Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

@Workaholic
Maar krijg toch een timeout
Wat zie je in je log op je pfsense?
edit:
in welk segment hangt de pihole?
in welk segment hangt de client (in dit geval de laptop, waar je de time out op krijgt)?
eddit2: Als het zo hang als in je laatste screenshot, kennen die netwerken elkaar, oftewel is de routering goed?
kun je vanaf je client de pihole pingen? Zo nee moet dat in je log zichtbaar zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door Kabouterplop01 op 15-09-2020 23:05 ]

• Melantrix
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 22:54
Workaholic schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:30:
Heb nu alles goed werkend dankzij jullie hulp. Thanks :D

Het enige wat nog niet goed gaat is DNS NAT redirect via pfsense naar pihole als een host toch handmatig een andere DNS lookup doet. Bijvoorbeeld een laptop in het IoT VLAN (172x) die 8.8.8.8 als dns wilt gebruiken voor het opzoeken van apple.com (eerste keer normaal - gaat goed en 2de keer met handmatig andere DNS):

[Afbeelding]

Logs komen keurig binnen op de PI (dus redirect lijkt te werken).

Sep 15 21:50:29 dnsmasq[10039]: query[A] apple.com from 172.16.108.107
Sep 15 21:50:29 dnsmasq[10039]: forwarded apple.com to 192.168.2.1
Sep 15 21:50:29 dnsmasq[10039]: reply apple.com is 17.178.96.59
Sep 15 21:50:29 dnsmasq[10039]: reply apple.com is 17.172.224.47
Sep 15 21:50:29 dnsmasq[10039]: reply apple.com is 17.142.160.59
Sep 15 21:50:31 dnsmasq[10039]: query[AAAA] apple.com from 172.16.108.107
Sep 15 21:50:31 dnsmasq[10039]: forwarded apple.com to 192.168.2.1
Sep 15 21:50:31 dnsmasq[10039]: reply apple.com is NODATA-IPv6

Maar krijg toch een timeout en geen dns reply op de laptop. Ergens gaat er dus nog iets niet goed. Het is geen ramp want ik block alle DNS lookups, maar met een redirect hoop ik toch devices die een hardcoded andere DNS gebruiken op deze manier toch nog werken middels NAT redirect.

Iemand een idee? Firewall rule + Nat forward hieronder
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Thnx voor je advies en ben het helemaal met je eens :) . Maar ik bedoel dus een NAT redirect INTERN dus niet vanaf WAN. Zie ook post hierboven.
Ik kan het zo niet uit je screenshots halen maar als ik je zo het probleem hoor omschrijven is er geen NAT reflection aangezet, danwel een NAT terug gemaakt.

Wat er nu gebeurd is het volgende:
Je IOT device doet een request naar 8.8.8.8. Deze komt op de firewall binnen, de firewall vertaalt deze naar je ip adres van je pihole. De pihole ontvangt vervolgens een netwerk pakketje vanaf de iot devie met destination ip die van de pihole. Dat klopt, dus de pihole neemt de vraag in behandeling en stuurt een pakketje met het antwoord terug naar je iot device. Echter gaat deze langs de firewall zonder dat er iets gebeurd. Je IOT device krijgt vervolgens dus een pakketje met als afzender de pihole. IoT device zegt, ja leuk dat je dat ook kan beantwoorden, maar ik wil het van 8.8.8.8 weten.

Als je NAT reflection aanzet, doet de Firewall ook de terugweg vertalen waardoor het voor de IoT device lijkt alsof het antwoord ook daadwerkelijk van 8.8.8.8 komt.

Let wel, ik heb OPNSense en geen PFSense. dus ik weet niet hoe je nat reflection aanzet, maar in OPNSense gaat dat doormiddel een vinkje in je natconfig.

Even gecontroleerd op mijn eigen Firewall, het gaat niet om NAT reflection (die heb ik uit staan). Daar zit het hem dus niet in

Als ik nog eens goed kijk naar je screenshots, kan je dan eens proberen om je port forward/nat regels als source te zetten !pihole?

[ Voor 4% gewijzigd door Melantrix op 16-09-2020 08:08 ]

"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kabouterplop01 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 22:40:
@Workaholic
[...]

Wat zie je in je log op je pfsense?
edit:
in welk segment hangt de pihole?
in welk segment hangt de client (in dit geval de laptop, waar je de time out op krijgt)?
eddit2: Als het zo hang als in je laatste screenshot, kennen die netwerken elkaar, oftewel is de routering goed?
kun je vanaf je client de pihole pingen? Zo nee moet dat in je log zichtbaar zijn.
- Zie geen vreemde dingen in de logs voorbij komen
- client hangt in IOT subnet (172x)
- client kan pihole pingen en DNS resolve werkt dus prima.

Alles werkt dus prima BEHALVE de DNS Redirect NAT rule. Wat je dus ziet in het screenshot is de nslookup normaal zonder specificatie van de DNS server -> werkt, maar als ik dit probeer aan te passen naar een handmatige lookup via google DNS dan krijg ik een time out.

Dns lookup naar extern mag niet - dus dat klopt - ook - maar met de NAT redirect rule zou hij de aanvraag toch moeten doorsturen naar mijn pihole die wel antwoord zou moeten geven. Het vreemde is dus dat dit proces allemaal werkt en dat er zelfs pihole logs zichtbaar zijn dat de redirect lukt (maar dat er toch een time out terugkomt).
Melantrix schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:05:
[...]

Ik kan het zo niet uit je screenshots halen maar als ik je zo het probleem hoor omschrijven is er geen NAT reflection aangezet, danwel een NAT terug gemaakt.

Wat er nu gebeurd is het volgende:
Je IOT device doet een request naar 8.8.8.8. Deze komt op de firewall binnen, de firewall vertaalt deze naar je ip adres van je pihole. De pihole ontvangt vervolgens een netwerk pakketje vanaf de iot devie met destination ip die van de pihole. Dat klopt, dus de pihole neemt de vraag in behandeling en stuurt een pakketje met het antwoord terug naar je iot device. Echter gaat deze langs de firewall zonder dat er iets gebeurd. Je IOT device krijgt vervolgens dus een pakketje met als afzender de pihole. IoT device zegt, ja leuk dat je dat ook kan beantwoorden, maar ik wil het van 8.8.8.8 weten.

Als je NAT reflection aanzet, doet de Firewall ook de terugweg vertalen waardoor het voor de IoT device lijkt alsof het antwoord ook daadwerkelijk van 8.8.8.8 komt.

Let wel, ik heb OPNSense en geen PFSense. dus ik weet niet hoe je nat reflection aanzet, maar in OPNSense gaat dat doormiddel een vinkje in je natconfig.

Even gecontroleerd op mijn eigen Firewall, het gaat niet om NAT reflection (die heb ik uit staan). Daar zit het hem dus niet in

Als ik nog eens goed kijk naar je screenshots, kan je dan eens proberen om je port forward/nat regels als source te zetten !pihole?
Heb ik geprobeerd aan te passen maar geen verschil. Source stond op any dus zou in principe niet uit moeten maken toch? Nog andere ideeen wat hier mis gaat? Dus nogmaals:

- Nslookup normaal werkt en gaat keurig via pihole -> pfsense -> naar buiten en terug naar de client
- Nslookup met handmatige specificatie van een andere DNS server -> werkt maar half doordat redirect wel aankomt bij pihole -> maar toch een timeout terug naar de client

[ Voor 4% gewijzigd door Workaholic op 16-09-2020 11:33 ]

Mijn V&A

• Melantrix
Workaholic schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:32:
[...]

- Zie geen vreemde dingen in de logs voorbij komen
- client hangt in IOT subnet (172x)
- client kan pihole pingen en DNS resolve werkt dus prima.

Alles werkt dus prima BEHALVE de DNS Redirect NAT rule. Wat je dus ziet in het screenshot is de nslookup normaal zonder specificatie van de DNS server -> werkt, maar als ik dit probeer aan te passen naar een handmatige lookup via google DNS dan krijg ik een time out.

Dns lookup naar extern mag niet - dus dat klopt - ook - maar met de NAT redirect rule zou hij de aanvraag toch moeten doorsturen naar mijn pihole die wel antwoord zou moeten geven. Het vreemde is dus dat dit proces allemaal werkt en dat er zelfs pihole logs zichtbaar zijn dat de redirect lukt (maar dat er toch een time out terugkomt).

[...]

Heb ik geprobeerd aan te passen maar geen verschil. Source stond op any dus zou in principe niet uit moeten maken toch? Nog andere ideeen wat hier mis gaat? Dus nogmaals:

- Nslookup normaal werkt en gaat keurig via pihole -> pfsense -> naar buiten en terug naar de client
- Nslookup met handmatige specificatie van een andere DNS server -> werkt maar half doordat redirect wel aankomt bij pihole -> maar toch een timeout terug naar de client
Dat die eerste nslookup direct naar de pihole werkt klopt, dan doet de firewall namelijk niks met het verzoek.

Het maakt wel uit dat daar any staat, het kan dan namelijk voorkomen dat het verzoek van de Pihole naar buiten toe ook genat wordt naar de pihole terug, en dat die niet mag resolven. Ik denk overigens dat dat het probleem niet is, aangezien normaal resolven wel werkt.

Heb jij nu de pihole met een netwerk interface in t iot netwerk hangen? wat je dan krijgt is het verhaal wat ik hierboven aangaf:
iot device wil naar 8.8.8.8 -> firewall nat het naar pihole interface in het iot netwerk -> pihole ontvangt het verzoek -> pihole verstuurt het antwoord direct naar je iot device waardoor dit verzoek door je iot device wordt afgeschoten omdat het een ongevraagd pakketje is, in zijn ogen.

Je zult er dan voor moeten zorgen dat de firewall er tussen blijft zitten. Dus bijvoorbeeld natten naar een andere interface van de pihole, die buiten t iot netwerk ligt.

Je kan dit overigens vrij makkelijk controleren door een laptop aan je iot netwerk te hangen (dat had je volgens mij al) en vervolgens met wireshark te luisteren naar DNS verkeer. Je zal dan zien dat er een verzoek naar 8.8.8.8 gaat maar een antwoord komt vanuit je pihole in het iot netwerk. Als je die ziet binnenkomen werkt dus alles, behalve het feit dat het de verkeerde source heeft, waardoor je laptop hem afschiet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Workaholic Maak ondertussen maar een eigen topic aan, je vraag ging namelijk eerst over hoe de experts DNS /PiHole zouden inrichten, daar hebben er een aantal op geantwoord. Het begint nu troubleshooting te worden en heeft niets meer te maken met het zelf bouwen van een firewall.

