Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:16
Wat blijkt, de architect heeft al tekeningen gemaakt, zie onderstaande link.

https://drive.google.com/...VWV0Sld3/view?usp=sharing

Echter ben ik sceptisch.
  • Alle toevoer en afvoer punten per verdieping zitten op 1 enkel kanaal
  • Ventielen zitten voor de deuren
  • Moet nog kijken naar de volumes (m3) die per kanaal gaan en wat de luchtsnelheid is

[ Voor 21% gewijzigd door Card Nox op 03-06-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:14
Card Nox schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:15:
Wat blijkt, de architect heeft al tekeningen gemaakt, zie onderstaande link.

https://drive.google.com/...VWV0Sld3/view?usp=sharing

Echter ben ik sceptisch. Alle toevoer en afvoer punten per verdieping zitten op 1 enkel kanaal.
Ik zou dat niet willen, dit is juist mede waardoor de slechte naam van balansventilatie is ontstaan. Geluidsoverdracht was en is een van de mogelijke nadelen op deze manier. Er lijkt mij niets vervelender dat je tijdens de daad rekening moet houden met eventuele andere slapers in het huis. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

PolderPloer! schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 21:38:
Ik zou dat niet willen, dit is juist mede waardoor de slechte naam van balansventilatie is ontstaan. Geluidsoverdracht was en is een van de mogelijke nadelen op deze manier. Er lijkt mij niets vervelender dat je tijdens de daad rekening moet houden met eventuele andere slapers in het huis. :o
Pffft... :)
Nou ja ik kan je zeggen dat direct geluid meer aanwezig zal zijn dan indirect geluid door de kanalen, zeker als het het goed ontworpen/ingeregeld is. Ja, ieder een eigen kanaal is nog beter.
Op de eerste verdieping en zolder hebben we 2 kanalen voor 3 kamers en lager dan 2M/s instroom, sinds 2009 nog niks gemerkt van geluid via de kanalen. Beneden met afzonderlijke kanalen.
Aangezien dat ons huis zeer stil is (3 voudig glas dus bijna geen geluid van buiten), kan ik uit eigen ervaring zeggen dat een goed ontworpen systeem geen extra overlast geeft (zowel in geluidsproductie als overspraak).

@Card Nox.
Ik ben ook sceptisch over de plaatsing van de ventielen en de luchtstromen die op gang gaan komen.
Geloof er niks van dat op een lage snelheid de gehele kamer ververst wordt.
Laat de boel berekenen (open) met als eis een geluidsniveau en maximale stroomsnelheid dan weet je zeker dat het goed komt. Anders blijft het welles nietes bij opleveren/inregelen van de installatie.

Oh ja, architecten zijn heel goed in tekenen maar worden meestal niet gehinderd bij dit tekenen door enige kennis van de techniek. Hoe vaak ik een constructeur/installateur heb horen vloeken omdat het niet kon..... iedere vloek een euro en de gewenste technische uitbreiding van ons huis was al betaald geweest ;)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Polder, ik lees her en der ook de slechte verhalen, dat maakt me dus wat schuw om iedereen (lees mensen die er zogenaamd verstand van hebben omdat ze het beroep uitoefenen) zomaar op zijn/haar woord te geloven.

Van de andere kant. Bij mijn ouders thuis hebben ze inmiddels zo'n 10 jaar een WTW draaien. Gewoon erin gebouwd, alles aanvoer op 1 kanaal en afvoer op 1 kanaal en nooit afgesteld en heb daar nooit iets te klagen gehad.

ollie,
Hoe zit het eigenlijk met de afvoer, geld ook daar de 2M/s regel?
Ik wil de ventielen in de hoeken van de kamers plaatsen, daar heb ik inmiddels meer dan voldoende over gelezen.

Heb nog even liggen denken over die luchtsnelheid alsin 'dat moet toch best zelf te berekenen zijn'??

