• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Zolang er een tekort aan kaarten is zullen die miners nog steeds proberen alles op te kopen. Die lui draaien er denk ik verder er hun hand niet voor om om aangepaste biossen te maken die alle beperkingen omzeilen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44
M-spec schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:57:
[...]

Eens met proof of stake maar ik ben geen voorstander van hypocriete beperkingen. Dat is met de bloemetjes bezig zijn en de wortels vergeten: ik ga er vanuit dat Nvidia en AMD nog steeds grote aantallen aan mining farms willen blijven verkopen. En die worden vast niet voorzien van beperkingen. Het zou me niet eens verbazen als een volgende generatie kaarten een nog bredere geheugenbus krijgt en nog veel sneller wordt.

Legt het heel goed uit. Dit is dus alles behalve een liefdadigheids actie van Nvidia.
  • Mensen die een dure kaart kopen om ermee te gamen en eventueel te bekostigen kunnen dat minder goed door de halve hash rate. Ze raken vooral de leken hiermee die geen eigen bios kunnen flashen.
  • Er is geen herverkoop meer van kaarten omdat er geen video uitgang op zit. Wat betekent dat ze niet meer goedkoop door gamers kunnen worden gekocht.
  • Tekorten blijven; er zijn nog steeds even veel chips nodig om miners te voorzien.
  • Als gevolg van punt 2 en 3; Slecht voor het millieu omdat je afval creert naast dat mininig al niet bijster goed is voor het millieu.
Alleen als je een moederbord hebt met een video uitgang dan kan je nog gebruik maken van zo'n mining kaart.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-02 09:01
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:54:
[...]

[YouTube: Nvidia Fools PC Gamers Again: CMP GPU & Anti-Mining Drivers Analysis]

Legt het heel goed uit. Dit is dus alles behalve een liefdadigheids actie van Nvidia.

Alleen als je een moederbord hebt met een video uitgang dan kan je nog gebruik maken van zo'n mining kaart.
Hold the press, een negatieve video richting Nvidia van Moore's law, de meneer met zijn "fictieve" bronnen in de industrie.... dat gebeurd nou nooit :z
Hij mag onderhand wel een een alu hoedje gaan kopen ipv een muts, want hij is echt teveel complot aan het denken. Deze man verdient geen enkel podium en credit. Hij lult alleen maar alle door iedereen te krijgen info aan elkaar vast en maakt er een zogenaamd onderbouwd verhaal van. Feit dat hij de ballen had om te claimen dat de 6800 launch significant beter beschikbaar was ten opzichte van 3080/3070 serie maakte hem echt compleet belachelijk. Tot vandaag blijft hij overtuigd dat de 6800 serie velen malen beter te krijgen was bij release :+

Mijn tip, loop met een grote boog om zijn content heen als je waarheid zoekt. Wil je een dosis Nvidia/Intel bashing voor de fun, be my guest.
• Mensen die een dure kaart kopen om ermee te gamen en eventueel te bekostigen kunnen dat minder goed door de halve hash rate. Ze raken vooral de leken hiermee die geen eigen bios kunnen flashen.
Hier zou geen enkele gamer medelijden mee moeten hebben. Een deel van het minen dat het juist interessant maakt is de herverkoop van die gpu's als de koerswaarde weer een in elkaar stort. Dat wil je eigenlijk niet, want het risico is daarmee heel laag voor een miner. Het is niet Nvidia die de markt kraakt, maar de knakkers die de markt leegkopen en dan na de winst de hardware doorverkopen om de inleg er ook nog uit te halen als de schaarste nog niet is opgedroogd. Miners (niet wij of Nvidia) profiteren dus dubbel door de schaarste aan te vullen met door hen gecreëerde tekorten weer te vullen op de tweedehands markt.
• Tekorten blijven; er zijn nog steeds even veel chips nodig om miners te voorzien.
• Als gevolg van punt 2 en 3; Slecht voor het millieu omdat je afval creert naast dat mininig al niet bijster goed is voor het millieu.
Het artikel op de frontpage zegt eigenlijk al wat Nvidia hier doet:
Volgens Nvidia worden hiervoor gpu's gebruikt die 'niet de benodigde specificaties' voor een GeForce-gpu halen. Het zou kunnen gaan om gpu's die geen hoge kloksnelheden halen.

Kortom, deze chips halen (volgens Nvidia althans) niet de specs van de producten die wij willen kopen. Ze gebruiken dus de niet volwaardige producten. Dat veegt de helft van het verhaal op het kanaal van Moore's klaw alweer van tafel.
Enige hoe Nvidia profiteert is door chips die niet goed genoeg zijn alsnog te verkopen als wat anders. Nou lekker boeiend zeg.

Nu kan ik wel gaan speculeren dat dit een leugen is, maar de prijs zal dan ongetwijfeld gunstiger zijn voor een miner dan een full blown aftermarket 3080/3070/3060 kaart met alle poespas erop. Door retail producten via de driver kreupel te maken voor mining en de CMP producten te strippen van oa videoutput, voorkomt Nvidia dat er een run komt van gamers die denken ze handig te kunnen flashen naar gamingkaart en houden ze hopelijk de miners weg bij onze producten.

