Ervaring werken bij CGI (deel 6) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:
  • 222.628 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 15:32
Persoonlijk zit ik niet die stukjes te wachten van CGI-nieuws en vind ik het ook niet satirisch maar puur het zwart neerzetten van CGI (lees het verleden geplaatste stukken).

Ik wil niet de fatsoenridder zijn hier maar ik begin het hele nut van dit topic steeds minder in te zien aangezien er alleen maar geklaag en negatieviteit gespuit wordt op een openbaar forum. Daar is niemand bij gebaat muv de schrijvers die hun hart luchten.

ik heb ook een aantal (negatieve) zaken waar ik absoluut niet blij mee ben maar nu lijkt het alsof CGI niets maar dan ook niets om mensen geeft en alleen op geld uit is. Dat is niet de waarheid en de nuance is steeds minder hier te vinden.

Verder is de naam van het topic: "Ervaring werken bij CGI". Dus zouden we het moeten hebben over werken bij CGI en nu is het meer een topic aan het worden: "Wat is er mis bij CGI".

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15

Arfman

Drome!

Gaat er niet om of je de stukjes wel of niet leuk vindt (dan scroll je maar verder), maar het feit dat een moderator moedwillig censuur toepast. Het is niet mijn plaats om te doen maar een melding richting Tweakers.net zou niet vreemd zijn.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 01:20

bakkerl

Let there be light.

rikoos schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:09:
Persoonlijk zit ik niet die stukjes te wachten van CGI-nieuws en vind ik het ook niet satirisch maar puur het zwart neerzetten van CGI (lees het verleden geplaatste stukken).
Satire moet er juist bij. Als je dat al niet meer kunt hebben dan is er wat goed mis met je.
Juist de stukjes van CGI-nieuws lees ik graag. Het geeft me even een glimlach en daarna ga ik weer verder in het topic..
Verder is de naam van het topic: "Ervaring werken bij CGI". Dus zouden we het moeten hebben over werken bij CGI en nu is het meer een topic aan het worden: "Wat is er mis bij CGI".
Het probleem is dat als ik mijn "Ervaring werken bij CGI" hier neer zou zetten ik nog negatievere stukken ga plaatsen. We een discussie gaan krijgen of dat mijn verhaal hier wel zou moeten staan. Zou na het plaatsen mijn positieve berichten richting afstudeerders geheel ongeloofwaardig (gaan) worden.

En daarnaast is "Wat is er mis bij CGI" op dit moment voor vele de praktijk ervaring van mensen die werken bij CGI. Intern kun je nergens je ei kwijt (er wordt toch niets mee gedaan). Dus dan maar extern je uiten (wordt er uit eindelijk net zoveel mee gedaan).
*oeps* is mijn ervaring toch weer een "wat is er mis bij CGI" geworden...
ik heb ook een aantal (negatieve) zaken waar ik absoluut niet blij mee ben maar nu lijkt het alsof CGI niets maar dan ook niets om mensen geeft en alleen op geld uit is. Dat is niet de waarheid en de nuance is steeds minder hier te vinden.
Understatement of the year...
De nuance is minder te vinden omdat CGI zich harder is gaan opstellen, eenzijdig meer verwacht. Dan kun je een dergelijke houding terug verwachten. Het is geven en nemen, en nu dat niet meer zo is ga je ook uitingen zonder nuance krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door bakkerl op 17-09-2015 14:28 ]

• rikoos
Ik heb TOTAAL geen bezwaar tegen berichten die een "negatieve" inhoud hebben want natuurlijk hoort dat er ook bij echter kan je iets benoemen en dan daarna stoppen. Nu hebben sommige deelnemers in deze discussies er een soort levenswerk van gemaakt om alles eruit te gooien en daar heb ik wel moeite mee. Je kan iets benomen en dan klaar ipv een discussie aan te gaan om maar je gelijk te krijgen dat het zo slecht bij CGI is want dat is het niet.

Steek die negatieve energy in iets waar je gelukkig van wordt!

Betreft de "censuur", ik ben van mening dat men hier het volste recht heeft om dit te doen omdat we een discussie over Ervaringen werken bij CGI willen houden en daar past dit niet in. Dat mensen zich hierover druk maken snap ik niet want het is duidelijk offtopic (namelijk "satire" ipv ervaring met CGI). Open een nieuw topic en plaats daar je stukjes. Elke ander Topic hier heeft zware censuur/moderatie als je afwijkt van het oorspronkelijk topic en nu gaan we hier in dit topic opeens moeilijk over doen? Raar ....... Klagen doe je daarover dus in de speciale topic hier ergens in het forum.

Nogmaals ik wil niet de fatsoensridder zijn maar een beetje professioneel over je (ex)werkgever praten moet toch kunnen ipv elke keer weer in herhaling vallen en klagen?

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

rikoos schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:34:
Steek die negatieve energy in iets waar je gelukkig van wordt!
Soms even je frustratie eruit laten en je ei kwijt kunnen, kan zo veel opluchten dat je er echt gelukkiger van wordt. Alleen moet je zelf bepalen waar je dat natuurlijk doet. En dit topic is een heel voor de hand liggende plek.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Ik was gisteren een dag in Nieuwegein voor CGI essentials. Een Nederlandse samenvatting van de CGI 101.

Mijn enige kritiek is dat ik dit liever direct na de overname had gedaan. In een lange dag word je meegenomen door de meest relevante stukken framework. Er is uitleg van iemand die er dagelijks echt mee bezig is en er is volop ruimte voor discussie en vragen. Bij deze dag waren er ook board members voor een groepsgesprek. Die gaven ook aan dat ze volgend fiscal year veel meer in het land bij de members zullen komen.

Er wordt nu nagedacht over hoe dit een constant iets gemaakt kan worden en hoe dit in het programma voor nieuwe medewerkers gepast kan worden.

Mocht je uitgenodigd worden voor zo'n sessie,ga er heen!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Anoniem: 686712

Rikoos,

Ik wil even reageren op je opmerking.

"ik heb ook een aantal (negatieve) zaken waar ik absoluut niet blij mee ben maar nu lijkt het alsof CGI niets maar dan ook niets om mensen geeft en alleen op geld uit is. Dat is niet de waarheid en de nuance is steeds minder hier te vinden."

Helaas is dit wel de waarheid. Zeker bij de NL top. Een van de belangrijkste redenen waarom je er niet meer zou moeten willen werken. Men geeft echt geen zier om de medewerkers en klanten ze laten beide keihard vallen als ze te lastig worden. Diverse zeer schrijnende voorbeelden van gezien de laatste 2 jaar

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:03
Wijnands schreef op donderdag 17 september 2015 @ 14:45:
Ik was gisteren een dag in Nieuwegein voor CGI essentials. Een Nederlandse samenvatting van de CGI 101.

Mijn enige kritiek is dat ik dit liever direct na de overname had gedaan. In een lange dag word je meegenomen door de meest relevante stukken framework. Er is uitleg van iemand die er dagelijks echt mee bezig is en er is volop ruimte voor discussie en vragen. Bij deze dag waren er ook board members voor een groepsgesprek. Die gaven ook aan dat ze volgend fiscal year veel meer in het land bij de members zullen komen.

Er wordt nu nagedacht over hoe dit een constant iets gemaakt kan worden en hoe dit in het programma voor nieuwe medewerkers gepast kan worden.

Mocht je uitgenodigd worden voor zo'n sessie,ga er heen!
Was inderdaad een goede dag en ik kan ook iedereen aanraden om er heen te gaan.

