TheJuul schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:06:
[...]
Wifi gaat dit alleen maar erger maken altijd via kabel is mijn ervaring helemaal bij hoge bitrate.
@
JAHRASTAFARI
Dit is mijn advanced xml setting:
<advancedsettings>
<cache>
<buffermode>1</buffermode>
<memorysize>262144000</memorysize>
<readfactor>5</readfactor>
</cache>
</advancedsettings>
Probeer deze eens wat krijg je dan? Wat mij nog bij staat is dat vooral die readfactor bij mij dus 5 het probleem was. Dit is een waarde die ervoor zorgt dat bij een slechte verbinding de cache gevuld blijft.
Meer info vind je hier:
https://kodi.wiki/view/Advancedsettings.xml
Ik loop nu tegen eenzelfde probleem aan als @
JAHRASTAFARI met mijn Shield
Pro 2019. Fikse bufferproblemen in Kodi 19.3 met 4k materiaal, ondanks dat de Pro hier geen last van zou moeten hebben. De bestanden staan hier op een Freenas server waar ik in het netwerk gewoon met volle Gigabit snelheid van af kan lezen; 1000 Mbps. Ook als ik een andere laptop aan dezelfde netwerkkabel hang waar de Shield aan hangt haal ik ruim voldoende snelheid. De Shield zegt zelf ook gewoon Gigabit Ethernet te hebben en Speedtests halen gewoon mijn volle internetverbinding a 100Mbit.
PS: Ik heb ook geprobeerd een bestand via het netwerk naar het interne geheugen van de Shield te kopieren, waarbij ik dan op ongeveer 100MBps blijf steken, maar dat komt denk ik door de maximale snelheid van de 16GB intern die de Shield beschikbaar heeft. Desalniettemin zou 100Mbit al genoeg moeten zijn, en tijdens het afspelen van een film gaan de bits naar het RAM, niet naar het opslaggeheugen.
Toch gaat het bij een 60-70 Mbit 4k bestand finaal mis, iedere 20seconden buffert de boel voor meerdere seconden. Kodi zegt ook gewoon dat de netwerkbron te langzaam is, maar dat is dus niet waar. Via advancedsettings staat de buffermode op 1, Readfactor geprobeerd op allerlei waarden van 4 tot 1000, en Memorysize ook geprobeerd van 200000000 (200MB) tot 500000000 (500MB).
Gek word ik ervan... zo is er geen film te kijken. Ook al geswitcht van SMB naar ZFS, maar exact hetzelfde probleem. Ook heb ik getest of de advancedsettings xml wel goed werkt, door het aantal items in een "recent' lijst aan te passen naar een vreemd getal, in dit geval 31. Er staan dan echt 31 items in die lijstjes, dus de settings zouden moeten werken.
Ik kan alleen niet verifiëren of de cache wel goed werkt. Zonder een video te spelen heb ik ongeveer 1GB vrije ram volgens Kodi, oftewel zo'n 66% in gebruik. Schijnbaar zou ik dus iets van 300MB in moeten kunnen stellen als cache, want hij gebruikt blijkbaar 3x zoveel aan RAM in de praktijk. Als ik dit echter doe en tijdens een 4k film dan op O druk op een keyboard, zie ik dat het geheugengebruik op 74% blijft hangen, niet veel meer dan zonder het afspelen van een film dus. Ongeveer 250MB meer dan zonder film. Ook op pauze zie je deze waarde niet oplopen.
Mijn gevoel blijft dus dat Kodi niet goed buffert en dat dat de regelmatige haperingen veroorzaakt. Iemand nog enig idee hoe ik dit verder kan testen en waar de oplossing zou kunnen zitten?