Tom Paris schreef op zondag 8 december 2024 @ 14:07:
[...]
Nadeel van Optiplex-achtige machines is dat ze als desktop bedoeld zijn, met een 'desktop CPU' inclusief het bijbehorende verbruik. Qua performance zijn ze overkill voor een router, dus dan is het imo zonde van het stroomverbruik. Daarom ben ik wel fan van thin clients, ze zijn uitgerust met low-power CPUs die voldoende performance bieden maar wel gunstig zijn qua verbruik (en meestal passief gekoeld kunnen worden).
Zo'n Dell Optiplex zou ik als Proxmox server inzetten en daar dan ook OPNsense op draaien. Maar er draaien dan dus ook Linux containers op met SQL Server, Nginx, mijn eigen portal (Angular en .NET backend), Nextcloud en ook mijn eigen git "server" (gewoon een Debian Linux container met bare repositories, maar vreet wel storage).
Dus het zou niet puur een router zijn.
Ik twijfel zelfs over een nieuwe Optiplex, omdat ik dan een veel snellere processor krijg, 512GB NVME en 16GB RAM. Het zou dan wel de enige computer zijn die 24/7 aan staat. Dus de rest gaat dan alleen aan on demand (wake on LAN).
Op dit moment heb ik allemaal losse apparaten die continu aan staan.
Zou ik voor een echte thin client gaan, dan zou ik alsnog een losse server ernaast hebben draaien. En hoewel ze het afraden om PfSense of OPNsense virtueel te draaien, vind ik het persoonlijk wel fijn. Je kunt dan makkelijk even een snapshot maken voordat je gaat updaten etc. Gaat er iets mis? Even rollbacken en het zal wel.
Ter vergelijking: ik heb gisteren nog een oude Netgate SG-1100 uit een kast getrokken om te kijken of dat nog een optie was. Die liep 3 jaar achter met zijn updates uiteraard. Dus ik updaten, rebooten en ... niks. Dood. USB serial console er aangehangen en met PuTTY gekeken wat er aan de hand was, bleek ik in de bootloader te zitten. Voer ik "reboot" uit dan krijg ik allemaal foutmeldingen.
In het beste geval is de install corrupt, in het slechtste geval heeft de MMC het begeven.
Een gewone PC geeft mij wat meer het vertrouwen dat ik dingen zelf kan fixen. Ik woon op 10 minuten rijden van Informatique, dus even snel een nieuwe NVME halen is bijvoorbeeld zo gebeurd. Terwijl ik vaak bij andere apparatuur al gauw denk van "it's bricked".
En ja, dan ben ik misschien geen echte Tweaker, ik heb niet eens een soldeerbout

Maar goed, op echte PC hardware voel ik mij wel thuis en zelf een PC bouwen / onderdelen vervangen is geen probleem. Ik heb wel torx schroevendraaiers, voor als laptops uit elkaar moeten

Ooit aangeschaft omdat ik de storage in een Mac Mini 2012 zelf heb vervangen. Dat vind ik al gepiel, maar lukt nog. In mijn oude laptop heb ik ook de wifi module vervangen bijvoorbeeld. Maar dat is al zweten
PS
Tuurlijk voor die prijs zou ik ook altijd een reserve Netgate apparaatje achter de hand kunnen houden, als je het puur financieel bekijkt. Maar het is ook hobby... ik vind OPNsense wel mooi, ook met het donkere cicada theme. En alles reageert lekker vlot, dus een beetje overkill kan geen kwaad.
Het draait momenteel trouwens op een NUC8i5BEK. Core i5 8250U, 8GB RAM en 64GB SSD. Qua performance eigenlijk prima, maar ja... kunnen geen netwerk interfaces bij, dus ik laat alles via een smart switch lopen. En op zich werkt dat heel goed moet ik zeggen.
Gevoelsmatig wil ik nu graag andere hardware... aan de andere kant draait het nu eigenlijk prima

Het is alleen een relatief complexe setup geworden die ik goed moet documenteren. Met andere hardware zou ik het wat kunnen vereenvoudigen.
But it works. En 9W stroomverbruik overigens.
[
Voor 16% gewijzigd door
Lethalis op 08-12-2024 15:09
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.