Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:27
Ik ben op dit moment bezig met het laten tekenen van mijn nieuwe woning en ben uiteraard op internet informatie aan het inwinnen mbt bouwen. Waar ik zelf over twijfel is energiezuinigheid. Isolatie, warmtepompen, WTW, zonnepanelen en ga zo maar door.

Informatie over het huis:
- Vrijstaand
- Tuin op het noord-oosten
- Achterkant van het huis volledig glas (begane grond)
- Voorkant minder glas
- 800m3

Ik wil sowieso zonnepanelen op het schuine dat van mij woning, hoe die georienteerd wordt is nog niet helemaal zeker. Dat kan no-zw worden, maar wellicht wordt het huis een kwartslag gedraaid en dan zal het zo-nw worden.

Mbt warmtepompen twijfel ik nog. Aanschaf is erg duur en twijfel over de terugverdientijd.

Graag tips ;)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Er is maar 1 ding belangrijk: isolatie, isolatie, isolatie en nog eens isolatie, had ik al isolatie gezegd? Des te minder energie je hoeft te verbruiken voor verwarmen des te minder hoef je te investeren in warmtepompen, zonnepanelen etc.

Kijk vooral naar de passiefhuis norm. Vooral in Duitsland zijn ze daar een stuk verder mee dan hier. Laat je in elk geval niet afschepen met de EPC norm die nu geldt.

http://dewiki.nl/index.php/Passiefhuis

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 30-01-2015 13:38 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:17
Move naar DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Duurzame energie ;). Goede move :P

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als het goed is kan degene die je woning aan het tekenen is dit heel goed uitleggen. Voor de rest ben ik met mkleinmann, zorg dat je alles goed isoleert richting de passiefhuisnorm. Terugverdientijd is natuurlijk leuk maar als je zorgt dat je helemaal geen gas meer nodig hebt scheelt dat ook in het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Er zijn 6 pijlers waarop een goed passief gebouw rust. Dit zijn:

- Orientatie van het gebouw, waardoor optimaal gebruik gemaakt kan worden van passieve zonnewinsten
Orientatie willen we af laten hangen van onze wensen, niet van energiezuinigheid

- Compact bouwen
800m3, niet groter ;)

- Luchtdicht bouwen
We willen glazen puien aan de achterkant naar de tuin. Als ik luchtdicht bouw, wat gebeurt er dan als ik die openzet in de zomer?

- Thermische brugvrij bouwen
Is dat een andere manier van bouwen dan conventioneel?

- Warmteterugwinning (WTW)
Lucht? Douche? Wat is handig en voldoende?

- Goed isoleren
Hoe dat? Muren van 50cm?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ernemmer schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:45:
Als het goed is kan degene die je woning aan het tekenen is dit heel goed uitleggen.
Ik merk dat het veel afhankelijk is van meningen van verschillende mensen, vandaar dat ik breder orienteer dan alleen mijn architect.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:46:

- Orientatie van het gebouw, waardoor optimaal gebruik gemaakt kan worden van passieve zonnewinsten
Orientatie willen we af laten hangen van onze wensen, niet van energiezuinigheid

- Compact bouwen
800m3, niet groter ;)

- Luchtdicht bouwen
We willen glazen puien aan de achterkant naar de tuin. Als ik luchtdicht bouw, wat gebeurt er dan als ik die openzet in de zomer?

- Goed isoleren
Hoe dat? Muren van 50cm?
Luchtdicht bouwen bedoelen ze mee dat alle kieren en naden goed dicht zitten. Niet dus dat je bij een beetje wind meteen het ook binnen voelt waaien. Belangrijk voor je pui, deuren en ramen is dus wel dat ze goed afsluiten.

Met goed isoleren wordt bedoeld dat je zo min als mogelijk warmte verliest. Dat kan met speciale isolatiematerialen betekenen dat je muren niet heel veel dikker worden ( maar wel duurder! ) en als je conventionele materialen pakt dan kan dat inderdaad betekenen dat je muren 50cm ( of zelfs meer! ) dik worden. Exacte normen weet ik niet maar ik dacht aan normen boven de Rc>10.

Denk inderdaad verder aan een goede WTW unit voor je afzuiging en een WTW unit voor je douche. Beide gaan je behoorlijk schelen op je energieverbruik.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@artbij: wát is afhankelijk van meningen?

Passief bouwen en energie besparen niet hoor, dat komt gewoon neer op cijfers. Jij kan zelf wel een mening hebben over zaken zoals de oriëntatie en inhoud (overigens staat compact niet gelijk aan een kleine(re) woning).

Ik zou contact opnemen met iemand die verstand heeft van duurzame woningen bouwen, dat hoeft niet perse een architect te zijn, maar kan ook iemand zijn die de architect aanvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Idd, energiezuinig is te meten. Maar de mate waarin je dat nu moet toepassen, daarover verschillen de meningen. Die gaan van "pak je verantwoordelijkheid!!!" tot "wat boeit mij het millieu, ik wil alleen het goedkoopste".

Daarnaast wordt er ook gerekend met absurde stijgingen van de gasprijs. Ik heb zelf een site gezien waarop wordt gepropageerd dat we over 4 jaar al onze gasverbruikers in huis (cv, gasstel) moeten vervangen omdat het nerderlands gas op is en we over moeten om inferieur geimporteerd gas.

Ook een mening is het verschil in prijs tussen naisoleren en nu isoleren. Als je nu kijkt is tegelijkertijd met bouwen isoleren goedkoper. Maar ik weet zeker dat een warmtepomp nu een stuk duurder is dan over 10 jaar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar massief passief. http://www.massiefpassiefhuis.be/
Daar staat een heel mooi voorbeeld van zo'n huis.

Ik kies dan voor een huis van steenachtige materialen met een goede isolatielaag (Rc van 10). Compact gebouwd met alle ruimtes die leidingen nodig hebben dicht bij elkaar. Dus de wc, keuken, technische ruimte, meterkast en de badkamer in 1 hoek van de woning. Ventilatie zou ik doen door middel van een Co2 gestuurd systeem met WTW. Als het op de locatie mogelijk is en in het budget past een warmte/koude opslag in de bodem zodat je je opgewekte energie goed kan bufferen.
Bij het ontwerp rekening houden met de zon en de oriëntatie van de PV-panelen. Zorgen voor bomen in de tuin tegen oververhitting in de zomer. Om nog meer warmte/koude buiten te houden zou je ook nog rolluiken kunnen plaatsen.
Voor de energieopwekking zou ik kiezen voor een lucht/water warmtepomp om zo je WKO te laden en te gebruiken op momenten dat het extreem heet of koud is.

PS. Ik kies voor het milieu en het niet gebruiken van fossiele brandstoffen. Mensen die alleen naar de prijs kijken kunnen misschien nu met een CV-ketel en minder isolatie een beter rendement halen.

PS2. Ik zit nu ook te kijken naar een bricknwood bouw en dit lijkt mij ook een goede manier van bouwen waarbij je toch je thermische massa behoudt. http://www.bricknwood.be/

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou zelf niet veel verder gaan de Rc=6,0. Daarboven ben je snel meer kosten aan het toevoegen die financieel niet heel veel meer opbrengen in je maandelijkse besparing. Je krijgt dan terugverdientijden op tientallen jaren voor de extra isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
De twee posts hierboven zijn precies waar ik mee zit. Fable doet het perfect energiezuinig maar schreeuwend duur. Senor Sjon, doet het meer gematigd.

Ik ben op zoek naar die middenweg.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:13:
De twee posts hierboven zijn precies waar ik mee zit. Fable doet het perfect energiezuinig maar schreeuwend duur. Senor Sjon, doet het meer gematigd.

Schreeuwend duur valt wel mee, isolatie is niet zo heel duur en een warmtepomp verdient zichzelf in 15 jaar terug en als je dan ook nog de energie die die nodig heeft zelf opwekt heb je het nog sneller terugverdient.
http://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Geen traditionele cv ketel nemen (gas), scheelt enorm in vastrecht. Gas kun je zelf niet opwekken, elektriciteit wel. Zorg dus dat je dak goed tov de zon staat.
Dat houd dus wel in dat je ook niet op gas kunt koken.

[ Voor 14% gewijzigd door ZeRoC00L op 30-01-2015 14:21 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 13:47:
[...]

Ik merk dat het veel afhankelijk is van meningen van verschillende mensen, vandaar dat ik breder orienteer dan alleen mijn architect.
Belangrijk vooral is (imho) om te kijken 'hoeveel ellende' je wilt.

Jouw architect is bekent met de materialen waarmee hij normaal werkt en waar hij ervaring mee heeft. Er zijn legio andere oplossingen mogelijk, met andere 'eigenaardigheden' die soms betere resultaten geven. Maar als jouw architect & bouwer er geen h*l van snappen, dan kan dat je bakken met geld kosten.
O ja, en heel veel dingen zijn ook gewoon smaak, sommige dingen zijn 'ideaal' voor de een, maar een ander wil er nog niet dood worden gevonden.

Kijk goed naar de leverancier/type van je ramen & kozijnen. Het type glas, maar ook het materiaal van de kozijnen bepalen 'wat er kan'. Vooral in Noorwegen en Zweden hebben ze andere ideeën bij ramen & isolatie. Qua kostprijs hoeft het niet eens zoveel uit te maken, maar de vraag is dan wel welk materiaal wil je (hout, kunststof, ...) en wat zijn dan je opties.

