Een statistisch significant onderzoek met 5000 en een beetje respondenten is op onze populatie ruim voldoende. Dus om dat af te doen als 'geturfde onderzoek', daarmee doe je ons tekort. Jouw mening telt, maar je bent niet de enige. Dat is alles wat ik wil zeggen. Adblockers is een heel andere discussie, daar gaat het nu niet over.
Ik maak mij vooral zorgen dat het ''community'' gevoel langzamerhand verloren gaat door al deze ''dingen''. Nu wil je natuurlijk graag dat ik dit onderbouw met bijbehorende grafiek + Powerpoint presentatie in 1080p, maar dergelijke ''gevoelens'' vallen nu eenmaal niet te onderbouwen. Het is een gevoel wat niet door alleen ikzelf wordt gedeeld. Het is ook lastig dat te zien vanuit het maatpak van de communitymanager, dat zie ik ook wel. Laten we het er maar op houden dat de gemaakte keuzes uiteindelijk voordelig voor de gehele site zullen wezen

Ik verlang helemaal niets. Sterker nog, naast het feit dat ik geen maatpak heb, ik doe ook wel eens iets op gevoel. Zoals
dit. Geen onderzoek, powerpoint of iets. Gewoon weten dat je mensen dit leuk vinden. En zo zij er wel
meer dingen die op gevoel ontstaan.
Dat wil niet zeggen dat we alles zo doen, in tegendeel. Er wordt heel veel onderzoek gedaan naar gebruik van de site. Door focusgroepen, UX tests, a/b tests, enquêtes, discussies etc. etc. We gaan bij grote veranderingen niet over een nacht ijs. Toch is dat niet altijd voldoende. Want ondanks je 'harde' meet, en onderzoeksresultaten zie je dat er discussie ontstaat.
Wij zij niet ziende blind en horende doof. De introductie van Tweakers 7, de abonnementen discussie, het proces rondom het nieuwe logo, allemaal veranderingen die mensen overvallen, die iets veranderen waarvan velen denken 'dat hoeft van mij niet'. Overigens was dat bij Tweakers 6 en Tweakers 5 en de introductie van het 'oude' logo niet anders.

Het geeft wel een gevoel aan en daar moeten we rekening mee houden. Dat kunnen we nooit helemaal weghouden en we kunnen ook niet stoppen met ontwikkelen.
Wel kunnen we nog serieuzer met dat gevoel omgaan. Hoe? Dat doen we door meer te testen, meer te informeren, meer te vertellen over het waarom. Dat zijn stuk voor stuk verbeterpunten uit de laatste feedbacksessie. Een grotere bètatestgroep voor significante veranderingen. Eerder communiceren en via alle mogelijke kanalen (FPA, .plan & topic). Duidelijk uitleggen wat we waarom doen.
Uiteraard besef ik me dat ondanks dat alles er altijd mensen zullen zijn die het oneens blijven met de keuze. Dat accepteer ik, en met mij mijn collega's. Met een club van het formaat van Tweakers kun je het onmogelijk iedereen naar de zin maken. Je best doen voor de grootst mogelijke groep? Altijd.
Ik hou je eraan.

Waarvan akte.
[
Voor 5% gewijzigd door
zeef op 09-09-2015 01:09
]