en degelijkheid. Behalve degelijk is de behuizing natuurlijk ook nog eens schitterend om te zien, Apple loopt weer mijlen voor op de competitie. Een vriend van mij heeft de XPS13 en verklaarde me voor gek toen ik vorige maand de Macbook bestelde. Inmiddels kijkt hij me met scheve ogen aan en wil hij telkens met mijn Macbookje spelen, zo mooi als 'ie is.

Ik had verwacht dat 12" net te klein zou zijn maar wegens het ontbreken van een grotere variant heb ik hem toch maar besteld. Maar nu ik er twee dagen mee werk blijkt dat 12" voor mij perfect is. Ik kom van Windows af en gebruikte vaak twee vensters naast elkaar. Nu draai ik alles fullscreen en swipe ik vrolijk tussen de spaces; meer ruimte en net zo snel als je ogen van het ene naar het andere venster richten. Het scherm is werkelijkwaar prachtig; kleuren zijn perfect, hoog contrast, haarscherp, oneindige inkijkhoeken.. Met zo'n scherp scherm heb je ook geen groter oppervlak nodig, ik heb alles zo klein mogelijk geschaald en alles past prima binnen die 12 inches terwijl alles nog goed leesbaar is.

Het toetsenbord heeft echt wat gewenning nodig, maar ik merk na twee dagen typen dat ik al net zo zeer weer opnieuw moet wennen aan m'n oude Lenovo laptop-toetsenbord als ik dat even nodig heb. Dus ik verwacht dat ik over een maandje niet meer terug wil naar iets anders.

Qua snelheid is hij eigenlijk precies zoals ik verwachtte, CPU is prima zat voor kantoorwerk, alleen de GPU in de SoC had wat sneller gemogen, bij het swipen tussen spaces (heb er vaak zo'n acht open staan) hakkelt 'ie soms toch een beetje. Maar dat is weinig storend en verder loopt 'ie als een zonnetje. Ik heb overigens de 1.1Ghz genomen met de gedachte deze over een jaartje in te ruilen voor een Skylake, maar bij nader inzien is dat eigenlijk helemaal niet nodig.

Overigens snap ik de usb-c kritiek ook niet zo; het is de toekomst alles draadloos te doen en het type gebruiker dat voor zo'n portable apparaat gaat heeft ook geen behoefte randapparatuur te gebruiken. Met mijn windows-laptop had ik voorheen: een externe hdd (niet meer nodig, backup staat tegenwoordig op OneDrive), een muis (niet meer nodig, trackpad is briljant en er is nog altijd blu-tooth), een printer (niet meer nodig, werkt tegenwoordig via Wi-Fi), USB-drives (niet meer nodig, cloud), telefoon/mp3 speler (niet meer nodig, Wi-Fi).. De mensen die nog zo nodig terabytes aan raw-foto's of onbewerkte video willen bewaren zijn überhaupt beter af met een snellere laptop, daar is dit ding helemaal niet voor bedoeld. Het enige nadeel van usb-c op dit moment is dat er nog geen monitoren zijn die direct zijn aan te sluiten. Ik wacht nog een half jaartje en verwacht dat ik dan een leipe 4K monitor voor een redelijke prijs kan halen die met een simpel usb-c kabeltje is aan te sturen (oké, 30Hz max vanwege enkel DisplayPort 1.2 ondersteuning, so be it, was niet anders geweest met HDMI connector).

Kortom: twee van de grootste nadelen volgens Tweakers vallen voor mij (en daarmee voor veel gebruikers als ik) totaal weg. Niet al te snelle CPU blijft, maar voor kantoorwerk is hij alsnog overkill en is de portabiliteit een gigantische pré. En de prijs, tja, ik ben elke dag in de weer met het apparaat, en daarom heb ik liever een mooie laptop dan mooie lichtmetalen velgen onder m'n auto of een schilderij aan de muur. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Mijn dagelijks leven: verhuur van opblaasbare Abrahams en Sarahs via www.opblaasverhuur.nl en verkoop van touchscreen informatiezuilen via www.touchscreenzuil.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Je kan op dit moment niet zonder een extra verloopstukje je iphone er aan hangen om te tetteren of om de telefoon laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:00
kevinl schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:55:
Je kan op dit moment niet zonder een extra verloopstukje je iphone er aan hangen om te tetteren of om de telefoon laden.
Tetheren:
Tethering in draadloze communicatie is de mogelijkheid om een apparaat zonder internetverbinding (zoals desktop, notebook, laptop of tablet) aan te sluiten op een mobiel apparaat (zoals gsm of pda) met mobiel internet om zo toegang tot internet te verschaffen aan het apparaat zonder internetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
kevinl schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:55:
Laden is inderdaad een issue, maar tetheren kan al tijden draadloos en sinds Yosemite hoef je er je telefoon niet eens voor uit je zak te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Delen van internetverbinding kan ook via de usb kabel. Laadt deze tegelijkertijd ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
kevinl schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:28:
[...]

Delen van internetverbinding kan ook via de usb kabel. Laadt deze tegelijkertijd ook op.
Snap ik, maar als dat voor jou een issue is, dan is de MacBook Pro de Mac die je moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

martijnmartijn schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 14:31:
[...]

Snap ik, maar als dat voor jou een issue is, dan is de MacBook Pro de Mac die je moet nemen.
Het is geen issue voor mij. Ik geef het alleen maar aan. De Macbook Pro heb ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 11:07
Ik zit enorm te twijfelen tussen deze MacBook en de Macbook Pro 13" Retina met 128GB..
Wil de MB voornamelijk aanschaffen voor dagelijkse dingetjes (internet, mail, office) en werken met Adobe LightRoom aangezien ik recentelijk ook begonnen ben met fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Begin juni krijg ik hopelijk deze macbook, heb het instapmodel aangeschaft! Hebben mensen ervaring of de sleeves van een mba 11 passen?

Heeft iemand ook al geprobeerd er een batterypack op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Flip schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 23:09:
Begin juni krijg ik hopelijk deze macbook, heb het instapmodel aangeschaft! Hebben mensen ervaring of de sleeves van een mba 11 passen?

Heeft iemand ook al geprobeerd er een batterypack op aan te sluiten?
Een MacBook Air 11" hoes past perfect! Ik heb op internet genoeg mensen gezien die hun MacBook opladen met een powerbank, dat is dus mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-07 16:41

Flip

^^

Top! Dan ga ik daarnaar uit kijken.

Ik had wel verhalen gelezen dat een powerbank een laptop qua batterijpercentage hetzelfde zou laten, maar niet echt op zou laden door het lage oplaad amperage.
Nu zag ik op kickstarter de voltus (https://www.kickstarter.c...xpansion-for-your-macbook). Is dit mogelijk interessanter dan de powerbanks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
Flip schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 06:55:
Top! Dan ga ik daarnaar uit kijken.

Ik had wel verhalen gelezen dat een powerbank een laptop qua batterijpercentage hetzelfde zou laten, maar niet echt op zou laden door het lage oplaad amperage.
Nu zag ik op kickstarter de voltus (https://www.kickstarter.c...xpansion-for-your-macbook). Is dit mogelijk interessanter dan de powerbanks?
De Voltus lijkt mij sowieso interessanter, het scheelt je ook een hele boel verloopjes. Anders moet je van USB C -> USB om je powerbank op te laden met de adapter van je MacBook en moet je van USB -> USB C om je MacBook weer op te laden. Ook heb je meteen twee USB poorten wat mij ideaal lijkt.

Over het amperage, de Voltus en Voltus Pro doen beide 5V/2.4A, er zijn ook genoeg powerbanks die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 14:55
Gister even in de mediamarkt mee staan spelen. Eerste indruk, wat een prachtig apparaat! Foto's doen haar echt geen recht. Doorbuigen gebeurt inderdaad een klein beetje bij force click, maar lijkt me niet een probleem. Toetsenbord vind ik persoonlijk eigenlijk wel fijn typen. Ik heb het idee dat mijn typesnelheid minstens even hoog is.

Iemand trouwens een mening over de Kadi Port https://www.kickstarter.c...k-essential?ref=discovery
Verwacht eigenlijk dat vergelijkbare poortjes binnen no-time op eBay te vinden zijn

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Laatst online: 12-09 14:24
Moet zeggen dat ik die Kadi Port dan weer wat slimmer vind dan de Voltus. Meer poorten en sluit mooi aan op de Macbook ipv met een losse kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
loeberce schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:07:
Moet zeggen dat ik die Kadi Port dan weer wat slimmer vind dan de Voltus. Meer poorten en sluit mooi aan op de Macbook ipv met een losse kabel.
Is natuurlijk een heel ander apparaat. Voltus is meer een powerbank met wat extra functie's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 14-09 09:29

B2

wa' seggie?