Voorbeeld:
Woonkamer & keuken = 57.7m2
Eis bouwbesluit is 0.9dm3/sec per m2 verblijfsgebied
57.7 * 0.9 = 51.9dm3/sec
51.9 dm3/sec * 3.6 = 186.948 m3/uur

1m3 = 100 * 100 * 100 cm = 1.000.000 cm3
186.948m3 = 186.948.000 cm3

Installateur gaf aan buizen van 17 x 7 te willen gebruiken.
1cm buis = 17 * 7 * 1 cm = 119cm3

186.948.000 cm3 / 119 cm3 = 1.570.992 'passes' per uur
1 uur = 3600 seconden
1.570.992 / 3600 seconden = 436 'passes' per seconden
436 'passes' = 436 cm = 4.36 meter per seconden

Zou het zo eenvoudig zijn of zie ik iets over het hoofd?

Er staat op de tekening: "aanwezige vent. = minimaal 51.9dm3/sec" betekend dit dat dit volume altijd geventileerd moet worden, dus in de laagste stand van de WTW?

AUijtdehaag, de installateur was hier vanavond om de HWA aan te leggen. Hij kende het HYBALANS systeem en gaf aan dat het goed werkte. Nadeel is echter dat er zoveel buizen bij elkaar moeten gaan komen dat constructeurs geen fans zijn omdat deze buizen bundel de constructie verslechterd en er dus een bult extra (bijleg)wapening bij moet komen.
Hij gaf aan dat het wat duurder is dan normaal maar je veel terug kunt winnen op de arbeidsuren. Aangezien wij zelf doen wat we zelf kunnen zijn de uren niet direct een probleem voor ons.

[ Voor 16% gewijzigd door Card Nox op 04-06-2015 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Card Nox schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 00:04:

ollie,
Hoe zit het eigenlijk met de afvoer, geld ook daar de 2M/s regel?
Ik wil de ventielen in de hoeken van de kamers plaatsen, daar heb ik inmiddels meer dan voldoende over gelezen.
Als je het op de afzuig locaties ook stil wil hebben wel, op de afzuigpunten wil (moet) je ook een hogere circulatie hebben. Vertrekken als keuken, badkamer enz eisen dat.
Meestal komt het er op neer dat door het plaatsen van te weining ventielen er dan een te hoge luchtstroom ontstaat. Zo hebben wij in de badkamer gewoon 2 grote ventielen geplaatst. Alleen op stand 3 (let op dit is bij ons 300% vanwege 1 WTW voor 1ste verd en zolder) horen we het geluid.
Heb nog even liggen denken over die luchtsnelheid alsin 'dat moet toch best zelf te berekenen zijn'??

Voorbeeld:
Woonkamer & keuken = 57.7m2
Eis bouwbesluit is 0.9dm3/sec per m2 verblijfsgebied
.................................................
Let wel dit zijn de minimale eisen om onder het niveau van ppm van het bouwbesluit te blijven, dit zijn naar mijn mening nog geen normale/gezonde leefnormen! Wij hebben er voor gekozen om een aantal honderd ppm lager te zitten (vandaar ook 2x WTW voor 1 huis).

Persoonlijk (als de mogelijkheid er is) zou ik de berekening laten doen en een hoger (lees meer verversing) niveau doen, als je zelf een fout maakt (ze zullen je er niet op wijzen is mijn mening) ben je er ook voor verantwoordelijk..
AUijtdehaag, de installateur was hier vanavond om de HWA aan te leggen. Hij kende het HYBALANS systeem en gaf aan dat het goed werkte. Nadeel is echter dat er zoveel buizen bij elkaar moeten gaan komen dat constructeurs geen fans zijn omdat deze buizen bundel de constructie verslechterd en er dus een bult extra (bijleg)wapening bij moet komen.
Hij gaf aan dat het wat duurder is dan normaal maar je veel terug kunt winnen op de arbeidsuren. Aangezien wij zelf doen wat we zelf kunnen zijn de uren niet direct een probleem voor ons.
De verzwaring van de constructie is afhankelijk van het legpatroon van de buizen (samen of verspreid). Dit betekend meer meters buis maar minder extra bewapening als je het verspreid. Je zou ook voor koven kunnen kiezen op een zolder in de "dode hoeken" welke dan gelijk ook voor de ramen uit komen (scheelt weer iets in de constructie).
Jammer dat deze bouwmethode nog niet in NL was toen ik begon te verbouwen want volgens mij is dit de mooiste/best methode.
Voor beneden is het ook uit D gekomen omdat het hier nog niet (standaard) te leveren was.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 00:50
Voor welk ventilatiesysteem heb je nu gekozen? Ik dacht dat het in eerste instantie de bedoeling was om in elk geval voor te bereiden voor de Itho QualityFlow. Maar deze heeft een omgedraaid concept, met centrale luchttoevoer en per ruimte een afvoer als ik het wel heb?

