Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
TumTum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 12:33:
[...]

Topton systemen zijn erg goed. Je moet vooral letten op energieverbruik. De N100 CPUs zijn net uit en worden nu ook verkocht door Topton. Ik heb een N5105 voor 150 euro. Dit is nog steeds de beste optie qua prijs/kwaliteit en energieverbruik. Daarnaast hebben ze ook regelmatig acties op AliExpress. Zo heb ik een i3 kunnen kopen voor 150 euro met ventilator.

Je hebt ook te maken met passieve koeling. Daar zit veel verschil in. Dit is een van de 2 goede opties:
TumTum in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP""

Ik gebruik ze nog niet als router, maar dit is uiteindelijk wel de bedoeling.
Bedankt voor je reactie.

Heeft een kastje met ventilator jou voorkeur?

Heb je een link van de officiële leverancier op alie (evt via pm)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:19
hussie01 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:34:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Heeft een kastje met ventilator jou voorkeur?

Heb je een link van de officiële leverancier op alie (evt via pm)
Nee, het liefst zonder ventilator. Daarom kan ik de N5105 aanbevelen. De i3 is krachtiger en daarom warmer. De ventilator is wel stil en effectief.

Let wel op het model behuizing. Goede behuizing is iets duurder, maar het prijsverschil wel waard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
Ik zocht trouwens nog een betaalbare 2.5Gbps switch.
uitvoering: ZyXEL MG-105

Deze kwam net voorbij met een flinke prijsdrop. Past perfect bij de 2.5Gbps poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-04 10:44
RobertMe schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:19:
[...]

Zonder informatie over welke firewall je daadwerkelijk gebruikt lastig te zeggen. In ieder geval is het bij Linux (iptables & nftables) zo dat deze onderscheid maakt tussen input / output, en forward. Waarbij input dus verkeer is met bestemming "het systeem" (firewall / server / ...) en output het verkeer dat vanaf "het systeem" afkomstig is. Forward is vervolgens verkeer dat alleen wordt "doorgegeven" dus op interface A binnen komt en op interface B weer naar buiten gaat. De firewall regels die je nu hebt gemaakt zullen zeer waarschijnlijk dus alleen betrekking hebben op "forward" en niet op verkeer dat voor het systeem bestemd is, en ja, dan is wat je ziet "expected behaviour" en zul je dus ook firewall regels moeten maken die "input" blokkeren. Uiteraard daarbij wel opletten dat je niet je eigen verkeer naar bv de webinterface of firewall blokkeert. En ja, been there, done that, got the t-shirt. Was ook blij dat ik serial console port heb en zo weer in het systeem kwam 8)
Bedankt voor de uitleg. Het gaat inderdaad om PfSense.

Hoe specificeer ik regels voor "input" in jouw jargon, is het door een specifiek IP (or alias) als address te gebruiken? Momenteel gebruik ik "LAN1 net".
hussie01 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:49:
Ik ben nu een tijdje aan het volgen, maar er zijn zoveel TopTon systeempjes dat mij niet duidelijk is welke nu echt 'goed' is.

Zijn er mede-tweakers die vrij recent een model hebben aangeschaft en hun ervaring willen delen?
Ik heb een recente Topton N5105. Tot nu toe geen klachten, maar besef wel dat PfSense nog geen NIC226 ondersteunt. Ik heb het opgelost met USB=>UTP adapters, vervolgens upgrade naar PfSense+ die ze wel ziet.

(Een van de adapters bleek soms wel, soms niet te werken, maar daar kwam ik pas achter na uren lang spoken te achtervolgen :F ... het leven van een Tweaker gaat niet over rozen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:17
TumTum schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:26:

Deze kwam net voorbij met een flinke prijsdrop. Past perfect bij de 2.5Gbps poorten.
10W verbruik! yikes! :D zuiniger kan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schafes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:58
Ik ben nu een tijdje aan het volgen, maar er zijn zoveel TopTon systeempjes dat mij niet duidelijk is welke nu echt 'goed' is.

Zijn er mede-tweakers die vrij recent een model hebben aangeschaft en hun ervaring willen delen?
Ik heb eind maart een TopTon N100 besteld met als doel voor een Opnsense router maar die is nog onderweg. Binnenkort zal ik mijn ervaring wel delen als deze up and running is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
andru123 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 01:41:
[...]

10W verbruik! yikes! :D zuiniger kan niet.
Bij maximale belasting. Niet heel hoog als je het vergelijkt met een TPlink SG108 1Gbps switch bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Schafes schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:58:
[...]

Ik heb eind maart een TopTon N100 besteld met als doel voor een Opnsense router maar die is nog onderweg. Binnenkort zal ik mijn ervaring wel delen als deze up and running is.
Kijk dat is leuk, de nieuwe Intel CPU N100 welke de N5105 vervangt. Ik heb de laatste, zou graag e.a vergelijken qua idle verbruik. Tag mij maar tzt, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
Schafes schreef op donderdag 27 april 2023 @ 07:58:
[...]

Hoeveel was je kwijt toen? Ik kwam met coupons uit op 220 minimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

De N5105 met bare metal pfSense draait super stabiel hier. Degene met de Y vorm koelribben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eens mooie prijs. Hij is unmanaged en doet daardoor mogelijk geen vlans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:11

Videopac

Rommelt wat aan.

8-poortsversie voor 110 euro:
https://www.hagglezon.com/en/s/zyxel%20mg%20108

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TumTum
stormfly schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:36:
[...]

Eens mooie prijs. Hij is unmanaged en doet daardoor mogelijk geen vlans?
Helaas unmanaged. Managed 2.5Gbps switches zijn helaas heel duur. Idle verbruik is 4.4watt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-05 23:17
RobertMe schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:33:
...Dus ben wel benieuwd of bij anderen dit systeem met een andere SSD wel in lagere C-states komt (en dus zuiniger is ....
Hier een link naar mijn bevindingen met een TopTon N5100 + 4x I226 NIC systeem met gewone SATA SSD.
GoBieN-Be in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ik kwam tot Package state C8 voor 60+%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoBieN-Be schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:04:
[...]

Hier een link naar mijn bevindingen met een TopTon N5100 + 4x I226 NIC systeem met gewone SATA SSD.
GoBieN-Be in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ik kwam tot Package state C8 voor 60+%
Thanks. Maar volgens mij is NVME vs SATA wel zo radicaal anders dat het niet te vergelijken is.

Maar jouw post toont wel maar weer eens aan dat ik werk moet maken van het powertop verhaal. Als in: het crashen met --auto-tune en dus de zaken handmatig doen zonder het "tunen" van de NICs. Ik weet dat ook al vaker direct op mij gereageerd is met dat ik HTML rapport moet uitdraaien en daarin de commando's staan, alleen dus nog steeds niet gedaan :X

Edit:
Vraag me overigens ook af of/hoe mijn TopTon dan SATA slikt. Volgens mij kan het wel, maar toen ik RAM & SSD er in heb gedaan IIRC geen sata (data + power) kabel zien bungelen. En waarschijnlijk heb ik ook nog wel een SATA SSD liggen, i.p.v. nu de mogelijk crappy A2000 (van 500GB met 3GB in gebruik :P )

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 27-04-2023 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:18

thof

FP ProMod
RobertMe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:14:
(...)
Vraag me overigens ook af of/hoe mijn TopTon dan SATA slikt. Volgens mij kan het wel, maar toen ik RAM & SSD er in heb gedaan IIRC geen sata (data + power) kabel zien bungelen. En waarschijnlijk heb ik ook nog wel een SATA SSD liggen, i.p.v. nu de mogelijk crappy A2000 (van 500GB met 3GB in gebruik :P )
Bij mij zat een sata+power kabeltje in de doos waarin m'n TopTon-achtig (heb een CWWK) machientje geleverd werd. Vond de levering goed compleet, volgens mij zat er zelfs een kabeltje bij voor een eventuele fan.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thof schreef op donderdag 27 april 2023 @ 17:20:
[...]

Bij mij zat een sata+power kabeltje in de doos waarin m'n TopTon-achtig (heb een CWWK) machientje geleverd werd. Vond de levering goed compleet, volgens mij zat er zelfs een kabeltje bij voor een eventuele fan.
Nu je het zegt, volgens mij zat inderdaad zo'n kabeltje in de doos erbij. Bij mijn Ali / Chinese mini PCtje zit er weer een duidelijke plek in voor een 2,5" HDD en zit de kabel daar al onder een stukje tape, dus "ready to use".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Bij mij was het kabeltje ook gewoon meegeleverd.
Wel even controleren hoe je de SSD bevestigt aan de behuizing, het lukt maar op 1 manier zonder dat de connectoren op het moederbord niet in de weg zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schafes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:58
stormfly schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:31:
[...]

Kijk dat is leuk, de nieuwe Intel CPU N100 welke de N5105 vervangt. Ik heb de laatste, zou graag e.a vergelijken qua idle verbruik. Tag mij maar tzt, dank.
Zal ik doen. Hier staat al wat beschreven over het verbruik
https://forums.servetheho...d-nic-router.39685/page-3
TumTum schreef op donderdag 27 april 2023 @ 08:32:
[...]