Lost dit alles op, nee zeker niet. Elke move die Nvidia/AMD kan maken om het minder aantrekkelijk te maken is wat mij betreft welkom. Laat dit dan de eerste stap zijn richting een leverbare/betaalbare toekomst :)

• Sp3ci3s8472
sjekneck schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:41:
[...]

Hold the press, een negatieve video richting Nvidia van Moore's law, de meneer met zijn "fictieve" bronnen in de industrie.... dat gebeurd nou nooit :z
Hij mag onderhand wel een een alu hoedje gaan kopen ipv een muts, want hij is echt teveel complot aan het denken. Deze man verdient geen enkel podium en credit. Hij lult alleen maar alle door iedereen te krijgen info aan elkaar vast en maakt er een zogenaamd onderbouwd verhaal van. Feit dat hij de ballen had om te claimen dat de 6800 launch significant beter beschikbaar was ten opzichte van 3080/3070 serie maakte hem echt compleet belachelijk. Tot vandaag blijft hij overtuigd dat de 6800 serie velen malen beter te krijgen was bij release :+

Mijn tip, loop met een grote boog om zijn content heen als je waarheid zoekt. Wil je een dosis Nvidia/Intel bashing voor de fun, be my guest.
Om zijn punten daarmee gelijk naar je naast te leggen is natuurlijk wel overdreven. Voor leaks kijk ik het ondertussen niet echt meer.
Hier zou geen enkele gamer medelijden mee moeten hebben. Een deel van het minen dat het juist interessant maakt is de herverkoop van die gpu's als de koerswaarde weer een in elkaar stort. Dat wil je eigenlijk niet, want het risico is daarmee heel laag voor een miner. Het is niet Nvidia die de markt kraakt, maar de knakkers die de markt leegkopen en dan na de winst de hardware doorverkopen om de inleg er ook nog uit te halen als de schaarste nog niet is opgedroogd. Miners (niet wij of Nvidia) profiteren dus dubbel door de schaarste aan te vullen met door hen gecreëerde tekorten weer te vullen op de tweedehands markt.
Dat is een goed punt (net zoals het punt wat je maakt met CMP kaarten); aan de andere kant is het wel zo dat doordat er zoveel kaarten ineens de markt op komen dat ze er niet veel op verdienen. Je kon blijkbaar een GTX 1070 voor rond de 100-150 euro scoren tweedehands. Daar kocht nu je pas net een RX 570 voor die eerder te vergelijken is met de GTX 1060 3GB. Ik had best een GTX 1070 voor die prijs willen hebben.
Het artikel op de frontpage zegt eigenlijk al wat Nvidia hier doet:
Volgens Nvidia worden hiervoor gpu's gebruikt die 'niet de benodigde specificaties' voor een GeForce-gpu halen. Het zou kunnen gaan om gpu's die geen hoge kloksnelheden halen.

Kortom, deze chips halen (volgens Nvidia althans) niet de specs van de producten die wij willen kopen. Ze gebruiken dus de niet volwaardige producten. Dat veegt de helft van het verhaal op het kanaal van Moore's klaw alweer van tafel.
Enige hoe Nvidia profiteert is door chips die niet goed genoeg zijn alsnog te verkopen als wat anders. Nou lekker boeiend zeg.
Volgens Nvidia :+. Dat zegt voor mij al genoeg. Je kan ze met deze krappe markt prima als nog lagere kaarten plaatsen en alles verkopen. Zelf vind ik dit dus een non-argument.
Misschien ben ik een pessimist als het op Nvidia aankomt.

Volgens Nvidia gaf HardwareUnboxed ook niet genoeg aandacht aan RT. Volgens Nvidia was het GPP ook nodig. De NDA die ze er probeerde door te drukken was ook nodig.
Al met al vind Nvidia wel vaker iets, of ze gelijk hebben is een tweede.

Originele bron vd NDA is HardOCP maar dat artikel bestaat niet meer en ik kon hem niet in de wayback machine terugvinden.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

NVIDIA GeForce RTX 3060 Anti-Mining Feature Goes Beyond Driver Version, Could Expand to More SKUs

"According to Mr. Del Rizzo: "It's not just a driver thing. There is a secure handshake between the driver, the RTX 3060 silicon, and the BIOS (firmware) that prevents removal of the hash rate limiter." This means that essentially, NVIDIA can find any way to cripple the mining hash rate even if you didn't update your driver version.

At the same time, according to Kopite7Kimi, we are possibly expecting to see NVIDIA relaunch its existing SKUs under a different ID, which would feature a built-in anti-crypto mining algorithm. What the company does remains to be seen."

[ Voor 83% gewijzigd door Help!!!! op 19-02-2021 16:07 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Sp3ci3s8472
Help!!!! schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:06:
NVIDIA GeForce RTX 3060 Anti-Mining Feature Goes Beyond Driver Version, Could Expand to More SKUs

"According to Mr. Del Rizzo: "It's not just a driver thing. There is a secure handshake between the driver, the RTX 3060 silicon, and the BIOS (firmware) that prevents removal of the hash rate limiter." This means that essentially, NVIDIA can find any way to cripple the mining hash rate even if you didn't update your driver version.

