Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:11:
[...]

Ik weet wat salderen is. Je moet niet je stroom van je pv 1 op 1 toekennen aan je warmtepomp. Die dingen staan los van elkaar.

Je snapt wel wat ik bedoel hierboven? Aan je antwoord te zien denk ik van niet namelijk.
Nee ik snap niet wat je bedoeld, verklaar u nader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:03
Ik ga er serieus op in ;)

Pv komen er sowieso, dus als ik een warmtepomp heb, die meer gebruikt dan ik zelf op kan wekken, zal ik die stroom moeten kopen.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:37:
... ik schrik niet van 550W verschil op zo'n ruimte eigenlijk. Dat zijn lomp gezegd 2 zonnepanelen van 275W?
Met als verschil dat je die 550W dag en nacht nodig hebt (in de winter), en die zonnepanelen gemiddeld (24/7/52) net een tiende van die 275W leveren. En met name 's winters als je het nodig hebt leveren de panelen nog veel minder. Een warmtepomp daarentegen zal de warmtelevering wel weer verhogen, maar 550W wordt het niet met 2 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:25
artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:28:
Ik ga er serieus op in ;)

Pv komen er sowieso, dus als ik een warmtepomp heb, die meer gebruikt dan ik zelf op kan wekken, zal ik die stroom moeten kopen.....
De truc is minder te verbruiken, zodat je het zelf kunt opwekken. Waarom denk je anders dat iedereen zit te hameren op de isolatie?

Vastrecht gas is toch echt wat meer dan 23 euro, of je moet 23 euro per maand bedoelen (dan heb je nu een hele stevige gasrekening). Als ik naar onze jaarrekening kijk staat er straks het volgende op aan vastrecht voor gas:
- energieleverancier: 41,52
- netbeheerder: 21,78
- meterhuur: 24,54
- aansluiting: 20,68
- transport: 99,90
Totaal is dat ongeveer 64% van onze rekening. En de ironie: juist door dat hoge percentage is een warmtepomp hier nog niet rendabel. We verbruiken domweg te weinig om de hogere aanschafprijs te compenseren.

Onderhoud van een warmtepomp: hoeveel betaal je aan onderhoud voor je koelkast? Gebrek aan onderhoud bij een warmtepomp zorgt ook nog eens niet voor productie van CO of gasexplosies, dus het risico is veel lager. Zolang je de prestaties monitort is er niets aan de hand.

Pendelen van een CV ketel is geen onbekend begrip. De ondergrens van een ketel ligt meestal rond de 5KW. Als je huis 2-3KW warmteverlies heeft ga je pendel gedrag krijgen: je ketel kan niet zover terug moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Bezuiniger schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 11:19:
Onderhoud van een warmtepomp: hoeveel betaal je aan onderhoud voor je koelkast? Gebrek aan onderhoud bij een warmtepomp zorgt ook nog eens niet voor productie van CO of gasexplosies, dus het risico is veel lager. Zolang je de prestaties monitort is er niets aan de hand.
Onderhoud is niet noodzakelijk het probleem. Gaat zo'n ding ook echt 15 jaar mee? Want diezelfde koelkast haalt dat soms, maar vaak ook niet.

Ik probeer een beeld te krijgen van hoe realistisch de verwachting is dat zo'n ding zijn terugverdientermijn vol maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 10:28:
Pv komen er sowieso, dus als ik een warmtepomp heb, die meer gebruikt dan ik zelf op kan wekken, zal ik die stroom moeten kopen...
Je bouwt een flink huis met bijpassend budget, dus dat lijkt me nou net geen probleem ;)

Om op de topictitel terug te komen: een energiezuinig huis bouw je door bij alles over de gevolgen voor energieverlies en -oogst na te denken. In jouw geval kom je dan bijvoorbeeld op een andere oriëntatie, waarbij het huis geen schaduw werpt op de garage (ivm pv), het schuindak noord/zuid of beter nog oost/west (ook voor pv/zonneboiler) en het meeste glas op zuid met overhang.
Ook een open haard komt dan als onhandig uit de bus, de verbrandingslucht komt koud van buiten en helpt de balansventilatie met warmteterugwinning om zeep. Grote kans dat hij meer warmte kost dan oplevert.
Afgezien daarvan is open vuur in een leefruimte imho sowieso een slecht idee :)

Energiezuinigheid is onhandig om achteraf met apparatuur aan een gebouw toe te voegen.

Ik weet niet precies wat je van dit topic verwachtte, krijg je de input die je zocht?
Heb je de andere bouw-topics doorgelezen? Het lijkt wel een beetje een herhaling van zetten te worden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-06 10:04
Een alternatief voor balans ventilatie (dus warmte terugwinnen op uitgaande lucht, en deze warmte gebruiken voor aangezogen lucht) is vraaggestuurde ventilatie roosters. Je hebt dan of reguliere afzuiging, of afzuiging die de warmte terugwint en opslaat in buffervat.
Je hoeft dan geen luchtdicht huis te bouwen, maar je kunt dan ventilatieroosters toepassen die zelf open en dicht gaan op basis van CO2 en luchtvochtigheid. Dit zou je dan ook eventueel alleen toe kunnen passen op de woonkamer, daar je op de bovenverdieping er toch al weinig stookt.

Ik heb nu dus een huis met Rc 5 isolatie en triple glas, hartstikke mooi, maar als het ventilatie rooster open staat voel ik toch nog enigzins tocht op sommige momenten. Erg koud zal het nooit worden in huis, maar voor het comfort is het veel beter als ie dicht staat. Maarja, je moet ook wel aan je ventilatie komen natuurlijk.
Ventilatie in z'n algemeenheid is denk ik nog 1 van de weinige redenen waarom ik nog moet stoken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 11:23:
[...]

Onderhoud is niet noodzakelijk het probleem. Gaat zo'n ding ook echt 15 jaar mee? Want diezelfde koelkast haalt dat soms, maar vaak ook niet.

Ik probeer een beeld te krijgen van hoe realistisch de verwachting is dat zo'n ding zijn terugverdientermijn vol maakt.
Alle kostenposten beïnvloeden samen uiteindelijk natuurlijk wel de terugverdientijd. Maar je hebt zeker een punt: de levensduur van een warmtepomp hangt voornamelijk af van de compressor. De levensduur daarvan wordt meestal opgegeven rond de 20 jaar.

Garanties daarop worden echter niet gegeven, net zoals trouwens fabrikanten geen 20 jaar garantie op een CV ketel geven. Maar daar is de kostprijs een stuk lager, dus maak je je daar meestal minder druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

* Anoniem: 238103 heeft op verzoek van mkleinman dit topic gelezen en heeft in zijn broek geplast van het lachen over de gelezen dutch desease, vrijwel alles is precies andersom.

rekenen met
X fossiel - 20 jaar
Y duurzaam - 20 jaar
is duidelijk nog erg moeilijk.

als het te bouwen zuinige nieuw te bouwen huis zo verder gaat word dat duurder dan mijn 1974 bagger kwaaitaal woning (hypotheek+energie over 20 jaar)
als het zo erg gaat als ik hier lees is het beste nog een duitse bouwer te bellen, je huis te laten bouwen, en dan je kop uit het zand halen.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 31-01-2015 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 17:28:
* Artbij heeft op verzoek van mkleinman dit topic gelezen en heeft in zijn broek geplast van het lachen over de gelezen dutch desease, vrijwel alles is precies andersom.

rekenen met
X fossiel - 20 jaar
Y duurzaam - 20 jaar
is duidelijk nog erg moeilijk.

als het te bouwen zuinige nieuw te bouwen huis zo verder gaat word dat duurder dan mijn 1974 bagger kwaaitaal woning (hypotheek+energie over 20 jaar)
als het zo erg gaat als ik hier lees is het beste nog een duitse bouwer te bellen, je huis te laten bouwen, en dan je kop uit het zand halen.
:O

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ehm... Weet je wat netetiquette is?

