Sow, dat zijn nogal wat reacties...
Proton_
Ik ken het topic inderdaad:
Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?
PolderPloer!,
vloerverwarming: Helder. Je zegt dus dat 7.5 of 15 niet uitmaakt?
vv sk: ik heb ook nooit veel gestudeerd. Enkel voor de Msc maar dat deed ik altijd in de 'computerkamer'.
Ketel: ipv ketel bedoel jij dus een WP?
Itho: Het is inderdaad een hoop installatie werk en de vraag is een beetje of dit nog impact heeft op de constructie; kan me voorstellen dat een hoop buizen bij elkaar brengen op één bepaalde plaats een zwakte kan vormen in de constructie.
Heb je link naar die Excel invullen bij Itho, kan er niets vinden.
WTW: gehorigheid hangt wat ik lees grotendeels samen met de installatie. Als je buizen groot genoeg zijn en de luchtstroom niet meer dan 15m p/s is hoor je het (nagenoeg) niet.
DWTW: Komt inderdaad verticale pijp.
EPC: volume huis: 880m3 met isolatie waarden van 5/5/6 voor respectievelijk vloer/muur/dak.
Bezuiniger,
Specifieke energieprestatie per m² 370
woonfunctie m2 = 187,40
Dit icm de EPtot van 69.179 komt dit bijna uit: 69.179/187,4=369,15?
Intergas & warmteafgifte tabel: thanks. Zijn wel leuke dingen om te weten als ik hem de volgende keer een beetje aan de tand kan voelen.
Het feit dat hij nog nooit van vraaggestuurde ventilatie had gehoord was bij mij het eerste teken dat ik dacht 'hmmm, toch nog eens kritisch kijken naar wat die zegt', vandaar ook dat ik het hier op GoT post. Dit zie je overigens wel vaker; de meeste PC/telefoon medewerkers hebben ook geen flauw idee van wat wat is.
Mbt bypass, dit is toch dat de warme binnenlucht direct naar buiten wordt geblazen ipv via de WTW unit om zo de koude buitenlucht direct naar binnen te blazen zonder voor verwarming tbv koeling? Kan me voorstellen dat 's nachts goed werkt, maar overdag niet omdat het buiten juist warmer is dan binnen. Maar dit 'koelt' verder niet meer toch? Een airco unit laat de temperatuur zakken onder de 'omgevingstemperatuur'.
Klaassie
Dank. Mbt het nadenken, niet over nadenken maar gewoon doen. Het geeft je zoveel meer inzicht dan een standaard 2d plattegrond.
Tips; gebruik keyboard shortcuts. Teken eerst in 2d en later pas in 3d. Het huis ben ik een uur of 5 aan getekend, toen was het voor 90% klaar. Afwerking zoals een plintje, details in kozijn etc duren altijd lang maar het grove ruwbouw werk heb je zo af.
Die twijfels kreeg ik ook, vandaar mijn vorige post om de experts er eens naar te laten kijken.
teacher
Heb het topic iets verduidelijkd. De W-installeur is niet degene die de EPC berekening doet. Ik heb gevraagd of CW3/4/5 iets uitmaakte voor de EPC. Helaas geen reactie en hij heeft er een CW5 in geplaatst.
dielp
Ik heb jou post gelezen in
Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?
Dank je voor je toelichting mbt de horizontale verplaatsing. Zal wel rekening houden met de plaatsing van de douche in de nog te ontwerpen badkamer.
Rhaelak
Of...Wat de boer niet kent eet hij niet? Geen idee. Ik heb de Teachea V3 of die van DSS op mijn shortlist staan in ieder geval.
Limojo
Yup, die discussie heb ik ook gevoerd met mijn vader. Als we hier nog een keer heen gaan wil ik mee, dan neem ik maar een paar uur vrij.
Ik vond het 'airco achter de WTW' wel slim klinken als ik eerlijk ben, maar ik ben dan ook geen kenner zoals jou.
teacher
Yup. Krijg nu hopelijk wat meer tijd om me meer in te lezen.
Zijn reeds gesettled en op een paar kleine dingen na zijn de woonunits klaar.
Inmiddels ook reeds grondverbetering gedaan. Volgende week de bouw uitzetten en week erop fundering graven.
Limojo
Die L/L pompen koelen die ook? Zijn hiervoor speciale termen waarmee ze dit aangeven?