At the same time, according to Kopite7Kimi, we are possibly expecting to see NVIDIA relaunch its existing SKUs under a different ID, which would feature a built-in anti-crypto mining algorithm. What the company does remains to be seen."
Een van de eerste comments roept DRM. Ik zou het niet eens zo raar vinden dat ze ineens een bedrag per maand gaan vragen voor speciale features op je kaart via de drivers.
Auto bedrijven gaan die kant op.... dus ja.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-01 20:07
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:11:
[...]
Een van de eerste comments roept DRM. Ik zou het niet eens zo raar vinden dat ze ineens een bedrag per maand gaan vragen voor speciale features op je kaart via de drivers.
Auto bedrijven gaan die kant op.... dus ja.
Ja, en dan een verplichte continue internetconnectie zodat ze realtime kunnen kijken of je geen gehackte drivers gebruikt :X.

Of een abonnementsmodel voor bepaalde features.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• sjekneck
  • Laatst online: 02-02 09:01
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:04:
[...]

Om zijn punten daarmee gelijk naar je naast te leggen is natuurlijk wel overdreven. Voor leaks kijk ik het ondertussen niet echt meer.
Hij liegt en bedriegt zijn kijkers met droge ogen, daar is niks goed over te zeggen. Betrouwbare bronnen buiten de speculaties die jij en ik ook kunnen vinden heeft hij niet. Het is een amateur met een internetverbinding, yt kanaal + een grote bek, meer niet.
Dat is een goed punt (net zoals het punt wat je maakt met CMP kaarten); aan de andere kant is het wel zo dat doordat er zoveel kaarten ineens de markt op komen dat ze er niet veel op verdienen. Je kon blijkbaar een GTX 1070 voor rond de 100-150 euro scoren tweedehands. Daar kocht nu je pas net een RX 570 voor die eerder te vergelijken is met de GTX 1060 3GB. Ik had best een GTX 1070 voor die prijs willen hebben.
Die goedkope kaarten met veel slijtage later, zijn wel de te dure nieuwe kaarten nu die nog wel te krijgen zijn. Een deel betaald eigenlijk premium voor de spekkopers later. Uiteindelijk betaald de gamer de prijs en dat is juist zo oneerlijk aan de gang van zaken. Alleen miners winnen en die wil je juist weg hebben.
Volgens Nvidia :+. Dat zegt voor mij al genoeg. Je kan ze met deze krappe markt prima als nog lagere kaarten plaatsen en alles verkopen. Zelf vind ik dit dus een non-argument.
Misschien ben ik een pessimist als het op Nvidia aankomt.
Ja en daar stopt het dus om door te kunnen praten op een normale manier. Als je echt niks gelooft van Nvidia, dan zit je dus precies goed bij het kanalen zoals Moore's law ;)

• Sp3ci3s8472
Die goedkope kaarten met veel slijtage later, zijn wel de te dure nieuwe kaarten nu die nog wel te krijgen zijn. Een deel betaald eigenlijk premium voor de spekkopers later. Uiteindelijk betaald de gamer de prijs en dat is juist zo oneerlijk aan de gang van zaken. Alleen miners winnen en die wil je juist weg hebben.
Ik heb een RX 470 en een RX 570 mining card. Nog geen problemen mee gehad, de ene zit in mijn media pc de ander is mijn backup kaart. Degene in mijn media pc heeft andere koeling omdat hij haast passief moest gezien de grote van de kast (de originele koeling doet het nog prima, maar dat komt misschien ook omdat het een MSI kaart was).
Ja en daar stopt het dus om door te kunnen praten op een normale manier. Als je echt niks gelooft van Nvidia, dan zit je dus precies goed bij het kanalen zoals Moore's law ;)
Ik zeg niet dat je niks van Nvidia moet geloven, ik geloof het niet direct blind zonder zelf wat onderzoek te doen en discussies met bijvoorbeeld jou aan te gaan. Want je maakt gewoon goede punten.
Mijn manier van discusieren is vaak wat overtrokken standpunten maken zodat er juist een discussie komt, het wil niet zeggen dat ik geen andere standpunten wil overwegen :P.
Zolang iemand het maar goed kan beargumenteren of met bronnen komt mag het wat mij betreft allemaal. Dat zorgt er dus ook voor dat als MLID iets kan beargumenteren dat ik het gewoon overweeg.

Daarnaast moet je ook ondertussen weten dat ik als ik dingen niet zeker weet dat er ook vaak duidelijk bijzeg en ook als iets mijn mening is. Als ik het als feit zie dan plaats ik er 9 van de 10 keer een bron bij.
Ik heb een hekel er aan als mensen met een grote mond iets zeggen wat niet bewezen is :P.

Vrijmibo dus met een biertje op geschreven :+.

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05:00
alexbl69 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:23:
[...]

Ja, en dan een verplichte continue internetconnectie zodat ze realtime kunnen kijken of je geen gehackte drivers gebruikt :X.

Of een abonnementsmodel voor bepaalde features.
Zoiets hebben ze al voor hun server/enterprise materiaal. Bepaalde functies zitten al verstopt achter licenties en dergelijke. Dus ze weten hoe het moet. ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Nvidia's RTX-kaarten hebben ook hotspot temperatuursensoren die je kunt gebruiken:
https://nl.hardware.info/...ren-die-je-kunt-gebruiken

• Sp3ci3s8472
choogen schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:27:
Nvidia's RTX-kaarten hebben ook hotspot temperatuursensoren die je kunt gebruiken:
https://nl.hardware.info/...ren-die-je-kunt-gebruiken
Interessant!