@Melantrix Inderdaad mag hij ons even op de hoogte brengen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Vorkie op 16-09-2020 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melantrix
Vorkie schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:54:
@Workaholic Maak ondertussen maar een eigen topic aan, je vraag ging namelijk eerst over hoe de experts DNS /PiHole zouden inrichten, daar hebben er een aantal op geantwoord. Het begint nu troubleshooting te worden en heeft niets meer te maken met het zelf bouwen van een firewall.
Je mag mij dan ook raggen in dit nieuwe topic, ik denk graag mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07

Apoca

Array Technology Industry

Na 3 weken wachten is ook eindelijk mijn Yanling / Protectli FW4B binnen gekomen, gelijk maar even firmware flash gedaan. Was eigenlijk reeds van de laatste BSW4L009 bios voorzien zag ik, maar goed toch maar even de Protectli versie erop gezet.

Zal vanavond eens aan de slag gaan met pfSense te installeren :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

wow, wellicht wat duurder, maar zeer interessant:

nieuws: Specificaties van Intel NUC 11 Pro met Tiger Lake-chips met Xe-gpu ko...

voor je pfsense doosje ideaal de goedkoopste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Kabouterplop01 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:31:
wow, wellicht wat duurder, maar zeer interessant:

nieuws: Specificaties van Intel NUC 11 Pro met Tiger Lake-chips met Xe-gpu ko...

voor je pfsense doosje ideaal de goedkoopste versie.
Ik heb al een hoop uren gestoken in het uitzoeken / bouwen van een leuk i3 systeem en nu komt er dit nieuws :X

Nog even de prijs afwachten maar ik denk dat ik er wel uit ben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Laatst online: 01:12
Houd er wel rekening mee dat de i225 NICs nog niet ondersteund worden door FreeBSD ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14
Tom Paris schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:58:
Houd er wel rekening mee dat de i225 NICs nog niet ondersteund worden door FreeBSD ;)
Duw je er vSphere op; in de nieuwste versie (7.0U1) zitten de i225 NUC drivers ingebakken.
FreeBSD kennende gaat het wel even duren eer het allemaal stabiel is. :)
Zelf ga ik sowieso voor een gevirtualiseerde oplossing, snapshots en / of restores zijn dan net wat makkelijker.
Deze NUCs zijn dan wel een interessante optie ipv een bare metal Ali doos.

Heb nu een paar maanden een oude Checkpoint 4800 met 2x10Gbit en OPNsense in m'n worklab. De 4800 heeft een Core2Duo Q9400 en zelfs met een paar Gbps en tegelijkertijd nog eens 1Gbps aan IPSEC verkeer erdoorheen (512 AES, DH19) blijft de CPU usage onder de 50%. Zit een ASIC in verstopt maar kan nergens vinden of deze ook gebruikt wordt.
Heb er nog een paar liggen maar helaas voor thuis niet echt een optie vanwege het geluid en nogal power hungry (70 - 80Watt idle).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:35
Ik heb hier thuis nu een wat oudere Shuttle mini PC draaien (Intel Core I3 U variant van jaren oud) en daar draait op dit moment de DNS (PiHole), Unifi software, OpenVPN op.
Voordeel van deze Shuttle is dat hij 2 NUCs heeft van 1Gbit, vooralsnog voldoende voor een thuisnetwerk.

Omdat er Ubuntu op draait ben ik aan het kijken om PfSense te laten draaien in een Virtualbox, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Mijn PfSense ervaring is gebrekkig, jaren geleden hadden we op kantoor een PfSense bak draaien op een HyperVisor om het interne netwerk te beheren. Maar een HyperVisor heeft volgens mij low-level toegang tot de hardware, een Virtualbox niet. Of denk ik hier te veel over na?

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
@SgtElPotato Deze setup is hier al meerdere malen besproken. Als je zoekt op bijv. 'ESXi' in dit topic zul je eea tegenkomen. Een hypervisor (ESXi) met daarop 1x pfSense en 1x Ubuntu voldoet aan je wensen, maar het is wel een uitzoekwerkje als je aangeeft gebrekkige ervaring te hebben. Ik raad altijd aan je setup achter een bestaande router/firewall te creëren en pas direct aan het internet te hangen als je zeker bent dat alles goed en veilig is geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:35
Tom Paris schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:27:
@SgtElPotato Deze setup is hier al meerdere malen besproken. Als je zoekt op bijv. 'ESXi' in dit topic zul je eea tegenkomen. Een hypervisor (ESXi) met daarop 1x pfSense en 1x Ubuntu voldoet aan je wensen, maar het is wel een uitzoekwerkje als je aangeeft gebrekkige ervaring te hebben. Ik raad altijd aan je setup achter een bestaande router/firewall te creëren en pas direct aan het internet te hangen als je zeker bent dat alles goed en veilig is geconfigureerd.
Dank voor je reactie. Uiteraard draai ik alles eerst intern, moet mijn kennis van pfSense weer even goed opfrissen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
SgtElPotato schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:35:
Dank voor je reactie. Uiteraard draai ik alles eerst intern, moet mijn kennis van pfSense weer even goed opfrissen.
Ik weet niet wat je ervaring is met het een en ander, maar zoiets :
- Proxmox
- pfSense VM daarin

Moet je met gemak binnen een uurtje ongeveer draaiende kunnen krijgen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-10-2024
Hi,

Bij het verder configureren wenste ik OpenVPN te implementeren om remote connectie te hebben met mijn iphone & ipad.

Hiervoor volgde ik tekstueel de hieronder vermelde youtube:

pfSense 2.4 OpenVPN Setup Foolproof Step-by-Step!
YouTube · 80.000+ weergaven · 31/10/2018 · door Ceos3c

Om de verbinding te testen gebruikte ik de iphone zonder wifi.
De verbinding wordt opgebouwd naar mijn juist dynamisch ip ....dan breekt hij af.

in de log van de iphone zie ik: "Contacting [ xxx.yyy.zzz] : 1194/UDP via UDP"
'"EVENT : WAIT"
"Connecting to [zzzzzzzzz.no-ip.org]; 1194 (xxx.yyy.zzz) via UDP4

....." Server poll timeout. retrying next remote entry"

Zijn er specifieke te gebruiken parameters voor iphone & ipad?
Zou telenet sluit poort 1194 voor zover ik weet toch niet af.

Rules Wan: eerste twee regels dicht derde open

Actions
0 /792 B * RFC 1918 networks * * * * * Block private networks 0 /0 B
* Reserved
Not assigned by IANA * * * * * Block bogon networks 0 /0 B
IPv4 UDP * * WAN address 1194 (OpenVPN) * none OpenVPN OpenVPN over pfSense wizard

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
niet helemaal zelfbouw, maar ik heb deze week deze binnen gekregen

Partaker I29 Industrial Mini PC
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H38c08627690a44b89c9b3843ba4368d5d.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H8e9023f28c814af58739e9ddefbdac073.jpg
http://www.inctel.com.cn/product/detail/570.html

Ik heb de i5 8265u (4core, 8 thread), 6x i211, variant met 16GB DDR4 en 512GB mSATA. Totaal ong 300 euro kwijt.

/edit: wat opvalt is dat de werkelijk aanwezige CPU niet de 8265u is, maar de 8365u
intel ark compare
/edit2: i211 doet ook cpu-offloading, o.a. TSO staat netjes in de datasheet.
LSO/GSO zijn alternatieve namen voor TSO subsets.

Eerste testen zijn positief. BIOS lijkt volledig unlocked, kan het systeem geheel instellen. ook de power limits etc.
/edit3: het vrijgeven van TDP lukt in bios en met Intel XTU. Een benchmark kan gedraaid worden zonder throttling, koeling gaat dan ook best goed. In Bios lukt het (nog) niet om een vcore undervolt te doen (geen optie?) via XTU kan en lukt dat wel.
/edit4: toch niet helemaal unlocked. Er zitten aardig wat opties verborgen, echter is het redelijk gemakkelijk om de bios te editen en te flashen. Zo kan igpu memory toewijzing (gtt size, aperture size) zichtbaar maken (handig voor GVT-G in proxmox). Het submenu 'overclocking performance menu' lukt nog niet om zichtbaar te maken, maar ik kan wel de instellingen aanpassen en de aangepaste bios flashen (bijv Core Voltage Offset -0.100)
/edit5: BIOS weten te modden zodat ook het 'Overclocking performance menu' en nog veel meer zichtbaar is :-) Nu is ook o.a. vcore aanpassen vanuit bios setup mogelijk :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA1rGB8Mu0Zr4O848zpScSKUKyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWNBokqotitTdyRBeibgsY0H.jpg?f=fotoalbum_large
DOWNLOAD

/edit6: [2024-05-29]: BIOS modded + NVME compatibility:
DOWNLOAD BIOS MOD+NVME

Qua verbruik zag ik met een no-name 12v adapter 7-9W AC. (usb, lan, monitor aangesloten en actief). Zowel in Win10 2004 als in Proxmox (debian 10) (met powertop). Alle hardware wordt goed herkent en werkt zonder bijzondere inspanning.

Voor dit systeem gekozen na enige voor-inventarisatie nav dit topic. Waar ik de Fitlet, Protecli en Qotom ook enigzins underpowered* vond (o.a. de j3455). Met dit i5 systeem hoop ik de komende 5 jaar zonder performance issues door te kunnen komen doordat single thread performance ong 5x zo veel is tov mijn huidige APU2C4 >:)

*puur gekeken naar single thread performance tov APU2C4 (AMD 412-TC).

Systeem zal proxmox gaan draaien met pfsense VM (waarschijnlijk 2 nic passthrough), een docker vm voor 24/7 containers en een lxc voor dns (Adguard (DOT :-) ). Dit ter vervanging van een soortgelijke gelijke inrichting op mijn huidige APU2C4 (met Esxi).

//edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eBATPLr8Q5OBeKl422uDhx_W1c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbsuws0brtD9g9qVtkjZXMj4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGbcupPRyRjEazYlo55hIO6GldQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5aR78Sp9PaMi10DPEd1NueJ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X5Oe3FANiOWllLLaOucA3gPjmQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4Up4OCY98AgneEwoEn8qLa0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMC8crfAtDKYKmb88GcxevtxAiM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NinLU7BmpaDKdxTd2ou2i8Np.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUjZnmXGdWpJZeQqge54Ig2D8tg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nrczq69KH9suCRv7R85wC0pk.jpg?f=fotoalbum_tile

fototje van de binnenkant.
-er is een cpu_fan aansluiting aanwezig. (linksboven).
-header voor poweron na powerloss.
-header voor intel hd audio (Front Panel Header "FP1")
-header voor iet anders2 ["VR_DL1"] -> uit te zoeken.