Ook erg goed dat de volledige NL Board aanwezig is om de stukjes framework die op hun takenpakket van toepassing is toe te lichten. Ik zal niet zeggen dat ik er energie van krijg, dat is gisteren al genoeg gezegd. Maar ik blijf het gaaf vinden hoe enthousiast management (ook lager dan NL MT) over het framework is. En dat gedeeltes ervan zo goed in elkaar zitten dat het aan externe partijen verkocht wordt.

Ik ben wel benieuwd hoe de invulling wordt als de sessies volgend FY losbarsten. Kan me niet voorstellen dat het voltallige NL MT vaak genoeg kan opdraven om dezelfde sessie voor alle members te geven. Ik vond de aanwezigheid van NL MT veel waard, vraag me af hoe het overkomt als het per OU (o.i.d.) wordt geregeld en de wat mindere goden gaan presenteren.

• Wijnands
Een aftrap door een NL MT lid moet wel te regelen zijn denk ik. En ja, je hebt goed kans dat de kringgesprekken dan sneuvelen. Aan de andere kant.. het stuk informatie overbrengen moet toch lukken. In principe is elke VPCS wel naar Canada geweest voor de lange versie en de meeste van die mensen kunnen prima presenteren.

Ik denk dat het zelfs in een licht gewijzigde versie alsnog heel veel waarde biedt.

Anoniem: 430237

Anoniem: 686712 schreef op donderdag 17 september 2015 @ 15:05:
Rikoos,

Ik wil even reageren op je opmerking.

"ik heb ook een aantal (negatieve) zaken waar ik absoluut niet blij mee ben maar nu lijkt het alsof CGI niets maar dan ook niets om mensen geeft en alleen op geld uit is. Dat is niet de waarheid en de nuance is steeds minder hier te vinden."

Helaas is dit wel de waarheid. Zeker bij de NL top. Een van de belangrijkste redenen waarom je er niet meer zou moeten willen werken. Men geeft echt geen zier om de medewerkers en klanten ze laten beide keihard vallen als ze te lastig worden. Diverse zeer schrijnende voorbeelden van gezien de laatste 2 jaar
Is wel te verklaren. Sinds de overname van CMG door Logica heeft het bedrijf een Anglosaksisch management gekregen met bijbehorende cultuur. Alle Rijnlands denkende managers hebben ondertussen goed of kwaadschiks het bedrijf verlaten en vervangen door Anglosaksisch denkend NL managers. Overname door CGI heeft dit niet veranderd. Dus het bedrijf heeft inmiddels de harde Anglosaksische bedrijfscultuur opgelegd gekregen (want men probeert dit top - down door te drukken), terwijl het Rijnlandse bedrijfsmodel beter bij ons Nederlanders past. En naarmate men dit meer probeert door te drukken botst dat meer en meer.

Een dergelijke harde managementstijl hoort bij het Anglosaksisch denken en zul je in veel bedrijven terugvinden met dat bedrijfsmodel. Kijk maar eens om je heen en je ziet dezelfde fenomenen ook bij andere bedrijven terug. Als die cultuur (of dat bedrijfsmodel) je niet bevalt dan dan passen die bedrijven ook niet bij je (en dus niet alleen CGI). Dat is wel een nuancering die ik wil aanbrengen....

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 430237 op 17-09-2015 16:17 ]

• Wijnands
Zijn er nog internationale bedrijven in onze bedrijfstak met een Rijnlands of, nog beter, een Scandinavisch model?>

bij de grote jongens zul je ze niet vinden. Misschien bij een kleiner bureau (dat ook nog steeds best groot kan zijn en/of internationaal opereert)?

Zelf heb ik (voor een betere gemoedsrust) het inmiddels omgedraaid. Ik werk bij een bepaald bedrijf omdat ik vind dat ik ze nodig heb voor mijn carriere en dat het bedrijf past bij het najagen van mijn persoonlijke doelstellingen. Zodra dat niet meer het geval is wissel ik naar een werkgever die me wel kan bieden wat ik op dat moment zoek. Hard of zacht management interesseert me geen biet meer. En verder: no hard feelings mocht ik afscheid van ze nemen.

Voorheen dacht ik anders en was ik uiterst loyaal. De tijd bij LogicaCMG/Logica heeft dat compleet tenietgedaan.

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 430237 op 17-09-2015 16:31 ]

Anoniem: 686712

Double Wopper, helemaal met je analyse eens. Bij Logica moest ik erg wennen aan het Anglosaksisch model. Maar ik heb er toch leuk gewerkt. Toen het CGI werd is het NL Top management zich vreselijk gaan gedragen tegenover sommige klanten en medewerkers dat je dat eigenlijk niet meer in een model kan vatten.
Het heeft zelfs een aantal grote klanten gekost. En daar doe je dan als account manager je best voor. Al de goede opgebouwde relaties en het uitstekende werk van collega's in 1 klap vernietigd. Door die domme ego's van het top management. Dat is niet meer handelen in het belang van het bedrijf dat is gewoon dom.
Ik denk dat Canada hier nu ook langzaam achter komt. gezien de recente verschuivingen.

Tantra, trek het je niet aan. Is niet goed voor je bloeddruk ;)

Denk liever aan die dingen die je zelf (al dan niet met hulp van collega's) hebt weten te bereiken. De rest heb je toch geen invloed op...

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Wijnands schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:20:
Zijn er nog internationale bedrijven in onze bedrijfstak met een Rijnlands of, nog beter, een Scandinavisch model?>
We gaan toch niet offtopic? Het moet wel over CGI blijven gaan.

• snelkeuze0017
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-10-2020
bakkerl schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:21:
Hij ligt voor de hand, maar toch is ie leuk :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:39

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ik ben van mening dat elk werkgever topic hier in dit sub-forum de inhoud heeft/krijgt die het verdient

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• CGIanoniem
  • Laatst online: 12-05-2022
...
Ik wil niet de fatsoenridder zijn hier maar ik begin het hele nut van dit topic steeds minder in te zien aangezien er alleen maar geklaag en negatieviteit gespuit wordt op een openbaar forum. Daar is niemand bij gebaat muv de schrijvers die hun hart luchten.
...
Ik ben wel blij met de klagers. Binnen CGI hoor ik dat ik de enige ben met die klachten, dat ik te kritisch ben, dat het aan mij ligt.
Hier klinkt een ander geluid, gelukkig.

• LowLevel
  • Laatst online: 23-05-2024
CGIanoniem schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:41:
[...]

Ik ben wel blij met de klagers. Binnen CGI hoor ik dat ik de enige ben met die klachten, dat ik te kritisch ben, dat het aan mij ligt.
Ik hoor van mijn TeamLead een ander geluid. Hij geeft eerlijk toe dat er meer mensen zijn die mijn kritiek delen.

"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-06 13:17
@double_whopper: ik neem aan dat de meesten wel op een soortgelijke manier in hun loopbaan staan. Je hebt ambities en doelen, zoekt de werkgever die daar op dat moment het meest bij aansluit, en loopt een bepaalde periode samen op.

• Wijnands
bakkerl schreef op donderdag 17 september 2015 @ 17:21:
[...]

Ik dwaal lekker af hoor.

Klopt wel t-captain, maar ik had in het begin nog de indruk dat het werd gewaardeerd als je je loyaal opstelde naar het bedrijf. Dat was namelijk bij mijn werkgevers voor LogicaCMG het geval. Helaas bleek dat niet te kloppen. Want bij LogicaCMG/Logica bleek het eenrichtingsverkeer.

