Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ah daar zijn ze dus gebleven voor mijn mining rig. Ik zat er al op te wachten!XWB schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:35:
Blijkbaar is er een zeecontainer met 500.000 RTX 3080 videokaarten gevonden. Samsung was de container kwijtgeraakt maar die is nu terecht:
500,000 NVIDIA RTX 3080 Cards Found in Lost Shipping Container
Je verzint het niet.
Blijkbaar niet dus maken we ze maar even wat groter.
Geeknetic.es made this as a part of the Spanish Fool's Day, which is December 28th. However, considering the current state of the RTX (and AMD RX) market, this is a nice satirical gotcha which I'll keep on TPU. Let's laugh at our misery instead of wallowing in it.
Het hangt helemaal van de gedraaide tests af. Als je allemaal tests pakt waar er geen IPC verbetering te zien valt dan valt het lager uit. Pak je bijvoorbeeld alleen maar games dan zal het weer anders uitvallen.XanderDrake schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:55:
[...]
Het is natuurlijk evident dat producenten deze suite cherry-picken, en het is vervolgens aan de reviewers en de hardware-pers om daar doorheen te prikken. Blijkt dat de 19% IPC gain van AMDs Zen 3 ietsjes optimistisch was, maar dat veel andere websites op 15-16% uitkwamen vinden weinig mensen een groot probleem. Uiteindelijk is de waarheid voor genormaliseerde performance per core per clock te achterhalen voor CPU's, als je maar een brede selectie tools pakt.
Je zal aan beide kanten uitschieters hebben, genoeg reviewers die wel de 19% haalden; zitten die en AMD dan fout?
Er is haast geen magische verbetering in een cpu die in alle gevallen de IPC verbeterd.
Ga er maar van uit dat je hetzelfde met Intel gaat zien.
Mijn gebruik van het woord IPC bij gpu's is overigens niet handig gekozen, maar het is een term die iedereen kent. Het is namelijk een gigantische combinatie van factoren of je je shader cores aan het werk kan houden, als ze allemaal aan het werk zijn dan heb je een optimale situatie (zolang je niet ergens anders nog een bottleneck hebt). Bij de oudere architecturen was het lastig om alle shader units werkend te houden, dat had te maken met de layout VILW4 en VILW5. Dat lijkt met RDNA een stuk beter, in zo'n geval zou ik het woord IPC gebruiken (hoe fout het ook is
Omdat een SM en CU niet hetzelfde zijn - niet vergeleken met elkaar, maar ook niet met zichzelf over meerdere generatiesXanderDrake schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 13:55:
De RTX 3090 heeft 82 SM's en de RX 6900XT heeft 80 Compute Units. Ze presteren ongeveer hetzelfde. Wat is nou het grote probleem ?Ik begrijp dat je zegt dat de onderliggende design keuzes anders zijn en dat deze keuzes specifieke voorkeuren en downsides hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je die prestaties niet kan normaliseren? Dan kan je juist per suite kijken wat die keuzes qua voordeel hebben per soort game én je weet wat de impact van de clocks zijn.
Indelingen veranderen constant. Zo zitten nu de rasterizers en geometry units niet in een SM, waar ze dat in het verleden soms wel waren. Maar AMD heeft wel in elke CU 80 ray accelerators zitten, terwijl Nvidia slechts 1 RT core per TPC heeft (geometry is ook per TPC). Een RT core en RA doen echter verschillende dingen.
SM's en CU's missen een hoop elementen die wel cruciaal zijn voor de prestaties van een GPU en daarmee doe je de GPU dus tekort. Tegelijkertijd kun je SM's tussen generaties niet vergelijken door de andere indeling, dus enige "performance per SM" is dan sowieso al biased. Neem wederom GP102 en TU102 in hun x080 Ti vormen. 3584 om 4352 shaders, 224 om 272 texture units, beide 88 ROP's en de kloksnelheden liggen redelijk bij elkaar in de buurt. Nauwelijks verschil, zou je zeggen en dat is in de praktijk ook zo; die 20% meer shaders vertaalt zich op 1080p ook in 20% performance. TU102 heeft in dit geval echter 68 SM's, waar GP102 er slechts 28 heeft. Performance per SM is voor Turing dus zwaar klote, ongeveer de helft. Kijk echter naar de daadwerkelijke units en het ziet er allemaal gewoon precies als verwacht uit. Op 1440p en 2160p verschuift de balans naar 30-35% doordat ze met die nieuwe indeling dingen efficiënter aan kunnen sturen op die resoluties (dat is de voornaamste reden). Nog steeds ziet de performance per SM er ruk uit, maar de performance per TFLOP is een stuk beter.
Ander voorbeeld hebben? Vega 64 tegenover RDNA1. Totaal geen vergelijking op te trekken, doordat de aansturing in RDNA1 vele malen beter is. Qua gaming performance halen ze met half zo veel CU's dezelfde performance, maar voor compute is Vega 64 nog steeds beter. Welke haalt dus meer "IPC"?
Dat is waar TFLOPS en dergelijke voor zijn. Dat ís de IPC - die is in GPU's heel voorspelbaar, mits je workload dat ook is. TFLOPS is het aantal FP32 instructies dat zo'n chip technisch gezien per seconde uit kan voeren. Graphics zijn echter niet voorspelbaar.
Waar het ons als gamer consument uiteindelijk om gaat, is hoe veel frames er per TFLOP (en IOP, primitive/sec, enzovoort) uit kan komen. Dát is wat AMD zo enorm verbeterd heeft in RDNA 1 en 2. Dát is wat Nvidia verbeterd heeft op 1440p en 2160p. Een 5700 heeft helemaal geen betere IPC dan een Vega 64. Integendeel, gooi er wat mining tegenaan en die 5700 is nergens te bekennen. Het aantal instructies dat er daadwerkelijk doorheen kán is in Vega veel hoger. Het aantal frames dat er per instructie per seconde uit rolt is echter veel hoger voor de 5700
VLIW is een geweldig voorbeeld. Voor games heel lastig om aan te sturen, omdat je nooit alle 5 operands gevuld krijgt. Meestal 2-3, soms 4. Een 5870 presteerde in games eigenlijk gewoon 20-40% minder dan er in theorie mogelijk was - met de juiste workload kwam dat er ook daadwerkelijk uit.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:14:
Bij de oudere architecturen was het lastig om alle shader units werkend te houden, dat had te maken met de layout VILW4 en VILW5. Dat lijkt met RDNA een stuk beter, in zo'n geval zou ik het woord IPC gebruiken (hoe fout het ook is).
Volgens mij heb ik zelf een maand geleden al gezegd dat het aantal frames per TFLOP stukken beter was, dat is een veel accuratere term dan IPC
Edit: ah, nee, ik noemde IPC toen ook al belachelijk: Werelds in "CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144"
Volgens dit gerucht krijgen we zowel een 3080 Ti als een 3080 Super, hetzelfde met de 3070. Videocardz plaatst zelf in hun tabel dat de 3080 Super mogelijk een 384-bit memory bus krijgt, dus dan zou 12GB VRAM mogelijk kunnen zijn, als dit waar is.
Bron: https://videocardz.com/ne...and-rtx-3070-super-series
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Echt waarom.... voor elke % die er tussen de 3080 en de 3090 in zit een nieuwe kaart?RobinNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:55:
NVIDIA rumored to introduce GeForce RTX 3080 SUPER and RTX 3070 SUPER series
Volgens dit gerucht krijgen we zowel een 3080 Ti als een 3080 Super, hetzelfde met de 3070. Videocardz plaatst zelf in hun tabel dat de 3080 Super mogelijk een 384-bit memory bus krijgt, dus dan zou 12GB VRAM mogelijk kunnen zijn, als dit waar is.
Het gat in euro's is vrij forsSp3ci3s8472 schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 13:31:
[...]
Echt waarom.... voor elke % die er tussen de 3080 en de 3090 in zit een nieuwe kaart?
De 2070 super was iets langzamer dan de 2080 maar wel een stuk goedkoper.
Zeker met de huidige voorraden en het feit dat er nog steeds een groot deel van de mensen een 3080 al maanden in bestelling heeft staan, zou voor Nvidia voldoende moeten zijn om niet nog meer SKU's te maken en de bevoorrading nog lastiger te maken. Daarnaast moet je je afvragen wat een 3080 super daadwerkelijk heeft toe te voegen. (of een 3070 super). Als het verschil in performance tussen de 3080 en 3090 (at best) zo'n 10% is en de 3080ti dit weet te verkleinen tot 2-3% dan heb je dus:
- 3080: 100% performance
- 3080Ti: 107% performance
- 3090: 110% performance
Dan komt er dus een nieuwe SKU die tussen de 100-107% in zal zitten, maar eerder richting de 102-103% gaat om geen "gevaar" te vormen voor de 3080Ti. Ik zie dit niet gebeuren. Zowel de 3060 3070 en 3080 hebben een zeer goede prijs/performance ratio (zeker als je een kaart rond MSRP kan krijgen) met een "voldoende" performance gap tussen de modellen. Het is niet interessant om een kaart uit te brengen die 2-3% sneller is, tenzij men van plan is te stoppen met de huidige 3080. Gezien de enorme tekorten en de zeer grote vraag is dit niet logisch en vanuit zakelijk standpunt gewoon stop. Niet alleen zorg je voor nog meer vertraging en tekorten. dit zou ook een behoorlijk mes in de rug zijn voor de mensen die al 3+ maanden an het wachten zijn op hun 3080.
Een 3070 super is eigenlijk hetzelfde verhaal. Je zou dan iets moeten maken dat ongeveer 10-12% sneller is dan de 3070 om geen "gevaar" te vormen voor de 3080. Ook daar geld dat de populariteit en tekorten enorm zijn.
Voor de 3060 zou een 20GB variant kunnen omdat het van minder snel geheugen is voorzien en daardoor een grotere bottleneck vormt dan de 10GB op de 3080.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
During its fiscal year’s third quarter, NVIDIA posted a commendable performance driven in part by its gaming segment. According to the research data analyzed and published by Stock Apps, it raked in a record $4.73 billion in total revenue, its highest ever.
It translated to $2.91 in earnings per share (EPS), over 1.5 times the $1.78 EPS posted in the year-ago period. It also surpassed Wall Street’s expectation of $2.58 EPS and $4.41 billion in revenue.