Hoeveel was je kwijt toen? Ik kwam met coupons uit op 220 minimaal.
Volgens mij was het €208.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Schafes schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 11:48:
[...]

Zal ik doen. Hier staat al wat beschreven over het verbruik
https://forums.servetheho...d-nic-router.39685/page-3
Check, tnx 7watt N100 v.s 9 watt bij de N5105 is niet de upgrade waard.

Ben toch benieuwd naar jouw eigen metingen tzt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:35:
[...]

Check, tnx 7watt N100 v.s 9 watt bij de N5105 is niet de upgrade waard.
Scheelt met een energietarief van €0,40 (prijsplafond) toch €7, met de €50 prijsverschil haal je het er na 7 jaar er al uit :p

En zo te zien zou die N100 weer nieuwer/sneller/beter zijn, maar stiekem is die hele N5105 toch al ruim voldoende voor het gros van de firewalls/routers? Want volgens mij doet die ook al gewoon symmetrisch 1Gbit/s, ook over PPPoE? Dus even afgezien van het energieverbruik biedt de N100 dan niet echt een voordeel? (En dat zal dan niet eens zwaar in de CPU zitten. Want mijn N5105 mini PCtje turned server zit kaal ruim onder de 3W, daar waar de TopTon in de 8W zit, bijna 4x zo veel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:54:
[...]

Scheelt met een energietarief van €0,40 (prijsplafond) toch €7, met de €50 prijsverschil haal je het er na 7 jaar er al uit :p
Dan hoop ik hem al vervangen te hebben :)
En zo te zien zou die N100 weer nieuwer/sneller/beter zijn, maar stiekem is die hele N5105 toch al ruim voldoende voor het gros van de firewalls/routers? Want volgens mij doet die ook al gewoon symmetrisch 1Gbit/s, ook over PPPoE? Dus even afgezien van het energieverbruik biedt de N100 dan niet echt een voordeel? (En dat zal dan niet eens zwaar in de CPU zitten. Want mijn N5105 mini PCtje turned server zit kaal ruim onder de 3W, daar waar de TopTon in de 8W zit, bijna 4x zo veel).
Zeker de N5105 is prima in staat dat symmetrisch te routeren met PPPoE. Nadeel is dat pfSense niet gebouwd is voor ultra low power consumptie. Met een USB boot disk met Ubuntu zakt het systeem naar 4.5 watt. Versus 9 watt met pfsense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Met de huidige energieprijzen zou een linux-variant van pfSense en OPNsense wenselijk zijn. Zijn we meteen van die single-core PPPoE beperking af.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 16:56:
[...]

Dan hoop ik hem al vervangen te hebben :)
Die berekening was dan ook niet heel serieus. Alhoewel mij USG ook van januari '17 tot maar '23 heeft gedraaid. 6 jaar dus. En nu met zelfbouw hoop ik toch dat het langer mee kan door het ontbreken van software beperkingen.
[...]

Zeker de N5105 is prima in staat dat symmetrisch te routeren met PPPoE. Nadeel is dat pfSense niet gebouwd is voor ultra low power consumptie. Met een USB boot disk met Ubuntu zakt het systeem naar 4.5 watt. Versus 9 watt met pfsense.
4,5W voor een TopTon N5105 met 4x i226? Ik lijk echt op ~8,5W te blijven steken met mijn Debian install. Ook gisteren de powertop dingetjes toegepast (ex-PCI stuff op i226 dan) maar dat lijkt geen verschil te maken.

Daarom dus nog maar eens de oproep: welke C-states halen anderen met zo'n systeem en NVME SSD? Die van mij blijft ogenschijnlijk dus steken op C2. Alhoewel ik daar geen 4W winst in verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Videopac schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:05:
Met de huidige energieprijzen zou een linux-variant van pfSense en OPNsense wenselijk zijn. Zijn we meteen van die single-core PPPoE beperking af.
Tsja, roll your own kan altijd. Ben geen netwerk engineer maar wel al aantal jaren hobbyist. Linux gebruik ik al 15+ jaar maar ook niet altijd met "under the hood" gebeuren bezig. Maar had mijn systeem, gebaseerd op kale Debian install, op 1, 2 weken prima aan de praat. Uiteraard daarna wel nog wat zaken finetunen en erbij proppen (PiHole bv). Maar vond het niet bijzonder lastig. Maarja, als je klik klik klik in web interface gewend bent zal het wel tegen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
RobertMe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:07:
(...)
4,5W voor een TopTon N5105 met 4x i226? Ik lijk echt op ~8,5W te blijven steken met mijn Debian install. Ook gisteren de powertop dingetjes toegepast (ex-PCI stuff op i226 dan) maar dat lijkt geen verschil te maken.

Daarom dus nog maar eens de oproep: welke C-states halen anderen met zo'n systeem en NVME SSD? Die van mij blijft ogenschijnlijk dus steken op C2. Alhoewel ik daar geen 4W winst in verwacht.
Ik zit hier rond de 9W te schommelen, maar dat is wel met Proxmox, 2 NVME's.
Is echter wel met 3 VM's actief: clean install van Home Assistant en 2 gameservers (Factorio en Starbound). Daarmee is het misschien niet heel representatief voor de doorsnee machine, als je echt wil kan ik de VM's wel voor je uitzetten en opnieuw kijken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
906.1 wakeups/second
0.0 GPU ops/seconds
0.0 VGS ops/sec
12.8% CPU use

Powered On 0.0%
C1_ACPI 13.7%
C2_ACPI 43.5%
C3_ACPI 31.3%
RC6pp 0.0%

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thof schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:53:
[...]

Ik zit hier rond de 9W te schommelen, maar dat is wel met Proxmox, 2 NVME's.
Is echter wel met 3 VM's actief: clean install van Home Assistant en 2 gameservers (Factorio en Starbound). Daarmee is het misschien niet heel representatief voor de doorsnee machine, als je echt wil kan ik de VM's wel voor je uitzetten en opnieuw kijken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
906.1 wakeups/second
0.0 GPU ops/seconds
0.0 VGS ops/sec
12.8% CPU use

Powered On 0.0%
C1_ACPI 13.7%
C2_ACPI 43.5%
C3_ACPI 31.3%
RC6pp 0.0%
Volgens mij is dat laatste lijstje weer een ander?
Even snel powertop screenshotje van op telefoon:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzoxM9bIPonSZ-uOiasKJ_KV9bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Odv5y1IcwQdEIa4UTrtVZdAw.jpg?f=fotoalbum_large
Ik bedoel dan het linker lijstje met Pkg, die 88% op C2 staat en de rest dus 0. Terwijl de cores dus wel lagere states halen. Dit zou dan gedrag zijn dat (mogelijk) komt door de A2000.

Maar als jij met een TopTon met 2x NVME en vervolgens ook nog VMs op 9W zit dan moet het wel vrijwel in de SSD zitten. Gezien ik al tegen de 9W hik met een clean install.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
Dat wordt even zoeken en vergelijken.

Het systeem bevat de hardware:
Samsung 970 Evo Plus 1TB
Crucial P3 4TB
64GB aan ram (2x32), G.Skill Ripjaws F4-3200C22D-64GRS @ 1.2V, 2933MT/s
Voor de voeding gebruik ik een Leicke voeding, maar qua verbruik leek dat niet heel veel te veranderen.

Ik draai wel een oudere versie van PowerTop, versie 2.11.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LZgUuefURuxhD5k5h17LwGRzLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k0gjSbXsDbFPqbJgMO5H1DHH.png?f=fotoalbum_large

Verder draai ik wel een wat recentere kernel, om stabiliteits problemen met de i226 NIC's op te lossen. Eerder had ik ook al de Intel microcode geupdatet.
code:
1
Linux 6.2.6-1-pve #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC PVE 6.2.6-1 (2023-03-14T17:08Z)

De CPU governor staat op "powersave" en in mijn GRUB config (/etc/default/grub) heb ik ook nog ASPM geforceerd:
code:
1
2
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet pcie_aspm=force pcie_aspm.policy=powersupersave"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Is er nog een bepaalde command die ik voor je kan draaien om je verder te helpen?

[ Voor 3% gewijzigd door thof op 28-04-2023 19:20 . Reden: Verkeerde RAM gelinkt, was van de 2x16GB ipv 2x32GB ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 21:25
RobertMe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 18:02:
[...]

Volgens mij is dat laatste lijstje weer een ander?
Even snel powertop screenshotje van op telefoon:
[Afbeelding]
Ik bedoel dan het linker lijstje met Pkg, die 88% op C2 staat en de rest dus 0. Terwijl de cores dus wel lagere states halen. Dit zou dan gedrag zijn dat (mogelijk) komt door de A2000.

