Pierre schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:12:
[...]
Die Skip 1S ziet er goed uit, maar heb ik nu die Flirc USB nodig? @
The Zep Man weet jij dat. Er liggen hier nu 3 afstandsbedieningen op de tafel (Soundbar, Ziggo box Sony TV en Shield tv).
De 3 eerste kan ik bedienen met de Ziggo AB, maar als mijn vriendin iets wil kijken vanaf de NAS dan gaat het niet echt easy zeg maar. Mij boeit het niet zo veel, maar dit ding heeft wel een waf factor.
Wat jouw vriendin wilt is een hoge WAF: alles bedienen met een enkele afstandsbediening op een logische en gebruiksvriendelijke manier. De Skip 1S is van wat ik lees vergelijkbaar met een klassieke Logitech Harmony. Met behulp van activiteiten worden apparaten op een bepaalde manier geconfigureerd. Een activiteit die ik vaak zelf gebruik heet 'Use Shield TV'. Die zet mijn TV aan, zet die op de juiste input, zet mijn receiver aan, zet die op de juiste input, en start de Shield TV op. Binnen de gekozen activiteit worden de knoppen ingedeeld naar wat bediend moet worden. De volume-knoppen bedienen mijn receiver (zou in jouw geval de sound bar kunnen zijn), en de overige knoppen bedienen enkel de Shield TV omdat ik in deze activiteit niets doe met mijn TV zelf. Die toont maar simpelweg het beeld. Het enige wat de TV in deze activiteit kan doen is uitgeschakeld worden samen met de andere apparatuur m.b.v. een enkele druk op de power-knop, of overschakelen naar een ander apparaat zodra een andere activiteit wordt gekozen.
De truc zit hem in dat de afstandsbediening dezelfde taal moet spreken en de juiste woorden moet kennen om apparaten te bedienen. De taal is iets als infrarood, Bluetooth of Wi-Fi, en de woorden zijn de unieke opdrachten die ieder apparaat nodig heeft. Voor mij heb ik gekozen om enkel ouderwets infrarood te gebruiken, omdat dat het meest robuust is. Bluetooth en Wi-Fi zijn afhankelijk van sessies die verloren kunnen gaan, waarna 'pairing' nodig is. Dat is niet gebruiksvriendelijk. De klassieke Logitech Harmony-afstandsbedieningen en de Skip 1S ondersteunen enkel infrarood, en met infrarood heb je geen pairing-problemen omdat verkeer maar één kant op gaat.
Niet elke Shield TV ondersteunt infrarood. Eigenlijk alleen het eerste model (die later ooit is hernoemd naar het 2017 Pro model, maar eigenlijk nog het 2015 model is). Alle andere modellen hebben geen infraroodontvanger. Dit kan op Shield TV-modellen met USB-aansluitingen gecompenseerd worden met een Flirc USB, wat een programmeerbare USB infraroodontvanger is. Deze zet infraroodopdrachten om in USB-toetsenbordaanslagen.
In de topicstart staat een link naar een handleiding om een Flirc USB en een Logitech Harmony te configureren. Ooit volgde ik die omdat de standaardconfiguratie van de Flirc USB in combinatie met de standaardconfiguratie van een Logitech Harmony voor de Flirc USB geen goed resultaat gaf. De handleiding lost dit netjes op, en de resultaten gebruik ik tot vandaag de dag op meerdere Shield TV's en Harmony-afstandsbedieningen.
De Skip 1S schijnt later dit jaar uit te komen. Die in een bundel met een Flirc USB kan een goede aanvulling zijn op een Shield TV (of andere Android TV-mediaspeler met USB-aansluitingen). We moeten zien hoe de standaardconfiguratie is van die set, en hoe het aangepast kan worden. Ook moeten we nog zien hoe groot de database is van ondersteunde infraroodapparaten. Voor de Logitech Harmony is die zeer uitgebreid, inclusief 'verborgen' knoppen die niet op normale afstandsbedieningen zitten maar die essentieel zijn voor een soepele werking van een universele infraroodafstandsbediening in combinatie met andere apparaten. Wat helpt is dat de Skip 1S kan leren. Het wordt dus mogelijk om een oude Logitech Harmony te pakken, die te programmeren met missende knoppen, en de missende knoppen door de Skip 1S te laten leren. Als dat ge-upload wordt naar Flirc's database kunnen anderen dit ook gebruiken.
En nog een stukje over HDMI-CEC: dat werkt soms wat klungelig. Niet altijd is duidelijk welke knop wat bedient, en CEC is niet altijd even betrouwbaar omdat implementaties tussen fabrikanten verschillen. Daarom zet ik CEC hard uit op mijn apparatuur. Ik hou niet van verrassingen, en hoewel ik geen W ben, hou ik van een hoge WAF.

[Voor 4% gewijzigd door The Zep Man op 17-05-2023 19:30]