Aan je posts te zien niet namelijk... ;)

Serieus: wil je meejuichers, of wil je mensen die kritisch meekijken?
Ik zou voor de waardevolle input gaan, daar word je echt niet slechter van.

Overigens: een warmtepomp gaat echt schelen als je pv stroom "over" hebt, gewoon dat dak vol leggen dus... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Laatst online: 23:04

Fiber

Beaches are for storming.

[...]

is duidelijk nog erg moeilijk...
Wellicht heb jij als expert op dit gebied ook nog een paar duidelijke en concrete tips en aanbevelingen...? O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Fiber op 31-01-2015 18:13 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik filter er echt wel uit wat waardevol is....wees maar niet bang. Er zijn altijd mensen die denken de wijsheid in pacht te hebben. En dat is goed, geen last van, totdat die mensen deze als de waarheid gaan verkondigen en iedereen schofferen die een andere mening heeft.

Wat betreft PV, die komen er wel, maar niet heel veel. Krijg namelijk een mooi rieten dak en dat ga ik niet vol leggen met lelijke panelen....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hij zegt het dan misschien erg stellig, maar hij heeft wel een punt. Er zitten hier op het forum heel veel mensen met ervaring op allerlei vlakken. Ik durf zelfs te stellen dat er hier meer kennis te vinden is dan bij een gemiddelde bouwer/installateur.

En schofferen? Zo kom je ook in sommige postings op mij over.

Ik heb getwijfeld om dit te posten maar doe het toch;

Je slaat hier 9 van de 10 goed bedoelde adviezen behoorlijk bot af. Dat doe je niet alleen hier in dit topic maar ook in het topic op FOK!. Dan is eigenlijk meteen de kernvraag. Waarom start je uberhaupt een topic op beide fora?

Op FOK! ligt de nadruk met name op de loopwegen en indeling ( oa garage ) waar je 9 van de 10 adviezen volledig negeert en terug wijst naar "de architect" die het allemaal wel weet. Hier in dit topic ligt de nadruk meer op duurzame energie en energiebesparing. Ook daar heb je ogenschijnlijk geen oren naar.

En je budget is niet oneindig, dat snap ik en de rest hier ook. Maar zoals het nu op mij over ga je 9 van de 10 ideeen niet eens overleggen met de architect en de bouwer. Wat nu als de bouwer zegt dat de meerprijs van isolatie nagenoeg te verwaarlozen is.

Daarnaast bouw je een huis voor de komende 50 jaar en zelfs nog meer. Dat geeft je als bouwer ook een stukje verantwoordelijkheid. En nu ergens bewust een keuze voor maken maakt de verkoopbaarheid van je woning over 10,20 of 30 jaar misschien ook wel weer groter. Een goed ontworpen en gebouwd huis is straks ( hoogstwaarschijnlijk ) veel geld waard.

Gas is eindig en over een paar jaar is Nederland ook een netto importeur. Nu nog vertrouwen op een gasketel is investeren in achterhaalde techniek. Helemaal als je gaat werken met vloer- en wandverwarming wat ik begreep de bedoeling was. Je kan dan met LTV of zelfs ZLTV werken. Misschien is een lucht/water warmtepomp dan misschien niet het meest ideale maar zelfs wel een water/water warmtepomp met bron. Misschien qua investering een stukje duurder maar zeker met ZLTV een waanzinnig goede en duurzame investering.

Gesteld je gaat 1500kWh gebruiken voor verwarming ( uitgaande van goed geisoleerd en een goede warmtepomp) en je gaat 3000kWh verbruiken voor reguliere zaken. Waarom dan niet ervoor zorgen dat je in elk geval op papier neutraal bent en die 4500kWh zelf kan opwekken? Dat is nadenken over de toekomst. Of zelfs nog meer op de carport/garage voor de elektrische auto in de toekomst. Of laat dan in elk geval loze leidingen aanleggen van en naar de diverse plekken en reserveer ruimte in je meterkast dat je later makkelijk kan uitbreiden.

Just my 2 cents.

Edit: Kleine uitbreiding.

[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 31-01-2015 18:51 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
[me=448794]als het zo erg gaat als ik hier lees is het beste nog een duitse bouwer te bellen, je huis te laten bouwen, en dan je kop uit het zand halen.
_/-\o_
Eerlijk is eerlijk: ik dacht eigenlijk precies hetzelfde.

Voor de TS heb ik vandaag nog even een oud rekensommetje uit het stof gehaald:

Stel je bouwt een huis waar je 1000m3 per jaar gas voor nodig hebt om het warm te stoken. Stel dat geeft ongeveer 8000kWh echte warmte. Je gebruikt een warmtepomp met een COP van 4 om dit op te wekken. Dan is er 2000kWh stroom nodig. Laten we zeggen dat de prijs € 0,23 per kWh is. Wat kost je dat dan?

Vergelijk dat even met de kosten van het gas, 1000m3 a zeg € 0,64/m3. Wat is je voordeel?

Maar we kopen geen gas, we gaan gas-loos. Je betaald geen vastrecht voor aansluiting, meter, netbeheerder, leverancier, etc. Wat is je voordeel per jaar nu? (hint: er zijn eerder bedragen genoemd)

Stel we kopen een 8KW warmtepomp voor 5000 euro, plus een mooi vat van 1000 euro (beide listprijs en omhoog afgerond). We kopen geen CW5 CV ketel van 1025 euro (web shop prijs). Er komt geen gasaansluiting van 773 euro. Wat zijn de extra kosten?

We berekenen nu de TVT en dan komt de lastige vraag: welke CV ketel gaat na ca. 11 jaar voor je geld verdienen? De tijd gaat nu in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als ik dit topic goed lees komt het erop neer dat ik:

- Goed moet isoleren. Zowel glas als muur.
- Luchtdicht moet bouwen.
- Voor 6k een lucht/water warmtepomp heb.

