Ervaring werken bij CGI (deel 6) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste
Acties:
  • 222.819 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
DirectZ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:11:
[...]

Ik raad collega's juist aan om mee te doen met SPP omdat het gewoon gratis geld is. Als je wil kan je maandelijks direct uit laten keren. Je legt 50 in, CGI legt 50 in. En je haalt er 100 uit. Makkelijker kan het niet. Dom zelfs om er NIET gebruik van te maken omdat je er (zoals 100x terecht opgemerkt) ook iets voor ingeleverd hebt.

(belastingtechnisch zullen de bedragen niet kloppen, maar punt van het verhaal is dat je geld inlegt en je er direct meer geld uit haalt. Wat je zelfs maandelijks kunt doen of bijvoorbeeld 1x in het jaar als leuk spaarpotje)
Als die bovenste 50 valt te boeken als rendement op de 1e 50 i.p.v. een arbeidsvoorwaardelijk dingetje, is het fiscaal ook heel gunstig. Het werkelijke rendement op aandelen, opties e.d. is in box3 immers onbelast; je betaalt slechts 30% belasting over een nominaal rendement van 4% op jaarbasis.

In dat geval zou je moeten overwegen om een veel groter deel van je salaris via SPP uit te keren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jil_s
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-09-2020
Eens met Microkid en DirectZ: hoe wel ik begrip heb voor het negatieve sentiment - mij zul je ook geen halleluja verhalen horen vertellen - probeer ik ook de nuance te zoeken. Dat en omdat dit forum af en toe de nodige objectiviteit/juiste info mist bracht me ertoe mee te gaan schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Microkid schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 16:46:
SPP is gewoon een optieregeling, en een goede ook.
Nee hoor. Het is een aandelenregeling. Net zoiets als een AH zegelboekje was.Een aandeel zonder stemrecht. We mogen als lid niet eens onze eigen voorzitter kiezen
Vreemd dat als elke willekeurig bedrijf een bonusregeling kent, men dit vaak toejuicht. Maar als CGI het een PPP noemt, een variabele bonus, kan men het blijkbaar niet waarderen.
Hoho vriend. Ik heb vast salaris moeten inleveren waar een variabel deel voor is teruggekomen. Het ene met een gok-element (SPP), het andere met een threshhold, en een aflopende "garantie"resulterend in een zeer valse berekening toen we moesten kiezne. Het eerste jaar 110%, na twee jaar gewoon de threshhold. En die moeten we eerst nog maar zien te halen. Dit is GEEN bonus.
De ontevredenheid was groot. Medewerkerstevredenheid loopt langzaam maar gestaag op.
Niet zo gek. Van 7000 naar 2800 medewerkers in drie jaar. tweederde was ontevreden genoeg om weg te gaan. Me dunkt. Als het dan nog niet oploopt...By the way. We zijn deze maand netto weer gekrompen. Dus heel verschrikkelijk tevreden zijn we nog niet.
Ook door de diverse acties van CGI om de gemaakte fouten te herstellen en meer aandacht te geven aan de members.
True. Er wordt eindelijk aandacht aan besteed. Maar ik zeg Kalf, Put. Wal, keren ,schip. Waarom kon dit niet eerder?
aan opleiding en training, aan carrieregroei enz. Ik kan dat zeker wel waarderen.
Er zit geen plan achter. Iemand hier een PDP of een afgesproken carrierepad? Ik niet. Het is symptoombestrijding. Een cursusje hier, een dagje hei daar. ...Er zit geen lijn in. Er is geen relatie met carrierepaden. Voor een goede Consultant verwacht je een traject met communiceren en sociale vaardigheden, efficient vergaderen, verkooptechnieken, beinvloeden, Nu mag je een schriftelijke cursus schoonschrijven, of VB programmeren uit de catalogus uitzoeken en bij voorkeur in je eigen tijd doen.
En weet je? We zullen het wellicht nooit met elkaar eens worden. Ik zie hier diverse personen die nog steeds erg negatief zijn en ik zie ook personen die weer positief zijn. Ik heb er voor gekozen om niet constant maar negatief te zijn en te kiezen voor de positieve toekomst. Gedaan is gedaan. Je kan een half vol glas op 2 manieren bekijken. Half leeg of half vol. Ik kies voor half vol.
Nee, dat denk ik ook niet, maar dat houdt de discussie wel levendig

Weet je wat wel goed gaat?
  • Salarisbetaling (het proces). Altijd keurig op tijd.
  • Declaraties. Dat kan gewoon niet beter. Serieus. Nooit gezeik.
  • Mijn directe managers. Al jaren. Toppers in alle opzichten, die wat mij betreft mogen doorstoten naar boven
  • Collega's met al hun kennis en inzet
  • de meeste klanten
  • de klussen (die ik zelf uitzoek en regel)
  • vrij rijden in nederland, als je een leaseauto hebt
CGI heeft potentie, maar dan moet de bovenlaag eerlijker, transparanter en vooral menselijker worden. Als daar nog een stukje gelijkheid (van regelingen, niet van salaris) bijkomt zijn we klaar.

De laag met horizontale instromers heeft de afgelopen jaren veel mensen de deur uit gewerkt, die voorgoed een middelvinger opsteken naar een CGI accountmanager met voet tussen de deur..Ik mag wel stellen dat men dat lange termijneffect schromelijk heeft onderschat. De eerste voorbeelden zijn er al.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-06 12:20
Een echt opleidingsplan is voor weinigen weggelegd. Als je al een opleiding wil, wat niet tot de standaard lijst staat, en dat is nogal gauw. Ben je aan willekeur overgeleverd.

Daarentegen noemt Peter00 een paar goede positieve punten. Waarbij een kanttekening geplaatst moet worden bij dat vrij rijden in Nederland:
In het leasebedrag zit een vooraf bepaald aantal privé kilometers, waarvoor je dus betaald. Nu je in het buitenland de brandstof zelf moet betalen, betaal je voor een zekere hoeveelheid kilometers twee maal de brandstof. Dat is in feite een vorm van oplichting, en dat alleen omdat er geen systeem voor het registreren van je zakelijke kilometers meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:28
peter00 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:36:

[...]

Er zit geen plan achter. Iemand hier een PDP of een afgesproken carrierepad? Ik niet. Het is symptoombestrijding. Een cursusje hier, een dagje hei daar. ...Er zit geen lijn in. Er is geen relatie met carrierepaden. Voor een goede Consultant verwacht je een traject met communiceren en sociale vaardigheden, efficient vergaderen, verkooptechnieken, beinvloeden, Nu mag je een schriftelijke cursus schoonschrijven, of VB programmeren uit de catalogus uitzoeken en bij voorkeur in je eigen tijd doen.
Ik heb een PDP en bespreek dat regelmatig met m'n team leader en DCS. Bestaat uit zowel technisch inhoudelijke als soft skills trainingen. Mijns inziens is het wel van belang om daar als consultant zelf een actieve rol in te spelen. Trainingen zijn overigens soms in eigen tijd, maar gaan ook regelmatig ten koste van billable uren.

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 08:26

avotar

P0werd by Black Coffee

Lurker1 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:16:
[...]

Het is gratis geld als je voor het gemak even vergeet dat je er vrije dagen, pensioen en onkostenvergoeding voor hebt moeten inleveren.
Gezien de populatie geldt dit volgens mij voor de minderheid van de members in Nederland.

Solliciteren bij CGI? Gewoon doen. 90% van de negativiteit hier wordt veroorzaakt door toekomstige collega's die het bedrijf van zijn allerslechtste kant hebben gezien (namelijk het jaar voor de overname) en te veel hoopten dat alles weer zo zou worden als 15 jaar geleden.
Het is een mooi bedrijf met een mooie filosofie.
Zie het zoals het overal gaat met reviews op internet. De enige mensen die reageren zijn of heel erg tevreden, totaal ontevreden of houden van klagen. :)

Bekijk de bedrijfsprofielen van de detacheerders en maak vanuit daar je keuze. Elitair? Ga je Accenture of Cap. Pragmatisch: Atos of Sogeti. Er tussen in: CGI.
Maar overal gaat het hetzelfde. Het verschil in de topics op Tweakers is volgens mij meer hoe betrokken men is bij hun bedrijf.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Verwijderd

peter00 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 21:36:

CGI heeft potentie, maar dan moet de bovenlaag eerlijker, transparanter en vooral menselijker worden. Als daar nog een stukje gelijkheid (van regelingen, niet van salaris) bijkomt zijn we klaar.
Ah, da's nog een echte CMGer!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wel ironisch trouwens om je medewerkers members te noemen maar ze als ik het hier zo lees aan de kant te schuiven.