Dakbedekking is ook een leuke. Je kunt je zonnepanelen direct gebruiken als dakbedekking, dat bespaard je mogelijk wat geld aan dakbedekking die toch meteen weer wordt afgedekt door panelen. Qua rendement is het iets minder, maar als je voor dezelfde prijs er meer op kunt leggen heb je uiteindelijk toch winst (en een 'strakker' huis).
Maar ook een 'groene' bedekking kan een optie zijn. Dit isoleert beter als een gewoon dak en het gaat ook lang mee. Het geeft je huis ook een mooi groen tintje (als je dat wilt).

Isolatie in de muren is gewoon een must. Na-isoleren is altijd een lapmiddel en bij een muur die 'al vol' zit is het minder goed te doen. Een spouw vullen of wat foam in de kruipruimte storten is iets anders dan bij een recent huis aanpassingen doen.

Qua installaties zou ik me niet te druk maken. De terugverdientijd van de meeste WTW installaties is niet grappig. Een douche WTW (er is een topic waar ze daar aan hebben gerekend) komt nooit uit, zelfs alleen het materiaal is al amper terug te verdienen. Qua lucht verversing is het mogelijk wel een idee.
Wat ik zou doen is de architect een voorstel laten maken qua installaties in het huis (om alles binnen de norm te krijgen) en daarna gaan shoppen met die gegevens. Soms kun je voor een paar honderd euro links of rechts een 3x zo goede variant vinden. Denk aan een zuinigere vloerverwarmingspomp of een afzuigunit die beter te regelen is.
Maar let op dat je niet afgescheept wordt met een installateur van je architect of bouwer! Misschien dat je niet zozeer goedkoper uit bent bij een ander, maar wel meer kwaliteit (betere producten) krijgt voor hetzelfde geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Het feit dat je de orientatie er niet voor wilt aanpassen maakt het wel erg lastig.

De makkelijkste weg is dak vol leggen met PV (oost, west, zuid is allemaal prima) en lucht/water warmtepomp eventueel icm met een zonneboiler voor het tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ernemmer schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:17:
[...]

Schreeuwend duur valt wel mee, isolatie is niet zo heel duur en een warmtepomp verdient zichzelf in 15 jaar terug en als je dan ook nog de energie die die nodig heeft zelf opwekt heb je het nog sneller terugverdient.
http://www.warmtepomp-info.nl/rekenen/
De berekeningen die ik hier zie geven aan dat je als je over 15 jaar rekent het goedkoopst uitbent met een 107% HR ketel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deveon schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:23:
[...]

Het feit dat je de orientatie er niet voor wilt aanpassen maakt het wel erg lastig.

De makkelijkste weg is dak vol leggen met PV (oost, west, zuid is allemaal prima) en lucht/water warmtepomp eventueel icm met een zonneboiler voor het tapwater.
Wat is PV?

Gunstige kant (zuid) zit aan de straatkant. Ik wil niet volledig glas aan de straatkant ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PhotoVoltaïsche cellen. Zonnepanelen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:25:
[...]

Wat is PV?

Gunstige kant (zuid) zit aan de straatkant. Ik wil niet volledig glas aan de straatkant ;).
PV zijn zonnepanelen.

En een stukje van die site over de berekening.

CONCLUSIE IN DIT VOORBEELD:
-Met koeling voor de hele woning kost de brinewater/water warmtepomp met een inzet van 80% (berekening 2)
over 15 jaar: € 38.790,-
-Met koeling voor alleen de woonkamer en hoofdslaapkamer, koste de HR107 Cv-ketel met 2 airco-units over 15 jaar € 42.720,-
.U bespaart in deze periode met de warmtepomp € 3.930 t.o.v. de HR 107 Cv-ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TheGhostInc schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:22:
[...]

Belangrijk vooral is (imho) om te kijken 'hoeveel ellende' je wilt.

Jouw architect is bekent met de materialen waarmee hij normaal werkt en waar hij ervaring mee heeft. Er zijn legio andere oplossingen mogelijk, met andere 'eigenaardigheden' die soms betere resultaten geven. Maar als jouw architect & bouwer er geen h*l van snappen, dan kan dat je bakken met geld kosten.
O ja, en heel veel dingen zijn ook gewoon smaak, sommige dingen zijn 'ideaal' voor de een, maar een ander wil er nog niet dood worden gevonden.

Kijk goed naar de leverancier/type van je ramen & kozijnen. Het type glas, maar ook het materiaal van de kozijnen bepalen 'wat er kan'. Vooral in Noorwegen en Zweden hebben ze andere ideeën bij ramen & isolatie. Qua kostprijs hoeft het niet eens zoveel uit te maken, maar de vraag is dan wel welk materiaal wil je (hout, kunststof, ...) en wat zijn dan je opties.

Dakbedekking is ook een leuke. Je kunt je zonnepanelen direct gebruiken als dakbedekking, dat bespaard je mogelijk wat geld aan dakbedekking die toch meteen weer wordt afgedekt door panelen. Qua rendement is het iets minder, maar als je voor dezelfde prijs er meer op kunt leggen heb je uiteindelijk toch winst (en een 'strakker' huis).
Maar ook een 'groene' bedekking kan een optie zijn. Dit isoleert beter als een gewoon dak en het gaat ook lang mee. Het geeft je huis ook een mooi groen tintje (als je dat wilt).

Isolatie in de muren is gewoon een must. Na-isoleren is altijd een lapmiddel en bij een muur die 'al vol' zit is het minder goed te doen. Een spouw vullen of wat foam in de kruipruimte storten is iets anders dan bij een recent huis aanpassingen doen.

Qua installaties zou ik me niet te druk maken. De terugverdientijd van de meeste WTW installaties is niet grappig. Een douche WTW (er is een topic waar ze daar aan hebben gerekend) komt nooit uit, zelfs alleen het materiaal is al amper terug te verdienen. Qua lucht verversing is het mogelijk wel een idee.
Wat ik zou doen is de architect een voorstel laten maken qua installaties in het huis (om alles binnen de norm te krijgen) en daarna gaan shoppen met die gegevens. Soms kun je voor een paar honderd euro links of rechts een 3x zo goede variant vinden. Denk aan een zuinigere vloerverwarmingspomp of een afzuigunit die beter te regelen is.
Maar let op dat je niet afgescheept wordt met een installateur van je architect of bouwer! Misschien dat je niet zozeer goedkoper uit bent bij een ander, maar wel meer kwaliteit (betere producten) krijgt voor hetzelfde geld!

We krijgen waarschijnlijk een dak van kunstriet. Kozijnen van alunimium. Ik heb al wat gegoogled en die zijn goed geisoleerd te krijgen, zonder koudebrug.

Architect heeft geen gelieerde leveranciers. Shoppen voor installatie wil ik wel gaan doen, maar wil dat goed voorbereid/ingelezen doen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:26:
[...]

PV zijn zonnepanelen.

-Met koeling voor de hele woning kost de brinewater/water warmtepomp met een inzet van 80% (berekening 2)
-Met koeling voor alleen de woonkamer en hoofdslaapkamer, koste de HR107 Cv-ketel met 2 airco-units over 15 jaar € 42.720,-
Wie zegt dat de TS wil koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik ga daar wel standaard vanuit, het is erg goedkope comfort wat je makkelijk kan realiseren. Als je dan een duur vrijstaand huis bouwt zou ik dat iig ten zeerste aanraden. Als de TS geen koeling wilt dan kan hij inderdaad beter een CV-ketel nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 30-01-2015 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
[...]

PV zijn zonnepanelen.

Tja, maar de aanschaf is wel 10k+ over een gewone ketel. En een airco is niet iets wat iedereen heeft hangen.

Wat zou je doen, als je die 10k maar 1x mag uitgeven:
Keuken, warmtepomp, extra isolatie of .... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:25:
[...]

Wat is PV?

Dat valt ook creatief op te lossen. Bijvoorbeeld zoals in dit ontwerp:

Afbeeldingslocatie: http://www.kaswoning.nl/wp-content/uploads/overzichtsfoto-greenhouse-660x330.jpg

Al blijft het een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:29:
[...]

Tja, maar de aanschaf is wel 10k+ over een gewone ketel. En een airco is niet iets wat iedereen heeft hangen.

Wat zou je doen, als je die 10k maar 1x mag uitgeven:
Keuken, warmtepomp, extra isolatie of .... ?
Wat ik persoonlijk zou doen is het huis dan iets kleiner bouwen, zodat alles binnen budget past met een comfortabel binnenklimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Koeling neem ik zeker mee icm een wamtepomp. Dat is een stukje comfort wat je "gratis" meekrijgt. Airco hangen ga ik in ieder geval niet doen. Dat is me te duur en wordt te weinig gebruikt.

Ik heb een kavel zonder aansluitingen. Moet nog eens uizoeken wat het kost om gas aan te laten sluiten. Als ik dat niet doe heb ik die kosten ook niet, voordell voor de warmtepomp dus.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:31:
[...]
Wat ik persoonlijk zou doen is het huis dan iets kleiner bouwen, zodat alles binnen budget past met een comfortabel binnenklimaat.
Ik bedoel meer, waar zou je de eerste 10k EXTRA aan uitgeven...
Dat hij een compleet huis wil zal duidelijk zijn... zonder een voordeur is ook zo onpraktisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deveon schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:31:
[...]

