Even een update over hoe het gaat met mijn batterij besparing pogingen. Op zich voldoet de batterij meer dan prima voor mijn gebruik maar ik vind het gewoon leuk het uiterste eruit te halen. Dat is ook positief voor het beschikbare RAM geheugen en dus ook voor, zo lijkt mij, de performance van alles.
Ten eerste: ik lees her en der dat je het beste Android alles kan laten regelen wat betreft het wel of niet afsluiten van apps maar ik krijg toch sterk het idee dat het echt helpt als ik handmatig zo nu en dan alles sluit (via de optie Alles sluiten die je ziet als je op het icoon linksonder klikt). Dus dat doe ik dan ook regelmatig, sowieso voordat ik naar bed ga.
Ten tweede: ik heb via Package Disabler een hele zooi zaken 'disabled' maar wel alléén zaken waarvan ik 100% zeker weet wat ze zijn en wat ze doen. Ik heb dus niet de diverse lijsten en xml's gebruikt die je op internet ziet. Ik heb dus ook nog diverse services lopen die je volgens die lijsten best kan uitzetten: ik doe dat liever niet. Better safe than sorry, wat dat betreft. Ik heb momenteel 59 apps en services disabled.
Om te zien wat er in de achtergrond allemaal loopt, gebruik ik niet meer de optie Applicatie beheer > Actief, want die laat láng niet alles zien: ik gebruik daarvoor nu Smart Manager: de optie RAM geeft echt gigantisch veel meer informatie over wat er nou allemaal in de achtergrond draait! (En dat is schrikbarend veel!)
Ik heb de laatste dagen regelmatig in Smart Manager gekeken wat er draaide, vooral als ik net een app had gebruikt. Sommige apps roepen bepaalde services tijdelijk (!) aan en elke service waarvan ik dacht: die heb ik niet nodig, heb ik vervolgens uitgezet. En nogmaals, alleen als ik ook zeker wist wat het was.
Trouwens, voordat ik via Package Disabler dingen ging uitzetten, had ik eerst alle apps verwijderd die simpelweg verwijderd konden worden via het systeem (Apps > Bewerken). Er is dus aardig wat meuk die ik niet hoefde aan te vinken in PD omdat ze al niet meer in gebruik waren (zoals alle MS zooi). Ik heb ook o.a. Facebook, Messenger en YouTube verwijderd: die gebruik ik niet veel en als ik daar wat mee wil, kan ik dat prima doen via de Internet browser. Net zo makkelijk in mijn geval en dat scheelt een hoop zooi in de achtergrond. (In het geval van YouTube via de browser ontdekte ik alsnog wel weer wat services die opstartten om bijvoorbeeld een filmpje via de tv te kunnen laten zien: die heb ik vervolgens ook weer uitgezet. Het loont echt de moeite Smart Manager een tijdje goed in de gaten te houden!)
Tot slot heb ik een paar apps disabled via PD die ik niet vaak gebruik, zoals Instagram: die laadt elke keer een notification service in de achtergrond, zelfs als je notificaties uitzet. Ik bekijk Instagram nu via de Internet browser maar ik heb de app niet verwijderd omdat ik 'm zo nu en dan gebruik om zelf foto's op Instagram te zetten. Dus heb ik 'm alleen disabled. Zodra ik een foto wil plaatsen, enable ik de app, doe wat ik wil doen, en dan disable ik 'm weer. Hetzelfde geldt voor de Oculus zooi voor m'n Gear VR.
Op dit moment verbruikt mijn mobiel 1% batterij in de nacht (zo'n 8 uur). Meer dan netjes, lijkt mij.

Het enige wat dan gesynced/gepushed wordt is WhatsApp, Gmail en de standaard telefoondingen (sms, telefoon).