rfidder schreef op maandag 24 januari 2022 @ 07:20:
Mogelijk nieuwe Google Chromecast (+ Google TV) met AV1-codec support?
https://tweakers.net/nieu...mecast-met-google-tv.html
Zou Nvidia niet ook eens met een nieuwe Shield moeten komen en dan meteen ook met hardwarematige AV1-support? Het huidige model is van 2019, dan wordt het eens tijd (althans de mening van "ons", als Shield-fans

), dat er een nieuwe komt...
Helaas dit jaar tijdens CES niets aangekondigd. Hebben jullie wellicht ergens wat geruchten opgepikt?
Het laatste bericht hier in dit forum over AV1 dateert ook al van 25-juni-2021; dus erg weinig nieuws hierover.
Of is deze codec nog niet erg relevant op dit moment?
Nieuwe Shield TV modellen kan je alleen aan het eind van een jaar verwachten tussen September en November dus het heeft geen nut om het daar over te hebben, tenzij je dol bent op geruchten over geruchten

Dat hele ?Referrer=ADVNLGOO002013-G-123000353200-S-1226291235806-9300000034737275&gclid=CjwKCAiAlrSPBhBaEiwAuLSDUG9Hq5i_xNSR03fbO1EO01D8QOlNdYBak6XyJtkCaKOn-t4rGUvXAhoCCGUQAvD_BwE stuk erachter had niet gehoeven hoor!

The Zep Man schreef op maandag 24 januari 2022 @ 12:17:
AV1 en VP9 Profile 2 (de twee meest prominente codecs die niet ondersteund worden door de Shield TV) zijn met name een Google feestje. De rest van de industrie (inclusief de... alternatieve industrie) is gestandaardiseerd op HEVC.
Één van die twee was echter wel bedoeld als royalty free alternatief voor van alles en nog wat, maar uiteindelijk is het meer ellende dan iets positiefs geworden...

Je zou kunnen zeggen dat HDMI 2.1 ondersteuning mist, maar dat is enkel relevant voor een bijzonder kleine groep.
IMHO is
echte HDMI 2.1 ondersteuning voor iedereen belangrijk vanwege al die "sub-protocoletjes" die dan niet in HDMI 2.0a/2.0b gepatched hoeven te worden!

Cliootje schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:43:
Sinds jaar en dag gebruik ik Kodi voor het afspelen van content die op mijn NAS (Synology) staat.
De shares worden via NFS gepresenteerd aan de Shield.
Sinds kort heb ik de Shiel TV Pro van 2019, en ben nieuwsgierig naar Plex.
En toen begonnen de teleurstellingen:
En terecht!
Als je toch al zoiets wilt : Kijk eens naar Jellyfin

Zie :
https://jellyfin.org/ 
DE HORROR!!!
Als je zoiets wilt draaien dan moet je gewoon richting een DIY Linux bakkie denken of gewoon een kant en klare NAS en niet Windows die veel te vaak een eigen leven leidt of allerlei rare fratsen heeft!

ook meteen qua muziek (DNLA).
DLNA heet dat spul, maar ik zou lekker naar iets zoals MPD of Mopidy kijken voor dergelijk gebruik, want DLNA was een geweldig idee dat vreselijk slecht is uitgewerkt!

rfidder schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:55:
Ik draai(de) Plex server op mijn Synology DS916+. Deze is (blijkbaar) niet krachtig genoeg om 4K "naar beneden" (1080) te transcoderen. Beeld bleef hangen, kortom niet te doen. Processor is gewoon niet krachtig genoeg. Wellicht andere NAS-merken/modellen wel.
Een PC kun je inderdaad krachtig genoeg configureren, echter ik wil -om allerlei redenen- geen PC-server hebben staan, maar een klein, handig en "dedicated for the job"-kastje.
Pak gewoon wat compacts met een AMD of Intel APU/iGPU en je komt al een heel flink stuk verder!
Iets van een Intel NUC of zo'n AsRock A300 barebone of zo...