Dat valt ook creatief op te lossen. Bijvoorbeeld zoals in dit ontwerp:

[afbeelding]

Al blijft het een kwestie van smaak.
Leuk desing, maar dan staat nog iedereen naar binnen te kijken...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als het om 10K gaat zie ik wel mogelijkheden mbt een warmtepomp. Als het 20k wordt niet meer.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheGhostInc schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:32:
[...]

Ik bedoel meer, waar zou je de eerste 10k EXTRA aan uitgeven...
Dat hij een compleet huis wil zal duidelijk zijn... zonder een voordeur is ook zo onpraktisch :+
Voor 10k extra zou ik de garage uitbreiden of een groen dak op de bestaande garage leggen.
De keuken, warmtepomp met koeling en isolatie heb ik dan al. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Ja uiteraard, maar dat is puur afhankelijk van je budget en je motivering. Wil je enkel geld besparen dan wil je de kortste tvt binnen jouw budget, wil je het voor het milieu doen dan wil je de hoogste energiebesparing binnen je budget. Je kan het ook puur doen vanwege een verhoogd comfort. Die voorkeuren kan je natuurlijk doorgeven aan je 'mannetje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Architect had het over Kingspan Kooltherm K8, met normale spouw kun je makkelijk RC 5 halen, met wat aanpassingen rc 8.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:34

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

PV zijn zonnepanelen.

Er wordt daar met een stroomprijs van 20 cent/kWh gerekend. Met huidige prijzen van PV kost energie echt niet meer dan 8 cent/kWh. Dus de berekening valt nog beter uit voor de warmtepomp.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zonnepanelen komen er zeker op. Heb voorbeelden gezien van riete daken met zonnepaneel en dat ziet er echt niet verkeerd uit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je de diverse oudere topics al gevonden?
nieuwbouwhuis EPC 0,6 en nu? teveel keuzes?!
Nieuw te bouwen huis zonder gasaansluiting
Huis bouwen zonder elektra en gas kosten

Mijn persoonlijke waardeloze mening: (herhaling) Zorg voor zo veel mogelijk isolatie, luchtdicht bouwen, overgedimensioneerde ventilatielucht-warmteterugwinning.
Je pui op het noordoosten is energietechnisch jammer, maar zorg in ieder geval dat er goed glas in komt. Dat houdt in: driedubbel. Is het niet voor de terugverdientijd dan wel voor het comfort; tocht en koudeval wil je niet.

Laat verder gelijk 3x25A aansluiten, vergeet het gas.
Verwarming en tapwater doe je met een lucht/water warmtepomp (9kW is genoeg voor iedereen,€5000) in combinatie met vloerverwarming en LTV convectoren.
Combineer dat met een zonneboiler, PV naar smaak toevoegen, klaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
5000 voor een warmtepomp? Dat valt niet tegen. Maar dat ding is voor bestaande huizen met radiatoren en het is excl aansluiten.

Ik wil alleen vloer/wand verwarming. Geen convectoren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Nee, dat ding kán 55 graden maken (denk aan tap/douchewater). 30 graden (vloerverwarming) vindt-ie fijner :)
Aansluiten moet je inderdaad ook (laten) doen en je moet de buitenunit ergens kwijt. Omdat er nog getekend wordt, moet het lukken om hem een goede plaats te geven.
Zelfde geldt voor het voorraadvat warm water dat je ook ergens kwijt moet. Die zit nog niet in die prijs, maar die kan je delen met de zonneboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
We zijn hier nu met z'n allen flink aan het meedenken, maar je vraag lijkt een beetje op: "ik wil een gamecomputer voor een FPS".

We kunnen met de wildste ideeën komen, maar zonder echte budget informatie komen we nergens. En 10K meer of minder is ook nogal een verschil. Bedenk ook goed of je een 'upgrade'-pad wil. Dus wil je een installatie die 'instant klaar' is, of wil je iets waar je over een jaar of 5 misschien nog een uitbreiding op kunt doen? Maar ook bijvoorbeeld, heb je een bad? Dat verwacht iets meer warm water dan een paar minuten douchen (en wat voor douche je hebt maakt ook uit).
Heb je een in-line boiler in je keuken, of verwacht je alles vanaf je CV-unit-ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier staat het zelf ( laten ) bouwen van een woning ook nog op het verlanglijstje. Als je de keuze hebt tussen Rc = 6 en Rc = 10 dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn.

Even snel een bierviltberekening gemaakt met RC=6 en RC=10

Assumptions
  • Oppervlak: 18x6,5m
  • 3 verdiepingen ( 2,6, 2,4 en 2,4m hoog )
  • Plat dak
  • Vrijstaand, 30% van je muren is voorzien van glas ( driedubbel Rc = 2 )
Ik kom dan op de volgende oppervlaktes ( en ik hoop dat ik hier geen rekenfout in heb gemaakt :P )
  • Vloer: 117m2
  • Dak: 117m2
  • Muren: 253m2
  • Glas: 108m2
Warmteverlies bij buitentemperatuur van 3 graden en binnen 20 graden.
  • RC=6: 2306W ( Zonder het glas: 1382W )
  • RC=10: 1753W ( Zonder het glas: 829W )
Bij -20
  • RC=6: 5427W ( Zonder het glas: 3252W )
  • RC=10: 4126W ( Zonder het glas: 1951W )
Dat zijn toch nog aardige verschillen wat je niet hoeft te verwarmen. Dat scheelt je straks net misschien een kleinere maat warmtepomp.

Je ziet trouwens ook dat je glas nog aardig invloed kan hebben :).

Voor wat betreft je warmtevoorziening:

Maak dit centraal rondom een groot warmtevat. Vanuit dit vat verwarm je je huis ( liefst inderdaad vloerverwarming en wandverwarming met lage temperaturen! ). Daarna sluit je bijvoorbeeld een warmtepomp en een zonneboiler aan op dit vat voor het verwarmen er van.

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 30-01-2015 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TheGhostInc schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:20:
We zijn hier nu met z'n allen flink aan het meedenken, maar je vraag lijkt een beetje op: "ik wil een gamecomputer voor een FPS".
Die vergelijking staat als een tang op een varken. :P

Budget heeft er niet zoveel mee te maken. Ik geef dat het mijn gaat om economische haalbaarheid. Nu 10K meer om 11K te besparen in 10 jaar is wellicht interessant.

Mbt isolatie hetzelfde. Uit reacties begrijp ik dat RC 6 economisch verantwoord is. Daarboven is elke RC erg duur. DAt soort dingen zijn interessant om te weten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nu kan je ook uitrekenen wat het extra aan isolatie en detaillering kost. Min 20 graden komt nauwelijks voor, ik schrik niet van 550W verschil op zo'n ruimte eigenlijk. Dat zijn lomp gezegd 2 zonnepanelen van 275W?

[ Voor 67% gewijzigd door Señor Sjon op 30-01-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:09
Er zijn maar weinig mensen die 10k extra hebben. Dit zal geleend moeten worden, en de banken zitten ook met de maximale leennorm. Dus budget heeft zeker invloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

550 watt extra verlies = 1.5 kuub gas (=€1) per dag.
Vind ik wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

-20 is wel de temperatuur waar je rekening mee moet houden. Het komt niet vaak voor, maar het komt wel voor. 550W is op dagbasis toch weer 550*( 24 * 3600 ) / 1000 / 1000 = 47,52MJ aan warmteverlies. Om dat te compenseren heb je omgerekend 1,35m3 gas nodig of 13,2kWh ( of met een warmtepomp met een COP van 4 ) ==> 3,3kWh.

Bij -20 praat je over 1.3kW. En dan gaat het aardig in de papieren lopen.

Als je het normale verlies omrekent dan heb je bij -20 met een RC van 6 13,3m3 gas nodig. Met een RC van 10 10,1m3.

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 30-01-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
ik heb geen idee hoe avontuurlijk je wilt zijn, maar ik ben erg gefascineerd door concepten die EPS (piepschuim) en houtskelet gebruiken, zie oa:

http://www.popup-house.com/
http://www.bouwzelfeenhuis.nl/hoe-werkt-het/

mogelijke voordelen:
licht dus minder fundering nodig
snel te bouwen
goede isolatie

nadelen:
niet gebruikelijk dus wellicht valkuilen die nog niet bekend zijn
hoe lang blijft het staan...?

[ Voor 31% gewijzigd door Fr33z op 30-01-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:39:
Er zijn maar weinig mensen die 10k extra hebben. Dit zal geleend moeten worden, en de banken zitten ook met de maximale leennorm. Dus budget heeft zeker invloed
Op de kosten van deze woning is 10K ongeveer 1,7% vandaar dat die kosten niet zo belangrijk zijn. Heeft dus bijna geen invloed.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 30-01-2015 15:47 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mkleinman schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:42:
-20 is wel de temperatuur waar je rekening mee moet houden. Het komt niet vaak voor, maar het komt wel voor. 550W is op dagbasis toch weer 550*( 24 * 3600 ) / 1000 / 1000 = 47,52MJ aan warmteverlies. Om dat te compenseren heb je omgerekend 1,35m3 gas nodig of 13,2kWh ( of met een warmtepomp met een COP van 4 ) ==> 3,3kWh.

Bij -20 praat je over 1.3kW. En dan gaat het aardig in de papieren lopen.

Als je het normale verlies omrekent dan heb je bij -20 met een RC van 6 13,3m3 gas nodig. Met een RC van 10 10,1m3.
-20 is veel te laag. Wellicht 1 keer in de 5 jaar midden in de nacht, wanneer het eigenlijk niet relevant is.

