Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NiteFly schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:35:
[...]

Behuizing is persoonlijk, maar het scherm van 1080p is juist heerlijk, vooral in windows. Meer dan 1080p op 13 inch is wat mij betreft te klein zonder schaling. Schaling in windows is nog steeds een drama. Daarnaast betekent een hogere resolutie een kortere batterijduur. Dus ik zie eerlijk gezegd geen enkel voordeel van een scherm met hogere resolutie op een 13 inch windows laptop. :)
Ik heb em eens online bekeken maar vind het echt plastic fantastic, echt een tegenvaller, heb em natuurlijk niet in mijn handen gehad maar echt mooi is ie niet, kan wat mij betreft niet tippen aan de Macbook 12, en Windows is een draak, maar das ook persoonlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S2K
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 15:09

S2K

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 21:20:
[...]

Ben benieuwd hoe het gaat in het vliegtuig, ik gebruikte de ipad air 2 met toetsenbord van belkin in het vliegtuig, werkte prima, kon ook relaxed typen, scherm is 9,7 inch dus nog kleiner als de mac.

Ik zou je adviseren echt een langere tijd het toetsenbord te gebruiken, werkt bij mij, maar moet zeggen dat ik er erg snel aan gewend was.
Qua scherm vind ik een klein scherm als ik met 1 ding bezig ben heerlijk. Voor multitasken heb ik de Imac, die heb je dan ook wel nodig.

Veel plezier ermee!
Sorry ben Android man, gebruik Google Pixel C met keyboard, werkt fantastisch, maar niet echt bruikbaar als laptop replacement op reis. Net zoals de Ipad Pro dat niet is (tried that). Maar deze Macbook heeft dat wel, alhoewel ik me nu al paar keer op heb betrapt om het scherm als touchscreen probeer te gebruiken. Dit itt tot de MBP, daar nog nooit gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:45
S2K schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 00:26:
[...]

Sorry ben Android man, gebruik Google Pixel C met keyboard, werkt fantastisch, maar niet echt bruikbaar als laptop replacement op reis. Net zoals de Ipad Pro dat niet is (tried that). Maar deze Macbook heeft dat wel, alhoewel ik me nu al paar keer op heb betrapt om het scherm als touchscreen probeer te gebruiken. Dit itt tot de MBP, daar nog nooit gedaan!
Haha, ik ook. Direct met m'n hand op het scherm en ik was ook niet de enige. De kleine ook bij z'n eerste kennismaking.

Ik vind de omgetoverde tablets naar zogenaamde laptops ook niks. De Macbook is voor mij het beste alternatief. Licht, sexy en voldoende capaciteit voor mijn gebruik.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Redondo1982 schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 07:48:
[...]

Haha, ik ook. Direct met m'n hand op het scherm en ik was ook niet de enige. De kleine ook bij z'n eerste kennismaking.

Ik vind de omgetoverde tablets naar zogenaamde laptops ook niks. De Macbook is voor mij het beste alternatief. Licht, sexy en voldoende capaciteit voor mijn gebruik.
Ik heb lang de IPAD met toetsenbord gebruikt maar red het bij lange na niet bij deze macbook. IOS is ook te beperkt hierin, zeker qua snel schakelen tussen schermen, muis/trackpad ontbreekt.
Heb nog geen neiging gehad om het scherm te gebruiken als touchscreen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fukutoshin
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:20
ik heb de macbook ook een tijdje en wat een ruk apparaat, kan er niet eens fatsoenlijk een 4k filmpje op afspelen gemaakt met de Iphone, wat heeft het voor nut een 4k scherm te hebben?
~Typen is helemaal een drama vergeleken met de Macbook pro, zit er steeds naast te typen en geen feel back, batterij is ook na paar uurtjes leeg ipv de beloofde 10 uur.
En dan ook nog het gehannes dat je met extra dure kabels en connectors erop aan moet sluiten om je telefoon op te laden, spijt dat ik hem gekocht heb :(

[ Voor 34% gewijzigd door fukutoshin op 22-06-2016 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:45
fukutoshin schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 06:29:
ik heb de macbook ook een tijdje en wat een ruk apparaat, kan er niet eens fatsoenlijk een 4k filmpje op afspelen gemaakt met de Iphone, wat heeft het voor nut een 4k scherm te hebben?
~Typen is helemaal een drama vergeleken met de Macbook pro, zit er steeds naast te typen en geen feel back, batterij is ook na paar uurtjes leeg ipv de beloofde 10 uur.
En dan ook nog het gehannes dat je met extra dure kabels en connectors erop aan moet sluiten om je telefoon op te laden, spijt dat ik hem gekocht heb :(
Dat van de kabels wist je vantevoren. Dat van de 4k heb ik zelf nog niet getest, maar had je wel even kunnen testen in een winkel evenals het toetsenbord. De batterijduur valt mij overigens ook tegen. De beloofde tien uur haal je inderdaad niet. Maar als hij je niet bevalt dan stuur je hem toch terug? Hij is veel te duur om erbij te houden en stof te laten happen.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat betreft het afspelen van van 4K content lijkt me dat er iets mis is. Bepaalde 4k uncompressed video speelt inderdaad niet goed af, maar dan hebben we het over bitrates waar video gemaakt op de iPhone niet bij in de buurt komt. Dat zou gewoon goed moeten werken. Ik denk dat het slim is dat je even terug gaat met je MacBook.
Het scherm (2304x1440) is trouwens bij lange na geen 4K (3840x2160), maar eerder WQHD 'light' (2560x1440).

Voor de rest denk ik dat je sowieso de MacBook beter kunt inruilen. Afgaande op je rant denk ik dat dit niet de machine voor jou is.

Ik heb trouwens sinds kort dit verloopje in gebruik. Simpel, compact en werkt perfect. Voor een tientje inclusief verzendkosten stuurt Azerty hem op, dus voor de kosten hoef je het ook niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

Houd er rekening mee dat de helderheid van het display in sterke mate de batterijduur beïnvloedt. Ik heb er geen stopwatch naast gehouden, maar voor mijn gevoel kan ik best lang op de batterij werken. Denk aan 8 a 9 uurtjes t.o.v. de geadverteerde 10 uur. Ligt een beetje aan de werkzaamheden en of de helderheid niet hoger dan 50% is geweest. Dat geldt overigens voor alle iDevices die ik gebruik. Goed buiten in het zonlicht is het een ander verhaal maar ik gebruik mijn devices voornamelijk binnen op de iPhone na. Voorbeeld: De iPad kan ook 10 uur halen. Schroef je echter de helderheid omhoog naar (bijna) 100%, dan mag je blij zijn als je de 6 uur nog haalt. Dit geldt voor alle iPad modellen. Tenminste ik heb ze uit eigen ervaring bijna allemaal gehad.

Verder ben ik het wel eens met het gegeven advies: De MacBook is blijkbaar een impulsaankoop geweest gezien de foute informatie en/of slecht over nagedacht, dus koop wederom een Pro :)

Ik heb overigens deze jongen besteld http://www.banggood.com/O...Power-Bank-p-1011289.html Hiermee schijn je de 12" MacBook op te kunnen laden. Daar heb ik hem overigens niet voor gekocht. Immers zijn er genoeg andere USB devices die ook van sap moeten worden voorzien onderweg of in de tuin. Maar wie weet ga ik er toch nog eens een duur USB A naar USB C kabeltje aan wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat hij niet bevalt, mocht je em willen verkopen hoor ik graag je specs en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sww89 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:37:
Houd er rekening mee dat de helderheid van het display in sterke mate de batterijduur beïnvloedt. Ik heb er geen stopwatch naast gehouden, maar voor mijn gevoel kan ik best lang op de batterij werken. Denk aan 8 a 9 uurtjes t.o.v. de geadverteerde 10 uur. Ligt een beetje aan de werkzaamheden en of de helderheid niet hoger dan 50% is geweest. Dat geldt overigens voor alle iDevices die ik gebruik. Goed buiten in het zonlicht is het een ander verhaal maar ik gebruik mijn devices voornamelijk binnen op de iPhone na. Voorbeeld: De iPad kan ook 10 uur halen. Schroef je echter de helderheid omhoog naar (bijna) 100%, dan mag je blij zijn als je de 6 uur nog haalt. Dit geldt voor alle iPad modellen. Tenminste ik heb ze uit eigen ervaring bijna allemaal gehad.