Ik kan het fout hebben maar het volgende is weer een aanname:
De geteste GeForce RTX 3090 heeft een veel lager verschil tussen de hotspottemperatuur en de gemiddelde temperatuur dan de MSI RX 6800 XT Gaming X Trio, wat betekent dat de warmte beter verdeeld wordt voor dit specifieke model. De RTX 3090 had een verschil tussen de gpu- en hotspottemperatuur van 11 tot 14 graden Celsius, terwijl de custom RX 6800 XT van MSI een verschil zag van 12 tot 20 graden Celsius.
Ze vergelijken hier dus twee totaal verschillende chips en concluderen dat het Nvidia model beter de warmte verdeelt. Hoe kan je die stelling maken, voor hetzelfde geld hebben AMD gpus altijd een grotere delta en was de MSI kaart juist een met een hele kleine delta.
Het is net zo goed mogelijk dat Nvidia vaak nog kleinere delta's heeft en dat dit model heel goed presteerd is dan gigantische onzin. Zeker met een sample size van 1.

Soms.... kunnen ze beter gewoon niks extra's opschrijven.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Om dat hele "CMP" verhaal maar eens samen te vatten. Tja, kon het niet beter zeggen.

Het gaat namelijk niks helpen. Ze gaan gewoon proberen om de GeForce modellen te vergrendelen met een driver en de chips voor CMP komen van diezelfde productiecapaciteit. Er gaat alleen zoveel geld rond in crypto, dat er echt wel de middelen zullen zijn om dit proberen te kraken. Het is ook niet alsof dit nu onmogelijk is. Immers werden de "vergrendelde" drivers voor Nvidia hun totaal niet zelf bedachte Pascal cryptomining videokaarten, niet aangepast zodat je toch video out kon krijgen via een videoport op je moederbord. Het helpt ook niks omdat alles boven de RTX3060, toch niet vergrendeld kan worden.

Dit is niks meer dan een cynische cash grap en een poging om cryptokaarten van de tweedehands markt te houden als de boel weer crashed, zodat mensen de volgende generatie wel kopen en niet een goedkope mining kaart kopen. Dat gebeurde immers massaal met Turing. Secondair is dit nog meer zinloze milieuvervuiling als die "CMP's" ergens op een stort terecht komen als het niet meer rendabel is. Als Nvidia echt gaf om gaming, tja dan zouden ze wel hun extreme grip op de productieketen gebruiken om verkoop aan miners te verbieden. Doen ze niet, nee ze gaan nu partijen chips apart houden voor miners en waarschijnlijk meer vragen omdat het "CMP's" zijn. Daarnaast zullen ook alle normale chips ook in die handen vallen zodra er een driver gekraakt is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Koldur
  • Laatst online: 18:46
DaniëlWW2 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:54:
Om dat hele "CMP" verhaal maar eens samen te vatten. Tja, kon het niet beter zeggen.
[YouTube: NVIDIA pretends to care about gamers.]

Het gaat namelijk niks helpen. Ze gaan gewoon proberen om de GeForce modellen te vergrendelen met een driver en de chips voor CMP komen van diezelfde productiecapaciteit. Er gaat alleen zoveel geld rond in crypto, dat er echt wel de middelen zullen zijn om dit proberen te kraken. Het is ook niet alsof dit nu onmogelijk is. Immers werden de "vergrendelde" drivers voor Nvidia hun totaal niet zelf bedachte Pascal cryptomining videokaarten, niet aangepast zodat je toch video out kon krijgen via een videoport op je moederbord. Het helpt ook niks omdat alles boven de RTX3060, toch niet vergrendeld kan worden.

Dit is niks meer dan een cynische cash grap en een poging om cryptokaarten van de tweedehands markt te houden als de boel weer crashed, zodat mensen de volgende generatie wel kopen en niet een goedkope mining kaart kopen. Dat gebeurde immers massaal met Turing. Secondair is dit nog meer zinloze milieuvervuiling als die "CMP's" ergens op een stort terecht komen als het niet meer rendabel is. Als Nvidia echt gaf om gaming, tja dan zouden ze wel hun extreme grip op de productieketen gebruiken om verkoop aan miners te verbieden. Doen ze niet, nee ze gaan nu partijen chips apart houden voor miners en waarschijnlijk meer vragen omdat het "CMP's" zijn. Daarnaast zullen ook alle normale chips ook in die handen vallen zodra er een driver gekraakt is.
Niet dat ik zeker weet dat ze het wel goed hebben geregeld; je weet dat het niet alleen driver niveau is? BIOS is er ook op aangepast (eventueel ook hackable, maar stuk lastiger).

Je weet ook dat de chips op de CMP kaarten, afgekeurde chips zijn en dus niet de normale productie zullen beïnvloeden? https://www.pcgamer.com/n...-rtx-3060-half-hash-rate/

Ik denk dat we af moeten wachten wat het doet. Het kan beide kanten opgaan, maar om nu met onvolledige informatie al conclusies te gaan trekken is niet handig. Gebeurt tegenwoordig veel te veel.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Koldur schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:06:
[...]