Poeh, ik zit er over te dubben om mijn late 2013 15" Macbook Pro op V&A te zetten en ook een 12" te kopen. De 15" is natuurlijk een killer notebook met een i7 en 16GB ram, maar hoevaak gebruik ik dat nou? Eigenlijk niet. Enige wat me nog tegenhoud is die 8GB aan ram. Heel af en toe wil ik nog wel eens met Virtualbox doen, en dan is wat meer geheugen toch wel handig. Voor de rest doe ik voornamelijk terminal werk, safari, dat soort dingen.

En waarom de stap naar de 12"? Ik neem mijn Macbook elke dag mee naar 't werk in mn rugtas. Een iets handzamer formaat zou zeer welkom zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
B2 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:43:
Poeh, ik zit er over te dubben om mijn late 2013 15" Macbook Pro op V&A te zetten en ook een 12" te kopen. De 15" is natuurlijk een killer notebook met een i7 en 16GB ram, maar hoevaak gebruik ik dat nou? Eigenlijk niet. Enige wat me nog tegenhoud is die 8GB aan ram. Heel af en toe wil ik nog wel eens met Virtualbox doen, en dan is wat meer geheugen toch wel handig. Voor de rest doe ik voornamelijk terminal werk, safari, dat soort dingen.

En waarom de stap naar de 12"? Ik neem mijn Macbook elke dag mee naar 't werk in mn rugtas. Een iets handzamer formaat zou zeer welkom zijn eigenlijk.
Ik ben hetzelfde van plan, sterker nog ik heb de 1,1Ghz in de winkel aan een stresstest onderworpen en het viel me niet tegen.

Alleen de 15 inch late 2013 is lastig te verkopen. Mijne staat via V&A te koop voor 1300 euro, maar nog echt serieuze biedingen zijn er niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 14-09 09:29

B2

wa' seggie?

martijnmartijn schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:31:
[...]

Ik ben hetzelfde van plan, sterker nog ik heb de 1,1Ghz in de winkel aan een stresstest onderworpen en het viel me niet tegen.

Alleen de 15 inch late 2013 is lastig te verkopen. Mijne staat via V&A te koop voor 1300 euro, maar nog echt serieuze biedingen zijn er niet geweest.
Ik heb een Retina, misschien net iets meer interesse voor. Nou ja goed, hij staat nu als veiling op v&a, we zien wel wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
B2 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 21:28:
[...]

Ik heb een Retina, misschien net iets meer interesse voor. Nou ja goed, hij staat nu als veiling op v&a, we zien wel wat het wordt.
Heb zelf ook de Retina, daarom begrijp ik je overweging ook helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01-2023
Iemand tips waar ik er heel snel een kan halen? Was gisteren bij de AppleStore in A'dam en daar hadden ze net 's ochtends een levering gehad maar die was binnen een paar uur uitverkocht.

Heb nu een Air van 3 jaar oud en ik ontvang een maandelijkse vergoeding gedurende 3 jaar. Net te horen gekregen dat de regeling er na deze maand af gaat en dat ik heel rap een factuur voor een nieuwe moet inleveren ander pis ik naast de pot.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerbek312
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 23:17
Bestellen via de website? Heb je direct je factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jeeerts schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:39:
Qua snelheid is hij eigenlijk precies zoals ik verwachtte, CPU is prima zat voor kantoorwerk, alleen de GPU in de SoC had wat sneller gemogen, bij het swipen tussen spaces (heb er vaak zo'n acht open staan) hakkelt 'ie soms toch een beetje.
Dat ligt niet aan de hardware, dit is meer een software probleem aangezien diverse anderen met krachtigere hardware tegen hetzelfde aanlopen. Bij de test met Windows 10 op de MacBook bleek dat alles wel lekker soepeltjes liep.
Overigens snap ik de usb-c kritiek ook niet zo; het is de toekomst alles draadloos te doen en het type gebruiker dat voor zo'n portable apparaat gaat heeft ook geen behoefte randapparatuur te gebruiken.
Het is ook vooral een kip-ei probleem. Zonder USB-C apparatuur heb je weinig aan USB-C op je computer maar zonder USB-C op je computer heb je weer weinig aan USB-C apparatuur. Men moet ergens beginnen en we hebben in het verleden met dit soort dingen gezien dat het later wel losloopt. Zelfs met Thunderbolt (dat ging heel rap in de multimedia sector bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ppl schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 20:06:
Zelfs met Thunderbolt (dat ging heel rap in de multimedia sector bijv.).
Maar ook alleen in die sector. :)

USB-C lijkt mij bruikbaarder omdat iedereen die ik ken het zat is
dat je drie keer misprikt bij de huidige USB aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Draait iemand al parallels op dit ding? Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Vandaag in de Apple Store even met de nieuwe MacBook gespeeld. Ik moet toegeven dat het wel een mooi apparaat is. Het toetsenbord is wel even wennen, maar volgens mij ben je er zo aan gewend. Scherm ook mooi uiteraard en wat is 'ie licht zeg!

Kan best wel eens mijn volgende laptop worden (over 2 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Arthur-M. schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:37:
Vandaag in de Apple Store even met de nieuwe MacBook gespeeld. Ik moet toegeven dat het wel een mooi apparaat is. Het toetsenbord is wel even wennen, maar volgens mij ben je er zo aan gewend. Scherm ook mooi uiteraard en wat is 'ie licht zeg!
Zelfde hier. Zeker de Space Grey variant is echt porno.

Blijf het nog wel steeds erg jammer dat er voor de oplaadkabel geen MagSafe meer wordt gebruikt. Toen ik 'm vast had, kreeg ik al angstvisioenen van een verbogen usb-c port en gebroken kabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
maXXzz schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 14:21:
Iemand tips waar ik er heel snel een kan halen? Was gisteren bij de AppleStore in A'dam en daar hadden ze net 's ochtends een levering gehad maar die was binnen een paar uur uitverkocht.

Heb nu een Air van 3 jaar oud en ik ontvang een maandelijkse vergoeding gedurende 3 jaar. Net te horen gekregen dat de regeling er na deze maand af gaat en dat ik heel rap een factuur voor een nieuwe moet inleveren ander pis ik naast de pot.....
Is het inmiddels gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik wacht al 3.5 weken op mijn Space Grey 512GB exemplaar :( Echt een straf om zo lang te moeten wachten op je nieuwe speeltje!

[ Voor 36% gewijzigd door EValentino op 28-05-2015 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Heb gisteren mijn 1,1Ghz Zilver opgehaald. Even wennen als je van een 15'' rMBP i7 komt. Maar hij komt goed mee. Maar ik zal niet ontkennen dat het verschil deels merkbaar is. Nu deed ik geen zware taken met mijn rMBP, dus voor mij is het voor de rest geen echt probleem. Batterij is echt top. Toetsenbord went ook enorm snel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
martijnmartijn schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:18:
Heb gisteren mijn 1,1Ghz Zilver opgehaald. Even wennen als je van een 15'' rMBP i7 komt. Maar hij komt goed mee. Maar ik zal niet ontkennen dat het verschil deels merkbaar is. Nu deed ik geen zware taken met mijn rMBP, dus voor mij is het voor de rest geen echt probleem. Batterij is echt top. Toetsenbord went ook enorm snel!
Ah, jij bent mijn benchmark! Zou je kunnen beschrijven hoe het werken op de nieuwe Macbook is, bevalt de grootte van het scherm (ook bij langdurig gebruik) t.o.v. die van de 15'' rMBP? Nog tegen onverwachte zaken aangelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
vistu schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:00:
[...]

Ah, jij bent mijn benchmark! Zou je kunnen beschrijven hoe het werken op de nieuwe Macbook is, bevalt de grootte van het scherm (ook bij langdurig gebruik) t.o.v. die van de 15'' rMBP? Nog tegen onverwachte zaken aangelopen?
Zoals ik aangaf, het is wennen! 12'' vind ik prima, mits de resolutie op 1400x900 staat. De snelheid valt niet tegen, maar met sommige dingen merk ik wel dat het sneller ging op mijn Pro, bijvoorbeeld wisselen tussen programma's. De meeste taken gaan goed tegelijk, zoals veel (10+) tabs open, Spotify, mail, berichten, etc. Daarin stel hij zeker niet te leur. Maar als hoofdcomputer zou ik deze niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-09 13:52
Heeft er iemand ervaring met het maken van een Time Machine backup op een WD My Cloud? Ik wil namelijk een WD My Cloud aanschaffen, maar vroeg me af wat de ervaringen hiervan zijn.

Voor zover ik lees zijn de ervaringen wisselend, de een zegt dat hij traag is en de andere zegt dat het wel snel een back up maakt. Wat mij het grootste pluspunt lijkt is dat je draadloos een back up kan maken, zonder dat je bent verbonden met de WD My Cloud zelf met behulp van een USB.

