niet helemaal zelfbouw, maar ik heb deze week deze binnen gekregen
Partaker I29 Industrial Mini PC
http://www.inctel.com.cn/product/detail/570.html
Ik heb de i5 8265u (4core, 8 thread), 6x i211, variant met 16GB DDR4 en 512GB mSATA. Totaal ong 300 euro kwijt.
/edit: wat opvalt is dat de werkelijk aanwezige CPU niet de 8265u is, maar de
8365u
intel ark compare
/edit2: i211 doet ook cpu-offloading, o.a. TSO staat netjes in de
datasheet.
LSO/GSO zijn alternatieve namen voor TSO subsets.
Eerste testen zijn positief. BIOS
lijkt volledig unlocked, kan het systeem geheel instellen. ook de power limits etc.
/edit3: het vrijgeven van TDP lukt in bios en met Intel XTU. Een benchmark kan gedraaid worden zonder throttling, koeling gaat dan ook best goed. In Bios lukt het (nog) niet om een vcore undervolt te doen (geen optie?) via XTU kan en lukt dat wel.
/edit4: toch niet helemaal unlocked. Er zitten aardig wat opties verborgen, echter is het redelijk gemakkelijk om de bios te editen en te flashen. Zo kan igpu memory toewijzing (gtt size, aperture size) zichtbaar maken (handig voor GVT-G in proxmox).
Het submenu 'overclocking performance menu' lukt nog niet om zichtbaar te maken, maar ik kan wel de instellingen aanpassen en de aangepaste bios flashen (bijv Core Voltage Offset -0.100)
/edit5: BIOS weten te modden zodat ook het 'Overclocking performance menu' en nog veel meer zichtbaar is :-) Nu is ook o.a. vcore aanpassen vanuit bios setup mogelijk
DOWNLOAD
/edit6: [2024-05-29]: BIOS modded + NVME compatibility:
DOWNLOAD BIOS MOD+NVME
Qua verbruik zag ik met een no-name 12v adapter 7-9W AC. (usb, lan, monitor aangesloten en actief). Zowel in Win10 2004 als in Proxmox (debian 10) (met powertop). Alle hardware wordt goed herkent en werkt zonder bijzondere inspanning.
Voor dit systeem gekozen na enige voor-inventarisatie nav dit topic. Waar ik de Fitlet, Protecli en Qotom ook enigzins underpowered* vond (o.a. de j3455). Met dit i5 systeem hoop ik de komende 5 jaar zonder performance issues door te kunnen komen doordat single thread performance ong 5x zo veel is tov mijn huidige APU2C4
*puur gekeken naar single thread performance tov APU2C4 (AMD 412-TC).
Systeem zal proxmox gaan draaien met pfsense VM (waarschijnlijk 2 nic passthrough), een docker vm voor 24/7 containers en een lxc voor dns (Adguard (DOT :-) ). Dit ter vervanging van een soortgelijke gelijke inrichting op mijn huidige APU2C4 (met Esxi).
//edit:
fototje van de binnenkant.
-er is een cpu_fan aansluiting aanwezig. (linksboven).
-header voor poweron na powerloss.
-header voor intel hd audio (Front Panel Header "FP1")
-header voor iet anders2 ["VR_DL1"] ->
uit te zoeken.
[
Voor 68% gewijzigd door
Rayures op 29-05-2024 11:25
. Reden: bios mod + nvme ]