Als ik 36m2 glas op het noordoosten heb. Kan ik dan toe met een normale warmtepomp, of verliest dit teveel warmte? Gaat wel om triple glas dan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nou serieus dan.

bepaal je strategie met je huis op je toekomst :
komen er kinderen ?
heb je kinderen ?
zijn ze al weg ?
kinderen bepalen de payload van je woning 20 jaar lang

vanaf hier ga je nadenken (ik heb overigens net kinderen)
vergeet het woord duurzaam, dat is verkracht door de politiek, het gaat nu om groene cijfers,
hiermee koop je dus dingen in de toekomst (driewieler of een zonnepaneel)
je kan best heel duurzaam zijn en in een mustang rijden dat is je hobby.
laat de energieboer die maar betalen, en niet jij en dan ook nog de energieboer erbij.

goed, gelukkig wonen in een comfortabel huis, tijd voor jezelf, een borrel en je hobby ?
dat word dus extreem duurzaam, want 250 euro per maand vermijden daar kan je wat mee.
en die milieuwinst > die is allemaal gratis.

heb je al een strategie ? of ga je conventioneel aftikken en zuur zijn dat alles zo duur is ?
(dit is ook een teken dat een ander je woning ook niet zal willen hebben, als je eruit moet)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 31-01-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:32:
Als ik dit topic goed lees komt het erop neer dat ik:

- Goed moet isoleren. Zowel glas als muur.
- Luchtdicht moet bouwen.
- Voor 6k een lucht/water warmtepomp heb.

Als ik 36m2 glas op het noordoosten heb. Kan ik dan toe met een normale warmtepomp, of verliest dit teveel warmte? Gaat wel om triple glas dan.
Daarvoor heb je een warmteverliesberekening van je constructie nodig. Die zou de architect evt samen met een constructeur op moeten kunnen stellen. Dan weet je exact hoeveel je verliest bij welke buitentemperatuur. Dan komt het -20 verhaal ook weer om de hoek kijken. Dan kan je dus ook bepalen wat de meerprijs is van meer isolatie ten opzichte van de grootte van de warmtepomp.

Daarnaast heb je tripleglas en tripleglas. ( http://www.glasdiscount.n...s/driedubbel-isolatieglas ). Daar zit ook nog groot verschil in isolatiewaarde, en ook in prijs. Ook zit er verschil in de hoeveelheid licht die het glas door laat.

In eerder genoemde link staat ook een PDF ( http://www.glasdiscount.n...oad%2FFile-1391072249.pdf ). Als je gaat rekenen met de uitersten ( U=0,5 en 0,7 ) en 36m2.
  • 36m2 met U=0,5 ( Rd = 2,0 ), verlies bij 20 binnen, 3 buiten: 306W
  • 36m2 met U=0,7 ( Rd = 1,42 ), verlies bij 20 binnen, 3 buiten: 428W
Meerprijs van beiden moet ik je even schuldig blijven.

Edit: 36m2 muur met Rd = 6 heeft verlies van 102W. Rd = 8, 77W. Om maar aan te geven dat glas ontzettend slecht isoleert. Daarom wordt ook aangegeven bij passiefbouw om weinig glas te nemen op noord, noord/west en noord/oost en juist des te meer aan de andere kant van je woning om optimaal van de zon gebruik te kunnen maken.

Edit:

We zijn nu trouwens aan het kijken naar nieuwe kozijnen op de eerste verdieping en zolder. Zijn ook aan het kijken naar of HR++ glas of tripleglas. Interessante is dat de kozijnen ( hardhout ) qua prijs elkaar weinig ontlopen. Meerprijs zit in het glas, in ons geval 80 euro per m2 meer voor tripleglas.

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 31-01-2015 19:54 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13

ericplan

5180 Wp PV

Blijft natuurlijk dat je moet beginnen bij de basis. En dat begint bij het slim plaatsen van de woning op de kavel, gelet op maximale zoninstraling in de winter.
En ook slim omgaan met de beschikbare grondoppervlakte.
Niet alleen aan jezelf denken, het huis staat er 50 jaar of meer. Zorg dan ook dat je het goed doet. Ook al denk jij over 8-10 jaar opnieuw een huis te bouwen.
Betekent ook dat je nadenkt over de ruimte waar alle apparatuur moet komen, zonder dat het je woongenot beïnvloedt, dus bijvoorbeeld een stuk onderkeldering.

[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 31-01-2015 20:24 . Reden: kelder ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 19:32:
Kijk, dat zijn de lastiger en serieuzere vragen. Iedereen kan je zo oplepelen dat je goed moet isoleren en slim bouwen. Hoeveel warmte je verliest door een niet-optimale oriëntatie van je ramen is een stuk lastiger. Door ramen verlies je niet alleen warmte, maar je krijgt er ook extra warmte door binnen. Een N-O oriëntatie is in vergelijking met Z niet optimaal, dat is natuurlijk duidelijk maar wat kost je dat? Dat vraagt om een berekening met bijv. PHPP, en eventueel het aanpassen van je tekening. En dat is nu echt iets voor je architect. Zie ook: http://www.passiefbouwen.nl/

Je hebt trouwens al voor veel minder geld een lucht-water warmtepomp, kijk maar even in het topic dat daarover gaat. Het gaat er echter wel om dat de capaciteit afgestemd is op je woning. Je kunt met een huis van 800m3 niet zomaar aan de slag met een WP van 1600 euro, laat staan dat die 100% dekkend is. Hoe graag je dat misschien ook wilt, de kans dat dat zonder voorbereidingen lukt is nihil. De isolatiegraad bepaald je warmteverlies, en die dicteert hoeveel capaciteit je verwarming nodig hebt. Dus de boodschap is simpel: betere isolatie snijd op 2 plekken. Je bespaart jaarlijks door de lagere stookkosten, en door een goedkoper verwarmingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Even terug naar de discussie over de houtkachel.

Als je energiezuinig wil bouwen, wil je géén open haard; ook al is het model wat je wil hebben erg bijzonder qua design. Mijn schoonmoeder heeft een vergelijkbaar model: die brand kort en heet (want je kan niks regelen) en daarna wordt het huis ijskoud.

Ik zal even kort uitleggen waarom je dit soort kachels moet mijden. Als je gaat stoken, verbrand je de zuurstof in je huis aangezien dit soort kachels vanuit de opstelruimte aanzuigen. Je zal dus ergens roosters moeten openzetten. (Lastig als je luchtdicht gebouwd hebt).
Die lucht die van buiten komt is koud, en die moet je ook opwarmen. Verder verdwijnt er heel, heel veel ballastlucht door je pijp naar buiten, en die doet je de das om; als je niet genoeg (elk uur 3 kilo!) hout in die kachel blijft mikken, koelt die je huis dus juist af.