[ Voor 44% gewijzigd door FRGert op 28-05-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook gisteren even de MacBook bekeken. Echt een prachtig apparaat om te zien, vooral het scherm. Toen ik overschakelde op een MacBook Pro voelde dat toch als een stap terug in de tijd. Het nieuwe design spreekt mij meer aan en hopelijk komt Apple nog met een 14" of 15" variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeerts

Jeeerts

Say Cheeeese!

Een bijzonder goeie avond. Vorige week kreeg ik mijn Macbookje binnen en een paar dagen later schreef ik hier een lovend stuk tekst over het apparaat. Maar ik moet hier even heel erg op terugkomen. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat dit een subliem stuk hardware is, heb ik al lang niet meer zo vaak gefrustreerd achter een laptop gezeten. De reden: dit ding is zo instabiel als een emmer stront. Ik kom gemiddeld zo'n drie keer per dag een ernstig software-probleem tegen en het ergste is nog dat het telkens een ander issue betreft.

Een opsomming van de grootse problemen:

1. Safari laat de hele machine vastlopen als ik de volgorde van favorieten aan het aanpassen ben. Drie keer geprobeerd, drie keer het zelfde probleem. Alleen een harde reset biedt uitkomst.

2. Er is geen waarschuwing voor een bijna-lege accu. Ik heb al gezocht naar een mogelijke oplossing; kennelijk een veel voorkomend probleem en vaak op te lossen door een vinkje aan te zetten in systeemvoorkeuren, maar bij mij werkt dit niet en blijft de melding uit.

3. Op het moment dat de accu (plotseling, zie bovenstaand) leeg is gaat hij niet verstandig in slaapmodus, hybernate of weet ik hoe ze het bij Apple noemen, maar valt het gehele systeem uit en is alles uit het ram dus pleite. Ook lekker als je in een programma bezig bent dat geen of niet vaak een auto-recovery maakt.

4. Ook betreffende Safari, de bovenste centimeter van (alle) websites wordt niet weergegeven en onderaan het beeld zit een zwarte balk. Kortom: het hele beeld wordt opgeschoven naar boven en deels verstopt onder de adresbalk. Dit begint telkens ongeveer een uur na opnieuw opstarten. En voor zover dat nog niet hilarisch genoeg is klik je ook met je cursor een centimeter boven waar je cursor wordt weergegeven. Enorm handig. Heb nu chrome geïnstalleerd, maar dat werkt nogal negatief op de accu.

5. Bij het opstarten op het moment dat ik het wachtwoord moet invoeren staat er regelmatig alvast bijgeschreven: "Als u problemen hebt met het invoeren van uw wachtwoord, zet uw Mac uit door de aan/uit-knop ingedrukt te houden. Vervolgens drukt u op de aan/uit-knop om met het herstelbesturingssysteem op te starten". Alsof het apparaat het al weet: bij het verschijnen van deze melding is dit ook elke keer de enige manier om de machine aan te krijgen.

6. WIFI werkt op enkele plaatsen heel slecht, raakt elke vijf minuten verbinding kwijt (waar alle andere apparaten, inc apple, wel stabiel werken). Misschien is dit in tegenstelling tot hierboven een hardware-issue.

7. Swipen met drie vingers om van space te wisselen werkt subliem. Maar swipen met twee vingers om naar een vorige pagina te gaan werkt heel vaak niet. Ik zit echt als een debiel heel rustig en voorzichtig met twee vingers van helemaal rechts naar helemaal links te swipen voor het wordt herkend.

8. Oke, dit is gewoon puur omdat ik van windows afkom en osx vooralsnog niet altijd zo handig vind, maar wanneer je in een map in finder nog niet eens een bestand kan knippen en plakken ben je gewoon gebruikers aan het tegenwerken. In de menubalk staat ook doodleuk command-x als knip key-combo, maar lichtgrijs (impliciet: we weten dat je deze functie wil gebruiken en we hadden hem kunnen maken, maar dat hebben we lekker niet gedaan, groetjes van apple).

9. De hardwareknoppen van vorige nummer en volgende nummer doen het soms wel, soms niet. Heb enkel Spotify geopend (enige geluid producerende app). Kan ook aan Spotify liggen.

10. En dan nog iets heel anders, nou ik toch aan het jammeren ben: ze hebben me het verkeerde exemplaar toegestuurd. Ik heb nu het NL keyboard waar ik internationaal had aangegeven. Had vijf weken op het ding zitten wachten (netjes op release-dag besteld), kon ik weer vijf weken wachten. Na flink tegenstribbelen hebben ze ingestemd dat ik het exemplaar met het verkeerde toetsenbord in de tussentijd mag gebruiken. Ben benieuwd of ze over een paar weken bij de RMA afdeling verbaasd zijn als er inmiddels windows op draait. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Jeeerts op 01-06-2015 21:51 ]

Mijn dagelijks leven: verhuur van opblaasbare Abrahams en Sarahs via www.opblaasverhuur.nl en verkoop van touchscreen informatiezuilen via www.touchscreenzuil.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwan_app
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-08 15:34
Hi Jeerts,

Ik begrijp je frustratie niet helemaal, omdat ik mij in geen van alle bovengenoemde punten kan vinden. Dat wil zeggen, behalve punt 3 met betrekking tot de bijna leeg melding. Zou het kunnen zijn dat je een apparaat hebt ontvangen met wat problemen? Ik gebruik mijn Macbook al een flink aantal weken met veel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeeerts

Jeeerts

Say Cheeeese!

Tja, als het de hardware was zou ik zeggen: maandagochtendmodelletje. Maar het is bijna allemaal softwarematig. Het is ook niet zo dat er niet mee te werken is, maar na jaren van veel Mac-fans gehoord te hebben dat het zo'n solide systeem is viel me dit gewoon nogal tegen. Over drie weken krijg ik een nieuwe (met het US toetsenbord, zoals ik besteld had), ik ben benieuwd of ik daarmee tegen de zelfde problemen aanloop. Ik zal het hier tegen die tijd ook laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Jeeerts schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 10:26:
Tja, als het de hardware was zou ik zeggen: maandagochtendmodelletje. Maar het is bijna allemaal softwarematig. Het is ook niet zo dat er niet mee te werken is, maar na jaren van veel Mac-fans gehoord te hebben dat het zo'n solide systeem is viel me dit gewoon nogal tegen. Over drie weken krijg ik een nieuwe (met het US toetsenbord, zoals ik besteld had), ik ben benieuwd of ik daarmee tegen de zelfde problemen aanloop. Ik zal het hier tegen die tijd ook laten weten.
Kan ook gewoon software falen zijn door hardware problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Jeeerts schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:21:
Een bijzonder goeie avond. Vorige week kreeg ik mijn Macbookje binnen en een paar dagen later schreef ik hier een lovend stuk tekst over het apparaat. Maar ik moet hier even heel erg op terugkomen. Hoewel ik nog steeds van mening ben dat dit een subliem stuk hardware is, heb ik al lang niet meer zo vaak gefrustreerd achter een laptop gezeten. De reden: dit ding is zo instabiel als een emmer stront. Ik kom gemiddeld zo'n drie keer per dag een ernstig software-probleem tegen en het ergste is nog dat het telkens een ander issue betreft.

Een opsomming van de grootse problemen:

1. Safari laat de hele machine vastlopen als ik de volgorde van favorieten aan het aanpassen ben. Drie keer geprobeerd, drie keer het zelfde probleem. Alleen een harde reset biedt uitkomst.

2. Er is geen waarschuwing voor een bijna-lege accu. Ik heb al gezocht naar een mogelijke oplossing; kennelijk een veel voorkomend probleem en vaak op te lossen door een vinkje aan te zetten in systeemvoorkeuren, maar bij mij werkt dit niet en blijft de melding uit.

3. Op het moment dat de accu (plotseling, zie bovenstaand) leeg is gaat hij niet verstandig in slaapmodus, hybernate of weet ik hoe ze het bij Apple noemen, maar valt het gehele systeem uit en is alles uit het ram dus pleite. Ook lekker als je in een programma bezig bent dat geen of niet vaak een auto-recovery maakt.

4. Ook betreffende Safari, de bovenste centimeter van (alle) websites wordt niet weergegeven en onderaan het beeld zit een zwarte balk. Kortom: het hele beeld wordt opgeschoven naar boven en deels verstopt onder de adresbalk. Dit begint telkens ongeveer een uur na opnieuw opstarten. En voor zover dat nog niet hilarisch genoeg is klik je ook met je cursor een centimeter boven waar je cursor wordt weergegeven. Enorm handig. Heb nu chrome geïnstalleerd, maar dat werkt nogal negatief op de accu.

