HAWK Wizard schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:55:
[...]
Heb vergelijkbare config (goede receiver, maar nog zonder Atmos en DTS:X, de rest van de formaten doet ie wel) en heb in de Shield de setting op manual staan en ALLE formaten die ik zie vervolgens AAN gezet. Sinds de Android 11 update staat daar Dolby Atmos via DD+ (voor de upgrade stond er Dolby Atmos volgens mij) en ik heb Dolby Processing UIT staan.
Als je dan Netflix start, zie je gelijk dat Atmos ook beschikbaar is, en de versterker springt op DD+.
Let op: bij mij werkt dit dus zelfs via HDMI ARC (die kan wel DD+ aan, maar geen TrueHD of DTS-HD, de LG lukt het gek genoeg wel om DTS-HD dan via ARC naar de receiver te sturen (als "gewoon" DTS 5.1) maar bij TrueHD is het stil. Jammer, want als die als DD+ zou worden doorgestuurd zou ik ook al blij zijn.
Bij Android 9 werkte dit allemaal trouwens erg onvoorspelbaar en zag ik soms wel, soms geen Atmos bij Netflix verschijnen, nu werkt de Netflix Atmos en ook Prime Video (via DD+) iig wel goed.
Als je (via NAS, Plex, BR, etc) echter een film met "echte" Atmos (via TrueHD) afspeelt, dan lukt mij dat dus niet (via ARC, zie hierboven, dat wordt ook niet gesupport door ARC, maar een downgrade naar DD+ of zo was mooi geweest).
toon volledige bericht
Sorry ik begrijp niet wat je nu zegt. In mijn geval is de Shield rechtstreeks via HDMI op de non-Atmos receiver aangesloten, en die accepteerd non-Atmos DD+.
- Eerst zeg je dat je alle formaten handmatig aan hebt gezet. --> dus Shield zal al deze formaten omzetten naar non-Atmos Dolby Digital Plus. Je zal op je receiver altijd DD+ zien.
- Maar Atmos heb je uitgezet. --> dus Shield zou dit gewoon zo door moeten geven, als je in Netflix Atmos content probeert af te spelen hoort de app je een foutmelding te geven. --> in mijn ervaring zal de Shield eigenwijs toch Dolby Processing toepassen, zelfs als je "Atmos via DD+" manueel uit hebt gezet. Je krijgt de foutmelding in Netflix/Prime pas als je Dolby Processing geheel uitzet. Dit heb ik in Prime en Netflix getest.
--> Dat laatste toont aan dat de manuele selectie dus niet wordt nageleefd. Als ik Netflix/Prime content met Atmos afspeel, Dolby Processing aan, manueel "Dolby via DD+" uit, verwacht ik dezelfde foutmelding als wanneer ik Dolby Processing geheel uit zet.
Maar ik weet nog steeds niet hoe ik dan kan testen dat er ook bij andere formaten dan Atmos, geen Dolby Processing plaatsvind. zoals:
DD+ --> DD+
Dolby Digital (HD), DTS (HD-MA) etc --> DD+
Mijn conclusie, het is nog steeds niet helemaal goed op orde.. voor/na de update?
Met Kodi testen vind ik nog ingewikkelder. In Kodi heb ik onder System wel passthrough aanstaan voor alle formaten, en ingevuld dat ik 5.1 speakers heb (niet werkelijk het geval, maar ik vind dat mijn receiver dat beter kan oplossen). Het gaat soms mis bij series/films met AAC audio. Sommige (niet alle!) met AAC audio hoor ik niks. Waarom het bij de ene aflevering met AAC stil is en bij de andere niet, snap ik ook niet.
Ik heb zowel in de Shield settings en in Kodi aangezet dat stereo content mag worden omgezet naar PCM 5.1 --> toch als ik in Netflix de IT Crowd kijk, krijgt mijn receiver doodleuk 2.0 audio door.. dus dat werkt ook al niet. Zelfde geldt in Kodi, als ik series kijk met 2.0 geluid, krijgt de receiver doodleuk 2.0 door.
[
Voor 19% gewijzigd door
Jazco2nd op 07-02-2022 17:29
]