Maar als jij met een TopTon met 2x NVME en vervolgens ook nog VMs op 9W zit dan moet het wel vrijwel in de SSD zitten. Gezien ik al tegen de 9W hik met een clean install.
Als je de A2000 blijft verdenken, dan hang je er toch voor even een sata schijf aan? Stuk kleinere kans dat die je low power states beinvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:07:

Ik heb daar over gepost meen ik, eerst had ik een oud tooltje wat iets van C3_APCI oid liet zien. Toen ik de laatste bootable Ubuntu Installer pakte zakte hij naar C6 of C7.

Mits die PCI sloten op ASPM -> auto staan.

Samsung 980 1TB nvme.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 28-04-2023 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

Sorry, maar ik zie nog steeds pure 2,5 Gbps en 5 Gbps uitmelkerij :
- Niet Managed = Niet het geld waard anno 2023
- Voor een paar tientjes extra heb je in normale tijden zoiets : uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
Dat is dus gewoon 4 x 10 Gbps SFP+ met een 1 Gbps UTP Uplink naar de rest van je netwerk en ook nog eens via PoE/PoE+ te voeden en vooral : Managed !!! En hoe !!! Voor maar € 129 ongeveer! :P

Mijn advies : Lekker negeren en vooral lekker verder shoppen! :Y)
Helemaal niet dus! :N
Hij is unmanaged en doet daardoor mogelijk geen vlans?
Inderdaad! :/
Murphy78 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 21:55:
Ik heb een recente Topton N5105. Tot nu toe geen klachten, maar besef wel dat PfSense nog geen NIC226 ondersteunt. Ik heb het opgelost met USB=>UTP adapters, vervolgens upgrade naar PfSense+ die ze wel ziet.

(Een van de adapters bleek soms wel, soms niet te werken, maar daar kwam ik pas achter na uren lang spoken te achtervolgen :F ... het leven van een Tweaker gaat niet over rozen.)
Noem eens wat modellen dan zodat anderen er ook wat aan hebben! ;)
RobertMe schreef op donderdag 27 april 2023 @ 12:14:
Thanks. Maar volgens mij is NVME vs SATA wel zo radicaal anders dat het niet te vergelijken is.

Edit:
Slikt dat ding geen M.2 SATA SSD's :?

Op reguliere moederborden zie je dat vaak genoeg : M.2 slot waarin zowel NVMe als SATA SSD's werken :)
Videopac schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:05:
Met de huidige energieprijzen zou een linux-variant van pfSense en OPNsense wenselijk zijn.
Zijn we meteen van die single-core PPPoE beperking af.
Eensch, maar je kan ook OpenWRT voor x86-64 installeren als het goed is ?!

Daarnaast waren ze geloof ik bij OPNsense al met die overstap bezig ??
Zoiets zag ik in ieder geval een keer langskomen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
nero355 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:37:
[...]

[...]

Sorry, maar ik zie nog steeds pure 2,5 Gbps en 5 Gbps uitmelkerij :
- Niet Managed = Niet het geld waard anno 2023
- Voor een paar tientjes extra heb je in normale tijden zoiets : uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
Dat is dus gewoon 4 x 10 Gbps SFP+ met een 1 Gbps UTP Uplink naar de rest van je netwerk en ook nog eens via PoE/PoE+ te voeden en vooral : Managed !!! En hoe !!! Voor maar € 129 ongeveer! :P

Mijn advies : Lekker negeren en vooral lekker verder shoppen! :Y)

[...]

Helemaal niet dus! :N

[...]

Inderdaad! :/

[...]

Noem eens wat modellen dan zodat anderen er ook wat aan hebben! ;)

[...]

Slikt dat ding geen M.2 SATA SSD's :?

Op reguliere moederborden zie je dat vaak genoeg : M.2 slot waarin zowel NVMe als SATA SSD's werken :)

[...]

Eensch, maar je kan ook OpenWRT voor x86-64 installeren als het goed is ?!

Daarnaast waren ze geloof ik bij OPNsense al met die overstap bezig ??
Zoiets zag ik in ieder geval een keer langskomen...
Ik geef je gelijk m.b.t. de zeer hoge prijzen voor 2.5 en 10Gbps switches. Maar ik kijk vooral naar de prijshistorie en 2.5Gbps UTP support. Uiteraard jammer dat het niet managed is. 80 euro is nog steeds wel prima in vergelijking met andere 2.5G switches.

Daarnaast heb ik verder geen SFPs. Dus daar stopt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
TumTum schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:45:
Uiteraard jammer dat het niet managed is. 80 euro is nog steeds wel prima in vergelijking met andere 2.5G switches.
Je koopt de 2,5 Gbps versie van dit : uitvoering: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
Dat is gewoon weggegooid geld wat mij betreft! :X :| :/
Daarnaast heb ik verder geen SFPs. Dus daar stopt het.
Liever daarin investeren of zelfs richting 10 Gbps UTP Switches kijken dan meewerken aan die oplichterij en idioterie van al die 2,5 Gbps en 5 Gbps meuk! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Dacuuu schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:48:
[...]

Ik heb dit toch maar gescheiden.

Als je een keer je host os wil updaten, of moet rebooten kom je al snel in de positie dat je router even moet herstarten.

Mijn router bakkie en server bakkie draaien 24/7. Maar toch erg fijn dat het 2 losse bakken zijn.
precies hiervoor zou een licentie op livepatch kernel nou perfect zijn..

bij ubuntu pro kun je (geloof ik) 5 devices gratis krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TumTum
nero355 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 22:03:
[...]

Je koopt de 2,5 Gbps versie van dit : uitvoering: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
Dat is gewoon weggegooid geld wat mij betreft! :X :| :/
Zo zie ik het niet, heb hem inmiddels binnen en zo toch weer 380 euro bespaard t.o.v. een 10Gbps oplossing . Daarnaast heb ik geen 10Gbps NICs. Alleen 2.5G in mijn laptop, PC en NAS. Ik snap wat je bedoelt. Maar zo doorgaan heeft weinig zin. Je mening was al duidelijk. Ik vind het de investering niet waard op dit moment en heb toch een 2.5G switch nodig. Dan is dit gewoon de makkelijkste en goedkoopste oplossing voor 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Ik ben me ook aan het verdiepen om zelf een Debian-based router te bouwen thuis. We hebben momenteel OPNsense draaien op een PCEngines APU2. Draait prima, maar ik vind het ook leuk om eens wat meer Linux kennis op te doen.

Nu wil ik het netwerk gedeelte (DHCP, VLAN, enz.) via systemd-networkd gaan doen. Na wat tutorials her en der gelezen te hebben en de benodigde .netdev en .network files gemaakt te hebben, willen de links maar niet online komen na een koude start.

Wanneer ik de interface status oproep verschijnt de melding: "failed to query link bit rates unit dbus-org.freedesktop.network1.service not found". Zodra ik de files in /etc/systemd/network/ weghaal, verschijnt de melding niet. Local loopback en WAN komen dan wel op. Een Google search op de melding levert me weinig nieuwe inzichten op die helpen om dit te troubleshooten.

Zodra ik na inloggen ‘service systemd-networkd start' geef, dan komen de interfaces op, inclusief VLANs en krijg ik zelfs een DHCP lease op de laptop die op enp2s0 (LAN) is aangesloten. Dat zou dus betekenen dat de config zelf goed is?
Bij een reboot gaat het weer fout en blijven de interfaces down.

Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd, maar weet niet precies wat. Mogelijk dat iemand van jullie hier al eens tegenaan is gelopen en een oplossing heeft of mij een stukje op weg kan helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Yoshimi schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:51:
Ik ben me ook aan het verdiepen om zelf een Debian-based router te bouwen thuis. We hebben momenteel OPNsense draaien op een PCEngines APU2. Draait prima, maar ik vind het ook leuk om eens wat meer Linux kennis op te doen.

Nu wil ik het netwerk gedeelte (DHCP, VLAN, enz.) via systemd-networkd gaan doen. Na wat tutorials her en der gelezen te hebben en de benodigde .netdev en .network files gemaakt te hebben, willen de links maar niet online komen na een koude start.

Wanneer ik de interface status oproep verschijnt de melding: "failed to query link bit rates unit dbus-org.freedesktop.network1.service not found". Zodra ik de files in /etc/systemd/network/ weghaal, verschijnt de melding niet. Local loopback en WAN komen dan wel op. Een Google search op de melding levert me weinig nieuwe inzichten op die helpen om dit te troubleshooten.

Zodra ik na inloggen ‘service systemd-networkd start' geef, dan komen de interfaces op, inclusief VLANs en krijg ik zelfs een DHCP lease op de laptop die op enp2s0 (LAN) is aangesloten. Dat zou dus betekenen dat de config zelf goed is?