• Lurker1
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21-11-2019
DirectZ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:20:
[...]
Wel makkelijk om een klein deel van mijn bericht te quoten...... Als je even verder leest in mijn stuk dan lees je daar ook: "Dom zelfs om er NIET gebruik van te maken omdat je er (zoals 100x terecht opgemerkt) ook iets voor ingeleverd hebt."
Oeps, sorry, daar had ik even overheen gelezen!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

DeZaag schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 22:50:
Ik heb een PDP en bespreek dat regelmatig met m'n team leader en DCS. Bestaat uit zowel technisch inhoudelijke als soft skills trainingen. Mijns inziens is het wel van belang om daar als consultant zelf een actieve rol in te spelen. Trainingen zijn overigens soms in eigen tijd, maar gaan ook regelmatig ten koste van billable uren.
Goed om te horen. Helaas hoor ik dat te weinig om me heen
avotar schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 07:22:
Bekijk de bedrijfsprofielen van de detacheerders en maak vanuit daar je keuze. Elitair? Ga je Accenture of Cap. Pragmatisch: Atos of Sogeti. Er tussen in: CGI.
Maar overal gaat het hetzelfde. Het verschil in de topics op Tweakers is volgens mij meer hoe betrokken men is bij hun bedrijf.
ik denk dat je allereerst je de vraag moet stellen of je wilt werken bij een detacheerder. Wil je stabiliteit of een echt carrierepad? Niet doen. Wil je vooral snuffelen aan werkgevers en veel verschillende dingen doen? Wel doen.
And proud of it! :)F

• Lurker1
DirectZ schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 17:18:
[...]
Ik heb me ook wel eens negatief uitgelaten, maar de sfeer hier is ook wel heel negatief. Vergelijk het met een productreview. Als je een bepaald product gaat Googlen vind je vaak negatieve reviews of reacties. Waarom? Mensen gaan pas iets op internet zetten/zoeken als er iets aan hun product mankeert. En als het product WEL goed bevalt zal het gros van de kopers dit NIET op internet zetten. Zo is het met dit topic ook.
Je hebt gelijk. Aan het negatieve wordt altijd veel meer aandacht gegeven dan aan het positieve, en dat is in dit topic niet anders.
Wat wel opvalt, is dat de stroom negatieve berichten nu al zo'n anderhalf jaar aanhoudt, en slechts af en toe een beetje minder wordt. Dat duidt er volgens mij toch op dat er structureel iets mis is bij CGI.

Als ik naar mezelf kijk, dan heeft CGI het voor mij gewoon te bont gemaakt de afgelopen jaren. Ik ben niet iemand die snel klaagt. Ik heb dit topic jaren gevolgd zonder ooit de behoefte te hebben gehad zelf een bericht te posten (vandaar ook mijn login-naam). Ik vond het altijd wel amusant om te lezen wat mensen hier schreven, maar kon met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat mensen zich zo druk konden maken om een bijzaak als werk (dat in mijn ogen slechts een manier was om wat geld te verdienen om mijn vrije tijd zo prettig mogelijk te kunnen doorbrengen).
Nu zie ik het anders: als je plots doorkrijgt dat je werkgever, na jarenlange plezierige samenwerking, geen zier geeft om jouw belangen, dan wordt dat werk in je hoofd opeens iets heel belangrijks. Voor mij was het de reden om na al die jaren een Tweakers-account aan te maken en de wereld te laten horen dat je als werkgever ook te ver kunt gaan: dat je zelfs mensen die niet veeleisend zijn en altijd braaf hun werk hebben gedaan, tegen je in het harnas kunt jagen als je ze maar lang genoeg treitert.

Dus ja, je moet je bij negatieve berichten altijd realiseren dat er postieve berichten tegenover staan die veel minder aandacht krijgen. Maar als hier mensen gaan posten die normaal gesproken niet de behoefte hebben zich uit te spreken over minder positieve zaken (zoals ik), dan moet je je toch af gaan vragen of er misschien toch iets niet helemaal goed zit bij CGI.

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

peter00 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:46:

ik denk dat je allereerst je de vraag moet stellen of je wilt werken bij een detacheerder. Wil je stabiliteit of een echt carrierepad? Niet doen. Wil je vooral snuffelen aan werkgevers en veel verschillende dingen doen? Wel doen.
True, maar om heel eerlijk te zijn... als starter zou ik het altijd doen.
In elk geval persoonlijk heb ik het destijds gedaan en zou ik het zo weer doen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-09 18:11
peter00 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:46:

Wat betreft stabiliteit ben ik het met je eens, maar carrierepad? Bedrijven als Capgemini en Accenture hebben zeer zeker uitgestippelde carrierepaden met bijbehorende trainingen. Vooral Accenture, maar dat is ook niet meer dan logisch bij een bedrijf met een meer up-or-out cultuur.

• IjsbeerPigu
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-05 17:29
Same here...

En heb dan ook de conclusie getrokken dat ik niet meer met CGI te maken wil hebben.
De management-cultuur (let wel: niet de werkers en niet de meeste TL's) is wat mij betreft verworden tot een heers bij excel cultuur, waarbij alleen de eigen KPI's van belang zijn (wel eens de kreet gehoord: niet mijn probleem, want niet in mijn delivery verantwoordelijkheid??)

Voeg daar aan toe het regelrechte liegen over de nieuwe arbeidsvoorwaarden...de waarheid verbloemen omtrent salarisverhogingen en dan weet je genoeg.

Jammer dat onze klanten daar de dupe van worden... het zij zo
Lurker1 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:55:
[...]

Je hebt gelijk. Aan het negatieve wordt altijd veel meer aandacht gegeven dan aan het positieve, en dat is in dit topic niet anders.
Wat wel opvalt, is dat de stroom negatieve berichten nu al zo'n anderhalf jaar aanhoudt, en slechts af en toe een beetje minder wordt. Dat duidt er volgens mij toch op dat er structureel iets mis is bij CGI.

Als ik naar mezelf kijk, dan heeft CGI het voor mij gewoon te bont gemaakt de afgelopen jaren. Ik ben niet iemand die snel klaagt. Ik heb dit topic jaren gevolgd zonder ooit de behoefte te hebben gehad zelf een bericht te posten (vandaar ook mijn login-naam). Ik vond het altijd wel amusant om te lezen wat mensen hier schreven, maar kon met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat mensen zich zo druk konden maken om een bijzaak als werk (dat in mijn ogen slechts een manier was om wat geld te verdienen om mijn vrije tijd zo prettig mogelijk te kunnen doorbrengen).
Nu zie ik het anders: als je plots doorkrijgt dat je werkgever, na jarenlange plezierige samenwerking, geen zier geeft om jouw belangen, dan wordt dat werk in je hoofd opeens iets heel belangrijks. Voor mij was het de reden om na al die jaren een Tweakers-account aan te maken en de wereld te laten horen dat je als werkgever ook te ver kunt gaan: dat je zelfs mensen die niet veeleisend zijn en altijd braaf hun werk hebben gedaan, tegen je in het harnas kunt jagen als je ze maar lang genoeg treitert.

Dus ja, je moet je bij negatieve berichten altijd realiseren dat er postieve berichten tegenover staan die veel minder aandacht krijgen. Maar als hier mensen gaan posten die normaal gesproken niet de behoefte hebben zich uit te spreken over minder positieve zaken (zoals ik), dan moet je je toch af gaan vragen of er misschien toch iets niet helemaal goed zit bij CGI.

• Mephisteus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Lurker1 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 08:55:
[...]

Laat ik even duidelijk maken dat ik dit zeg zonder je persoonlijke situatie/frustratie te beoordelen/veroordelen, dit is hoe dit topic voor mij voelt als lurker die positief is over CGI. Jouw bericht is daar een mooie ingang voor :)

Je zit hier intussen ruim meer dan een jaar (zeg voor het gemak bijna anderhalfjaar) overwegend negatieve berichten te posten, en dan zeg je dat het opvalt dat de stroom negatieve berichten anderhalf jaar aanhoudt. Dat lijkt me vrij weinig over CGI te zeggen, en meer over de sfeer binnen het topic. Er zit hier een harde kern van mensen met oud zeer ("betrokkenheid"), die maar niet weg kan/wilt. Het gevoel van vastzitten, de frustratie van het niet achter kunnen laten. Dat maakt dit topic erg vervelend, en niet een plek waar ik mijn persoonlijke ervaringen wil delen met iemand als Chris89, voor wie dit topic juist die ingang zou moeten bieden.

Dit topic wordt gebruikt om te ventileren, en is daarmee een slechte indicator voor hoe het is om te werken bij CGI.

• t_captain
IjsbeerPigu schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:23:

Voeg daar aan toe het regelrechte liegen over de nieuwe arbeidsvoorwaarden...de waarheid verbloemen omtrent salarisverhogingen en dan weet je genoeg.

[...]
Ik denk dat CGI ten tijde van de overname al een beetje schaakmat stond in het AV-dossier.

Je kunt mensen prima om loonmatiging vragen. Zo'n boodschap klinkt ongeveer als volgt: "dit jaar geen budget, we moeten even doorpakken met allerlei bezuinigingen, volgend jaar staan we er qua concurrentiepositie beter voor als de markt aantrekt dan profiteer je flink mee".

De meeste werknemers zijn loyaal aan hun werkgever en gericht op een win-win, en willen dus wel meegaan in dit soort "jij helpt mij, straks help ik jou". Maar als je dat bericht een aantal jaar achtereen laat weerklinken, dan komt er voor iedereen een moment waarop de boodschap niet meer wordt geloofd. Sommigen gaan twijfelen bij de eerlijkheid van de werkgever, anderen bij de mogelijkheden van de werkgever om de impliciete beloftes ooit na te komen.

Logica heeft al voor de overname het geduld van veel werknemers op de proef gesteld. Als CGI heb je dan twee keuzes: kijken of je het geduld nog een paar jaar kunt rekken, of een air van nieuw elan en enthousiasme gebruiken om tijd te winnen. Men heeft (begrijpelijkerwijs) de tweede strategie gebruikt. Die is effectief om nog even tijd te rekken, maar schept wel grote verwachtingen. Als je die vervolgens niet kunt waarmaken, zijn de werknemers dan ook flink teleurgesteld.

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Sake Algra is trots op Top Employer certificering. In zijn boodschap staat een bedrieglijk zinnetje:
“Het verkrijgen van het certificaat past binnen onze ambitie om Employer of Choice te zijn.”

Employer of Choice ® is een geregistreerd handelsmerk en een heel duidelijk ander keurmerk.

It always seems impossible until it's done.

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:32
Er is vast en zeker wel ergens iemand die Choice heet.

• Inabubble
Mephisteus schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:36:
[...]