Omdat ik in het begin nog niet de door mij gewenste ervaring had moest ik noodgedwongen nog even blijven hangen. Ik heb wat te verduren gehad (absoluut geen pretje!), maar uiteindelijk lukte het me om toch weg te gaan naar een werkgever die me bood waar ik naar op zoek was.

Mocht ik niet in die situatie zijn geweest op dat moment had ik Logica al veel eerder verlaten. Ik zit nu gelukkig in een veel riantere positie en hoop dat soort stress nooit meer mee te hoeven maken.

• Wijnands
CGIanoniem schreef op donderdag 17 september 2015 @ 19:41:
[...]

https://www.yammer.com/cg...e=in_group&feedId=6144205

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 12:00

avotar

P0werd by Black Coffee

Het geeft soms wel een beetje een gevoel van Afbeeldingslocatie: http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20101102120504/muppet/images/thumb/5/5d/Statler%26Waldorf5thseason.jpg/500px-Statler%26Waldorf5thseason.jpg

We hebben het weer over de geldklopperij gehad, dan komt zo weer voorbij hoe slecht je af bent als optie 3, hoe fout Ron de Mos is en hoe oneerlijk alles gaat.
Het blijft een beetje in cirkels gaan. Beetje de CGI variant van Godwins Law.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 505320

Wijnands schreef op donderdag 17 september 2015 @ 16:06:
Een aftrap door een NL MT lid moet wel te regelen zijn denk ik. En ja, je hebt goed kans dat de kringgesprekken dan sneuvelen. Aan de andere kant.. het stuk informatie overbrengen moet toch lukken. In principe is elke VPCS wel naar Canada geweest voor de lange versie en de meeste van die mensen kunnen prima presenteren.

Ik denk dat het zelfs in een licht gewijzigde versie alsnog heel veel waarde biedt.
Okay. Jullie krijgen dus de langere versie, met geheel NL MT aanwezig, gedurende billable uren en met de mogelijkheid om via een kringgesprekken in contact te treden met hoger management en zijn zijn enthousiast. Dat moeten we allemaal doen!

Wij krijgen straks een aftreksel power point vooruitgeklikt door onze OU leader op een OU avond in eigen tijd. Als we daar dan niet zo enthousiast over zijn zijn we natuurlijk meteen weer 'zuur'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je dit een beetje aardig wil doen kun je hooguit 60 man tegelijk hebben. Dan moet je bijna 40 sessies doen. In wiens tijd dat moet, en wat mij betreft doen we dit wel in billable tijd want zo belangrijk is het wel, is een ding maar er zitten meer haken en ogen aan.

Logistiek is een uitdaging. In de vakantietijd draaien is niet handig dus je zit al snel met eentje per week

Sowiso doe je dit niet in een avondje en als er een VP voor de groep staat die dit er even doorheen klikt dan is er toch wat fout gegaan in het selectie proces. En ik ben het vooledig met je eens dat dat nou niks oplevert.

Daarnaast..is een aftreksel zo verkeerd? Ik ken genoeg collega's die wel intresse hebben in CSAP en MPMF maar die het aan de bips zal oxyderen hoe onze financiële afdeling precies werkt of kwaliteitscontrole en PMO precies hun ding doen.

Verder, als men woord weet te houden is ons MT straks veel meer onderweg en in het land te vinden en kun je dus meer momenten pakken om ze te spreken.

Ik snap je reactie Kekie gezien ervaringen uit het verleden. Ik hoop en verwacht dat 'ie onterecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We kijken positief naar de toekomst. Het gaat dus lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

avotar schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 07:11:
We hebben het weer over de geldklopperij gehad, dan komt zo weer voorbij hoe slecht je af bent als optie 3,
Als optie3 lijkt je voorlopig juist beter uit te komen. Optie1 was leuke voor tekenen, cashen en wegwezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Optie 3 wordt op termijn alleen maar beter (eigen pensioendrage, ancienniteitsdagen, wegvallende PPP-garantie) en met de huidige markt is van 'uitroken' ook geen sprake (meer)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Anoniem: 505320 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 08:09:
[...]

Okay. Jullie krijgen dus de langere versie, met geheel NL MT aanwezig, gedurende billable uren en met de mogelijkheid om via een kringgesprekken in contact te treden met hoger management en zijn zijn enthousiast. Dat moeten we allemaal doen!

Wij krijgen straks een aftreksel power point vooruitgeklikt door onze OU leader op een OU avond in eigen tijd. Als we daar dan niet zo enthousiast over zijn zijn we natuurlijk meteen weer 'zuur'?
Dat zou inderdaad niet goed zijn. Maar je komt wel zuur over door een opmerking van mij waarbij ik mij afvraag hoe de invulling gaat worden als die verandert gelijk door te trekken naar een ongeïnteresseerde OU lead die presenteert in eigen tijd.
Ik zie geen enkele reden waarom het niet een dag+avond programma zou blijven en het niet gewoon geboekt kan worden op training. Dat misschien niet het voltallige NL MT elke sessie volledig kan voeren houdt niet in dat de rest met een e-training wordt afgedaan...

Overigens kan de zuurheidsgraad van een aantal hier best goed gebaseerd zijn op ervaringen uit het verleden. Maar dat matcht gelukkig niet met de ervaringen die ik heb gehad binnen die bedrijf. Ondanks dat die echt niet altijd positief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Coocoocachoo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:43:
Ik zie geen enkele reden waarom het niet een dag+avond programma zou blijven en het niet gewoon geboekt kan worden op training.
Misschien om de zelfde reden dat vorige jaar een 'verplichte' cursus van een 1/2e dagdeel ook voor eigen rekening moest gedaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 12:20
Coocoocachoo schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 10:43:
[...]

Dat zou inderdaad niet goed zijn. Maar je komt wel zuur over door een opmerking van mij waarbij ik mij afvraag hoe de invulling gaat worden als die verandert gelijk door te trekken naar een ongeïnteresseerde OU lead die presenteert in eigen tijd.
Ik zie geen enkele reden waarom het niet een dag+avond programma zou blijven en het niet gewoon geboekt kan worden op training. Dat misschien niet het voltallige NL MT elke sessie volledig kan voeren houdt niet in dat de rest met een e-training wordt afgedaan...

Overigens kan de zuurheidsgraad van een aantal hier best goed gebaseerd zijn op ervaringen uit het verleden. Maar dat matcht gelukkig niet met de ervaringen die ik heb gehad binnen die bedrijf. Ondanks dat die echt niet altijd positief zijn.
Ik vermoed dat Kekie hier wel een punt heeft. In mijn loopbaan hier, heb ik (en velen met mij) zelfs nog nooit zo een inlichting/motivatie/instructie sessie (of zelfs training) in werktijd gehad en zie het ook niet snel gebeuren. Alles om de billability. Het zal me oprecht verassen als hier verandering in op treed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
bakkerl schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:24:
[...]

Misschien om de zelfde reden dat vorige jaar een 'verplichte' cursus van een 1/2e dagdeel ook voor eigen rekening moest gedaan worden.
Weet niet waar je aan refereert. Ik heb afgelopen jaar een aantal verplichte elearnings gedaan. Mijn grootste kritiek daarbij is dat het gekozen format zo tergend traag van tempo is dat ik me erg moet inspannen om niet af te haken wegens verveling. Ik mis de 2x zo snel afspelen knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590962

Inabubble schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:28:
[...]