Ik zie ongetwijfeld iets over het hoofd, maar weet niet precies wat. Mogelijk dat iemand van jullie hier al eens tegenaan is gelopen en een oplossing heeft of mij een stukje op weg kan helpen?
Is systemd-networkd ook enabled? Geen idee of er nog een legacy commando voor is, maar de systemd variant om dat te checken is systemctl status systemd-networkd. Bij mij rsulteert dat in:
robert@router:~$ systemctl status systemd-networkd --no-pager
● systemd-networkd.service - Network Configuration
     Loaded: loaded (/lib/systemd/system/systemd-networkd.service; enabled; preset: enabled)
     Active: active (running) since Sat 2023-04-22 15:17:25 CEST; 1 week 0 days ago
TriggeredBy: ● systemd-networkd.socket
       Docs: man:systemd-networkd.service(8)
   Main PID: 672876 (systemd-network)
     Status: "Processing requests..."
      Tasks: 3 (limit: 18927)
     Memory: 3.4M
        CPU: 1min 10.434s
     CGroup: /system.slice/systemd-networkd.service
             └─672876 /lib/systemd/systemd-networkd

Active: active (running) geeft daarbij dus aan dat de service nu draait. enabled; preset: enabled geeft op enigerwijze aan of die wel of niet opstart bij een system boot.

Of je enabled het gewoon, dat kan altijd: sudo systemctl enable systemd-networkd.

De error die je krijgt komt daarbij denk ik uit networkctl? Die dus lijkt te hinten op dat systemd-networkd niet draait (/de DBus interface die systemd-networkd zou moeten exposen niet bestaat). Maar wel beetje gek dat die dan niet errort als de files er niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Yoshimi schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 18:51:

Ik heb het idee dat je ergens een onnodige dependency hebt zitten die te maken heeft met een default Desktop installatie i.p.v. een pure kale "CLI installatie" die headless zal draaien :?

Check dit eens voor de grap : https://superuser.com/que...edesktop-resolve1-service

Een DBus Unit is iets waar je tegenaan praat om een proces aan te sturen die in principe al geconfigureerd zal zijn dus er klopt iets ergens niet qua opzet van het geheel!
Om het effe gek te zeggen is dit net of je dhcpcd.conf en Network Manager of /etc/network/interfaces tegelijk probeert te gebruiken en dat gaat natuurlijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 08:35
Misschien stel ik hier een vraag die al vaker beantwoord is, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Is het inmiddels mogelijk om een zelfbouw router aan te sluiten op een KPN DSL aansluiting zonder tussenkomst van de KPN router?

Ik heb nu de KPN experiabox in DMZ staan naar een eigen TP-Link router met DD-WRT die al 10+ jaar draait, maar toe is aan vervanging. Inmiddels is mijn technische kennis en capaciteit breder dan toen, dus lijkt het mij wel leuk om een OpnSense zelfbouw router te plaatsen. Als ik in de hardware keuze ervoor kan zorgen dat ik de ExperiaBox kan omzeilen, doe ik dat maar wat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

delta1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:04:
Misschien stel ik hier een vraag die al vaker beantwoord is, maar ik heb het niet kunnen vinden.

Is het inmiddels mogelijk om een zelfbouw router aan te sluiten op een KPN DSL aansluiting zonder tussenkomst van de KPN router?

Ik heb nu de KPN experiabox in DMZ staan naar een eigen TP-Link router met DD-WRT die al 10+ jaar draait, maar toe is aan vervanging. Inmiddels is mijn technische kennis en capaciteit breder dan toen, dus lijkt het mij wel leuk om een OpnSense zelfbouw router te plaatsen. Als ik in de hardware keuze ervoor kan zorgen dat ik de ExperiaBox kan omzeilen, doe ik dat maar wat graag.
Dat kan. Hier wordt vaak OPNsense of pfSense gebruikt i.c.m. een Topton pc-tje met meerdere netwerkpoorten. OpenWrt zou ook moeten kunnen. Zie OPNsense & pfSense KPN/Telfort IPTV how-to voor meer informatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:15
Van die Topton systeempjes zijn er meerdere varianten, welke wordt nu aangeraden?

Voorbeelden met de N5105 icm i226:

€ 117.51 53% Off | Pfsense Firewall Zachte Router N5105 N5100 4x Intel I225 I226 2.5G Lan 2xDDR4 Nvme Fanless Mini Pc HDMI2.0 Dp AES-NI Opnsense Esxi
https://a.aliexpress.com/_EQmwE55

€ 155.32 47% Off | Fanless Mini Pc 4 Intel I226-V 2.5G N6005 N5105 V5 Editie 2 * Nvme TPM2.0 Schakelaar Zachte Router Esxi pve Firewall Apparaat Server
https://a.aliexpress.com/_EywBGrv

€ 181.70 38% Off | Nieuwe 4x Intel I226-V 2.5G Firewall Mini Pc Pentium N6005 N5105 V5 Editie DDR4 2 * Nvme Fanless Zachte router Dp Type-C Opnsense Esxi
https://a.aliexpress.com/_EyXehLH

De systemen zijn allemaal kwa specs hetzelfde alleen de behuizing is anders. Maar welke zou je nou moeten hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:55
Op een DSL verbinding zul je altijd ergens een DSL modem nodig hebben. Icm *sense kun je dat niet integreren, dus zul je je ExperiaBox nog nodig hebben (of een modem kopen wat in bridge-mode dan).

In OpenWrt zijn recent wel ontwikkelingen omtrent de ondersteuning van routers met moderne DSL modems (benodigd voor 35b support). Ivm licentieperikelen moet je daar wel wat hobbyen met firmware images.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TumTum
Miki schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:40:
Van die Topton systeempjes zijn er meerdere varianten, welke wordt nu aangeraden?

Voorbeelden met de N5105 icm i226:

€ 117.51 53% Off | Pfsense Firewall Zachte Router N5105 N5100 4x Intel I225 I226 2.5G Lan 2xDDR4 Nvme Fanless Mini Pc HDMI2.0 Dp AES-NI Opnsense Esxi
https://a.aliexpress.com/_EQmwE55

€ 155.32 47% Off | Fanless Mini Pc 4 Intel I226-V 2.5G N6005 N5105 V5 Editie 2 * Nvme TPM2.0 Schakelaar Zachte Router Esxi pve Firewall Apparaat Server
https://a.aliexpress.com/_EywBGrv

€ 181.70 38% Off | Nieuwe 4x Intel I226-V 2.5G Firewall Mini Pc Pentium N6005 N5105 V5 Editie DDR4 2 * Nvme Fanless Zachte router Dp Type-C Opnsense Esxi
https://a.aliexpress.com/_EyXehLH

De systemen zijn allemaal kwa specs hetzelfde alleen de behuizing is anders. Maar welke zou je nou moeten hebben?
https://nl.aliexpress.com/item/1005004687321549.html

Dit model. Die andere 2 kunnen te warm worden.

Toevoeging: Selecteer Seller's Shipping Method als verzendmethode voor DDP.

[ Voor 11% gewijzigd door TumTum op 30-04-2023 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Dat kan en mag altijd bij KPN gelukkig! :)

Ik heb jarenlang deze twee gebruikt :
- uitvoering: DrayTek Vigor 2820VS ADSL2/2+
- uitvoering: DrayTek Vigor 2860 VDSL2 / ADSL 2/2+ (Analoog)

Dus als jij zoiets koopt : uitvoering: DrayTek Vigor 167 (International edition)
En daarbij een Topton o.i.d. als DIY Router met pfSense/OPNsense/OpenWRT/Iets totaal anders... erop dan komt het wel goed! ;)
Tom Paris schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:40:
Op een DSL verbinding zul je altijd ergens een DSL modem nodig hebben. Icm *sense kun je dat niet integreren, dus zul je je ExperiaBox nog nodig hebben (of een modem kopen wat in bridge-mode dan).

In OpenWrt zijn recent wel ontwikkelingen omtrent de ondersteuning van routers met moderne DSL modems (benodigd voor 35b support). Ivm licentieperikelen moet je daar wel wat hobbyen met firmware images.
Leuk om te lezen dat ze ermee bezig zijn, maar zolang je een DrayTek kan kopen IMHO niet nodig! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
nero355 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:01:
[...]
Leuk om te lezen dat ze ermee bezig zijn, maar zolang je een DrayTek kan kopen IMHO niet nodig! :)
Tsja, heb je wel dubbele kosten in aanschaf en stroomverbruik... Sowieso is DSL een aflopende zaak in NL, dus voor die beperkte tijd totdat je glasvezel hebt zou ik óf overleven met de ExperiaBox voor een *sense machine, óf een OpenWrt device kopen met DSL modem wat ik later makkelijk kan repurposen voor glas. Maar ieder maakt z'n eigen afweging natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Videopac schreef op zondag 30 april 2023 @ 10:21:
[...]

Dat kan. Hier wordt vaak OPNsense of pfSense gebruikt i.c.m. een Topton pc-tje met meerdere netwerkpoorten. OpenWrt zou ook moeten kunnen. Zie OPNsense & pfSense KPN/Telfort IPTV how-to voor meer informatie.
Tom Paris schreef op zondag 30 april 2023 @ 12:40:
[...]

nero355 schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:01:
[...]