[ Voor 68% gewijzigd door Rayures op 29-05-2024 11:25 . Reden: bios mod + nvme ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:42
Aaah heb mijn Pfsense te dicht staan voor Google Chrome cast... dat krijg je in een Apple huishouden (iPhones en Apple TV). Om Google Chrome cast te laten werken moet ik Ping en Google’s dns 8.8.8.8 toestaan in de rules. (Hij pakt even mijn dns redirect niet naar mijn local dns). Wat een bagger product is het ook, de basis functionaliteit is prima maar het onderwater call home gebeuren is gewoon ruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Rayures schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:54:
een lxc voor dns (Adguard (DOT :-) ).
Ik ben niet heel bekend met Adguard, maar waarom zou je de Adguard DNS servers icm DoT niet direct in pfSense kunnen invoeren?
MuVo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:56:
Aaah heb mijn Pfsense te dicht staan voor Google Chrome cast... dat krijg je in een Apple huishouden (iPhones en Apple TV). Om Google Chrome cast te laten werken moet ik Ping en Google’s dns 8.8.8.8 toestaan in de rules. (Hij pakt even mijn dns redirect niet naar mijn local dns). Wat een bagger product is het ook, de basis functionaliteit is prima maar het onderwater call home gebeuren is gewoon ruk.
Ping en DNS direct naar Google zijn absoluut geen voorwaarde voor een Chromecast. In mijn netwerk mag dat ook niet (niet in het segment waar de Chromecast in zit iig :P), en de Chromecast werkt alsnog perfect. Heb je verschillende VLANs of subnetten? Waarschijnlijker is een beperking van multicast verkeer tussen VLANs/subnetten. Daar kun je o.a. Avahi voor inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
MuVo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:56:
Wat een bagger product is het ook, de basis functionaliteit is prima maar het onderwater call home gebeuren is gewoon ruk.
Wat dat betreft is de Nvidia Shield TV een veel betere Chromecast : Die respecteert je lokale netwerk en heeft ook nog eens een afstandsbediening erbij! :)

Doet ook maar 500 i.p.v. 2500 DNS Queries terwijl je niks met het gekke ding doet! :+

Maar als ik heel eerlijk ben zijn al die producten gewoon R-U-K en zet ik veel liever een klein schattig Intel/AMD NUCje neer met een CIR poort vooraan en een leuke Linux distro erop :Y) 8)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
Tom Paris schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:23:
[...]
Ik ben niet heel bekend met Adguard, maar waarom zou je de Adguard DNS servers icm DoT niet direct in pfSense kunnen invoeren?
[...]
Dat zal vast kunnen met pfblockerng, dns resolver en forwarder.

WAF is hier een grote in ;-)

Nu draait AdGuard Home als DNS server met DoT-server geactiveerd voor externe devices met unbound als upstream.
Adguard snapt vrouwlief ook, en als er iets niet werkt kan ze zelf op 'unblock' drukken ;-) (incidenteel een keertje).

eerder lang Pi-Hole gedraaid, werkte ook prima. Maar toch persoonlijke voorkeur voor AdGaurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb de i5 8265u (4core, 8 thread), 6x i211, variant met 16GB DDR4 en 512GB mSATA. Totaal ong 300 euro kwijt.
/edit: wat opvalt is dat de werkelijk aanwezige CPU niet de 8265u is, maar de 8365u
intel ark compare

Eerste testen zijn positief. BIOS lijkt volledig unlocked, kan het systeem geheel instellen. ook de power limits etc.
Qua verbruik zag ik met een no-name 12v adapter 7-9W AC. (usb, lan, monitor aangesloten en actief). Zowel in Win10 2004 als in Proxmox (debian 10) (met powertop). Alle hardware wordt goed herkent en werkt zonder bijzondere inspanning.

Voor dit systeem gekozen na enige voor-inventarisatie nav dit topic. Waar ik de Fitlet, Protecli en Qotom ook enigzins underpowered* vond (o.a. de j3455). Met dit i5 systeem hoop ik de komende 5 jaar zonder performance issues door te kunnen komen doordat single thread performance ong 5x zo veel is tov mijn huidige APU2C4 >:)

Systeem zal proxmox gaan draaien met pfsense VM (waarschijnlijk 2 nic passthrough), een docker vm voor 24/7 containers en een lxc voor dns (Adguard (DOT :-) ). Dit ter vervanging van een soortgelijke gelijke inrichting op mijn huidige APU2C4 (met Esxi).
Een vraag voor de kenners. Ik lees in dit topic vaak dat de i210 netwerk controller meer voordelen heeft dan een i211. Geld dit ook voor dit soort systemen met vrij krachtige cpu en genoeg ram? Dit lijkt me een mooie PC namelijk !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
Tom Paris schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

[...]

Ping en DNS direct naar Google zijn absoluut geen voorwaarde voor een Chromecast. In mijn netwerk mag dat ook niet (niet in het segment waar de Chromecast in zit iig :P), en de Chromecast werkt alsnog perfect. Heb je verschillende VLANs of subnetten? Waarschijnlijker is een beperking van multicast verkeer tussen VLANs/subnetten. Daar kun je o.a. Avahi voor inzetten.
Nou het top punt, het werkte perfect over mijn meerdere subnet/vlan. Het multicast verkeer werkt.
Werkte tot de dag er na, op mijn aparte subnet krijgt de Chromecast gewoon geen internet. Alles staat open qua regels maar er kan niet worden verbonden. Andere apparaten kunnen gewoon internet bereiken.
Ik heb het nog niet opgelost, ik heb tijdelijk de chromecast verplaatst naar het normale laptop/telefoon subnet, daar werkt het meteen.

Als ik ping en dns niet toesta naar de google adressen dan is de stream niet stabiel en valt weg.

Ik heb het idee dat ik bij chromecast mijn netwerk moet aanpassen terwijl andere apparaten gewoon werken. Maar goed ik breng chromecast onder op het iot netwerk en dat heeft een reden, want Google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Mich schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:16:
Een vraag voor de kenners. Ik lees in dit topic vaak dat de i210 netwerk controller meer voordelen heeft dan een i211. Geld dit ook voor dit soort systemen met vrij krachtige cpu en genoeg ram? Dit lijkt me een mooie PC namelijk!
Ik denk dat je naar deze uitleg op zoek bent : Thralas in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" :?

Ik zou altijd voor een NIC met Offloading kiezen indien mogelijk :)

/EDIT :
Zoiets dacht ik al stiekem! Thnx! :)

[ Voor 29% gewijzigd door nero355 op 11-10-2020 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:40
Sinds een week of 2 geeft pfsense aan dat de iptv gateway offline is. TV werkt prima, opnemen en terugkijken ook.

Een probleem: Met TV kijken zie ik elke ~10 minuten de datarate naar 0 gaan (beeld stottert / staat stil even als geluid).

Behalve dat lijkt alles goed te werken. Een restart heeft niet geholpen.

Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-09 09:42
Theone098 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:35:
Sinds een week of 2 geeft pfsense aan dat de iptv gateway offline is. TV werkt prima, opnemen en terugkijken ook.

Een probleem: Met TV kijken zie ik elke ~10 minuten de datarate naar 0 gaan (beeld stottert / staat stil even als geluid).

Iemand een tip?
Ik ben sinds vandaag ook over gegaan van een USG naar pfsense en zie ongeveer hetzelfde gedrag.

Bij mij hangt het beeld na ongeveer 5 minuten even vast. Bij de tweede keer krijg je de melding in beeld dat je moet zappen naar een andere zender (als je dit doet werkt het weer ongeveer 5 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
wicked_fool schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Ik ben sinds vandaag ook over gegaan van een USG naar pfsense en zie ongeveer hetzelfde gedrag.

Bij mij hangt het beeld na ongeveer 5 minuten even vast. Bij de tweede keer krijg je de melding in beeld dat je moet zappen naar een andere zender (als je dit doet werkt het weer ongeveer 5 minuten).
Die melding krijg ik ook af en toe. Het vreemde is dat dit niet altijd gebeurd en ook niet bij alle zenders. Heb net zonder problemen 30 minuten naar een zender gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Theone098 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Die melding krijg ik ook af en toe. Het vreemde is dat dit niet altijd gebeurd en ook niet bij alle zenders. Heb net zonder problemen 30 minuten naar een zender gekeken.
Wat heb je al allemaal geprobeerd? Ik kan verder ook niet echt dingen vinden waaraan het kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
nero355 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 19:00:
Ik zou altijd voor een NIC met Offloading kiezen indien mogelijk :)
i211 doet aan offloading. o.a. TSO staat netjes in de datasheet.
LSO/GSO zijn alternatieve namen voor TSO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
wicked_fool schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Wat heb je al allemaal geprobeerd? Ik kan verder ook niet echt dingen vinden waaraan het kan liggen.
Het heeft goed gewerkt. Toen ik terug kwam van vakantie was dit de situatie. In de logs kan ik niet veel zinnigs vinden en de config is niet gewijzigd in de tussentijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Theone098 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:13:
[...]

Het heeft goed gewerkt. Toen ik terug kwam van vakantie was dit de situatie. In de logs kan ik niet veel zinnigs vinden en de config is niet gewijzigd in de tussentijd.
Het lijkt alsof het iets te maken heeft met de IGMP proxy, als ik die service herstart als het misgaat dan werkt hij weer.

Heb jij je decoders direct aan je pfsense of via switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Theone098 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 17:35:

Iemand een tip?
Dat de IPTV gateway sinds een paar weken als offline wordt weergegeven klopt, dat heb ik ook maar is verder geen probleem. Men lijkt bij KPN op die routers simpelweg niet meer op pings te reageren, dat is alles. Eventueel kun je in pfSense die ICMP gateway monitoring uitschakelen zoals ik heb gedaan, dan ben je van die offline melding af maar hoe dan ook heeft het dus geen invloed.

Multicast streams die ergens rond de 10 minuten stoppen heeft vaak te maken met een missende firewall regel voor IGMP inkomend op WAN VLAN 4.