Verder ben ik het wel eens met het gegeven advies: De MacBook is blijkbaar een impulsaankoop geweest gezien de foute informatie en/of slecht over nagedacht, dus koop wederom een Pro :)

Ik heb overigens deze jongen besteld http://www.banggood.com/O...Power-Bank-p-1011289.html Hiermee schijn je de 12" MacBook op te kunnen laden. Daar heb ik hem overigens niet voor gekocht. Immers zijn er genoeg andere USB devices die ook van sap moeten worden voorzien onderweg of in de tuin. Maar wie weet ga ik er toch nog eens een duur USB A naar USB C kabeltje aan wagen :)
Banggood accu besteld! en kabel van usb naar usb-c voor 3 euro..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:46
Verwijderd schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 12:29:
[...]

Banggood accu besteld! en kabel van usb naar usb-c voor 3 euro..........
Kijk wel uit met die goedkope USB-C kabels: http://www.theverge.com/2...sian-roulette-power-cords

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thnx voor de waarschuwing, die gaan we dus niet gebruiken! dan maar een duurdere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Ik zei nog zo: 'duur USB A naar USB C kabeltje' :p Die Xiaomi (en Banggood) is trouwens wel betrouwbaar te noemen. Er zijn veel fans van het merk te vinden op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-09 08:45
Iemand uitgebreide ervaring met het bewerken van foto's op de MB 2016 (M5)?

Zit er over na te denken om m'n MBA 2011 te vervangen met een MB 2016. Zou over de linie ietsje sneller moeten zijn. Waar ik alleen geen trek in heb is dezelfde performance met (relatief simpele) fotobewerkingen. Als ik op m'n MBA in Affinity foto's edit moet ik bij elke zoom- en scrollbeweging wachten tot de preview (opnieuw) gerenderd is. Is de MB daar sneller in?

Bonusvraag: lopen Paradox Clausewitz-engine games (e.g. Crusader Kings, EU Universalis) een beetje soepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Morphix schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:00:

Zit er over na te denken om m'n MBA 2011 te vervangen met een MB 2016. Zou over de linie ietsje sneller moeten zijn. Waar ik alleen geen trek in heb is dezelfde performance met (relatief simpele) fotobewerkingen. Als ik op m'n MBA in Affinity foto's edit moet ik bij elke zoom- en scrollbeweging wachten tot de preview (opnieuw) gerenderd is. Is de MB daar sneller in?

Bonusvraag: lopen Paradox Clausewitz-engine games (e.g. Crusader Kings, EU Universalis) een beetje soepel?
De m5 is iets langzamer dan de i5 in de MBA 2015/2016.
Hij zal waarschijnlijk wel sneller zijn dan jouw MBA 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Heeft iemand ervaring met deze dock? http://m.ebay.com/itm/Typ...-/371664881040?nav=SEARCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeffrey87
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10-09 08:21
Ik zou het niet doen. Goedkope USB-C laadkabeltjes worden ook al sterk afgeraden.

Ik zou liever wat meer uitgeven voor een (kwalitatief) goede kabel. Ik bedoel, je hebt al €1300+ uitgegeven aan een MacBook. Waarom zou je dan de hand op de knip houden voor een goede verloopstekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Grin

Ride si sapis.

Morphix schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:00:

Vuistregel: de i7 uit de MBA 2011 is ongeveer even snel als de m5 van de 2015 MB.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Jeffrey87NL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 16:54:
[...]

Ik zou het niet doen. Goedkope USB-C laadkabeltjes worden ook al sterk afgeraden.

Ik zou liever wat meer uitgeven voor een (kwalitatief) goede kabel. Ik bedoel, je hebt al €1300+ uitgegeven aan een MacBook. Waarom zou je dan de hand op de knip houden voor een goede verloopstekker?
Indien het verder geen schade kan toebrengen aan mijn macbook is dit wel een prima alternatief voor de paar keer dat ik zo n dock nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels iets meer dan een week in bezit! nog steeds een TOP apparaat maar eigenlijk net als Volkswagen en zijn verbruik heeft Apple niet echt een haalbare batterij duur opgegeven. Met een paar Apps draaien gaat je accu als snel terug naar 6 uur.

Naast de Accu een top laptop, erg tevreden en werkt alles zoals je verwacht. Scherm groot genoeg om langdurig mee te werken, heel mobiel, erg prettig ook op schoot in auto :)

Griffin BreakSafe Magnetic USB-C Power Cable besteld (al ontvangen en werkt super!)

Externe batterij besteld (wacht geduldig)
Belkin USB-C naar USB ontvangen! erg fijn!

Noot: drive/dropbox nog aan het downloaden en een afspraak met laptop via Iphone connecten gedurende een uur, niet handig. 5gb data erdoor heen verbrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb een korte review geschreven over het entry-level model van 2016.

productreview: Apple MacBook 12" (2016) 1,1GHz 256GB Grijs review door Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-08 10:36
Ik heb even snel gescanned, maar waarom is het een voordeel dat die met een powerbank nog langer mee gaat?

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:15
Dat ie d'r ueberhaupt mee op te laden is, dat is wel handig :)

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Jeffrey87NL schreef op maandag 27 juni 2016 @ 14:31:
[...]

De m5 is iets langzamer dan de i5 in de MBA 2015/2016.
Hij zal waarschijnlijk wel sneller zijn dan jouw MBA 2011.
Thanks. ook @Grin.

Uiteindelijk wacht ik toch maar verder op de nieuwe Pro's. Of idealiter een retina Air. Als daily driver komt een 12" toch net te kort denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:26

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik heb ook nog eventjes de tijd. Ik wacht even wat die nieuwe Pro's gaan worden, en dan maak ik wel een beslissing.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

SavageBrother schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 08:09:
Ik heb even snel gescanned, maar waarom is het een voordeel dat die met een powerbank nog langer mee gaat?
Niet in absolute zin, maar oor wie een compacte portable laptop zoekt en ook lang zonder toegang tot stroom wil kunnen werken is dit een mogelijk interessante optie. Ik zal er zelf niet heel hard tegenaan lopen dat ik het nodig heb.

Je kunt de macbook niet opladen met een powerbank, de powerbank is een externe energie bron die eerst wordt leeggezogen voordat de interne batterij wordt aangesproken.

Als de macbook in stand-by staat of uit is wordt de batterij wel degelijk opgeladen door een powerbank!

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 02-07-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Weet iemand of de MacBook 4k 60hz output kan leveren? Ik twijfel want ik heb een scherm staan die 4k en 60hz kan doen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Erhnam schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 07:40:
Weet iemand of de MacBook 4k 60hz output kan leveren? Ik twijfel want ik heb een scherm staan die 4k en 60hz kan doen.
Grafische ondersteuning en weergave­voorzieningen

Intel HD Graphics 515
Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 3840 x 2160 pixels bij 30 Hz op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren
http://www.apple.com/nl/macbook/specs/

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Erhnam schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 07:40:
Technisch gezien kan het, en er zijn tutorials te vinden op het internet hoe dat voor elkaar te krijgen. Er kleven alleen nadelen aan dus ik zou dat niet doen.

Je voelt hem dus al aankomen: Apple ondersteunt het officieel niet. Dus het antwoord is feitelijk nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
Kan prima. Omslachtig is het wel, maar technisch is er geen reden waarom het niet zou kunnen. Het grootste nadeel is dat je een USB-C > DisplayPort OF HDMI 2.0b(? weet ik niet zeker) kabel nodig hebt. Plus de patch die je nodig hebt moet voor elke nieuwe versie van OSX geupdate worden.

https://github.com/Floris497/mac-pixel-clock-patch-V2

complete stappenlijst

[ Voor 15% gewijzigd door Morphix op 04-07-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Momenteel heb ik een MBA late 2010. Al mijn echte werk doe ik op mijn iMac.
Eigenlijk voldoet deze meer dan prima als 2e computer (af en toe wat streamen en wat googlen).
Echter kan ik voor een vriendenprijsje een 2015 Macbook overnemen.
Deze eigenaar wilt toch liever overstappen op een 13" retina en heeft daarom gezegd dat ik het wel voor een mooi prijsje mag overnemen als ik het wil.

Voor mijn huidige Macbook Air van 5 jaar oud (in 2011 gekocht) krijg ik nog ruim 350 euro.
Ik zou dan nog 550 euro moeten bijbetalen.
Klinkt niet slecht toch? De MB is wel van augustus 2015 en in UK gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

900 voor dat ding lijkt me wel redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag,

Tijdje geleden kwam ik hier om wat te mopperen over mijn aankoop van mijn Macbook instap 2016.
Maar bij deze ben ik toch behoorlijk bijgedraaid en zou nu eigenlijk niet zonder kunnen.