Dit topic wordt gebruikt om te ventileren, en is daarmee een slechte indicator voor hoe het is om te werken bij CGI.
Je vergeet een heel belangrijk punt, helaas. Er zitten hier veel zeer gemotiveerde mensen die al wat langer meegaan, en daardoor tegen het galzen plafond aan lopen. Deze mensen willen graag door, omdat het juist een heel prettige werkomgeving is. (Zeker voor joiners.) Dit bedrijf is tot nu toe het slechtste bedrijf wat ik ben tegengekomen wat primaire arbeidsvoorwaarden betreft, maar de collega's en hun initiatieven zijn top.
Een beetje vreemd om te stellen dat je vooral op moet houden met het benoemen van lastige zaken en net moet doen of er niets aan de hand is. Dat riekt naar een beperking van vrijheid van meningsuiting, waarbij het juist goed is als álle kanten goed belicht worden.

Ik zou zeggen, post vooral ook de goede ervaringen. Die zijn er genoeg.
Daarmee krijg je een goed beeld van de mogelijkheden, maar ook van de ONmogelijkheden binnen het bedrijf.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-08 17:11
ESPACE schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 11:55:
Sake Algra is trots op Top Employer certificering. In zijn boodschap staat een bedrieglijk zinnetje:
“Het verkrijgen van het certificaat past binnen onze ambitie om Employer of Choice te zijn.”

Employer of Choice ® is een geregistreerd handelsmerk en een heel duidelijk ander keurmerk.
Daarom wordt het ook als ambitie uitgesproken waarbij Top Employer certificering als goede stap kan worden gezien.
Chris89 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:48:
Inderdaad wil ook zo snel mogelijk aan het werk. Loop al sinds juni te solliciteren maar nog niet de juiste match gevonden helaas... Merk heel veel dat vacatures open staan om te werven inderdaad en dat je in een of andere pool komt. Waar je nooit meer iets van hoort...

Als je een IT opleiding hbo gedaan heb dan kom je automatisch al uit in de detachering, daar is gewoon de meeste mogelijkheden na mijn idee...

CGI, twijfel ik heel erg over, moet ik nou wel of niet. In dit topic is de overhand negatief dus dat is niet zo heel motiverend...
Het is natuurlijk lastig voor mij om te vergelijken hoe mijn carriére zou zijn verlopen als ik niet bij CGI in dienst getreden zou zijn. Maar ik ben 3.5 jaar geleden na mijn afstuderen bij CGI binnen gekomen en heb daar zeker geen spijt van. Ik heb op leuke projecten gezeten, genoeg kansen gekregen om te groeien (al dan niet via trainingen) en ben inmiddels door mijn team lead benadert om de eerste stappen te gaan zetten naar mijn volgende promotie (ben na 2 jaar al gepromoveerd naar level 2 (Experience Software Engineer) en ga nu langzaam op weg naar level 3 (Software Architect/Technical Team Lead)).

Het oud zeer wat je nu vooral hoort is als joiner bij het bedrijf ook grotendeels niet relevant. De arbeidsvoorwaarden moet je bekijken zoals ze er nu staan en niet zoals mensen ze vroeger hebben gehad.
Hoe het management met bepaalde zaken omgaat is natuurlijk wel relevant en is het misschien wel tekenend voor, maar vooral het direct management zijn veel mensen toch wel enthousiast over (zie ook de reactie van Peter00) en die zijn mijns inziens toch wel het belangrijkst voor hoe je je in de organisatie voelt.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:14
Chris89 schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:30:
[...]

Tja maar zijn die nou zo slecht voor een starter? Je moet ergens beginnen he
Nee, helemaal niet. Dit topic geeft ook een enigszins verdraaid beeld. Een bepaalde minderheid voelt zich er niet prettig bij. Collega's gaan weg, misschien door de arbeidsvoorwaarden, misschien omdat we in de 2e helft van de jaren 90 enorm gegroeid zijn en de mensen die toen aangenomen zijn nu toe zijn aan een nieuwe uitdaging en/of tegen het glazen plafond aan lopen.
De waarheid zal divers zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 19-02-2015 12:28 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• _vision
Coocoocachoo schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:20:
Het oud zeer wat je nu vooral hoort is als joiner bij het bedrijf ook grotendeels niet relevant. De arbeidsvoorwaarden moet je bekijken zoals ze er nu staan en niet zoals mensen ze vroeger hebben gehad.
Op zich heb je terecht punt te pakken, maar een bedrijf kan natuurlijk niet leunen op joiners. Als ik hier lees dat CGI van 7000 naar 2500 man is geslonken en dat voornamelijk goede, ervaren mensen zijn weg gegaan, dan kan dat funest zijn voor je bedrijfsvoering en continuïteit. De meeste klanten vragen juist mensen met ervaring en een rijk CV, zeker bij de zwaardere en complexere opdrachten. Deze ervaren mensen moeten ook intern bij CGI de kar trekken en als coach fungeren richting de jonge populatie. Een significant gedeelte van deze ervaren mensen moet je dus ook proberen on board te houden of actief werven, ook al vraag ik me af of hoeveel ervaren ICT-ers staan te popelen om bij CGI te gaan werken.

Maar goed, dat zijn observaties van mij als buitenstaander.

Verwijderd

_Vision, Juist!

De mismatch tussen klantvraag (Ervaren consultants) en het aanbod (Juniors) en dat daar niks aan word gedaan, getuigt in mijn ogen van mismanagement.

CGI zal een keuze moeten maken wat ze eigenlijk wil aanbieden en dat ook duidelijk maken naar iedereen. Wat ik zo zie word dat op dit moment niet of onvoldoende gedaan. Want hoe dan ook zal een van beide groepen (juniors of ervaren krachten) het haasje worden.

Wat daarbij natuurlijk ook meespeelt is het verwachtingsmanagement richting de klant. Deze is inmiddels gewend die ervaren mensen te krijgen tegen lage tarieven. Want de detacheerders vechten elkaar het kot uit om opdrachten te krijgen in de beperkte groep klanten die ze willen bedienen.

Bedrijven als Ordina, CAP, Atos en noem ze maar op, gaan allemaal op dezelfde wijze te werk en hebben dus allemaal hetzelfde probleem. Hun management is namelijk allemaal uit de pool die horizontaal doorstroomt van de ene ICT Detacheerder naar de andere. Dat management weet niet anders en flikt steeds weer hetzelfde kunstje en krijgen daar vorstelijk voor betaald. Geen enkele die eens echt met frisse ideeen komt.

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:59:

De mismatch tussen klantvraag (Ervaren consultants) en het aanbod (Joiners) en dat daar niks aan word gedaan, getuigt in mijn ogen van mismanagement.

[...]
De klantvraag is een senior software engineer tussen de 65 en 80 euro per uur. Haal daar de overheadkosten vanaf en je hebt niet meer dan 3000 a 3500 bruto per maand te bieden. Dus kom je in bovengenoemde spagaat terecht.

Verwijderd

Inderdaad t_captain. En toch worden senior software engineers tegen dat tarief weggezet omdat anders de concurrent het doet. En dus werken ze allemaal onder de prijs en maken met zijn allen de markt kapot.

Als je al kijkt dat een beetje advocaat al dik boven de 100 EUR/uur zit geeft al aan dat men dit soort specialisten nooit tegen dat tarief mag wegzetten.

Ik zie hier in Duitsland regelmatig ervaren mensen bij mijn huidige werkgever binnenkomen met tarieven van dik boven de 100 EUR/uur dus het kan wel. Verkoop moet gewoon goed zijn werk doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2015 13:10 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
_vision schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 12:40:
[...]
Als ik hier lees dat CGI van 7000 naar 2500 man is geslonken
Nou is dat natuurlijk ook niet in 1-2 jaar gegaan.

2008: 5942
2009: 5459
2010: 4810
2011: 4470
2012: 3995
2013: 3500

Voor 2008 is het geloof ik wel eens 7000+ geweest.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• brigges
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-06 21:00
t_captain schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:03:

De klantvraag is een senior software engineer tussen de 65 en 80 euro per uur.
Dan blijkt dan maar weer dat ook in de technische hoek verschillen zitten. Infra en beveiligingsarchitecten gaat makkelijk voor 95-105 euro weg. Al mijn opdrachten heb ik minimaal in deze range, of hoger gezeten.
Pleit er dus voor om een tweedeling in beloningen hier voor te maken en niet alles over 1 kam te scheren.

Het tarief 65 tot 80 is voer voor de ZZP'er en niet voor de grote bedrijven. Die moeten zich richten op complexere projecten/opdrachten.

Daar waar vroeger de Cisco beheerder goed kon worden weggezet kunnen ze nu, door het aanbod van ZZP-ers, niet meer door de grote tokos worden gesleten bij klanten ....

... just my 2 cts.

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

[...]

De klantvraag is een senior software engineer tussen de 65 en 80 euro per uur. Haal daar de overheadkosten vanaf en je hebt niet meer dan 3000 a 3500 bruto per maand te bieden. Dus kom je in bovengenoemde spagaat terecht.
Dat zijn schandalig lage tarieven voor hoog opgeleiden. Vorige week de CV monteur even de kachel een beurt laten geven. Half uurtje werk schrijven die al een rekening voor van 65 euro! En dat zal best een tientje goedkoper kunnen als je gaat shoppen, maar toch.

[ Voor 0% gewijzigd door Vandaahl op 19-02-2015 13:27 . Reden: typo ]

• _vision
@t_captain en @double_whopper

Het probleem van deze detacheerders is, is dat hun business model achterhaald. In een hoog conjectuur heb je weinig last, maar nu merken deze bedrijven het hard. Je zou een transformatie moeten maken naar echte projecten met eindverantwoordelijkheid (zoals Accenture of Deloitte dat voornamelijk doen) en je specifiek richten op bepaalde sectoren met een combinatie van expertises. Dan kun zeker goede marges halen.