-15 overdag kan ik me wel iets bij voorstellen, al zou ik om dat op te vangen ook een elektrisch kacheltje aan willen schaffen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:48:
[...]

-20 is veel te laag. Wellicht 1 keer in de 5 jaar midden in de nacht, wanneer het eigenlijk niet relevant is.

-15 overdag kan ik me wel iets bij voorstellen, al zou ik om dat op te vangen ook een elektrisch kacheltje aan willen schaffen.
Het komt dan misschien niet veel voor maar het komt wel voor. En juist 's nachts in het relevant wanneer je verlies van je schil het grootst is.

En een elektrisch kacheltje is leuk en daarmee krijg je je woonkamer misschien nog een beetje warm. Maar de rest van het huis? Ik spreek uit ervaring. Ik heb met een elektrisch kacheltje mijn zonnestroomoverschot afgefakkeld in mijn woonkamer.

Als ik een huis zou bouwen zou ik uitgaan van -20 als meest extreme waarde en vanuit daar gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mkleinman schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:31:
[...]

Hier staat het zelf ( laten ) bouwen van een woning ook nog op het verlanglijstje. Als je de keuze hebt tussen Rc = 6 en Rc = 10 dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn.

Even snel een bierviltberekening gemaakt met RC=6 en RC=10

Assumptions
  • Oppervlak: 18x6,5m
  • 3 verdiepingen ( 2,6, 2,4 en 2,4m hoog )
  • Plat dak
  • Vrijstaand, 30% van je muren is voorzien van glas ( driedubbel Rc = 2 )
Ik kom dan op de volgende oppervlaktes ( en ik hoop dat ik hier geen rekenfout in heb gemaakt :P )
  • Vloer: 117m2
  • Dak: 117m2
  • Muren: 253m2
  • Glas: 108m2
Warmteverlies bij buitentemperatuur van 3 graden en binnen 20 graden.
  • RC=6: 2306W ( Zonder het glas: 1382W )
  • RC=10: 1753W ( Zonder het glas: 829W )
Bij -20
  • RC=6: 5427W ( Zonder het glas: 3252W )
  • RC=10: 4126W ( Zonder het glas: 1951W )
Dat zijn toch nog aardige verschillen wat je niet hoeft te verwarmen. Dat scheelt je straks net misschien een kleinere maat warmtepomp.

Je ziet trouwens ook dat je glas nog aardig invloed kan hebben :).

Voor wat betreft je warmtevoorziening:

Maak dit centraal rondom een groot warmtevat. Vanuit dit vat verwarm je je huis ( liefst inderdaad vloerverwarming en wandverwarming met lage temperaturen! ). Daarna sluit je bijvoorbeeld een warmtepomp en een zonneboiler aan op dit vat voor het verwarmen er van.
Deze berekening is leuk, maar kun je het ook financieel maken? Wat kost het om van RC 6 naar 10 te gaan en wat bespaar je ermee? Mijn huis wordt 50% glas. RC 10 voor de muren is dan wellicht niet zo interessant...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mkleinman schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:55:
[...]

Het komt dan misschien niet veel voor maar het komt wel voor. En juist 's nachts in het relevant wanneer je verlies van je schil het grootst is.

En een elektrisch kacheltje is leuk en daarmee krijg je je woonkamer misschien nog een beetje warm. Maar de rest van het huis? Ik spreek uit ervaring. Ik heb met een elektrisch kacheltje mijn zonnestroomoverschot afgefakkeld in mijn woonkamer.

Als ik een huis zou bouwen zou ik uitgaan van -20 als meest extreme waarde en vanuit daar gaan rekenen.
's nachts lig ik in mijn bed, 's ochtends even lekker de openhaard aan om warm te worden, niets mis mee. Maar ook hier geld, wat kost het extra om met -20 er nog lekker bij te zitten....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Proton_ schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:42:
550 watt extra verlies = 1.5 kuub gas (=€1) per dag.
Vind ik wel de moeite waard.
ik betwijfel of dit de moeite is. Stel het is ongeveer de heflt van het jaar tijd om bij te verwarmen, dan scheelt het zo'n 180 euro per jaar. Dat is natuurlijk wel geld, over 20 jaar is het 3600 euro. Toch denk ik niet dat je voor 3600 euro van RC6 naar RC10 kunt,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:57:
's nachts lig ik in mijn bed, 's ochtends even lekker de openhaard aan om warm te worden, niets mis mee. Maar ook hier geld, wat kost het extra om met -20 er nog lekker bij te zitten....
Open haard?

Gesloten haard hoop ik met luchttoevoer van buiten :)
Knoop die ook aan je warmwatervoorraadvat voor extra bonus (minder oververhitte woonkamer, gratis douchen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Fr33z schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:59:
[...]

ik betwijfel of dit de moeite is. Stel het is ongeveer de heflt van het jaar tijd om bij te verwarmen, dan scheelt het zo'n 180 euro per jaar. Dat is natuurlijk wel geld, over 20 jaar is het 3600 euro. Toch denk ik niet dat je voor 3600 euro van RC6 naar RC10 kunt,.
Het is (afhankelijk van de plek) misschien 1x per jaar -20. ;) Dan is rekenen op extremen niet zo handig denk ik. Niet op besparingsniveau in ieder geval, mogelijk wel op de capaciteit van de installatie. Overigens, gaan die normen er niet van uit dat je huis binnen 1 uur op die temperatuur moet zijn? Dat is/was altijd met Woningborg het geval, maar dit zorgt wellicht ook voor overcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:27:
[...]

Het is (afhankelijk van de plek) misschien 1x per jaar -20. ;) Dan is rekenen op extremen niet zo handig denk ik. Niet op besparingsniveau in ieder geval, mogelijk wel op de capaciteit van de installatie. Overigens, gaan die normen er niet van uit dat je huis binnen 1 uur op die temperatuur moet zijn? Dat is/was altijd met Woningborg het geval, maar dit zorgt wellicht ook voor overcapaciteit.
Half NL rijdt in een auto voor 1x per jaar ;)

Maar... je kunt natuurlijk ook kijken naar een open haard (houtkachel). Als het dan echt een keer -20 wordt en je CV lijkt het niet meer te trekken dan heb je het met een paar blokjes hout zo weer warm. Maar dat hangt meer af van wat je wilt.
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:56:
[...]
Deze berekening is leuk, maar kun je het ook financieel maken? Wat kost het om van RC 6 naar 10 te gaan en wat bespaar je ermee? Mijn huis wordt 50% glas. RC 10 voor de muren is dan wellicht niet zo interessant...
Heb je hiervoor niet een architect die daarvoor betaald wordt?

Vanuit een DIY perspectief is er best leuk te rekenen aan 1 component, maar ik denk dat er niemand is die voor jouw huis kan bepalen wat de meerkosten zijn aan arbeid & tijd (kosten) naast de materiaalkosten. Als je uren 'gratis' zijn, dan is er nog wel wat te rekenen, maar zonder een uurprijs, aantal uur & meerprijs die jij betaald voor het materiaal.
(Nog even los ervan dat jouw ontwerp constructief misschien moet worden aangepast om een dergelijke verandering te kunnen maken, daarom -> architect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
L
Proton_ schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:13:
[...]

Open haard?

Gesloten haard hoop ik met luchttoevoer van buiten :)
Knoop die ook aan je warmwatervoorraadvat voor extra bonus (minder oververhitte woonkamer, gratis douchen).
Ja open haard en die knoop ik nergens aan....veel te gevaarlijk....

Deze wordt het waarschijnlijk:

Afbeeldingslocatie: http://blog.vkvvisuals.com/wp-content/uploads/2014/10/The-Gyro-Focus-stove-another-beauty-from-the-French-company-Focus-creating-warmth-in-this-ubercool-setting-via-Art-Design-and-Home-770x422.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Ik zou zeker een douche WTW toepassen. Verticale douche wtw pijp van Technea (toch wel de betere van de markt) kost bijvoorbeeld rond de 400 euro. Andere aanpassingen zijn eigenlijk nauweliljks aanpassingen, gezien je de woning vanaf scratch ontwerpt.
Hij kan wellicht niet snel uit als je iedere dag 5 minuten doucht onder het zuinigste straaltje (zeer lange terugverdientijd), maar als je een gezin hebt en/of een luxe regendouche waar je dan ook nog eens wat langer onderstaat, dan is het gauw terugverdient, en dat met een vrij kleine investering.

Enige wat er hoeft te gebeuren bij een typische woning met badkamer op 1e verdieping is de afvoer van bad en/of douche apart naar de leidingkoof routen, zodat naast de dikke rioolpijp (van wc etc) er een aparte 40 of tegenwoordig 50mm afvoerpijp naar beneden gaat. Die gaat 2 meter lager alsnog de rioolpijp in, nadat het water door douche WTW pijp is gelopen.

[ Voor 19% gewijzigd door !null op 30-01-2015 17:18 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06 22:06

Jack

MHz Matters

Om het iets minder extreem te houden, kan je eens kijken naar lage energiewoningen.
Dat is met een Rc waarde van 6 à 7 en een energie verbruik van max. 60kWh per m2 per jaar.
Huizen uit bouwjaar 2010 zitten rond de 100kWh per m2 per jaar, sinds dit jaar zijn de normen weer aangescherpt, maar exacte waardes voor nu weet ik zo niet.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
!null schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:16:
[...]