Zie je echt geen enkele melding in je firewall / igmpproxy log op het moment dat het gebeurt? En inderdaad, welke switches gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
ik222 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Dat de IPTV gateway sinds een paar weken als offline wordt weergegeven klopt, dat heb ik ook maar is verder geen probleem. Men lijkt bij KPN op die routers simpelweg niet meer op pings te reageren, dat is alles. Eventueel kun je in pfSense die ICMP gateway monitoring uitschakelen zoals ik heb gedaan, dan ben je van die offline melding af maar hoe dan ook heeft het dus geen invloed.

Multicast streams die ergens rond de 10 minuten stoppen heeft vaak te maken met een missende firewall regel voor IGMP inkomend op WAN VLAN 4.

Zie je echt geen enkele melding in je firewall / igmpproxy log op het moment dat het gebeurt? En inderdaad, welke switches gebruik je?
Ik gebruik Unifi switches en hierop staat de IGMP service aan. Voordat ik naar pfsense overging (vandaag) werkte het goed met de USG.

Mag ik je morgen wat screenshots sturen van de settings die ik heb? Ik kan ze ook in dit topic zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat is handig inderdaad, dan is er iets makkelijker te kijken wat er mogelijk mis gaat.

/Edit: Check ook even de laatste post in dit topic [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Het wegvallen na 260s zou mogelijk iets in die switches zijn (al dan niet na een update?)

[ Voor 55% gewijzigd door ik222 op 12-10-2020 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
ik222 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:36:
[...]

Ah, dank je wel. Dat is alvast een probleem minder. Ik heb nu gateway monitoring uitgezet en nu is deze dus altijd online.

Hieronder mijn firewall regels voor IPTV WAN, met als optie voor de eerste regel: Allow packets with IP options to pass.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH4xQsb_p2tnu6BbNl9YdReQDik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EItQmKm2hD4sBlVPDgfRP3tv.jpg?f=fotoalbum_large

Tussen de STB en de router zitten een Mikrotik CRS226 switch en een Netgear GS108Ev2.
Op de Netgear staat IGMP snooping aan (en Validate IGMPv3 IP header stond op enabled, deze heb ik uitgezet).

Mijn Mikrotik heeft nu op de bridge IGMP snooping aan staan, deze stond uit. Dat had ik gedaan omdat anders opgenomen TV terugkijken niet werkte. Ik zal dit nog een bekijken.

Edit: opgenomen TV is inderdaad niet om aan te zien nu. Elke paar seconden stilstaand beeld en geluid.
Maar goed, eens kijken wat de invloed op de TV is. Anders wordt het kiezen :'( .

[ Voor 15% gewijzigd door Theone098 op 12-10-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
ik222 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 07:03:
Dat is handig inderdaad, dan is er iets makkelijker te kijken wat er mogelijk mis gaat.

/Edit: Check ook even de laatste post in dit topic [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie

Het wegvallen na 260s zou mogelijk iets in die switches zijn (al dan niet na een update?)
Hieronder wat sceenshots.

Advanced configuration (op de WAN interface voor IPTV)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHXGm_lmwEBekIHob1krHjfUY7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pzs1BjE80kpNjcWGtK2V09wE.png?f=fotoalbum_large

Additional DHCP options (voor het netwerk waar de STB's in draaien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2aO_b51IFMX5CA8RFdic6CCLaU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zQmZ1Ep0nrrVJ5NbURgAvWB6.png?f=fotoalbum_large
De eerste optie 43 is voor de unifi controller

Outbound NAT rules
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lth86EY_848fA53BjG_5uWDn68I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZufoFd4QbbARMxy3y73A145v.png?f=fotoalbum_large

IGMP Proxy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NJfO7zt2tZH4xUWBb9_6xSqJSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7nUdMvStEWhmNJ1CgOu5eaM.png?f=fotoalbum_large

External firewall rules (IPTV)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN7gVv0hXc-snvKuec4nfnCOlhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLJuut36WnYJ7nPJAHu1PXln.png?f=fotoalbum_large

Internal firewall rules (VLAN1)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2OYmLQxhZUB0noUuR5hNBcGpbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDQ1qzAGCjWg4ALvF2EO9ASP.png?f=fotoalbum_large

Unifi Switches
Op het gebied van de unifi switches heb ik recent geen aanpassingen gedaan qua upgrades en voordat ik gisteren omging van USG --> pfSense werkte het met dezelfde instellingen. Ik heb het ook getest direct op de psSense server (ik had nog een NIC vrij en daar zie ik hetzelfde (instellingen zijn dan identiek als hierboven alleen dan met een ander subnet.

Update: ik zag dat op mijn externe firewall rules niet de IP options aan stonden, deze heb ik nu qua test aangezet op alle regels. Nu even wachten of het beter gaat (direct op pfSense en via Unifi switches).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53ddRFGFK94FRmS0Emgy--ADRFw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4PsrTyKLMstvVXLow2wqTJM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door wicked_fool op 12-10-2020 10:11 . Reden: IP options stonden niet aan op WAN interfaces ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
wellicht is dit niet het juiste topic om iptv te troubleshooten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
@wicked_fool Dat van die missende options op de IGMP rule viel mij direct op in elk geval, dat moet wel echt aan staan en zou best je probleem kunnen verklaren.

Verder zou ik bij de outgoing NAT mappings al die source adressen weghalen, gewoon alles wat via de WAN_IPTV interface naar buiten gaat moet geNAT worden.

Verder zie ik zo geen gekke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
Rayures schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:37:
wellicht is dit niet het juiste topic om iptv te troubleshooten....
Achteraf ben ik het hier mee eens, ik zal de volgende keer een apart topic aanmaken.
ik222 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:49:
@wicked_fool Dat van die missende options op de IGMP rule viel mij direct op in elk geval, dat moet wel echt aan staan en zou best je probleem kunnen verklaren.

Verder zou ik bij de outgoing NAT mappings al die source adressen weghalen, gewoon alles wat via de WAN_IPTV interface naar buiten gaat moet geNAT worden.

Verder zie ik zo geen gekke dingen.
Ik denk dat dit inderdaad geholpen heeft. @Theone098 probeer eens of het met IP options op alle uitgaande regels het oplost voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
Uberprutser schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:38:
[...]

Duw je er vSphere op; in de nieuwste versie (7.0U1) zitten de i225 NUC drivers ingebakken.
Nu 7.0U1 beschikbaar is zat op de op de VMware Compatibility Guide te kijken, maar daar zie ik de i225 niet genoemd staan? Waar haal jij vandaan dat deze wel native ondersteund is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich

[Afbeelding]
[Afbeelding]

intel ark compare

/edit3: het vrijgeven van TDP lukt in bios en met Intel XTU. Een benchmark kan gedraaid worden zonder throttling, koeling gaat dan ook best goed. In Bios lukt het (nog) niet om een vcore undervolt te doen (geen optie?) via XTU kan en lukt dat wel.

//edit:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Na lang zoeken heb ik volgens mij dezelfde besteld. Je weet het toch nooit zeker met die tientallen types op ali :9 Kwam er qua prijs/prestatie goed uit.

Ik wil er puur een router/firewall van maken. Ik heb al een intel NUC voor andere toepassingen (home automation, storage) Omdat mijn kennis op dit gebied nog niet zo groot is dacht ik zelf om linux (laatste ubuntu) te installeren en dan pfsense/opnsense in een docker te draaien. Tevens een adguard docker (tenzij ik een soortgelijke integratie vind in pfsense.) Bij jou zie ik ook nog systemen als proxmox en lxc voorbijkomen. Zijn dit soort systemen aan te raden i.v.m. veiligheid of stabiliteit? Ik wil mij best in wat anders verdiepen als ik daardoor een veiliger / stabieler syteem heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rayures
Mich schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:34:
[...]
en dan pfsense/opnsense in een docker te draaien.
pfsense/opnsense kan alleen in een volwaardige VM.
[...]
Tevens een adguard docker (tenzij ik een soortgelijke integratie vind in pfsense.)
adguard kan in docker. Ik heb gekozen voor een LXC.
Pfsense kan ook DNS blocklists doen middels PFBlockerNG. Persoonlijke voorkeur voor wat je prettiger vindt.
[...]
Omdat mijn kennis op dit gebied nog niet zo groot is dacht ik zelf om linux (laatste ubuntu) te installeren
o.a. voor PFsense ga ik proxmox (debian) als hypervisor gebruiken. Hierin dan een VM voor PFsense en een LXC (soort van lichte vm ) voor adguard. Als je docker wilt gebruiken, kan je in proxmox een VM opzetten met daarin docker.

//edit:
in mijn eerdere post https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64097716 heb ik een gemodde BIOS toegevoegd >:)

[ Voor 16% gewijzigd door Rayures op 28-10-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 13:38
Is het per definitie ook interessanter om voor zelfbouw of Amazon kastje te gaan tov Netgate? Want ik lees dat volle belasting de verbinding kan knijpen (zoals ook USG zou hebben), is dat alleen op de wan of ook op de interne?

Hoe groot is de leercurve van Pfsense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
Ik stond enkele maanden voor een gelijkaardige beslissing. Toen heb ik geopteerd voor een zelfbouw appliance 4 G 4 ports celeron 64 G ssd, omdat ik van oordeel was dat de Netgates in vergelijkbare prijs hardwarematig lichter uitgerust zijn. Alles hangt er vanaf wat je wil doen en hoe uitgebreid uw netwerk is.
Bij Netgate anderzijds kan je van support genieten.

Leercurve? De Pfsense beschikt over enorm veel mogelijkheden, al dan niet nuttig bij uw eigen netwerk.
Er zijn een pak parameters aanwezig die hier terug al dan niet van toepassing zijn binnen uw omgeving.

De basisopstelling is straightforward;
Vanaf dag 1 werd mijn homerouter vervangen door de appliance en draait intussen zonder uitvallen.
De verdere uitbouw hangt af van uw it-kennis en vertrouwdheid met firewall's.
Ik heb dit stap voor stap gedaan en telkenmale gebruik gemaakt van de backup/restore mogelijkheid van de configs.. Het heeft mij wel gedwongen mij wat te verdiepen in de materie. Gelukkig valt veel terug te vinden op het net..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:27
Ik ben als student netwerk engineering op zoek naar een goede firewall voor thuis. Ik ben niet tevreden met de firewall van mijn Ubiquiti Edgerouter 4 en ik wil dus wat beters hebben. Ik ben inmiddels gewend aan werken met Fortinet FortiGate firewalls. Al gauw kom je voor thuis dan uit op pfSense. Ik ben momenteel aan het kijken naar een 4-poorts Protectli-vault met een Celeron J3160. Deze worden bij Amazon verkocht door Protectli zelf.