@Ollie1965: Welke bouwmethode bedoel je? Een bepaald merk/systeem wat alleen nog in Duitsland leverbaar was?

[ Voor 17% gewijzigd door Klaassie op 05-06-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Klaassie schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 09:28:
@Ollie1965: Welke bouwmethode bedoel je? Een bepaald merk/systeem wat alleen nog in Duitsland leverbaar was?
ComfoTube Zehnder wij hebben de Flat 51 uitvoering gekozen (4x ventielen in de huiskamer)

Maar een zoekopdracht binnen Gathering levert ook resultaten op.

Veel mensen kennen het merk niet maar toch eigenlijk wel Stork Air is namelijk ook van hen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Klaassie, ik heb er niet heel veel meer over na gedachte / kunnen denken. Tussen mijn werk, fysiek werken op de bouw en alle andere dingen die er gebeuren en geregeld moeten worden heb ik nagenoeg geen tijd meer over voor andere zaken.

Ik zit nu in de fase dat ik de tekeningen voor de breedplaatvloeren moet opleveren en hoe langer ik wacht hoe langer de bouw dadelijk stil komt te liggen door de levertijd van deze platen. (Er zijn verschillende reacties terug gekomen van bedrijven die geen offertes meer uitschrijven vanwege de drukte / lange levertijden.)
Maw; ik wil morgen o.a. beslist hebben hoe het eruit moet komen te zien zodat ik de Autocad tekeningen kan afmaken en kan doorsturen. Ik weet niet hoe 'final' dit allemaal moet zijn. Of ik nu een ~90mm buis per kanaal leg of twee of drie dikkere ~170mm kanalen...

Zehnder kende ik toevallig wel (via Limojo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 22:22
Card,

ik lees mee, en zie dat je probeert op veel fronten zelf opnieuw het wiel uit te vinden.
De info die je hier zoekt heb ik grotendeels kant en klaar liggen, Je kunt het mij ook gewoon vragen, dat heb ik je ook aangeboden.

Eigenwijs is ook wijs...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Een korte vraag mbt douche WTW.

Ik heb overal gelezen dat een pijp efficienter is dan een goot, maar.....

Als ik een pijp wil moet ik 8 a 9 meter naar de afvoer en dan 8 a 9 meter terug naar de koud water invoer. Is het dan nog altijd beter voor een pijp te kiezen of toch maar een goot?

Ik zal binnenkort een update met wat foto's plaatsen, alles gaat hier z'n gangetje al gaat het soms wat snel waardoor we niet altijd evenveel tijd hebben om overal rustig over na te kunnen denken (komt ook deels door ons gebrek aan kennis).

EDIT: Het wordt een douche goot, geen bak aangezien we een inloop douche krijgen.

EDIT: De DSS douchegoot kost €1.300,- (50% rendement) dat is nogal wat.. De Easydrain daarin tegen €300,- (35% rendement).

Kan ook in Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW? weinig vinden..

[ Voor 22% gewijzigd door Card Nox op 15-07-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dan zou ik voor een bak gaan.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 00:50
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat met zulke afstanden een douche-WTW weinig nut meer heeft, dus zou voor de goot gaan. Wel prijzig idd, maar een hoge efficiëntie en je hoeft geen aparte goot meer aan te schaffen.
Ben wel nieuwsgierig of je al wat verder bent met (de keuze van) je balansventilatie?
Pagina: 1 2 Laatste