Maar zo lang deze bedrijven hangen in het schuitje "kijk, wij kunnen een goede Javaan/Tester/<insert random> e.d. leveren" kunnen ze qua tarief het wel schudden omdat ze voornamelijk concurreren met kleine bedrijven (lage overhead) of ZZP-ers. En dan benut je ook de kracht niet van je bedrijf: veel expertise op meerdere gebieden/sectoren bundelen en als end-to-end oplossing proberen te verkopen.

Zo'n transformatie uitvoeren en implementeren is uiteraard lastig, zeker omdat ik heb gemerkt dat je management met de juiste mind set, lef en vaardigheden moet hebben.

• t_captain
@double_whopper:
De concurrent heeft niet altijd dezelfde kostenstructuur.

Kleinere bedrijven met strikte kostenbeheersing en zonder historisch gegroeid waterhoofd kunnen wel iemand voor 75 verhuren en een salaris tot 4000 a 4500 + auto betalen. ZZP-ers die uitkijken dat hun tussenpartijen geen al te dikke strijkstok gebruiken, kunnen nog een stap verder.

Mijn observatie is: de T&M markt biedt onvoldoende tariefruimte voor een grote IT-dienstverlener. Dan is de vraag wie er moet inbinden: "de markt" of "de dienstverlener".
Het antwoord op die vraag hangt van twee factoren af:

- de schaarste aan vakmensen (conjuncturele factor, op dit moment positief voor de dienstverlener)
- de toegevoegde waarde (structurele factor, zeer negatief voor de dienstverlener)
Ik zie hier in Duitsland regelmatig ervaren mensen bij mijn huidige werkgever binnenkomen met tarieven van dik boven de 100 EUR/uur dus het kan wel. Verkoop moet gewoon goed zijn werk doen.
Ik weet niet hoe realistisch dat is. De beste tarieven zitten in het zuiden van Duitsland (economisch meest succesvolle regio's + grootste schaarste aan personeel). Het is niet moeilijk om relaties met klanten aldaar aan te knopen en je opdrachtgevers zullen alleen maar blij zijn als je goede CV's kunt aanleveren. Maar hoe lever je die mensen uit NL voor onsite werk in Beieren?

@_vision: twee zielen, een gedachte :)

Het probleem zit imho gewoon in het gebrek aan onderscheidend vermogen. In de T&M markt ben je net zo goed als de mensen die je kunt leveren. Of je groot, middelgroot, klein of heel klein bent, of je CGI heet, TMC, Fourtress, het maakt allemaal niet uit. Per saldo doen deze partijen precies hetzelfde (detacheren en factureren) en dan kom je vanzelf in de prijsconcurrentie terecht. In die hoek is maar een winnaar, degene met de dunste overheadkosten.

[ Voor 43% gewijzigd door t_captain op 19-02-2015 13:25 ]

Verwijderd

t_captain,

Ik zit zelf in de regio Keulen en voor NL lijkt mij dat niet al te ver weg.

Wat ik bij Logica heb gezien (en dat zal bij CGI niet anders zijn) is dat men meestal alleen landelijk denkt. Verkoop in NL denkt aan de Randstad en dan houd het ongeveer wel op. Juist verkoop in het buitenland bied potentie. Vooral voor mensen uit de vestigingen in de grensstreek (Maastricht, Heerlen, Arnhem, en wellicht ook Eindhoven of Groningen). Maar dan moet je eea wel anders organiseren/insteken.

Voor die mensen maakt het ook niet zoveel uit of je een klus in de randstad krijgt of over de grens in Belgie of Duitsland. Vooral de laatste heeft veel potentie.

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Geen idee wat ze nou weer betaald hebben hiervoor, maar even nuanceren dat Top-Employer certificaat. Let op, ik ga in de cynimode van zo'n tenenkrommend bericht uit de commerciele koker.

v Talent Strategy
Nou, als het er is, weten ze t uitstekend verborgen te houden voor de zittende leden. Talent? wie bedoelen ze? wat bedoelen ze? criteria? Talent waarvoor? dit is de eerste keer dat ik ervan hoor.

v Workforce Planning
Drie maanden op de bank en je hebt niks voor jezelf geregeld, krijg je onaangename gesprekken. Je bent zelf verantwoordelijk voor je opdrachten. Er staat vrijwel niets bruikbaars op de interne systemen. CV herverbouwen heeft een hoog gehalte aan HZB (voor de ex-dienstplichtigen onder u) .Planning delegeren is wel een certificaat-vinkje waard. Het wordt eens tijd voor een NON-workforce planning.

v On-boarding
Ongetwijfeld. "hier heb je een laptop en deze URL staan wat cursusjes. Succes". Nou het offboarding proces nog, graag de fatsoenlijke variant.

v Learning & Development
zie mijn eerdere postings. Alleen als je net begint of het initiatief van een ZZPer hebt

v Performance Management
Iedereen "volgens verwachting". "Boven verwachting" is nu echt niet meer mogelijk met de nieuwe indeling en criteria. Performance as expected. Always. Salarisverhogingen worden hiermee naar nul gemanaged. Verwachtingen ook. Alleen wie dreigt weg te gaan krijgt er nog wat bij mocht ie zo dom zijn te blijven.

v Leadership Development
Ze bedoelen vooral zichzelf, daar op de Glazen Vloer. De stoelendans is weer begonnen. Op zoek naar een nieuwe uitdaging

v Career & Succession Management
Huh? succession? klinkt als een erfenis. Bedoelen ze vast mee hoe Sake t van Ron heeft overgenomen.Nauw verbonden met vorige topic.
Of bedoelen ze jij gaat weg en wij doen aan kennismanagement? hoe zijn ze daar in godesnaam mee weggekomen? KT is virtually non-existent. Complete klantkennis is met de groenbak buitengezet, om gerecycled te worden bij de concullega's. Career management is ook simpel: uitmelken tot je 6 maanden op de bank zit. Dan krijg je een aanbod dat je niet kunt weigeren. No really.

v Compensation & Benefits
Ja. Waar dat heengaat is nu wel duidelijk...

v Culture
....Net als deze.

Ik kan echt gewoon boos worden over dit soort geneuzel :(
================================================
@mezelf: Rennie innemen, koffie halen en terug aan het werk. In de posimodus. *O*

• Wijnands
Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:38:
t_captain,

Wat ik bij Logica heb gezien (en dat zal bij CGI niet anders zijn) is dat men meestal alleen landelijk denkt. Verkoop in NL denkt aan de Randstad en dan houd het ongeveer wel op. Juist verkoop in het buitenland bied potentie. Vooral voor mensen uit de vestigingen in de grensstreek (Maastricht, Heerlen, Arnhem, en wellicht ook Eindhoven of Groningen). Maar dan moet je eea wel anders organiseren/insteken.

Voor die mensen maakt het ook niet zoveel uit of je een klus in de randstad krijgt of over de grens in Belgie of Duitsland. Vooral de laatste heeft veel potentie.
Als wij actief gaan jagen op klanten in Duitsland worden onze collega's daar niet zo blij ;) Overigens komen de Duitsers ook regelmatig bij ons vragen of we mensen voor ze hebben maar we zitten toch niet zo ruim in de mensen die echt goed Duits spreken
peter00 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:40:
Geen idee wat ze nou weer betaald hebben hiervoor, maar even nuanceren dat Top-Employer certificaat. Let op, ik ga in de cynimode van zo'n tenenkrommend bericht uit de commerciele koker.

v Talent Strategy
Nou, als het er is, weten ze t uitstekend verborgen te houden voor de zittende leden. Talent? wie bedoelen ze? wat bedoelen ze? criteria? Talent waarvoor? dit is de eerste keer dat ik ervan hoor.
Ehh, ja. Dat kan inderdaad nog een stuk beter. Of misschien vooral een stuk duidelijker.
v On-boarding
Ongetwijfeld. "hier heb je een laptop en deze URL staan wat cursusjes. Succes". Nou het offboarding proces nog, graag de fatsoenlijke variant.
Da's niet wat ik van de joiners hoor.
v Learning & Development
zie mijn eerdere postings. Alleen als je net begint of het initiatief van een ZZPer hebt
Sorry maar juist hier zie ik echt enorme verandering. De tijden van het scholingsbudget van 0,50pp/pj zijn echt voorbij.
v Performance Management
Iedereen "volgens verwachting". "Boven verwachting" is nu echt niet meer mogelijk met de nieuwe indeling en criteria. Performance as expected. Always. Salarisverhogingen worden hiermee naar nul gemanaged. Verwachtingen ook. Alleen wie dreigt weg te gaan krijgt er nog wat bij mocht ie zo dom zijn te blijven.
Die vind ik te cynisch. Het oude systeem was zeker niet perfect maar er was meestal erkenning voor de mensen die echt wat presteerden. Hoe het nieuwe gaat uitpakken gaan we zien.

[ Voor 43% gewijzigd door Wijnands op 19-02-2015 13:50 ]

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Microkid schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:10:
[...]

Nou is dat natuurlijk ook niet in 1-2 jaar gegaan.

Voor 2008 is het geloof ik wel eens 7000+ geweest.
Je cijfers zijn correct. Maar maak hier nou eens een trendlijn van...~500 man per jaar minder, redelijk constant. ook in 2014 en eerste maanden van 2015. Daar word je toch niet blij van als potentiele joiner? Dan is er toch iets structureels aan de hand of zie ik dat verkeerd?