5. Bij het opstarten op het moment dat ik het wachtwoord moet invoeren staat er regelmatig alvast bijgeschreven: "Als u problemen hebt met het invoeren van uw wachtwoord, zet uw Mac uit door de aan/uit-knop ingedrukt te houden. Vervolgens drukt u op de aan/uit-knop om met het herstelbesturingssysteem op te starten". Alsof het apparaat het al weet: bij het verschijnen van deze melding is dit ook elke keer de enige manier om de machine aan te krijgen.

6. WIFI werkt op enkele plaatsen heel slecht, raakt elke vijf minuten verbinding kwijt (waar alle andere apparaten, inc apple, wel stabiel werken). Misschien is dit in tegenstelling tot hierboven een hardware-issue.

7. Swipen met drie vingers om van space te wisselen werkt subliem. Maar swipen met twee vingers om naar een vorige pagina te gaan werkt heel vaak niet. Ik zit echt als een debiel heel rustig en voorzichtig met twee vingers van helemaal rechts naar helemaal links te swipen voor het wordt herkend.

8. Oke, dit is gewoon puur omdat ik van windows afkom en osx vooralsnog niet altijd zo handig vind, maar wanneer je in een map in finder nog niet eens een bestand kan knippen en plakken ben je gewoon gebruikers aan het tegenwerken. In de menubalk staat ook doodleuk command-x als knip key-combo, maar lichtgrijs (impliciet: we weten dat je deze functie wil gebruiken en we hadden hem kunnen maken, maar dat hebben we lekker niet gedaan, groetjes van apple).

9. De hardwareknoppen van vorige nummer en volgende nummer doen het soms wel, soms niet. Heb enkel Spotify geopend (enige geluid producerende app). Kan ook aan Spotify liggen.

10. En dan nog iets heel anders, nou ik toch aan het jammeren ben: ze hebben me het verkeerde exemplaar toegestuurd. Ik heb nu het NL keyboard waar ik internationaal had aangegeven. Had vijf weken op het ding zitten wachten (netjes op release-dag besteld), kon ik weer vijf weken wachten. Na flink tegenstribbelen hebben ze ingestemd dat ik het exemplaar met het verkeerde toetsenbord in de tussentijd mag gebruiken. Ben benieuwd of ze over een paar weken bij de RMA afdeling verbaasd zijn als er inmiddels windows op draait. :+
Vreemd, herken me hier totaal niet in!
Dus misschien toch laten swappen voor een nieuwe?
Of herinstall doen van OSX?

Ik stuur mijn MacBook morgen terug en krijg een nieuwe,
alles werkt perfect alleen ploppen de speakers af en toe en klinkt het soms alsof ze opgeblazen zijn?
Maar ze gaan een nieuwe voor me bouwen met spoed, dus nu maar weer wachten :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Jeeerts schreef op maandag 01 juni 2015 @ 21:21:
Dat is de standaard melding die je krijgt wanneer je niet binnen een bepaalde tijd het wachtwoord invoert en op enter drukt. Je moet bij die melding echter wel gewoon alsnog je ww in kunnen voeren ipv de power knop te moeten gebruiken. Hebben ze je al eens geadviseerd om een smc reset te doen? Veel zaken omtrent power en accu worden daarmee gereset namelijk, kon wel eens het merendeel van je problemen oplossen.
Of een probleem met Yosemite of 1 van de andere mogelijke opties op de ellenlange lijst van wifi-problemen. Clients en netwerken zijn lang niet altijd met elkaar compatible en dat geeft vaak hele rare en irritante verbindingsproblemen. Wat dat betreft is wifi een hel.
Dat is een gevalletje van pebkac in de vorm van onwetendheid. Een bestand knip en plak je niet, dat is voor content zelf (tekst, plaatjes, etc.), een bestand verplaats je. Dat kun je in Finder doen door met de muis te slepen of je gebruikt cmd-c voor een copy en op de bestemming doe je cmd-opt-v wat een verplaats actie is (of in jouw termen: knip en plak). Open het menu maar eens en druk dan de option toets in, zie je meteen de toetscombinaties en de benaming veranderen. Ergo: eerst het nieuwe systeem leren alvorens je met je vinger gaat wijzen. Dan wijs je in ieder geval niet naar de verkeerde zoals nu :)
Het kan zijn dat hier iTunes nog wel eens in de weg kan zitten. Er zijn hier in het verre verleden wel eens vaker issues mee geweest alleen hoor je die tegenwoordig vrijwel niet meer. Kwestie van even zoeken of het vaker voorkomt bij iets als Spotify.
10. En dan nog iets heel anders, nou ik toch aan het jammeren ben: ze hebben me het verkeerde exemplaar toegestuurd. Ik heb nu het NL keyboard waar ik internationaal had aangegeven.
Pas hier wel heel goed op want je zult niet de eerste zijn die heel wat anders verstaat onder "international" dan wat het eigenlijk is. Heel veel mensen denken dat "international" de USA layout is met de liggende enter-toets en de tilde links naast de 1 maar dat is niet het geval. De "international" is dezelfde layout als de Nederlandse dus met een staande enter-toets en de tilde bij de linker shift-toets. Wil je de layout met de liggende enter-toets en de tilde links naast de 1 dan moet je de USA layout nemen.
Mixpower schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:38:
Ik stuur mijn MacBook morgen terug en krijg een nieuwe,
alles werkt perfect alleen ploppen de speakers af en toe en klinkt het soms alsof ze opgeblazen zijn?
Maar ze gaan een nieuwe voor me bouwen met spoed, dus nu maar weer wachten :+
Dat probleem is inmiddels ook al bijna net zo oud als notebooks zelf volgens mij. Het helpt al aardig als je de speakers eerst uit zet, dan aansluit en pas daarna weer aan zet. Verhelp je alleen de plops die daarna ontstaan niet mee. Het enige wat je daarmee kunt is garantie claimen/laten repareren.

[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 02-06-2015 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
ppl schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:48:
Dat probleem is inmiddels ook al bijna net zo oud als notebooks zelf volgens mij. Het helpt al aardig als je de speakers eerst uit zet, dan aansluit en pas daarna weer aan zet. Verhelp je alleen de plops die daarna ontstaan niet mee. Het enige wat je daarmee kunt is garantie claimen/laten repareren.
Nope, probleem bij eerdere MacBook Pro's niet gehad ;)
En ook bij de MacBook van een vriend van mij is het probleem niet aanwezig, dus tja wel overduidelijk een hardware probleem wat Apple zelf ook al constateerde na mijn verhaal :+
En het gaat hier om de interne speakers he, geen externe speakers ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mixpower op 03-06-2015 02:44 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
Kogel is door de kerk. SG, 1.3Ghz, 256GB, (US keyboard) besteld. Levering tussen 1 en 15 juli *huil*

Lang zitten dubben of ik zou moeten wachten op een Skylake variant, uiteindelijk tot de conslusie gekomen dat het niet waard is. Geen DDR 4 support voor Skylake-Y, waarschijnlijk ook niet zo snel wireless charging. Voor een 10 tot 15% performance boost ga ik geen 6 tot 12 maanden wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Silversin schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 10:25:
Kogel is door de kerk. SG, 1.3Ghz, 256GB, (US keyboard) besteld. Levering tussen 1 en 15 juli *huil*

Lang zitten dubben of ik zou moeten wachten op een Skylake variant, uiteindelijk tot de conslusie gekomen dat het niet waard is. Geen DDR 4 support voor Skylake-Y, waarschijnlijk ook niet zo snel wireless charging. Voor een 10 tot 15% performance boost ga ik geen 6 tot 12 maanden wachten.
Goede keuze! Heb zelf de Gold 1.3GHz 256GB Met US keyboard, erg fijne machine!
En inderdaad, als je zo gaat redeneren kan je altijd wel blijven wachten op "the next best thing" ;)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik houd dit topic met een schuin oog in de gaten. Ik heb privé nu nog een 13" rMBP (early 2013, 2.6/8GB/256GB/HD4000), maar die zal ergens een keer vervangen worden. En in principe houd ik alle opties open. Ik vind qua vormgeving die nieuwe MacBook prachtig, maar slechts 1x USB-C is voor mij te weinig.

Ook wil ik geregeld kunnen virtualiseren (development omgevingen van meerdere Linux instances met Vagrant). Voor echt zwaar werk heb ik zakelijk een 15" rMBP (mid-2014, 2.2 / 16GB / 512GB / Iris Pro) en een Hackintosh (quad i5 / 16GB / 512GB / GTX760), maar op mijn privélaptop wil ik toch ook wel iets kunnen draaien. Anders kan ik nl net zo goed mijn iPad Air 2 gebruiken ;)

Persoonlijk denk ik dat deze eerste generatie 'new MacBook' voor mij te licht zou zijn. Ik zou voor performance al de maximale CPU moeten kiezen en dan kan ik net zo goed een nieuwe 13" rMBP kopen ;) Echter, een volgende generatie is weer iets krachtiger, heeft een wat betere IGP, en heeft met een beetje geluk niet alleen 2x USB-C, maar tevens Thunderbolt 3 door dezelfde connector. En dan zou het ineens een zeer interessante machine zijn.