Ik zou zeker een douche WTW toepassen. Verticale douche wtw pijp van Technea (toch wel de betere van de markt) kost bijvoorbeeld rond de 400 euro. Andere aanpassingen zijn eigenlijk nauweliljks aanpassingen, gezien je de woning vanaf scratch ontwerpt.
Hij kan wellicht niet snel uit als je iedere dag 5 minuten doucht onder het zuinigste straaltje (zeer lange terugverdientijd), maar als je een gezin hebt en/of een luxe regendouche waar je dan ook nog eens wat langer onderstaat, dan is het gauw terugverdient, en dat met een vrij kleine investering.

Enige wat er hoeft te gebeuren bij een typische woning met badkamer op 1e verdieping is de afvoer van bad en/of douche apart naar de leidingkoof routen, zodat naast de dikke rioolpijp (van wc etc) er een aparte 40 of tegenwoordig 50mm afvoerpijp naar beneden gaat. Die gaat 2 meter lager alsnog de rioolpijp in, nadat het water door douche WTW pijp is gelopen.
De WTW pijp waar je afvalwater inzit zal toch ergens ook je vers warm water pijp tegen moeten komen? hoe gaat anders de warmteoverdracht?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Niet de warm water leiding, maar de koud water leiding. Die omhoog gaat naar cv en/of badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
!null schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 18:49:
Niet de warm water leiding, maar de koud water leiding. Die omhoog gaat naar cv en/of badkamer.
Waar zit de besparing dan? Ik krijg dan toch alleen maar meer water uit de douche?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20

Dat valt goed te combineren. Slaapkamer op het oosten, dan wordt je wakker met de opgaande zon. Keuken en Woonkamer op het zuiden en het westen zodat je overdag de zon hebt.
Alle ruimtes die je niet zoveel gebruikt (WC, badkamer, berging, hal, etc) op het noorden.
- Compact bouwen
800m3, niet groter ;)
Compact in de zin van GBO / schiloppervlak = compactheidsfactor (dimensieloos getal).
Een vrijstaand huis van 100m2:
5 * 20 = 50m omtrek
10 * 10 = 40m omtrek
40m omtrek is 20% minder warmteverlies dan 50m.
- Luchtdicht bouwen
Hoezo maak je je daar zorgen om?
Als je die pui open zet kun je gemakkelijk je tuin in lopen. O-) Wat zou er nog meer moeten gebeuren? :?

Ik zou me meer afvragen wat er 's winters gebeurt in een luchtlek (=conventioneel) huis. Dan zit je op de tocht op de bank... 8)7
Ja en nee.
Ja, want in NL wordt bijna altijd met forfaitaire waardes gerekend, dus bijna niemand let er consequent op.
Nee, want het blijft gewoon bouwen.
Lucht.
- Goed isoleren
Hoe dat? Muren van 50cm?
Met PIR niet perse. Met andere slimme isolatieoplossingen ook niet.
Denk ICF of HSB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 19:12:
[...]

Waar zit de besparing dan? Ik krijg dan toch alleen maar meer water uit de douche?
Koud water wordt opgewarmd door het warme water van het doucheputje via een warmtewisselaar (buis in buis). Dus je hoeft minder warm water bij te mengen voor de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 19:12:
[...]

Zoals Senor Sjon al zegt. Zie verder deze pagina, en dan de onderste alinea "installatie"
http://www.technea.nl/home/prod=19/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:14:
L
[...]
Ja open haard en die knoop ik nergens aan....veel te gevaarlijk....

Deze wordt het waarschijnlijk:

Afbeeldingslocatie: http://blog.vkvvisuals.com/wp-content/uploads/2014/10/The-Gyro-Focus-stove-another-beauty-from-the-French-company-Focus-creating-warmth-in-this-ubercool-setting-via-Art-Design-and-Home-770x422.jpg
Alsof zo'n haard niet gevaarlijk is. Leuk met kleine kinderen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 18:16
Jack schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 17:29:
Om het iets minder extreem te houden, kan je eens kijken naar lage energiewoningen.
Dat is met een Rc waarde van 6 à 7 en een energie verbruik van max. 60kWh per m2 per jaar.
Huizen uit bouwjaar 2010 zitten rond de 100kWh per m2 per jaar, sinds dit jaar zijn de normen weer aangescherpt, maar exacte waardes voor nu weet ik zo niet.
Ik zie TS weer veel terugkrabbelen en weinig van de oorspronkelijke ambities. :(

60kWh/m2 is echt doodsimpel om te halen. We zitten hier al beneden de 34, en dan hebben we voor mijn gevoel echt niet heel veel gedaan. TVT: 7,9 jaar. Comfort verbetering: aanzienlijk.

Bedenk ook eens wat het verschil is in echte kosten. Wil je 300 euro per maand of 30 euro per maand betalen voor je energie? Het verschil over een periode van 10 jaar ligt toch boven de 30K. Kun je iets leuks mee doen. En dan ga ik ervan uit dat gas over 10 jaar nog steeds hetzelfde kost. Wat geld per maand besparen mag dus gerust iets kosten, nog afgezien van de hogere waarde van de woning over enkele jaren i.v.m. hoger comfort.

Wat betreft de isolatie: pak gewoon de dikste K8 variant. Die is RC=8, kost je ca. 13 euro/m2 meer t.o.v. de standaard dikte die nu nodig is. Een andere optie is 2 lagen plaatsen, zowel horizontaal als verticaal versprongen. Maar dat is iets meer werk, dus zijn de kosten relatief wat hoger.

Het glas: pak triple 0,4-0,5. Beter isolerend glas zorgt voor meer comfort. Niet alleen door het lagere verlies aan warmte, maar ook door de betere geluidsisolatie. Glas zorgt voor gratis warmte in huis, mits je het op de juiste plaats gebruikt. Dat is dus op het zuiden. Glas op het noorden zorgt voor gratis afkoeling, zeker in de winter. Eigen keuze.

Een veel groter probleem wordt de luchtdichtheid. De gemiddelde bouwer hier heeft nog steeds problemen met nauwkeurig en netjes werken. Stukken isolatie die afgebroken zijn, kieren, etc. Een goede afspraak over de prestaties is imho een must. Desnoods een stevige boeteclausule opnemen in het contract.

De hoeveelheid benodigde verwarming is afhankelijk van het bovenstaande. Als je het goed aanpakt is een houtkachel eigenlijk onmogelijk. Die stookt de woning namelijk veel en veel te warm. Ook is de extra afvoer een drama qua warmteverlies. Een goede lucht-water warmtepomp is waarschijnlijk een veel betere keuze. Voor je beeldvorming: goed geïsoleerd betekent dat je van maart tot en met november in je T-shirt rondloopt zonder te stoken. Dus hang een TV op in de keuken en zet er een haardfilm op. Heb je vaker plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Plaatje van het oorspronkelijke plan. Let vooral op oriëntatie en plaats van de garage t.o.v. huis, waardoor veel licht en zon weggenomen wordt. Het huis gespiegeld op de kavel neerzetten, dus de garage links, zou al beter zijn.
artbij in "Ervaringen met het bouwen van een huis"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:46:
[...]

Op de kosten van deze woning is 10K ongeveer 1,7% vandaar dat die kosten niet zo belangrijk zijn. Heeft dus bijna geen invloed.
Zeg dan gelijk dat je 588k te besteden hebt. Toch zul je versteld staan hoeveel invloed 10k kan hebben op comfort, WAF en onverwachte kosten die boven komen drijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:19:
[...]

Zeg dan gelijk dat je 588k te besteden hebt. Toch zul je versteld staan hoeveel invloed 10k kan hebben op comfort, WAF en onverwachte kosten die boven komen drijven.
Ik bouw een vrijstaande woning van 800m3, wat had je gedacht? :)

Daarom ook dit topic, als het veel oplevert is er vast wel ergens 10 k te vinden ;).

Wat is waf?

[ Voor 12% gewijzigd door Artbij op 30-01-2015 21:39 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ericplan schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 20:41:
Plaatje van het oorspronkelijke plan. Let vooral op oriëntatie en plaats van de garage t.o.v. huis, waardoor veel licht en zon weggenomen wordt. Het huis gespiegeld op de kavel neerzetten, dus de garage links, zou al beter zijn.
artbij in "Ervaringen met het bouwen van een huis"
We hebben graag s middag en s avonds zon, daarom staat de garage daar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-04 13:48

MorgothG

deftones

dus, je maakt een post waar een commercieel belang aan hangt, en je doet dat in iemand anders zijn topic.....
Stuur mij even een berichtje om te kijken hoe en wat.
T.

[ Voor 84% gewijzigd door teacher op 30-01-2015 22:02 ]

Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bezuiniger schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 20:28:
[...]

Ik zie TS weer veel terugkrabbelen en weinig van de oorspronkelijke ambities. :(

60kWh/m2 is echt doodsimpel om te halen. We zitten hier al beneden de 34, en dan hebben we voor mijn gevoel echt niet heel veel gedaan. TVT: 7,9 jaar. Comfort verbetering: aanzienlijk.

Bedenk ook eens wat het verschil is in echte kosten. Wil je 300 euro per maand of 30 euro per maand betalen voor je energie? Het verschil over een periode van 10 jaar ligt toch boven de 30K. Kun je iets leuks mee doen. En dan ga ik ervan uit dat gas over 10 jaar nog steeds hetzelfde kost. Wat geld per maand besparen mag dus gerust iets kosten, nog afgezien van de hogere waarde van de woning over enkele jaren i.v.m. hoger comfort.