Niet dat ik zeker weet dat ze het wel goed hebben geregeld; je weet dat het niet alleen driver niveau is? BIOS is er ook op aangepast (eventueel ook hackable, maar stuk lastiger).

Je weet ook dat de chips op de CMP kaarten, afgekeurde chips zijn en dus niet de normale productie zullen beïnvloeden? https://www.pcgamer.com/n...ard-availability-geforce/

Ik denk dat we af moeten wachten wat het doet. Het kan beide kanten opgaan, maar om nu met onvolledige informatie al conclusies te gaan trekken is niet handig. Gebeurt tegenwoordig veel te veel.
Dit kan Nvidia wel zeggen, maar klopt het ook wat Nvidia zegt? Dat van afgekeurde chips is bijvoorbeeld al onzin. Dergelijke chips met een lager geconfigureerd TDP, gaan normaal gesproken naar laptops en worden helemaal niet weggegooid. Verder heeft Nvidia OEM contracten met laptopproducenten en die zullen in de regel al voorgaan. Ook hebben de AIB's een minimaal volume nodig om hun fabrieken draaiende te houden. Reken er gerust op dat elke CMP uit de desktop GeForce productie komt en geproduceerd zal worden aan een parallelle fabricagelijn in dezelfde fabrieken als de GeForce modellen. Ze kunnen niet ergens anders vandaan komen.

Verder denk ik dat je dat artikel zelf nog eens goed moet lezen. De auteur geloofd er zelf namelijk ook niet in. ;)

Oh en je link is ook stuk. :P
https://www.pcgamer.com/n...-rtx-3060-half-hash-rate/

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 22-02-2021 16:19 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Koldur
DaniëlWW2 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Dit kan Nvidia wel zeggen, maar klopt het ook wat Nvidia zegt? Dat van afgekeurde chips is bijvoorbeeld al onzin. Dergelijke chips met een lager geconfigureerd TDP, gaan normaal gesproken naar laptops en worden helemaal niet weggegooid. Verder heeft Nvidia OEM contracten met laptopproducenten en die zullen in de regel al voorgaan. Ook hebben de AIB's een minimaal volume nodig om hun fabrieken draaiende te houden. Reken er gerust op dat elke CMP uit de desktop GeForce productie komt en geproduceerd zal worden aan een parallelle fabricagelijn in dezelfde fabrieken als de GeForce modellen. Ze kunnen niet ergens anders vandaan komen.

Verder denk ik dat je dat artikel zelf nog eens goed moet lezen. De auteur geloofd er zelf namelijk ook niet in. ;)

Oh en je link is ook stuk. :P
https://www.pcgamer.com/n...-rtx-3060-half-hash-rate/
Leuk dat niemand erin gelooft, maar dit zijn wel de feiten zoals ze gebracht worden. Dit is dus precies waar ik het over heb, er wordt maar geroepen zonder bewijs. Er is ook nog geen bewijs ervoor, logisch, want dat moet nog komen.

Het punt van de chips en mining zit er vooral in dat zelfs met teveel defecte cores e.d. deze chips wel voor CMPs ingezet zouden kunnen worden. Voor mining heb je helemaal niet zoveel cores nodig, het geheugen is waar het om draait (waar dan ook een vermeend tekort aan is, dus dat lost het in ieder geval zeker niet op).

Of dit waar is weet ik niet, maar als dit gesteld wordt vanuit de fabrikant mag je er enige waarde aan hechten. Als hierover gelogen wordt, heeft dit buiten reputatie schade ook juridische gevolgen.
Je mag als bedrijf niet zomaar liegen over deze zaken. Boetes e.d. hiervoor zijn niet mals. Dus om dit zomaar te ontkrachten is nogal een subjectief geroep.

Objectiviteit is ver te zoeken de laatste tijd. Niet puur aan jou gericht, maar in dit bericht ga je aan alle objectiviteit voorbij. Om even jouw opmerking om te draaien: "Dit kan jij nu wel zeggen, maar weten wij of dit waar is?" En daarna kom je met een statement dat het onzin is, zonder onderbouwing.

Ik zeg echt niet dat Nvidia heilig is of dat ik denk dat dit het probleem gaat oplossen, maar hoop dat met velen wel. Laten we eerst eens kijken wat dit gaat doen voordat er ongefundeerd beweringen in de prullenbak worden gegooid.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het moet toch geproduceerd worden, dat is een gegeven en het lijkt me ook onzin dat verkoop van miningkaarten geen invloed zal hebben op de verkoop van gamingkaarten. Het enige wat ik me eventueel bij 'afgekeurde chips' kan voorstelling is een te slechte bin die verder wel volledig functioneert. Een hogere core clock dan 1000-1200MHz is namelijk niet nodig afhankelijk van het geheugen type en snelheid, alles er boven is verloren energie en efficiëntie. Liefst wel weer bij een zo laag mogelijke spanning maar goed.
AMD doet het welliswaar nog zonder marketing van kunstmatige beperkingen zo ver ik weet. Het enige 'voordeel' is dat AMD met de huidige generatie al niet verder is gegaan dan een 256-bits geheugenbus. En toch gaan de prijzen van een 6900XT, al helemaal een watergekoelde waar ik vorig jaar nog op wachtte, ook sky high. Ik gokte destijds op 1250 Euro met een waterkoeler maar er was verder nog niks bekend over AIB's. Uiteindelijk 1600 neergelegd voor de 3090. Als ik nu weer kijk.. 2100/2200, pff. Een laatste prijsverhoging lag op iets van 5% voor inkoop volgens mij dus de rest is ook allemaal marge bij de verkooppunten lijkt het.