Ook overweeg ik een router van Netgate zelf. Ik krijg volgend jaar 1Gbit/s up en down glasvezel thuis. Ik weet niet of ik dan een SG-3100 nodig zou hebben of dat een SG-2100 dan genoeg zou zijn. Het valt mij op dat de routers van Netgate lastig te krijgen zijn hier in Nederland.

Is een Protectli vault een goede keuze? En verder, is een router van Netgate toch hier ergens te krijgen en heb ik dan de SG-2100 of toch de SG-3100 nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietsnot56
Juist ter info: de Protectli appliance zijn ge-relabelde toestellen gemaakt door Yangling.
Deze worden ook verkocht onder andere labels als "Minisys" ,....
Ik heb de mijne bij Yanling aangekocht. Aantal poorten, memory, type processor, ssd, al dan niet met pfsense voor geïnstalleerd ... alles is er configureerbaar.
Let op het ruimere passieve koeling, AES ondersteuning en Intel netwerkpoorten.
Zijn identiek aan Protectli maar een stuk goedkoper.
Allen te vinden op Aliexpress.
Ook "Qotom" lijkt populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 00:12

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

daanb14 schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:29:
Ik ben als student netwerk engineering op zoek naar een goede firewall voor thuis. Ik ben niet tevreden met de firewall van mijn Ubiquiti Edgerouter 4 en ik wil dus wat beters hebben. Ik ben inmiddels gewend aan werken met Fortinet FortiGate firewalls. Al gauw kom je voor thuis dan uit op pfSense.
[...]
Deze opmerking vond ik wel bijzonder, ik heb al een klein jaartje niet meer met pfSense gewerkt maar dat is toch totaal geen vergelijk met een FortiGate? Als je t geld voor een Forti niet hebt zou ik eerder opteren voor Sophos UTM, draai ik zelf al jaren tot grote tevredenheid. (Inmiddels snort hier een FortiGate 60F dus tegenwoordig doet die eigenlijk alleen nog Reverse Proxy voor wat thuis gehoste websites)

[ Voor 9% gewijzigd door Tomba op 01-11-2020 13:05 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Tomba schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:33:
[...]

Deze opmerking vond ik wel bijzonder, ik heb al een klein jaartje niet meer met pfSense gewerkt maar dat is toch totaal geen vergelijk met een FortiGate? Als je t geld voor een Forti niet hebt zou ik eerder opteren voor Sophos UTM, draai ik zelf al jaren tot grote tevredenheid. (Inmiddels snort hier een FortiGate 60F dus tegenwoordig doet die eigenlijk alleen nog Reverse Proxy voor wat thuis gehoste websites)
Een FortiGate wordt wel prijzig idd. Ik zou ook zo niet weten welke licentie je nodig hebt om het ding goed te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ook overweeg ik een router van Netgate zelf. Ik krijg volgend jaar 1Gbit/s up en down glasvezel thuis. Ik weet niet of ik dan een SG-3100 nodig zou hebben of dat een SG-2100 dan genoeg zou zijn. Het valt mij op dat de routers van Netgate lastig te krijgen zijn hier in Nederland.

Is een Protectli vault een goede keuze? En verder, is een router van Netgate toch hier ergens te krijgen en heb ik dan de SG-2100 of toch de SG-3100 nodig?
Netgate verkoopt ook via distributeurs. voleatech.de is een premier distributeur in Duitsland. Volgens mij zit er ook een (select) distributeur in belgië.

Voor gigabit routing voldoet een 2100. (wellicht zelfs de 1100). Voor eenvoudige routing en simpele firewall regels volstaan deze best. Wil je gebruik maken zaken die wat meer van een cpu vragen, als Snort (IDS) of VPN en een reverse proxy waarbij je SSL offloading wilt toepassen. Dan is een wat betere cpu wel handig. Vooral voor Gigabit.

Op youtube zijn veel reviews te vinden over de Netgate apparaten. Die man van Lawrence systems vind ik altijd heel eerlijk overkomen. Zelf maak ik ook gebruik van een Netgate appliance. Echter heb ik geen ervaring met de 2100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietsnot56
Kijk eens naar Banggood op “pfsense mini pc”.
Label “xsk” lijkt verdacht goed op de hoger vermelde toestellen.
Vergelijk de foto van de moederborden en vergelijk de prijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:20

Ankh

|true

Tomba schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:33:
[...]

Ik heb zelf ook al even een keertje gekeken naar Sophos. Enkel vroeg ik me af hoe Sophos met PPPOE omgaat, onder water is een RedHat distro zover ik heb gezien (RPM updates), waardoor PPPOE mogelijk beter werkt dan in PFsense (freebsd).

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
purge schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:10:
[...]

Netgate verkoopt ook via distributeurs. voleatech.de is een premier distributeur in Duitsland. Volgens mij zit er ook een (select) distributeur in belgië.

Voor gigabit routing voldoet een 2100. (wellicht zelfs de 1100). Voor eenvoudige routing en simpele firewall regels volstaan deze best. Wil je gebruik maken zaken die wat meer van een cpu vragen, als Snort (IDS) of VPN en een reverse proxy waarbij je SSL offloading wilt toepassen. Dan is een wat betere cpu wel handig. Vooral voor Gigabit.

Op youtube zijn veel reviews te vinden over de Netgate apparaten. Die man van Lawrence systems vind ik altijd heel eerlijk overkomen. Zelf maak ik ook gebruik van een Netgate appliance. Echter heb ik geen ervaring met de 2100.
Hier ga ik mij effetjes in verdiepen. Ik vind het wel een flink voordeel dat het mooi Plug & Play is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Ik ben als student netwerk engineering op zoek naar een goede firewall voor thuis. Ik ben niet tevreden met de firewall van mijn Ubiquiti Edgerouter 4 en ik wil dus wat beters hebben. Ik ben inmiddels gewend aan werken met Fortinet FortiGate firewalls. Al gauw kom je voor thuis dan uit op pfSense. Ik ben momenteel aan het kijken naar een 4-poorts Protectli-vault met een Celeron J3160. Deze worden bij Amazon verkocht door Protectli zelf.

Een Edgerouter doet, denk ik, hetzelfde als alle andere firewalls. Pas als je extra zaken, zoals virusscanning, IDS/IPS, proxies, VPN en dergelijke wilt toevoegen moet je een keuze maken. Plaats je dit achter de firewall en router je alle verkeer via die route of koop je een andere appliance die dit kan.

Ik had een Palo Alto (met webdecryptie en de hele mikmak), maar die licenses zijn zo duur dat ik daarmee ben gestopt en via een Mikrotik naar PFSense overgestapt. Toch voelt het altijd nog een beetje als het rondlopen met een te wijde broek zonder riem. Als het iemand lukt dichtbij te komen, loop je in je blote gat.
Maar goed, de LAN beveiliging maar een beetje opgeschroefd in de hoop ze te vertragen en er dan op tijd achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Theone098 schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:15:
[...]

Een Edgerouter doet, denk ik, hetzelfde als alle andere firewalls. Pas als je extra zaken, zoals virusscanning, IDS/IPS, proxies, VPN en dergelijke wilt toevoegen moet je een keuze maken. Plaats je dit achter de firewall en router je alle verkeer via die route of koop je een andere appliance die dit kan.

Ik had een Palo Alto (met webdecryptie en de hele mikmak), maar die licenses zijn zo duur dat ik daarmee ben gestopt en via een Mikrotik naar PFSense overgestapt. Toch voelt het altijd nog een beetje als het rondlopen met een te wijde broek zonder riem. Als het iemand lukt dichtbij te komen, loop je in je blote gat.
Maar goed, de LAN beveiliging maar een beetje opgeschroefd in de hoop ze te vertragen en er dan op tijd achter te komen.
Ik vind vooral de manier, waarop richtingen werken erg verwarrend op een EdgeRouter. Op een FortiGate doe je dat vanuit de poort/zone die het initiatief neemt naar een andere poort/zone. Die UTM licenties zijn onbetaalbaar inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Niet online
(excuus voor de TLTR)

Soms denk ik wel eens om thuis de zwaardere functies, zoals IDS, weg te halen van de huidige firewall/router combo. De router alleen in te zetten als router met de wat eenvoudigere taken, als pfblocker, vpn server (wanneer snelheid niet heel belangrijk is) en eenvoudige ip/port rules.
Ik zit alleen niet te wachten om thuis nog meer losse apparaten te gebruiken, dit in het kader van energieverbruik.

Ik heb een sg-2440, inmiddels EOL. Ik heb de specs en performance wel eens naast de APUd4 (A AMD GX-412TC 1.2GHz quad core) gelegd. Ik lees dat de benchmarks hiervan ongeveer gelijk zijn, voor mij dus niet echt een vervanger. Wellicht kijk ik naar een verkeerd model van de APU. Maar om te lezen dat een nieuw APU model gelijkwaardig is als mijn oude Netgate beestje dan haak ik toch snel af.
Mocht iemand mij iets gerichter een benchmark kan laten zien waarbij de alternatieve apparaten zoals de AP, Protectli, etc toch significant beter zijn, graag. Vooral op het gebied van energieverbruik, iperf3 en vpn. Ik heb niet graag ongelijk maar mijn portemonnee denkt daar anders over.

Ik heb vorig jaar een Sophos SG-115 (gen.3) weten te bemachtigen. Ik kon niet wennen aan de Sophos UTM dus heb ik deze onlangs voorzien van pfsense. Deze is op papier net iets minder dan de SG-5100 van Netgate. En doet eigenlijk op zijn gemak 1Gbps routing/firewall en IPS tussen de interne netwerken en WAN (al is met mijn VDSL lijn niet zoveel nodig)

Als ik dan de prijzen bekijk van de hardware van Sophos en Netgate dan liggen die niet zo ver uit elkaar voor wat betreft prijs/kwaliteit/performance. Dan durf ik wel te zeggen dat de prijzen van een Netgate best marktconform zijn. Mijn eerste sg-2440 ging een keer niet meer; deze is toen binnen een korte tijd en zonder problemen vervangen. Ik ben er zelfs met storage op vooruit gegaan. Voor mij een reden om voor een supported apparaat te gaan.

Wat ik minder stellig durf te zeggen is of de prijs/kwaliteit/performance hetzelfde is t.o.v. de andere merken (APU, Proctelli, etc.) daar zit best een substantieel prijsverschil in. Maar dat zit naar mijn idee dan in support en de kwaliteit.