Ik heb in een ander topic eens een keer een korte berekening gemaakt. De discussie begon hier:
teacher in "Open haard brandt onrustig"
Hier de uitleg:
En hier nog een stukje berekening:

Je wil dus geen open haard. Je wil op zijn minst een gesloten houtkachel, die van buiten af aanzuigt. Het allerliefst koppel je hem aan een boilervat, waar ook je warmtepomp en zonneboilerpanelen op staan. Dat boilervat is dus veel groter dan dat jij nu in je hoofd hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

teacher schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 21:04:

Je wil dus geen open haard. Je wil op zijn minst een gesloten houtkachel, die van buiten af aanzuigt. Het allerliefst koppel je hem aan een boilervat, waar ook je warmtepomp en zonneboilerpanelen op staan. Dat boilervat is dus veel groter dan dat jij nu in je hoofd hebt. :)
En waar staat dat vat? Juist ja, in de technische ruimte in de kelder. Geen probleem met de massa van het vat met inhoud en misschien al geplaatst tijdens de bouw, voordat de beganegrondvloer erin gaat.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Net als je regenwateropvang voor je grijswatersysteem....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en je drankvoorraad die je anders aan de kolenboer had kunnen uitgeven in euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 21:35:
en je drankvoorraad die je anders aan de kolenboer had kunnen uitgeven in euries.
Dat is een ander stuk van de kelder :) In de technische ruimte is het meestal te warm om drank te bewaren :+

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Wat kost een kelder...? ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Paar procent van 300K. Niets iets om je druk over te maken, zeker niet als je er ook nog een garage in maakt in plaats van een los gebouw.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als ik kies voor warmtepomp + isolatie + kelder, kan ik de komende 15 helemaal geen drank meer kopen.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 22:48:
Als ik kies voor warmtepomp + isolatie + kelder, kan ik de komende 15 helemaal geen drank meer kopen.....
Maar houdt in elk geval die opties open en laat ze doorrekenen wat ze kosten. Alternatief is een technische ruimte bij je garage. Een technische ruimte is zooo makkelijk. Ik heb er geen en heb overal en nergens techniek staan.

CV ketel heb ik een aparte ruimte voor maar die was te klein voor de zonneboiler. De zonneboiler staat dus in mijn kantoor, grenzend aan de CV ruimte. Mijn omvormers hangen merendeels op de vliering, maar eentje hangt in de meterkast. ELGA hangt in de schuur. Netwerk en NAS hangt in een koof boven de meterkast.

You get the idea ;).

Mooiste was geweest om alles centraal in 1 ruimte te hebben staan waar je voldoende elektriciteit tot je beschikking hebt en waar vandaan je loze leidingen naar elke ruimte in huis hebt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ÁHeb een zolder van 60m2. Maar of daar een vaatje van 150 liter op kan weet ik niet. Rest van de infra wel waarschijnlijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mkleinman schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 23:06:
[...]
CV ketel heb ik een aparte ruimte voor maar die was te klein voor de zonneboiler. De zonneboiler staat dus in mijn kantoor, grenzend aan de CV ruimte. Mijn omvormers hangen merendeels op de vliering, maar eentje hangt in de meterkast. ELGA hangt in de schuur. Netwerk en NAS hangt in een koof boven de meterkast.

You get the idea ;).
Als aanvulling hierop:
Vergis je ook niet in sluipverbruik bij een mindere setup.

Denk aan een extra pomp voor een sectie vloer verwarming, een extra switch voor wat verdwaalde apparatuur of een paar meter extra buis met bijbehorende rendementsverlies. (of comfort, direct warm water of 5 meter buis, het kost je eerst een bult water en na gebruik verliest dat water weer z'n warmte)

Hoeveel GoT-ers hebben niet een ethernet over power, switch en accesspoint setje 'ergens' liggen. Vaak alleen omdat internet op de verkeerde plaats binnenkomt. Ben je zo 15W 24/7 365 dagen per jaar kwijt omdat 'een kabeltje niet goed ligt'.

* TheGhostInc is pro kelder, perfect voor technisch geneuzel, ideaal voor opslag, ook van vers groente & fruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

60m2 is vrij groot, hoe hoog is die? Een 300 liter boilervat is ongeveer 190cm hoog.

Zit hier niets van je gading bij? http://www.passiefhuisbouwer.nl/ontwerpen/ . Ik heb een poos een heel mooi ontwerp in mijn bookmarks gehad van een passief huis. Die kan ik alleen niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Schuin dak uiteraard en dan in het midden 2,50 geen idee of dat past...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Laatst online: 12-06 10:04
Bekende van me heeft een 800 liter vat staan, die is erg breed en laag. Ik denk max 1m20 hoog, en ook zoiets breed (schatting). Het hoeft dus niet hoog te zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Maar zo'n vat moet niet door de vloer zakken, dat is wat onhandig. Net als de geplande vlizotrap overigens om overal bij te kunnen. Je kan natuurlijk zorgen dat een gedeelte van het dak als uitneembaar paneel wordt uitgevoerd, maar dan moet je wel vooruit denken.
TheGhostInc schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 23:34:
[...]
* TheGhostInc is pro kelder, perfect voor technisch geneuzel, ideaal voor opslag, ook van vers groente & fruit.
*O*

[ Voor 32% gewijzigd door ericplan op 01-02-2015 09:23 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat zou betekenen dat de gasprijs daalt of dat dit halve forum gek is geworden.
out of the box denken, je gaat toch bouwen
en let op, op de terugverdientijd heb je niet geinvesteerd of afgeschreven,
een fossiele koers heeft dit allemaal niet maar is toch goedkoper ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Waar is de eenhedenpolitie als je 'm nodig hebt?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ericplan schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:09:
[...]

Waar is de eenhedenpolitie als je 'm nodig hebt?
Je moet de iPad politie hebben voor mijn spel en taalfouten.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 238103 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 09:31:
[...]

dat zou betekenen dat de gasprijs daalt of dat dit halve forum gek is geworden.
out of the box denken, je gaat toch bouwen
en let op, op de terugverdientijd heb je niet geinvesteerd of afgeschreven,
een fossiele koers heeft dit allemaal niet maar is toch goedkoper ?
Ik kom toch al snel op 40k extra. Dat is nogal wat, ook al is de hyporente erg laag.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

doorshoppen, en ga investeren, met een veronderstelde wel/niet maand termijn uitgaande van jouw 15 ipadjaren. de kost ende baet.
bel gewoon eens aan in de buurt, en stel je voor, als ze willen, even de hypotheek+maandbedrag gas licht water erbij. dan je 40k nog eens heroverwegen, die wellicht bij een ander <20k is.
ik zou nu 40k investeren als ik kon berekenen dat het 200 euro per maand scheelt 15 jaar lang.
verder kan je dat aftrekken, en een gasketel die 150p/m euro stookt niet.
als je niets doet met de gemelde oppervlakten mag je rekening houden met 300+ range als je normaal gaat bouwen, en een gezin hebt/krijgt of zorg draagt voor een oudere.

[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-02-2015 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Laatst online: 22:51
Anoniem: 238103 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:38:
doorshoppen, en ga investeren, met een veronderstelde wel/niet maand termijn uitgaande van jouw 15 ipadjaren. de kost ende baet.
bel gewoon eens aan in de buurt, en stel je voor, als ze willen, even de hypotheek+maandbedrag gas licht water erbij. dan je 40k nog eens heroverwegen, die wellicht bij een ander <20k is.
ik zou nu 40k investeren als ik kon berekenen dat het 200 euro per maand scheelt 15 jaar lang.
als je niets doet met de gemelde oppervlakten mag je rekening houden met 300+ range als je normaal gaat bouwen, en een gezin hebt/krijgt of zorg draagt voor een oudere.
Dit is wel wat makkelijk gezegd, 40k ligt niet voor het oprapen. De banken geven dat echt niet zomaar extra, tenminste ik heb ze nog niet gevonden. Ik ben het er helemaal mee eens dat het het waard is hoor, maar de financiële middelen moeten wel aanwezig zijn en dat is echt geen vanzelfsprekendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zijn keuzes. Met drie ton kan je een tochtig kasteel of compact passiefhuis bouwen. De bank zal het worst zijn...