Ideaal apparaat voor op de bank, in de tuin en onderweg.
Al gebruik ik hem nu meestal thuis, omdat het toch net als mijn tablet een makkelijk compact systeem is.
(pak ik er sneller bij dan mijn logge 15 inch Windows laptop)

Wil bij deze ook melden dat mijn batterij duur juist boven verwachting is, ik haal zeker de 9 a 11 uurtjes, dat is wel met internetten, muziek, youtube en tekstverwerking.

Heb wel de brightness op het midden staan, en backlight verlichting van het toetsenbord op 1 staan.

Kortom was voor mij heel erg wennen, was juist laptop af, maar door de 'drang' om eens een macbook uit te proberen zeker geen spijt dat dit mijn eerste Apple Laptop ervaring is, kijk nu al uit naar wat Apple met hun Macbook Pro lijn gaat brengen, maar dan meer uit gadget fanaat en zal ik van dit apparaat nog lang genieten, ga ik tenminste van uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2016 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2016 @ 17:47:
Tijdje geleden kwam ik hier om wat te mopperen over mijn aankoop van mijn Macbook instap 2016.
Maar bij deze ben ik toch behoorlijk bijgedraaid en zou nu eigenlijk niet zonder kunnen.
Leuk om ook eens een ander geluid te horen, bedank je voor deze reactie.
Meestal is het haten of liefde, bij jou was het de een en nu het anders :)

Veel plezier met je mooie machine! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
kx22 schreef op maandag 04 juli 2016 @ 13:28:
(...)
Ik zou dan nog 550 euro moeten bijbetalen.
Klinkt niet slecht toch? De MB is wel van augustus 2015 en in UK gekocht.
Dat klinkt beslist niet slecht, echter wanneer je net als mij eenmaal een Retina scherm hebt en later weer achter je iMac kruipt dan moet het scherm en toetsenbord toch flink wennen.

Is er al los een toetsenbord, welke ook in de MacBook 12" te koop voor de iMac, dat ding typt echt super! Het was even wennen, maar wil nu echt niet meer anders. Heer-lijk!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
De knoop doorgehakt en de 12" Macbook gekocht. Niet die van mijn vriend overgenomen, want dat was een zilveren. Wilde toch voor een space grey versie gaan. Wel stuk meer betaald, maar voor een 1.2ghz 512gb SSD.

Mijn eerste bevindingen na 1 dag "spelen".

Pro's
Mooi, superlicht en natuurlijk geweldige retina scherm. Ik heb nog nooit op een retina scherm gewerkt, maar dit is echt een verademing tov van mijn 5 jaar oude Air.
Ben niet van plan om de Macbook veel te gebruiken, maar vooral tijdens reizen en avonduren een filmpje pakken. Waarschijnlijk is de 512gb SSD overkill, maar dit was de meest complete Macbook die te koop stond.
Kreeg er 3 adapters bij! Een van VGA, een met HDMI en een losse voor USB. Zelfs een extra USB-c kabel!
Het hele gevoel klopt aan de laptop. De 12" ziet er niet kleiner uit dan een 13,3".
Trackpad is ook erg handig. Haal er nu zeker nog niet het maximale eruit, maar het gevoel heb ik al goed te pakken.

Con's
Toetsenbord, typt voor geen meter. Krijg het gevoel van een goedkope rekenmachine, waar je altijd even moet controleren of je daadwerkelijk de toetsen heb ingedrukt. Voor streamen en filmpjes gaat dit niet uitmaken, maar zal niet snel een brief hierop tikken. Ook erg jammer van het geluid dat de toetsenbord produceert. Klinkt allemaal beetje goedkoop plastic.
Batterij valt me ook erg tegen. Vorige eigenaar heeft in half jaar maar 30 laadcycles geladen. Zit nu een uur op internet te surfen en batterij is al van 90 naar 70 gedaald. Hiermee ga ik geen vliegtuigreis redden.

Ik zal er nog paar dagen/weken mee spelen. Kijken of ik uiteindelijk over de con's heen kan kijken en werken. Zijn toch 2 bijzondere punten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:16
kx22 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 00:57:
De knoop doorgehakt en de 12" Macbook gekocht. Niet die van mijn vriend overgenomen, want dat was een zilveren. Wilde toch voor een space grey versie gaan. Wel stuk meer betaald, maar voor een 1.2ghz 512gb SSD.

Mijn eerste bevindingen na 1 dag "spelen".

Pro's
Mooi, superlicht en natuurlijk geweldige retina scherm. Ik heb nog nooit op een retina scherm gewerkt, maar dit is echt een verademing tov van mijn 5 jaar oude Air.
Ben niet van plan om de Macbook veel te gebruiken, maar vooral tijdens reizen en avonduren een filmpje pakken. Waarschijnlijk is de 512gb SSD overkill, maar dit was de meest complete Macbook die te koop stond.
Kreeg er 3 adapters bij! Een van VGA, een met HDMI en een losse voor USB. Zelfs een extra USB-c kabel!
Het hele gevoel klopt aan de laptop. De 12" ziet er niet kleiner uit dan een 13,3".
Trackpad is ook erg handig. Haal er nu zeker nog niet het maximale eruit, maar het gevoel heb ik al goed te pakken.

Con's
Toetsenbord, typt voor geen meter. Krijg het gevoel van een goedkope rekenmachine, waar je altijd even moet controleren of je daadwerkelijk de toetsen heb ingedrukt. Voor streamen en filmpjes gaat dit niet uitmaken, maar zal niet snel een brief hierop tikken. Ook erg jammer van het geluid dat de toetsenbord produceert. Klinkt allemaal beetje goedkoop plastic.
Batterij valt me ook erg tegen. Vorige eigenaar heeft in half jaar maar 30 laadcycles geladen. Zit nu een uur op internet te surfen en batterij is al van 90 naar 70 gedaald. Hiermee ga ik geen vliegtuigreis redden.

Ik zal er nog paar dagen/weken mee spelen. Kijken of ik uiteindelijk over de con's heen kan kijken en werken. Zijn toch 2 bijzondere punten voor mij.
Ik hoor voornamelijk dat je het keyboard moet gewoon worden en je vervolgens enorm snel er mee kan typen. Langs de andere kant...als je zelf aangeeft dat het toestel niet zoveel gaat gebruiken...zal het wat langer duren om eraan te wennen. Maar persoonlijk...vind ik het dan ook een vrij dure investering als je het toestel niet vaker gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rebbelx schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 08:51:
[...]

Ik hoor voornamelijk dat je het keyboard moet gewoon worden en je vervolgens enorm snel er mee kan typen. Langs de andere kant...als je zelf aangeeft dat het toestel niet zoveel gaat gebruiken...zal het wat langer duren om eraan te wennen. Maar persoonlijk...vind ik het dan ook een vrij dure investering als je het toestel niet vaker gebruikt...
Duur is niet direct het probleem, ik gebruik mijn spullen altijd erg lang en ga er erg zuinig mee om. Na 5 jaar verkoop ik het wel weer. Echter wil ik niet iets waar ik niet aan kan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Ikzelf heb in principe geen problemen met het toetsenbord in de MB. Echter wissel ik veel af met de Magic Keyboard, het toetsenbord in de MBPr 15" en de Smart Keyboard van de iPad Pro. Dus dan moet ik wel regelmatig schakelen bij het vinden van de juiste toetsaanslagen en dat maakt blind typen soms lastig.

Wat typegenot betreft staat het draadloze toetsenbord van Apple bij mij op nummer 1.
Daarna het toetsenbord in de MBPr 15".
Vervolgens de Smart Keyboard van de iPad.
Ten slotte het toetsenbord van de 12" MB.

Dat wil echter niet zeggen dat de een slechter is dan de ander. Op elk toetsenbord kan ik snel typen en zijn ze goed genoeg voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn. Maar er gaat niets boven een Magic Keyboard, losse muis of Trackpad en een groot extern display zodat je ergonomisch gezien op allerlei manieren kan werken. Want dat vind ik het nadeel van de laatste drie toetsenborden: Die zitten altijd bevestigd aan het moederschip :P, terwijl ik van nature een toetsenbord nooit pal onder het scherm in het midden positioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
sww89 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 09:41:
Ikzelf heb in principe geen problemen met het toetsenbord in de MB. Echter wissel ik veel af met de Magic Keyboard, het toetsenbord in de MBPr 15" en de Smart Keyboard van de iPad Pro. Dus dan moet ik wel regelmatig schakelen bij het vinden van de juiste toetsaanslagen en dat maakt blind typen soms lastig.

Wat typegenot betreft staat het draadloze toetsenbord van Apple bij mij op nummer 1.
Daarna het toetsenbord in de MBPr 15".
Vervolgens de Smart Keyboard van de iPad.
Ten slotte het toetsenbord van de 12" MB.

