Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe processor inclusief moederbord gekocht bij Azerty.
Een combinatie tussen de MSI Z97 Gaming 5 en de Intel Core i7 4790K.
Geinstalleerd en al en geprobeerd een game te spelen. Zodra ik de game opende vloog de temperatuur al omhoog naar 80 graden. ( Wat al veel te hoog is voor het Main Menu van een spel). Eenmaal ingame vliegen de temperaturen al gauw op naar de 95-100 graden. Ik heb zo goed als alles al geprobeerd. Airflow verbeterd, BIOS updates. Nieuwe koelpasta. Processor instellingen. Niks werkt hij blijft te heet worden. Beetje ten einde raad. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen om mijn processor koeler te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor koeler heb je? Hoe meet je het? Kan het niet gewoon een meetfout zijn?
Wat zegt je bios?

En mijn processor heette Piet :).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.

Ik gebruik de stock cooler (ga morgen proberen met een Coolermaster V8).

Ik meet het met onder andere ; HWMonitor, Moederbord, BIOS, MSI/Intel Extreme tuning.

Ze geven allemaal hetzelfde aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 17:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Ben je aan het overclocken?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, alle instellingen van de processor en moederbord staan nog op standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Heb je al eerder een moederbord met cpu en koeler geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het meerdere keren gedaan, dit keer heb ik het zelfs niet zelf gedaan maar door een bedrijf laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 17:14:
Ik heb het meerdere keren gedaan, dit keer heb ik het zelfs niet zelf gedaan maar door een bedrijf laten doen.
Misschien kan je aan een infrarood temp. meter (oid.) komen zodat je echt kan zien hoe warm de koeler wordt op div. plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zijn er ook problemen of alleen het gevoel dat de temps wat hoog zijn? Throttled de cpu?

Want de 4790k is gewoon een heethoofd, en kan ook een hoop hebben. 100 graden coretemp zou ik ook wat veel vinden maar als met een betere cooler onder load onder de 90 blijft dan zou ik het maar accepteren :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 12:34
Ik heb het ook al voorgehad met een stock cooler dat hij out of the box 80 graden is, maar bij vervanging door een degelijke cooler dat hij mooi rond de 40 graden idle zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
We hebben natuurlijk ook gewoon een dedicated subforum voor processors. Die heet heel gek PMG, met de P van processor. Schopje die kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 17:04:
Nee, alle instellingen van de processor en moederbord staan nog op standaard.
Maar dat wil niet veel zeggen. Ter illustratie: als ik in mijn UEFI alles naar default terug zet, dan gooit ie iets van 1.15V door mijn 3770K voor diens 3.7Ghz te halen. Na zelf wat te tweaken draait hij nu op diezelfde snelheid met 0.97V, wat in de temperaturen heel wat scheelt.

Installeer eens CPU-Z, zet die aan en zorg dat er wat load op de CPU komt (Cinebench R15 of iets dergelijks) en kijk wat het voltage is. Als dat erg hoog kan je dit handmatig proberen dit wat lager te krijgen in het UEFI.

edit: hier nog een leuk artikel van Anandtech. Zij geven ook aan dat er per CPU verschillende stock voltages kunnen zijn, waar zij 1.273V en 1.190V. Wellicht dat die van jouw standaard veel voltage krijgt en wat lager kan. Echter, elke individuele CPU is anders, dus een exacte "zet hem op X volt" tip kan ik niet geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Moi_in_actie op 05-06-2015 18:14 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1