Wat betreft de isolatie: pak gewoon de dikste K8 variant. Die is RC=8, kost je ca. 13 euro/m2 meer t.o.v. de standaard dikte die nu nodig is. Een andere optie is 2 lagen plaatsen, zowel horizontaal als verticaal versprongen. Maar dat is iets meer werk, dus zijn de kosten relatief wat hoger.

Het glas: pak triple 0,4-0,5. Beter isolerend glas zorgt voor meer comfort. Niet alleen door het lagere verlies aan warmte, maar ook door de betere geluidsisolatie. Glas zorgt voor gratis warmte in huis, mits je het op de juiste plaats gebruikt. Dat is dus op het zuiden. Glas op het noorden zorgt voor gratis afkoeling, zeker in de winter. Eigen keuze.

Een veel groter probleem wordt de luchtdichtheid. De gemiddelde bouwer hier heeft nog steeds problemen met nauwkeurig en netjes werken. Stukken isolatie die afgebroken zijn, kieren, etc. Een goede afspraak over de prestaties is imho een must. Desnoods een stevige boeteclausule opnemen in het contract.

De hoeveelheid benodigde verwarming is afhankelijk van het bovenstaande. Als je het goed aanpakt is een houtkachel eigenlijk onmogelijk. Die stookt de woning namelijk veel en veel te warm. Ook is de extra afvoer een drama qua warmteverlies. Een goede lucht-water warmtepomp is waarschijnlijk een veel betere keuze. Voor je beeldvorming: goed geïsoleerd betekent dat je van maart tot en met november in je T-shirt rondloopt zonder te stoken. Dus hang een TV op in de keuken en zet er een haardfilm op. Heb je vaker plezier van.
Terugkrabbelen? Weinig terugzien? Waar heb je het over....? Trouwens wel apart, bij tweakers komt de eerste zure reactie pas na 3 pagina's. Dat duurde op een ander forum maar een paar posts..... ;)

Bedankt trouwens alle anderen voor de waardevolle posts.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Wij hebben ons eigen huis getekend. Vervolgens een bouwer gezocht die paste bij onze wensen. Dat was niet zozeer Passiefhuis, maar wel zuinig en milieuvriendelijk.

Het is daarom een modern uitziende houtskelet woning geworden. Dat zie je aan de buitenkant overigens niet, want daar zijn gewoon stenen muren.

Qua zuinigheid hebben we het volgende gedaan,
  • All electric. Geen gasaansluiting vanwege de kosten (vastrecht) en het is geen hernieuwbare energie.
  • Oriëntatie gunstig op de zon voor de zonnepanelen.
  • Koude kant weinig en kleine ramen. Warme kant juist grote ramen.
  • Extra isolatielaag bij alle buitenmuren.
  • Groendak
  • Douche WTW
  • Ventilatiesysteem met WTW
  • Overal tripane glas.
  • Voorbereiding (leidingwerk) voor regenwateropvang
  • Zonnepanelen
  • Lage temperatuur verwarming op basis van aardwarmte via vloerverwarming
  • Zuinige apparatuur (koelkast, vaatwasser, televisies, receivers/decoders, etc.)
Vergeten of onvoldoende:
  • Buitendeuren zijn helemaal van hout en zouden beter geïsoleerd kunnen zijn (laagjes).
  • Meer ruimte voor zonnepanelen.
  • Ik vermoed dat er een koude-brug op de verdiepingsvloeren zit, maar ik heb nog geen warmtebeelden gemaakt.
  • Het rendeert nog niet om sommige apparatuur zoals bijvoorbeeld onze wasmachine te vervangen.
  • Compressor/pomp van de warmtepomp kan redelijk luidruchtig zijn en dus hadden we die misschien in een garage (2 in plaats van 1 deur verder) moeten plaatsen.
  • Warmtepomp kan niet (online) uitgelezen worden. Ik zou graag willen weten wanneer de compressor aan het werk is, wanneer er gepompt wordt en wanneer er elektrisch bijverwarmt wordt.
Er zijn ook nadelen, maar die kunnen ook ontstaan in "gewone" huizen.
  • In de zomer kan het snel warm worden door de grote ramen.
  • Ik denk dat het platte dak onvoldoende geïsoleerd is, maar mogelijk is er ook een andere oorzaak. Zowel in de zomer als de winter lijkt het te warm/koud. Echter hebben we daar nog nooit de verwarming aan gehad.
  • Het huis warmt heel snel op als we wat bezoek hebben, maar dan zetten we een deur open en is het probleem opgelost.
  • We hebben eens in de winter een lange reis gemaakt en dus de verwarming overal uit gezet. Het koste enkele dagen om de boel weer een beetje op temperatuur te hebben. 's Avonds ovengerechten eten en de haard aan hielp wel een beetje.
  • Ieder verzekeraar kijkt anders naar de woning. De ene stelt dat die van hout is en de ander weer van steen. Het is maar net welke definitie ze gebruiken. Dat kan fors schelen in de premie.
Het is fijn als je op de een of andere manier ergens ook wat stralingswarmte kan hebben. Een haard is dan prettig. Bij een goed geïsoleerd huis doet het er niet zoveel toe wat het rendement van een haard is. Mogelijk is het verstandig om juist voor een kleine haard met hoog rendement te kiezen.

Wij kunnen met onze warmtepomp gelukkig zowel koelen als verwarmen en kunnen dit ook per ruimte instellen. Ramen kunnen bij ons ook gewoon open (in tegenstelling tot passiefhuizen).

Ondanks dat ik denk dat we goede bouwer gekozen hadden voor onze wensen bleek destijds toch dat veel technieken voor hun ook nieuw te zijn. Voor ons was het ook de eerst keer, dus ook wij hebben allerlei praktische fouten gemaakt.

We hebben een energierekening van 60 euro per maand exclusief de zonnepanelen. We leveren voor circa 50 euro terug en betalen dus effectief 10 euro. Daarnaast is er nog een leuke subsidie. Overigens is dit een vrij grote vrijstaande woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:27:
[...]

Ik bouw een vrijstaande woning van 800m3, wat had je gedacht? :)

Daarom ook dit topic, als het veel oplevert is er vast wel ergens 10 k te vinden ;).

Wat is waf?
waf = wife acceptance factor, oftewel je vrouw moet het er ook mee eens zijn / gelukkig bij zijn

ik vind het een groot budget voor 800 kuub. Zelf bouw ik een 1100 kuub woning (grote lege zolder t.b.v. snooker, dus weinig kosten daar) voor 320.000 exclusief grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:55:
[...]

waf = wife acceptance factor, oftewel je vrouw moet het er ook mee eens zijn / gelukkig bij zijn

ik vind het een groot budget voor 800 kuub. Zelf bouw ik een 1100 kuub woning (grote lege zolder t.b.v. snooker, dus weinig kosten daar) voor 320.000 exclusief grond.
Ik laat het bouwen, doe niets zelf. En reken met 380 per m3. Hoe komt het dat jij zo goedkoop bouwt?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
380 x 1100 is 418k, dat scheelt dus 100 k.

Ik bouw met het oog op de toekomst, zoals het nu lijkt, goed isolatie (RC=7 en tripple glas). Daarnaast alles vloerverwarming lage temp. wel met ketel aangezien ik niet 10k over heb om een warmtepomp te nemen. Daarnaast vind ik dat op dit forum erg snel naar een lucht-water gewezen wordt, terwijl de gebruikservaringen zeer wisselend zijn en er hier zelden over het geluid gesproken wordt (~60 dB).

1 badkamer, geen 2. Keuken kun je voor 30k halen, maar als je goed shopt heb je hetzelfde voor 10-15k. Duitse aannemer scheelt ook aanzienlijk.

Daarnaast als ik het plaatje van die hangende houtkachel zag, dan weet ik zeker dat jij een veel duurdere smaak hebt dan ik. Ik bouw degelijk, afwerking doe ik zelf en stop veel tijd in de voorbereiding. ter info: ik ben al een jaar bezig en nu pas ligt de vergunning bij de gemeente. Heb met zeker 10 bouwbedrijven gesproken, aantal een offerte laten maken, meerdere revisies op de offertes en uiteindelijk een (zoveel mogelijk) rationele keuze gemaakt. Uiteraard ook referenties opgevraagd EN gechecked. Dus een adressenlijst opvragen en aanbellen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:31:
[...]
We hebben graag s middag en s avonds zon, daarom staat de garage daar.
Kan je uitleggen waar je dan denkt te gaan zitten? Alleen hoog zomer draait de zon door het westen heen. De rest van het jaar krijg je in de woonkamer geen zon te zien.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 22:03:
380 x 1100 is 418k, dat scheelt dus 100 k.

Ik bouw met het oog op de toekomst, zoals het nu lijkt, goed isolatie (RC=7 en tripple glas). Daarnaast alles vloerverwarming lage temp. wel met ketel aangezien ik niet 10k over heb om een warmtepomp te nemen. Daarnaast vind ik dat op dit forum erg snel naar een lucht-water gewezen wordt, terwijl de gebruikservaringen zeer wisselend zijn en er hier zelden over het geluid gesproken wordt (~60 dB).

1 badkamer, geen 2. Keuken kun je voor 30k halen, maar als je goed shopt heb je hetzelfde voor 10-15k. Duitse aannemer scheelt ook aanzienlijk.