Ik heb jaren genoten van mijn 12" PowerBook, en als Apple een kruising kan maken dus een 11" MacBook Air en deze MacBook, heb ik eindelijk een waardig opvolger. Compact, snel genoeg voor alles wat ik onderweg wil kunnen doen, voldoende poorten, uitstekende battery life, en een uitstekend scherm.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:53

Maximus

There is no substitute

Whieee schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 17:16:
Ik houd dit topic met een schuin oog in de gaten. Ik heb privé nu nog een 13" rMBP (early 2013, 2.6/8GB/256GB/HD4000), maar die zal ergens een keer vervangen worden. En in principe houd ik alle opties open. Ik vind qua vormgeving die nieuwe MacBook prachtig, maar slechts 1x USB-C is voor mij te weinig.

Ook wil ik geregeld kunnen virtualiseren (development omgevingen van meerdere Linux instances met Vagrant). Voor echt zwaar werk heb ik zakelijk een 15" rMBP (mid-2014, 2.2 / 16GB / 512GB / Iris Pro) en een Hackintosh (quad i5 / 16GB / 512GB / GTX760), maar op mijn privélaptop wil ik toch ook wel iets kunnen draaien. Anders kan ik nl net zo goed mijn iPad Air 2 gebruiken ;)

Persoonlijk denk ik dat deze eerste generatie 'new MacBook' voor mij te licht zou zijn. Ik zou voor performance al de maximale CPU moeten kiezen en dan kan ik net zo goed een nieuwe 13" rMBP kopen ;) Echter, een volgende generatie is weer iets krachtiger, heeft een wat betere IGP, en heeft met een beetje geluk niet alleen 2x USB-C, maar tevens Thunderbolt 3 door dezelfde connector. En dan zou het ineens een zeer interessante machine zijn.

Ik heb jaren genoten van mijn 12" PowerBook, en als Apple een kruising kan maken dus een 11" MacBook Air en deze MacBook, heb ik eindelijk een waardig opvolger. Compact, snel genoeg voor alles wat ik onderweg wil kunnen doen, voldoende poorten, uitstekende battery life, en een uitstekend scherm.
Herkenbaar, zit ook stiekem wel te kijken naar de 12" MBP. Moet wel zeggen dat het toetsenbord wel behoorlijk wennen is. Vind de 1 USB-C poort te weinig, zou een cardreader en een tweede USB-C wel een vereiste vinden. Toetsenbord kun je nog wel weer aan wennen.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Maximus schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 06:02:
[...]

Herkenbaar, zit ook stiekem wel te kijken naar de 12" MBP. Moet wel zeggen dat het toetsenbord wel behoorlijk wennen is. Vind de 1 USB-C poort te weinig, zou een cardreader en een tweede USB-C wel een vereiste vinden. Toetsenbord kun je nog wel weer aan wennen.
Tja, smaken verschillen!
Ik vind het toetsenbord echt heerlijk typen, als er een Wireless variant komt bestel ik hem meteen voor de iMac :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
Sinds 2 weken heb ik het basismodel 12" in space grey. Hij vervangt mijn 3 jaar oude 11" Air. Ik ben er heel tevreden over. Ik gebruik hem voor m'n werk (MS Office en VMWare Fusion+Win8) en voor m'n semi-pro foto hobby (PS CS5 en LR5 - alles RAW) en dat gaat perfect. Het is verder niet mijn primaire machine; daar heb ik een desktop Mac voor. Voor mij beantwoordt hij precies aan m'n verwachtingen.

Dan nog een vraag: Ik had bij mijn Air twee laders. Standaard eentje voor bij mijn bureau en eentje in mijn tas. Nu kan ik een extra lader gaan kopen, maar wellicht kan ik hem ook opladen via de USB poort van m'n desktop Mac met bijvoorbeeld deze kabel? (Zal natuurlijk langzamer gaan, maar goed.... ) http://www.amazon.com/gp/...0&linkId=RVFUJK75CHAZMXGY

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

maXXzz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:38:
Sinds 2 weken heb ik het basismodel 12" in space grey. Hij vervangt mijn 3 jaar oude 11" Air. Ik ben er heel tevreden over. Ik gebruik hem voor m'n werk (MS Office en VMWare Fusion+Win8) en voor m'n semi-pro foto hobby (PS CS5 en LR5 - alles RAW) en dat gaat perfect. Het is verder niet mijn primaire machine; daar heb ik een desktop Mac voor. Voor mij beantwoordt hij precies aan m'n verwachtingen.

Dan nog een vraag: Ik had bij mijn Air twee laders. Standaard eentje voor bij mijn bureau en eentje in mijn tas. Nu kan ik een extra lader gaan kopen, maar wellicht kan ik hem ook opladen via de USB poort van m'n desktop Mac met bijvoorbeeld deze kabel? (Zal natuurlijk langzamer gaan, maar goed.... ) http://www.amazon.com/gp/...0&linkId=RVFUJK75CHAZMXGY

Iemand een idee?
Jammer dat je niet gewoon een opzetstukje kan gebruiken voor je oude laders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
maXXzz schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:38:

Iemand een idee?
Ja dat kan gewoon, je kan ook gewoon de usb lader van een iPhone of ander product gebruiken om hem doormiddel van die kabel op te laden. :)
kevinl schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 14:50:
[...]

Jammer dat je niet gewoon een opzetstukje kan gebruiken voor je oude laders.
Is nogal logisch dat dat niet kan imho, de MagSafe laders hebben een veel hoger wattage!

[ Voor 17% gewijzigd door Mixpower op 05-06-2015 15:40 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mixpower schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 15:34:
[...]

Is nogal logisch dat dat niet kan imho, de MagSafe laders hebben een veel hoger wattage!
Een hoger wattage is geen probleem. Je kunt een MacBook Air ook prima opladen met een 85W adapter. Overigens snap ik wel dat er geen MagSafe meer op de MacBook zit. Dat is niet louter uit minimalisme, maar ook omdat het simpelweg niet gaat werken. Het hele nut van die connector is dat je laptop niet gaat vliegen als iets/iemand aan de kabel blijft hangen, maar de MacBook is zó licht, dat hij gewoon meegetrokken zou worden. Bij een 'straight pull' kan dat nu al bij een MacBook Air gebeuren.

Dit kan je weliswaar ondervangen door de magneet wat minder sterk te maken, maar dan krijg je weer het probleem dat je MagSafe connector om het minste of geringste losschiet. De toegevoegde waarde van een MagSafe connector op zo'n lichte notebook zou dus zeer gering zijn, en niet opwegen tegen de nadelen. Tel daarbij de wens om voor een minimalistisch design te gaan, en je weet waarom de nieuwe MacBook geen MagSafe heeft (en eigenlijk ook niet nodig heeft ;) )

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Whieee schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:29:
[...]

Een hoger wattage is geen probleem. Je kunt een MacBook Air ook prima opladen met een 85W adapter. Overigens snap ik wel dat er geen MagSafe meer op de MacBook zit. Dat is niet louter uit minimalisme, maar ook omdat het simpelweg niet gaat werken. Het hele nut van die connector is dat je laptop niet gaat vliegen als iets/iemand aan de kabel blijft hangen, maar de MacBook is zó licht, dat hij gewoon meegetrokken zou worden. Bij een 'straight pull' kan dat nu al bij een MacBook Air gebeuren.

Dit kan je weliswaar ondervangen door de magneet wat minder sterk te maken, maar dan krijg je weer het probleem dat je MagSafe connector om het minste of geringste losschiet. De toegevoegde waarde van een MagSafe connector op zo'n lichte notebook zou dus zeer gering zijn, en niet opwegen tegen de nadelen. Tel daarbij de wens om voor een minimalistisch design te gaan, en je weet waarom de nieuwe MacBook geen MagSafe heeft (en eigenlijk ook niet nodig heeft ;) )
Klopt, maar een MacBook Air word dan ook niet opgeladen doormiddel van USB.
Ik denk dat de USB-C spec zo een hoog wattage sowieso niet aan zou kunnen.