• brigges
Wijnands schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:45:
[...]
.... we zitten toch niet zo ruim in de mensen die echt goed Duits spreken
Vragen we de Duitsers toch of ze Engels willen spreken ...... :X

Verwijderd

@ Wijnands. Waarom die collega's in Duitsland niet blij worden van een paar extra klanten snap ik niet ;)

Wat meer kruisbestuiving tussen de landen zou wel mogen. We leven ten slot van rekening in Europa...

• Perenor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
peter00 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:46:
[...]

Je cijfers zijn correct. Maar maak hier nou eens een trendlijn van...~500 man per jaar minder, redelijk constant. ook in 2014 en eerste maanden van 2015. Daar word je toch niet blij van als potentiele joiner? Dan is er toch iets structureels aan de hand of zie ik dat verkeerd?
We waren om en nabij de 7000 man vlak nadat Logica met CMG "gefuseerd" is. Rond 2003 was dat. Rond de 700 man waren afkomstig van Logica, de rest van het oude CMG.

• Perenor
[...]
Als wij actief gaan jagen op klanten in Duitsland worden onze collega's daar niet zo blij ;) Overigens komen de Duitsers ook regelmatig bij ons vragen of we mensen voor ze hebben maar we zitten toch niet zo ruim in de mensen die echt goed Duits spreken
Je zou ook projecten voor de Duitse markt kunnen doen. Bijv. in DC verband. In dat geval hoeft slechts een deel van de projectleden goed Duits te spreken.

In Arnhem en Heerlen zullen er overigens voldoende collega's zitten die het Duits wel goed beheersen.

Samenwerking over de grenzen heen is nooit goed van de grond gekomen, niet ten tijde van CMG, LogicaCMG of Logica. Wellicht dat het binnen CGI beter kan. Maar ik vrees dat onze afrekenmodellen dat niet toelaten.

[ Voor 14% gewijzigd door Perenor op 19-02-2015 13:52 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:48:
@ Wijnands. Waarom die collega's in Duitsland niet blij worden van een paar extra klanten snap ik niet ;)

Wat meer kruisbestuiving tussen de landen zou wel mogen. We leven ten slot van rekening in Europa...
Allemaal aparte clubjes met eigen belang (ook binnen de landsgrenzen). Liever een plek bij de klant niet opvullen, dan door een andere unit :(.

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:38:
t_captain,

Ik denk dat je niet verder moet kijken dan 1 uur enkele reis excl files. Dan heb je in de praktijk al een reistijd tussen 1:15 en 1:30 enkel, meer kan echt niet de bedoeling zijn.
Vanuit Arnhem is Duisburg/Essen/Oberhausen met ongeveer een uurtje excl files aan te rijden. Vanaf Heerlen komen Dusseldorg en Keulen in beeld.

Rechts van Groningen zit geen noemenswaardige stad. Bremen is 2 uur rijden, Hannover en Hamburg nog een stuk verder. Vanuit Eindhoven is het Ruhrgebiet ook een beetje aan de verre kant (~1:30 zonder files).

De mogelijkheden zijn er dus wel, maar beperkt. Bovendien mis je het echte economische vuurwerk want dat zit een eind verderop. Hier een relevant artikel van ongeveer 1 jaar geleden. http://www.z24.nl/geld/so...ijd-het-ruhrgebied-435700

• Perenor
t_captain schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:55:
[...]
Ik denk dat je niet verder moet kijken dan 1 uur enkele reis excl files. Dan heb je in de praktijk al een reistijd tussen 1:15 en 1:30 enkel, meer kan echt niet de bedoeling zijn.
Vanuit Arnhem is Duisburg/Essen/Oberhausen met ongeveer een uurtje excl files aan te rijden. Vanaf Heerlen komen Dusseldorg en Keulen in beeld.
Vergeet Aken niet. En tussen Aken en Keulen ligt er ook heel wat industrie.

• jil_s
[...]

Als senior software engineer (of anderszins) mag je zo'n tarief als een persoonlijke belediging opvatten. Gelukkig zijn niet alle klanten zo, er zijn er bij die kwaliteit wel op waarde kunnen en willen schatten. Maar waren ze allemaal maar wat realistischer, dan kunnen wij er de vruchten van plukken.

Gedachte-experiment: stel je brengt als senior 80 euro per uur op i.p.v. 100. Ga dan eens werken op 80% van je vermogen. Als men dan gaat steigeren, geldt het aloude spreekwoord 'u krijgt waar voor uw geld'.

• DirectZ
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08-2024
Hoorde gister dat een collega aangeboden was als Programma manager bij een ministerie. Die betalen € 70,- per uur... En dan dan mogen ze ook nog maar maximaal 32 uur per week schrijven.....

• brigges
Uit die hoek moet je ook wegblijven. Hoop aanbod, weinig opdrachten en klanten spelen daar op in. Geef ze eens ongelijk.

• t_captain
70 voor een program manager is wel heel laag, het is toch een L4 functie. Naar verhouding zou een ervaren software engineer (L2) dan maar 50 mogen doen.

Ik denk dat het de verhoudingen in de markt wel weergeeft, technisch specialisten zijn veel meer in demand dan project/program managers.

• jil_s
Perenor schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:59:
[...]

Vergeet Aken niet. En tussen Aken en Keulen ligt er ook heel wat industrie.
Zeker niet vergeten, d'r zit nota bene een TU (bijna heengegaan, maar mijn Duits is ganz slecht). En dan heb je ook nog de rest van de Euregio (Liège, Belgisch Limburg). Hier zit heel veel potentie als je er niet met een Rotterdamse bril naar kijkt.

Verwijderd

t_captain schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:55:
[...]

Rechts van Groningen zit geen noemenswaardige stad. Bremen is 2 uur rijden, Hannover en Hamburg nog een stuk verder. Vanuit Eindhoven is het Ruhrgebiet ook een beetje aan de verre kant (~1:30 zonder files).

De mogelijkheden zijn er dus wel, maar beperkt. Bovendien mis je het echte economische vuurwerk want dat zit een eind verderop. Hier een relevant artikel van ongeveer 1 jaar geleden. http://www.z24.nl/geld/so...ijd-het-ruhrgebied-435700
Ik heb toen ik in Groningen zat gezien dat er consultants zonder blikken of blozen in de randstad werden weggezet. En dat is wel meer dan een uurtje rijden. Richting Duitsland komen dan Bremerhaven en Bremen in beeld.

Verder zijn er zeker vanaf Arnhem redelijke treinverbindingen met Duitsland. Met de ICE ben je met een uurtje in Düsseldorf. Bovendien is ook hier in Duitsland het thuiswerken best bespreekbaar.

• _vision
Verwijderd schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 13:52:
[...]

Allemaal aparte clubjes met eigen belang (ook binnen de landsgrenzen). Liever een plek bij de klant niet opvullen, dan door een andere unit :(.
Slechte KPI's zijn funest voor je bedrijf. Het bedrijf waar ik nu werk heeft zo veel mogelijk KPI's op Global Level. Een partner uit pak 'm beet Duitsland die een project verkoopt wordt niet afgerekend als hij niet-Duitse collega's op een project zet. Desnoods komt er eentje uit Zimbabwe. Alleen de omzet en marge telt.

Bij mijn vorige werkgever was zoiets heel lastig geweest, De desbetreffende manager had als top prio om z'n eigen mensen op het project te sturen en zijn eigen bank schoon te vegen, ondanks dat er overduidelijk betere kandidaten in andere landen zaten. Wat zeg ik, zelfs betere mensen op hetzelfde kantoor maar binnen een andere divisie.

[ Voor 4% gewijzigd door _vision op 19-02-2015 14:15 ]

Verwijderd

_vision schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:13:

Slechte KPI's zijn funest voor je bedrijf. Het bedrijf waar ik nu werk heeft zo veel mogelijk KPI's op Global Level. Een partner uit pak 'm beet Duitsland die een project verkoopt wordt niet afgerekend als hij niet-Duitse collega's op een project zet. Desnoods komt er eentje uit Zimbabwe. Alleen de omzet en marge telt.

Bij mijn vorige werkgever was zoiets heel lastig geweest, De desbetreffende manager had als top prio om z'n eigen mensen op het project te sturen en zijn eigen bank schoon te vegen, ondanks dat er overduidelijk betere kandidaten in andere landen zaten. Wat zeg ik, zelfs betere mensen op hetzelfde kantoor maar binnen een andere divisie.
Gewoon pragmatisch bekeken:
Wat er dan moet veranderen is dat je de KPI's aanpast zodat het WEL mogelijjk wordt aan kruisbestuiving te doen. En doen aan interne doorbelasting en dergelijke....
Want wat er uiteindelijk zou moeten tellen is het resultaat onder de streep. Men denkt gewoon veel te veel landgebonden.

• t_captain
jil_s schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:10:
[...]

Zeker niet vergeten, d'r zit nota bene een TU (bijna heengegaan, maar mijn Duits is ganz slecht). En dan heb je ook nog de rest van de Euregio (Liège, Belgisch Limburg). Hier zit heel veel potentie als je er niet met een Rotterdamse bril naar kijkt.
Mensen die wonen in Belgisch Limburg sluiten iedere morgen aan in de file naar Brussel. Luik was ooit een prestigieuze stad, maar het is allemaal vergane glorie uit de tijden van mijnbouw en staalindustrie. Detroit van de Ardennen zogezegd ;)

Mijn punt, er zit zeker werk, de tarieven zijn in het grootste deel van DE beter dan in NL, maar verwacht niet dat je het moderne Wirtschafswunder binnen een uurtje rijden van ons land vind. De meest uitbundige economie zit in Frankfurt en ten zuiden / zuidoosten daarvan. Maandagmorgen heen vliegen, 4*10 werken, donderdagavond naar huis, zou wel een optie kunnen zijn. Maar het aantal mensen dat daarvoor openstaat zal beperkt zijn.