Dat wil echter niet zeggen dat de een slechter is dan de ander. Op elk toetsenbord kan ik snel typen en zijn ze goed genoeg voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn. Maar er gaat niets boven een Magic Keyboard, losse muis of Trackpad en een groot extern display zodat je ergonomisch gezien op allerlei manieren kan werken. Want dat vind ik het nadeel van de laatste drie toetsenborden: Die zitten altijd bevestigd aan het moederschip :P, terwijl ik van nature een toetsenbord nooit pal onder het scherm in het midden positioneer.
Zegt toch enorm veel dat een draadloze keyboard uit de jaren 2010 en een nep toetsenbord als die van de iPad lekkerder typt dan die van de Macbook 12? Misschien is het voor sommigen handig, mar zelfs na 2 dagen kan ik er niet aan wennen.
Kijken of ik ervoor terug kan krijgen wat ik heb betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zegt alleen wat over de persoonlijke voorkeur van iemand, niet over de kwaliteit van het toetsenbord zelf. Wat mij opviel was hoeveel dat toetsenbord van de MacBook op mijn mechanisch toetsenbord met Cherry MX blue leek. Beiden heel erg clicky maar de een heeft net iets meer key travel waardoor hij iets lekkerder tikt. Ik heb hier al een aantal mensen gehad die mijn mechanisch toetsenbord maar niks vinden ("wat heb jij een raar toetsenbord, blegh"). Het is echt heel erg persoonlijk.

Het enige wat je kunt doen als het je echt niet ligt is 'm terugbrengen en dan voor 1 van de andere Apple notebooks gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
ppl schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 22:27:
Zegt alleen wat over de persoonlijke voorkeur van iemand, niet over de kwaliteit van het toetsenbord zelf. Wat mij opviel was hoeveel dat toetsenbord van de MacBook op mijn mechanisch toetsenbord met Cherry MX blue leek. Beiden heel erg clicky maar de een heeft net iets meer key travel waardoor hij iets lekkerder tikt. Ik heb hier al een aantal mensen gehad die mijn mechanisch toetsenbord maar niks vinden ("wat heb jij een raar toetsenbord, blegh"). Het is echt heel erg persoonlijk.

Het enige wat je kunt doen als het je echt niet ligt is 'm terugbrengen en dan voor 1 van de andere Apple notebooks gaan.
Het is inderdaad persoonlijke voorkeur, maar dat Apple zichzelf in die positie brengt is al vreemd.
Het oude toetsenbord had geen tegenstanders, tenminste ik heb er nooit over gelezen.
Jammer, maar dit is het gewoon net niet voor mij.
Ik hou mijn geld nog wel even op zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:54

MazeWing

The plot thickens...

Ik hoor eigenlijk alleen maar verhalen dat met uiteindelijk aan het toetsenbord went. Bij de een is dit al na een paar uur, bij de ander duurt het enkele dagen tot weken.

Ik hoop echter wel dat in de nieuwe macbook pro's gewoon een toetsenbord komt vergelijkbaar met de huidige pro's en air's. Het is namelijk een perfect toetsenbord en qua comfort superieur aan die van de macbook.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

kx22 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 08:45:
[...]

Het is inderdaad persoonlijke voorkeur, maar dat Apple zichzelf in die positie brengt is al vreemd.
Het oude toetsenbord had geen tegenstanders, tenminste ik heb er nooit over gelezen.
Jammer, maar dit is het gewoon net niet voor mij.
Ik hou mijn geld nog wel even op zak.
Tja met zo'n dunne behuizing kun je eigenlijk niet anders dan dunne toetsen aanbrengen. En wat mij betreft heeft Apple dat ook goed gedaan. De Smart Keyboard van de iPad Pro (hoezo nep trouwens want het is een volwaardig toetsenbord?) maakt gebruik van hetzelfde butterfly mechanisme waardoor de travel bijna hetzelfde is als die van de 12" MacBook, alleen zijn de toetsen beter voelbaar waardoor ik hem qua typegemak net boven het toetsenbord van de 12" MacBook prefereer.
MazeWing schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:11:
Ik hoor eigenlijk alleen maar verhalen dat met uiteindelijk aan het toetsenbord went. Bij de een is dit al na een paar uur, bij de ander duurt het enkele dagen tot weken.

Ik hoop echter wel dat in de nieuwe macbook pro's gewoon een toetsenbord komt vergelijkbaar met de huidige pro's en air's. Het is namelijk een perfect toetsenbord en qua comfort superieur aan die van de macbook.
Ik denk dat Apple zijn eigen ontworpen butterfly mechanisme zo geweldig vind dat deze ook in de MacBook Pro's worden gebouwd. Ik heb gisteren het Magic Keyboard binnen gekregen met het butterfly scissor switch mechanisme en die typt toch anders dan het 2010 draadloze toetsenbord. Logisch ook natuurlijk. Niet slechter overigens maar je merkt dat het anders is maar wel met meer travel dan in de 12" MacBook.

Het is te hopen dat de nieuwe Pro's dus meer het Magic Keyboard krijgen dan het 12" MacBook keyboard.

Pfff ik word helemaal gek hier met die naamgeving van (Smart) Keyboard, toetsenbord etc. Hoe breng je een verhaal duidelijk over 8)7

[ Voor 38% gewijzigd door swv op 09-07-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
kx22 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 00:57:
Vlieg je zo vaak langer dan 7-8 uur dan?
Beetje een non-issue anders (opstijgen, landen, eten werk je niet door lijkt me).
Toetsenbord had je in de winkel of bij die vriend van je kunnen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchdude99
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:58
sww89 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:11:
[...]

Ik heb gisteren het Magic Keyboard binnen gekregen met het butterfly mechanisme en die typt toch anders dan het 2010 draadloze toetsenbord. Niet slechter overigens maar je merkt dat het anders is maar wel met meer travel dan in de 12" MacBook.
Het Magic Keyboard heeft een aangepast schaarmechanisme, nog geen Butterfly Keys ;)

"Zo is het schaarmechanisme onder elke toets verbeterd om de stabiliteit te verhogen, is de manier waarop de toets wordt ingedrukt geoptimaliseerd en heeft het toetsenbord een lager profiel." (http://www.apple.com/nl/s...magic-keyboard-nederlands)

Galaxy Gio > Galaxy S Plus > Nexus 5 > Galaxy S7 Edge > iPhone Xs Max + Apple Watch Series 4 > iPhone 14 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Dutchdude99 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:51:
[...]

Het Magic Keyboard heeft een aangepast schaarmechanisme, nog geen Butterfly Keys ;)

"Zo is het schaarmechanisme onder elke toets verbeterd om de stabiliteit te verhogen, is de manier waarop de toets wordt ingedrukt geoptimaliseerd en heeft het toetsenbord een lager profiel." (http://www.apple.com/nl/s...magic-keyboard-nederlands)
Je hebt gelijk. Mijn bron was iFixit maar die hebben een fout gemaakt zag ik in de Youtube reacties YouTube: Magic Accessories Teardown Review (Magic Keyboard, Magic Mouse, and ... (1:23). Het gaat in de Magic Keyboard om het scissor switch mechanisme.

Blijft nog steeds de vraag wat de Pro's gaan krijgen. Butterfly of switch. De eerste natuurlijk iets compacter dan de tweede, maar mijn voorkeur zou dan uitgaan naar het switch mechanisme. Ik kan mij niet voorstellen dat de MBPr bijna net zo dun wordt als de MB. En volgens de leaks is dat gelukkig ook niet zo.

Dus kx22 doet er goed aan op de nieuwe Pro's te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:43
Ik gebruik naast het toetsenbord in mijn 12" ook het nieuwe Smart Keyboard. Ik vind dat het fijnste toetsenbord waar ik ooit op heb getypt en die van de Macbook staat op een goede tweede plaats. Heb er dik twee maanden op getypt en ik typ super snel en makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
matthijst schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 09:13:
[...]

Vlieg je zo vaak langer dan 7-8 uur dan?
Beetje een non-issue anders (opstijgen, landen, eten werk je niet door lijkt me).
Toetsenbord had je in de winkel of bij die vriend van je kunnen testen.
Nee ik vlieg nauwelijks 4x per jaar. Maar hoezo is het dan een non-issue? Zelfs mijn oude macbook air uit 2011 kreeg in het begin 8 uur voor elkaar. We praten over techniek 4-5 jaar later.
Maar je kan blijkbaar een Xiaomi powerbank gebruiken om het op te laden, dus dan is het een non-issue. Niet of iemand het veel gebruikt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Naja, je noemt vliegen als reden om een lange accuduur te willen hebben.
Als je dan nauwelijks vliegt lijkt me dat een non issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:30
kx22 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 23:38:
[...]