The gaming segment accounted for nearly half the total revenue, generating $2.27 billion, a new record. In comparison to Q3 2019, it marked a 37% increase year-over-year (YoY).
Besides gaming, the data center segment also made a considerable contribution to the overall performance. It generated $1.9 billion, translating to a remarkable 162% boost YoY.
Iedereen zat thuis en moest een nieuwe PC; ik denk dat AMD en Intel vergelijkbare dingen gaan melden.XWB schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:24:
Ondanks alle tekorten zou de gaming-divisie het afgelopen kwartaal uitstekend gedaan hebben:
[...]
Wat was Pascal dan heerlijk simpel qua naamgeving. Tuurlijk er waren veel SKU's maar het was gewoon duidelijk. Straks krijgen we ook nog een rtx3080tiSuperDuperRobinNL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:55:
NVIDIA rumored to introduce GeForce RTX 3080 SUPER and RTX 3070 SUPER series
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ja, maar je wil dan wel specifiek de UwNaamHier RTX 3080tiSuperDuper EpicXxX TwinCrossFan SuperBlade RGB 20G Howling Wolf Edition hebben.AtlAntA schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:53:
[...]
Wat was Pascal dan heerlijk simpel qua naamgeving. Tuurlijk er waren veel SKU's maar het was gewoon duidelijk. Straks krijgen we ook nog een rtx3080tiSuperDuper
Want dat is het soort onzin dat de AIB's produceren
Overal ook een tweede "OC" SKU van voor de marges, zodat de mensen die slim zijn en gewoon een non-OC versie kopen die even hard gaat vervolgens pech hebben met hun preorders.
AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x
Ben ik ook benieuwd naar. En als ik het levertijden topic mag geloven dan staan er ook nog gigantisch veel orders uit. Zou wat zijn dat je in november een 3080 hebt besteld die pas eind januari wordt geleverd en dat dan al een 3080s uitkomt en eigenlijk de 3080 gaat vervangen. Alles zal vallen of staan met de prijzen. Het zou me niks verbazen dat Nvidia iets onder de prijzen van AMD wil gaan zitten en dus eigenlijk onder hun eigen introductie prijzen gaat zitten.RobinNL schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:30:
Wat zal er met de 3080 gebeuren als zowel de 3080 Super als de 3080 Ti worden gelanceerd? Er zijn enkel in Nederland al duizenden orders geplaatst voor de 3080 kaarten.
Als er al sprake is van 3080 vervangen dan weet je dat er iets mis is met de productie. Dan zal er een respin nodig zijn, of juist een nieuwe strategie/procede.AtlAntA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 10:00:
Ben ik ook benieuwd naar. En als ik het levertijden topic mag geloven dan staan er ook nog gigantisch veel orders uit. Zou wat zijn dat je in november een 3080 hebt besteld die pas eind januari wordt geleverd en dat dan al een 3080s uitkomt en eigenlijk de 3080 gaat vervangen. Alles zal vallen of staan met de prijzen. Het zou me niks verbazen dat Nvidia iets onder de prijzen van AMD wil gaan zitten en dus eigenlijk onder hun eigen introductie prijzen gaat zitten.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, ik verwacht eerder dat zoiets gewoon een binning verhaal is, en mogelijk wat sturing op producten van de concurrent.XanderDrake schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:42:
[...]
Als er al sprake is van 3080 vervangen dan weet je dat er iets mis is met de productie. Dan zal er een respin nodig zijn, of juist een nieuwe strategie/procede.
Pak bijv. een 3070 en een 3080, de 3070 is GA104, de 3080 is GA102. Alle GA102's die momenteel niet voldoen aan de 3080 specs hebben ze nu eigenlijk geen product voor. Dus waarom dan geen Sku plaatsen tussen de 3070 en de 3080 zodat je die chips ook kwijt kan en dus meer producten op de markt brengen.
Aan de andere kant kan het bijv. ook zo zijn dat bijvoorbeeld een aanzienlijk deel van de GA104 eigenlijk 'te goed' presteert om een 3070 te zijn, dan kan je die natuurlijk in de 3070 doen, wat je ook dan doen is en Sku introduceren net boven de 3070 en zo wat meer marge pakken.
Hetzelfde kan je doen tussen de 3080 en de 3090. Ik zou zeker niet de conclusie trekken dat er per definitie iets mis moet zijn met de productie wanneer ze meerder Sku's introduceren.
I really don't know their real names.
— kopite7kimi (@kopite7kimi) 5 januari 2021
GA102 20GB GD6X
GA102 12GB GD6X
GA103 10GB GD6X
GA103S 8GB GD6X
GA106 12GB GD6
GA106 6GB GD6
WHAT A MESS!
Want dit zou me een grote F U zijn, zelfs voor Nvidia haar standaarden. Op deze manier gaat de hele RTX3070, 80 90 lijn vervangen worden binnen een paar maanden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Wéér die GA103? Ha, dat zou wat zijnDaniëlWW2 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:32:
Nou, laten we hopen dat hij geen gelijk heeft, maar helaas heeft deze heel vaak wel gelijk.
[Embed]
Want dit zou me een grote F U zijn, zelfs voor Nvidia haar standaarden. Op deze manier gaat de hele RTX3070, 80 90 lijn vervangen worden binnen een paar maanden.
Persoonlijk zit ik er niet mee. Turing was niet zoveel beter qua line up. Laten we stellen: liever Supers dan géén GPU's.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
AMD heeft er ook last van. Ze kunnen niet voldoen aan productie volumes voor Zen 2 APUs en natuurlijk de consoles hierdoor.The problem also hits Nvidia, Apple, Huawei, EV cars, and virtually any other market that uses silicon interposers are suffering at the hands of the shortage of critical chip packaging supplies.
It was suspected that TSMC simply didn't have enough in-house lithographic capacity to make more chips, but it turns out that its reliance on external sources possibly contributes to the problem. TSMC's major ABF substrate suppliers, including Unimicron Technology, Kinsus Interconnect Technology, and Nan Ya PCB, are experiencing shortages.
Ik ben niet zo happig op supers. Het was echt een noodgreep en iets dat nooit had mogen gebeuren. Met name voor de mensen die een RTX2070 hadden gekocht, was het niet erg fijn. 10% sneller voor hetzelfde geld was veel voor de zwakke Turing generatie en $100 eraf voor ongeveer hetzelfde met de RTX2060S idem.XanderDrake schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:38:
[...]
Wéér die GA103? Ha, dat zou wat zijn![]()
Persoonlijk zit ik er niet mee. Turing was niet zoveel beter qua line up. Laten we stellen: liever Supers dan géén GPU's.
Het was een van de hypotheses ja. Ik denk dat GDDR6X inmiddels is afgevallen en substraten lijkt zo bevestigd. Voor Nvidia blijft alleen de Samsung 8N vraag openstaan en inmiddels is cryptomining waarschijnlijk ook een factor. Van wat ik namelijk begrepen heb, is het helemaal omgedraaid en is Nvidia inmiddels beter dan AMD in mining. Het lijkt vooral te zijn dat RDNA gewoon relatief veel minder goed is en Turing/Ampere beter is dan "Paxwell".XanderDrake schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:57:
Het was @DaniëlWW2 die het had over tekorten in chip substraten welke de productie van RTX 3000 knevelde. Het blijkt dus een breder probleem te zijn in de industrie: https://fudzilla.com/news...rtage-caused-by-packaging
[...]
AMD heeft er ook last van. Ze kunnen niet voldoen aan productie volumes voor Zen 2 APUs en natuurlijk de consoles hierdoor.
Je gaat altijd mensen hebben die op het einde van de lifecycle van een product het alsnog aankopen. Vaak omdat ze het niet weten omdat ze er vooraf niets over hebben opgezocht. Het is lang en breed duidelijk dat er betere varianten aan zitten te komen, maar toch staan de orderboeken vol met tweakers. Waarom? Zodat die over een maand kunnen komen klagen over de slechte handelspraktijken van nVidia waardoor ze zich belazerd voelen?DaniëlWW2 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:08:
[...]
Ik ben niet zo happig op supers. Het was echt een noodgreep en iets dat nooit had mogen gebeuren. Met name voor de mensen die een RTX2070 hadden gekocht, was het niet erg fijn. 10% sneller voor hetzelfde geld was veel voor de zwakke Turing generatie en $100 eraf voor ongeveer hetzelfde met de RTX2060S idem.
t vooral te zijn dat RDNA gewoon relatief veel minder goed is en Turing/Ampere beter is dan "Paxwell".
Een producent moet maar hetzelfde product blijven uitbrengen tot er een volledig nieuwe reeks is, we zouden niet willen dat mensen zich slecht voelen over een vorige aankoop. Een facelift bij een automodel is net hetzelfde, alleen is de cyclus daar iets langer.
Oriënteer je als consument op zijn minst een klein beetje over een aankoop zodat je achteraf niet bekocht voelt. Dat geldt voor een auto, maar net zo goed voor een videokaart of smartphone. Vergeet niet dat de meeste mensen deze producten kopen omdat ze het willen, niet omdat ze het moeten. Alleen is dat net iets langere wachten vaak "onmogelijk" want geen geduld.
Wat ik laatst hoorde (volgens mij in een podcast) was dat core count hier wel eens 'de 'factor' in kon zijn, daar het er schijnbaar op lijkt dat mining performance erg goed schaalt per core, waar AMD 'vroeger' meer cores had op een gelijk prijspunt of zelfs lager prijspunt, is het nu Nvidia dat meer cores bied.DaniëlWW2 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:08:
Het was een van de hypotheses ja. Ik denk dat GDDR6X inmiddels is afgevallen en substraten lijkt zo bevestigd. Voor Nvidia blijft alleen de Samsung 8N vraag openstaan en inmiddels is cryptomining waarschijnlijk ook een factor. Van wat ik namelijk begrepen heb, is het helemaal omgedraaid en is Nvidia inmiddels beter dan AMD in mining. Het lijkt vooral te zijn dat RDNA gewoon relatief veel minder goed is en Turing/Ampere beter is dan "Paxwell".