Daarnaast als ik het plaatje van die hangende houtkachel zag, dan weet ik zeker dat jij een veel duurdere smaak hebt dan ik. Ik bouw degelijk, afwerking doe ik zelf en stop veel tijd in de voorbereiding. ter info: ik ben al een jaar bezig en nu pas ligt de vergunning bij de gemeente. Heb met zeker 10 bouwbedrijven gesproken, aantal een offerte laten maken, meerdere revisies op de offertes en uiteindelijk een (zoveel mogelijk) rationele keuze gemaakt. Uiteraard ook referenties opgevraagd EN gechecked. Dus een adressenlijst opvragen en aanbellen maar.
Wij zijn pas in de eerste schetsfase dus rekenen met een gemiddeld getal dat volgens de architect bij onze

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 22:17:
[...]

Wij zijn pas in de eerste schetsfase dus rekenen met een gemiddeld getal dat volgens de architect bij onze
Daar is ook niets mis mee, maar zoals je het nu zegt reken je met dit getal. Maar in hoeverre heb je zoveel budget? Dat is toch veel belangrijker? Als je precies 588k hebt is er niets mis mee.

Hou alleen rekening met onverwachte kosten. bv weet je al de draagkracht van de grond? heipalen nodig? zeg maar dag tegen 10k. tuin meegenomen in budget?

Het is leuk dat je architect een kuubseenheidprijs maakt, maar wat valt daar dan allemaal onder?
Ik heb geen architect (vrouw kan goed tekenen en is creatief), wij beiden hebben een technische achtergrond en ik schakel op allerlei gebieden specialisten in. Een architect vind ik meer een generalist, niets mis mee als je niet weet wat je wil, maar wij weten bouwtechnisch gezien (na 1 jaar) precies wat we willen. Installatietechnisch, isolatie en warmteterugwinning ligt dat wat anders, aangezien daar veel variabelen komen kijken, precies waar jou topictitel om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Voor het oververhitten in de zomer maar wel gebruik kunnen maken van de zon in de winter is een simpele oplossing. Zorg op de zuidzijde voor een oversteek als natuurlijke zonwering.

Zoiets

Afbeeldingslocatie: http://www.030-architecten.nl/media/030_schema-zon.jpg
PolderPloer! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 22:03:
Daarnaast vind ik dat op dit forum erg snel naar een lucht-water gewezen wordt, terwijl de gebruikservaringen zeer wisselend zijn en er hier zelden over het geluid gesproken wordt (~60 dB).
Ik was ook bang voor het geluid, ik heb sinds maart vorig jaar een L/W hybride warmtepomp. Ik heb bij iemand anders naast de warmtepomp gestaan en dat valt qua geluid 100% mee.Hij hangt bij mij buiten tegen de muur bij de slaapkamer van mijn zoontje, en op 100% vermogen moet je goed je best doen om hem te horen binnen. Van de buren heb ik nog helemaal niets gehoord :)

Intussen 1257kWh in de warmtepomp gestopt en 90% minder gasverbruik tot nu toe :)

[ Voor 93% gewijzigd door mkleinman op 30-01-2015 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 22:27:
[...]

Daar is ook niets mis mee, maar zoals je het nu zegt reken je met dit getal. Maar in hoeverre heb je zoveel budget? Dat is toch veel belangrijker? Als je precies 588k hebt is er niets mis mee.

Hou alleen rekening met onverwachte kosten. bv weet je al de draagkracht van de grond? heipalen nodig? zeg maar dag tegen 10k. tuin meegenomen in budget?

Het is leuk dat je architect een kuubseenheidprijs maakt, maar wat valt daar dan allemaal onder?
Ik heb geen architect (vrouw kan goed tekenen en is creatief), wij beiden hebben een technische achtergrond en ik schakel op allerlei gebieden specialisten in. Een architect vind ik meer een generalist, niets mis mee als je niet weet wat je wil, maar wij weten bouwtechnisch gezien (na 1 jaar) precies wat we willen. Installatietechnisch, isolatie en warmteterugwinning ligt dat wat anders, aangezien daar veel variabelen komen kijken, precies waar jou topictitel om gaat.
Ik wil bouwen voor 300.000,- maar heb meer dan genoeg speling. Vandaar ook dat ik 10k meer uit zou kunnen geven als dat moet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 22:57:
[...]

Ik wil bouwen voor 300.000,- maar heb meer dan genoeg speling. Vandaar ook dat ik 10k meer uit zou kunnen geven als dat moet.
Dat is vreemd, je wilt voor 300k, maar je architect gaat uit van 400k. Als je nu al zo denkt, kan het niet anders dat het duurder gaat uitvallen als oorspronkelijk gepland. Ik snap dat je meer ruimte hebt en 10k extra is niet erg, zeker als je die terug kunt verdienen. Maar ik krijg tot nog toe niet de indruk dat je er scherp inzit. En dat is echt wel nodig, ander betaal je idd 30k voor de keuken die ook voor 15 te verkrijgen is... En da's dan slechts een voorbeeldje. Aannemers zijn een kei in meerwerk schrijven, afbakenen is echt een must. Dit kan alleen VOOR opdracht verstrekking, daarna wordt dit onmogelijke, aangezien je je gecommitteerd hebt aan elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:11:
[...]

Dat is vreemd, je wilt voor 300k, maar je architect gaat uit van 400k. Als je nu al zo denkt, kan het niet anders dat het duurder gaat uitvallen als oorspronkelijk gepland. Ik snap dat je meer ruimte hebt en 10k extra is niet erg, zeker als je die terug kunt verdienen. Maar ik krijg tot nog toe niet de indruk dat je er scherp inzit. En Pdat is echt wel nodig, ander betaal je idd 30k voor de keuken die ook voor 15 te verkrijgen is... En da's dan slechts een voorbeeldje. Aannemers zijn een kei in meerwerk schrijven, afbakenen is echt een must. Dit kan alleen VOOR opdracht verstrekking, daarna wordt dit onmogelijke, aangezien je je gecommitteerd hebt aan elkaar
Waarom denk je dat mijn architect van 400k uitgaat? Die gaat netjes van 300k uit. En of ik er scherp inzit is op geen enkele manier uit dit topic af te lezen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
artbij schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:35:
[...]
Terugkrabbelen? Weinig terugzien? Waar heb je het over....? Trouwens wel apart, bij tweakers komt de eerste zure reactie pas na 3 pagina's. Dat duurde op een ander forum maar een paar posts..... ;)

Bedankt trouwens alle anderen voor de waardevolle posts.
Ik ben niet zuur maar realistisch. Bij iedere zo ongeveer iedere goede suggestie staat er in je reactie een maar...
- "Maar de mate waarin je dat nu moet toepassen"
- "maar kun je het ook financieel maken"
- "alleen maar meer water uit de douche"
- "perfect energiezuinig maar schreeuwend duur"
- "maar dan staat nog iedereen naar binnen"
Maar ik laat me graag verrassen door je keuzes. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ernemmer schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:17:
Schreeuwend duur valt wel mee, isolatie is niet zo heel duur en een warmtepomp verdient zichzelf in 15 jaar terug
Wat is de te verwachten levensduur van zo'n pomp? 15 jaar is geen geringe periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bezuiniger schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 00:39:
[...]

Ik ben niet zuur maar realistisch. Bij iedere zo ongeveer iedere goede suggestie staat er in je reactie een maar...
- "Maar de mate waarin je dat nu moet toepassen"
- "maar kun je het ook financieel maken"
- "alleen maar meer water uit de douche"
- "perfect energiezuinig maar schreeuwend duur"
- "maar dan staat nog iedereen naar binnen"
Maar ik laat me graag verrassen door je keuzes. >:)
Dat heet gezond kritisch ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 02:08:
[...]

Wat is de te verwachten levensduur van zo'n pomp? 15 jaar is geen geringe periode.
Hij zal langer mee moeten gaan om hem terug te verdienen. Zie rekenvoorbeelden elders in dit topic.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 08:21:
Hij zal langer mee moeten gaan om hem terug te verdienen. Zie rekenvoorbeelden elders in dit topic.
Klopt, maar ik ben juist benieuwd naar de praktische uitwerking. Is 15+ jaar realistisch? Voor een actief apparaat is dat, zoals gezegd, geen geringe periode. Wil je winst maken moet je er eigenlijk nog minstens 5 jaar langer mee doen.

Daarnaast kan ik me andere problemen voorstellen. Krijg je bijvoorbeeld geen last van een soort wait calculation/incentive trap of progress waarbij nieuwere technologiën dusdanig snel ontwikkelen dat een oude pomp niet meer rendabel is, al dan niet door het veranderen van de markt. Ook bij zoiets maakt die lange periode het verhaal kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
klopt. Kijk maar naar de variabelen waarmee gerekend word om haalbaarheid te berekenen. En goedkoper worden die pompen zeker, maar of ze gemakkelijk in een bestaand huis in te bouwen zijn.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 08:36:
klopt. Kijk maar naar de variabelen waarmee gerekend word om haalbaarheid te berekenen. En goedkoper worden die pompen zeker, maar of ze gemakkelijk in een bestaand huis in te bouwen zijn.....
Ik zie bij de meeste berekeningen wat aannames:
1. Er is al een gasaansluiting. Aansluitkosten voor gas worden niet meegenomen in de berekening.
2. Die gasaansluiting wil je ook houden. Vastrecht voor gas wordt dus niet meegenomen.
3. Onderhoud wordt niet meegenomen in de berekening. Een warmtepomp is niet heel veel meer als een compressor met een warmtewisselaar. De hoeveelheid onderhoud is zeer beperkt in vergelijking met een CV ketel.
4. De volle prijs voor elektra wordt berekend. Bij gebruik van PV daalt de prijs van elektra dramatisch.
5. De warmtevraag is voldoende om een HR ketel lekker te laten moduleren. Woningen met een RC van 3 mogen niet meer gebouwd worden. De kans dat de ketel straks staat te pendelen en daardoor relatief meer verbruikt is levensgroot.
6. De COP van de warmtepomp wordt standaard verlaagd t.o.v. de opgave. Gezien de resultaten die mensen boeken elders in dit forum vraag ik me af of dit terecht is.