Ik vermoed dat Kekie hier wel een punt heeft. In mijn loopbaan hier, heb ik (en velen met mij) zelfs nog nooit zo een inlichting/motivatie/instructie sessie (of zelfs training) in werktijd gehad en zie het ook niet snel gebeuren. Alles om de billability. Het zal me oprecht verassen als hier verandering in op treed.
Waar vroeger een EYR plaatsvond om een willekeurige tijd (geen privéuurtjes) in een redelijk besloten omgeving, is het tegenwoordig allemaal in lunchpauzes. Waarom? Omdat het zo min mogelijk kosten betreft, dat je vervolgens een review houd in een overvolle kantine met veel rumoer, tja dat is bijzaak.

Kijk men heeft er een hekel aan als er negatieve berichten verschijnen op een forum. Maar geef dan ook een reden aan om af en toe eens iets positiefs te posten. En dat men dan ervoor kiest om problemen te bespreken op een netwerk zoals Yammer of liever via de mail toont maar weer eens aan in hoeverre we eigenlijk nog transparantie toepassen bij CGI.

Je wilt dmv dit forum een beeld geven hoe het is om te werken bij CGI. Dan zul je helaas ook de negatieve punten moeten benoemen anders komt het allemaal vrij ongeloofwaardig over kan ik je zeggen.

Mijn ervaring bij CGI is vrij neutraal. Er zijn positieve punten maar daarvoor zijn net zoveel negatieve punten op te noemen. Mocht je in dienst treden bij CGI beschouw jezelf dan als een nummer. Waar CGI overigens niet uniek in is, dat gebeurt immers bij de meeste grote detacheerders. Mede hierdoor krijg je ook regelmatig op dit forum negatieve reacties ten opzichte van CGI. Dat betekent wederom niet dat CGI een slechte werkgever is, maar wel dat ze ook geen enkele moeite doen om zich te onderscheiden ten opzichte van andere detacheerders.

Zou ik andere mensen aanraden om te solliciteren bij CGI? Nee niet echt, maar mocht je een schoolverlater zijn en opzoek zijn naar een baan, kom er dan gerust bij. Echter zorg ervoor dat je een duidelijk toekomstplan hebt, en blijf niet te lang hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Wijnands schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:24:
Weet niet waar je aan refereert. Ik heb afgelopen jaar een aantal verplichte elearnings gedaan. Mijn grootste kritiek daarbij is dat het gekozen format zo tergend traag van tempo is dat ik me erg moet inspannen om niet af te haken wegens verveling. Ik mis de 2x zo snel afspelen knop.
Is die alweer van 2 jaar geleden dan? Tijd gaat zo hard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:53
De discussie over trainen in werk/prive tijd zou helemaal niet ter sprake gebracht worden, als mensen het verder gewoon prima naar hun zin zouden hebben.

Toen ik mij meer happy voelde dan nu accepteerde ik gemiddeld 1 avondsessies in de week. Omdat ik het leuk vond om erheen te gaan, kennis te delen, bij te dragen, te luisteren en zenden etc.Ik voelde mij gewaardeerd en had de indruk dat mijn inzet en extra bijdrage er ook echt toe deed.

Nu moet ik er echt moeite voor doen om die extra inzet nog te tonen.

Dat is een momentopname en persoonlijk, maar voor mij wel schetsend dat er een dieper probleem achter het "meetings-in-prive-tijd" argument zit. Ik voel mij op dit moment even niet gewaardeerd.

Voordeel is dat dat wel weer te veranderen is en dat ik dat zelf volledig kan beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snelkeuze0017
Eddo-79 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:27:
Voordeel is dat dat wel weer te veranderen is en dat ik dat zelf volledig kan beinvloeden.
Op welke manier, als ik zo vrij mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddo-79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-06 19:53
snelkeuze0017 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 13:57:
[...]

Op welke manier, als ik zo vrij mag zijn?
Ik kan zelf bepalen wanneer ik mij gewaardeerd voel of niet. Ik kan zelf initiatieven nemen en daarvoor gewaardeerd worden. In die context bedoel ik het. Ik weet steeds beter waar ik wel of niet goed in ben. En dus ga ik datgene doen waar ik goed in ben.

Wat ik van het afgelopen jaar wel geleerd heb is om die waardering ook in schrift vast te laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

franssie

Save the albatross

Wijnands schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:24:
[...]
Dat was de management foundation en nog zoiets , een loststaand gezien, vrij zinloos moetje, staan hier nog wel wat pagina's vol van.
zou samen 4 uur moeten kosten maar was er wel iets sneller doorheen te drukken, ben toen nog wel even bij mijn manager ontboden en ook die heeft mij niet kunnen overtuigen wat het nut was. Ik heb deze toen wel gedaan, vond het wel aardig dat mijn twee managers eindelijk drie uur uittrokken voor een gesprek onder werktijd :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Inabubble schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 11:28:
[...]

Mwah, ik vind het redelijk vergelijkbaar met de introductiedag(en) die er altijd zijn geweest (i.i.g. in Logica en CGI tijd). Het is alleen door de overname nodig dat ook de werkende populatie een "opfriscursus" nodig heeft. Mijn voornaamste negatieve punt is dan ook dat het al direct na de overname had moeten gebeuren in plaats van nu. Maar beter laat dan nooit.

Overigens is er binnen CGI genoeg mogelijk als je er moeite voor doet, ook trainingen in werktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:22
Anoniem: 590962 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 12:27:
[...]

Waar vroeger een EYR plaatsvond om een willekeurige tijd (geen privéuurtjes) in een redelijk besloten omgeving, is het tegenwoordig allemaal in lunchpauzes. Waarom? Omdat het zo min mogelijk kosten betreft, dat je vervolgens een review houd in een overvolle kantine met veel rumoer, tja dat is bijzaak.
Dit vind ik een slechte ontwikkeling. Sowieso bespreek ik daar zaken die absoluut niet in een kantine besproken kunnen worden, daarnaast is het te belangrijk om zo simpel af te doen. Gelukkig neemt mijn DCS er wel de tijd voor, maar ik zou zelf in ieder geval niet akkoord gaan met een EYR in een kantine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Daar hebben ze toch kantoren voor uitgevonden? Of als het mobiel moet, dan buiten de deur in een lunchroom waar niemand je kent.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb dat ook nooit meegemaakt, ik regel zelf een kamer of mijn {hoe heet het} doet dat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Anoniem: 505320 schreef op vrijdag 18 september 2015 @ 09:34:
Optie 3 wordt op termijn alleen maar beter (eigen pensioendrage, ancienniteitsdagen, wegvallende PPP-garantie) en met de huidige markt is van 'uitroken' ook geen sprake (meer)!
Vergeet de ongewijzigde maandelijkse onkosten vergoeding voor optie3 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als32
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-05 21:59
wat is het stil hier.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als32
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-05 21:59
allemaal in shock zeker na het horen wie je nieuwe DCS is geworden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad. "Wie is WTF mijn nieuwe wat?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Yammer is je beste vriend.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Meh, mijn TL wordt gewoon mijn DCS. En ook mijn VPCS is gewoon de manager waar ik al 4,5 jaar onder dien. (In de vorm van Practice Lead, DCS, etc...)

Niks noemenswaardigs dus in mijn omgeving. En hoe de invulling gaat merken we vanaf komende maand. Het belooft in ieder geval al veel want de eerste borrel van mijn OU staat al geplant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn DCS is mij totaal onbekend, mijn VPCS is mij totaal onbekend, mijn sector lead is mij totaal onbekend. Alles is nieuw en verder geen idee wie er nog meer in mijn buurt zitten organisatorisch gezien.