Verder vraag ik me niet af of dat soort zaken (als de Supers, maar ook bijv AMD's XT's) niet meer en meer standaard zullen worden, het is al lang bekend dat tijdens een lifecycle yields en silicon quality beter worden, maar de laatste jaren lijkt dit meer aanwezig dan voorheen. vooral Zen 2 laat dat heel goed zien. Day 1 producten halen amper de geadverteerde boosts, terwijl vrijwel alle zen 2 cpu's die ik sinds +- mei 2020 onder handen heb gehad een stuk beter klokken.
Dit zal de fabrikanten ook niet ontgaan
[ Voor 28% gewijzigd door Dennism op 08-01-2021 10:00 ]
https://www.coinwarz.com/mining/ethereum/difficulty-chart
Zet hem op 1 jaar, en zie de groei sinds September.
4 peta EThash, dat is 10^15, good Lord.
+20% in de afgelopen 90 dagen. Er wordt dus (weer) flink gemined.
This is why we can't have nice things.
YouTube: What Graphics Card CAN you BUY in 2021?
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Voor een eigen computersysteem in huis heb ik met mining nog niet zo'n probleem. Dan heb je er nog een beetje nuttige en gesponsorde warmte van in deze dagen naast het gebruikelijke gamen. Het zijn de grote rigs en farms waar grote hoeveelheden videokaarten naar toe gaan en de energie verloren gaat in een of ander hok of warm land. Daar ben ik wel op tegen. Net als sommige datacenters die de energie en warmte gewoon afblazen voor de vogels.
@Dennism
Wat betreft Zen2 Day 1 boostclocks en XT gebinde exemplaren is het niet helemaal een eerlijke vergelijking. De yields en binning werden beter, dat klopt helemaal, en precies.. de extra marge moest je er alsnog zelf uit halen met alsnog weer een loterij voor de 'gouden' XT
[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 08-01-2021 14:17 ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Later geproduceerde cpu's halen op stock (ik heb het niet over overklokken) gemiddeld genomen zowel hogere piek frequenties als dat ze ook (multicore) boosts beter vasthouden. En dat is juist was je met de XT cpu's ook ziet, iets hogere clock snelheden op stock. Voor de consument een waardeloze release, want <5% performance winst. Maar voor AMD een mooie manier om ASP's en dus de marges te verhogen nadat de X en Non X sku's wat in prijs gedaald waren.
Bij overkokken hebben deze later geproduceerde cpu's ook meer marge, bij de launch modellen was overklokken vaak niet of nauwelijks mogelijk, echter daar had ik het niet over.
[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 08-01-2021 14:23 ]
Helemaal mee eens, mensen die gewoon blind kopen zonder zelf onderzoek te doen heb ik 0 medelijden mee; die hebben geen recht van klagen. Als je iets koopt dan moet je je gewoon een beetje inlezen/orienteren. Van dingen waar ik niks van weet vraag ik mensen om hulp of een hint waar ik moet starten.Flying schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:58:
[...]
Je gaat altijd mensen hebben die op het einde van de lifecycle van een product het alsnog aankopen. Vaak omdat ze het niet weten omdat ze er vooraf niets over hebben opgezocht. Het is lang en breed duidelijk dat er betere varianten aan zitten te komen, maar toch staan de orderboeken vol met tweakers. Waarom? Zodat die over een maand kunnen komen klagen over de slechte handelspraktijken van nVidia waardoor ze zich belazerd voelen?
Een producent moet maar hetzelfde product blijven uitbrengen tot er een volledig nieuwe reeks is, we zouden niet willen dat mensen zich slecht voelen over een vorige aankoop. Een facelift bij een automodel is net hetzelfde, alleen is de cyclus daar iets langer.
Oriënteer je als consument op zijn minst een klein beetje over een aankoop zodat je achteraf niet bekocht voelt. Dat geldt voor een auto, maar net zo goed voor een videokaart of smartphone. Vergeet niet dat de meeste mensen deze producten kopen omdat ze het willen, niet omdat ze het moeten. Alleen is dat net iets langere wachten vaak "onmogelijk" want geen geduld.
Nu is er natuurlijk wel een verschil met een aankoop omdat je iets kort nodig hebt; maar zoals je aangeeft, met een auto rij je een aantal jaar als je dan niet wat onderzoek doet dan ben je niet slim bezig.
👀👀👀 pic.twitter.com/AHn0BWTYBh
— NVIDIA GeForce (@NVIDIAGeForce) 9 januari 2021
GeForce RTX: Game On
— NVIDIA GeForce (@NVIDIAGeForce) 9 januari 2021
January 12 at 9AM PST
Tune in via Twitch + YouTube
[ Voor 39% gewijzigd door XWB op 10-01-2021 01:07 ]
3080 tiXWB schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:06:
Nvidia gaat waarschijnlijk nieuwe producten aankondigen op CES:
[Twitter]
[Twitter]
Er waren al lekken voor beide, dus het is zeer waarschijnlijk. Er gingen ook geruchten over een niet-TI 3060.XWB schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:52:
Mogelijk, maar het zou ook de mobiele RTX 30 serie kunnen zijn.
Yeah gezien al de leaks in het verleden zou het me niet verbazen dat het nu over een 3080Ti gaat.atomicblue schreef op zondag 10 januari 2021 @ 01:56:
[...]
Er waren al lekken voor beide, dus het is zeer waarschijnlijk. Er gingen ook geruchten over een niet-TI 3060.
Toch, ik ben heel benieuwd naar wat voor GPU in een 3060 non-Ti zou zitten!
Ik wacht nog wel een generatie. Ja, de sprong is groot tussen de 1060 die ik nu heb, maar ik kan het mezelf nog niet verkopen. Had ik geld te branden dan was het misschien een ander verhaal geweest, maar ik kan het mezelf niet verkopen. Zeker met de verhoging in prijs van alle kaarten t.o.v. de MRSP.
Heel jammer dit.... Wellicht maar kijken voor een gameconsole ofzo
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
De deur staat nu open voor een 10gb 3050 of een 8gb gt3040.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 19:12:
Ah, de RTX3060 krijgt dus wel 12GB aan GDDR6. Aangezien Nvidia nu ook officieel een puinzooi heeft gemaakt van hun line-up, tja nu wachten we op 16GB versies voor de RTX3060Ti en RTX3070 of een 20GB RTX3080(Ti). Dat gaat niet zozeer om prestaties, maar qua marketing ziet dit er gewoon slecht uit.
Grote marketing clusterfuck is dit. Terwijl de kaart best erg goed kan zijn.
Beetje paniekvoetbal gaande daar. De 3060 mobile presteert als "1.3x PS5".AtlAntA schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:36:
[...]
De deur staat nu open voor een 10gb 3050 of een 8gb gt3040.
Grote marketing clusterfuck is dit. Terwijl de kaart best erg goed kan zijn.
Uh, wat? Huh?
Misschien dat ze nu toch een beetje terug naar de tekentafel gaan. De 3080ti is voor onbepaalde tijd uitgesteld volgens tech jezus.Werelds schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:02:
[...]
Beetje paniekvoetbal gaande daar. De 3060 mobile presteert als "1.3x PS5".
Uh, wat? Huh?
YouTube: NVIDIA Indefinitely Postpones RTX 3080 Ti, Launches RTX 3060 GPU Spe...
Dat heeft niets te maken met het ontwerp, dus terug naar de tekentafel hoeft niet. De uitstel is een reactie op de tekorten van de al uitgebrachte videokaarten.AtlAntA schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:28:
[...]
Misschien dat ze nu toch een beetje terug naar de tekentafel gaan. De 3080ti is voor onbepaalde tijd uitgesteld volgens tech jezus.
YouTube: NVIDIA Indefinitely Postpones RTX 3080 Ti, Launches RTX 3060 GPU Spe...
Ik doelde op hun marketing strategie.cnieuweboer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:01:
[...]
Dat heeft niets te maken met het ontwerp, dus terug naar de tekentafel hoeft niet. De uitstel is een reactie op de tekorten van de al uitgebrachte videokaarten.
https://nl.hardware.info/...ync-ultimate-specificatie
Iedereen die nu een videokaart heeft die enigszins acceptabel is, nou ik adviseer minstens knuffelen in de hoop dat die het komende jaar blijft leven of beter is eigenlijk dagelijkse verbranding van wierook en gebeden aan de machine spirit van de videokaart. Warhammer 40K is grandioos en hilarisch stupide, maar dit ritueel is hier zeker te overwegen.
https://www.igorslab.de/e...d-to-buy-and-manufacture/
We hebben:
-TSMC kan het blijkbaar helemaal niet meer aan met N7, N5 en ook nog de ramp met N3. Blijkbaar kunnen zelfs openstaande bestellingen niet volledig vervuld worden.
-De grote IC verpakker ACE kan het ook niet aan.
-Samsung heeft haar eigen keten, maar daar zijn ook problemen.
-Mining tot het punt dat de straatprijs in China nu kennelijk $700 is voor een RTX3060Ti, want mining. Dat is zonder de hele keten, marketing, ondersteuning, RMA kosten, transport etc. De focus voor verkoop aan gamers lijkt naar de RTX3070 te zijn verschoven omdat die minder interessant is voor mining.
-Tekorten aan PWM controller chips alsmede meer high end mosfets en powerstages.
-Tekorten aan GDDR6 en helemaal GDDR6X. Voor GDDR6X geld dat het misschien wat minder uitmaakt omdat de GA102 chips ook missen. Dat is de eerste soort van bevestiging dat die dus echt niet yielden. Voor GDDR6 geld dat deze chips voor Nvidia ook van Samsung komen en Samsung blijkbaar ook haar eigen problemen heeft met toevoer. Daarnaast is er de run op GDDR6 vanwege de consoles en speelt de enorme vraag naar laptops blijkbaar ook nog een rol.
-PSU's hebben ook te maken met tekorten van allerlei onderdelen en door de mining boom lijken de high power PSU's de voorkeur te krijgen.
-En als laatste zijn er ook problemen met de aanvoer van controller chips voor ledstrips. Dat is echt de genadeklap hier, geen RGB meer.
* DaniëlWW2 gaat op zoek naar wierook voor zijn RX5700XT...
M.a.w; een perfect storm of issues?DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:42:
Igor is gaan rondvragen. Tja, het is toepasselijk op zowel AMD als Nvidia, maar eigenlijk meer Nvidia dan AMD dus hier. Kort gezegd, het is echt een ongelofelijke puinzooi. Vergeet het maar dat het de komende tijd gaat verbeteren. H2/2021 is waarschijnlijk zelfs te optimistisch.