Ik weet alleen niet hoe lang het gaat duren en op welke schaal er kaarten gaan uitvallen dankzij mining. Toms Hardware gaf eerder al aan dat hoge geheugentemps van 100+°C de levensduur behoorlijk kan inkorten en gamen doe je over het algemeen niet 24/7. Maar hoe lang precies.. zeg het maar.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:00
Zal de 3060 12gb morgen weer om 15:00 released worden en "te koop" (verkrijgbaar ;)) zijn?

• choogen
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Analisten: "Chiptekorten houden nog tot ver in 2022 aan"
https://nl.hardware.info/...n-nog-tot-ver-in-2022-aan
https://www.tomshardware.com/news/chip-shortages-to-persist

[ Voor 16% gewijzigd door choogen op 24-02-2021 10:32 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ihkv mining, fwiw:

De prestaties van een ‘versleten’ mining gpu

[ Voor 22% gewijzigd door Help!!!! op 24-02-2021 13:15 ]

PC Specs

• AtlAntA
Ik heb dat ook gehad met een 1070ti. Ook nogal wiedes natuurlijk omdat de koelpasta na een lange tijd 'werken' niet meer goed is. Even wat nieuwe pasta erop en de kaart draait weer als nieuw. Ik heb de kaart meer dan een jaar geleden in een andere gaming PC gezet en die draait nu nog steeds hartstikke goed.

Ik wil niet zeggen dat een GPU niet kan slijten door mining maar als dat gebeurt dan is het minen gewoon verkeerd gedaan. 1 van de eerste dingen die je doet is het power limit naar beneden schroeven om te besparen op het stroomverbruik. Het geheugen zal misschien wel iets degraderen omdat je over het algmeen het geheugen juist overklokt.

Al met al is dat 'onderzoek' lekker clickbaity omdat iedereen (incluis mij) zich dood ergert aan de huidige non-verkrijgbaarheid van de GPU's en dit soort artikels/video's gooien alleen maar meer olie op het vuur zonder daadwerkelijk onderzoek te doen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:13
Ben niet heel erg onder de indruk van deze test. Heel professioneel lijkt het niet te zijn. Geen enkele verantwoording over de test condities, maar ook de gebruikscondities bij het minen. Een kaart die ongetuned gebruikt is voor mining in bijv. een slecht geventileerde ruimte zal verwacht ik hele andere andere resultaten geven dan een getunede (lees correct undervolte) miningkaart die gebruikt is in een datacenter achtige omgeving met goede koeling.

Maar ook mis is bijvoorbeeld een gelijke kaart waarop 1,5 jaar flink gegamed is en wat dan de verhoudingen zijn.

En wat doet de kaart na bijvoorbeeld een repaste, i.e. is het echt slijtage van de chip of spelen er andere factoren.

Opzich natuurlijk zeer leuk om te testen, maar deze test lijkt wel zo slecht / ondoordacht uitgevoerd te zijn dat er geen conclusie uit te trekken valt helaas.
DaniëlWW2 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Dat het grotendeels marketingspin is wist iedereen natuurlijk direct, neemt niet weg dat juist stukje over het afgekeurde chips wel deels kan kloppen. Juist kaarten met defecten in de chipdelen die je voor een Geforce kaart niet nodig hebt kunnen mogelijk wel als Crypto kaart ingezet worden. Echter als de yields ook maar enigzins op niveau zijn kunnen dat nooit veel kaarten zijn. Dan krijg je meer het Ryzen 3300X idee, 1 batch en daarna is de koek eigenlijk wel op omdat er gewoon niet meer defecte dies lijken te zijn.

En dan moet je alsnog de keuze gaan maken, "Geforce" dies inzetten als CMP of CMP niet meer kunnen leveren. En dat zal dan inderdaad afhangen van de marge's.

Verder geloof ik niet zo in die CMP kaarten, tenzij ze veel goedkoper zijn dan de gaming varianten, en dat zal alleen gebeuren als het inderdaad volop afkeur is, kleine kans dus, zeker naar de toekomst met beter wordende yields.

Zijn ze echter niet flink goedkoper dan zie ik eigenlijk niemand die CMP varianten kopen, ze hebben immers geen resale value, iets dat voor miners altijd vrij belangrijk is geweest. De grote miners die gaan er dan wel omheen werken, daar hebben ze het geld wel voor.

[ Voor 47% gewijzigd door Dennism op 24-02-2021 14:08 ]

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:06

XanderDrake

Build the future!

Ik heb ook nogal wat filmpjes die het tegenoverstelde laten zien. Wat is waar in dat geval?