Dat kan en mag altijd bij KPN gelukkig! :)

Ik heb jarenlang deze twee gebruikt :
- uitvoering: DrayTek Vigor 2820VS ADSL2/2+
- uitvoering: DrayTek Vigor 2860 VDSL2 / ADSL 2/2+ (Analoog)

Dus als jij zoiets koopt : uitvoering: DrayTek Vigor 167 (International edition)
En daarbij een Topton o.i.d. als DIY Router met pfSense/OPNsense/OpenWRT/Iets totaal anders... erop dan komt het wel goed! ;)

[...]

Dank voor de reacties. Mijn insteek was om één apparaat (modem) minder te hebben. Ik hoopte op een stuk hardware met een ingebouwde modem, maar ik snap dat dit nog altijd extern moet als ik de pfSense/OPNsense route in wil slaan.

Wat is dan precies het voordeel van een DrayTek t.o.v. een ExperiaBox? Omdat ik hem in bridge mode zet zijn de energiekosten wellicht lager dan de ExperiaBox in DMZ? Verder raak ik na het instellen in principe de configuratie niet meer aan toch?

De totale kosten komen dus uit op € 362,58 of € 422,33, afhankelijk van welk Topton model ik zou kopen. Geheugen/opslag kies ik dan op basis van de aangeraden hardware vereisten voor OpnSense.
  • DrayTek Vigor 167 € 113,89
  • Topton N5105 8GB DDR4 128GB NVMe € 248,69
  • of Topton N5105 8GB DDR4 128GB NVMe € 308,44

Acties:
  • +1 Henk 'm!
delta1 schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:50:
[...]

[...]

[...]

Dank voor de reacties. Mijn insteek was om één apparaat (modem) minder te hebben. Ik hoopte op een stuk hardware met een ingebouwde modem, maar ik snap dat dit nog altijd extern moet als ik de pfSense/OPNsense route in wil slaan.

Wat is dan precies het voordeel van een DrayTek t.o.v. een ExperiaBox? Omdat ik hem in bridge mode zet zijn de energiekosten wellicht lager dan de ExperiaBox in DMZ? Verder raak ik na het instellen in principe de configuratie niet meer aan toch?

De totale kosten komen dus uit op € 362,58 of € 422,33, afhankelijk van welk Topton model ik zou kopen. Geheugen/opslag kies ik dan op basis van de aangeraden hardware vereisten voor OpnSense.
Kun je dan niet beter een stap terug doen en beginnen met de vraag waarom je een zelfbouw router wilt gebruiken? Want tussen een gesloten Experiabox en volledige eigen oplossing zit nogal een groot gat. Voor welke redenen wil je dus een zelfbouw router en zijn er geen alternatieven waarmee dat kan? Als in: ik ben niet bekend met Draytek, maar die dingen bevinden zich wel aan de MKB/ profi kant en ondersteunen waarschijnlijk (een aantal) van de dingen die je met zelfbouw wilt "oplossen" (bv VLANs zullen door DrayTek wel ondersteund worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Tom Paris schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:55:
[...]

Tsja, heb je wel dubbele kosten in aanschaf en stroomverbruik... Sowieso is DSL een aflopende zaak in NL, dus voor die beperkte tijd totdat je glasvezel hebt zou ik óf overleven met de ExperiaBox voor een *sense machine, óf een OpenWrt device kopen met DSL modem wat ik later makkelijk kan repurposen voor glas. Maar ieder maakt z'n eigen afweging natuurlijk :)
Een interessante toevoeging. Ik zie KPN niet snel glasvezel aanleggen op mijn adres, aangezien hun concurrenten hier flink aan het aanleggen zijn, maar wie weet. Overstappen doe ik niet, want dan verlies ik mijn personeelsvoordelen. ;) Maar tegelijkertijd zie ik mijzelf hier niet nog jaren wonen en zou glasvezel van KPN een overweging kunnen zijn in het zoeken van een toekomstig huis. Misschien voorlopig toch maar gebruik blijven maken van de Experiabox.
RobertMe schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:59:
[...]

Kun je dan niet beter een stap terug doen en beginnen met de vraag waarom je een zelfbouw router wilt gebruiken? Want tussen een gesloten Experiabox en volledige eigen oplossing zit nogal een groot gat. Voor welke redenen wil je dus een zelfbouw router en zijn er geen alternatieven waarmee dat kan? Als in: ik ben niet bekend met Draytek, maar die dingen bevinden zich wel aan de MKB/ profi kant en ondersteunen waarschijnlijk (een aantal) van de dingen die je met zelfbouw wilt "oplossen" (bv VLANs zullen door DrayTek wel ondersteund worden)
Ik kom niet van een gesloten Experiabox omgeving. Zoals ik eerder zei heb ik een TP-Link (TL-WDR4300 v1 om precies te zijn) met DD-WRT geflasht. Deze router staat in de DMZ van de Experiabox. Verder zit er 1 KPN STB op de Experiabox, maar zijn overige functies uitgeschakeld.

Ik merk met mijn router dat ik al jaren tegen functionele beperkingen aanloop (VLAN's is er één van). De mogelijkheden die ik zoek zitten dan wel in OPNsense/pfSense i.c.m. hedendaagse hardware of Ubiquiti apparatuur. Ik vind het ook hobbymatig interessant, en de kennis die ik opdoe kan ik toepassen binnen mijn werk.

Daarbij komt dat mijn router nu kuren vertoont, wat ook niet gek is aangezien het model uit mei 2012 komt. Al met al prima redenen om de stap te maken naar een zelfbouw router dacht ik zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris

[...]

Er komt zelfs nog een derde apparaat bij, want *sense doet geen WiFi. Je zult dus nog een los AP nodig hebben.

Als OpenWrt alternatief koop je een Fritzbox 7530 en je hebt modem+router+AP in één. *sense is leuk, maar OpenWrt is hier de rationele keuze imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Tom Paris schreef op maandag 1 mei 2023 @ 00:03:
[...]

Er komt zelfs nog een derde apparaat bij, want *sense doet geen WiFi. Je zult dus nog een los AP nodig hebben.

Als OpenWrt alternatief koop je een Fritzbox 7530 en je hebt modem+router+AP in één. *sense is leuk, maar OpenWrt is hier de rationele keuze imo.
WiFi is al verzorgd middels 3 AP's die mesh wifi hebben.

Waarom geef je aan dat OpenWRT de enige rationele keuze is?

Ik heb OpenWRT altijd in hetzelfde rijtje geplaatst als DD-WRT, al is dat misschien gebaseerd op oude informatie. DD-WRT staat mij niet echt aan. Hun interface is gedateerd, beperkt en niet intuïtief en hun update beleid is vreemd.
Maar ik ken OpenWRT niet zo goed, dus ik zal het eens serieus bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
delta1 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Ik maak er uit op dat PFSense en dergelijke geen DSL kunnen doen, je zal er altijd iets tussen moeten doen wat DSL naar Ethernet ombouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
jadjong schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:41:
[...]

Ik maak er uit op dat PFSense en dergelijke geen DSL kunnen doen, je zal er altijd iets tussen moeten doen wat DSL naar Ethernet ombouwt.
Ah zo, natuurlijk :D ik las het als persoonlijke voorkeur voor OpenWRT over *sense, maar ik snap hem.

[ Voor 12% gewijzigd door delta1 op 01-05-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47
delta1 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:51:
[...]

Ah zo, natuurlijk :D ik las het als persoonlijke voorkeur voor OpenWRT over *sense, maar ik snap hem.
Ik zou indien je een Draytek variant koopt en deze in bridge zet, altijd een variant nemen met meerdere LAN poorten, zodat je een retour poortje kan maken/gebruiken zodat je altijd nog bij de interface van de Draytek kan komen om de DSL waardes uit te kunnen lezen en te voorzien van de laatste firmware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OutSIdeR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Ik zou indien je een Draytek variant koopt en deze in bridge zet, altijd een variant nemen met meerdere LAN poorten, zodat je een retour poortje kan maken/gebruiken zodat je altijd nog bij de interface van de Draytek kan komen om de DSL waardes uit te kunnen lezen en te voorzien van de laatste firmware.
Dat valt toch vast ook te regelen zonder extra draadje? Een Ziggo modem only en modem/router in bridge kun je ook altijd benaderen op 192.168.100.1. Werkte zowel met mijn UniFi Security Gateway als nu zelfbouw router prima (totdat ik regels op WAN zette om private subnets te blokkeren, toen moest ik dit IP natuurlijk weer even toestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
RobertMe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:31:
[...]

Dat valt toch vast ook te regelen zonder extra draadje? Een Ziggo modem only en modem/router in bridge kun je ook altijd benaderen op 192.168.100.1. Werkte zowel met mijn UniFi Security Gateway als nu zelfbouw router prima (totdat ik regels op WAN zette om private subnets te blokkeren, toen moest ik dit IP natuurlijk weer even toestaan).
Dit gaat over een xDSL verbinding.
Als je een Draytek bridged voor een xDSL kom je niet zomaar meer bij de interface omdat de LAN poort wordt gebruikt om naar je WAN interface te gaan van je eigen firewall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OutSIdeR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:36:
[...]

