Kaap schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 08:41:t cetera

Want ik geloof prima dat die angst echt is, dat blijkt ook wel uit het stukje dat ik gepost
Laat ik toevallig in Vlissingen wonen. Jij benoemd het als lageropgeleiden. Ik als Vlissinger benoem het als "Ik ervaar de problemen met allochtonen sinds de jaren 90". Geloof me, als blanke tiener is het hier absoluut geen pretje. Gewoon terreur

Kunu heeft wat dat betreft gewoon gelijk. Die angst die jij benoemt, komt grotendeels uit negatieve ervaringen.
Wereldstad Vlissingen

Ik vraag me oprecht af hoeveel van die angst is ontstaan uit echte, persoonlijke ervaring uit eerste hand en hoeveel vanuit verhalen, posts op Facebook et cetera. Ik geloof best dat die angst echt is, dat blijkt ook wel uit het door mij aangehaalde stukje, maar dat is iets anders dan dat die angst ook gefundeerd is.
Het probleem is dat angst op zichzelf eigenlijk niet telt, hoewel mensen zich er erg door laten leiden. Mensen zijn overal bang voor. Mensen zijn bang voor muizen, spinnen, open ruimtes en clowns. Dat zijn allemaal geenszins legitieme dreigingen te noemen. Het ontstaat echter wel snel als een zelfversterkend effect. Mensen die eenmaal zo'n idee hebben zullen overal muizen, spinnen of problemen met allochtonen zien. Als je die dan in een gemeenschap bij elkaar zet is het hek helemaal van de dam, want zelfbevestigende geluiden gaan dan rondzingen.
Begrijp me niet verkeerd, ik ken de misdaadcijfers ook en niemand ontkent dat bepaalde groepen oververtegenwoordigd zijn. Desondanks staat de angst die daarover ontstaat geenszins in verhouding met de realiteit, nog los van dat doorgaans geageerd wordt tegen net de verkeerde groepen.
Maar als je het dan toch wilt spelen op opleiding, troll ik wel mee terug: hogeropgeleide rijkeluiszoontjes zien die shit natuurlijk nooit vanuit hun villawijkje

Grappig dat je juist die opleiding uit dat stukje pakt, want er stond nog veel meer in en ik heb het niet genoemd. Desondanks ervaar jij het als een troll. Wellicht toch weer een stukje perceptie en zelfbevestiging

Dit is geen kwestie van arm en rijk en ook niet tussen laag- en hoogopgeleid. We leven samen in één maatschappij en zullen het samen moeten rooien.
Als we dan toch anekdotisch bewijs mogen aandragen: ik woon al bijna een decennium in diverse Vogelaarwijken, je weet wel, die 40 wijken met de meeste problemen van Nederland. Die heeft Vlissingen niet, terwijl ik er dus al jaren middenin zit. Ik herken het beeld dat je schetst pertinent niet. De grootste overlast komt van Nederlandse wijkbewoners die denken dat ze een streepje voor hebben op de rest, en die dan ook heftig verontwaardigd reageren als iemand anders het bijvoorbeeld eens waagt om aan zijn huisje te klussen. Mensen leven hier niet in angst, welke kleur zij ook hebben.
De grootste overlast van 'allochtonen' de afgelopen jaren waren drie jongens in een Audi die een verkeerslicht omver hadden gereden, maar dat gebeurt autochtonen ook nog wel eens