Nee ik vlieg nauwelijks 4x per jaar. Maar hoezo is het dan een non-issue? Zelfs mijn oude macbook air uit 2011 kreeg in het begin 8 uur voor elkaar. We praten over techniek 4-5 jaar later.
Maar je kan blijkbaar een Xiaomi powerbank gebruiken om het op te laden, dus dan is het een non-issue. Niet of iemand het veel gebruikt of niet.
Ik gebruik zelf een Anker Powerbank met 26800 mAH - laadt mijn rMB makkelijk 1.5 - 2 keer volledig op zonder problemen.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
Een vraagje voor de rMB eigenaars hier ...

ik heb momenteel een rMPB 13" uit 2012 die ik voor alles gebruik (photoshop, dreamweaver en de standaard office meuk en safari). Nu heb ik een leuke Mac Pro uit 2008 kunnen scoren met dual xeon, 32gb ram, ssd en wat harde schijven, dus was ik aan het denken om deze in huis te gebruiken voor het zwaardere werk, de rMBP te verkopen en een rMB te kopen voor op de bank en onderweg. Denken jullie dat dit goed te doen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb momenteel een MacBook Air uit 2011, begint langzaam moeilijk te doen: wifi heeft moeite met verbinden uit slaapstand, accu gaat sneller leeg (al vervangen)...

Ik wil uiteraard weer een MacBook: een Air of een 12". De vraag is wanneer er eindelijk nieuw 'spul' komt. Iemand een idee? Dit is niet het moment in te stappen, toch?

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

De Air lijn zal verdwijnen, maar wat er voor terug komt weten we nog niet.

Ik denk dat mensen heel goed moeten nadenken in hoeverre ze echt een pro nodig hebben. Danzij retina + de mogelijkheid om je scherm te schalen voelt het scherm veel groter omdat veel meer content wordt getoont op het scherm.

Blijft over performance en poorten.

Het toetsenbord blijft speciaal maar het is een kwestie van wennen. Het belangrijkste van het toetsenbord is dat je altijd tactile feedback krijgt en dat maakt blind typen prima te doen.
Zo op de bank in een wat onhandige positie haal ik nog wel 400 aanslagen per minuut op dat ding dus tja.

[ Voor 36% gewijzigd door Q op 11-07-2016 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Q schreef op maandag 11 juli 2016 @ 22:02:
De Air lijn zal verdwijnen, maar wat er voor terug komt weten we nog niet.

Ik denk dat mensen heel goed moeten nadenken in hoeverre ze echt een pro nodig hebben. Danzij retina + de mogelijkheid om je scherm te schalen voelt het scherm veel groter omdat veel meer content wordt getoont op het scherm.

Blijft over performance en poorten.

Het toetsenbord blijft speciaal maar het is een kwestie van wennen. Het belangrijkste van het toetsenbord is dat je altijd tactile feedback krijgt en dat maakt blind typen prima te doen.
Zo op de bank in een wat onhandige positie haal ik nog wel 400 aanslagen per minuut op dat ding dus tja.
Ik voel meer voor de 12" dan voor een Pro. Ik heb geen kracht nodig, ik gebruik het ding voor internet, streaming en Pages/Numbers/Mail. Maar het zou prettig zijn als de prijs van de 12" verlaagd wordt als er nieuwe komen. Tenzij de nieuwe significant veel verbeteringen met zich meebrengen.

Kia EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 08:30:
[...]

Ik voel meer voor de 12" dan voor een Pro. Ik heb geen kracht nodig, ik gebruik het ding voor internet, streaming en Pages/Numbers/Mail. Maar het zou prettig zijn als de prijs van de 12" verlaagd wordt als er nieuwe komen. Tenzij de nieuwe significant veel verbeteringen met zich meebrengen.
Ik denk dat je voor een prijsverlaging echt zult moeten wachten op de 3e generatie 12" rMB. Vooralsnog zit de rMB op een jaarlijkse refresh cycle. Aangezien de 2de generatie net 4 maanden uit is kan het nog wel even duren dus.
De introductie van eventueel een nieuwe MBP zou al helemaal geen invloed hebben op de prijs van de rMB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tjoekie schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:02:
[...]

Ik denk dat je voor een prijsverlaging echt zult moeten wachten op de 3e generatie 12" rMB. Vooralsnog zit de rMB op een jaarlijkse refresh cycle. Aangezien de 2de generatie net 4 maanden uit is kan het nog wel even duren dus.
De introductie van eventueel een nieuwe MBP zou al helemaal geen invloed hebben op de prijs van de rMB.
Dus feitelijk heeft het weinig zin om te wachten op een nieuwe versie MB12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Dan kan je lang wachten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
THE_BASE schreef op dinsdag 12 juli 2016 @ 09:39:
[...]

Dus feitelijk heeft het weinig zin om te wachten op een nieuwe versie MB12?
Dit is denk ik ook wel nuttige info voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Zojuist het 2016 model met 512GB besteld, space grey want raar genoeg is deze voor 1549 te koop bij MM en BCC. Met zoeken niet gevonden nog, iemand hier goede ervaringen met een sleeve?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

goede deal, zelfs duurder bij Apple na studentenkorting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
FirePuma142 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 20:47:
Zojuist het 2016 model met 512GB besteld, space grey want raar genoeg is deze voor 1549 te koop bij MM en BCC. Met zoeken niet gevonden nog, iemand hier goede ervaringen met een sleeve?
Had eerst een sleeve, maar beviel niet. Daarom heb ik de Twelve South BookBook Vintage Case gekocht, hiermee gaat het nieuwe speeltje buiten de deur lekker incognito door het leven. :P

Echt een super mooie prijs heb je betaald!! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://static.lataza.nl/media/catalog/product/cache/1/image/300x300/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/w/twelve-south-bookbook-for-macbook-12-inch-12-1507.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Martine op 16-07-2016 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Haha, incognito :+
Mooi ding hoor, maar "iedereen" weet toch wel dat in elke BookBook een MacBook zit :P
Ja behalve bejaarden misschien, maar die weten ook niet wat een MacBook is.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Martine schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 23:04:
[...]

Had eerst een sleeve, maar beviel niet. Daarom heb ik de Twelve South BookBook Vintage Case gekocht, hiermee gaat het nieuwe speeltje buiten de deur lekker incognito door het leven. :P

Echt een super mooie prijs heb je betaald!! _/-\o_

[afbeelding]
Thanks voor de tip, het is wel een echte sleeve geworden

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61b2BaWdUUL.jpg

Komt hier vandaan voor maar liefst 16,99

https://www.amazon.de/gp/...age_o02_s00?ie=UTF8&psc=1

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Op eBay heb je de Vilt factory. Daar haal ik geregeld sleeves vandaan voor de iPad's/Macbook's.

Dingen worden met de hand gemaakt en kosten tussen de €5,- en €10,- (Voor €10,- worden ze gespecialiseerd met je naam etc).

Weet iemand hoe het nou precies zit met het opladen van de MacBook via een Powerbank?

Ik heb een 14400 mAH powerbank welke 2A afgeeft, ik krijg het echter niet voor elkaar om de MacBook er mee te laten laden (of op de PowerBank te laten werken), zodra ik de kabel inplug schiet de MacBook op "Opladen-uit".

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Donstil schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:22:
Op eBay heb je de Vilt factory. Daar haal ik geregeld sleeves vandaan voor de iPad's/Macbook's.

Dingen worden met de hand gemaakt en kosten tussen de €5,- en €10,- (Voor €10,- worden ze gespecialiseerd met je naam etc).

Weet iemand hoe het nou precies zit met het opladen van de MacBook via een Powerbank?

Ik heb een 14400 mAH powerbank welke 2A afgeeft, ik krijg het echter niet voor elkaar om de MacBook er mee te laten laden (of op de PowerBank te laten werken), zodra ik de kabel inplug schiet de MacBook op "Opladen-uit".
Volgens mij moet de powerbank usb-c ondersteunen. En dan bedoel ik niet (noodzakerlijkerwijs) de connector maar de techniek (interface?). Ik weet niet precies hoe het werkt, maar tegenwoordig zie je steeds meer usb-c compatible powerbanks op de markt verschijnen. Met usb-c zijn kortere laadtijden mogelijk omdat de techniek hoger 'laadstromen' ondersteunt. Net als bij Quick Charge van Qualcomm zegmaar.

De powerbank moet idealiter natuurlijk naast de interface wel die benodigde output kunnen leveren. Ik heb de Xiaomi 20.000 mAh en deze is usb-c compatible. Als ik nu dus een hoogwaardige usb-a naar usb-c kabel zou kopen dan kan ik volgens internet mijn MacBook opladen. Echter dan niet met de snelheid van de 29W adapter, omdat die van mij slechts 5.1V x 2A = 10W als output geeft. Net als jouw powerbank.
http://www.banggood.com/O...Power-Bank-p-1011289.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ooh dan zal het daar wel foutgaan en zit er dus geen USB-C ondersteuning op.