Dan ga je dit proces met vetrouwen in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephisteus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Coocoocachoo schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 14:59:
Meh, mijn TL wordt gewoon mijn DCS. En ook mijn VPCS is gewoon de manager waar ik al 4,5 jaar onder dien. (In de vorm van Practice Lead, DCS, etc...)

Niks noemenswaardigs dus in mijn omgeving. En hoe de invulling gaat merken we vanaf komende maand. Het belooft in ieder geval al veel want de eerste borrel van mijn OU staat al geplant :+
:o

... je bent eens even een paar weken vrij, en ja hoor :+

[ Voor 6% gewijzigd door Mephisteus op 22-09-2015 21:49 ]

• Coocoocachoo
Mephisteus schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 21:45:
[...]

:o

... je bent eens even een paar weken vrij, en ja hoor :+
Van sommige collega's is hun vakantie inderdaad een reden tot een feestje op kantoor ;)

• rikoos
Net eerst ontmoeting gehad met mijn DCS en positief gevoel. Aardige man en open over alles. Bijna 2 uur gezeten dus mijn eerste ontmoeting is prima bevallen. Nu nog de beoordeling door mijn oude TL en we zijn over naar de nieuwe structuur (voor mij dan).

Ik zou ook wel twee uur met mijn aankomende DCS willen zitten maar daar is vast geen code voor om loss of billiable time op te vangen.

• Perenor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Anoniem: 505320 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:27:
Ik zou ook wel twee uur met mijn aankomende DCS willen zitten maar daar is vast geen code voor om loss of billiable time op te vangen.
De meeste klanten hebben er geen enkele moeite mee als jij een periodiek voortgangsgesprek hebt met je directe manager, onder tijd van de klant. Vroeger waren daar trouwens zelfs afspraken over met klanten. Dat was onderdeel van Commander, het kwaliteitssysteem van CMG.

Een klant kan daar ook baat bij hebben, aangezien je voor een groot deel in dat gesprek ook de situatie met de klant bespreekt. En wellicht kan je DCS je helpen met issues die er bij desbetreffende klant spelen.

• rikoos
Perenor schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:40:
[...]

Dat was onderdeel van Commander, het kwaliteitssysteem van CMG.
Ach dat mooie blauwe mapje :-) (icm Cords)

(Of ben ik nu een heel oude l.l omdat ik dat zeg hahahaha)

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

ik heb op zolder nog een doos vol CMG parafernalia: Commander, mokken, pennen, speldjes, dassen, CPM1 en 2 , CDW, consultancy files, QSO dingetjes en noem maar op. Pure nostalgie uit een ver verleden :-)

*iemand hier nog naar CMGeten?*

• Wijnands
Heb al die spullen al lang geleden weggegooid. Waren grotendeels mooie tijden maar het is lang geleden

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

lege mappen. De inhoud is inderdaad in het vierkante archief verdwenen. De mokken doe ik af en toe wel eens koffie in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snelkeuze0017
En opnieuw gaat een gewaardeerd collega vertrekken: opgevroten door de kille processen van ons management. ;( Als nasleep van o.a. het grote AV fiasco. Wegpesten voor gevorderden. Schrijnend en om van te huilen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik las de mail ook :( Schrijnend en tekenend.

• erinaceus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-04-2024
Flink hogere loonkosten door slechte reputatie

http://www.telegraaf.nl/d...slechte_reputatie__.html'

Ik weet het foute krant ..... Ben benieuwd welke con-collega's van jullie dit gaat treffen O-)

[ Voor 28% gewijzigd door erinaceus op 24-09-2015 15:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SithWarrior

SithWarrior

Pagina niet gevonden, zeker slechte krant ;)

• t_captain
Telegraaf.nl deeplink

Of anders via de overzichtspagina

Een enorme kanttekening mijnerzijds: het artikel probeert helaas alles samen te vatten in de "brand recognition", zonder zich af te vragen waarom bepaalde werkgevers zo populair zijn. De suggestie die je wekt door alles op de merknaam te schrijven, is dat er geen inhoudelijke verschillen bestaan en alles dus met flitsende arbeidsmarktcampagnes kan worden gerealiseerd. Een theorie die onder bepaalde werkgevers gretig aftrek vindt.

• franssie

franssie

Save the albatross

Sinds de IT hausse hebben we er geen voordeel meer bij gehad denk ik, als Logica niet en als CGI niet - maar ook CAP en de rest zijn niet meer de werkgevers die ze ooit waren, zie ook de jaarlijkse lijstjes.
Verder typisch telegraaf persbericht.

• t_captain
Als je wat glassdoor ratings bekijkt, dan scoren CGI, Cap, Atos en Sogeti allemaal rond de 3.0 a 3.2 sterren. De hele sector is dus afgegleden naar de middenmoot.

ASML komt overigens tot 3.9, Philips 3.5, Rabobank 3.7. Dat zijn significante verschillen, en die gaan echt over de ervaring van ergens werken en niet over de arbeidsmarktcommunicatie. Ik ben benieuwd hoe de verhoudingen tussen grotere en kleinere bedrijven liggen, maar kleine bedrijven hebben te weinig reviews.

• franssie

franssie

Save the albatross

Kleinere bedrijven hebben inderdaad geen ratings, hebben dat vaak ook niet nodig omdat ze gezien de kleinere aantallen mensen die ze aannemen (kleiner en minder verloop schat ik) veel meer op hun eigen netwerk kunnen teren, de zogenaamde mond-op-mond reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als ik glassdoor ratings bekijken dan zie ik weinig gemiddelde medewerkers. Af en toe lijkt een bedrijf een actie te doen om mensen aan te moedigen om iets te schrijven (kunnen ze vast een ipad mee winnen ofzo) en verder lijk je veel mensen te hebben die met ruzie weg zijn gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

Wijnands schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:45:
Als ik glassdoor ratings bekijken dan zie ik weinig gemiddelde medewerkers. Af en toe lijkt een bedrijf een actie te doen om mensen aan te moedigen om iets te schrijven (kunnen ze vast een ipad mee winnen ofzo) en verder lijk je veel mensen te hebben die met ruzie weg zijn gelopen.
Het lijkt wel een afspiegeling van wat in dit topic aanwezig is... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
En opnieuw gaat een gewaardeerd collega vertrekken: opgevroten door de kille processen van ons management. ;( Als nasleep van o.a. het grote AV fiasco. Wegpesten voor gevorderden. Schrijnend en om van te huilen.
Ik las de mail ook :( Schrijnend en tekenend.
Ooit was Fairness een van de belangrijkste Core Values van het bedrijf. Heel veel collega’s hechten daar nog aan. Het NL_MT heeft deze core value afgebroken en vervangen door verdeel en heers. Dat is de basis van de meeste problemen als gevolg van een vertrouwensbreuk.

De collega is op een heel vervelende manier weggepest. Hij had durf om een bodemprocedure tegen CGI te starten. De rechter gaf hem bij het eerste onderzoek op alle punten gelijk en bepaalde dat CGI terecht moest staan.

It always seems impossible until it's done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
Mail is zeker alleen binnen een OU/Divisie gezonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
rikoos schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:29:
Lijkt er wel op, ik heb niets gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl

bakkerl

Let there be light.

rikoos schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:29:
Is alleen verzonden naar belangstellende van de procedure die tegen CGI was aangespannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior

SithWarrior

Er zijn bedrijven waar het wel lijkt te lukken met werven van jong talent: http://www.computable.nl/...erjongt-in-rap-tempo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
bakkerl schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:08:
[...]