• jil_s
Ok, iets te roze (import-)Limburgse bril daar :)
Maar eigenlijk is dit een gevalletje berg naar Mozes brengen, liever die tarieven naar NL dan andersom. En dan komen we weer op de eeuwige T&M discussie uit...

• t_captain
Ik denk dat het een illusie is om dezelfde lokale T&M tarieven te verwachten voor "verplaatsbaar" of niet-locatiebebonden werk. Zodra je het werk loskoppelt van de locatie, kom je in een veel bredere en meer internationale concurrentie terecht, en dan zakken je tarieven nog een stuk onder de Nederlandse T&M prijzen.

Misschien zit er nog een sweet spot bij hybride on-site en remote werkzaamheden, misschien kan een bedrijf als CGI daar zijn voordeel mee doen. Maar of het remote-gedeelte dan in NL wordt neergelegd...?

• Wijnands
t_captain schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 14:20:
[...]

Mijn punt, er zit zeker werk, de tarieven zijn in het grootste deel van DE beter dan in NL, maar verwacht niet dat je het moderne Wirtschafswunder binnen een uurtje rijden van ons land vind. De meest uitbundige economie zit in Frankfurt en ten zuiden / zuidoosten daarvan. Maandagmorgen heen vliegen, 4*10 werken, donderdagavond naar huis, zou wel een optie kunnen zijn. Maar het aantal mensen dat daarvoor openstaat zal beperkt zijn.
Ik heb serieus naar een paar van dat soort klussen zitten kijken maar het dagtarief wat ze daar bieden wordt wel heel krap met mijn reis en verblijfskosten.

• Inabubble
Wijnands schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:36:
[...]

Ik heb serieus naar een paar van dat soort klussen zitten kijken maar het dagtarief wat ze daar bieden wordt wel heel krap met mijn reis en verblijfskosten.
Ben zelfs wel eens aangeboden daar. Wat blijft, is dat DE inderdaad heel erg naar de eigen KPI's kijkt. Zeker niet naar het grotere belang, of alleen maar naar het van de bank helpen van CGI medewerkers.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]
Als je iemand kan neerzetten voor 80 per uur en je claimt maar 4000 te kunnen betalen per maand wil ik heel graag weten waarom je overhead 8000 per maand moet kosten. Ja met 80 per uur heb je een omzet van 12000. Als daar niet meer dan 3500 vanaf kan ( werkgeverslasten zijn wel hoog maar niet zo hoog ) dan is je overhead gewoon veel te groot.

Oud collega vertelde me dat als de overhead goed is iemand 100x zijn uurtarrief per maand zou moeten kunnen kosten.

• _vision
Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 18:02:
[...]

Als je iemand kan neerzetten voor 80 per uur en je claimt maar 4000 te kunnen betalen per maand wil ik heel graag weten waarom je overhead 8000 per maand moet kosten. Ja met 80 per uur heb je een omzet van 12000. Als daar niet meer dan 3500 vanaf kan ( werkgeverslasten zijn wel hoog maar niet zo hoog ) dan is je overhead gewoon veel te groot.

Oud collega vertelde me dat als de overhead goed is iemand 100x zijn uurtarrief per maand zou moeten kunnen kosten.
Die som is natuurlijk veel complexer, want het salaris is niet wat een werknemer kost. Je moet ook pensioen, trainingsbudget, non-billable uren, leaseauto / ns kaart, ziekteverzuim e.d meenemen.

Daarboven kun je met de overhead beginnen.

• Shadowhawk00
_vision schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 18:37:
[...]

Die som is natuurlijk veel complexer, want het salaris is niet wat een werknemer kost. Je moet ook pensioen, trainingsbudget, non-billable uren, leaseauto / ns kaart, ziekteverzuim e.d meenemen.

Daarboven kun je met de overhead beginnen.
Leaseauto hoort hij het salaris, pensioen ook. Non-billable uren en vakantie zaten nog niet in mijn berekening was uitgegaan van 16 dagen per jaar ziek :P.
Dus ja laten we niet flauw zijn 2000 euro per maand aan extra kosten dan zit je aan 6000 euro overheadkosten. Misschien moeten ze eens gaan snijden boven het glazen plafond.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
_vision schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 18:37:
[...]
gebouwhuur, verzekeringen, gas/stroom, brandstof, gebouwschoonmaak, datacenter kosten, laptops, juridische rechtsbijstand, ziektekostenverzekering, inrichting, accountants, software, telefonie, printers, printpapier, kantoorbenodigdheden, catering, trainingen, zaalhuur, bedrijfsfeestjes, drukwerk, portokosten, koffieautomaten, congressen, seminars, hotelkosten, vervoerskosten, reclamewerk, werving&selectie, arbodiensten, declaraties, GSM's, creditcards, bankkosten, belastingen, het vaste personeel, salaris van members die op de bank zitten enz. Ga nog maar even door. Ook dat moet van je uurtarief betaald worden. Er komen veel meer kosten bij dan de meeste mensen denken.

Ik heb ooit wel eens gehoord dat een werknemer gemiddeld 2x zijn maandsalaris kost. Dus een werknemer die 4000 per maand verdient kost het bedrijf uiteindelijk 8000 euro per maand. Wil je dus winst maken dan moet je dus zorgen dat je uurtarief per maand meer oplevert dan die 8000 euro. In de detachering zou dit zelfs tot 3x het maandsalaris kunnen gaan. En dan klopt een uurloon van 80 euro ineens heel aardig: levert 12800 per maand op (160 uur) en kost 12000. 800 euro winst.

[ Voor 43% gewijzigd door Microkid op 19-02-2015 19:19 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wijnands schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 16:36:
[...]

Je tickets zullen per week 300 a 400 euro kosten, je verblijfskosten ook zo;n bedrag en je lokale uitgaven (vooral avondeten, maar ook bv reizen tussen hotel en werklocatie) nog een euro of 200 a 250, alles uitgaande van een werkweek van maandagmorgen vroeg tot donderdagavond laat en 3 hotelovernachtingen. Los van het fiscale geneuzel (gedeeltelijk aftrekbare kosten), kom ik op een 25 euro per declarabel uur. Als je in NL een tarief opbrengt van 85, speel je quitte met een DE tarief van 110. Wat dat betreft zal de winst niet groot zijn, tot de klant je gaat toestaan om een toenemend deel van je uren remote te werken.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 18:02:
[...]

Als je iemand kan neerzetten voor 80 per uur en je claimt maar 4000 te kunnen betalen per maand wil ik heel graag weten waarom je overhead 8000 per maand moet kosten. \
Salaris 4000 bruto = loonkosten 80k per jaar (52k primair, 13k sociale zekerheid, 3k pensioen, 11k secundair).

Tarief 80 = omzet 128k.

Overhead is dus niet zo groot als je becijfert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:02:
[...]

Je tickets zullen per week 300 a 400 euro kosten, je verblijfskosten ook zo;n bedrag en je lokale uitgaven (vooral avondeten, maar ook bv reizen tussen hotel en werklocatie) nog een euro of 200 a 250, alles uitgaande van een werkweek van maandagmorgen vroeg tot donderdagavond laat en 3 hotelovernachtingen.
Vergeet niet dat het in Duitsland niet ongebruikelijk is om reis en hotelkosten voor rekening van de klant te laten zijn. Want de reisafstanden zijn daar gewoon groter. Hier bij mijn werknemer in Keulen zitten er externen uit bijvoorbeeld Saarland (reistijd van 3 uur enkele reis) en die zitten gewoon enkele dagen per week in een hotel, betaald door de klant.

Vertier (bijv. lunch, avondeten) daarentegen is in Duitsland bijna altijd middels een per diem regeling afgedekt. En vergeet niet dat een lekker hapje eten in Duitsland ruwweg de helft kost van Nederland. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Je hebt de ondergang van CGI objectief in beeld gebracht. Deze objectieve cijfers tonen een catastrofaal beeld. In het jaar 2014 heeft de trend zich voortgezet. In het eerste kwartaal van 2015 gaat het door. Een groot ander onderschat probleem is dat veel leavers buiten CGI zich niet als ambassadeur gedragen en daar waar mogelijk CGI de deur wijzen.
En weet je? We zullen het wellicht nooit met elkaar eens worden. Ik zie hier diverse personen die nog steeds erg negatief zijn en ik zie ook personen die weer positief zijn. Ik heb er voor gekozen om niet constant maar negatief te zijn en te kiezen voor de positieve toekomst. Gedaan is gedaan. Je kan een half vol glas op 2 manieren bekijken. Half leeg of half vol. Ik kies voor half vol.
Voor mij is het CGI glas inmiddels helemaal leeg. De directie ontkent keiharde feiten en doet het af als een gevoel. Fairness is dood! Verkeerde besluiten worden uitgelegd als slecht gecommuniceerd. Ik heb gekozen voor een positieve toekomst, binnenkort buiten CGI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

[...]

Da's niet wat ik van de joiners hoor.
je hebt waarschijnlijk gelijk. Ik spreek vrijwel geen joiners.
[...]

Sorry maar juist hier zie ik echt enorme verandering. De tijden van het scholingsbudget van 0,50pp/pj zijn echt voorbij.
Wat ik wel heb gemerkt is dat er minder moeilijk wordt gedaan, zoals bij voorbaat afwijzen. Dat is een goede ontwikkeling. Welk budget eraan hangt heb ik uiteraard geen idee van. Heb meteen de gelegenheid aangegrepen een training in billable tijd aan te vragen. Even afwachten hoe dat uitpakt, dan herzie ik wellicht mijn mening
[...]