Wat voor TS belangrijk is, weten wij niet.
Ik hoop dat TS niet te erg verliefd is op de eerste schets en nog andere ontwerpen wil overwegen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

artbij schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 23:15:
ÁHeb een zolder van 60m2. Maar of daar een vaatje van 150 liter op kan weet ik niet. Rest van de infra wel waarschijnlijk.
Zoals ik al schreef, dat vat gaat veel groter worden dan jij denkt.
Denk eens aan een buffer van 1 kuub heet water, waar je mee doucht, waar je verwarming doorheen loopt, waarmee je je vaatwasser en wasmachine hotfilled.

Over stroom opwekken: de estethiek van een rieten dak is uiteraard ook belangrijk voor je (vandaar ook die gyrofocus, ook al mag je die niet kopen :P). Denk eens aan PV panelen op een schans in de tuin, op een schuur, op een carport. Dan hou je ruimte over op je rieten dak voor je zonneboilerpanelen.

Een stuk of 20 panelen van 1.60 bij 1.00. Ga eens schuiven en kijken waar je zoiets kwijt zou kunnen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
teacher schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:14:
[...]

Zoals ik al schreef, dat vat gaat veel groter worden dan jij denkt.
Denk eens aan een buffer van 1 kuub heet water, waar je mee doucht, waar je verwarming doorheen loopt, waarmee je je vaatwasser en wasmachine hotfilled.

Over stroom opwekken: de estethiek van een rieten dak is uiteraard ook belangrijk voor je (vandaar ook die gyrofocus, ook al mag je die niet kopen :P). Denk eens aan PV panelen op een schans in de tuin, op een schuur, op een carport. Dan hou je ruimte over op je rieten dak voor je zonneboilerpanelen.

Een stuk of 20 panelen van 1.60 bij 1.00. Ga eens schuiven en kijken waar je zoiets kwijt zou kunnen :Y
We gaan krijgen een carport + de garage word losgemaakt van het huis. 20x1,60 kan ik daarop wel kwijt. Anders een aantal panelen op het dak is echt niet lelijk:

Afbeeldingslocatie: http://static.riet.com/media_c/vfr/fotografie/foto-fotoboekjes/zonnepaneel/_fotoboeklarge_1.jpg

Mbt tot het vat, ik had eerst 1000liter staan, maar heb dit later geedit omdat er gelezen hebt dat je rekent met 15liter per kw. Zo kwam ik op 150.

Maar ik moet rekening houden met 1000kg? Vraag me af of dat op een verdiepingsvloer kan....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Proton_ schreef op zondag 01 februari 2015 @ 12:14:
Het zijn keuzes. Met drie ton kan je een tochtig kasteel of compact passiefhuis bouwen. De bank zal het worst zijn...

Wat voor TS belangrijk is, weten wij niet.
Ik hoop dat TS niet te erg verliefd is op de eerste schets en nog andere ontwerpen wil overwegen.
Eerste schets wordt op heel veel punten aangepast :). Garage komt los van het huis, achter nog meer glas en wellicht een kleine uitbouw aan de linkerkant.

We hebben op het zuiden een vide van 18m2 aan de zuidkant, heeft dit effect als verwarming van het huis in de winter of gaat al die warmte naar boven?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Anoniem: 238103 schreef op zondag 01 februari 2015 @ 11:38:
40K inversteren en terugverdienen met 200 p/m duurt meer dan 16 jaar.... En eerlijk gezegd, ik heb nog niet kunnen achterhalen of je echt wel 200p/m bespaard....

En die 40k is al erg gunstig gerekend, dat kan makkelijk 60K worden....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:09:
[...]

40K inversteren en terugverdienen met 200 p/m duurt meer dan 16 jaar.... En eerlijk gezegd, ik heb nog niet kunnen achterhalen of je echt wel 200p/m bespaard....

En die 40k is al erg gunstig gerekend, dat kan makkelijk 60K worden....
Hier ervaringsdeskundige. Van 200 euro in de maand in een tochtig, niet warm te krijgen huis uit 1978 ( 300m3 inhoud ) naar 50 euro in de maand in een zeer comfortabel huis. Die 50 euro kan waarschijnlijk nog verder omlaag naar 30 euro maar ik moet/wil even een slag om de arm houden.

Het comfort is met nog veel meer stappen omhoog gegaan. Dat kan je absoluut niet in geld uitdrukken.

Wat ook al eerder is gezegd, ik zou persoonlijk liever in een iets kleiner en goed geisoleerd huis wonen dan een groot en tochtig huis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Je rekent wel heel erg makkelijk mee met de andere partijen. Energieneutraal kost normaliter ongeveer 15K bij nieuwbouw, jouw huis is groter dus zal waarschijnlijk iets duurder uitpakken (meer oppervlakte = meer m2 isolatie + grotere WP). Hier is 15K geïnvesteerd in een renovatie voor een verlaging van 200 naar 15 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Die 200 waar bestaat die dan uit? Alleen gas? Of ook stroom?

En vergeet niet, ik moet er speciaal een kelder voor aanleggen...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het project van TS kent natuurlijk ook een vreemde volgorde:
-eerst een kavel kopen
-dan opdracht aan architect verstrekken
-en vervolgens bedenken wat je allemaal wil

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
teacher schreef op zaterdag 31 januari 2015 @ 21:04:
Even terug naar de discussie over de houtkachel.

Als je energiezuinig wil bouwen, wil je géén open haard; ook al is het model wat je wil hebben erg bijzonder qua design. Mijn schoonmoeder heeft een vergelijkbaar model: die brand kort en heet (want je kan niks regelen) en daarna wordt het huis ijskoud.

Ik zal even kort uitleggen waarom je dit soort kachels moet mijden. Als je gaat stoken, verbrand je de zuurstof in je huis aangezien dit soort kachels vanuit de opstelruimte aanzuigen. Je zal dus ergens roosters moeten openzetten. (Lastig als je luchtdicht gebouwd hebt).
Die lucht die van buiten komt is koud, en die moet je ook opwarmen. Verder verdwijnt er heel, heel veel ballastlucht door je pijp naar buiten, en die doet je de das om; als je niet genoeg (elk uur 3 kilo!) hout in die kachel blijft mikken, koelt die je huis dus juist af.

Ik heb in een ander topic eens een keer een korte berekening gemaakt. De discussie begon hier:
Hier de uitleg:
En hier nog een stukje berekening:

Vergeet ook een normale afzuigkap, m.i. het allergrootste tochtgat in je huis.
Zie deze als alternatief: http://www.novynederland....pen/eilandschouw/zen.html

Wij zijn zeer tevreden over deze recirculatiekap en zijn zelfs van mening dat deze nog beter de kooklucht verwijderd dan een normale afzuigkap.

De ingebouwde sfeerverlichting heb ik aangepast en voorzien van ledstrip met afstandbediening.
Het is nu een echte eyecatcher in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ericplan schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:37:
-eerst een kavel kopen
Klopt, maar soms lopen dingen nu eenmaal zo...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Limojo schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:40:
[...]

