Ik ben de laatste tijd ook bezig met mijn eerste stappen (nou ja, eigenlijk meer hernieuwde) stappen op het gebied van 'zelfbouw' Firewall/router.
'Vroeger', toen ik sowieso nog heel veel tijd had en nog geen ''volwassenenbaan', gezin, etc. en toen routers als appliance nog geen gemeengoed waren, deelde ik al wel de kabelinternet verbinding in het ouderlijk huis met een zelfbouw Linux pc'tje. Later dus jarenlang routers (waaronder Fritz!box) gebruikt.
Maar nu lijkt het me toch wel leuk om meer (zelf) te kunnen doen, ook omdat ik inmiddels Wireless AP's van Ubiquiti heb en ook switches van hen, ligt het ook voor de hand om de geïntegreerde alles in 1 router weg te doen. Ik heb nog een Ubiquiti Unifi Security Gateway liggen, maar erger me steeds meer aan het feit dat de controller GUI basic zaken zoals DHCP reservation en lokale DNS entries gewoon niet of heel omslachtig regelt en meer geavanceerde zaken alleen in een custom JSON kunnen.
Ik had nog een Asrock Beebox 3150 barebone PC'tje met Intel N3150 (en dus met AES-NI) liggen. Helaas met maar 1 NIC en bovendien ook nog van Realtek. Maar goed, via Amazon een mPCI-e NIC besteld, die ik in de plaats van het wifi kaartje heb gedaan. Helaas wordt nu het msata slot geblokkeerd en kan ik alleen nog met USB3 storage werken, maar dat mag de pret niet drukken.
Met deze combi (2x Realtek) kan " bare metal" OPNSense mijn 1 Gbit verbinding bij Tweak makkelijk dicht trekken (zij het niet met zaken zoals IDS e.d.).
Echter, inmiddels neem ik ook (weer) IPTV bij Canal Digitaal af via Tweak, wat inhoudt dat ik IGMP multicast en RTSP unicast over een apart VLAN aan de WAN zijde moet krijgen. Omdat FreeBSD nog steeds niet over 1 fysieke interface op verschillende VLAN's verschillende MAC adressen kan gebruiken (wat bij Tweak wel nodig is), heb ik besloten om eens VMWare op dit N3150 boxje te zetten, met als doel om VMWare op de WAN NIC de VLAN tagging te laten doen en beide VLAN's als aparte vNIC's aan te bieden aan OPNSense.
Na wat gedoe met het bakken van een custom VMWare ESXi ISO met Realtek drivers en gedoe om een VMFS datastore op een USB disc aan te maken, heb ik inderdaad OPNSense aan de praat gekregen.
De performance lijkt wel wat minder dan bare metal, maar goed, het is een POC. Als het bevalt, dan komt er wel een keer een Qotom

.
Nu zit ik dus alleen weer met de volgende ergernis: Een IP op beide VLAN's bij Tweak (VLAN 34 voor internet, VLAN 4 voor IPTV) krijgen werkt via deze constructie! En na het nodige uitzoekwerk omdat " Sparql" bij Tweak laatst is veranderd in Canal Digitaal en veel howto's omtrent m.n. Ubiquiti nog static routes uit een oude situatie bevatten, is het eindelijk gelukt om TV gedeeltelijk aan de praat te krijgen. 'Gedeeltelijk' , maar dus niet helemaal.....
* Opnames en uitzending gemist gaan "Over The Top", via HTTP en gewoon via internet (VLAN 34)
* Live TV kijken gaat met UDP streams via IGMP Multicast
* Begin Gemist gaat met UDP RTSP streams
Zeker die laatste is een probleem: Er wordt eerst via TCP met een RTSP server gecommuniceerd over de stream die de STB wil hebben en in een antwoord komt dan wat de daadwerkelijke stream wordt. Hierna komt de stream dus over UDP binnen. Source en Destination poortnummers worden in het antwoord ook gecommuniceerd. Ik heb dus een soort connection tracking nodig, lijkt het, of wat slimme firewall / NAT rules om deze situatie af te handelen. Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt?
Dan IGMP streams: Uiteindelijk is het met gelukt om in IGMP Proxy de juiste down- en upstream interfaces en bijbehorende 'ALTNET' (whitelist) adressen op te geven, en lukt het ook daadwerkelijk om Live TV te krijgen. Alleen stopt helaas na enkele minuten de stream

. Met wat Wiresharken lijkt het er een beetje op de IGMP membership niet wordt verlengd, zij het doordat de STB geen membership requests meer verstuurt, zij het dat IGMP Proxy geen membership query's doorstuurt. De STB hangt aan de LAN kant in een apart VLAN, igmp snooping op de switches staat vooralsnog uit (omdat ik weet dat dat ook roet in het eten kan gooien) en in de 'Allow from LAN to any' rule die ik voor dit VLAN heb aangemaakt, staat ook de "IP options" advanced setting van de rule aan. Verder sta ik tijdelijjk alles wat vanaf WAN.4 binnen komt toe, om als alles werkt de zaak meer dicht te timmeren.
Lang verhaal dus, maar mijn concrete vraag is dus (aangezien er hier veel OPNSense/PFSense kennis is), hebben er meer mensen ervaring met wel maar slechts tijdelijk werkende IGMP streams? Of het goed NAT' ten van RTSP over UDP unicast sessies?
Ik ben ondertussen ook nog aan het kijken of ik niet toch gewoon een Linux-based firewall distro ga gebruiken. VMWare houd ik er waarschijnlijk wel in (ondanks dat Linux wel verschillende MAC adressen op dezelfde interface ondersteunt), maar met Linux heb ik nou eenmaal meer ervaring (desnoods om alle routing, firewalling, etc. in de CLI in te richten).
Qua Linux distributies heb ik al naar IPFire gekeken, maar dat vind ik dus echt niets. Het is mij te beperkt, met alleen maar een RED, GREEN, BLUE en ORANGE zone. Voor wat ik wil lijkt het me dat ik veel te veel moet gaan customizen. Ik ben nu naar Zeroshell aan het kijken.......
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.