EDIT: Nevermind, wattage van USB-C gaat best hoog :+

Maar ik mis de MagSafe sowieso niet op de MacBook, zo vaak laad ik hem ook niet meer op eerlijk gezegd haha! :+

Vond net dit btw, dus probeer dat eens zou ik zeggen!
http://www.cablecc.com/ma...ew-macbook-12-p-3195.html

[ Voor 8% gewijzigd door Mixpower op 05-06-2015 23:51 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maXXzz
Zag je reactie een beetje laat.... Je had het waarschijnlijk al gelezen, maar het is gelukt. Zelfde dag dat ik het postte zag ik dat Dixons Harderwijk en Goes een op voorraad hadden. Harderwijk is 120km voor me dus te doen. Had hem ook op kunnen laten sturen maar wegens gebrek aan geduld online gereserveerd, in de auto gesprongen en direct opgehaald :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Ik heb besloten terug te gaan naar een Macbook Pro Retina met een groter scherm.

Mijn Macbook staat inmiddels bij Vraag&Aanbod! 😊👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Geert1976 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:41:
Ik heb besloten terug te gaan naar een Macbook Pro Retina met een groter scherm.

Mijn Macbook staat inmiddels bij Vraag&Aanbod! 😊👍
En je was er zo dik tevreden mee. Dus eigenlijk was het helemaal niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je legt hem woorden in de mond nu he? Een Macbook is een compromis. Een Pro Retina is echt een ander beest met andere mogelijkheden. Wil je ultralight, ultramobile: macbook. Wil je een echt toetsenbord, scherm en iets meer gewicht: Pro R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
@ kevinnl Jawel, de Macbook werkt perfect, ik wil alleen toch liever een wat groter scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Laatst online: 20:36
Geert1976 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:57:
@ kevinnl Jawel, de Macbook werkt perfect, ik wil alleen toch liever een wat groter scherm
Het scherm van de 13" rMBP is echt niet heel veel groter... De behuizing en gewicht daarentegen.
Dan zou ik eerder kijken voor een 15" rMBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Geert1976 schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:57:
Het scherm is niet veel groter dan de 13 retina. Je geeft niet aan of je voor de 13 of de 15 gaat. Als je voor de 15 wilt gaan dan snap ik het. Maar betwijfel of je het bedrag van de 15 op wilt hoesten. Je moet er nog 1000 euro bij doen namelijk. Om niet te spreken over het gewicht van de 15 retina. Merkbaar zwaarder en minder ultra mobiel.

Dus als je enige motivering zou zijn groter scherm. Dan vind ik het ongemak (leuren op marktplaats en bijbetaling) voor een beetje meer estate niet echt interessant.

Tenzij... je ook de performance van de 13 retina wilt hebben...

En dan kom ik weer op de vraag of de Macbook wel zo perfect was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Toch wel opvallend dat twee early adopters (martijnmartijn en Geert1976 ) de MacBook alweer de deur uit doen. Wellicht is het gewoon een indicatie dat het apparaat niet super geschikt is voor de tweaker, die over het algemeen toch net wat zwaardere / meer taken uitvoeren dan de reguliere gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:57

RnB

Dat van martijnmartijn wist ik niet, maar het mooiste is nog dat Geert de MacBook de deur heeft uitgedaan.

Niks persoonlijks tegen Geert, maar hij was erg defensief ingesteld als er minpunten van de MacBook werden aangehaald. Ik kan me haast niet voorstellen dat ie m alleen de deur heeft uitgedaan omdat het scherm te klein is.

@Geert1976: waarom haal je geen extern scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:18:
Toch wel opvallend dat twee early adopters (martijnmartijn en Geert1976 ) de MacBook alweer de deur uit doen. Wellicht is het gewoon een indicatie dat het apparaat niet super geschikt is voor de tweaker, die over het algemeen toch net wat zwaardere / meer taken uitvoeren dan de reguliere gebruiker.
Eens, maar ik zie ook dat veel mensen deze MacBook nog vrij traditioneel in het notebook/laptop kamp stoppen. Ik zie de rMB meer als (een tussenstap tot) een mogelijke iPad vervanger.
Laten we eerlijk zijn, tablets zijn het toch net niet om als primair device te gebruiken. Je hebt er toch vaak 1 bij.
Er zitten gewoon net iets te veel compromissen aan (Android of IOS maakt verder niet uit). Ik denk dat Apple dat ook wel door heeft (gezien de verkopen) en daarom op zoek is naar een tussenweg. Dan kun je de Surface route bewandelen door een toetsenbord aan je tablet te hangen, maar ik vind de rMB dan toch een elegantere oplossing. Stel je voor dat Apple over 2 of 3 generaties het gewicht nog wat omlaag krijgt. Dan zit je toch wel heel dicht tegen een tablet aan, maar wel met de alle mogelijkheden van een volwaardige MacBook. Alleen in snelheid misschien niet, maar ja, dat maakt voor 99% van de mensen toch geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ho even, mijn MacBook is nog niet de deur uit! haha

Ik ben nog steeds ZEER tevreden over deze Macbook, het enige (kleine) minpuntje is het scherm. Maar zoals SquareOne al aangaf, de 13inch MacBook Pro is niet eens zoveel groter.
De 15inch vind ik dan weer te zwaar. Ik weet het; luxe problemen! ;)

Wellicht hou ik toch gewoon deze 12inch MacBook en wacht ik tot volgend jaar als er wellicht een 14inch variant op de markt komt.

Keuzes....keuzes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Zag een tijdje terug deze review op YouTube voorbij komen:
YouTube: 12" Macbook Review - One month with one hole
En ik denk dat zijn conclusie wel de juiste is.
Geweldige laptop, maar wel met een paar kleine nadelen. Elk nadeeltje is op zichzelfstaand geen probleem, maar gezien de hoge prijs is het wel slikken om al die nadeeltjes voor lief te nemen. Ik overweeg deze rMB ook nog steeds, maar die twijfel heb ik bij Apple normaliter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Heb mijne toch na een week weer geruild voor mijn rMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 08:11

Grin

Ride si sapis.

Ik ben van mening dat de laatste hardware refresh rondes van Apple zoethoudertjes zijn tot Skylake. Bij het zien van de specs denk ik telkens: het is het net niet! De 15" laptops met Haswell CPU's, de Macbook met één rare poort (this could mean that this year’s 12-inch MacBook might end up as a bit of an oddity) en iMac's met een Haswell CPU en het laten vallen van de 780 GPU variant...
Meestal plant Apple hun nieuwe hardware op zo'n manier dat ze een nieuwe architectuur kunnen toepassen, maar nu lijkt het niet te lukken met Broadwell... Niet dat Haswell nou zo slecht is, zeker niet! Maar het is niet meer de nieuwste architectuur.

Kom maar door met die Skylake Apple's :Y)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Laatst online: 23:05
Ik heb de Macbook ook net binnen. Mooi ding, snel genoeg voor wat ik er mee doe. Poorten maken me weinig uit, kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst wat heb aangesloten op mijn Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
martijnmartijn schreef op maandag 08 juni 2015 @ 15:37:
Heb mijne toch na een week weer geruild voor mijn rMBP
Waarom ben jij geswitcht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Ik vond het basis model te sloom. Word crashte er zelfs op, bijvoorbeeld wanneer ik de APA wilde bijwerken of beheren. Ook waren de animaties niet zo soepel. Vandaar dat ik weer terug ben naar een rMBP 15'' (2015). Voelt voor mij als een verademing. Op het toetsenbord na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Hmm.. dat de Macbook absoluut geen snelheidsmonster is wist ik al, maar dit gaat wel erg ver. Het stuk vanaf 3 minuten is wat onzinnig, maar in het begin kun je zien dat zelfs het basismodel al na minder dan een minuut enorm last heeft van thermal throttling. Zelfs een enkele Cinebench R15 run zorgt er al voor dat het ding naar 1.1Ghz of zelfs naar 800Mhz clocked. Dus na 5K iMac heeft nu ook de Macbook ondermaatse koeling en forse thermal throttling onder load.

En ja, ik heb het even nagekeken, maar ook in de review van Anandtech spreken ze keer op keer over thermal throttling. Een vergelijkbaar device als de Asus UX305 heeft er schijnbaar geen last van, met maximum temperaturen van 80 graden; de Macbook schiet over de 95 graden. Met zo'n groot temperatuursverschil tussen vergelijkbare CPU's/devices vraag ik me echt af wat Apple doet (of niet doet) dat het de koeling zo slecht op orde heeft :? .

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Tja, of je doet gewoon eerst even je huiswerk. Je verhaaltje mbt je iMac 5K gaat alleen op voor gaming voor langere periode op 1080p of hogere resoluties. Voor overige werkzaamheden, zoals foto/videobewerking waar hij eigenlijk voor gemaakt is en ook als zodanig voor wordt gepromoot, is er geen throttling. De andere groep die vindt dat de iMac 5K throttle zijn de theoretici die de machine niet hebben en 'm vaak alleen maar van de website kennen. Die kijken dan ook alleen maar naar specs en speculeren er op los. Eigenaren van een iMac 5K hoor je daar ook niet over, die hoor je hoogstens dat commentaar geven als ze een game hebben getest. We moeten ook niet vergeten dat hier een laptop videokaart in zit die standaard al op een graadje of 60~70C zitten.

