Ik ben enkele dagen in het bezit van de S6 Edge en tot dusver erg onder de indruk van dit toestel. ik zal mijn ervaringen dan ook even delen en hierbij verschillende kanten belichten. ik ga specifiek in op de speerpunten die in dit topic voorbij zijn gekomen. De algemene indruk, de accuduur en het scherm.
Algemene indruk
De algemene indruk van het toestel is erg goed. Het design is werkelijk subliem. De S6 Edge voelt erg dun aan wanneer je hem vasthoudt. De grip is solide en vormt in mijn ogen dan ook geen probleem.
Het toestel reageert razendsnel. Ook de vingerafdruksensor presteert uitstekend. Ontgrendelen geschiedt in een fractie van een seconde en nagenoeg foutloos. Tevens is de heldere notificatieled een waardevolle toevoeging.
Verder zit het toestel boordevol functies die ik binnen Sense verwacht, maar niet verwacht had terug te zien binnen TouchWiz. Een voorbeeld hiervan is dat het toestel gaat trillen wanneer je het oppakt en ongelezen berichten hebt. Een ander voorbeeld is de mogelijkheid om een korte zwaaibeweging boven het scherm te maken, om het scherm in te schakelen en eventuele notificaties te kunnen zien. Erg fraai.
Accuprestaties
Mijn ervaringen met de accu zijn vanaf dag één erg goed. Met gemiddeld gebruik gaat een lading langer mee dan op mijn oude M7. Ik gebruik het toestel dan met name om te browsen, berichten te versturen, e-mail te lezen en foto's te schieten. Wanneer ik hem om 9 uur 's ochtends van de lader haal, heb ik om 12 uur 's nachts nog ongeveer 50% lading over. Hierbij heb ik locatiebepaling, wifi en 3G ingeschakeld, staat de brightness op 50% en heb ik de synchronisatieinstellingen op default laten staan. De verstreken screen-on time bedraagt hier circa 4 uur. Kortom, ik ben erg onder de indruk.
Display
Het scherm van mijn S6 Edge is volledig egaal wit. Ik heb hier geen oneffenheden in kunnen detecteren. Ook niet aan de randen van het scherm. Om dit te testen heb ik onder andere gebruik gemaakt van de LCD & AMOLED-Test app. Onder een hoek van 45 graden is een duidelijke color shift waarneembaar, maar ik beschouw dit als een eigenschap die inherent is aan de AMOLED-techniek.
Wanneer ik het scherm naast mijn oude HTC One M7 houd, dan is wel zichtbaar dat het LCD-display van de M7 beter in staat is wit heel helder weer te geven. Op de S6 Edge is de weergave van wit wat warmer en lijkt hier een -bijna niet waarneembare- subtiele groene tint in te zitten, maar ook dit is alleen zichtbaar door ze naast elkaar te leggen en er naar opzoek te gaan. In mijn beleving is de LCD-techniek veelal beter in staat om wit weer te geven. ik sluit echter niet uit dat het display van mijn S6 Edge accurater is dan mijn oude M7. Ik neem hier simpelweg verschillen waar in de intensiteit en tint van het wit. Het wit kan gewoon nog witter dan het momenteel is op de S6 Edge toestellen die ik heb gezien. In de praktijk vind ik de warmere, zachtere weergave van wit van de S6 Edge echter best prettig. Het doet namelijk minder pijn aan je ogen wanneer je in het donker naar het scherm kijkt. Zonder dat je de brightness omlaag hoeft te schroeven.
Naar aanleiding van enkele berichten over de displays, ben ik een test gaan uitvoeren bij de Mediamarkt. Ik heb hierbij enkele S6 en S6 Edge toestellen met mijn scherm vergeleken. Wat opviel is dat er tussen de verschillende toestellen inderdaad enkele tinten verschil waarneembaar is bij het weergeven van wit. Opmerkelijk. Hierbij heb ik de brightness en display settings aan elkaar gelijk getrokken. Het was echter niet storend en alleen zichtbaar door de toestellen naast die van mij te houden.
Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van het scherm. Ondanks mijn eerdere verwachtingen merk je ook wel degelijk wat van het Quad HD display. Dit viel mij op toen ik foto's maakte waarop tekst zichtbaar was. Letters zijn echt haarscherp. Naast de scherpte is ook de kleurweergave van het display werkelijk fenomenaal. Ook de weergave van zwart op foto's of bijvoorbeeld tijdens het afgaan van een wekker maakt diepe indruk. Wit is dan misschien niet zo helder als op een LCD-display, maar de zwartwaarden en het contrast wegen daar voor mij tegenop.
Voetnoot
Tevens heb ik gisteren twee wireless chargers bij de Ikea aangeschaft. In tegenstelling tot de berichtgeving in dit topic met betrekking tot de Samsung wireless charger, houdt de lader van Ikea de accu wel op 100%. Ik zal hier nader op ingaan in het accessoires topic.
[
Voor 3% gewijzigd door
Locque op 25-04-2015 13:35
]