Die vind ik te cynisch. Het oude systeem was zeker niet perfect maar er was meestal erkenning voor de mensen die echt wat presteerden. Hoe het nieuwe gaat uitpakken gaan we zien.
Het oude 7-systeem was IMHO beter dan het het nieuwe 5. Het samenvoegen van "boven verwachting" en "volgens verwachting" is op zn zachtst gezegd verdacht. Exceptioneel is nu "above expectation". Het introduceren van zachte, subjectieve criteria als cultuur-aspecten maakt het nog veel verdachter. Alsof je een extra parameter toevoegt die de hele formule op nul kan zetten.

We zullen het inderdaad wel gaan zien, maar iets met recente ervaringen zegt me dat er twee jaar van gestuntel aan het uitkristalliseren ervan aan vooraf gaat, met initieel voor de medewerker nadelige instellingen. Ik geloof geen hout (meer) van de goede bedoelingen in dit opzicht. "gaan we zien" is voor mij dan ook onvoldoende. Kom maar op met de criteria, voor dat we gaan beoordelen volgens dit systeem. Waar moet ik aan voldoen?
En ja, dat heb ik ook geventileerd naar m'n management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:01

Reneger

Wie? IK?

Ach. Zolang ze mij maar een goede verhoging geven. In loon dan, niet in temperatuur. Want dat zou ten koste gaan van mijn KPI's. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peter00 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 09:38:
[...]
Het oude 7-systeem was IMHO beter dan het het nieuwe 5. Het samenvoegen van "boven verwachting" en "volgens verwachting" is op zn zachtst gezegd verdacht. Exceptioneel is nu "above expectation". Het introduceren van zachte, subjectieve criteria als cultuur-aspecten maakt het nog veel verdachter. Alsof je een extra parameter toevoegt die de hele formule op nul kan zetten.

We zullen het inderdaad wel gaan zien, maar iets met recente ervaringen zegt me dat er twee jaar van gestuntel aan het uitkristalliseren ervan aan vooraf gaat, met initieel voor de medewerker nadelige instellingen. Ik geloof geen hout (meer) van de goede bedoelingen in dit opzicht. "gaan we zien" is voor mij dan ook onvoldoende. Kom maar op met de criteria, voor dat we gaan beoordelen volgens dit systeem. Waar moet ik aan voldoen?
En ja, dat heb ik ook geventileerd naar m'n management.
Systemen met een oneven aantal is sowieso een waardeloos mechanisme. Geeft namelijk de mogelijkheid om iemand 'gemiddeld' te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Leg dat eens uit? Wat mij betreft is er niets op tegen om iemand die gemiddeld/volgens verwachting performed ook gemiddeld te beoordelen. Zolang daar ook maar een gemiddelde stijging in beloning tegenoverstaat, je hebt tenslotte meer kennis en ervaring dan het jaar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Het oude 7-systeem was IMHO beter dan het het nieuwe 5. Het samenvoegen van "boven verwachting" en "volgens verwachting" is op zn zachtst gezegd verdacht. Exceptioneel is nu "above expectation".

[...]
Volgens mij is dan het middelpunt stiekum verschoven.

"Volgens verwachting" zat in het oude systeem rond het midden (4/6, 7 "too early to asses" tel ik niet mee) en is nu het op een na hoogste. Ik denk dat de OR heel scherp moet zijn op de verdeling van de review scores t.o.v. voorgaande jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaahl schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:02:
Leg dat eens uit? Wat mij betreft is er niets op tegen om iemand die gemiddeld/volgens verwachting performed ook gemiddeld te beoordelen. Zolang daar ook maar een gemiddelde stijging in beloning tegenoverstaat, je hebt tenslotte meer kennis en ervaring dan het jaar ervoor.
Daarmee kan een manager zich verschuilen door gemiddeld te beoordelen (wat vaak leidt tot het niet hoeven geven van een performance verhoging), zonder de discussie te hoeven aangaan over het functioneren. Bij een even aantal bestaat die mogelijkheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jil_s
Exceptioneel is nu "above expectation".
t_captain schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:18:

"Volgens verwachting" zat in het oude systeem rond het midden (4/6, 7 "too early to asses" tel ik niet mee) en is nu het op een na hoogste.
Neen. Er zitten nog twee treden boven "volgens verwachting": wel of niet significant boven verwachting. Check het instemmingsverzoek maar eens.

[ Voor 21% gewijzigd door jil_s op 20-02-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
"Gemiddeld" is gewoon "Volgens verwachting". En geloof me, de meeste medewerkers presteren echt wel volgens verwachting. De verdeling is min of meer een piramide of Gauss verdeling: een klein aantal echte uitblinkers aan de ene kant, een groter deel volgens verwachting in het midden en een klein deel dat onder verwachting presteerd aan de andere kant. Zo is het bij veel bedrijven.

[ Voor 53% gewijzigd door Microkid op 20-02-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

jil_s schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:29:
[...]

Neen. Er zitten nog twee treden boven volgens verwachting. Check het instemmingsverzoek maar eens.
het gaat erom dat het middelpunt verschoven is. In ons nadeel wel te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jil_s
Misschien. Er zit toch wel een aardig verschil tussen verwachtingen af en toe of regelmatig overtreffen. Het eerste zal waarschijnlijk niet eens echt opvallen als je manager je niet regelmatig ziet. En dan wordt het vanzelf volgens verwachting. Maar het is anderzijds wel iets om te gaan stimuleren zodat het wel een boven verwachting wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door jil_s op 20-02-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verdorie! Volgende week op intake voor die ene klus waar ik alleen maar op gereageerd had omdat ik geen zit had in een discussie. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

klinkt niet alsof je dr heel veel zin in hebt....sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb er helemaal geen zin in. En dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je deze klus nu dus niet krijgt weet/denkt management dat je het met opzet hebt verprutst. Krijg je alsnog discussie!
Succes dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peter00 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 11:34:
[...]

het gaat erom dat het middelpunt verschoven is. In ons nadeel wel te verstaan.
Ligt er maar net aan wat de (mogelijke) salarismatrix van 2015 gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pebbeles
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 28-01 07:49
Goh, dat klinkt bekend....en dan achteraf te horen krijgen dat het een opdracht beneden niveau is en navenant beoordeeld worden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
De directie zegt nu al dat we daar dit jaar niet veel van moeten verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 13:10:
[...]

nee hoor, de beoordeling staat los van de salarisruimte. Da's al jaren zo.

"Je hebt t fetaaaasties gedaan (above expectation), maar je krijgt er helaas niks bij (geen ruimte)" . Herken je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peter00 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:20:
[...]

nee hoor, de beoordeling staat los van de salarisruimte. Da's al jaren zo.

"Je hebt t fetaaaasties gedaan (above expectation), maar je krijgt er helaas niks bij (geen ruimte)" . Herken je dit?
Vandaar ook het woord mogelijk tussen haakjes :*) G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 12:54:
Als je deze klus nu dus niet krijgt weet/denkt management dat je het met opzet hebt verprutst. Krijg je alsnog discussie!
Succes dus!
Ervaring leert me dat klussen die op het eerste gezicht niks zijn alsnog heel interessant kunnen uitpakken. Heb de beschrijving nog 's bijgepakt, het werk is heel aardig, de organisatie heb ik mijn twijfels bij.

Maar, gelukkig heb ik maandag een meeting en rollenspel om mij zo optimaal mogelijk op de intake voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurker1
peter00 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 14:20:
[...]
Ja, en dan in het jaar dat er weer net iets meer salarisruimte is, weer een "volgens verwachting" krijgen. ("Ja, je zat op veel punten boven verwachting, dus volgend jaar zou weleens jouw jaar kunnen worden.")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LowLevel
  • Laatst online: 23-05-2024
Als je het ene jaar boven verwachting presteerd verwachten ze dat het volgende jaar ook. Dus weer "boven verwachting" is dan "volgens verwachting" .

"The production of too many useful things results in too many useless people." Karl Marx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik vraag me af of de sfeer ook erg scheelt per divsie/afdeling/locatie, et cetera. Ik vind het wel heel negatief allemaal. Waarom is niet iedereen weg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste roenie, niet iedereen is weg omdat hij of zij
Niet capabel genoeg is om weg te komen
Kwa leeftijd niet goed in de markt ligt
Niet weg durft te gaan
Onderdeel van het management is
Nog maar een paar jaar tot het pensioen heeft
Last van het stockholm syndroom heeft

Er zijn tal van redenen.
Maar er verlaten nog steeds meer mensen het bedrijf dan erbij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Om wat gematigd positiefs te melden, ik zie her en der wat OU's en virtual practices die langzaam maar zeker heeeeeeel voorzichtig van de grond lijken te komen, op bijvoorbeeld het gebied van bijvoorbeeld trainingen. Dat je nu op intranet bv een kalender kunt vinden waar alle aankomende meetings en trainingen in staan van de practices, juich ik ten zeerste toe.

Dat ik vind dat het niet snel genoeg gaat, en dat er ook virtual practices en OU's zijn waar niks, maar dan ook helemaal lijkt te gebeuren en ook dat ik eigenlijk vind dat we dit al jaren hadden moeten hebben (dit is namelijk waar je je als groot bedrijf van een niche partij op kan onderscheiden, zonder dat het relatief veel moeite kost als bedrijf). Moet hier maar even los van gezien worden :+

[ Voor 35% gewijzigd door SithWarrior op 20-02-2015 19:45 ]

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 17:55:
Er zijn tal van redenen.
Maar er verlaten nog steeds meer mensen het bedrijf dan erbij komen
zo zijn er ook tal van mensen die allang uit dienst zijn die iedere keer hier bevestiging zoeken dat ze een goede keuze hebben gemaakt. En erger: sommigen komen nog terug ook, omdat elders ook peop tussen de grassprieten blijkt te liggen. Kale plekken in het groenere gras zie je niet van opzij.