Is alleen verzonden naar belangstellende van de procedure die tegen CGI was aangespannen.
Okay... was voor mij ook totaal onbekend dat dit speelde. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SithWarrior schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 14:12:
Er zijn bedrijven waar het wel lijkt te lukken met werven van jong talent: http://www.computable.nl/...erjongt-in-rap-tempo.html
Ja.. of je daar nou blij van moet worden:

Door de hevige concurrentie speelt prijs een belangrijke rol naast kwaliteit, snelheid en efficiency. Starters zijn gewoon minder duur dan ervaren professionals. Starters worden geselecteerd op basis van algemene kwaliteiten, bijvoorbeeld op het gebied van communicatie, en vakgerichte skills als kennis van bijvoorbeeld Java en SAP.

M.a.w. vacatures zoveel mogelijk opvullen met jonkies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Je ziet uitkomen waar we in dit forum al jaren over praten: de grote bedrijven in de T&M markt kunnen zich alleen staande houden door te focussen op jongere, goedkopere consultants.

Men maakt gebruik in een onevenredigheid tussen de loonkosten en uurtarieven, waarbij een consultant de beste marge heeft tussen de pakweg 3 en 8 jaar ervaring.

Het leidt ook tot andere verhoudingen in de markt. Vroeger waren de grote consultancy-bedrijven de plek waar je de beste consultants vond. Ze waren duur, maar e.e.a. hield elkaar in evenwicht. Nu zitten de meest ervaren consultants steeds vaker bij kleinere bedrijven of zijn ze als ZZP-er actief. Het ondrscheidend vermogen van de grote bedrijven is weg, en ik vraag me af of ze deze race to the bottom wel zullen overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
t_captain schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:42:
Je ziet uitkomen waar we in dit forum al jaren over praten: de grote bedrijven in de T&M markt kunnen zich alleen staande houden door te focussen op jongere, goedkopere consultants.

Men maakt gebruik in een onevenredigheid tussen de loonkosten en uurtarieven, waarbij een consultant de beste marge heeft tussen de pakweg 3 en 8 jaar ervaring.

Het leidt ook tot andere verhoudingen in de markt. Vroeger waren de grote consultancy-bedrijven de plek waar je de beste consultants vond. Ze waren duur, maar e.e.a. hield elkaar in evenwicht. Nu zitten de meest ervaren consultants steeds vaker bij kleinere bedrijven of zijn ze als ZZP-er actief. Het ondrscheidend vermogen van de grote bedrijven is weg, en ik vraag me af of ze deze race to the bottom wel zullen overleven.
Correcte analyse. Het businessmodel van deze bedrijven is op de langere termijn niet houdbaar. Dat betekent transformeren naar een uitzendbureau voor jonge mensen of het business model op de schop nemen en andere services / solutions aanbieden i.p.v. handjes detacheren.

• t_captain
Helaas, men lijkt met optie A de vlucht naar achteren te kiezen. Die lijn is al jaren geleden ingezet toen Logica aan het roer kwam en de trend naar die behoudende keuze lijkt in de sector zo breed gedragen dat ik ook van CGI geen grote ommekeer meer verwacht.

Ondanks het ondernemende DNA wat in die organisatie wel lijkt te zitten.

Het is een beetje grimmige toon om de week mee af te sluiten, maar dat berichtje over Ordina slaat zó de spijker op de kop.

By the way, het artikel suggereert een koerswending in 2015, maar de getallen geven een ander beeld. Ordina focust al jaren de recruitment op starters omdat ze seniors niet kunnen betalen. De stijgende aantallen YP's gaan gewoon gelijk op met het aantal vacatures per jaar.

Leuk, maar dat artikel hint op selectie van skills zoals java, maar ook SAP waarmee ik uit eigen ervaring weet dat het ongeveer 5 jaar duurt voordat je er die ervaring mee moet hebben opgedaan voordat je echt meerwaarde voor klanten kan bieden. Hoe in hemelsnaam heeft een 22-27 jarige die ervaring dat die bij klanten ingezet kan worden?

Om een voorbeeld te noemen.
Ik zit nu aan de andere kant (interne consultant bij een "eindklant". Mjn bedrijf (ik woon en werk nu in Duitsland) heeft nu een eigen team opgezet met gemiddeld 15-25 jaar SAP ervaring. (ja ik zit in de SAP hoek). Mijn collega's komen deels uit de consultancy hoek, maar zijn ook deels intern doorgegroeid naar SAP. Persoonlijk vind ik dat een uitstekende mix.

Als wij een consultants van een extern bedrijf (zoals CGI. CAP of soortgelijk) nodig hebben is het van een competentie die wij missen of een competentie waar wij wel wat van af weten maar zelf geen tijd (meer) hebben om dit zelf behoorlijk in te vullen. No way dat wij een schoolverlater zullen accepteren zonder intensieve begeleiding (van een senior) en die begeleiding wordt dan uiteraard niet betaald door ons. Mocht die junior echter een goede consultant blijken dan zal mijn werkgever niet treuzelen dezelfde persoon meer opdrachten te gunnen.

Aan de andere kant worden mensen die zich als senior presenteren en zich niet zo opstellen snel afgeserveerd.

Zoals je al kan raden wordt een bedrijf dat alleen junior/medior kan bieden door ons niet serieus genomen. Wij doen ook niet aan offshoring of onshoring vanuit India. Verreweg de meeste externe consultants waar we mee te maken hebben komen uit Duitsland. Goede mediors/seniors worden bij ons op naam gevraagd. Ik neem aan dat het tarief dan ook niet meer zo'n probleem is. Deze consultants zitten bij bedrijven als CAP Gemini of ATOS of zijn ZZP-er.

Ik kan niet inzien dat een bedrijf dat alleen jonkies aanbied dat ze dan ueberhaupt kans maken. Ordina NL (en aanverwante bedrijven in NL) denken gewoon fout als ze menen met verjongen kans te maken op opdrachten.

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik denk dat in het artikel de verwijzing naar SAP als voorbeeld van vakgerichte skills van starters niet klopt voor de commerciële sector. Echter, dienstverleners als Ordina proberen hiermee vooral stoelen warm te houden bij de overheid. Met SAP skills moet je in de commerciële sector echt toegevoegde waarde leveren. Dat kunnen vooral senioren die met heel goede tarieven een behoorlijk salaris verdienen.

Overigens heeft CGI om strategische redenen zich bijna geheel teruggetrokken uit de SAP markt. De SAP competentie bij CGI is een sterfhuis.

It always seems impossible until it's done.

• _vision
Anoniem: 430237 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 01:20:
Leuk, maar dat artikel hint op selectie van skills zoals java, maar ook SAP waarmee ik uit eigen ervaring weet dat het ongeveer 5 jaar duurt voordat je er die ervaring mee moet hebben opgedaan voordat je echt meerwaarde voor klanten kan bieden. Hoe in hemelsnaam heeft een 22-27 jarige die ervaring dat die bij klanten ingezet kan worden?
Ik ken anders meerdere afgestudeerden die zonder ervaring bij een SAP-afdeling zijn gestart en meteen bij een klant zaten. Het betrof hier uiteraard vrij simpel configuratiewerk, maar je moet ergens beginnen niet waar? :+ Ik denk dat men in het artikel over Ordina daar op doelt.