Wat de MacBook betreft hoeven we ook niet zo ver te kijken. Intel heeft de Core M voor dit soort toepassingen bedoeld waarbij men workloads heeft die baat heeft bij bursts in snelheid. Dat is niet eens Apples idee geweest! Zij maken er echter wel goed gebruik van door de body in te zetten als extra heatsink waardoor je net iets meer eruit weet te halen. Maar nogmaals, het probleem is niet de MacBook maar de Core M en het slechte huiswerk van velen. De reden dat de Asus koeler is, had je kunnen vinden door naar de specs zelf te kijken en dan eens even verder te denken. Apple maakt gebruik van iets hogere geklokte cpu's en iets hogere geklokte cpu's gebruiken iets meer energie en produceren ook iets meer energie (lees: warmte). Stomme keuze zou je zeggen maar dan moet ik je toch weer even terugverwijzen naar Intel en hun ontwerpkeuze want wat was nou DE eigenschap van die Core M? Precies, die bursts. Apple heeft dat deel iets meer uitgebuit door 'm hoger te klokken.

Is de koeling ondermaats? Nope, dit ding is bedoeld voor burst workloads en niet de langdurigere berekeningen die door benchmarks worden gedaan. Die tools duwen het systeem tot aan het randje trouwens, iets wat de doelgroep voor deze machine nooit zal doen. Leuk al die theorie maar de praktijk is heel anders. Apple lijkt zich met heel wat dingen meer op de praktijk te richten terwijl veel tweakers en andere fanatici zich vooral op de theorie (specs, benchmarks) richten (wat een vrij nutteloze exercitie is).

Weten waar je mee bezig bent, wat iets doet, wat je meet, hoe je meet, enz. zijn allemaal belangrijke aspecten en helaas worden die door 99% van de critici volledig vergeten (een cpu ontworpen voor burst workloads gaan testen met benchmarks die continue workloads leveren is daar een goed voorbeeld van). Wat Linus laat zien is een leuk stukje theorie die demonstreert dat de behuizing van de MacBook daadwerkelijk als heatsink dient en wat er gebeurd als je dan die behuizing gaat koelen. Op reviewers na heeft echter niemand het draaien van benchmarks als dagelijkse wederkerende workload. De vraag die je vooral moet stellen: wat betekent dat Cinebench cijfertje? Is hij met deze winst ineens wel een snelle machine? Als je daar "ja" op antwoord ben ik bang dat je van een koude kermis thuis zult komen. Die Core M is van nature gewoon geen rekenmonster en zal dat ook niet ineens worden wanneer men het ding met een bakplaat water, stikstof of een fan gaat koelen. Zoek je snelheid dan moet je gewoon een snellere cpu nemen (ergo een MBA of MBP ipv de MB).

Wie objectief naar de materie kijkt zal zien dat het allemaal heel wat genuanceerder ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Heb je de ifixit guide gezien? er zit bijna geen koel element op die cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
ppl schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 23:12:
...
lang verhaal
...

Wie objectief naar de materie kijkt zal zien dat het allemaal heel wat genuanceerder ligt.
Objectiever? Oke en dat doe ik niet? Kijk naar de Anandtech review die ik eerder linkte. Ze hebben daar het basis model Macbook getest met Core M-5Y31 CPU (tot 2.4Ghz boost) en het UX305 model wat ze getest hebben is ook het basismodel met een Core M-5Y10 CPU (tot 2.0Ghz boost).
In de twee tests waar ze de getallen van de twee naast elkaar in de grafiek hebben is de Macbook met meer snelheidspotentieel (laat ik de mogelijke CPU boost maar even zo omschrijven) significant trager dan de UX305. Aan de SSD of het geheugen kan het niet liggen, want beiden gebruiken LPDDR3 1600Mhz en de SSD van de Macbook is nog een stuk sneller ook dan die van de Asus.

Vergelijk je uit beide reviews de scores van Cinebench R15, en kom op dat is een benchmark die hooguit 1 of 2 minuten duurt.. het is geen urenlang video renderen, dan moet je toch ook wat opmerkelijks opvallen. Bij de single core score haalt de Macbook 97 punten, de UX305 82. Niet verwonderlijk zou je zeggen aangezien de maximale boost clock van de Macbook 20% hoger is en de score is.. hey warempel ongeveer 20% hoger. Kijk je dan naar de multicore score en ineens is de score gelijk; 209 voor de Macbook en 210 voor de UX305. Nou waarom zou de potentieel, en in singlecore gebleken, snellere CPU ineens niet sneller zijn? Zou het throttling kunnen zijn? Zou hij (te) warm worden waardoor een Intel CPU zichzelf lager gaat clocken?

Jouw statement gaat gewoon niet op:
De reden dat de Asus koeler is, had je kunnen vinden door naar de specs zelf te kijken en dan eens even verder te denken. Apple maakt gebruik van iets hogere geklokte cpu's en iets hogere geklokte cpu's gebruiken iets meer energie en produceren ook iets meer energie (lees: warmte).
Zouden de temperaturen worden gemeten bij een korte burst load, of na een wat langere (lees: minimaal een paar minuten) load? Juist, bij een langere load en uit o.a. bovenstaande reviews en cijfers blijkt dat bij langdurige load de Macbook terugclockt naar een gelijke of lagere snelheid dan de UX305.
De andere groep die vindt dat de iMac 5K throttle zijn de theoretici die de machine niet hebben en 'm vaak alleen maar van de website kennen. Die kijken dan ook alleen maar naar specs en speculeren er op los. Eigenaren van een iMac 5K hoor je daar ook niet over, die hoor je hoogstens dat commentaar geven als ze een game hebben getest.
Nee, want daarom heb je bijvoorbeeld op websites als Macrumors meerdere topics over temperaturen van 100-105 graden Celsius op de GPU en de Core i7 CPU's (zie b.v. deze post). En ja, hier zitten genoeg eigenaren tussen, niet alleen mensen die volgens jou op basis van specificaties gaan speculeren.
Jouw interpretatie van Intel's Turboboost is leuk en deels correct, maar iets als een i7 4790K die gebruikt wordt in de nieuwe iMac is exact dezelfde CPU die je ook voor je eigen pc kunt kopen en die kan prima continue op maximale boost clock draaien mits hij genoeg gekoeld wordt. Gebeurt dat niet, dan zal zich lager clocken met als gevolg gewoon mindere prestaties. Dat zie je terug in benchmarks en zul je ook merken bij andere zaken (langere video render tijden etc.). Nog een voorbeeld zie je hier, hier, hier of hier. Een stock i7 4790K haalt ongeveer 890 punten in Cinebench R15, in de iMac komt consistent uit op zo'n 770 tot 790 punten. De enige verklaring voor een lagere score met dezelfde CPU is een lagere clocksnelheid, een lagere clocksnelheid als resultaat van het normale gedrag van een Intel CPU met Turboboost oftewel te hoge temperaturen.

Zijn de CPU's in de Macbook en iMac dan ineens helemaal zinloos? Nee, natuurlijk niet. Maar door inadequate koeling kunnen beide machines niet de maximale performance van de CPU benutten.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliusyoup
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:03
Sinds deze middag binnen, en wat een ontzettend klein apparaat. Het toetsenbord maakt een ander soort geluid dan ik gewend ben van de air, maar het tikt wel lekker. Alleen pijltje omhoog voelt een beetje gek, omdat hij half zo klein en is en niet boven de opzij pijltjes staat.

Verder ben ik nergens negatiefs tegenaan gelopen, maar goed, hij staat ook nog maar een uur of anderhalf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Moi_in_actie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 00:54:
[...]

Zijn de CPU's in de Macbook en iMac dan ineens helemaal zinloos? Nee, natuurlijk niet. Maar door inadequate koeling kunnen beide machines niet de maximale performance van de CPU benutten.
Uit nieuwsgierigheid, ik heb immers al een tijdje geen iMac meer, maar mijn iMac had een core xxxxS processor ipv van een standaard desktop cpu zoals de bijvoorbeeld de i7 xxxxK cpu.

volgens google mbt de intel S series:
- Lower Power Consumption
- 65 Watt TDP
- Not overclockable

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Bossie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:40:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, ik heb immers al een tijdje geen iMac meer, maar mijn iMac had een core xxxxS processor ipv van een standaard desktop cpu zoals de bijvoorbeeld de i7 xxxxK cpu.

volgens google mbt de intel S series:
- Lower Power Consumption
- 65 Watt TDP
- Not overclockable
Aangezien dit het Macbook topic is, de boel even in offtopic tags:

offtopic:
Het topmodel van de nieuwe 5K iMac bevat een Core i7 4790K. Nu kan dat in een goed geventileerde kast al een heethoofd zijn, in de iMac behuizing en met diens koeling heeft hij het al helemaal niet makkelijk.
Nu is het ook zo dat elke individuele processor een net iets ander minimum voltage nodig heeft om die 4.4Ghz te halen. Bij een pc zet het UEFI van het moederbord, op default settings, de CPU meestal op een wat hoger voltage waarmee elke 4790K makkelijk die 4.4Ghz kan halen. Dan kan je zoiets krijgen als in dit topic. Ik neem aan dat Apple's EFI niet significant anders werkt dan een UEFI/BIOS van een normaal moederbord, dus ook daar zal dat spelen.