Ik heb nu geen haast en wacht liefdevol op de toekomstige vervangende modellen van Netgate 3100 of 5100.
Voor de mensen die nu op zoek zijn, adviseer ik om deze typen te vergelijken met de andere modellen en andere merken die hier langs komen. Op youtube is best veel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
De support van Netgate ben ik ook goed over te spreken. Ze reageren snel (zelfs op zondagavond) en blijven helpen terwijl mijn Netgate EOL is en er geen support contract meer op zit. Ik krijg ook nog steeds gratis updates met de getweakte Netgate versie van pfSense met hoge performance en extra functionaliteit (o.a. Amazon VPN integration, coreboot updates, etc.)

Als je betaalt voor een originele Netgate krijg je daar dus zeker iets voor terug. Minder hardware voor je geld dan wanneer je voor een Protectli oid gaat, maar uitstekende support en max performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

daanb14 schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:56:
[...]

Een FortiGate wordt wel prijzig idd. Ik zou ook zo niet weten welke licentie je nodig hebt om het ding goed te laten draaien.
Voor een 40F met Advanced Threat Protection voor 5 jaar moet je zo’n €1250 rekenen :$ (€750 voor t apparaat incl. Hardware en €500 voor de ATP licentie, UTM wordt nog duurder...)
Ankh schreef op zondag 1 november 2020 @ 14:36:
[...]

Ik heb zelf ook al even een keertje gekeken naar Sophos. Enkel vroeg ik me af hoe Sophos met PPPOE omgaat, onder water is een RedHat distro zover ik heb gezien (RPM updates), waardoor PPPOE mogelijk beter werkt dan in PFsense (freebsd).
PPPoE werkt dikke prima (heb xs4all glasvezel hier en die hebben dat ook), al neemt de Forti dat nu voor zijn rekening ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Tomba op 01-11-2020 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Tomba schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:43:
[...]

Voor een 40F met Advanced Threat Protection voor 5 jaar moet je zo’n €1250 rekenen :$ (€750 voor t apparaat incl. Hardware en €500 voor de ATP licentie, UTM wordt nog duurder...)

[...]

PPPoE werkt dikke prima (heb xs4all glasvezel hier en die hebben dat ook), al neemt de Forti dat nu voor zijn rekening ;)
Als ik afgestudeerd was en een vaste baan had, had ik dat zonder twijfel gedaan ;) Ik zit momenteel heel erg te denken aan een apparaat van Netgate wat gewoon werkt. Ik las ook dat pfSense tegenwoordig een upcoming threat database heeft en integratie met Snort mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Netgate is natuurlijk top, maar als je nog student bent kun je dit topic doorgraven en zoeken naar de goedkoopste hardware die pfSense of OPNsense ondersteunt.

Als je de laatste features en regelmatige updates wilt is OPNsense misschien geschikter dan pfSense. pfSense is nogal saai. Je installeert en configureert het en daarna hoef je er een half jaar niet meer naar om te kijken tot er een update is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Pietsnot56 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:14:
Ik stond enkele maanden voor een gelijkaardige beslissing. Toen heb ik geopteerd voor een zelfbouw appliance 4 G 4 ports celeron 64 G ssd, omdat ik van oordeel was dat de Netgates in vergelijkbare prijs hardwarematig lichter uitgerust zijn. Alles hangt er vanaf wat je wil doen en hoe uitgebreid uw netwerk is.

Leercurve? De Pfsense beschikt over enorm veel mogelijkheden, al dan niet nuttig bij uw eigen netwerk.
Er zijn een pak parameters aanwezig die hier terug al dan niet van toepassing zijn binnen uw omgeving.

Vanaf dag 1 werd mijn homerouter vervangen door de appliance en draait intussen zonder uitvallen.
Ik heb dit stap voor stap gedaan en telkenmale gebruik gemaakt van de backup/restore mogelijkheid van de configs.. Het heeft mij wel gedwongen mij wat te verdiepen in de materie. Gelukkig valt veel terug te vinden op het net..
Bedankt, dat klinkt goed te doen. Ik twijfel tussen Pfsense en Unifi, maar Unifi schrikt af vanwege de issues met firmware, phone-home en beperkingen.

Mijn netwerk is niet spannend, maar ik wil het wel eens een keer goed inrichten. Modem in bridge, router, 2x switch (managed) en 1 of 2 AP's (managed). Waar ik dan nog even moet kijken welke switches en AP's en hoe dit dan precies koppelt aan Pfsense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Qua WiFi en switches is Unifi wel echt heel goed. Toen we een paar jaar geleden een huis kochten heb ik al mijn DDWRT/OpenWRT spul de deur uit gedaan en alles van Ubiquiti gekocht. Dat werkt fantastisch, je kan vanuit een punt je switches, accesspoints, VLANs en router configureren en monitoren. Ik heb uiteindelijk wel de USG vervangen door een Netgate omdat ik meer performance nodig had met mijn glasvezel aansluiting.

Unifi en OPNsense/pfSense werkt perfect samen; gewoon dezelfde VLAN IDs gebruiken en het werkt. Een apart SSID en VLAN voor brakke IOT apparaten is zo gebeurd en dan kunnen deze niet meer bij je interne netwerk.

Met DDWRT/OpenWRT had ik irritante probleempjes; roamen van het ene naar het andere accesspoint of tussen 2.4 en 5Ghz werkte niet lekker. Zoeken naar de juiste kanalen zodat je niet teveel storing hebt van de buren. Bij Unifi werkt dit out of the box allemaal perfect. Je laat Unifi een WiFi scan doen en daarna kiest ie automatisch de beste kanalen. Roamen van 2.4 naar 5Ghz en van het ene naar het andere accesspoint gaat allemaal vlekkeloos en zonder dat je het doorhebt.

[ Voor 14% gewijzigd door wian op 01-11-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Sppak schreef op zondag 1 november 2020 @ 19:25:
[...]

Bedankt, dat klinkt goed te doen. Ik twijfel tussen Pfsense en Unifi, maar Unifi schrikt af vanwege de issues met firmware, phone-home en beperkingen.

Mijn netwerk is niet spannend, maar ik wil het wel eens een keer goed inrichten. Modem in bridge, router, 2x switch (managed) en 1 of 2 AP's (managed). Waar ik dan nog even moet kijken welke switches en AP's en hoe dit dan precies koppelt aan Pfsense.
Unifi is echt geweldig voor wireless en voor de switches, maar de routers ben ik steeds minder fan van. De EdgeRouter-serie met Cavium processors hebben een UDP-packet reoreding issue wat nog steeds niet opgelost is in de EdgeOS 2.0.X branch. De stateful firewall van de EdgeRouters vind ik persoonlijk erg verwarrend. pfSense is op dat gebied een stuk capabeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
Unifi Wifi vereist tegenwoordig wel wat finetuning, zie posts vanaf 30 oktober tot nu in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 .

Maar als het goed staat ingesteld en de controller software werkt, dan werkt het ook snel en goed. Dit in combinatie met Pfsense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Nu zijn er toch weer veel update issues te lezen over Unifi. Je moet echt op je hoede blijven bij Unifi, krijg ik de indruk. Als ik niet volledig Unifi kan of ga, dan wil ik er eigenlijk het liefste bij weg blijven. Het aantrekkelijke vind ik juist de interface, maar dan wel zonder de issues. In het ergste geval heb je geen mooie interface van alles op 1 plek, ook prima lijkt me. Want ik probeer me vooraf te bedenken, hoeveel en hoe vaak doe je er wat mee?

OPNSense lijkt wat dat betreft er wel een beetje tussenin te zitten. Mooiere interface dan Pfsense, maar niet zo fraai als Unifi.

Kunnen op de Netgates en Amazon kastjes zowel Pfsense als ook OPNSense?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melantrix
Om even een ander signaal af te geven! Ik draai thuis met opnsense en unifi (4 switches en 2 aps) en draai op de (bijna) meest recente firmware versie (iig 6.x) en ik heb echt nul problemen. Issues bij unifi zijn echt geen reden om er van weg te blijven als je dat trekt tbh. Ik heb dan geen gateway maar al t andere werkt echt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MuVo schreef op maandag 2 november 2020 @ 09:24:
Unifi Wifi vereist tegenwoordig wel wat finetuning, zie posts vanaf 30 oktober tot nu in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 .

Maar als het goed staat ingesteld en de controller software werkt, dan werkt het ook snel en goed. Dit in combinatie met Pfsense.
Ja en nee, Unifi is echt heel mooi Prosumer spul, maar heeft gewoon af en toe irritante quirks. En ze richten zich op teveel paarden. waardoor eigenlijk alleen hun echte cashcows goede support krijgen. Persoonlijk zou ik nooit een Ubiquiti FW nemen (want die zijn gewoon te weinig in te stellen en zodra je iets als IDS aanzet gaat je performance naar de k.), maar de WiFi gebruik ik al een jaar of 2-3 tot grote tevredenheid. Wel ben ik aan het overstappen op Aruba (veel meer instel opties en ik kan de opgedane kennis daadwerkelijk toepassen op mijn werk), onder andere omdat Ubiquiti van die rare fratsen uithaalt waardoor je WiFi niet werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
Tomba schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 07:30:
[...]

Ja en nee, Unifi is echt heel mooi Prosumer spul, maar heeft gewoon af en toe irritante quirks. En ze richten zich op teveel paarden. waardoor eigenlijk alleen hun echte cashcows goede support krijgen. Persoonlijk zou ik nooit een Ubiquiti FW nemen (want die zijn gewoon te weinig in te stellen en zodra je iets als IDS aanzet gaat je performance naar de k.), maar de WiFi gebruik ik al een jaar of 2-3 tot grote tevredenheid. Wel ben ik aan het overstappen op Aruba (veel meer instel opties en ik kan de opgedane kennis daadwerkelijk toepassen op mijn werk), onder andere omdat Ubiquiti van die rare fratsen uithaalt waardoor je WiFi niet werkt ;)
Wat is Aruba?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Aruba Wireless is de Campus WiFi oplossing van HPe, zie:
https://www.arubanetworks.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
Tomba schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 08:21:
[...]

