ESPACE schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:25:
Je gaat totaal voor bij aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van CGI als werkgever. De onrust is het directe gevolg van het gevoerde beleid van de directie. Slecht werkgeverschap in een 'people's business' maakt het bedrijf kapot.
De 'maatschappelijke verantwoordelijkheid als werkgever' lijkt me nogal naïef: kijk in de krant hoe er tegenwoordig met personeel wordt omgegaan en je weet genoeg. V&D, Xenos, Blokker, etc. laten zien dat mensen slechts regels in een Excel spreadsheet zijn, heb niet de illusie dat dit hier nu anders is.
Het management heeft dit heel verkeerd aangepakt, men had moeten begrijpen dat hoogopgeleide professionals het niet pikken als ze behandeld worden als een postbezorger of winkelbediende. Tegelijk stond men ook met de rug tegen de muur: er moest iets gebeuren om de kosten te drukken en zo de marge weer op peil te krijgen.
Het is eerder genoemd: de markt is fundamenteel veranderd. Door de opkomst van kleine bedrijven en ZZP'ers zijn de tarieven sterk gedaald en dat is dodelijk voor de 'starre' detacheerders. Als de inkomsten meer dan 30% dalen en de kosten blijven gelijk dan heb je gewoon een probleem.
ESPACE schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 12:25:
Ik vertrek binnenkort naar een topbedrijf met bijbehorende arbeidsvoorwaarden. Maar dit heeft mij er niet van weerhouden om voor collega's de strijd aan te gaan voor een rechtvaardige behandeling. Met succes! De directie neemt haar verantwoordelijkheid en neemt nu duidelijk afstand van het gevoerde beleid t.a.v. de non-signers. Hun keuze wordt gerespecteerd, ze doen weer volledig mee en worden beschouwd als volwaardige medewerkers. Eind goed, al goed!

Het is juist 5 voor 12, het bedrijf heeft grote problemen en er zijn weinig echte oplossingen meer. De mensen die goed in de markt liggen lopen hard weg, wat overblijft zal (niet rot bedoeld) van mindere 'kwaliteit' zijn. De instroom stagneert vanwege alle ophef en onrust, de klanten verlengen contacten niet, overhead groeit door de krimp, etc. etc.
Het is echt naïef on te denken dat nu alles weer oké is, sterker nog: als ik nog medewerker zou zijn zou ik me echt zorgen gaan maken. 50 tinten rood komt niet uit de lucht vallen en de volgende maatregel is slechts een kwestie van tijd...