Mijn grote vraag is altijd, hoe en wat verslijt er exact? Wat is het mechanisme van slijtage?
Ik zeg niet dat na 10+jaar intensief gebruik je GPU er niet mee op houdt. Maar dan is het van Werkend naar Dood of artefacten. Wat ik niet verwacht en waar ik geen bewijs voor zie zijn dit soort performance degradaties.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 23:27
Wat eventueel wel kan zijn dat in een miningrig (die vaak open-design zijn) je veel stof mee aanzuigt. Dat heeft nadelige gevolgen voor de levensduur, maar over degradatie heb ik ook nog nooit iets gehoord. Vroeger was het zo dat de gemiddelde gpu na 5-6j gamen wel de beste tijd gehad heeft. Vooral fans begeven het als eerste. Tegenwoordig is de kwaliteit van de fans sterk verbeterd, dus in principe zouden gpu's ook langer moeten meegaan. Of er nu mee gemined is of niet.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Er stond uiteraard niet voor niks fwiw bij 8) . Er zijn diverse variabelen en theorieën, een eenvoudig altijd kloppend antwoord is er niet.

Mocht deze test op grotere schaal reproduceerbaar zijn met dezelfde resultaten zegt het uiteraard wel wat. Namelijk dat je mindere prestaties krijgt tov een nieuwe kaart.

Het is jammer dat ze niet meer testen gedaan hebben om te kijken of de oorzaak te achterhalen is. Of inderdaad een vergelijking met een veelgebruikte gaming card. Echter een mining kaart draait 24/7 en een echt veel gebruikte gaming kaart draait misschien 8/7 wat toch drie keer minder is.

Stel dat het in de thermal padz zou zitten dan kunnen die weliswaar relatief eenvoudig vervangen worden maar lang niet iedereen heeft daar zin in of voelt zich daar comfortabel bij.

Uiteindelijk blijft elke tweede hands kaart een bepaald risico hebben omdat je niet precies weet wat de vorige eigenaar er exact mee gedaan heeft...

PC Specs

• M-spec
  • Niet online
XanderDrake schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 16:50:
[...]

Ik heb ook nogal wat filmpjes die het tegenoverstelde laten zien. Wat is waar in dat geval?

[YouTube: Does 2 Years of Mining Ruin A Graphics Card?]

Mijn grote vraag is altijd, hoe en wat verslijt er exact? Wat is het mechanisme van slijtage?
Ik zeg niet dat na 10+jaar intensief gebruik je GPU er niet mee op houdt. Maar dan is het van Werkend naar Dood of artefacten. Wat ik niet verwacht en waar ik geen bewijs voor zie zijn dit soort performance degradaties.
Een mechanisme van slijtage voor elektronica kan hier elektromigratie zijn. Het daadwerkelijk verplaatst worden van materiaal in een chip, in geleidebanen van een PCB etc. door een (hoge) stroom elektronen. Normaal gesproken wordt er door een fabrikant al rekening mee gehouden. Dan krijgt een product bij gebruik binnen specificaties een gemiddelde levensduur mee. Bijvoorbeeld een MTBF (Mean Time Between Failures) met SDD's.

In het geval van overklokken of een videokaart die gebruikt wordt voor mining kan het zo zijn dat de elektrische belasting groter en de temperatuur veel hoger is dan waar het voor ontworpen is. Dit zal de levensduur verkorten. Soms is het effect merkbaar als er bijvoorbeeld als gevolg van zwaar overklokken met goede koeling toch steeds meer spanning nodig is om een zelfde kloksnelheid te kunnen blijven draaien, of dat de max haalbare clock in een aantal maanden is terug gezakt. Ik noem een 50 of 100MHz. Dit is zoals gezegd alleen goed aan te tonen in grotere aantallen en mits er niets aan de eigenschappen van de koeling is veranderd, pasta en pads zijn vernieuwd en er geen contact- of airflowproblemen zijn.

De GPU core van een miningkaart blijft op zich relatief koel, het is daarbij juist het geheugen en MemVRM's die soms al 50% hoger belast worden vergeleken met een gemiddelde game load. Als het geheugen op de kaart met gamen al tegen hot spot temps rond de 100-105°C aanloopt tegen throttlen aan dan kan men op de vingers nagaan dat dat een miner draaien niet gezond is. Met waterkoeling is de temp van GDDR6X op 21GB snelheid nog tegen de 80°C te houden met minen maar wat de levensduur zal zijn, geen idee. Daarvoor is de RTX3000 serie ook nog niet lang genoeg op de markt. Alleen Nvidia en Micron weten een goed gemiddelde.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:46:
Dat het grotendeels marketingspin is wist iedereen natuurlijk direct, neemt niet weg dat juist stukje over het afgekeurde chips wel deels kan kloppen. Juist kaarten met defecten in de chipdelen die je voor een Geforce kaart niet nodig hebt kunnen mogelijk wel als Crypto kaart ingezet worden. Echter als de yields ook maar enigzins op niveau zijn kunnen dat nooit veel kaarten zijn. Dan krijg je meer het Ryzen 3300X idee, 1 batch en daarna is de koek eigenlijk wel op omdat er gewoon niet meer defecte dies lijken te zijn.

En dan moet je alsnog de keuze gaan maken, "Geforce" dies inzetten als CMP of CMP niet meer kunnen leveren. En dat zal dan inderdaad afhangen van de marge's.