Vergeet ook een normale afzuigkap, m.i. het allergrootste tochtgat in je huis.
Zie deze als alternatief: http://www.novynederland....pen/eilandschouw/zen.html

Wij zijn zeer tevreden over deze recirculatiekap en zijn zelfs van mening dat deze nog beter de kooklucht verwijderd dan een normale afzuigkap.

De ingebouwde sfeerverlichting heb ik aangepast en voorzien van ledstrip met afstandbediening.
Het is nu een echte eyecatcher in huis.
Wij hadden deze in onze gedachte:

Afbeeldingslocatie: https://www.mkb-logic.nl/clientimages/a642eb21-0dbb-44c0-bdbe-ef962a367655/69fef657-5486-4734-9181-aa6665747bcb.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

net zoals martin heb ik 0 op de meter sinds 2006, zowel martin als ik betaalden 200+ per maand,
de investering is helemaal niet zo groot als hier gemeld.
na een investering in iso-boiler-pv-hr++ van 9600 euro ging het al richting 50 euro/maand
mijn woning is uit 1974
ik heb nu een bank die daar wel oog voor heeft, de triodos, maar de rabo kan het ook wat schelen.
ik weet dat de buurman nu in de 350+ per maand zit.
hiermee is elke investering normaal, reken maar terug.
ik starte in mei 2006, dus ik sta nu op 9x12=108 x200 euro minstens =21600 euro niet uitgegeven aan niks (warmteverlies en stroom ketel versleten)
dat noem ik geen kattepis, opmerkelijk is wel dat de kans je steeds vaker word ontnomen door dure techniek (ineens duur) of installateurs die een spasme krijgen en veel vragen, terwijl je veel al zelf kan.

en zoals teacher zegt heb ik de echte kwadraat bonus ingezet, juist het wegzetten van dat vermeden geld laat het echte rendement zien.(zb+hotfill+wtw) en niet wachten maar doorinvesteren richting passief standaard.
je gebruikt het om te geieten, maar dat kan ineens een dak voor pv zijn, of leuk leven.
wat kan ik zeggen ? nu een gezin, en als ik het niet had gedaan, doorbetalen en geen hippe spullen.
en dat is wat bouwend nederland goedkoop noemt...walgelijk.

goed, ik moet steeds uitleggen waar ik het allemaal van doe, maar zoals je ziet is dat erg moeilijk als je niet de missionaris wilt uithangen....ik vraag meestal terug wat de terugverdientijd is van de sprekende partij die het allemaal zo goed weet conventioneel.... <ijselijke stilte>
mijn huis verkoopt in een seconde dat weet ik al, iedereen is bereid te betalen voor luiheid,
en de voordeeltjes, gelukkig mag de koper meer lenen voor een NoM woning,
en de milieuwinst blijft gratis, want nederland geeft dat geen prijs, en dat gaat een dure fout worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-02-2015 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mijn woonsituatie in een ruim appartement leent zich wat minder voor ingrijpende maatregelen, zoals een WP, maar ook hier zijn de maandelijkse lasten gekelderd nadat er PV en een zonneboiler op het dak verschenen. We betalen per maand nog geen € 70,-. Ook het feit dat we hier nu 25 jaar wonen heeft ertoe bijgedragen dat we binnenkort zonder problemen kunnen stoppen met werken (eigenlijk nu al, maar werken is best leuk). Het huis is van ons, daar heeft geen bank wat over te zeggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:37:

Gas, stroom en vastrecht. Bijna iedere energierekening bestaat uit die onderdelen. Als je genoeg bespaard is de heffingskorting (377 euro) een goede compensatie voor je vastrecht.

Wij hebben geen kelder voor de installatie. Ik snap dat sommige mensen dat willen, maar kelders zijn in sommige delen van Nederland ondingen.

Als je een beperkt budget hebt: begin met de dingen die je later niet of moeilijk kunt aanpassen. Je buitengevel afbreken, isolatie aanbrengen en dan de buitengevel opnieuw optrekken is niet lonend. Isolatie dus direct goed aan laten brengen bij de bouw. Ruiten gaan ca. 30 jaar mee, die ga je dus niet snel vervangen en ook daar zou ik dus geld insteken. PV en warmtepomp kunnen later altijd nog aangelegd worden, zeker als je daarvoor al voorbereidingen treft tijdens de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die kelder is geen must, een "technische" ruimte wel. Je zou een stuk van de bijkeuken kunnen gebruiken? Dan zit je ook niet met verdiepingsvloeren te wellicht te zwaar belast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

teacher schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:03:
Die kelder is geen must, een "technische" ruimte wel. Je zou een stuk van de bijkeuken kunnen gebruiken? Dan zit je ook niet met verdiepingsvloeren te wellicht te zwaar belast worden.
Grote voordeel van een kelder is natuurlijk wel dat technische ruimte in een kelder veel beter verticaal te integreren is. De bijkeuken ligt excentrisch. Met een kelder kan je een natte kolom maken, waarbij kelder, keuken en badkamer boven elkaar liggen, rondom een centrale schacht waarin de leidingen en de DWTW zijn geplaatst.
Je hoeft overigens niet hele hele huis te onderkelderen, al zou ik dat wel doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:56

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het probleem van een kelder onder het totale huis is dat je er meer voor betaald dan voor een extra verdieping. Dus tenzij je al tegen de maximale bouhoogte aanzit is dat goedkoper.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

ericplan schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:37:
-eerst een kavel kopen
Dat dus.

In mijn ogen gewoon een slechte, of slecht gekozen, architect. Die had alle en meer vragen en opmerkingen uit dit draadje mee moeten nemen in de gesprekken met zijn opdrachtgever. Juist bij nieuwbouw heb je alle kansen om relatief goedkoop en eenvoudig duurzaam, energiezuinig en comfortabel te bouwen. Nu span je eigenlijk alsnog het paard achter de wagen. Als je hier echt serieus in bent zul je waarschijnlijk alles weg moeten gooien en van scratch overnieuw beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Milmoor schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:05:
Het probleem van een kelder onder het totale huis is dat je er meer voor betaald dan voor een extra verdieping. Dus tenzij je al tegen de maximale bouhoogte aanzit is dat goedkoper.
extra verdieping is vaak niet mogelijk ivm regelgeving (goothoogte, dakhoogte) dus kelder kan soms makkelijker door de vergunning komen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Fiber schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:30:
[...]
Dat dus.

In mijn ogen gewoon een slechte, of slecht gekozen, architect. Die had alle en meer vragen en opmerkingen uit dit draadje mee moeten nemen in de gesprekken met zijn opdrachtgever. Juist bij nieuwbouw heb je alle kansen om relatief goedkoop en eenvoudig duurzaam, energiezuinig en comfortabel te bouwen. Nu span je eigenlijk alsnog het paard achter de wagen. Als je hier echt serieus in bent zul je waarschijnlijk alles weg moeten gooien en van scratch overnieuw beginnen...
Een architect is wat dat betreft net een makelaar. Als je eenmaal een opdracht hebt verstrekt, kom je daar niet zonder kosten onderuit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Daarom lijkt het mij ook wel slim om direct een goede architect te kiezen die ervaring heeft met- en plezier heeft in modern bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Fiber schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:42:
Daarom lijkt het mij ook wel slim om direct een goede architect te kiezen die ervaring heeft met- en plezier heeft in modern bouwen...
Maar als je al gekozen hebt zonder goed overdacht te hebben wat je wil moet je op de blaren zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 13:37:

Elektriciteit en gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fiber schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:30:
[...]