Iedereen die nu een videokaart heeft die enigszins acceptabel is, nou ik adviseer minstens knuffelen in de hoop dat die het komende jaar blijft leven of beter is eigenlijk dagelijkse verbranding van wierook en gebeden aan de machine spirit van de videokaart. Warhammer 40K is grandioos en hilarisch stupide, maar dit ritueel is hier zeker te overwegen.![]()
We hebben:
-TSMC kan het blijkbaar helemaal niet meer aan met N7, N5 en ook nog de ramp met N3. Blijkbaar kunnen zelfs openstaande bestellingen niet volledig vervuld worden.
-Mining tot het punt dat de straatprijs in China nu kennelijk $700 is voor een RTX3060Ti, want mining. Dat is zonder de hele keten, marketing, ondersteuning, RMA kosten, transport etc. De focus voor verkoop aan gamers lijkt naar de RTX3070 te zijn verschoven omdat die minder interessant is voor mining.
-Tekorten aan PWM controller chips alsmede meer high end mosfets en powerstages.
-Tekorten aan GDDR6 en helemaal GDDR6X. Voor GDDR6X geld dat het misschien wat minder uitmaakt omdat de GA102 chips ook missen. Dat is de eerste soort van bevestiging dat die dus echt niet yielden. Voor GDDR6 geld dat deze chips voor Nvidia ook van Samsung komen en Samsung blijkbaar ook haar eigen problemen heeft met toevoer. Daarnaast is er de run op GDDR6 vanwege de consoles en speelt de enorme vraag naar laptops blijkbaar ook nog een rol.
-PSU's hebben ook te maken met tekorten van allerlei onderdelen en door de mining boom lijken de high power PSU's de voorkeur te krijgen.
-En als laatste zijn er ook problemen met de aanvoer van controller chips voor ledstrips. Dat is echt de genadeklap hier, geen RGB meer.![]()
Er heerst een grote discussie wanneer de huidige bubbel in de stock market, welke doorwerkt naar de crypto market, stand gaat houden. Oftewel, zodra ETH en BTC in waarde dalen, krijgen we weer een vloed aan tweedehands videokaarten
Tot die tijd:
* XanderDrake gaat op zoek naar wierook voor zijn ... GTX 1080Ti
Lekker dan, hoeven we het iig niet meer over GPU yielding te hebben, want dat zal het probleem niet zijn als er bij zoveel andere onderdelen tekorten zijnDaniëlWW2 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:42:
Igor is gaan rondvragen. Tja, het is toepasselijk op zowel AMD als Nvidia, maar eigenlijk meer Nvidia dan AMD dus hier. Kort gezegd, het is echt een ongelofelijke puinzooi. Vergeet het maar dat het de komende tijd gaat verbeteren. H2/2021 is waarschijnlijk zelfs te optimistisch.
Iedereen die nu een videokaart heeft die enigszins acceptabel is, nou ik adviseer minstens knuffelen in de hoop dat die het komende jaar blijft leven of beter is eigenlijk dagelijkse verbranding van wierook en gebeden aan de machine spirit van de videokaart. Warhammer 40K is grandioos en hilarisch stupide, maar dit ritueel is hier zeker te overwegen.![]()
We hebben:
-En als laatste zijn er ook problemen met de aanvoer van controller chips voor ledstrips. Dat is echt de genadeklap hier, geen RGB meer.![]()
Dit probleem raakt beide fabrikanten minimaal evenredig hard. Beide kunnen niet leveren en dat doet business pijn. Ga er maar rustig vanuit dat een refresh voorlopig niet komt van beide partijen als ze nu al niet kunnen leveren. Dat gaat wel even duren eer de R&D kosten eruit zijn en ze iets nieuws gaan brengen.
Nou... Lekker zeg en ze wilden ook nog videokaarten uitbrengen met meer VRAM. Ik hoop zelf toch wel dat het wat eerder beter gaat, al verwacht ik het niet.DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:42:
We hebben:
-Tekorten aan GDDR6 en helemaal GDDR6X. Voor GDDR6X geldt dat het misschien wat minder uitmaakt omdat de GA102 chips ook missen. Dat is de eerste soort van bevestiging dat die dus echt niet yielden. Voor GDDR6 geld dat deze chips voor Nvidia ook van Samsung komen en Samsung blijkbaar ook haar eigen problemen heeft met toevoer. Daarnaast is er de run op GDDR6 vanwege de consoles en speelt de enorme vraag naar laptops blijkbaar ook nog een rol.
* RobinNL gaat op zoek naar wierook voor zijn GTX 680...
Een van de problemen is dat GA102 chips dus nog schaarser lijken te zijn dan de GDDR6X die erbij moet. En dat is de eerste echt concrete aanwijzing dat het hier wel degelijk om yield problemen gaat.sjekneck schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:42:
[...]
Lekker dan, hoeven we het iig niet meer over GPU yielding te hebben, want dat zal het probleem niet zijn als er bij zoveel andere onderdelen tekorten zijn.
Dit probleem raakt beide fabrikanten minimaal evenredig hard. Beide kunnen niet leveren en dat doet business pijn. Ga er maar rustig vanuit dat een refresh voorlopig niet komt van beide partijen als ze nu al niet kunnen leveren. Dat gaat wel even duren eer de R&D kosten eruit zijn en ze iets nieuws gaan brengen.
Dat zijn suggesties zonder onderbouwing. Zo lang Nvidia en AMD beide niet in de buurt van voldoende kunnen leveren, kan me echt niet voorstellen dat dit een yield issue is dat enkel bij Nvidia parten speelt. Als het echt erbarmelijk is dan was er al lang een respin gemaakt die nu in productie is en dat is juist niet het geval.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:11:
[...]
Een van de problemen is dat GA102 chips dus nog schaarser lijken te zijn dan de GDDR6X die erbij moet. En dat is de eerste echt concrete aanwijzing dat het hier wel degelijk om yield problemen gaat.
Enige wat Nvidia kenbaar heeft gemaakt is een tekort op materiaal voor chips en dat lijkt andere ook te raken gezien de complete stagnatie die gaande is. Als Nvidia niks zou leveren en AMD wel of andersom, dan weet je dat het yields zijn. Echter levert de concurrent ook helemaal niks en ondanks beloftes komt die productie ook nog steeds niet op gang.
Maar waarom denk je dat ze beiden niks aanleveren? Zijn er cijfers?sjekneck schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:12:
[...]
Dat zijn suggesties zonder onderbouwing. Zo lang Nvidia en AMD beide niet in de buurt van voldoende kunnen leveren, kan me echt niet voorstellen dat dit een yield issue is dat enkel bij Nvidia parten speelt. Als het echt erbarmelijk is dan was er al lang een respin gemaakt die nu in productie is en dat is juist niet het geval.
Enige wat Nvidia kenbaar heeft gemaakt is een tekort op materiaal voor chips en dat lijkt andere ook te raken gezien de complete stagnatie die gaande is. Als Nvidia niks zou leveren en AMD wel of andersom, dan weet je dat het yields zijn. Echter levert de concurrent ook helemaal niks en ondanks beloftes komt die productie ook nog steeds niet op gang.
Als 1 niet levert, gaat de vraag (die ook groter is geworden) naar de ander waardoor zijn aanbod ook opeens verdampt.
GPU's zitten bij AMD nog steeds niet lekker, maar CPU's inmiddels wel. Er zullen vast wel leveringsproblemen rondom grondstoffen zijn door COVID, maar zo dramatisch als sommige sites het brengen is het ook niet. Dan zouden ook AMD's CPU's of de SoC's van Apple/Qualcomm/Samsung niet te leveren zijn. Hoewel de ontwerpen radicaal anders zijn, zitten er gewoon veel van dezelfde materialen in. Ik vermoed dat het zelfs iets minder complex is om rendabele yield rates voor een GPU te realiseren bij gelijke grootte, omdat een GPU iets toleranter is qua defects. Probleem is natuurlijk wel dat moderne GPU's enorm grote monsters zijnsjekneck schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:12:
[...]
Dat zijn suggesties zonder onderbouwing. Zo lang Nvidia en AMD beide niet in de buurt van voldoende kunnen leveren, kan me echt niet voorstellen dat dit een yield issue is dat enkel bij Nvidia parten speelt. Als het echt erbarmelijk is dan was er al lang een respin gemaakt die nu in productie is en dat is juist niet het geval.
TSMC en andere Taiwanese producenten gaan daarom auto chips voorrang geven, wat natuurlijk weer effect heeft op productie snelheden voor consoles en GPU's.Carmakers will lose more than $14 billion in lost revenue in the first quarter and some $61 billion for the year, advisory firm AlixPartners predicts.
Fiat Chrysler idled plants in Canada and Mexico; Daimler said it was affected by the bottleneck; Honda slashed output by about 4,000 cars at a facility in Japan; Ford shut one SUV factory in Kentucky for a week and another in Germany for a month. Researcher IHS Markit says 628,000 cars— three percent of global production—will be knocked off in the first quarter.
To make matters worse, all of them were indirectly looking to TSMC to supply them and while the auto industry’s needs are enormous, they’re dwarfed by those of consumer electronics giants such as Apple, Samsung, and Sony, which are ready to pay more for chips to ensure their gadgets get to market on time.
Hoewel nVidia de nieuwe serie bij Samsung laat maken en die dus in Korea zit, zullen de tekorten waarschijnlijk ook daar parten blijven spelen.
In Ander Nieuws...
... Maar wel gerelateerd: MSI heeft door de blijvende tekorten en grote vraag zijn MRSP prijzen omhoog gegooit, las ik op Reddit gister. Hoewel er bepaalde SKU's zijn met nVidia's richtprijzen, zijn dat met name papieren tijgers met lage prijzen. Voor de rest zijn het echt exorbitante prijzen, lees hieronder:
MSI increased prices again, here is the new msrp from newegg:
3060TI
Ventus 3X oc: $599.99
Gaming X Trio: $639.99
3070
Ventus 2X (doesn't exist): $499.99
Ventus 2X OC: $739.99
Ventus 3X OC: $739.99
Gaming X Trio: $779.99
Suprim: $819.99
Suprim X: $859.99
3080
Ventus 3X (doesn't exist): $699.99
Ventus 3X OC: $1059.99
Gaming X Trio: $1099.99
Suprim X: $1119.99
3090
Ventus 3X: $1949.99
Ventus 3X OC: $2109.99
Gaming X Trio: $2099.99
Suprim X: $2229.99
We are now in the era of 50% over msrp.
