Kleine update.
TopTon voorzien van een reepje
uitvoering: Crucial CT8G48C40S5 en voor de opslag een
uitvoering: Solidigm P41 Plus 512GB, overkill voor een router maar ach.
Allereerst heb ik lopen spelen met het bios en voornamelijk de powerlimits, deze nog erg strak afgesteld (10w max) maar daar ga ik nog wel mee verder stoeien, het beperkt ook zijn turbo boost heb ik het idee.
Gisteravond, of nouja.. afgelopen nacht

, de TopTon eens aan de glasvezelverbinding gehangen en verder ingesteld, updates gedraaid en testen maar.
Omdat ik een KPN Glasvezel lijn heb, en dus PPPoE gebruik voor de WAN verbinding, loopt de CPU rustig naar zo'n 40-60% load tijdens een speedtest via fast.com (ja ik trek hem wel vol), maar gevoelsmatig moet dat toch wel wat minder hoog kunnen uitkomen.
Toegegeven, ik verder nog niets aangepast qua instellingen of optimalisatie.
Tijdens normaal gebruik zie je amper het CPU verbruik oplopen, ook wanneer er een tv-ontvanger aan staat.
Ik weet niet of de temperatuur sensors kloppen, lijkt me vrij sterk dat alle 4 de cores altijd exact dezelfde temperatuur hebben. Dat gezegd hebbende; de buitenkant voelt niet heet aan, meer lauw, dus de koeling doet zeker zijn werk. Misschien dat ik er een klein noctua'tje bij zet voor wat airflow.. omdat het kan
Overzichtje hoe de poorten zijn ingesteld:
Poort 0: WAN poort. Hierop komen VLAN 4 en 6 binnen voor internet en tv.
Poort 1: LAN poort
Poort 2: Bridge met poort 3. Hier zijn de 2 tv-ontvangers van KPN aangesloten in hun eigen subnet.
Poort 3: Bridge met poort 2. Hier zijn de 2 tv-ontvangers van KPN aangesloten in hun eigen subnet.
En dan het dashboard met zichtbaar de 8Mbit stream van 1 tv-ontvanger;
Whats next?
Hij staat nu aangesloten om te zien of alles stabiel en wel is.
Internet geloof ik wel, maar iTV kan soms wat lastig zijn en als dat zo is hoor ik dat snel genoeg hier in huis
Zodra ie een paar dagen stabiel is zal ik hem netjes wegwerken en aangezien ik nog een HomeWizard Energy Socket heb liggen kan ik die er mooi tussen plaatsen zodat ik het verbruik -enigszins- kan meten.
[
Voor 4% gewijzigd door
DutchCrownNL op 27-05-2023 19:40
]