Het zou leuk zijn als je de andere kant van het verhaal ook met een zeer kritische blik bekijkt. Aan de andere kant geef ik je zeker gelijk als je stelt dat de prijs van warmtepompen zal gaan dalen. En ja, de efficiëntie ervan neemt toe. Als je de juiste voorbereidingen treft is een retrofit achteraf echter relatief makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Helemaal mee eens. Ik heb nu dus een nieuwbouwwoning (rijtjeshuis weliswaar), wat wel nuttig is ter vergelijking. Conventioneel huis met gas aansuitling e.d. Gevelisolatie van Rc 5, en overal tripleglas. Overal LTV toegepast, beneden vloerverwarming, de rest Jaga radiatoren. CV op de lage temperatuur ingesteld (want water van 60 of zelfs 80 graden instellen is compleet zinloos met de vloerverwarming, en boven hoeft vrijwel niet gestookt te worden).
En inderdaad, resultaat is een pendelende CV ketel.

Zelf zou ik voor maximale isolatie gaan, in ieder geval nog meer dan Rc 5 wat ik nu heb, maar ik weet niet hoe de schaal verloopt van de kosten. Echter zet je het nu nieuw neer, dus meeste kosten (arbeid) heb je toch wel, lijkt me alleen de materiaalkosten.
Sowieso triple-glas, want je verlies volgens mij nog altijd het meest door je glas (ervanuitgaande dat je geen enkelsteens muurtje hebt staan)

Door onze ligging van het huis met tuin (en schuifpui) op het zuidwesten profiteren we in de woonkamer veel van de zon, maar ook pas vanaf eind van de ochtend, smiddags en s'avonds. Nu ik dit zit te typen zie ik de zon mooi schijnen (waarbij verwarming eigenlijk al niet meer nodig zou zijn), maar het schijnt langs mn huis heen. Dus ik kan pas van opwarming van de zon genieten, beginnend van uurtje of 11. Als de zon zo aanblijft, weet ik al dat ik de rest van de dag niet meer hoef te verwarmen. Maar s'ochtends wel nog steeds.

Zelf speel ik inmiddels met het idee om (naast toepassing van een zonneboiler), de vloerverwarming beneden op z'n eigen warmtepomp laten draaien om voorbij te gaan aan de inefficientie van de CV ketel. Bovenverdieping met de Jaga radiatoren kunnen dan nog op de CV ketel draaien (ook met iets hogere aanvoer temp) voor die incidentele keer dat ze aan moeten.

Houtkachel vinden wij ook erg leuk, maar ik ben bang dat bij het eerste blokje hout de schuifdeur open moet omdat het anders een sauna wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[quote]Bezuiniger schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 09:15:
[...]
Ik zie bij de meeste berekeningen wat aannames:
1. Er is al een gasaansluiting. Aansluitkosten voor gas worden niet meegenomen in de berekening.
Klopt, in mijn geval niet dus scheelt 773,-.
2. Die gasaansluiting wil je ook houden. Vastrecht voor gas wordt dus niet meegenomen.
Scheelt weer 23,-
3. Onderhoud wordt niet meegenomen in de berekening. Een warmtepomp is niet heel veel meer als een compressor met een warmtewisselaar. De hoeveelheid onderhoud is zeer beperkt in vergelijking met een CV ketel.
Onderhoud CV ketel kost me 25,- per jaar. Als de warmtepomp onderhoud nodig heeft is dat bijna altijd meer dan 25,-.
4. De volle prijs voor elektra wordt berekend. Bij gebruik van PV daalt de prijs van elektra dramatisch.
Je moet ook de volle prijs berekenen. De stroom die je anders niet zou verbruiken (warmtepomp) moet je duur inkopen.
5. De warmtevraag is voldoende om een HR ketel lekker te laten moduleren. Woningen met een RC van 3 mogen niet meer gebouwd worden. De kans dat de ketel straks staat te pendelen en daardoor relatief meer verbruikt is levensgroot.
Daar moeten toch allang ervaringen mee zijn? Lijkt me raar dat een HR ketel niet met een goed geisoleerd huis om kan gaan.
6. De COP van de warmtepomp wordt standaard verlaagd t.o.v. de opgave. Gezien de resultaten die mensen boeken elders in dit forum vraag ik me af of dit terecht is.
Als het goed is wordt gerekend met een waarde tussen de 4,0 en 4,6.
Het zou leuk zijn als je de andere kant van het verhaal ook met een zeer kritische blik bekijkt. Aan de andere kant geef ik je zeker gelijk als je stelt dat de prijs van warmtepompen zal gaan dalen. En ja, de efficiëntie ervan neemt toe. Als je de juiste voorbereidingen treft is een retrofit achteraf echter relatief makkelijk.
Bij deze ;)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 09:46:
[quote]Bezuiniger schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 09:15:
[...]

[...]

Je moet ook de volle prijs berekenen. De stroom die je anders niet zou verbruiken (warmtepomp) moet je duur inkopen.
Ik snap niet wat je hier bedoeld. Als je de aanbiedingen weet te vinden kan je PV neerleggen met een terugverdientijd van 10 jaar tegen 8 cent per kWh. Dat lijkt mij een nobrainer.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 31-01-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dre schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 09:51:
[...]

Ik snap niet wat je hier bedoeld. Als je de aanbiedingen weet te vinden kan je PV neerleggen met een terugverdientijd van 10 jaar tegen 8 cent per kWh. Dat lijkt mij een nobrainer.
Ben je dan helemaal zelfvoorzienend? Hoef je nooit stroom bij te kopen?

Warmtepomp kost extra stroom, dus als je niet helemaal zelfvoorzienend bent moet je die kopen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Lees je eens in over het salderen van zonnestroom.

Centrale verwarming
Gas kost 65 cent per 8 kWh thermisch.
Goedkope PV kost 8 cent per kWh. Met een warmtepomp ontrek je warmte uit de buitenlucht waardoor je van 1 kWh 4 kWh maakt. (uitgaande van SCOP van 4). 8 kWh maken met de warmtepomp kost dan 2 kWh, dus 16 cent per 8 kWh thermisch.

Factor 4 goedkoper dan de gasketel in energieverbruik.

Gasaansluiting zou ik sowieso niet nemen als ik jou was (besparing van €773 aansluiting + €1500 voor gasketel).

Zorg in ieder geval dat de ligging van je huis en dak gunstig is om zoveel mogelijk energie te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TheGhostInc schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 14:22:
Een douche WTW (er is een topic waar ze daar aan hebben gerekend) komt nooit uit, zelfs alleen het materiaal is al amper terug te verdienen.
Dit is onzin, een DWTW kost om en nabij de 400 euro tel daar 200 euro bij op voor het installeren, en heeft 0,0 slijtage. Je bespaard er tot 60% energie mee afhankelijk van hoe ver de DWTW van het doucheputje af zit. Normaliter verbruik je tussen de 20-25m3 voor het douchen elke maand. Je kan dus elke maand 15m3 besparen. Dat is op jaarbasis 150m3. 150m3 kost op dit moment om en nabij de 100 euro op jaarbasis.

Dus hoezo niet terug te verdienen? een DWTW verdient zichzelf juist heel snel terug, heeft geen onderhoud nodig en gaat heel erg lang mee.

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 31-01-2015 10:10 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Dre schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:08:
Lees je eens in over het salderen van zonnestroom.

Centrale verwarming
Gas kost 65 cent per 8 kWh.
Goedkope PV kost 8 cent per kWh. Met een warmtepomp ontrek je warmte uit de buitenlucht waardoor je van 1 kWh 4 kWh maakt. (uitgaande van SCOP van 4). 8 kWh maken met de warmtepomp kost dan 2 kWh, dus 16 cent per 8 kWh thermisch.

Factor 4 goedkoper dan de gasketel in energieverbruik.

Gasaansluiting zou ik sowieso niet nemen als ik jou was (besparing van €773 aansluiting + €1500 voor gasketel).

Zorg in ieder geval dat de ligging van je huis en dak gunstig is om zoveel mogelijk energie te vangen.
Ik weet wat salderen is. Je moet niet je stroom van je pv 1 op 1 toekennen aan je warmtepomp. Die dingen staan los van elkaar.

Je snapt wel wat ik bedoel hierboven? Aan je antwoord te zien denk ik van niet namelijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:11:
[...]
Ik weet wat salderen is. Je moet niet je stroom van je pv 1 op 1 toekennen aan je warmtepomp. Die dingen staan los van elkaar.

Je snapt wel wat ik bedoel hierboven? Aan je antwoord te zien denk ik van niet namelijk.
Geloof me. ;) Dre weet exact waar die het over heeft.

En om eerlijk te zijn, die laatste opmerking hoeft echt niet. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mkleinman schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:13:
[...]

Geloof me. ;) Dre weet exact waar die het over heeft.

En om eerlijk te zijn, die laatste opmerking hoeft echt niet. }:O
Die laatste regel kun je lezen zoals je zelf wilt ;).

Met gestrekt been.

Pagina: 1 2 3 Laatste