Ik sluit hem nu met USB-A to USB-C aan die voor alle andere toepassingen wel netjes werkt.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*snip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door Daedalus op 18-07-2016 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Nu online

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Aangezien je garantie toch al verlopen is, en het er vrij makkelijk uitziet, zou ik het zelf proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:30
FirePuma142 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 10:49:
[...]

Thanks voor de tip, het is wel een echte sleeve geworden

[afbeelding]

Komt hier vandaan voor maar liefst 16,99

https://www.amazon.de/gp/...age_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
Deze heb ik ook sinds een paar maanden - ben er blij mee! Mijn 9.7" iPad Pro past er zelfs ook in.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reamnl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 00:22
Hoe vinden jullie de hinge van de Macbook t.o.v. de rMBP's? Vind hem redelijk los scharnieren. Scherm valt niet om ofzo (ook al zit er vergeleken met de MBP's naar verhouding meer gewicht in het scherm) maar het viel me na een 13" MBP en een 15" MBP op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:35
Vind de MacBook wat lichter scharnieren al gaat het ook zeer makkelijk bij een rMBp. Je merkt alleen wel de de MacBook een stuk lichter is en ondanks zijn stevige bouw soms fragier kan aanvoelen. (Maar dat is dan meer omdat het ook ligt en zeer gemakkelijk gaat).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:51
Ik ben vandaag eens bij de Icentre binnen gelopen en ben redelijk enthousiast geworden over de Macbook. Ik heb nu zoiets van bekijk het maar Dell XPS 13 en het eeuwige wachten op de nieuwe Macbook Air en Pro. Ik ga voor de Macbook 12. Het design, gewicht, toch wel goede prestaties en dunne look gaven voor mij de doorslag.

Zijn er nog adviezen over waar ik 'm het beste kan kopen? MM of bij Apple zelf, het is maar 50 euro verschil, maar aan de andere kant, volgens de gebruikers is er nooit wat aan de hand met Apple ;) dus is een MM net zo handig toch?

[ Voor 9% gewijzigd door cbr600f4i op 12-08-2016 18:08 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Studentenkorting via Apple education store evt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ik ben al zwaar voorbij mijn studententijd ;)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Laatst online: 23-08 00:34
cbr600f4i schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:00:
Ik ben vandaag eens bij de Icentre binnen gelopen en ben redelijk enthousiast geworden over de Macbook. Ik heb nu zoiets van bekijk het maar Dell XPS 13 en het eeuwige wachten op de nieuwe Macbook Air en Pro. Ik ga voor de Macbook 12. Het design, gewicht, toch wel goede prestaties en dunne look gaven voor mij de doorslag.

Zijn er nog adviezen over waar ik 'm het beste kan kopen? MM of bij Apple zelf, het is maar 50 euro verschil, maar aan de andere kant, volgens de gebruikers is er nooit wat aan de hand met Apple ;) dus is een MM net zo handig toch?
Alsof Media Markt geen goede service heeft. Nooit langer dan drie weken over een reparatie doen, nooit vaker dan 3x repareren. Regels die een BCC, wijlen Dixons etc eigenlijk bijna niet hebben.
En je kan dan alsnog ook een Apple store binnen lopen als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
tuk217 schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:51:
[...]

Alsof Media Markt geen goede service heeft. Nooit langer dan drie weken over een reparatie doen, nooit vaker dan 3x repareren. Regels die een BCC, wijlen Dixons etc eigenlijk bijna niet hebben.
En je kan dan alsnog ook een Apple store binnen lopen als je dat wilt.
Dat bedoel ik, ik twijfel ook niet aan de Media Markt. En voor die 50 euro kan ik weer een usb-c - usb kabeltje kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Bij mijn MacBook 2015 raakt het toetsenbord het scherm, ook zitten er twee hele kleine mini deukjes bij de toetsen F en J. Het is allemaal maar heel licht, maar mijn gevoel zegt als dit erger gaat worden.

Iemand hier meer last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:17
Op de F en J toetsen zitten op elk toetsenbord wel deukjes of andere aanpassingen, ten behoeve van blind typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Goh nu je het zegt, nooit bij stil gestaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Hij bedoelt dat het scherm daar plekjes laat zien :)
Bij mij ook wel, maar zijn weg te poetsen.

Merk trouwens dat de 2015 MacBook met Siërra vlotter lijkt te werken (vanaf beta 4).

[ Voor 56% gewijzigd door matthijst op 14-08-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
matthijst schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:38:

Merk trouwens dat de 2015 MacBook met Siërra vlotter lijkt te werken (vanaf beta 4).
Klopt, die bobbeltjes van de toetsen zijn ook op het scherm zichtbaar. De strepen zijn inderdaad weg te poetsen maar gaat steeds lastiger.

Zou het erger worden? :'(
want straks is de garantie verlopen en zit ik met een beschadigd scherm.

De MacBook gaat niet mee in de trein/tas tussen boeken/vliegtuig. Hij zit in een prachtige BookBook van TwelveSouth zoals hierboven afgebeeld en is vaak de enige bagage.

Het toetsenbord mag het scherm toch nooit niet raken?

[ Voor 25% gewijzigd door Martine op 14-08-2016 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
Ter info, was gisteren bij de MediaMarkt Zwolle en daar boden ze mij de 512 versie 2015 MB aan voor 1339 Euro. Opzich een leuk prijsje en verleidelijk maar ben toch voor de 2016 versie gegaan.

Verder bevalt de MB mij na een dagje prima. Youtube 1080p en 4K wordt moeiteloos afgespeeld. Toetsenbord bevalt ook zeer goed, ik vind het in de review van gisteren maar een subjectief puntje. Design is ook super want een mooier juweeltje vind je momenteel niet. Heb gisteren de Air en Pro er naast gezien en vond dit toch wel de mooiste, geen dikke rand bijv. om het scherm zoals bij de Air.

[ Voor 50% gewijzigd door cbr600f4i op 14-08-2016 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

sww89 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 14:48:
[...]

Volgens mij moet de powerbank usb-c ondersteunen. En dan bedoel ik niet (noodzakerlijkerwijs) de connector maar de techniek (interface?). Ik weet niet precies hoe het werkt, maar tegenwoordig zie je steeds meer usb-c compatible powerbanks op de markt verschijnen. Met usb-c zijn kortere laadtijden mogelijk omdat de techniek hoger 'laadstromen' ondersteunt. Net als bij Quick Charge van Qualcomm zegmaar.

De powerbank moet idealiter natuurlijk naast de interface wel die benodigde output kunnen leveren. Ik heb de Xiaomi 20.000 mAh en deze is usb-c compatible. Als ik nu dus een hoogwaardige usb-a naar usb-c kabel zou kopen dan kan ik volgens internet mijn MacBook opladen. Echter dan niet met de snelheid van de 29W adapter, omdat die van mij slechts 5.1V x 2A = 10W als output geeft. Net als jouw powerbank.
http://www.banggood.com/O...Power-Bank-p-1011289.html
USB-c support is niet vereist.

Ik heb een Xtorm Powerbank Free xb102 en deze kan 5V @ 3 Amp leveren.

Als ik deze aansluit op de Macbook dan zal de Macbook de interne batterij ontzien en de powerbank leeg slurpen zolang je actief ook aan het werk bent. De interne batterij wordt dan niet opgeladen maar ook niet ontladen.

Als de Macbook in slaapstand staat, dan wordt de interne batterij wel opgeladen, maar langzaam.

Ik gebruik zoiets als deze kabel in het wit.
http://www.belkin.com/us/p/P-F2CU032/

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 14-08-2016 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

reamnl schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:18:
Hoe vinden jullie de hinge van de Macbook t.o.v. de rMBP's? Vind hem redelijk los scharnieren. Scherm valt niet om ofzo (ook al zit er vergeleken met de MBP's naar verhouding meer gewicht in het scherm) maar het viel me na een 13" MBP en een 15" MBP op...
Dit is normaal bij die dunne laptops van Apple. Kijk maar naar de Macbook air 11. Die heeft dit ook. Geen reden tot zorgen.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Ondanks al mijn lof, vandaag kom ik er achter dat de N-toets nog wel werkt, maar niet meer het klikgevoel geeft, wat onprettig tiept. Dat wordt een tochtje naar de genius bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:22
cbr600f4i schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 14:47:
Ter info, was gisteren bij de MediaMarkt Zwolle en daar boden ze mij de 512 versie 2015 MB aan voor 1339 Euro. Opzich een leuk prijsje en verleidelijk maar ben toch voor de 2016 versie gegaan.
Offtopic nu wellicht en een beetje achteraf lullen... Je hebt er waarschijnlijk niets meer aan, maar bij de Apple Stores doen ze aan price matching. Plus dan heb je de garantie via Apple zelf voor het 1e jaar en daarna consumentengarantie. Dat er nooit wat mis is met Macs, is een sprookje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Q schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 23:42:
[...]