Het blijft niet alleen bij MSI: AMD en Nvidia plannen naar verluidt prijsverhogingen voor hun GPU'sXanderDrake schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:10:
In Ander Nieuws...
... Maar wel gerelateerd: MSI heeft door de blijvende tekorten en grote vraag zijn MRSP prijzen omhoog gegooit, las ik op Reddit gister. Hoewel er bepaalde SKU's zijn met nVidia's richtprijzen, zijn dat met name papieren tijgers met lage prijzen. Voor de rest zijn het echt exorbitante prijzen, lees hieronder:
[...]
Ik heb op dit moment echt geen idee meer wat ik het beste kan gaan doen. Ik zit hier nu met een GTX 680 uit 2012 die het in games regelmatig laat afweten. Even 200-250 euro voor een vervangen uitgeven en over een tijdje een highend kaart kopen (3080 met 12/20GB VRAM of een RX 6800XT) vind ik zelf zonde, maar de kans is vrij groot dat het de komende maanden eerder slechter dan beter wordt... (niet bedoeld als aankoopadvies trouwens).
Jaaah de Videokaart droogte blijft nog wel even, net als de console tekorten, corona en hoge BTC/ETH waarde. En al deze problemen versterken elkaar waardoor het nóg langer gaat duren.RobinNL schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:15:
Het blijft niet alleen bij MSI: AMD en Nvidia plannen naar verluidt prijsverhogingen voor hun GPU's
Ik heb op dit moment echt geen idee meer wat ik het beste kan gaan doen. Ik zit hier nu met een GTX 680 uit 2012 die het in games regelmatig laat afweten. Even 200-250 euro voor een vervangen uitgeven en over een tijdje een highend kaart kopen (3080 met 12/20GB VRAM of een RX 6800XT) vind ik zelf zonde, maar de kans is vrij groot dat het de komende maanden eerder slechter dan beter wordt... (niet bedoeld als aankoopadvies trouwens).
Ik zou als ik jou was een 'upgrade' richting R9 290 of GTX 970 doen. Deze kosten ~70-80€ en zijn makkelijk 30-50% sneller en hebben meer VRAM. Je zou je GTX 680 kunnen verkopen voor 50€ en dan heb je minimale kosten.
Wat ik níet zou doen is richting de RX 470 4gb of 570 gaan. Die waren destijds, een jaartje geleden, goed te betalen rond zon €70-90 maar, maar nu meer rond de €140. Ik zag net iemand 250€ vragen voor een RX 580 4GB op de V&A
Ook de waarde van RTX 2070 en GTX 1080 Ti is weer aan het stijgen.
MSI met meer dan 50% over MSRP. Belachelijke prijzen die 2k voor een 3090 en 1100 voor een 3080. Ik kan ergens 10-20% nog begrijpen maar deze prijzen....
Toen dacht ik nog dat ik een €120 euro premium aan het betalen was om snel aan bod te zijn, maar dat was eerder slim. Dezelfde kaart gaat momenteel voor minimaal €1050 over de toonbank en is nog net zo slecht leverbaar. Feitelijk kan ik nu dus gewoon winst maken als ik zou verkopen
Als ik de prijzen nu zie zou ik het echt niet instappen op dit moment. Beide merken gaan retail ver over de waarde heen en je betaald voor high end minimaal 250-500 euro boven de nominale waarde. Het lijkt de huizenmarkt wel waar je fors boven de vraagprijs moet bieden om een kans te maken. Die meerprijs ga je later bij doorverkoop nooit meer goed maken. Pay to play is het geworden
Inderdaad om moedeloos van te worden.
ietwat opbeurender nieuws dan maar. De 3080ti is 'getest'. En gelukkig staan er geen prijzen bij
https://videocardz.com/ne...0ti-20gb-allegedly-tested
Maar het interessantste vind ik nog wel de architecture improvements op hetzelfde, lagere watt verbruik in laptops. Bijvoorbeeld dit:
/f/image/rEzEWt7GfpLi4iC3an4DbIyE.png?f=fotoalbum_large)
Dus Ampere is ongeveer 20% watt per watt versus Turing en 72% sneller dan Pascal (GTX 1060 6GB, not shown).
Valt dit tegen in jullie ogen of valt het juist mee? Ik kom er niet uit.
Samsung 8nm valt een beetje tegen als node; Ampere verbruikt zoveel meer dan Pascal en Turing. Ik was een beetje bang dat een RTX 3080 alleen beter was dan een RTX 2080Ti omdat de eerste meer mag verbruiken...
Maar per SKU en watt/perf is Ampere toch 20% beter. Is die verbetering (te) klein, voor een nieuwe generatie??
Zit toch in lijn met de verwachting en wat we hebben gezien met de desktop kaarten? Nvidia heeft deze generatie gewoon niet echt een zuinige GPU. Ze zijn er qua performance/watt niet veel op vooruit gegaan.XanderDrake schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:58:
Hardware Unboxed heeft een video over de upcoming RTX 3060 in laptops. Er is genoeg over te zeggen, power levels, het vervallen van de Max-Q SKU naming, relatieve performance versus de RTX 2070, 2060 en GTX 1060. Het blijkt trouwens dat je 8GB VRAM moet hebben als je een Ray-Tracing wilt doen, dus hou dat in gedachten bij het kopen van zo'n 6GB GPU!
Maar het interessantste vind ik nog wel de architecture improvements op hetzelfde, lagere watt verbruik in laptops. Bijvoorbeeld dit:
[Afbeelding]
Dus Ampere is ongeveer 20% watt per watt versus Turing en 72% sneller dan Pascal (GTX 1060 6GB, not shown).
Valt dit tegen in jullie ogen of valt het juist mee? Ik kom er niet uit.
Samsung 8nm valt een beetje tegen als node; Ampere verbruikt zoveel meer dan Pascal en Turing. Ik was een beetje bang dat een RTX 3080 alleen beter was dan een RTX 2080Ti omdat de eerste meer mag verbruiken...
Maar per SKU en watt/perf is Ampere toch 20% beter. Is die verbetering (te) klein, voor een nieuwe generatie??
De architectuur is vooral sneller op hogere resoluties en komt dan beter tot zijn recht.
Ik denk dat AMD deze generatie kans heeft op de kroon in laptops, mede doordat RDNA2 gewoon veel efficienterer is. Met RT zal Nvidia nog voorop lopen, maar of je dat op een laptop wil aanzetten....
Bron: https://twitter.com/kopite7kimi/status/1357936741403955202
Wat we liever niet zien...
Chinese Ethereum-miners gebruiken nu RTX 3000-laptops op grote schaal
Bron: https://nl.hardware.info/...0-laptops-op-grote-schaal
Op 1080p raytracing heeft de 3060 6GB al te weinig geheugen. 3080ti zou moeten een 4k raytracing kaart zijn. Met een vet textures pack loopt dat verkeerd. DLSS zal niet optioneel zijn.
Ik had een tijdje terug gelezen dat Nvidia mogelijk met een 3080 12GB zou komen, maar ook met een 3080 (Ti) met 20GB VRAM.87Dave schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:23:
Evenveel VRAM voor de 3080ti als de 12 GB 3060...Ze zijn bij NVidia een beetje het noorden kwijt.
Op 1080p raytracing heeft de 3060 6GB al te weinig geheugen. 3080ti zou moeten een 4k raytracing kaart zijn. Met een vet textures pack loopt dat verkeerd. DLSS zal niet optioneel zijn.
Ik ben wel erg bang voor de prijzen. Die gaan echt niet mals zijn.
Dat zal zomaar eens 1200 a 1500 euro kunnen worden, zeker met hoe de markt nu is. je vraagt je alleen af voor wie die kaart dan is. De kaart zal niet (veel) sneller zijn als een 6900XT, maar komt hoger uit qua prijs en heeft minder (maar sneller) geheugen.RobinNL schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:37:
[...]
Ik ben wel erg bang voor de prijzen. Die gaan echt niet mals zijn.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Tsja, je kan nu eenmaal niet een arbitraire hoeveelheid geheugen op een videokaart plakken zonder de prestaties te beïnvloeden. Als de 3060 meer dan 6GB nodig heeft dan wordt het 12, of je moet in de bandbreedte gaan snijden. (of gddr6x op een minder brede bus gebruiken, maar dan is 12GB wss goedkoper)87Dave schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:23:
Evenveel VRAM voor de 3080ti als de 12 GB 3060...Ze zijn bij NVidia een beetje het noorden kwijt.
12GB voor de 3080Ti is gewoon de meest logische stap. Geeft je de volledige bandbreedte van de chip, verbruikt wat minder en is waarschijnlijk marginaal sneller dan de 24GB op de 3090. En het is meer dan 10GB, wat ook niet verkeerd is.
[ Voor 4% gewijzigd door haarbal op 06-02-2021 15:51 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol
1200 - 1300 euro zou nog echt meevallen denk ik. Ik denk eerder dat de prijzen 1800 euro gaan worden.zzzzz schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:41:
[...]
Dat zal zomaar eens 1200 a 1300 euro kunnen worden, zeker met hoe de markt nu is. je vraagt je alleen af voor wie die kaart dan is. De kaart zal niet (veel) sneller zijn als een 6900XT, maar komt hoger uit qua prijs en heeft minder (maar sneller) geheugen.
En daarbij komt (denk ik, please correct me if i am wrong) dat nu alle geheugenchips weer op de voorkant van de PCB passen waardoor je dus waarschijnlijk beter gekoeld geheugen hebt.haarbal schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 15:48:
[...]
Tsja, je kan nu eenmaal niet een arbitraire hoeveelheid geheugen op een videokaart plakken zonder de prestaties te beïnvloeden. Als de 3060 meer dan 6GB nodig heeft dan wordt het 12, of je moet in de bandbreedte gaan snijden. (of gddr6x op een minder brede bus gebruiken, maar dan is 12GB wss goedkoper)
12GB voor de 3080Ti is gewoon de meest logische stap. Geeft je de volledige bandbreedte van de chip, verbruikt wat minder en is waarschijnlijk marginaal sneller dan de 24GB op de 3090. En het is meer dan 10GB, wat ook niet verkeerd is.