Nu is het enerzijds de 4790K die flink heet kan worden, anderzijds ook de R9 M295X. Het maximale verbruik van deze 5k iMac t.ov. het late 2013 model is met zo'n 25% is toegenomen; voorheen 229W en nu 288W (zie hier). Dit ondanks een schijnbaar stuk zuiniger display. Aangezien een groot deel daarvan in de vorm van warmte vrij komt zal de boel a) warmer worden en/of b) moet de fan meer moeten koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:01
Moi_in_actie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:07:
[...]

Aangezien dit het Macbook topic is, de boel even in offtopic tags:

offtopic:
Het topmodel van de nieuwe 5K iMac bevat een Core i7 4790K. Nu kan dat in een goed geventileerde kast al een heethoofd zijn, in de iMac behuizing en met diens koeling heeft hij het al helemaal niet makkelijk.
Nu is het ook zo dat elke individuele processor een net iets ander minimum voltage nodig heeft om die 4.4Ghz te halen. Bij een pc zet het UEFI van het moederbord, op default settings, de CPU meestal op een wat hoger voltage waarmee elke 4790K makkelijk die 4.4Ghz kan halen. Dan kan je zoiets krijgen als in dit topic. Ik neem aan dat Apple's EFI niet significant anders werkt dan een UEFI/BIOS van een normaal moederbord, dus ook daar zal dat spelen.

Nu is het enerzijds de 4790K die flink heet kan worden, anderzijds ook de R9 M295X. Het maximale verbruik van deze 5k iMac t.ov. het late 2013 model is met zo'n 25% is toegenomen; voorheen 229W en nu 288W (zie hier). Dit ondanks een schijnbaar stuk zuiniger display. Aangezien een groot deel daarvan in de vorm van warmte vrij komt zal de boel a) warmer worden en/of b) moet de fan meer moeten koelen.
+1 behulpzaam :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

mensen die een ux305 vergelijken met een macbook 12" snappen het totaal niet..... ik heb de ux305 gehad en direct weer verkocht! toch maar de macbook besteld.

de ux305 is een macbook air 13" alternatief. niet een alternatief op de macbook air 11"
de ux305 vond ik dus te groot. nee niet te dik, maar te groot.... en de afwerking vam de ux305 is niet te vergelijken met de macbook.
toetsen die scheef zitten op het toetsenbord. geen toetsenbord verlichting (dikte moet toch iets opofferen) trackpad die toch niet in de buurt komt van de macbook....
en in nederland heeft de ux305 max 4gb memory en batterij duur is ondanks de grotere behuzing minder dan de macbook 12".
maar je tweakers blijven maar specs vergelijken.... core-m cpu, dus de macbook is een veel te dure ux305.... mocht asus willen dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Moi_in_actie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 00:54:
Objectiever? Oke en dat doe ik niet?
Niet echt maar dat komt ook deels omdat je vasthoudt aan theorie oftewel benchmarks en niet snapt wat ze nou precies doen noch waar het nou om gaat bij computers. De test waar je naar verwijst heeft hetzelfde probleem. Ze doen daar allerlei metingen om te concluderen dat een auto harder kan rijden dan een fiets. Is dat waar? Nee hoor, kijk maar naar het Engelse stadje York. De ambulances daar komen 10 minuten later aan dan de verpleegkundige per fiets (die zijn er al snel binnen 5 minuten). De reden is heel simpel: York is een oude stad met smalle wegen en heel veel verkeer. Ambulances zijn daar niet sneller omdat het verkeer ze tegenhoudt. Op de fiets zoef je overal langs en dus is men daar sneller. Het is daar niet raar dat bij een 999 call ze zowel fiets, ambulance als traumaheli alarmeren wanneer de situatie als "ernstig" wordt ingeschat.

Meten en alles in grafiekjes gieten is 1 ding, weten wat voor hardware je in je handen hebt, wat de benchmarks doen, enz. is iets heel anders en juist dat laatste ontbreekt gewoon. Jammer van die review.
Vergelijk je uit beide reviews de scores van Cinebench R15, en kom op dat is een benchmark die hooguit 1 of 2 minuten duurt.. het is geen urenlang video renderen, dan moet je toch ook wat opmerkelijks opvallen.
Nee want bij burst gaat het om milliseconden tot seconden. Een minuut of meer is dan al erg lang. Anandtech merkt het volgende open deurtje op in hun conclusie:
Ultimately what this means is that we expect that the MacBook should be able to compete with its larger brothers in those short, bursty workloads that Core M is optimized for, while in sustained workloads it’s going to fall behind MacBook Air and other laptops using Intel’s larger 15W processors.
Goh, wie had dat gedacht...een processor bedoeld voor burst workloads is snel met burst en niet met langer rekenwerk...
Zouden de temperaturen worden gemeten bij een korte burst load, of na een wat langere (lees: minimaal een paar minuten) load? Juist, bij een langere load en uit o.a. bovenstaande reviews en cijfers blijkt dat bij langdurige load de Macbook terugclockt naar een gelijke of lagere snelheid dan de UX305.
En wat was de eigenschap van de hardware ook alweer? Juist, die korte burst en niet de langere load. Leuk dat ze die langere load meten maar als je al weet dat de hardware daar niet voor gemaakt is ben je een open deur aan het intrappen.
Nee, want daarom heb je bijvoorbeeld op websites als Macrumors meerdere topics over temperaturen van 100-105 graden Celsius op de GPU en de Core i7 CPU's (zie b.v. deze post). En ja, hier zitten genoeg eigenaren tussen, niet alleen mensen die volgens jou op basis van specificaties gaan speculeren.
Zoals ik al had geschreven zijn de eigenaren die daar zeuren gamers en worden ze veelvuldig terecht gewezen door andere eigenaren (ze hebben nou niet echt een realistisch beeld van wat een apparaat met een 5K scherm aan computing power nodig heeft). Alle andere eigenaren zien een heel ander beeld. Hier zelf ook. Ik kan de tests doen die in al die topics terugkomen tot ik een ons weeg maar ik krijg niet de issues die ze daar melden tenzij ik veel games ga spelen. Zat videos die in die topics gepost worden en het tegendeel van al die issues demonstreren. Vrijwel iedereen heeft dat. Er zijn er maar een paar die dat niet hebben en als je dan het forum wat verder doorlicht zul je ook zien dat ze al wat meer problemen hebben. Dat zegt meer over die individuele iMac dan het model an sich. Sterker nog, het MacRumors forum is zo'n beetje de enige plek waar je die problemen tegenkomt. De overige reviews en ervaringen zijn alleen maar positief op een paar negatieve ervaringen met OS X zelf na (rariteiten die op andere OS X apparaten ook voorkomen).
En dan zijn we weer terug bij af: dit is een incorrect statement omdat deze alleen maar gebaseerd is op theorie en totaal niet onderbouwd wordt met praktijk. Er zijn zat workloads waarbij zelfs een iPad sneller is dan een fully specced Mac Pro die met iedere benchmarks die iPad tot stof vermaalt. Dat geldt ook voor deze MacBook. Een mooi voorbeeld komt van een programmeur die zijn laptop setup heeft ingeruild voor een iPad en Linode. Hij kreeg later van zijn werknemer een hele rappe machine en is uiteindelijk weer teruggegaan naar de tablet setup. Waarom beschrijft hij hier: Working in the Cloud. Het gaat er niet om dat je de maximale theoretische performance uit je cpu haalt, het gaat erom dat je de maximale performance uit je tool (lees: MacBook) haalt. Dat betekent dat de MacBook voor een aantal workloads perfect is en voor een aantal absoluut niet geschikt.

Een ander ding wat je ook vergeet gaat helemaal niet om performance. Uiteindelijk koop je geen cpu maar een notebook. De rest van de componenten moeten dan ook van goede kwaliteit zijn.
Bossie schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:40:
Nee, de iMac gebruikt al weer een aantal jaar een desktop cpu en een laptop gpu. Laptop gpu's zijn altijd rond een graadje of 60~70 en kunnen gemakkelijk naar de 90-100 graden schieten. Ook dat is al een aantal jaren zo. Juist daarmee vallen de meeste critici ook door de mand, ze weten dat soort dingen niet.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 14-06-2015 01:45 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 17 Laatste