Nouja, het eerste ding is dan dus: kun je überhaupt glasvlezel aansluiten op het OPNSense systeem? Als in: zit er een SFP / SFP+ slot in waar je een glasvezel module in kunt plaatsen? Als je dat niet hebt dan ontkom je dus sowieso niet er aan om "iets dat glasvezel omzet naar UTP" te gebruiken, wat one way or another dus al geleverd wordt door de provider.Cybergamer schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 20:39:
[...]
Wat is daar nou de lol aan? Ik ben aan het kijken wat voor opties ik allemaal heb. XD
Nee, serieus. Ik denk er over na om van Ziggo naar KPN over te gaan, maar ik wil geen zotte dingen gaan doen op dat netwerk. Met Ziggo heb ik gewoon het modem in bridge mode staan, maar als ik over ga wil ik gewoon eens kijken of het mogelijk is om het modem over te slaan.
En met de keywords van @nero355 denk ik wel dat ik er een beter zicht op krijg. Eigenlijk is dit nog allemaal vrij nieuw voor mij. Maar erg leuk om te leren!
En wat ook nog eens speelt is dat volgens mij alle providers traditioneel AON hebben aangelegd. En dan hoef je maar de juiste glasvezel module te kopen, in de router te stoppen, en klaar (evt VLANs configureren etc). Maar nieuwe netwerken zijn PON / XGS-PON. En dan is de glasvezel techniek op zichzelf "complexer" in dat er op 1 vezel meerdere klanten zitten. Alleen heeft bv elke klant een eigen "kleur". Dat betekend dus dat elke "ontvanger" moet weten welke signalen die wel en niet mag ontvangen (en die signalen zijn AFAIK ook versleuteld, dus de "ontvanger" moet ook de sleutel daarvoor hebben). Dus dat maakt het verhaal uberhaupt een stuk complexer om de apparatuur van de provider te vervangen. Als die mogelijkheid er uberhaupt al is. Want volgens mij is dat niet echt het geval. Hoogstens dat je een provider "alles in 1 modem/router" (dus glasvezel in, 4x ethernet + wifi uit) kunt vervangen door een door de provider aangeleverd "modem" dat puur glasvezel => WAN doet alla bridge mode. En in dat geval kun je je OPNSense box dus gewoon aansluiten aangezien je een doodnormale RJ45 aansluiting / ethernet kabel hebt.