— 포시포시 (@harukaze5719) 9 februari 2021

Via https://nl.hardware.info/...arms-met-rtx-30-notebooks
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Dit is echt van de pot gerukt.RobinNL schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:25:
De bubbel van de crypto munten mag van mij wel eens keihard gaan barsten. Ik ben er zelf niet echt in thuis, maar dat zou het wel deels beter moeten maken voor de normale consument.
[Twitter]
[Afbeelding]
Tijdens de vorige bubble in 2017 waren notebooks nog betaalbaar, dé uitweg voor de gamer of professional. Zelfs dat is niet heilig nu.
Het verbaast me dat niet meer mensen het over Intel Xe hebben. En al zeker in de huidige markt context. Jouw post dateert van 12 december. Net twee maand later is het er alleen maar nog veel erger op geworden. Nieuw en ook tweedehands gaan de prijzen volledig los. Straks kan ik m'n 3 jaar oude 1060 aan nieuwprijs verkopenDaniëlWW2 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:27:
Ik hoop echt dat Intel Xe geen complete flop zal zijn, want wat heeft deze markt wanhopig een derde speler nodig zeg.
Ik vraag me af waarom zowel nvidia als amd zo hard op de performance kaarten inzetten. Waar is de eenvoudige midrange kaart? En nee, ik beschouw een 3060 niet als midrange.
Ik vermoed dat op tweakers heel vaak uit het oog verloren wordt dat er een factor 1000 meer potentiele kopers zijn voor een gtx 1060 equivalent, dan van 300 watt ultra performance kaarten.
Zelf ben ik een vrij pragrmatische no-nonsense gamer. Behalve een aantal high profile AAA games met veel hype, is er echt nauwelijks nood aan die batch nieuwe kaarten. Ik heb de laatste vier jaar weinig echt vooruitgang gezien in pc graphics als ik eerlijk ben. Games als MS FS 2020 niet te na gesproken.
Ik heb nog geen game gekocht die ik niet op 75Hz op 'bekijkbare' graphics kon spelen op de gtx1060 in mijn pc (zien er allemaal prima uit op medium-1080p). Kan het beter? Vast wel, heb ik het nodig? Absoluut niet. Raytracing en 4k heb ik bvb op dit moment nog helemaal geen boodschap aan. Misschien over een 5 tal jaar of zo. Mocht ik dan toch wat willen meepikken van raytracing, ga ik voor 500 euro wel een ps5 ophalen binnenkort (want ga er maar van uit dat de consoles binnenkort wel vlot beschikbaar worden. Geen crypto mining op consoles en geserveerde chip productie in alle grote foundries)
Ik ontken niet dat een heel selecte doelgroep wel nood heeft aan de 30x0 kaarten. 3D modelling, research, science, VR, en spijtig genoeg ook bitcoin miners.
Het valt echter niet te onderschatten hoe groot het aandeel is aan 1060 equivalent gamers op steam bvb. Wat waren de cijfers ook alweer? 50% van alle dGPU was een 1060 type kaart? En ik kan me heel goed inbeelden dat een groot deel van die gamers prima tevreden is met dit soort prestaties. Die 1060 kaarten hebben echter ook niet het eeuwige leven, en volgens mij dringt een grote vervangmarkt zich op voor de midrange kaart.
Zelf wil ik binnenkort een tweede pc'tje samenstellen. Alle 1660/1650 zijn uitverkocht (wat ik er normaal zou insteken). De laatste intel Xe in mobiele cpu's is net niet genoeg voor mij, maar wel zooooo close. En ook niet te krijgen in een desktop cpu natuurlijk. (Laptop is geen optie).
Mocht intel het voor elkaar krijgen om en dGPU op de markt te brengen die pakweg 2x zo goed presteert als een Intel Xe mobile nu, dan koop ik er meteen eentje. Ergens halverwege tussen iGPU en gtx 1060 gebied.
Beeld je eens in, dit kan wel eens het grootste, meest belangrijkste event worden in de GPU wereld als ze het goed aanpakken. Intel heeft eigen foundries, en zijn dus totaal niet afhankelijk van TSMC en anderen. Dit kan zomaar de derde hond zijn die met het been gaat lopen.
Komaan intel, dit moet toch mogelijk zijn? Een dGPU met prestaties van 3 jaar geleden kan toch geen rocket sience zijn. Intel laat 'free money' gewoon op tafel liggen nu. Om nog maar niets te zeggen over opkomende markten zoals brazilie, Afrika, India, waar het inkomen gewoon een stuk lager ligt. Een grafische kaart van Intel voor 120-150 euro zou niet aan te slepen zijn. Ik denk dat iGPU ook een enorme inhaalslag kan maken.
Enfin, afwachten maar. Deze huidige situatie is natuurlijk wel heel zuur. Met de huidige supply crisis in gedachten zullen veel gamers vast wel eens hun game behoeften rationeel onder de loep leggen, en zich anders opstellen.
Het helpt niet dat weinig mensen maar van Xe weten en Intel haar GPU reputatie niet bestaand is. Tweede is dat je waarschijnlijk ook niet hoeft te rekenen op iets dat de RTX3080 of RX6800XT wel even zal verslaan en in het geval van AMD het wel duidelijk is dat een nieuwe generatie niet lang na Xe zal komen. Dat is potentieel geen slecht scenario, want het kan juist wat druk gaan plaatsen op midrange prijzen.Amos_x schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:16:
[...]
Het verbaast me dat niet meer mensen het over Intel Xe hebben. En al zeker in de huidige markt context. Jouw post dateert van 12 december. Net twee maand later is het er alleen maar nog veel erger op geworden. Nieuw en ook tweedehands gaan de prijzen volledig los. Straks kan ik m'n 3 jaar oude 1060 aan nieuwprijs verkopen
Het probleem is dat sinds Pascal, de prijzen zo explosief zijn gestegen, daarmee Nvidia hun omzet en winsten en mensen het geaccepteerd hebben. Daarom zijn de prijzen zo enorm hoog geworden. Mensen kochten Pascal, daarna tot op zekere hoogte ook Turing en Navi 10 was ook erg populair met de RX5700XT en RX5600XT. Nu is helemaal niks aan te slepen dus waarom zouden ze met iets beter betaalbaarder komen? Komt nog eens bij dat voor Turing/Ampere geld dat de RT en DLSS, behoorlijk wat oppervlakte op de chip kost en daarmee ook de chips zelf duurder maakt. Navi 21 lijkt daarin efficiënter te zijn, maar heeft vooralsnog ook mindere RT, onduidelijkheid over Super Resolution en zit met een enorme L3 cache en de ogenschijnlijk, beduidend duurdere TSMC wafers die niet aan te slepen zijn. Voor hun is er weinig te winnen met goedkopere Navi producten. De volgende is Navi 22/RX6700 series/RTX3060Ti/RTX3060 tegenhangers. Ik ben alleen bang dat het daarna ook wel even stil kan gaan worden. Er zou een Navi 24 zijn, maar die kan wel eens lang op zich laten wachten. Vanuit Nvidia komt er waarschijnlijk nog een RTX3050(Ti) omdat de RTX3060 de GA106 chip is en er en cut down zal volgen, maar dat is het waarschijnlijk ook wel. En mensen zullen het ook kopen, dus geen enkele reden om lager te gaan in prijs.Ik vraag me af waarom zowel nvidia als amd zo hard op de performance kaarten inzetten. Waar is de eenvoudige midrange kaart? En nee, ik beschouw een 3060 niet als midrange.
Ik vermoed dat op tweakers heel vaak uit het oog verloren wordt dat er een factor 1000 meer potentiele kopers zijn voor een gtx 1060 equivalent, dan van 300 watt ultra performance kaarten.
Zelf ben ik een vrij pragrmatische no-nonsense gamer. Behalve een aantal high profile AAA games met veel hype, is er echt nauwelijks nood aan die batch nieuwe kaarten. Ik heb de laatste vier jaar weinig echt vooruitgang gezien in pc graphics als ik eerlijk ben. Games als MS FS 2020 niet te na gesproken.
Ik heb nog geen game gekocht die ik niet op 75Hz op 'bekijkbare' graphics kon spelen op de gtx1060 in mijn pc (zien er allemaal prima uit op medium-1080p). Kan het beter? Vast wel, heb ik het nodig? Absoluut niet. Raytracing en 4k heb ik bvb op dit moment nog helemaal geen boodschap aan. Misschien over een 5 tal jaar of zo. Mocht ik dan toch wat willen meepikken van raytracing, ga ik voor 500 euro wel een ps5 ophalen binnenkort (want ga er maar van uit dat de consoles binnenkort wel vlot beschikbaar worden. Geen crypto mining op consoles en geserveerde chip productie in alle grote foundries)
Ik ontken niet dat een heel selecte doelgroep wel nood heeft aan de 30x0 kaarten. 3D modelling, research, science, VR, en spijtig genoeg ook bitcoin miners.
Het valt echter niet te onderschatten hoe groot het aandeel is aan 1060 equivalent gamers op steam bvb. Wat waren de cijfers ook alweer? 50% van alle dGPU was een 1060 type kaart? En ik kan me heel goed inbeelden dat een groot deel van die gamers prima tevreden is met dit soort prestaties. Die 1060 kaarten hebben echter ook niet het eeuwige leven, en volgens mij dringt een grote vervangmarkt zich op voor de midrange kaart.
Zelf wil ik binnenkort een tweede pc'tje samenstellen. Alle 1660/1650 zijn uitverkocht (wat ik er normaal zou insteken). De laatste intel Xe in mobiele cpu's is net niet genoeg voor mij, maar wel zooooo close. En ook niet te krijgen in een desktop cpu natuurlijk. (Laptop is geen optie).
Mocht intel het voor elkaar krijgen om en dGPU op de markt te brengen die pakweg 2x zo goed presteert als een Intel Xe mobile nu, dan koop ik er meteen eentje. Ergens halverwege tussen iGPU en gtx 1060 gebied.