Dat dus.

Nee hoor. Architect is gevraagd een eerste schets te maken. Dat heeft hij gedaan. Zoals al een aantal keer aangeven in dit topic, wil ik energiezuinig bouwen, maar geen concessies doen aan het ontwerp.

Het wordt dan niet optimaal, maar dat vind ik geen enkel probleem.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
teacher schreef op zondag 01 februari 2015 @ 16:03:
Bijkeuken is maar 8m2. Dus eigenlijk al aan de kleine kant. Willen we niet nog kleiner.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:13:
[...]

Nee hoor. Architect is gevraagd een eerste schets te maken. Dat heeft hij gedaan. Zoals al een aantal keer aangeven in dit topic, wil ik energiezuinig bouwen, maar geen concessies doen aan het ontwerp.

Het wordt dan niet optimaal, maar dat vind ik geen enkel probleem.
Dan klopt je topic titel niet helemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ZeRoC00L schreef op zondag 01 februari 2015 @ 19:37:
[...]

extra verdieping is vaak niet mogelijk ivm regelgeving (goothoogte, dakhoogte) dus kelder kan soms makkelijker door de vergunning komen.
Kelder is vele malen goedkoper. Dit omdat je de afmeting kunt kiezen, je kunt een gedeelte van je huis onder kelderen, maar je kunt meestal niet maar een gedeelte van een verdieping erop zetten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fiber schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:16:
[...]

Dan klopt je topic titel niet helemaal...
Jawel hoor, het is alleen een titel, als je het topic volgt weet je specifiek wat ik zoek.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:17:
[...]

Jawel hoor, het is alleen een titel, als je het topic volgt weet je specifiek wat ik zoek.
Dat klopt. Daarom klopt de titel ook niet...

Je wilt een paar simpele aanpassingen die weinig geld en geen ruimte kosten maar liefst wel veel opleveren zonder je ontwerp aan te passen waar al een paar basisfouten inzitten.

Over die bijkeuken, je had die zorgwoning toch geschrapt? Plek zat voor een technische ruimte dus, al is de ligging verre van optimaal...

Heb je wellicht recente tekeningen? Lijkt er op dat de versie die eerder in dit topic stond niet meer van toepassing is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fibr schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:36:
[...]

Dat klopt. Daarom klopt de titel ook niet...

Je wilt een paar simpele aanpassingen die weinig geld en geen ruimte kosten maar liefst wel veel opleveren zonder je ontwerp aan te passen waar al een paar basisfouten inzitten.

Over die bijkeuken, je had die zorgwoning toch geschrapt? Plek zat voor een technische ruimte dus, al is de ligging verre van optimaal...

Heb je wellicht recente tekeningen? Lijkt er op dat de versie die eerder in dit topic stond niet meer van toepassing is...
Zorgwoning is weg omdat we dat stuk niet aanbouwen, het huis op de tekening is te groot. Daarnaast, nogmaals, ik wil het design niet aanpassen.

En ik zoek geen snelle goedkope aanpassingen. Ik zoek een goed balans tussen energiezuinig, toekomstvast en economisch. Een aantal tips in dit topic hebben me erg geholpen :).

We blijven een gigantisch zolder houden, dus als daar iets op kan, graag.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 01-02-2015 20:42 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Welke tips ga je gebruiken?

Maak dan de vloer alvast extra stevig en zorg voor een groot dakraam... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:41:
[...]
We blijven een gigantisch zolder houden, dus als daar iets op kan, graag.
Die zolder is 11 meter lang, maar heeft een schuin dak en een vloerbreedte van hooguit 6 meter. Betekent dat je in het midden een strook hebt van krap 2 meter, waar je stahoogte hebt. Om dat nu gigantisch te noemen.

Gelet op de constructie zal de vloerbelasting zonder speciale maatregelen ook niet groot kunnen zijn, omdat de vloer hangt aan de dakspanten.

Omdat er geen raam in je zolder zit en ook geen vaste trap telt deze ruimte volgens NEN 2580 niet mee bij het bepalen van je woninggrootte.

[ Voor 26% gewijzigd door ericplan op 01-02-2015 21:42 . Reden: sterkte vloer. NEN 2580 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ericplan schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:14:
[...]

Die zolder is 11 meter lang, maar heeft een schuin dak en een vloerbreedte van hooguit 6 meter. Betekent dat je in het midden een strook hebt van krap 2 meter, waar je stahoogte hebt. Om dat nu gigantisch te noemen.

Gelet op de constructie zal de vloerbelasting zonder speciale maatregelen ook niet groot kunnen zijn, omdat de vloer hangt aan de dakspanten.
Hoe groot is jouw zolder :9 ?

Hij is zeker gigantisch vooral omdat ik geen idee heb wat ik er mee moet :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 20:41:
[...]

En ik zoek geen snelle goedkope aanpassingen. Ik zoek een goed balans tussen energiezuinig, toekomstvast en economisch. Een aantal tips in dit topic hebben me erg geholpen :).
Alledrie die punten staan aan dezelfde kant van de schaal. Energiezuinig = toekomstvast = economisch.

Welke tips heb je specifiek iets aan gehad / wil je mee verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
teacher schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:50:
[...]

Alledrie die punten staan aan dezelfde kant van de schaal. Energiezuinig = toekomstvast = economisch.

Welke tips heb je specifiek iets aan gehad / wil je mee verder?
Daar ben ik het niet helemaal met je eens, er zijn inderdaad investeringen die alle drie aan alle drie de voorwaarden voldoen, maar er zijn er ook die dat niet doen. Gas wordt hier bijvoorbeeld nog door veel mensen gebruikt, ook met een lage rekening. Liefst wil ik daar niet aan beginnen (gas dus), moet nog even uitzoeken hoe en wat, zeker met de hoeveelheid glas op het noorden.

Ik zal mijn aannames nog wel een keer toetsen voordat ik weer om de tafel zit met de architect.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:41:
[...]

Hij is zeker gigantisch vooral omdat ik geen idee heb wat ik er mee moet :).
Zonde van het geld dus. Ik zou hem schrappen. Liever een plat dak met een daktuin...

Zolders zijn toch om je ouwe troep, kampeer- en ski spullen en zo op te slaan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fiber schreef op zondag 01 februari 2015 @ 21:56:
[...]

Zonde van het geld dus. Ik zou hem schrappen. Liever een plat dak met een daktuin...

Zolders zijn toch om je ouwe troep, kampeer- en ski spullen en zo op te slaan...?
Mag niet, moet een kap op. En dat wil ik ook, wil niet in een vierkante blokkendoos wonen.

Heb jij 70m2 aan troep? En dan heb ik nog een grote garage + bijkeuken. Dat krijg ik echt niet gevuld met troep......