Aruba Wireless is de Campus WiFi oplossing van HPe, zie:
https://www.arubanetworks.com/
Interessant, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:20

Ankh

|true

@Tomba Dan ga ik er wel vanuit dat je niet de Aruba Instant On gebruikt maar het iets hogere segment?
Zelf heb ik Aruba Instant On AP (AP11), maar ik kan bar weinig instellen...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik ben zelf van volledig Unifi overgestapt naar Aruba Instant On: https://www.arubainstanton.com/files/SO_AIO.pdf
Bevalt me supergoed, cloud managed AP's zonder maandelijkse kosten en worden automatisch geupdate, en nog geen enkel probleem mee gehad terwijl het bij Unifi weleens fout ging met bepaalde firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Ankh schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:00:
@Tomba Dan ga ik er wel vanuit dat je niet de Aruba Instant On gebruikt maar het iets hogere segment?
Zelf heb ik Aruba Instant On AP (AP11), maar ik kan bar weinig instellen...
Ik heb hier een drietal IAPs (2x IAP315, 1x IAP555), dan heb je een virtuele MC die op de AP's zelf draait (mooie is dat ik daarmee dus 2 backup controllers heb want als de Master reboot of onbereikbaar is neemt 1 van de andere 2 het over via een election)
Ik kan minder instellen dan via Mobility Master (Ik mis met name AP Groups, de zones die in de Instant Controller zitten zijn toch een stuk beperkter), maar een stuk meer dan in Instant On :)
Bierkameel schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:01:
Ik ben zelf van volledig Unifi overgestapt naar Aruba Instant On: https://www.arubainstanton.com/files/SO_AIO.pdf
Bevalt me supergoed, cloud managed AP's zonder maandelijkse kosten en worden automatisch geupdate, en nog geen enkel probleem mee gehad terwijl het bij Unifi weleens fout ging met bepaalde firmwares.
Ja, Aruba is echt mooi spul. Heb gekeken naar die Instant On variant maar omdat wij op de zaak volledig Aruba zijn (behalve de Firewall :P) heb ik toch gekozen voor de IAP variant omdat die meer lijken op de Campus AP versie. (Hardware is exact hetzelfde, enige verschil is de firmware)

Maar goed, we gaan wel heel erg offtopic ;) Misschien eens een Aruba topic starten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Tomba schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:43:
[...]

De IPS performance van de Fortigate broodtrommels is niet altijd even consistent. Heb een aantal 61F's met 360 bundel draaien en performance kakt soms onverklaarbaar in. Bij de VM series heb ik dit nooit gezien (hebben 1000+ van beide draaien in verschillende smaken).

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 03-11-2020 09:52 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Uberprutser schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:50:
[...]

De IPS performance van de Fortigate broodtrommels is niet altijd even consistent. Heb een aantal 61F's met 360 bundel draaien en performance kakt soms onverklaarbaar in. Bij de VM series heb ik dit nooit gezien (hebben 1000+ van beide draaien in verschillende smaken).
Dan loop je waarschijnlijk tegen de geheugen limiet aan (of 1 van de tig bugs in FortiOS....), dat ding heeft om onbegrijpelijke redenen maar 2GB RAM :/
Hier thuis moet ik m minimaal iedere 14 dagen rebooten om m stabiel te houden, zet je (D)DOS protection aan haal ik de week niet eens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
Tomba schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:32:
[...]

Dan loop je waarschijnlijk tegen de geheugen limiet aan (of 1 van de tig bugs in FortiOS....), dat ding heeft om onbegrijpelijke redenen maar 2GB RAM :/
Dat heb ik idd nooit begrepen; een Checkpoint of PaloAlto van jaren terug had al 2 of 4GB ingebakken in de basis modellen. Virtuele deployments die uitgerold zijn volgens de standaard 1vCPU/2GB RAM hebben geen issues. Zal vast wel een bug of iets zijn want zoals je al zei... Die zijn er genoeg. :)
Tegenwoordig is 1vCPU en 4GB RAM de standaard want de endpoints hebben meer dan genoeg resources, ondanks dat de licentie max 2GB RAM zal gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 03-11-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Melantrix schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:17:
Om even een ander signaal af te geven! Ik draai thuis met opnsense en unifi (4 switches en 2 aps) en draai op de (bijna) meest recente firmware versie (iig 6.x) en ik heb echt nul problemen. Issues bij unifi zijn echt geen reden om er van weg te blijven als je dat trekt tbh. Ik heb dan geen gateway maar al t andere werkt echt top.
Hier dezelfde ervaring. Ubiquiti Unifi is hartstikke stabiel bij mij. Ik heb auto update aanstaan voor alles (linux, controller software, switch firmware updates, access point firmware updates) en gebruik de features die het leven makkelijk maken (auto kanaal selectie, netwerk optimalisatie etc.) en het werkt fantastisch icm pfSense (en OPNsense). WiFi netwerk coverage is uitstekend, hoge througput en lage pingtijden.

Ik heb vorig jaar wel een flink probleem gehad met een update. Toen werd wifi instabiel en moesten tijdelijk enkele features uitgezet worden (ik geloof netwerk optimalisatie). En eerder dit jaar moest ik na een update opnieuw de WiFi scheduling instellen (automatisch aan/uitzetten van bepaalde SSIDs). Maar verder heel tevreden, heb er weinig omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

wian schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:44:
[...]

Ik heb vorig jaar wel een flink probleem gehad met een update. Toen werd wifi instabiel en moesten tijdelijk enkele features uitgezet worden (ik geloof netwerk optimalisatie). En eerder dit jaar moest ik na een update opnieuw de WiFi scheduling instellen (automatisch aan/uitzetten van bepaalde SSIDs).
[..]
Dit is dus exact waar ik (en velen met mij) een probleem mee hebben ;)
(PS Ik adviseer je sowieso om die Netwerk Optimalisatie uit te zetten, dat doet meer kwaad dan goed)

maar goed genoeg offtopic nu ;)

[Afbeelding]
[Afbeelding]

intel ark compare

/edit4: toch niet helemaal unlocked. Er zitten aardig wat opties verborgen, echter is het redelijk gemakkelijk om de bios te editen en te flashen. Zo kan igpu memory toewijzing (gtt size, aperture size) zichtbaar maken (handig voor GVT-G in proxmox). Het submenu 'overclocking performance menu' lukt nog niet om zichtbaar te maken, maar ik kan wel de instellingen aanpassen en de aangepaste bios flashen (bijv Core Voltage Offset -0.100)
/edit5: BIOS weten te modden zodat ook het 'Overclocking performance menu' en nog veel meer zichtbaar is :-) Nu is ook o.a. vcore aanpassen vanuit bios setup mogelijk :9
[Afbeelding]
DOWNLOAD

//edit:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat een ontzettend gaaf ding zeg, die zal wel goed performen! Bevalt ie nog steeds goed?

[ Voor 80% gewijzigd door Tomba op 03-11-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
@Tomba, lees het stukje dat je quote nog eens :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
Tomba schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:55:
[...]

Dit is dus exact waar ik (en velen met mij) een probleem mee hebben ;)
(PS Ik adviseer je sowieso om die Netwerk Optimalisatie uit te zetten, dat doet meer kwaad dan goed)

maar goed genoeg offtopic nu ;)

[...]

Wat een ontzettend gaaf ding zeg, die zal wel goed performen! Bevalt ie nog steeds goed?
Ik heb een na mijn idee zelfde pc gekocht. Had ook de zelfde cpu "fout". Ook al was dit geen partaker en komt hij van Aliexpres. Ik had wel het geluk dat hij niet door de douane is onderschept dus dat scheelt weer wat centen. Heb er 16Gb geheugen en een 256Gig mini pci schijf in zitten en heb de volgende benchmarks gedraaid in windows 10:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzMbRJVbHvjTi7Pt76cJkojVLSs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DgqxuZvrpocQAz3pHfX44Opn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewjRXq9fy5cqc4gAv0vlDkErGRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89n8MC13BokxY5ZQMcPwkwEY.png?f=fotoalbum_large

@Rayures : heb je die bios zelf gemod? Of heb je hem ergens gevonden op internet? Zit te twijfelen of ik hem durf te flashen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 04-11-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sppak
Pietsnot56 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:14:

Bedankt. Klinkt als goed te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rayures
Mich schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:10:
[...]
@Rayures : heb je die bios zelf gemod? Of heb je hem ergens gevonden op internet? Zit te twijfelen of ik hem durf te flashen.
zelf gedaan >:)

flashen met flashrom

flashrom tools:
code:
1
https://1drv.ms/u/s!As78E6fkkOiJgRDDGM1O_dBrpdsj?e=rqtj1B

code:
1
flashrom -p internal -r FILENAME.ROM
Tomba schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:55:
[...]
jazeker. Met PFSense in een VM (op proxmox) en 2 nic passthrough. Doet zij met gemak 950Mbit LAN-WAN (en andersom WAN-LAN) routing. In 'top' zie ik 12% kernel & 0,4% interrupt bij 950Mbit. Dit out-of-the-box, nog geen optimalisaties gedaan. (iperf3 server op wan, client op lan).
Laat de glas aansluiting maar komen :)

/edit1:
testje gedaan om (ongeveer) te kijken waar de max van PFsense zit in dit systeem.
code:
1
[5]   0.00-10.00  sec  6.38 GBytes  5.48 Gbits/sec

[ Voor 44% gewijzigd door Rayures op 09-11-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
Hi,
Bij de verdere uitbouw heb ik ook Openvpn geimplementeerd.
De opbouw van de tunnel lijkt juist geconfigureerd op win10, ipad en iphone.
Het vpn symbool kleurt groen bij alle drie de clients en op de pfsense zie ik dat de client(s) een verbinding opgebouwd heeft.
Met een win10 heb ik ook een vpn tunnel kunnen opbouwen naar een remote nas en met de filebrowser kon ik op ip-adres de bestanden benaderen.
Nu probeer ik ook met mijn iphone (zonder wifi) via openvpn mijn eigen nas te bereiken.
Niettegenstaande de tunnel correct lijkt opgebouwd te zijn, blijft de filebrowser “rondjes draaien”.
Ik krijg dus geen toegang tot de nas. Een gelijkaardige test naar een shared map op een win10 heeft hetzelfde resultaat.
Het lijkt erop dat pfsense dit tegenhoudt.
De enige wan regel is
/3.27 MiB
IPv4 UDP * * WAN address 1194 (OpenVPN) * geen OpenVPN over pfSense wizard

Enig idee wat er nog verkeerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Pietsnot56 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:45:
Hi,
Bij de verdere uitbouw heb ik ook Openvpn geimplementeerd.
De opbouw van de tunnel lijkt juist geconfigureerd op win10, ipad en iphone.
Het vpn symbool kleurt groen bij alle drie de clients en op de pfsense zie ik dat de client(s) een verbinding opgebouwd heeft.
Met een win10 heb ik ook een vpn tunnel kunnen opbouwen naar een remote nas en met de filebrowser kon ik op ip-adres de bestanden benaderen.
Nu probeer ik ook met mijn iphone (zonder wifi) via openvpn mijn eigen nas te bereiken.
Niettegenstaande de tunnel correct lijkt opgebouwd te zijn, blijft de filebrowser “rondjes draaien”.
Ik krijg dus geen toegang tot de nas. Een gelijkaardige test naar een shared map op een win10 heeft hetzelfde resultaat.
Het lijkt erop dat pfsense dit tegenhoudt.
De enige wan regel is
/3.27 MiB
IPv4 UDP * * WAN address 1194 (OpenVPN) * geen OpenVPN over pfSense wizard

Enig idee wat er nog verkeerd is?
Heb je ook firewall regels aangemaakt om het verkeer vanuit de tunnel toe te staan? Die regel die je hier laat zien zorgt alleen dat je de tunnel kan opzetten maar je moet dus ook nog verkeer door de tunnel toestaan.