Beeld je eens in, dit kan wel eens het grootste, meest belangrijkste event worden in de GPU wereld als ze het goed aanpakken. Intel heeft eigen foundries, en zijn dus totaal niet afhankelijk van TSMC en anderen. Dit kan zomaar de derde hond zijn die met het been gaat lopen.
Komaan intel, dit moet toch mogelijk zijn? Een dGPU met prestaties van 3 jaar geleden kan toch geen rocket sience zijn. Intel laat 'free money' gewoon op tafel liggen nu. Om nog maar niets te zeggen over opkomende markten zoals brazilie, Afrika, India, waar het inkomen gewoon een stuk lager ligt. Een grafische kaart van Intel voor 120-150 euro zou niet aan te slepen zijn. Ik denk dat iGPU ook een enorme inhaalslag kan maken.
Enfin, afwachten maar. Deze huidige situatie is natuurlijk wel heel zuur. Met de huidige supply crisis in gedachten zullen veel gamers vast wel eens hun game behoeften rationeel onder de loep leggen, en zich anders opstellen.
DaniëlWW2 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:56:
[...]
Het helpt niet dat weinig mensen maar van Xe weten en Intel haar GPU reputatie niet bestaand is. Tweede is dat je waarschijnlijk ook niet hoeft te rekenen op iets dat de RTX3080 of RX6800XT wel even zal verslaan en in het geval van AMD het wel duidelijk is dat een nieuwe generatie niet lang na Xe zal komen. Dat is potentieel geen slecht scenario, want het kan juist wat druk gaan plaatsen op midrange prijzen.
[...]
Toevallig luisterde ik vandaag naar de laatste WAN show (LTT) en hij had het ook min of meer over dit onderwerp.Vanuit Nvidia komt er waarschijnlijk nog een RTX3050(Ti) omdat de RTX3060 de GA106 chip is en er en cut down zal volgen, maar dat is het waarschijnlijk ook wel. En mensen zullen het ook kopen, dus geen enkele reden om lager te gaan in prijs.
Er zijn geruchten dat Nvidia lijnen zou opstarten om terug 1050ti chips te maken.
Op zich geen slecht idee, want dit voldoet echt wel voor de meeste gamers (tweakers publiek niet te na gesproken). Ik vermoed dat de meesten bij een nieuwe pc liever nieuwe hardware kopen, ipv vermoeide en uitgeputte tweedehandsjes. Maar er is zelfs nieuw weinig meer te krijgen in de 1050/1060/1650/1660 performance range.
Horden gamers op steam zitten op 1050 en 1060 specs, en die zitten daar blijkbaar comfortabel, aangezien dat aandeel nauwelijks verandert. (wegens schaarste, maar waarschijnlijk ook omdat meer niet nodig is)
Dus voor wie al dat 30x0 geweld niet nodig heeft, en ook geen 600 euro tot 1200 wil betalen om een beetje vlot te gamen op pc (1080/60fps) is er nu zelfs helemaal GEEN optie meer. Dit is echt super uitzonderlijk vermoed ik (al heb ik de laatste 5-10 jaar de hardware markt met weinig aandacht gevolgd, enkel bij het samenstellen van eenvoudige game pc's). Dus ipv de low end wat aan te zuiveren, zijn blijkbaar alle fabs vol omgeschakeld op 30x0 productie, die meteen als een druppel op een hete plaat verdwijnen in de handen van crypto miners wegens super veel performance.
Een ander voordeel van een 1050ti revival (en eventueel een derde speler zoals intel met Xe dGPUs) is dat dit soort performance nauwelijks meer van belang is voor miners. Ik ken er vrij weinig van, maar ik kan mij inbeelden dat geen enkele miner zit te wachten op de performance envelope van een 1060 equivalent kaart. Deze kaarten zouden dus rechtstreeks naar gamers kunnen gaan die nu hun eerste game pc samenstellen.
Die hele RTX had ook mogen weggelaten worden op 2060/2070 en 2060 kaarten, die nauwelijks sterk genoeg zijn op die RTX effecten helemaal open te draaien. RTX nodes zijn waarschijnlijk duur, nemen plaats in op de kaart, en maken alles nodeloos complex en duur, voor heel erg weinig 'return' imo. Tot op zekere hoogte zou de 2060 en 3060 klasse best als GTX opgeleverd worden, zonder RTX.
DLSS zie ik wel zeer veel potentie is, zeker met wat het kan doen om zware games op lagere render resoluties te draaien, met zeer acceptabele prestaties. Dus des te meer nuttig op een 2060/3060.
Ach, we zien wel waar het eindigt. Ik had graag een 2de game pc'tje samengesteld, maar ik kan blijkbaar beter gewoon een left over 1050ti laptop opsnorren, denk ik.
Nvidia doet het volgens dit artikel 25% beter met deze nieuwe techniek.
Interessant leesvoer
[ Voor 22% gewijzigd door MetalSonic op 14-02-2021 21:40 ]
MetalSonic schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:39:
https://www.techradar.com...aw-dropping-tech-for-gpus
Interessant leesvoer
Uh, nee hoor. Nvidia doet het helemaal niet "beter" met mesh shaders. AMD's mesh shaders doen het juist beter.quote: Stuk onbenul @ techradarNvidia’s RTX 3080 managed 67 frames per second (fps) without mesh shaders, and a staggering 584 fps with mesh shaders turned on. AMD’s RX 6800 XT delivered just 28 fps beforehand, and a storming 468 fps with mesh shaders on (this is using the very latest AMD graphics driver – results for the 6800 XT were much poorer before that; in fact, half of the above figure).
So, Nvidia’s GPU managed a 25% performance boost over and above AMD’s card in using mesh shaders in this particular scenario, which obviously looks like a big win for Team Green. Even so, AMD’s result was still an incredible performance leap, and indeed compared to the default frame-rate without mesh shaders, the Radeon card actually boosted things up far more.
3080 > 6800 XT:
- Zonder MS: +139,3%
- Met MS: +24,8%
Of, om puur de winst met MS te nemen (en ik ga hier niet eens met decimalen zitten rotzooien):
- 3080: +772%
- 6800 XT: +1571%
Wat een *waardeloos* artikel. Die auteur moet eens even een cursus rekenen gaan volgen.
Zonder dat ik het artikel heb gelezen gok ik dat ze zonder mesh shaders ook gebruik maken van de DX11 API waardoor AMD een veel grotere bottleneck heeft? Pas bij mesh shaders DX12 aanzetten.MetalSonic schreef op zondag 14 februari 2021 @ 21:39:
https://www.techradar.com...aw-dropping-tech-for-gpus
Interessant leesvoer
Misschien begin ik te pessimistisch te worden
Volgens mij kan dat niet eens. Maar dat artikel verdraaid een artikel van PC Gamer dat ook al niet al te geweldig is.Sp3ci3s8472 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:43:
[...]
Zonder dat ik het artikel heb gelezen gok ik dat ze zonder mesh shaders ook gebruik maken van de DX11 API waardoor AMD een veel grotere bottleneck heeft? Pas bij mesh shaders DX12 aanzetten.
Misschien begin ik te pessimistisch te worden.
Maar ik zou me eerder richten op de vraag waarom er nu alweer een 3D mark benchmark is, die een duidelijke voorkeur voor Nvidia lijkt te hebben in rauwe prestaties terwijl het beeld over een brede selectie van games, veel dichter bij elkaar ligt. De beduidend grotere procentuele winst zegt natuurlijk alles over wie de betere implementatie heeft, maar de getallen voor Nvidia zijn nog steeds hoger.
Het zegt ook echt geen reet over de prestaties van die GPU of zelfs de Mesh Shader implementatie. Het kan best zijn dat AMD er beter uit lijkt te komen doordat ze zónder MS tegen bottlenecks aan lopen (registers -> , $L1/$L2 -> VRAM bandbreedte).
Zonder MS presteert een 1660 Ti beter dan een 3090. Yep.
Heel erg nuttige benchmark
[ Voor 6% gewijzigd door Werelds op 15-02-2021 20:48 ]
Artikel: https://videocardz.com/ne...ture-measured-with-hwinfo
Zie ik nou goed op de website dat 95c eigenlijk de max safe temp is?RobinNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:13:
Igor heeft de nieuwe feature van HWiNFO getest, waar de software de temperatuur van de heetste sensor kan lezen. Het GDDR6X geheugen van een RTX 3090 heeft in de test een temperatuur bereikt van 108 graden Celsius.
[Afbeelding]
https://www.micron.com/pr...andwidth-solutions/gddr6x
Ja en dit was eigenlijk al maanden bekend dat GA102 FE modellen, vrij makkelijk over die 95 graden gaan voor sommige VRAM chips. Er zal wel een uitzonderingspositie zijn bedwongen, maar dit is verre van ideaal.AtlAntA schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:35:
[...]
Zie ik nou goed op de website dat 95c eigenlijk de max safe temp is?
Crypto heeft wel degelijk gigantische potentie en wordt wat mij beteft heel groot/belangrijk. Zeker als je bijv het geavanceerde ethereum bekijkt met gigantische mogelijlheden en het allebelangrijkste is dat het over enige tijd niet meer mineable is maar het op andere technieken gaat vetrouwen waardoor er veel energie en hardware wordt bespaard.RobinNL schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 17:25:
De bubbel van de crypto munten mag van mij wel eens keihard gaan barsten. Ik ben er zelf niet echt in thuis, maar dat zou het wel deels beter moeten maken voor de normale consument.
[Twitter]
[Afbeelding]
Bitcoin aan de andere hand is gewoon pure stroomverspilling op het moment. Ik hoop ook echt dat ook die gaat overstappen op andere technieken zodat minen niet meer mogelijk is of niet rendabel.
Niet dat ik Zotac op m'n lijstje had staan voor een volgende videokaart, maar een videokaart van Zotac gaat er zeker niet meer komen in de toekomst.
[Twitter: https://twitter.com/ZOTAC_USA/status/1361823938687475712]
Edit: Zoals aangegeven is de tweet verwijderd. Hieronder een screenshot van de tweet.
[ Voor 15% gewijzigd door RobinNL op 17-02-2021 13:50 ]
GDDR6(x) wordt veel warmer dan GDDR5 geheugen. Dat zie je ook nu met aftermarket koeling zoals bijv. de Morpheus Core II. Deze levert geheugen koelblokjes mee die eigenlijk gewoon niet voldoende zijn.RobinNL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 18:13:
Igor heeft de nieuwe feature van HWiNFO getest, waar de software de temperatuur van de heetste sensor kan lezen. Het GDDR6X geheugen van een RTX 3090 heeft in de test een temperatuur bereikt van 108 graden Celsius.