Als je een Draytek bridged voor een xDSL kom je niet zomaar meer bij de interface omdat de LAN poort wordt gebruikt om naar je WAN interface te gaan van je eigen firewall.
En die bridge kan nog steeds een IP hebben, net zoals een Ziggo modem als bridge nog steeds een IP heeft. Dat DrayTek dat wellicht niet doet is natuurlijk een ander verhaal.
Situatie is immers ook niet veel anders dan bv een managed switch die ook een eigen IP adred heeft om bv een webUI te openen, terwijl bij normaal verkeer dat over de switch gaat ook niet zichtbaar is dat die switch er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
RobertMe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:40:
[...]

En die bridge kan nog steeds een IP hebben, net zoals een Ziggo modem als bridge nog steeds een IP heeft. Dat DrayTek dat wellicht niet doet is natuurlijk een ander verhaal.
Situatie is immers ook niet veel anders dan bv een managed switch die ook een eigen IP adred heeft om bv een webUI te openen, terwijl bij normaal verkeer dat over de switch gaat ook niet zichtbaar is dat die switch er tussen zit.
Vandaar ook mijn advies indien voor Draytek wordt gekozen om een variant met meerdere poorten te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OutSIdeR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:42:
[...]

Vandaar ook mijn advies indien voor Draytek wordt gekozen om een variant met meerdere poorten te nemen.
Vandaar ook mijn vraag / opmerking v.w.b. "kan dat niet over 1 poort?!". Ik heb jarenlang een modem only gehad van Ziggo, daar zat dus maar 1 poort op, en toch kon ik het modem gewoon benaderen op 192.168.100.1. En nu ik een modem/router met 4 poorten heb, en deze in bridge staat, staan alsnog alle poorten in bridge. Waardoor een tweede systeem op de tweede poort ook weer een publiek IP adres krijgt. Dus ook dan heb je geen apparaat (cliënt, dus PC / ...) die zich in hetzelfde (private) subnet bevind als "iets van het modem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
RobertMe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Vandaar ook mijn vraag / opmerking v.w.b. "kan dat niet over 1 poort?!". Ik heb jarenlang een modem only gehad van Ziggo, daar zat dus maar 1 poort op, en toch kon ik het modem gewoon benaderen op 192.168.100.1. En nu ik een modem/router met 4 poorten heb, en deze in bridge staat, staan alsnog alle poorten in bridge. Waardoor een tweede systeem op de tweede poort ook weer een publiek IP adres krijgt. Dus ook dan heb je geen apparaat (cliënt, dus PC / ...) die zich in hetzelfde (private) subnet bevind als "iets van het modem".
Nee, dat gaat niet over 1 poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
RobertMe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Volgens mij kan je op de router die het publieke IP adres gekregen heeft van Ziggo Modem/Router in bridge mode een route aanmaken naar de default range van de modem/router van Ziggo. Die route zou dan wel dus over de WAN poort naar buiten moeten .. dus ff goed opletten dat je eigen interne netwerk niet conflicteert hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
duvekot schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:41:
[...]

Volgens mij kan je op de router die het publieke IP adres gekregen heeft van Ziggo Modem/Router in bridge mode een route aanmaken naar de default range van de modem/router van Ziggo. Die route zou dan wel dus over de WAN poort naar buiten moeten .. dus ff goed opletten dat je eigen interne netwerk niet conflicteert hiermee.
Die route hoef je uiteraard niet eens aan te maken. Tenzij je zelf gebruikt maakt van 192.168.100.0/24 (/een subnet waar 192.168.100.1 in valt) zal verkeer naar 192.168.100.1 immers sowieso al naar de default route gaan die dus extern is/verloopt. Wil je dat uberhaupt voorkomen moet je dat in de firewall oplossen. Wat ik op een gegeven moment dus heb gedaan door de private subnets te blokkeren als het uitgaand verkeer op de wan poort is. Totdat ik op een gegeven moment dus de pagina van de router wilde openen en dat niet ging :p. Nu wordt 192.168.100.1 dus weer expliciet alleen toegestaan vanaf 1 VLAN. (Waarna vervolgens alle verkeer naar de overige private subnets weer gedropt wordt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
delta1 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:31:
[...]
Omdat je vraag was "ik heb nu 2 apparaten, ik wil naar 1". Dat kan dus niet met *sense, wel met OpenWrt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
OutSIdeR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:27:
RobertMe schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:31:
Dat valt toch vast ook te regelen zonder extra draadje?
OutSIdeR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:36:
OutSIdeR schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:02:
Nee, dat gaat niet over 1 poort.
Volgens mij zijn er genoeg Tweakers geweest met een DrayTek 160/165 die dat gewoon voor elkaar hebben gekregen dus dat zou echt wel moeten kunnen werken! :)

Alleen inderdaad effe rekening houden met :
duvekot schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:41:
Volgens mij kan je op de router die het publieke IP adres gekregen heeft van Ziggo Modem/Router in bridge mode een route aanmaken naar de default range van de modem/router van Ziggo.
Die route zou dan wel dus over de WAN poort naar buiten moeten .. dus ff goed opletten dat je eigen interne netwerk niet conflicteert hiermee.
d:)b

Zoiets zag ik trouwens laatst ook gebruikt worden in een MikroTik i.c.m. een GPON SFP/SFP+ module dus heel vreemd is het niet echt qua opzet van zo'n combinatie ;)
Mijn insteek was om één apparaat (modem) minder te hebben.
Ik hoopte op een stuk hardware met een ingebouwde modem, maar ik snap dat dit nog altijd extern moet als ik de pfSense/OPNsense route in wil slaan.

In dat geval zou ik zeggen koop gewoon een complete DrayTek zoals de :
- https://www.draytek.nl/pr...2866-serie/?tab=overzicht
- https://www.draytek.nl/pr...2865-serie/?tab=overzicht

Dan heb je in ieder geval een apparaat dat veel meer kan dan een ExperiaBox of welke Fritz!Box dan ook! :)
Tom Paris schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:55:
Sowieso is DSL een aflopende zaak in NL, dus voor die beperkte tijd totdat je glasvezel hebt zou ik óf overleven met de ExperiaBox voor een *sense machine, óf een OpenWrt device kopen met DSL modem wat ik later makkelijk kan repurposen voor glas. Maar ieder maakt z'n eigen afweging natuurlijk :)
Elke DrayTek die ik heb gehad kon altijd via een WAN2 aansluiting op Ethernet worden aangesloten en dus ook voor Glasvezel worden gebruikt! :*)

Het enige minpunt was dat zelfs met Hardware Offloading ingeschakeld mijn 2860 bijvoorbeeld niet verder ging dan 400 Mbps want stiekem toch meer op xDSL gericht...

[ Voor 30% gewijzigd door nero355 op 01-05-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
nero355 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:38:
[...]

In dat geval zou ik zeggen koop gewoon een complete DrayTek zoals de :
- https://www.draytek.nl/pr...2866-serie/?tab=overzicht
- https://www.draytek.nl/pr...2865-serie/?tab=overzicht

Dan heb je in ieder geval een apparaat dat veel meer kan dan een ExperiaBox of welke Fritz!Box dan ook! :)

[...]

Elke DrayTek die ik heb gehad kon altijd via een WAN2 aansluiting op Ethernet worden aangesloten en dus ook voor Glasvezel worden gebruikt! :*)

Het enige minpunt was dat zelfs met Hardware Offloading ingeschakeld mijn 2860 bijvoorbeeld niet verder ging dan 400 Mbps want stiekem toch meer op xDSL gericht...
Maar we zijn Tweakers... :P Een Fritzbox met OpenWrt erop kan veel en veel meer dan welk device met stock-firmware dan ook. We hebben de discussie hier al vaker gevoerd, OpenWrt doet qua functionaliteit niet onder voor *sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

* knip * Offtopic

[ Voor 74% gewijzigd door rens-br op 04-05-2023 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OutSIdeR
nero355 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:38:
[...]

[...]

[...]

[...]

Volgens mij zijn er genoeg Tweakers geweest met een DrayTek 160/165 die dat gewoon voor elkaar hebben gekregen dus dat zou echt wel moeten kunnen werken! :)
Grappig dat de Nederlandse distributeur zegt dat dat niet kan.
Laat maar eens zien dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
OutSIdeR schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:21:
Grappig dat de Nederlandse distributeur zegt dat dat niet kan.
Laat maar eens zien dan.
Dat ga ik niet meer zo gauw terug kunnen vinden helaas dus laten we dan maar aannemen wat de distributeur zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

nero355 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 00:01:
[...]