-----------
niet iedereen is weg omdat de klussen, de collega's, het lagere management wel degelijk de moeite waard zijn. Omdat commitment in de lagere echelons echt inhoud heeft. Ik zie collega's 10 uur werken waar 8 betaald wordt, omdat ze echt hart hebben voor wat ze opleveren. Je wilt je klant ook niet laten vallen. Er is ontzettend veel kennis, creativiteit en ondernemerszin op de werkvloer van dit bedrijf. Het kan best goed komen met CGI, als het management maar eerst wat oprecht respect voor hun werkvee gaat tonen. En eens afdalen van hun Olympus Mons. Op gelijk nivo praten met mensen die het klappen van de zweep kennen.

Velen zijn weggegaan omdat dit bedrijf bestaat uit hoger opgeleiden, die zich niet laten piepelen als een Indiase sweatshop, iets wat de investeerders uit Canada graag hadden gezien. We weten allemaal hoe het met CGI Belgie is afgelopen. Hebben ze in Canada niet van geleerd lijkt het. Inmiddels is de wal het schip aan het keren en is er lichte verbetering zichtbaar. "Het gaat goed met de marge, nou de omzet nog". 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SithWarrior schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:40:
Om wat gematigd positiefs te melden, ik zie her en der wat OU's en virtual practices die langzaam maar zeker heeeeeeel voorzichtig van de grond lijken te komen, op bijvoorbeeld het gebied van bijvoorbeeld trainingen
En dan heb je ook OU's die het blijkbaar heel normaal vinden om members die voor hun klanten gaan werken enorm te irriteren. Zo knap vind ik dat hoe "dat doen we altijd binnen onze OU" een excuus wordt voor de meest knullige acties.
. Dat je nu op intranet bv een kalender kunt vinden waar alle aankomende meetings en trainingen in staan van de practices, juich ik ten zeerste toe.
Oh, waar ergens?
Dat ik vind dat het niet snel genoeg gaat, en dat er ook virtual practices en OU's zijn waar niks, maar dan ook helemaal lijkt te gebeuren en ook dat ik eigenlijk vind dat we dit al jaren hadden moeten hebben (dit is namelijk waar je je als groot bedrijf van een niche partij op kan onderscheiden, zonder dat het relatief veel moeite kost als bedrijf). Moet hier maar even los van gezien worden :+
Ik heb weinig beeld bij de meeste mensen die de leiding over een virtual practice hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graat
  • Laatst online: 13-05-2023
peter00 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:19:
[...]

zo zijn er ook tal van mensen die allang uit dienst zijn die iedere keer hier bevestiging zoeken dat ze een goede keuze hebben gemaakt. En erger: sommigen komen nog terug ook, omdat elders ook peop tussen de grassprieten blijkt te liggen. Kale plekken in het groenere gras zie je niet van opzij.
----------

Ik ben eventjes weg maar kom hier af en toe inderdaad nog eens kijken. Niet om bevestiging te zoeken, gewoon uit interesse, heb er lang gewerkt. Neem van mij aan, het is overal wel iets, het is nergens perfect. Maar... essentieel is dat je als medewerker als mens wordt behandeld, niet alleen als een productiemiddel. Ook bij mij huidige werkgever zitten best wel wat gele of kale plekjes tussen het gras. Maar het is een verademing om weer als mens benaderd en behandeld te worden. Als je dat gevoel niet meer hebt, moet je je conclusies trekken. Heb ik ook gedaan. Had ik achteraf gezien zelfs nog eerder moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Hulde aan de Optie-3 groep!

De Optie-3 groep werd door de directie verheven tot tweederangs medewerkers en voor het management werd het al snel out-cast. Ook werd de Optie-3 groep door de directie collectief uitgesloten van het beloningsbeleid. De OR vond het prima, liet het gebeuren en keek de andere kant op.

Na de zomer van 2014 was voor de Optie-3 groep de maat vol en kwam ze in opstand. De directie nodigde de groep uit voor een dialoog. De directie zal het niet hardop tegen iedereen zeggen, maar het resultaat van de maandenlange dialoog heeft er toe geleid dat de Optie-3 groep weer meedoet!

Eind vorig jaar heeft ieder Optie-3-lid van Sake al een brief ontvangen. Zijn boodschap was dat de Optie-3 groep niet uitgesloten mag worden, alleen maar omdat ze non-signer zijn. Dat betreft dan training, promotie, maar ook de uitvoering van een tussentijdse salaris aanpassing of discretionary bonus als daar aanleiding voor is vanuit de bijdrage die ook deze groep levert aan de doelstellingen van CGI en de belangen van onze klanten.

Voor de Optie-3 groep was het daarmee nog niet klaar. De collectieve uitsluiting van het beloningsbeleid was nog niet van tafel. Nu liggen er concrete toezeggingen van de directie dat de Optie-3 groep het eerst volgende salary review weer mee doet in het Salary Review Process!

De directie moet het waarmaken en gezien de mail van de Optie-3 groep zijn ze nog niet helemaal tevreden. Maar ik vind dat ze op eigen kracht een fantastisch resultaat bereikt hebben. Waarvoor Hulde!

d:)b d:)b d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Kan interessant worden als dat algemeen bekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 19:17

bakkerl

Let there be light.

Wijnands schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 22:33:
Kan interessant worden als dat algemeen bekend wordt.
Alsof het geheim moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Wow... zou ik me genaaid voelen als ik nog bij CGI had gewerkt.

Overal moeten lezen dat, ondanks je buiten gesloten werd als optie-3, je nog steeds voordeliger uit was als je niet had getekend voor de nieuwe CGI voorwaardes en dan nu is dat voordeel nog groter geworden voor een groep die zich bewust buitengesloten had.

Blij dat ik weg ben :N Directie heeft zichzelf nu echt ongeloofwaardig gemaakt wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
avotar schreef op zondag 22 februari 2015 @ 07:35:
Wow... zou ik me genaaid voelen als ik nog bij CGI had gewerkt.

Overal moeten lezen dat, ondanks je buiten gesloten werd als optie-3, je nog steeds voordeliger uit was als je niet had getekend voor de nieuwe CGI voorwaardes en dan nu is dat voordeel nog groter geworden voor een groep die zich bewust buitengesloten had.

Blij dat ik weg ben :N Directie heeft zichzelf nu echt ongeloofwaardig gemaakt wat mij betreft!
Ja, dat geeft de situatie best aardig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 19:17

bakkerl

Let there be light.

avotar schreef op zondag 22 februari 2015 @ 07:35:
voor een groep die zich bewust buitengesloten had.
Een groep die naar alle redelijkheid niet gekozen heeft voor achteraf bevestigde verslechtering. Om dat nu bewuste buitensluiting te noemen..

Een groep die daarna nog lange tijd nodig heeft gehad om weer op 'fair' behandeld te worden. En nog steeds voorzichtig is, na woorden eerst nog daden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Jaloezie drukt het verlangen uit, zich met de benijde te meten en is als zodanig een compliment! ;)

[ Voor 28% gewijzigd door ESPACE op 22-02-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brigges
ESPACE schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 20:55:
Hulde aan de Optie-3 groep!
Nu liggen er concrete toezeggingen van de directie dat de Optie-3 groep het eerst volgende salary review weer mee doet in het Salary Review Process!
ch resultaat bereikt hebben. Waarvoor Hulde!
Enige terughoudendheid is wel op zijn plaats.
Het doen van toezeggingen en het daadwerkelijk toegekend krijgen van een verhoging zijn nog 2 verschillende dingen. Dit ivm de diverse KPI's etc.

Maargoed mss ben ik zwartkijker .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inabubble
Wijnands schreef op zondag 22 februari 2015 @ 07:56:
[...]

Ja, dat geeft de situatie best aardig weer.
Niet terecht, deze groep heeft zich niet buitengesloten, maar gebruik gemaakt van een juridisch recht. Namelijk het aanhouden van een wederzijds overeengekomen contract.
Dat zou niet mogen betekenen dat eerdere afspraken met voeten getreden moeten worden.

Er zijn velen, die wel tekenden en er ook op vooruit zijn gegaan. Wat kunnen deze er nu op tegen hebben dat de groep die nu een jaar achtergesteld is, weer wat normaler behandeld worden? Of moet je maar met je laten sollen, en alles -redelijk of niet- maar accepteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag dan alle AV harmoniseren, dus zelfde aantal vrij dagen, zelfde onk. vergoeding, bijdrage pensioen, etc etc. Ik als tekenaar heb de nul lijn geaccepteerd (gemiddeld 2 jaar nauwelijks tot geen vooruitgang ondanks loonstijging door verlies andere componenten en zeker extra verlies door afstand extra dagen). Ik vind stijging voor iedereen rechtvaardig, MAAR dan ook gelijke AV. Gelijke moniken gelijke kappen. Mochten de niet-tekenaars nu toch weer gelijk behandeld worden, dan voelt dat voor mij compleet oneerlijk en zal ik ook mijn oude rechten opeisen. Of vertrekken bij deze onbetrouwbare werkgever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Tja de optie 1 mensen hebben bewust gekozen voor een nieuw pakket omdat dat in hun ogen beter leek. Optie 3 heeft zich gewoon aan hun oude voorwaarden gehouden die niet zouden veranderen.
Salaris valt alleen niet onder algemene voorwaarden en ook trainingen zaten in het oude AV.
Ze hebben geen SPP en PPP want dat hebben alleen de Optie 1 mensen. Destijds heeft iedereen voor zichzelf de keuze gemaakt wat de beste optie was tenzij je natuurlijk onder druk gezet bent om te tekenen want dan heb je wel degelijk een goed punt.
Pagina: 1 2 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.