stormfly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:10:
Ja het is lastig want we hebben het allemaal over routers, misschien past de titel van dit topic niet meer bij de huidige behoefte.
@
wian
Misschien is het verstandig om een topic te openen "UniFi versus Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" en daar je feedback delen. Dan kunnen we dat weer uitbouwen tot een veel gelezen topic.
Om op bovenstaand thema door te gaan :
Waarom staat er AP als in Accesspoint in de titel eigenlijk
Daar is namelijk heeeel weinig DIY voor te vinden op het omflashen naar OpenWRT van sommige Accesspoints na en dan heb je het eigenlijk wel meteen gehad, waarbij je ook nog eens misschien sommige functionaliteit niet meer kan benutten of eventuele extra poorten verliest

Het ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt :
- De USG serie was best tof, maar kreupel vanuit de webGUI van de UniFi Controller

- De hele UDR/UDM/UXG/enz. serie heeft gewoon hele stomme design keuzes, waardoor je dit soort shit krijgt :
2.5GB Performance issue i.c.m. Ubiquiti en KPN Glasvezel 
Ubiquiti gebruikt nog steeds relatief zwakke CPU cores, waardoor je als je iets doet dat buiten de (vermoedelijke) hardware acceleratie valt, de performance behoorlijk matig is.
Het stomme is dus dat de USG reeks alles prima via Offloading kon doen in tegenstelling tot de latere UDR/UDM/UXG/enz. modellen die volledig van A5x cores afhankelijk zijn die zoals je zelf al zegt simpelweg niet snel genoeg zijn en eerder A7x cores of beter hadden moeten zijn
Ik kan me zelfs herinneren dat er in het begin iemand een USG Pro als WAN Router had neergezet om vervolgens via een CG-NAT IP reeks daarachter een UDM Pro neer te zetten en die IDS/IPS te laten doen, terwijl de USG Pro dus puur vanwege de PPPoE aanwezig was
En daar betaal je dan € 400+ voor en dan bedoel ik dus alleen die UDM Pro

Ter vergelijking doet een (goedkoper dan CGM) N5105 box zonder problemen 2.5Gbe line speed PPPoE of SQM.
Ook als je er dingen als ZenArmor tegenaan gooit heb je nog steeds goede performance.
Die SoC zit in mijn OPNsense bakkie nu

Ter vergelijking: de N5105 is single-threaded ongeveer 4.5x zo snel als de Cortex A53 1.5GHz in de Cloud Gateway Max. We hebben het bij de Cortex A-53 in de Ultra dan ook over een architectuur uit 2012 die niet eens out-of-order execution doet. Chipsets als de IPQ5322 in the Ultra zijn gemaakt voor 100-150 Euro WiFi thuisrouters [1], waarbij de gebruiker alleen standaardrouting doet met NAT, wat voorgebakken firewall regels, en misschien PPPoE. Scenarios waar alles over de NPU draait en je dus goede performance haalt met een laag energie-budget. Die A53 cores zijn er dan alleen om Linux en een web interface te draaien. Totaal underpowered voor packet inspection e.d., laat staan voor 2.5Gbe.
Mooie vergelijking!

Ik begrijp dat Ubiquiti fijn is als kant-en-klaar optie met fijne management.
Eerlijk gezegd niet eens echt fijn te noemen als je "Controllerloze" apparatuur gewend bent tijdens je werk in de IT
Gewoon naar de CLI van mijn Switch gaan en daar effe snel alles regelen is veel fijner dan via een webGUI klooien met Port Switch Profiles om maar wat te noemen...
Maar OpnSense is verder ook niet heel erg complex en je krijgt voor hetzelfde geld gewoon veel betere performance en meer mogelijkheden met een zelfbouw (of voorgebouwde x86 box als bijv. Protectli).
Ik vind wel dat ze het aanmaken van een nieuw "Netwerk" zoals het zou heten in de UniFi Controller wat handiger/logischer hadden kunnen maken i.p.v. iets van 3 tot 5 verschillende plekken af te moeten gaan om alles bij elkaar te clicken, maar verder is het allemaal redelijk makkelijk inderdaad op voorwaarde dat je weet waar je mee bezig bent en wat je wilt bereiken
Kan me trouwens ook niet herinneren dat het zo was in pfSense in het verleden wat betreft het aanmaken van een netwerk, maar ik kan me vergissen...
[1] De Xiaomi BE6500 Pro heeft dezelfde SoC en kost 108 Euro op Ali (en kun je volgens mij inmiddels ook openwrt-nss op draaien).
Xiaomi produkten koop je om totaal andere software erop te flashen dus dat is altijd mooi meegenomen !!

De Ubiquiti UniFi Routers uit de USG reeks deden het gewoon

Heb nog een N5105 (met OPNsense disk) op zolder liggen zonder taak, als ik met blackfriday een 4Gbps abonnement scoor van KPN dan is er volgens mij maar 1 logische keuze

voor de eerste 6 maanden als de korting actief is

Is er recent nog veel gewijzigd aan PPPoE en OPNsense, ik las vlug wat releasenotes dat ze ook naar een hogere freeBSD versie gaan waar mogelijk wat optimalisaties in zitten?
Kan je eventueel hier vinden :
https://opnsense.org/about/road-map/ 
Unify i.p.v Unifi is ook een "leuke"

danieldk schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:47:
Klopt, aan de andere kant is het ook conservatisme en marge-schrapen. Er zijn ook SoCs die niet heel erg veel in prijs verschillen en veel krachtiger zijn, de Filogic 880 heeft bijvoorbeeld Cortex-A73 cores die een stuk vlotter zijn. Blijft nog steeds dat je een flinke regressie hebt zodra je features gebruikt die hardware-acceleratie onmogelijk maken, maar die CPU gaat toch gauw twee keer zo snel zijn. Je zou ook denken dat een bedrijf als Ubiquiti best wat volume heeft en aangepaste SoCs kan krijgen.
Verder denk ik dat er best wat Ubiquiti gebruikers zijn het 50 Euro prijsverschil tussen een IPQ5322 en N100 CPU zouden betalen als de routers daarmee wel snelle PPPoE + IDS hadden.
Door de jaren heen hebben heel wat Tweakers een heleboel logische en handige dingen gedacht over Ubiquiti maar daar is helaas nooit of veel te laat wat van gekomen
Ik ben trouwens nog altijd op zoek naar een leuke website waar je af en toe tot regelmatig wat leuks kan lezen over allerlei ARM SoC modellen/varianten/generaties dus als je nog een leuke TIP hebt : Graag!