Dat ga ik niet meer zo gauw terug kunnen vinden helaas dus laten we dan maar aannemen wat de distributeur zegt :)
Ik heb er zo een, maar zonder extra draadje, dus ik kan niet zien hoe goed de modem intraint, of dat er extra FW beschikbaar is. Zolang ik een IP adres krijg en ik een speedtest kan doen, weet ik dat het goed zit ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb het topic wat opgeruimd. De discussie die gehouden werd was nogal offtopic en was niet bepaald vriendelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 11:28
Zojuist de nieuwe TopTon besteld met de Intel N100, gaat hier een zelfbouw mini-itx systeempje vervangen met een Pentium Gold G5400 en losse Intel 4-poorts Nic.

Verwachte levering is ergens in Juli, dus duurt nog wel ff :+

Voor de geïnteresseerde, het gaat om dit systeempje;
https://nl.aliexpress.com/item/1005005498134864.html

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over TopTon systemen gesproken. Kun je deze nu aan de muur ophangen? Ik dacht dat dat kon, maar zou niet weten hoe. Al helemaal niet in combinatie met dat de onderkant wel gaten bevat maar je daar niks in kunt schroeven omdat je dan dus "van binnen de behuizing" moet schroeven. En je kunt niet de bodemplaat eerst op hangen en dan de rest er op plaatsen want "de rest" zit weer met schroefjes vanuit de bodemplaat bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
DutchCrownNL schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:59:
Zojuist de nieuwe TopTon besteld met de Intel N100, gaat hier een zelfbouw mini-itx systeempje vervangen met een Pentium Gold G5400 en losse Intel 4-poorts Nic.

Verwachte levering is ergens in Juli, dus duurt nog wel ff :+

Voor de geïnteresseerde, het gaat om dit systeempje;
https://nl.aliexpress.com/item/1005005498134864.html
Bedankt voor het delen.

Is er ook een 6 poorts versie beschikbaar? Ik kan het niet zo snel vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Ik heb hier meldingen gezien dat laatste versies van topton niet zo zuinig kunnen zijn vanwege de buggy intel i226 netwerk chip?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Hangt af van wat je niet zuinig vind natuurlijk.
Maar ik kan inderdaad geen powertop auto-tune tunables voor de I226 NIC's toepassen ( de rest wel).
Maar 6,5W met 3 NIC's in gebruik en SATA SSD vind ik niet slecht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GoBieN-Be op 04-05-2023 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
andru123 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:41:
Ik heb hier meldingen gezien dat laatste versies van topton niet zo zuinig kunnen zijn vanwege de buggy intel i226 netwerk chip?
In ieder geval crasht de boel onder Linux als je powertop --auto-tune toepast. Weet even niet exact wat die nu doet v.w.b. PCIe op de NICs maar dat vinden ze niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hussie01 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:18:
[...]

Bedankt voor het delen.

Waarom 6 poorten? Klinkt alsof je beter een switch kunt gebruiken :p Ik heb aan 2 poorten voldoende, een voor WAN zijde en een voor LAN zijde. En vervolgens uhm, 8 VLANs over het LAN pootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@RobertMe dan het is best (zuinigst) om een topton met i225 chip aanschaffen, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05 11:28
hussie01 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:18:
[...]

Bedankt voor het delen.

Zover ik weet niet, enkel de 4 poorts kunnen vinden.

Overigens ook bewust gekozen voor de N100, de beschikbare benchmarks geven gek genoeg aan dat de N100 sneller is dan de N200 :? . Nu zijn ze beide erg nieuw dus heel betrouwbaar zal 't nog niet zijn.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Laatst online: 21:15
hier een topton met intel 5105 besteld (levering duurt nog even) ook met 4 poorts NIC.

van plan om er proxmox op te zetten en en dan PfSense (of OPNSense, ben er nog niet over uit) als dedicated box voor firewalling.

had alles op ubiquity (USG) maar zoek wat meer flexibiliteit en wil niet 'vastzitten' aan een vendor. vandaar ook een hypervisor erop en hem als VM draaien ipv fysiek bare metal.

nu in het hoofd bezig met wat keuzes: NIC passthrough of gewoon linux bridge op de hypervisor host. performance is niet nodig ik heb maar een 50mbit download thuis dus dat trekt ie wel. standalone host of opnemen in het aanwezig cluster van intel nucjes thuis (ook proxmox)

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andru123 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:53:
@RobertMe dan het is best (zuinigst) om een topton met i225 chip aanschaffen, of niet?
Geen idee. Wat ik een beetje gelezen heb is die i226 gewoon een i225 rev 4 en geen echt nieuwe chip. De i225 heeft/had meerdere issues en zijn uiteindelijk ik meen 3 revs van uit gekomen. Niet veel later is toen de i226 gekomen met nog wat "fixes" maar effectief is het dus een i225 rev 4. Dus of power management met de i225 uberhaupt wel goed gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:47
Zwelgje schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 06:19:
hier een topton met intel 5105 besteld (levering duurt nog even) ook met 4 poorts NIC.

van plan om er proxmox op te zetten en en dan PfSense (of OPNSense, ben er nog niet over uit) als dedicated box voor firewalling.

had alles op ubiquity (USG) maar zoek wat meer flexibiliteit en wil niet 'vastzitten' aan een vendor. vandaar ook een hypervisor erop en hem als VM draaien ipv fysiek bare metal.

nu in het hoofd bezig met wat keuzes: NIC passthrough of gewoon linux bridge op de hypervisor host. performance is niet nodig ik heb maar een 50mbit download thuis dus dat trekt ie wel. standalone host of opnemen in het aanwezig cluster van intel nucjes thuis (ook proxmox)
Ik heb dezelfde opstelling maar dan met gigabit. De WAN poort heb ik dmv pci passtrough aan de
Pfsense gehangen. Voor de LAN kant gebruik ik een vmbr van proxmox die aan de 2e nic gekoppeld zit. In eerste instantie had ik beide nics met pci passtrough gedaan maar daarmee kreeg ik het niet werkend om mijn pihole container (die ook op de topton staat) te benaderen, omdat je dan ook in pfsense een bridge moet maken naar de proxmox bridge. Niet ideaal dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
@RobertMe ik heb i225-V rev 3 (stepping B3) als ingebouwde netwerk in Asus moederbord. Nooit enige probleem gehad met powertop.
Met realtek insteek kaarten hangt powertop, elke 2de keer.
Dus, als ik aan het kiezen van topton was, zou ik serious overwegen om niet een met de laatste i226 nemen. But that’s just me.
Mischien komt ooit een goede driver voor i226. of fix voor powertop. (Voor realtek al jaren geen goede oplossing met powertop)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andru123 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:29:
@RobertMe ik heb i225-V rev 3 (stepping B3) als ingebouwde netwerk in Asus moederbord. Nooit enige probleem gehad met powertop.
Met realtek insteek kaarten hangt powertop, elke 2de keer.
Dus, als ik aan het kiezen van topton was, zou ik serious overwegen om niet een met de laatste i226 nemen. But that’s just me.
Mischien komt ooit een goede driver voor i226. of fix voor powertop. (Voor realtek al jaren geen goede oplossing met powertop)
Ik heb dan weer een ander mini PCtje met ook een N5105 en een Realtek 1Gbit/s NIC en daarop werkt powertop prima. Lijkt mij ook eerder een combinatie van hardware dan specifiek "werkt niet met die NIC".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:04:
Ik heb dan weer een ander mini PCtje met ook een N5105 en een Realtek 1Gbit/s NIC en daarop werkt powertop prima. Lijkt mij ook eerder een combinatie van hardware dan specifiek "werkt niet met die NIC".
Interessant. Welke Realtek chip precies? Ik zoek een goede insteekkaart, en intel chips zijn schaars. Genoeg verschillende realtek-chips, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Ik heb gewoon virtuele NIC' toegewezen aan mijn OPNsense in Proxmox.
Geen gedoe met passthrough.
Ik merk voor mijn download van 300Mbps geen impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

RobertMe schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:32:
[...]

Geen idee. Wat ik een beetje gelezen heb is die i226 gewoon een i225 rev 4 en geen echt nieuwe chip. De i225 heeft/had meerdere issues en zijn uiteindelijk ik meen 3 revs van uit gekomen. Niet veel later is toen de i226 gekomen met nog wat "fixes" maar effectief is het dus een i225 rev 4. Dus of power management met de i225 uberhaupt wel goed gaat?
i226 is volgende de specificaties iets zuiniger. Ik snap wel dat Intel na de problemen met de i225 gekozen heeft voor een ander typenummer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31
Ik heb mijn AMD Athlon 3000G, AM320 mobo, Intel PRO/1000 PT Quad port NIC vervangen door een ECS Elitegroup LIVA Z3 Plus.
https://www.ecs.com.tw/en...-PC/LIVA_Z3_Plus/overview

Deze is voorzien van een Intel i3-10110U, 2x Gb lan, 8GB geheugen en M2. ADATA Ultimate 512GB die ik nog had liggen.

Ik heb hem nu 2 weken draaien en het verbruik met pfsense (bare-metal) is gemiddeld 8,1W.
Later misschien een keer opnsense proberen. Misschien dat het verbruik nog iets minder wordt.