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Toen mevrouw teacher en ik hier kwamen wonen 7 jaar geleden dachten we ook... "Dit gaan we nooit vullen"....

Je voelt de rest al aankomen :P

Als je die zolder op wat plekken kan verstevigen zodat er wat zware dingen (zoals de buffer) op kunnen, dan gebruik je die ruimte ook nuttig. De rest is idd voor de kerstspullen ;) maar ook omvormers, pompen, ventielen, je balansventilatie enzo....

[ Voor 9% gewijzigd door teacher op 01-02-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
teacher schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:03:
Toen mevrouw teacher en ik hier kwamen wonen 7 jaar geleden dachten we ook... "Dit gaan we nooit vullen"....

Als je die zolder op wat plekken kan verstevigen zodat er wat zware dingen (zoals de buffer) op kunnen, dan gebruik je die ruimte ook nuttig. De rest is idd voor de kerstspullen ;)
Ik weet 100% procent zeker dat hij vol komt, ben ook getrouwd :P. Maar met allemaal zooi die je nooit meer gebruikt. Dat wil ik eigenlijk voorkomen door wat minder ruimte voor dit soort dingen te hebben. Als ik op zolder een mooie technische ruimte kan maken heeft dat zeker mijn voorkeur, zeker boven een kelder die ik nog eens extra moet aanschaffen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
teacher schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:03:

Als je die zolder op wat plekken kan verstevigen zodat er wat zware dingen (zoals de buffer) op kunnen, dan gebruik je die ruimte ook nuttig. De rest is idd voor de kerstspullen ;)
Die buffer, moet ik dan uitgaan van 1000liter?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik ben niet per se tegen zolders hoor, maar maak hem dan nog een meter of wat hoger en zet er een paar grote dakramen in en maak een echte trap. Dan heb je er nog wat aan tenminste. Al maak je er een hobby, feest, sport, game, lego, etc. ruimte van en je hebt altijd nog de mogelijkheid om wat extra slaapkamers te maken. Altijd een goed verkoop argument mocht het ooit zo ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:00:
[...]
Mag niet, moet een kap op. En dat wil ik ook, wil niet in een vierkante blokkendoos wonen.

Heb jij 70m2 aan troep? En dan heb ik nog een grote garage + bijkeuken. Dat krijg ik echt niet gevuld met troep......
Die zolder is zeker geen 70 m2 en heeft maar over 20 m2 stahoogte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
ericplan schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:10:
[...]

Die zolder is zeker geen 70 m2 en heeft maar over 20 m2 stahoogte.
Waarom maak jij je hier zo druk om?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Fiber schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:09:
Ik ben niet per se tegen zolders hoor, maar maak hem dan nog een meter of wat hoger en zet er een paar grote dakramen in en maak een echte trap. Dan heb je er nog wat aan tenminste. Al maak je er een hobby, feest, sport, game, lego, etc. ruimte van en je hebt altijd nog de mogelijkheid om wat extra slaapkamers te maken. Altijd een goed verkoop argument mocht het ooit zo ver komen.
Kosten....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Toekomstige opbrengsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Inderdaad, niet interessant dus.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dan maak je de verdieping lager en laat je de hele zolder vervallen. Heb je als bonus (naast minder kosten) ook nog eens mooie spanten in je slaapkamers.

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 02-02-2015 09:40 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
zonoskar schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:39:
Dan maak je de verdieping lager en laat je de hele zolder vervallen. Heb je als bonus (naast minder kosten) ook nog eens mooie spanten in je slaapkamers.
Dan heb ik te weinig ruimte, nu begint het schuine dak pas op 1,60....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:13:
[...]
Waarom maak jij je hier zo druk om?
ik hoop dat je het vanaf hier alleen verder red.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op zondag 01 februari 2015 @ 22:07:
[...]

Die buffer, moet ik dan uitgaan van 1000liter?
Dat moet je (laten) doorrekenen wat de beste bufferinhoud is voor je huis. Dat is dus weer helemaal afhankelijk van hoe goed je huis is geisoleerd, wat voor verwarmingssysteem je in je huis gaat nemen en hoe je je buffer wilt gaan aanvullen met warmte ( warmtepomp, zonneboiler, houtkachel etc ).

Vervelende is dat 9 van de 10 leveranciers je hier je niet mee kunnen helpen. Je had de installateurs moeten zien toen ik zei dat ik een 90 liter zonneboiler niet groot genoeg vond en dat ik minimaal 300 liter buffer wilde. :X }:O .

Uiteindelijk ben ik bijna een half jaar bezig geweest met het uitzoeken van de ideale combinatie in onze situatie. ( 300 liter boilervat, 48 vacuumbuizen ).

En hoe vervelend ook misschien, je zal een halve expert moeten worden aangezien je bijna niet geholpen kan worden door Nederlandse leveranciers. Misschien her en der een uitzondering daargelaten. Het merendeel van de leveranciers en installateurs in Nederland zijn van het type "veels te grote ketel tegen de muur kwakken, aansluiten en wegwezen".

Ook al eerder geoppperd in dit topic: Zoek contacten met Duitse leveranciers, installateurs en bouwers. Daar zit over het algemeen veel meer kennis en kunde dan hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ben meer van het lokaal gunnen van dit soort opdrachten. Zitten in het dorp een aantal bouwbedrijven die ik graag aan werk help. Zelfde geldt voor installateurs. Maar informeren in duitsland kan altijd :). Mijn duits is erg slecht, dus iemand tips voor bedrijven?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

artbij schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 08:31:
Ik ben meer van het lokaal gunnen van dit soort opdrachten. Zitten in het dorp een aantal bouwbedrijven die ik graag aan werk help. Zelfde geldt voor installateurs. Maar informeren in duitsland kan altijd :). Mijn duits is erg slecht, dus iemand tips voor bedrijven?
Ik heb zelf goede ervaringen met mijn warmtepomp installateur, leuk om daarmee te sparren met ideeen. Zeker iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is. Misschien dat die je kan helpen? Ik heb alleen geen idee of die voor jou lokaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
mkleinman schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:04:
[...]

Ik heb zelf goede ervaringen met mijn warmtepomp installateur, leuk om daarmee te sparren met ideeen. Zeker iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is. Misschien dat die je kan helpen? Ik heb alleen geen idee of die voor jou lokaal is.
Kun je de naam via PM sturen? Dan weten we dat snel genoeg :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Laatst online: 22:51
mkleinman schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:04:
[...]

Ik zou de bedrijfsnaam ook wel willen weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
In een eerste lijstje heb ik deze aandachtspunten:

- Compact bouwen. Niet perse klein, wel slim.
- Muren etc minimaal RC 6
- Luchtdicht bouwen
- WTW voor afzuiging en douche
- Veel PV panelen
- LTV
- Koudebruggen voorkomen

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 07-02-2015 14:00 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Vergeet de ligging (op het zuiden) niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
blissard schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:55:
Vergeet de ligging (op het zuiden) niet
Die vergeet ik expres ;)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Zit nog wel even te kijken naar zonneschijn en liggen van het huis. Weet iemand een website waar ik kan zie hoe de zon exact draait in zomer en winter? Ik vind tot nu toe alleen algemene verhalen.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 2 3 Laatste