Dat doe je middels regels in het OpenVPN tabblad van de firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
Juist!

Ik had het net gevonden en wou dit nu melden.
De regel op de OpenVPN voor alle verkeer bevatte een fout!
Bij poort stond Lan net ipv "elke".
Is dus opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
Hoe gaan jullie om met namen voor de devices op je netwerk? hebben jullie een DNS server draaien en wijs je handmatig een naam toe? Of geven jullie via de DHCP een fixed ip mee met een naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@MuVo

Op mijn netwerk :
- Pi-Hole waar een Hostname aan een IP is gekoppeld.
- Static DHCP Mappings in mijn USG.

Op mijn Proxmox bakkie :
- pfSense VM als Router voor een aantal VM's.
- Static DHCP + Hostname Mappings in pfSense.

Kortom : Doe lekker wat je het fijnst vindt! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 20:07

[Afbeelding]
[Afbeelding]

intel ark compare

[Afbeelding]
DOWNLOAD

//edit:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit ding is niet ergens in NL te bestellen toch? Ik zie hem alleen bij Ali te koop staan.

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
Ik zou nog steeds tegen Realtek adviseren, maar de aanstaande 2.5 release van pfSense zal de laatste Realtek-driver gaan bevatten. Daarmee o.a. native ondersteuning voor de 2.5Gbit NICs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Tom Paris schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:37:
Ik zou nog steeds tegen Realtek adviseren, maar de aanstaande 2.5 release van pfSense zal de laatste Realtek-driver gaan bevatten. Daarmee o.a. native ondersteuning voor de 2.5Gbit NICs.
Waarom niet? Realtek NICs zijn stabiel, ondersteunen hw offloading, zijn betaalbaar etc. etc.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 13:54

Hakker

a.k.a The Dude

Tom Paris schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 10:37:
Dat zijn problemen die er nog waren uit de FreeBSD 9 tijd toen realtek drivers brak waren. Dat is al jaren niet meer het geval.

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
Videopac schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:37:
[...]

Waarom niet? Realtek NICs zijn stabiel, ondersteunen hw offloading, zijn betaalbaar etc. etc.
Hakker schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:20:
[...]

Dat zijn problemen die er nog waren uit de FreeBSD 9 tijd toen realtek drivers brak waren. Dat is al jaren niet meer het geval.
Deze discussie komt telkens terug, hier maar ook op o.a. de fora van pfSense en OPNsense en Reddit. Er zijn mensen die geen problemen ervaren met Realtek, ongeacht de driver. Er zijn mensen die wel problemen ervaren met de native FreeBSD driver, maar niet met de 'nieuwe' driver. En er zijn mensen die ongeacht de driver wel problemen ervaren.

Genoeg topics over watchdog timeouts, lagere performance, etc., ook met de nieuwste driver. Voor mij reden genoeg om Realtek te mijden, stabiliteit van de verbinding boven alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations

[Afbeelding]
[Afbeelding]

intel ark compare

[Afbeelding]
DOWNLOAD

//edit:
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik begrijp goed dat niemand een glazen bol heeft, indien ik dit mis heb hoor ik het graag.

Maar de kans dat ik bovenop de aanschafprijs ook nog invoerrechten moet betalen is aanzienlijk toch?

@rayures, hoe ging dat bij jou?

En misschien een gekke vraag maar zijn al die kastjes van Ali nou geschikt voor pfsense?

https://m.nl.aliexpress.c...71a97p.jpg_640x640Q90.jpg

Neem bijvoorbeeld die, een i5 is wat overkill voor mij en een celeron vind ik net te weinig maar een I3 zou dan prima zijn. Waarom zou dit kastje niet geschikt zijn tov een Qotom of zo een Protecli? Of een YSCU ?

[ Voor 9% gewijzigd door Operations op 23-12-2020 03:35 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
ik had €0 extra kosten.

in de advertentie staat onderin:
7. To European union(28 counties) we have XINNUO or YUNTU shipping which will pre-paid taxes in our side which means no need pay taxes when goods received, the delivery time need 8-15 days to GB, France, Italy, Spain, Germany etc.Contact us if you need this service.
PFsense werkt prima op dit kastje. Staat hier nu te zoemen en routeert de letters die ik nu typ.

• Pietsnot56
Vlan - firewall rules foutje

Ik heb in mijn netwerk 3 poorten in gebruik : Wan - lan1 - lan2
De lan's zitten op een aparte vlan in segment 192.168.x.0 en 192.168.y.0.
Pc 's verbonden aan elke vlan krijgen via dhcp een correct ip adres in hun respectievelijk vlan.
so far so good .....maar ik kan niet pingen van het lan2 naar lan1. Dit was de bedoeling en lijkt dus correct.

Maar ik kan wel pingen van lan1 naar lan2 en dit is niet de bedoeling. Ik beoog twee afzonderlijke netwerken over een gemeenschappelijk wan.

Er moet is fout staan in de rules van lan1

Protocol Bron Poort Doel Poort Gateway Wachtrij
+ * * * Lan Address 443, 80, 22 * * Anti-lock
+ IP4UDP * * Lan net 53(DNS) * geen allow dns
- IP4UDP Lan net * * 53(DNS) * geen Block other
+ IP4* Lan net * * 53(DNS) * geen Allotw lan to any rule

Wat is er dan wel fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Pietsnot56 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:54:
Vlan - firewall rules foutje

Ik heb in mijn netwerk 3 poorten in gebruik : Wan - lan1 - lan2
De lan's zitten op een aparte vlan in segment 192.168.x.0 en 192.168.y.0.
Pc 's verbonden aan elke vlan krijgen via dhcp een correct ip adres in hun respectievelijk vlan.
so far so good .....maar ik kan niet pingen van het lan2 naar lan1. Dit was de bedoeling en lijkt dus correct.

Maar ik kan wel pingen van lan1 naar lan2 en dit is niet de bedoeling. Ik beoog twee afzonderlijke netwerken over een gemeenschappelijk wan.

Er moet is fout staan in de rules van lan1

Protocol Bron Poort Doel Poort Gateway Wachtrij
+ * * * Lan Address 443, 80, 22 * * Anti-lock
+ IP4UDP * * Lan net 53(DNS) * geen allow dns
- IP4UDP Lan net * * 53(DNS) * geen Block other
+ IP4* Lan net * * 53(DNS) * geen Allotw lan to any rule

Wat is er dan wel fout?
@Pietsnot56,

Hier kan je vinden hoe je doet wat jij probeert te bereiken:

https://calvin.me/block-traffic-vlan-pfsense

Ping is overigens ICMP (protocol), dus je moet of deny all naar andere subnet doen (wat jij probeert te bereiken) of ICMP blokkeren als je geen ping wilt kunnen doen. Maar wat ik zei, zie link hierboven :) en vergeet niet dat je dit dus in beide firewalls moet doen.

Het is overigens in principe de bedoeling dat je bij (config) problemen een eigen topic aanmaakt om dit topic wat leesbaar te houden :)

[ Voor 21% gewijzigd door Operations op 25-12-2020 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietsnot56
Bedankt.
Mijn vlan s zijn nu mooi gescheiden.
Volgende keer maak ik een aparte topic aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Rayures schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:21:
[...]

ik had €0 extra kosten.

[...]

PFsense werkt prima op dit kastje. Staat hier nu te zoemen en routeert de letters die ik nu typ.
Ter info: Ik heb het even aan de shop gevraagd (Partaker); deze gaf als reactie:
Add extra $20
no taxes
voor de "XINNUO or YUNTU" shipping bij deze Mini PC: https://www.aliexpress.co...sation.0.0.16ed3e5fpBdWF4.

Nb. Heb deze zelf nog niet besteld aangezien ik eerst nog wat meer over PFSense zit te lezen. Met name of ik ook de WiFi van deze Mini PC ga gebruiken en of die op een of andere manier te combineren is met een andere wireless router (en de naam te delen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Sponge schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:24:
Nb. Heb deze zelf nog niet besteld aangezien ik eerst nog wat meer over PFSense zit te lezen. Met name of ik ook de WiFi van deze Mini PC ga gebruiken en of die op een of andere manier te combineren is met een andere wireless router (en de naam te delen).
Koop gewoon meerdere losse Accesspoints joh! :)

Beetje kabeltjes trekken, eventueel wat (PoE) switchjes erbij en gaan met die banaan! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

nero355 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 20:55:
Koop gewoon meerdere losse Accesspoints joh! :)

Beetje kabeltjes trekken, eventueel wat (PoE) switchjes erbij en gaan met die banaan! d:)b
Hm, goed punt :P. Ik ben beetje aan het plannen om het in een nieuw huis goed aan te pakken qua netwerk en vooral eens het eea qua IoT en andere smart devices los van het "prive netwerk" te krijgen. Het voelt een beetje alsof je na 5 jaar een nieuwe PC gaat bouwen en weer goed moet verdiepen in allerlei ('nieuwe') technologie en standaarden, maar dat is ook het leuke ervan ;). Meterkast meteen maar eens goed aanpakken.

Voor nu zal ik eerst de huidige WiFi router op de Mini PC aansluiten. Ik was nog niet bekend met PoE en dat is eigenlijk best wel een interessante techniek moet ik zeggen. Daar ga ik mij nog even verder in verdiepen vanavond! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Tijntje

Hello?!

Rayures schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:21:
[...]

ik had €0 extra kosten.

[...]

Zou je een linkje naar het product willen zetten en welke shipping method je gekozen hebt?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Pagina: 1 ... 17 ... 61 Laatste