USB-c support is niet vereist.

Ik heb een Xtorm Powerbank Free xb102 en deze kan 5V @ 3 Amp leveren.

Als ik deze aansluit op de Macbook dan zal de Macbook de interne batterij ontzien en de powerbank leeg slurpen zolang je actief ook aan het werk bent. De interne batterij wordt dan niet opgeladen maar ook niet ontladen.

Als de Macbook in slaapstand staat, dan wordt de interne batterij wel opgeladen, maar langzaam.

Ik gebruik zoiets als deze kabel in het wit.
http://www.belkin.com/us/p/P-F2CU032/
Ik ben wat dieper in de materie gedoken, en ondersteuning voor laden volgens de usb-c specificatie is in zekere zin wel nodig wil je profijt hebben van het snelladen. Een en ander hangt dus af van het device die de output levert, de gebruikte kabel, en het device die vraagt om een bepaalde input. Dus in andere volgorde:

Input
Devices als de MacBook, Google Chromebook Pixel en Nexus P6 werken met een USB-C poort waardoor zowel snelle datastromen mogelijk zijn als snelladen. In het geval van de MacBook betekent dat dat er een lader nodig is van tenminste 29W, oftewel 14.5V bij 2A, om te voldoen aan de honger van de MacBook. De Pixel zelfs 60W, oftewel 20V bij 3A. USB-C is echter geen plicht, want met de nieuwe USB 3 en 3.1 standaard, waar USB-C gebruik van maakt, is 100W, oftewel 20V bij 5A, het maximum en ook mogelijk op de bekende USB-A poort. Wat je ziet is dat er veel mobiele devices zijn vandaag de dag die niet zover gaan, maar wel gebruik maken van Qualcomm's Quick Charge technologie. Inmiddels is Quick Charge aanbeland bij versie 3. Dan kunnen ondersteunende devices laden op 12V bij 1.5A (of 9V bij 2A etc) wat dus een maximum vermogen geeft van 18W. Voldoende voor een telefoon. Deze technologie verhoogd het voltage over de Vbus, wat niet is toegestaan volgens sectie 4.8.2 van de USB-C Type spec. De Quick Charge implementatie is dan ook conservatief te noemen, Zie ook dit bericht van Tweakers. Zodoende zijn USB-C devices (vooralsnog) niet compatible gemaakt met Quick Charge laders. Althans, je zult worden teruggegooid naar 5V en iets van 2A wat standaard is of zelfs 3A als je bijvoorbeeld een USB-A naar USB-C kabel gebruikt en de input van het device dat ondersteund. Dus sneller laden met het gangbare USB-A is wel mogelijk, maar niet op de hoogst haalbare snelheid.

Kabel
Tja en dan heb je een USB-C device, maar wat is dan een geschikte kabel? USB 3, en dus USB-C, heeft een dubbel aantal pins, 8 in totaal, beschikbaar ten opzichte van de 4 pins in USB 2. Idealiter wil je dus minimaal hebben een USB 3 poort, een USB 3 connector, ertussen een 8 kanaals kabel, een USB-C connector en een USB-C poort. Dan kan je zowel de hoge laadcapaciteit aanspreken als een hoge datasnelheid. Maar dat gaat zoals gezegd nog niet en lijkt het er op dat je momenteel beperkt bent tot 5V bij 3A in het geval van USB-A wanneer je dit in een kabel combineert met USB-C.
Belkin is betrouwbaar spul, maar lang niet alle merken zijn dat getuige een uitgebreid onderzoek naar USB-C kabels op Amazon door een Google engineer. Want er zijn genoeg kabels die niet beschikken over de juiste weerstand, waardoor een MacBook of Pixel een laadstroom vraagt die de kabel niet kan leveren maar wel pretendeert te doen. In dat geval kan je je device beschadigen. Belkin is dan wel betrouwbaar. Zelf heb ik deze Blitzwolf USB-A naar USB-C kabel in bestelling staan bij Banggood. Hoewel die Google engineer een andere kabel van dit merk heeft getest en goed is bevonden voor USB-C laden, durf ik de betrouwbaarheid niet door te trekken naar alle kabels die het merk levert. Blitzwolf is namelijk onlangs door de de betreffende Google engineer betrapt op het ten onrechte adverteren van 5Gbps (USB 3) ondersteuning, terwijl bijna alle kabels van dit merk 480 Mbps (USB 2) zijn. De kabel die ik heb besteld echter, zou wel USB 3 ondersteunen. Wellicht overbodig dus voor mij maar wel iets dat idealiter nodig is om de USB-C poort aan de andere kant van die kabel theoretisch volledig te benutten. Zie mijn vorige alinea. Dat wil echter niet zeggen dat de door jou gelinkte Belkin niet voldoet. Voor laden zou die volledig compatible moeten zijn met jouw powerbank, voor laden op 5V bij 3A, en dus het maximale haalbare momenteel bij deze kabels. Voor het laden van de MacBook i.c.m. jouw powerbank dus helemaal prima ;)

Mocht die Blitzwolf bij mij niet goed werken op de MacBook dan heb ik hem altijd nog nodig voor mijn Apple TV 4.

Output
Dan rest nog het output device zoals een powerbank of muuradapter. Waar ik met mijn uitspraak 'moet USB-C compatible zijn voor laden' mee in de war raakte was de marketing taal van diverse merken. Zo wordt bij de Xiaomi 20.000 mAh powerbank geadverteerd met het feit dat het laden van de MacBook mogelijk is. Er is alleen geen enkele specificatie die daar op wijst. Deze powerbank doet, buiten de betrouwbaarheid en uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, eigenlijk niks bijzonders wat andere deftige powerbanks ook niet doen, namelijk laden op 5V bij 2A zoals een muuradapter welke wordt geleverd bij een tablet tegenwoordig ook doet. USB-C ondersteuning bij powerbanks kan je echter wel breed interpreteren. Deze site heeft een aantal 'USB-C Type' powerbanks op een rijtje gezet. Daaruit blijkt dat bijvoorbeeld de Anker PowerCore+ 20100 USB-C niet letterlijk USB-C ondersteund middels een USB-A poort, maar juist middels een USB-A poort die USB-C tegemoet probeert te komen door de laadcapaciteit die idealiter nodig is voor USB-C laden een beetje te benaderen. Bij die powerbank moet je dus op de Power Wheel drukken zodat deze extra power eruit perst bij 5V, en dan hebben we het over 2.4A max. Eigenlijk wat een iPad lader ook standaard doet. Niks bijzonders dus maar het komt wel dicht bij die 3A van jouw powerbank welke ook een output heeft van 5V op 3A, wat neerkomt op 15W. Niet gek toch als de standaard MacBook lader 29W doet? Wat betekent dit? Mijn Xiaomi powerbank met Blitzwolf kabel komt voor mijn MacBook niet verder dan 5V x 2A = 10W. Voldoende om de accu in de MacBook niet al te snel leeg te laten lopen (ipv bij te laden :P). Jouwe doet het dan iets knapper met 15W. Mits de MacBook dat ook snapt en dus ook om die 3A vraagt. Maar die Xtorm powerbank is dan ook 2.5x zo duur en dat geldt ook voor die Belkin kabel :Y)

Conclusie: Het is ingewikkeld omdat er allerlei variabelen zijn die de laadsnelheid kunnen bepalen en beïnvloeden. Ik hoop dat mijn USB-A naar USB-C kabel snel binnen is, dan kan ik eens testen met mijn USB volt meter. Hopelijk sloop ik mijn MacBook daar niet mee })

[ Voor 11% gewijzigd door swv op 15-08-2016 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
matthijst schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 12:38:

Even ter informatie. Net terug van de Genius Bar van Apple, scherm wordt onder garantie vervangen. _/-\o_ Is wel heen en terug 262 km rijden, en straks weer ophalen, maar goed een goed scherm is mij ook wat waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mooi, maar er moet een eenvoudiger manier zijn om je garantie te krijgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Bij de iCenter zou het opsturen één, twee en misschien wel drie weken duren. Nou nou, dan race ik zelf wel even naar de grote stad. Had gehoopt op een wachttijd van 3 uren, maar bij de MacBook 12" is het een beetje complexer dan een Air of Pro. Daarom niet klaar terwijl u wacht zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:02
Door omstandigheden wil ik mijn late 2015 27" imac van de hand doen en een macbook (pro) kopen maar zit een beetje te tobben.