[Afbeelding]
Mijn 5700 XT kon ik prima koelen met een fanspeed van 500 RPM (2x Noctua fans erop), maar het geheugen werd dan te warm en ik was verplicht om op 1300+ RPM te gaan draaien om het geheugen onder de 85 graden te houden. Nu zijn Noctua fans dan nog steeds stil maar het is wel zonde gezien het geruisloos kon zei het voor het geheugen.
Met GDDR6x zal dat alleen maar moeilijker zijn om daar een aftermarket koelblok op te gooien.
De hoge GDDR6X temperaturen zijn waarschijnlijk ook een van de redenen waarom er 19,5Gb snelheid aangehouden wordt door Nvidia ipv de 21Gb spec. En zelfs met goede koeling is er een vrij hoge interne delta T ondanks 'maar' een paar Watt per geheugenmodule. Dit moet wel op een heel kleine schaal afgevoerd moet worden zoals Igor labs al eens aangaf.DaniëlWW2 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:03:
[...]
Ja en dit was eigenlijk al maanden bekend dat GA102 FE modellen, vrij makkelijk over die 95 graden gaan voor sommige VRAM chips. Er zal wel een uitzonderingspositie zijn bedwongen, maar dit is verre van ideaal.
Ook met tweezijdige waterkoeling op de 3090 wordt de Vram junction temp nog 60 tot 78°C met gamen/minen op 21,5Gb. Dat is met max 44°C backplate temp. VRM van het geheugen verwerkt dan tussen 115W en 185Watt.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Blijkbaar hebben ze dat zelf ook door, want de tweet is alweer verwijderd!RobinNL schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:39:
Ik weet niet hoe deze tweet bij jullie valt, maar bij mij in ieder geval niet goed. Als bedrijf die een eigen videokaarten lijn heeft ga je toch niet zomaar mining promoten, zeker als je kijkt hoe de voorraden erbij liggen?
Niet dat ik Zotac op m'n lijstje had staan voor een volgende videokaart, maar een videokaart van Zotac gaat er zeker niet meer komen in de toekomst.
[Twitter]
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
Waarschijnlijk is de schade al gedaan en de tweet ergens gearchiveerdSgtStrider schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:14:
[...]
Blijkbaar hebben ze dat zelf ook door, want de tweet is alweer verwijderd!
Kijk maar naar de andere tweets van vandaagSp3ci3s8472 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:56:
[...]
Waarschijnlijk is de schade al gedaan en de tweet ergens gearchiveerd. Plus heeft het internet in bepaalde gevallen een goed geheugen.
Over een paar dagen zal het vast wel weer normaal zijn.
Ik vind het een prima idee om meer low end GPU's uit te brengen. Een respin van de 1050Ti met sneller geheugen en hogere clocks, waarom niet?Amos_x schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:05:
Toevallig luisterde ik vandaag naar de laatste WAN show (LTT) en hij had het ook min of meer over dit onderwerp.
Er zijn geruchten dat Nvidia lijnen zou opstarten om terug 1050ti chips te maken.kleinere chips, oudere processen, grote wafers -> veel chips. Zodoende kunnen ze in deze markt nog eens 3 a 4 jaar terug in de tijd gaan, en nog eens dik langs te kassa passeren met nieuwe batches 1050ti's.
Op zich geen slecht idee, want dit voldoet echt wel voor de meeste gamers (tweakers publiek niet te na gesproken). Ik vermoed dat de meesten bij een nieuwe pc liever nieuwe hardware kopen, ipv vermoeide en uitgeputte tweedehandsjes. Maar er is zelfs nieuw weinig meer te krijgen in de 1050/1060/1650/1660 performance range.
Horden gamers op steam zitten op 1050 en 1060 specs, en die zitten daar blijkbaar comfortabel, aangezien dat aandeel nauwelijks verandert. (wegens schaarste, maar waarschijnlijk ook omdat meer niet nodig is)
Dus voor wie al dat 30x0 geweld niet nodig heeft, en ook geen 600 euro tot 1200 wil betalen om een beetje vlot te gamen op pc (1080/60fps) is er nu zelfs helemaal GEEN optie meer. Dit is echt super uitzonderlijk vermoed ik (al heb ik de laatste 5-10 jaar de hardware markt met weinig aandacht gevolgd, enkel bij het samenstellen van eenvoudige game pc's). Dus ipv de low end wat aan te zuiveren, zijn blijkbaar alle fabs vol omgeschakeld op 30x0 productie, die meteen als een druppel op een hete plaat verdwijnen in de handen van crypto miners wegens super veel performance.
Een ander voordeel van een 1050ti revival (en eventueel een derde speler zoals intel met Xe dGPUs) is dat dit soort performance nauwelijks meer van belang is voor miners. Ik ken er vrij weinig van, maar ik kan mij inbeelden dat geen enkele miner zit te wachten op de performance envelope van een 1060 equivalent kaart. Deze kaarten zouden dus rechtstreeks naar gamers kunnen gaan die nu hun eerste game pc samenstellen.
Die hele RTX had ook mogen weggelaten worden op 2060/2070 en 2060 kaarten, die nauwelijks sterk genoeg zijn op die RTX effecten helemaal open te draaien. RTX nodes zijn waarschijnlijk duur, nemen plaats in op de kaart, en maken alles nodeloos complex en duur, voor heel erg weinig 'return' imo. Tot op zekere hoogte zou de 2060 en 3060 klasse best als GTX opgeleverd worden, zonder RTX.
DLSS zie ik wel zeer veel potentie is, zeker met wat het kan doen om zware games op lagere render resoluties te draaien, met zeer acceptabele prestaties. Dus des te meer nuttig op een 2060/3060.
Ach, we zien wel waar het eindigt. Ik had graag een 2de game pc'tje samengesteld, maar ik kan blijkbaar beter gewoon een left over 1050ti laptop opsnorren, denk ik.
Waarom hebben we uberhaubt geen cut-down TU117 of low end TU116?
Precies eerste reactie de verwijderde tweetRobinNL schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 16:17:
[...]
Kijk maar naar de andere tweets van vandaagZoals deze https://twitter.com/ZOTAC_USA/status/1361691984356904960
Over een paar dagen zal het vast wel weer normaal zijn.
Die 95° C is de TC, de case temperature, ofwel de temperatuur gemeten aan de buitenkant. Aan de binnenkant mogen de chips warmer worden. Zie deze Micron .pdf voor toelichting. Daarin staan ook de TJ max, maximale junction temperatures, voor o.a. GDDR6 (100° C).AtlAntA schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:35:
[...]
Zie ik nou goed op de website dat 95c eigenlijk de max safe temp is?
De TJ max voor GDDR6X is onbekend, waarschijnlijk 110° C.
https://www.micron.com/-/...m/tn0008_thermal_apps.pdf
Hoe dan ook, het GDDR6X op de RTX 3080/3090 zit al snel op de TJ max-grens. Die van mij komt niet boven de 104° C, maar daarvoor moeten de fans wel erg luidruchtig worden.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Tja, wat moet je er van zeggen. Kaarten zonder videouitgang zijn nog steeds niet interessant voor herverkoop en blijkbaar kunnen er nog altijd grote hoeveelheden opgekocht worden door mining farms. Het zijn echt niet de gamers met een enkele prijzige videokaart die af en toe een miner aanslingeren om weer wat geld terug te verdienen met wat verwarming er bij. Nvidia en AMD zeggen ook geen nee want die verdienen grof geld aan kaarten die efficient kunnen minen. Dit bericht gaat dan ook niet helpen denk ik.
Ik weet ook niet hoe het afgelopen is met de claim van investeerders dat Nvidia vermoedelijk een deel van de omzet wilde verdoezelen die ze uit miningverkoop heeft weten te halen.
Het wordt gewoon tijd voor ETH 2.0, EIP1559 met proof of stake. Dan zijn we af van het minen met Ethereum maar er zijn genoeg partijen die daar nog niet zo happig op zijn. Wie weet komt de implementatie pas volgend jaar of nog later.
Hashrate/powerdraw verhouding van de 'cryptokaarten' is overigens ook ver van interessant als alternatief. Er zijn genoeg bestaande kaarten die <2.4W/MH kunnen doen.
[ Voor 5% gewijzigd door M-spec op 18-02-2021 17:58 ]
https://videocardz.com/ne...educed-hashrate-in-action
Heeft een gpu zoals die van nvidia ook een soort van microcode zoals cpu's dat hebben? Heel misschien kan (if true) het daarin ook worden gelimiteerd?
We moeten zo snel mogelijk af van het minen van munten en overstappen naar een proof of stake. Dan hebben we deze onzin niet meer. Ik blijf voorstander om ook de andere kaarten deze beperking mee te geven via de BIOS en het flashen moeilijk te maken. Hoe meer moeite die miners moeten doen, hoe beter.
Eens met proof of stake maar ik ben geen voorstander van hypocriete beperkingen. Dat is met de bloemetjes bezig zijn en de wortels vergeten: ik ga er vanuit dat Nvidia en AMD nog steeds grote aantallen aan mining farms willen blijven verkopen. En die worden vast niet voorzien van beperkingen. Het zou me niet eens verbazen als een volgende generatie kaarten een nog bredere geheugenbus krijgt en nog veel sneller wordt.Flying schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:40:
Als de hashrate beperking inderdaad in de BIOS zit, zie ik niet in waarom dit niet toegepast zou kunnen worden op de andere kaarten. Het verleden toonde ons dat het vaak mogelijk was om een lagere reeks te flashen naar een hogere reeks, maar ook dat het soms niet mogelijk was om te flashen. Zoiets kun je uiteraard altijd omzeilen, maar het is maar hoeveel moeite zo'n miner wil gaan doen om alle kaarten te flashen.
We moeten zo snel mogelijk af van het minen van munten en overstappen naar een proof of stake. Dan hebben we deze onzin niet meer. Ik blijf voorstander om ook de andere kaarten deze beperking mee te geven via de BIOS en het flashen moeilijk te maken. Hoe meer moeite die miners moeten doen, hoe beter.
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.