_vision, die personen waar je op doelt zullen toch wel zijn begeleid door een ervaren SAP consultant mag ik hopen?

• _vision
Anoniem: 430237 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 12:30:
_vision, die personen waar je op doelt zullen toch wel zijn begeleid door een ervaren SAP consultant mag ik hopen?
Ongetwijfeld, maar of dat door een SAP-er aan de client side of consulting side was weet ik niet. Punt is dat je prima starters met SAP kan laten beginnen wat Ordina graag wil, begeleiding heb je namelijk overal in het begin nodig. Of je nou SAP, java, business analysis of testen doet.

• snelkeuze0017
t_captain schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 00:03:
Het is een beetje grimmige toon om de week mee af te sluiten, maar dat berichtje over Ordina slaat zó de spijker op de kop.
Niet vergeten dat Ordina anders van karakter is dan CGI.
Ik heb zelf een jaar of vier bij Oridina gewerkt en het viel me op dat ze in in een heel smal domein/expertise bereik zitten. Ordina beweert "thought leader" (wat een kots woord overigens, bleh :( ) te zijn of te willen zijn. Maar dat lukt ze natuurlijk van geen kanten. Ze doen veel Java, wat SAP en een mislukte BU voor business consulting. Dan heb je't wel gehad. En de klanten zijn dan navenant: een beetje (semi-) overheid en een paar banken. Dat Ordina al jaren in het verdomhoekje zit, heeft veel meer te maken dat ze op het verkeerde paard wedden, en van het paard wat nog wel lekker loopt, snijden ze het vet weg.

Hmm, als ik dan nu naar CGI kijk, en de ontwikkelingen van de laatste jaren, dan durf ik het bijna niet te zeggen, maar dan lijkt het wel een beetje of we een tweede Ordina willen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 12:00

avotar

P0werd by Black Coffee

Het is anders een tactiek waar Accenture al jaren heel succesvol mee is.
Nieuwe grote klus, de inzet zijn een paar zware consultants met in hun kielzog een stapeltje junioren. De junioren zitten tegen een gereduceerd tarief en mogen lekker veel (niet doorbelast, want goed voor hun carriere) overwerken. Het voordeel van een stapel is dat de goeien altijd bovenop komen.
Die vervangen langzaam de zware consultants. En voila. Weer een tevreden klant of een klant die er dermate diep in zit, dat ze niet zomaar weg kunnen.

Klinkt wat gechargeerd en is enigszins getint door mijn persoonlijke afkeer van deze methodiek, maar ver van de waarheid zit het niet.

Maar goed, succesvol is het zeer zeker.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:42
Ik lees dit topic af en toe. Hoewel ik nooit bij Logica (e.d.) gewerkt heb, heb ik wel veel met Logica/LogicaCMG/CGI samengewerkt en ik hoop dat die 'outside view' voor mensen hier enigzins van nut kan zijn.
avotar schreef op zondag 27 september 2015 @ 09:40:
Nieuwe grote klus, de inzet zijn een paar zware consultants met in hun kielzog een stapeltje junioren. De junioren zitten tegen een gereduceerd tarief en mogen lekker veel (niet doorbelast, want goed voor hun carriere) overwerken. Het voordeel van een stapel is dat de goeien altijd bovenop komen.
Die vervangen langzaam de zware consultants. En voila. Weer een tevreden klant of een klant die er dermate diep in zit, dat ze niet zomaar weg kunnen.

Klinkt wat gechargeerd en is enigszins getint door mijn persoonlijke afkeer van deze methodiek, maar ver van de waarheid zit het niet.

Dit klopt voor een deel maar de reden dat die ervaren consultants als eerste binnen komen is simpelweg omdat de initiele fase, the architectuur, gewoon het belangrijkste is. In deze is Accenture een van de bedrijven die nog enigzins kwaliteit leveren. Ik heb op een aantal projecten met o.a. Accenture samengewerkt (IND indigo project is de bekenste, ook uit de media) en in die zin leveren ze nog enigzins wat ze beloven te leveren.

Kwa kwaliteit die ik op projecten gezien heb was het vrijwel altijd Accenture > Ordina > Cap Gemini > Logica kwa developers waarbij vooral Logica inzet op de lage kosten en, na op papier geleverd te hebben wat beloofd was, de rest 'meerwerk' werd en een hoop jonge 'consultants' naar binnen geschoven werden tegen een hoger tarief. Dit heeft er toe geleid dat ze bij de waterschappen en het UWV niet meer welkom waren.

Vanuit ons bedrijf (klein, gespecialiseerd in de Java stack) komen we dus ook vaak terecht bij projecten waar grote integrators er gewoon een potje van gemaakt hebben. Je merkt overduidelijk dat in de initiele fase er geen heel ervaren developers aan de slag zijn geweest, maar hoogstens 'architecten' die alleen de klok hebben horen luiden. Gelukkig beginnen bedrijven dit steeds meer door te krijgen en heeft zelfs de publieke sectors steeds meer de neiging specialisten (kleine bedrijven of zzpers) in te huren.

Als je echt werk wil maken van je carriere dan moet je na je 30 gewoon niet bij een grote integrator blijven hangen. Je gaat of jezelf verder specialiseren (en je op kunnen trekken aan collega's die dezelfde drive hebben is een must) of je gaat 't management in. Een collega van me die bij CGI weg is gegaan en bij ons werkt zei het vrij treffend: de mensen die lopen te klagen zijn over het algemeen niet de mensen die makkelijk aan een nieuwe baan komen. We hadden onlangs een sollicitant van een andere grote integrator op sollicitatie bij ons; 17 jaar ervaring maar bleek eigenlijk nooit zelf de moeilijke keuzes gemaakt te hebben.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 21:35
avotar schreef op zondag 27 september 2015 @ 09:40:

Hoewel het mijn voorkeur ook niet zou hebben is een ding wel goed aan Accenture: iedereen (werkgever, werknemers en klant) hebben hetzelfde beeld, namelijk datgene wat hoort bij een sterke up or out cultuur. Het is een belangrijk ingredient om grote teleurstellingen te voorkomen.

Dat is namelijk waar het wringt bij veel anderen in de sector: verhaal A bij de klant, verhaal B bij de werknemer.

Waar bedrijven uit de laatste categorie overigens specifiek van profiteren is dat van oudsher de salariscurve eerst achterloopt op de productiviteitscurve en later voorloopt om gemiddeld ongeveer goed uit te komen (bij lifetime employment). Warmvleesverhuurders profiteren daar slim van door mensen in de 'goedkope' jaren in te zetten. Uiteindelijk zal dit niet houdbaar blijken en zullen de salarissen veel sneller moeten stijgen om daarna vlak te blijven en uiteindelijk zelfs te dalen (in reele termen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik zie macro economisch een boel trends die uiteindelijk onhoudbaar zullen zijn. Als alles goedkoper en met minder mensen moet wie gaat dan uiteindelijk dingen kopen?

[ Voor 34% gewijzigd door Wijnands op 28-09-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

En? Iedereen al welkom geheten door jullie nieuwe manager na de OMA aanpassing van de organisatie. Ik heb inmiddels een mail gehad en ben gebeld door mijn nieuwe manager.

Volgende week nog een meet-and-greet organiseren op de annual tour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wijnands schreef op zondag 27 september 2015 @ 22:56:
Ik zie macro economisch een boel trends die uiteindelijk onhoudbaar zullen zijn. Als alles goedkoper en met minder mensen moet wie gaat dan uiteindelijk dingen kopen?
Ja leuk he? En juist ook door automatisering worden steeds meer banen en functies overbodig. Robotisering gaat dit nog versterken. Wat moeten al die mensen gaan doen en hoe wordt dat dan betaald.
Het gaat nogal offtopic hier maar dat wordt samen met de opvang van alle klimaatvluchtelingen een leuke uitdaging zo vanaf 2030.