Ik ben geen heavy user, dus geen games en 3D maar puur internet/mail etc. Ik kan er echter niet tegen als een PC sloom aanvoelt.

Is een macbook 12" wat performant of ga ik beter voor een macbook pro? En wacht ik dan best nog even (volgens mij komen er nieuwe aan, niet?)

[ Voor 11% gewijzigd door Engineer Stewie op 16-08-2016 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De MacBook is voor de non-heavy users, althans als ik de reviews en dergelijke mag geloven, een meer dan prima laptop. Internet en mail zal jou met dit apparaatje niet het gevoel gaan geven dat 'ie niet performed.

Echter is de kans vrij groot dat er volgende maand nieuwe Pro's uitkomen, dus ik zou sowieso nog even wachten ;) De kans bestaat natuurlijk dat er alleen nieuwe iPhone's en de Apple Watch 2 worden aangekondigd, maar dat ene maandje moet je toch nog wel even kunnen wachten lijkt me.

Ik heb verder nog nooit echt van een Mac het gevoel gehad dat 'ie "sloom" aanvoelde. Ben begonnen met een MacBook Pro Core 2 Duo uit 2006, daarna een MacBook Air 13" uit 2011 en heb nu een MacBook Pro 13" van eind 2013. Voor m'n werk heb ik een MacBook Pro 15" (dacht uit 2014). De performance is er gewoon, welke van deze modellen je ook gebruikt, maar het ligt er wel aan wat je ermee doet natuurlijk.

Problemen met trage meuk ervaar ik eigenlijk alleen met de goedkope(re) laptops met Windows. Daarvoor geldt toch vaak dat als je voor goedkoop gaat, je zal moeten leren leven met niet de allerbeste performance. Geef je wat meer uit voor wat betere specs, dan is je ervaring een heel stuk soepeler en plezieriger :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2016 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Hmm van een 27" iMac die ook nog best krachtig is, naar een 12" MacBook die slechts de kracht heeft van een iPad, maar wel voldoet hoor, is een grote achteruitgang. Persoonlijk zou ik niet genoeg hebben aan de MacBook. Ik ben dan ook blij dat ik hem voor erbij heb genomen en mijn 15" MacBook Pro (2014) mijn primaire machine is.

Zoals ik al zei voldoet de MacBook wel, maar zijn er momenten dat ik behoefte heb aan meer schermruimte van de Pro. 1920 x 1200 doet dan heel wat meer dan de 1440 x 900 van de MacBook. Ook vind ik het handig dat ik zo nu en dan nog een beroep kan doen op de HDMI poort van de MacBook Pro, of de normale USB poorten en zelfs SD kaart slot voor mijn spiegelreflexcamera. Hoewel dit ook op te vangen is met adapters natuurlijk. Echter ben ik blij dat mijn 2014 Pro 4k @ 60Hz doet hangende aan een externe 4k monitor, en een 2016 MacBook nog steeds slechts 4k @ 30Hz.

Dus je moet voor jezelf nagaan wat je er mee gaat doen. De MacBook is echt je ideale reismaatje. Waar anderen een iPad meenemen, neem jij een MacBook mee. Ook op de bank is ie ideaal vanwege het lage gewicht. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat ie niet ideaal is om uren achter elkaar te gebruiken. Maar dat is erg persoonlijk en naar mijn mening zijn er dan betere alternatieven zoals de MacBook Pro.

Ik weet niet hoeveel haast je er mee hebt, maar het loont om de nieuwe MacBook Pro's af te wachten. Daar wordt nou zoveel van verwacht. Ik weet alleen niet of daar ruimte voor is in de komende keynote. De nieuwe iPhone's kosten veel tijd, waarschijnlijk nog een update van de Watch 2, sowieso weer uitgebreid stilstaan bij macOS Sierra, tvOS 10, watchOS 3 en iOS 10.
Dan wellicht pas in oktober de nieuwe MacBooks met nieuwe iPads. Maar Apple heeft al eerder een gehaaste keynote *kuch afgelopen maart* gedaan dus wie weet.

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 16-08-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Martine schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 16:36:
Bij de iCenter zou het opsturen één, twee en misschien wel drie weken duren. Nou nou, dan race ik zelf wel even naar de grote stad. Had gehoopt op een wachttijd van 3 uren, maar bij de MacBook 12" is het een beetje complexer dan een Air of Pro. Daarom niet klaar terwijl u wacht zeg maar.
Toch gek eigenlijk dat die garantie bij Apple dan zo geregeld is. Het kost je dan 2x parkeergeld, alsnog veel tijd en (op-en-neer) een volle tank benzine om gewoon je garantie te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:19:
[...]

Toch gek eigenlijk dat die garantie bij Apple dan zo geregeld is. Het kost je dan 2x parkeergeld, alsnog veel tijd en (op-en-neer) een volle tank benzine om gewoon je garantie te krijgen.
Wat is daar nu zo specifiek vreemd aan? Ik vind het juist een prima service die Apple biedt. Normaliter stuur je een product retour voor garantie, of je brengt het zelf weg naar de winkel/outlet/enz. De keuze mag je zelf maken. Indien je het zeer snel geregeld wilt hebben, dan breng je het zelf weg naar Apple Genius Bar...ik vermoed dat weinig andere fabrikanten de zaken zodanig op orde hebben dat men binnen een aantal dagen (en soms zelfs ter plekke) op kunnen lossen. En indien je iets langer wilt wachten dan breng je het apparaat weg naar een van de iCentres of resellers in de buurt.

De keuze is aan jou (lees: iedereen mag zelf bepalen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martine
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 07:48:
Door omstandigheden wil ik mijn late 2015 27" imac van de hand doen en een macbook (pro) kopen maar zit een beetje te tobben.
Persoonlijk zou ik mijn iMac 5K niet willen ruilen tegen een MacBook, hoe groot dan ook. Het ligt aan je situatie, zo heb ik een concullega die heeft een 17" inch Dell laptop en wil niet meer anders, thuis heeft hij alles bij de hand en op het werk knoopt hij er nog een extern beeldscherm aan.

Het ligt eraan wat je wil, op mijn iMac doe ik hoofdzakelijk al het werk en mijn MacBook is puur voor onderweg/vakantie naar een klant. Soms komt hij niet eens uit de tas, het ligt echt aan je vakgebied. Maar om een 27" voor een 12" of 15" in te ruilen. :? Je gaat die ruimte missen.
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 10:19:
[...]
Zo zat ik ook al een beetje, maar anders ben ik hem te lang kwijt en heb ik geen zin aan. Opsturen ben ik niet echt fan van, dus heb ik gister een dagje Amsterdam gecombineerd met een bezoekje aan Apple, met auto van de zaak incl. park.- & brandstofkosten, tevens was ik wel benieuwd naar de Apple Store, was daar nog nooit geweest. Maar heel netjes, heel clean, net als alles van Apple. :)

Wel ben ik erachter gekomen dat als je echt een probleem hebt, ga gewoon naar Apple en niet naar een reseller. In de loop de jaren ben ik erachter gekomen dat je om meerdere redenen beter rechterstreeks bij Apple kan kopen dan bij een reseller.

Nou ja, zo maar weer, om on-topic te blijven. Het gaat vast en zeker goed komen met mijn MacBook. Iedere keer als ik hem gebruik heb ik een "wow" gevoel! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dat laatste is het belangrijkste :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cbr600f4i
Engineer Stewie schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 07:48:

Ik ben geen heavy user, dus geen games en 3D maar puur internet/mail etc. Ik kan er echter niet tegen als een PC sloom aanvoelt.

Is een macbook 12" wat performant of ga ik beter voor een macbook pro? En wacht ik dan best nog even (volgens mij komen er nieuwe aan, niet?)
Gewoon doen. De reacties hierboven op jouw vraag doen wat aannames dus met het relevante gedeelte zie ik niet in waarom je voor een ander type pc of mac moet gaan dan de macbook. Het ding doet exact waar jij 'm kennelijk voor gaat gebruiken. Is daarnaast superlicht en een mooier design ben ik nog niet tegengekomen.

Wat ik zelf heb gedaan is even bij een apple winkel binnenlopen en de macbook met de air en pro vergeleken, qua design en specs. Als je het kan wachten (2-3-4-5 maanden) moet je dat doen want dan heb je gewoon een beter vergelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door cbr600f4i op 16-08-2016 12:51 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 17 Laatste