Temperatuur volgens pfsense blijft steeds 27,9 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door _AcS_ op 05-05-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

_AcS_ schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:50:
Ik heb mijn AMD Athlon 3000G, AM320 mobo, Intel PRO/1000 PT Quad port NIC vervangen door een ECS Elitegroup LIVA Z3 Plus.
https://www.ecs.com.tw/en...-PC/LIVA_Z3_Plus/overview
Deze kende ik nog niet, ik heb even op de site van ze rondgekeken, prachtige machientjes! (Ik ben gecharmeerd van de 1QL)

Ben benieuwd hoe het bij je draait als je wat geavanceerdere zaken aan gaat zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:23:
Deze kende ik nog niet, ik heb even op de site van ze rondgekeken, prachtige machientjes!
ECS maakte vroeger vooral heel veel OEM moederborden en in het AMD Socket A tijdperk hadden ze hier en daar ook wat leuke moederborden voor de losse verkoop zeg maar, zoals de welbekende https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=ecs+k7s5a :*)

Een paar jaar geleden kwamen ze ineens weer in het nieuws met allerlei Intel NUC achtige kastjes en dit model vond ik wel een leuk kastje destijds : uitvoering: ECS Liva Q2 N4000-043

Leuk om te zien dat ze ondertussen het aanbod flink hebben uitgebreid! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

nero355 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:04:
[...]

Een paar jaar geleden kwamen ze ineens weer in het nieuws met allerlei Intel NUC achtige kastjes en dit model vond ik wel een leuk kastje destijds : uitvoering: ECS Liva Q2 N4000-043
Daarom vond ik die Q1 zoooo mooi, dual ethernet, zoals het heurt _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31
nero355 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:04:
[...]
ECS maakte vroeger vooral heel veel OEM moederborden en in het AMD Socket A tijdperk hadden ze hier en daar ook wat leuke moederborden voor de losse verkoop zeg maar, zoals de welbekende https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=ecs+k7s5a :*)
Dat is lang geleden, net als de EPOX 8RDA+ en als koeler de Zalman CNPS7000-Cu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 14:22
Ik ervaar momenteel een gek fenomeen met Opnsense onder Proxmox.

Proxmox rapporteert heel veel cpu verbruik van de Opnsense VM (waardes liggen rond de 185% via top) en rond de 92 %via het summary tabblad. Erg veel aangezien de Opnsense VM staat uit zijn neus staat te vreten en nauwelijks iets te doen heeft.

Kijk ik in de Opnesense VM dan zie ik heel andere waardes: in het dashboard zie ik het cpu verbruik schommelen maar over het algemeen hangt het rond de 7% cpu verbruik met zo nu en dan een spike.
Na een reboot van de VM komen de waardes even overeen maar binnen een paar minuten is de situatie weer zoals hierboven beschreven.

Meer info: de opnsense VM heeft 2 cpu's toegewezen gekregen (type host+aes) en 8GB ram. Opnsense is up to date en de QEMU guest agent is geïnstalleerd (denk ik).

Proxmox draait op een i5-1235 processor, heeft 32gb aan ram en draait nu nog maar 2 VM's. Behalve Opnsense is er een Home Assistent VM actief die ook uit zijn neus staat te eten, maar hier komen de waardes in de VM en Proxmox wel aardig overeen.

Iemand een idee wat hier gebeurd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apjrqZ-DaMUmUzTBhR3dLgNSn7M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bzH4oj7Rfz5UkIoyZNJjNkZU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrqd87aenIaRfGe2lWsgwdBsHEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9LQ90fdEPcifU1toGODEojB1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lithoijen schreef op zondag 7 mei 2023 @ 23:01:
Ik ervaar momenteel een gek fenomeen met Opnsense onder Proxmox.

Proxmox rapporteert heel veel cpu verbruik van de Opnsense VM (waardes liggen rond de 185% via top) en rond de 92 %via het summary tabblad. Erg veel aangezien de Opnsense VM staat uit zijn neus staat te vreten en nauwelijks iets te doen heeft.

Kijk ik in de Opnesense VM dan zie ik heel andere waardes: in het dashboard zie ik het cpu verbruik schommelen maar over het algemeen hangt het rond de 7% cpu verbruik met zo nu en dan een spike.
Na een reboot van de VM komen de waardes even overeen maar binnen een paar minuten is de situatie weer zoals hierboven beschreven.

Meer info: de opnsense VM heeft 2 cpu's toegewezen gekregen (type host+aes) en 8GB ram. Opnsense is up to date en de QEMU guest agent is geïnstalleerd (denk ik).

Proxmox draait op een i5-1235 processor, heeft 32gb aan ram en draait nu nog maar 2 VM's. Behalve Opnsense is er een Home Assistent VM actief die ook uit zijn neus staat te eten, maar hier komen de waardes in de VM en Proxmox wel aardig overeen.

Iemand een idee wat hier gebeurd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat een htop van resp PVE en OPNsense op hetzelfde moment meer inzicht bieden dan de GUI plaatjes.

Er zal mogelijk ook een deel factor aanwezig zijn over het aantal cores etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 14:22
@stormfly Bedankt voor het meedenken, hier de htop plaatjes:

Proxmox:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUGKtDMiz4oQ577Ft1HPs8yBwAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b07PK4Vq6ZFyreeBmPOfcYrU.png?f=fotoalbum_large

Opnsense:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWnfO8fDtadBoKrqjXdAlphk3Hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GRlgEQEHmD8jKeMhaYOqHLD.png?f=fotoalbum_large

Deelfactor kan het niet zijn volgens mij (zeg ik als leek), ik bekijk in beide gevallen alleen de cores in gebruik door Opnsense. Proxmox cpu gebruik hangt iets boven de 15%, dat klopt precies met 2 hele drukke cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lithoijen schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:53:
@stormfly Bedankt voor het meedenken, hier de htop plaatjes:

Proxmox:
[Afbeelding]

Opnsense:
[Afbeelding]

Deelfactor kan het niet zijn volgens mij (zeg ik als leek), ik bekijk in beide gevallen alleen de cores in gebruik door Opnsense. Proxmox cpu gebruik hangt iets boven de 15%, dat klopt precies met 2 hele drukke cores.
Het is jammer dat niet de volledige regel erop staat welke proces pakt die 98% CPU in de htop van PVE? Is dat nader te specificeren?

Voelt bijna als een mismatch tussen VM settings en OPNsense optimalisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
Ik vraag mij toch af waarom er zoveel tweakers zijn die ervoor kiezen om hun firewall/router te virtualiseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hussie01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:53:
Ik vraag mij toch af waarom er zoveel tweakers zijn die ervoor kiezen om hun firewall/router te virtualiseren...
Goedkoper, 1 fysieke host die heel je hobby omgeving kan faciliteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
hussie01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:53:
Virtualisatie geeft mij KVM over IP voor elk stukje software/server. Geen zin meer om met een VGA monitor en USB toetsenbord bij de voordeur op de grond te liggen omdat een driver moeilijk doet na een software update. Je hebt altijd nog dat de VM host een update moet ondergaan, maar daarvoor is er een tweede host die je eerst kan update waarna je alle VM's verplaatst en de andere host update.
Als alle hardware in rook op gaat hoef je niets (behalve de host zelf) opnieuw te installeren. De rest kan je gewoon restoren van backup zonder dat drivers in de war raken van nieuwe hardware, mits je hetzelfde VM platform behoudt.
Het is een vorm van luiheid. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hussie01
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:55:
[...]

Goedkoper, 1 fysieke host die heel je hobby omgeving kan faciliteren.
Als je de host herstart heb je geen internet verbinding. Persoonlijk lijkt mij dat niet handig.
jadjong schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Virtualisatie geeft mij KVM over IP voor elk stukje software/server. Geen zin meer om met een VGA monitor en USB toetsenbord bij de voordeur op de grond te liggen omdat een driver moeilijk doet na een software update. Je hebt altijd nog dat de VM host een update moet ondergaan, maar daarvoor is er een tweede host die je eerst kan update waarna je alle VM's verplaatst en de andere host update.
Als alle hardware in rook op gaat hoef je niets (behalve de host zelf) opnieuw te installeren. De rest kan je gewoon restoren van backup zonder dat drivers in de war raken van nieuwe hardware, mits je hetzelfde VM platform behoudt.
Het is een vorm van luiheid. 8)
IPMI is voor mij ook een must maar juist daarvoor koop ik server hardware met dedicated IPMI.

Kan je *sense dan HA draaien? Hoe doe je dit aansluiten vanaf je modem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
hussie01 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:58:
IPMI is voor mij ook een must maar juist daarvoor koop ik server hardware met dedicated IPMI.

Kan je *sense dan HA draaien? Hoe doe je dit aansluiten vanaf je modem?
HA kan. Verder gaat modem een switch in op vlan 1234 en dat vlan hangt aan de wan interface van de router-VM. vlan 1234 is op de andere host uiteraard ook beschikbaar, dus met de wonderen van vMotion of concurrenten verplaats je de router naar de andere host zonder dat je dat echt merkt.
Pagina: 1 ... 35 ... 61 Laatste