Woudloper schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:40:
En? Iedereen al welkom geheten door jullie nieuwe manager na de OMA aanpassing van de organisatie. Ik heb inmiddels een mail gehad en ben gebeld door mijn nieuwe manager.

Ik heb mijn nieuwe DCS in persoon reeds gesproken, leuke vent die ik wel van een borrel etc kende.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 01-10-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nkamp1
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-05-2023
franssie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:53:
[...]

Ja leuk he? En juist ook door automatisering worden steeds meer banen en functies overbodig. Robotisering gaat dit nog versterken. Wat moeten al die mensen gaan doen en hoe wordt dat dan betaald.
Het gaat nogal offtopic hier maar dat wordt samen met de opvang van alle klimaatvluchtelingen een leuke uitdaging zo vanaf 2030.

[...]
Dit is niet helemaal nieuw.
In de tijd dat Ford één van de eerste lopende banden ('Robots - voor die tijd ') had voor de productie van de T-Ford meen ik, gaf Henry vol trots een uitgebreide rondleiding. Tijdens de rondleiding zei hij met een grijns op zijn gezicht tegen de vakbondsleider “Ik vraag me af hoe mijn robots de contributie voor hun vakbond gaan betalen” De grijns werd minder toen de vakbondsman aan Henry vroeg "hoe de robots de auto’s gingen kopen"

Ja het is offtopic, maar soms denk ik we zitten blijkbaar in de verlenging van het kapitalisme.
Er zijn geen voldoende (grote) markten meer voor dit soort bedrijven, zonder dat er fraude/gerotzooi gepleegd wordt. Blijkbaar kunnen er geen fatsoenlijke afspraken gemaakt worden. Is het niet de bouw dan is het wel de ICT. Is het niet de ICT dan zijn het wel de banken. Zijn het niet de banken dan is het wel de auto industrie. etc.
En het staat allemaal niet op zich zelf.

We zullen de wereld anders moeten 'configureren' anders zitten we over 3 jaar weer met hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Woudloper schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:40:
Heb direct na de aankondiging van de indeling even kort met mijn nieuwe DCS gesproken dat ik bezwaar ging indienen. Sindsdien hem niet meer gesproken. Wel heel prettig samen gewerkt met een paar mannen in het blokje naast mij op de org chart aan een aanbieding voor een klant.

Ben benieuwd wanneer ik een uitspraak op mijn bezwaar kan verwachten.
Altijd leuk. Ik denk dat iedereen mij wel kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowLevel
franssie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 14:53:
[...]

En dan worden de weinige banen die over zijn ook nog verplaatst naar de lage lonen landen wat voor een geldstroom het land uit zorgt. Het was mijn eerste idee wat bij me op kwam toen de ABN-AMRO als eerste hun IT ging outsourcen naar India. "Dat zijn meteen een hoop mensen minder die je geen hypotheek meer gaat verkopen".

"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LowLevel schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:34:
[...]

En dan worden de weinige banen die over zijn ook nog verplaatst naar de lage lonen landen wat voor een geldstroom het land uit zorgt. Het was mijn eerste idee wat bij me op kwam toen de ABN-AMRO als eerste hun IT ging outsourcen naar India. "Dat zijn meteen een hoop mensen minder die je geen hypotheek meer gaat verkopen".
Mee eens!

Vergeet niet dat juist die taken die door NL juniors zouden kunnen worden uitgevoerd naar India gaan. In dat opzicht zijn volgens mij de kosten voor outsourcing naar India hoger dan de kosten voor uitvoering door locale consultants.

Op een of andere manier wil dat bij het gros van de top er niet in, hoewel je tegenwoordig ziet dat de trend gaat veranderen van outsourcen naar India naar outsourcing in Oost Europa.

Een vergelijking:
  • Een gemiddelde Indier zal waarschijnlijk wat goedkoper zijn als een junior
  • Een Indier is niet assertief. Zal niet zelf snel met voorstellen komen. Communiceert niet als er problemen optreden en zal als de specificatie niet gedetailleerd genoeg is zonder bespreking zelf maar wat verzinnen.
  • Een NL junior consultant is assertief, zal zelfstandig met voorstellen komen en gezamenlijk problemen en oplossingsrichtingen bespreken. Zal niet zonder afstemming zomaar dingen gaan doen.
  • Junior NL consultant doet belangrijke ervaring op en zal doorgroeien naar medior en seniorniveau en zorgt voor continuiteit in de pool van beschikbare consultants.
  • Uitbesteden naar India zorgt voor opdrogen van de vraag naar lokale junior consultants en zal er op termijn voor zorgen dat er geen medior en senior consultants meer zijn.
  • Taal en cultuurbarriere speelt bij een Indier een grote rol, bij een NL consultant niet.
  • Er zijn meer senior consultants nodig lokaal om de specificaties te schrijven (uitgebreider en minitieuzer dan bij NL consultants die assertiever zijn), het werk van de indiers te controleren en evt zelf te corrigeren
  • Begeleiding van een junior is ook nodig, hoeft echter wat minder nauwgezet en specificaties kunnen wat losser worden opgesteld.
  • De opzegtermijn van een Indier is (gechargeerd) een uur. Als je een goede Indier vindt ben je die zo kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

LowLevel schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 09:34:
[...]

Vraag me af waarom een produkt niet meer gekocht zou worden als de produktie in een lagelonenland gebeurt of door robots.

in de winkel maakt het de meesten geen bal uit of een produkt nou door kinderhandjes in donker India is gemaakt of door een nederlands familiebedrijf met 200 jaar ervaring. Alleen de prijs telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euro88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:55
peter00 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:25:
[...]

Vraag me af waarom een produkt niet meer gekocht zou worden als de produktie in een lagelonenland gebeurt of door robots.
Situatie is dat door outsourcing mooie banen naar het buitenland verdwijnen. Indien deze banen in Nederlandd oor Nederlandse werknemers worden ingevuld dan kunnen deze werknemers dus ook een mooie hypotheek afsluiten. Zeker wanneer ze bij een bank werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowLevel
peter00 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 11:25:
[...]

in de winkel maakt het de meesten geen bal uit of een produkt nou door kinderhandjes in donker India is gemaakt of door een nederlands familiebedrijf met 200 jaar ervaring. Alleen de prijs telt.
Omdat de koopkracht in eigen land daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

sorry jongens, maar dat is onzin. Op micro-economische schaal heeft dat totaal geen invloed.Als ik niet bij een bank kan werken, soit. Moet ik nog steeds een hypotheek. Kan ik niet meer in de software? begin ik een consultancybedrijf.

koopkracht daalt niet door outsourcing, wel komt er wellicht een verschuiving van inkomstenbron. Misschien stijgt de koopkracht wel, omdat je een hooggekwalificeerd beroep nodig hebt om vooraan te blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowLevel
Als het maar genoeg gebeurt wordt wat jij micro-economische noemt vanzelf macro-economisch. Je kan wel een consultancybedrijf willen beginnen, maar dat is ook niet even makkelijk. Ik ken iemand die er bij Logica in 2012 uit gewerkt is en nog steeds niet aan de bak zijn. En dat zullen er ongetwijfeld meer zijn.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.