Verder geloof ik niet zo in die CMP kaarten, tenzij ze veel goedkoper zijn dan de gaming varianten, en dat zal alleen gebeuren als het inderdaad volop afkeur is, kleine kans dus, zeker naar de toekomst met beter wordende yields.

Zijn ze echter niet flink goedkoper dan zie ik eigenlijk niemand die CMP varianten kopen, ze hebben immers geen resale value, iets dat voor miners altijd vrij belangrijk is geweest. De grote miners die gaan er dan wel omheen werken, daar hebben ze het geld wel voor.
Wederom, minder goed clockende chips gaan normaal gesproken, waarschijnlijk allemaal al naar laptops. Die kunnen ook heel goed meer delen functioneel hebben omdat de eisen aan elk onderdeel om te werken, lager zijn door de lagere clock speeds. De mobiele RTX3060, 70 en 80 hebben ook andere hardwareconfiguraties dan de desktop tegenhangers. De RTX3080 is niet eens GA102 maar de volle 48SM GA104 die je niet eens krijgt als desktop RTX3070. De mobiele RTX3070 is 40SM's waar de desktop RTX3060Ti er 38 heeft. De mobiele RTX3060 heeft 30SM's en de desktop 28. Om maar duidelijk te maken waar prioriteiten liggen bij Nvidia. Het zijn allang niet meer de DIY desktopkaarten waar Nvidia haar aandacht op richt. De meer geactiveerde chipconfiguraties zijn al snel te vinden in laptops. De beste chips zijn voor Quadro en nu gaat het mes in de GeForce desktop allocatie omdat Nvidia meer denkt te kunnen verdienen aan miners.

Voor RTX30 series mobile zie: https://www.anandtech.com...ampere-available-jan-26th

Het helpt ook niet dat Nvidia heeft bedacht dat er "5000" verschillende TDP configuraties nodig zijn voor een Ampère chip in een laptop. Niks belet Nvidia om een configuratie af te spreken met een OEM voor een model en bepaalde chips te leveren die deze standaard net halen, maar veel meer ook niet. Zo is Nvidia ook van mindere chips af. Het enige dat hier telt is hoeveel Nvidia kan verdienen uit elke functionele chip en het zijn duidelijk niet de DIY kopers. Anders zou Nvidia wel proberen om die kaarten beschikbaar te maken.

Dit hele CMP verhaal heeft geen goede kanten. Het is een cash grab van Nvidia waar ze een leuk verhaaltje aanhangen en niks meer. :/

• Dennism
@DaniëlWW2 ik heb het dan ook niet over chips die lager clocken of defecten hebben in bijvoorbeeld de SM's hebben, maar chips met bijv. defecten in delen van de chip die je nodig hebt voor bijv. displayoutput, i.e. dies die je niet kan inzitten in een laptop of desktop. Daarom geef ik juist al aan dat er nooit veel "CMP" chips kunnen zijn als de yields ook maar enigszins op niveau zijn, immers zal van het overgrote deel van de dies met defecten wel een cutdown te maken zijn die je ook elders kan inzitten.

Meer een Intel F sku idee, chips die voorheen weggegooid werden, kun je op zo'n wijze toch nog verkopen, en wees eerlijk, waarom zou je het niet doen.

Dat hele binning verhaal dat je nu uitlegt snapt hopelijk iedereen wel toch (net als dat iedereen de specs onderhand wel zal kennen) :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 24-02-2021 23:22 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

M-spec schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:41:
Een mechanisme van slijtage voor elektronica kan hier elektromigratie zijn. Het daadwerkelijk verplaatst worden van materiaal in een chip, in geleidebanen van een PCB etc. door een (hoge) stroom elektronen. Normaal gesproken wordt er door een fabrikant al rekening mee gehouden. Dan krijgt een product bij gebruik binnen specificaties een gemiddelde levensduur mee. Bijvoorbeeld een MTBF (Mean Time Between Failures) met SDD's.

In het geval van overklokken of een videokaart die gebruikt wordt voor mining kan het zo zijn dat de elektrische belasting groter en de temperatuur veel hoger is dan waar het voor ontworpen is. Dit zal de levensduur verkorten. Soms is het effect merkbaar als er bijvoorbeeld als gevolg van zwaar overklokken met goede koeling toch steeds meer spanning nodig is om een zelfde kloksnelheid te kunnen blijven draaien, of dat de max haalbare clock in een aantal maanden is terug gezakt. Ik noem een 50 of 100MHz. Dit is zoals gezegd alleen goed aan te tonen in grotere aantallen en mits er niets aan de eigenschappen van de koeling is veranderd, pasta en pads zijn vernieuwd en er geen contact- of airflowproblemen zijn.

De GPU core van een miningkaart blijft op zich relatief koel, het is daarbij juist het geheugen en MemVRM's die soms al 50% hoger belast worden vergeleken met een gemiddelde game load. Als het geheugen op de kaart met gamen al tegen hot spot temps rond de 100-105°C aanloopt tegen throttlen aan dan kan men op de vingers nagaan dat dat een miner draaien niet gezond is. Met waterkoeling is de temp van GDDR6X op 21GB snelheid nog tegen de 80°C te houden met minen maar wat de levensduur zal zijn, geen idee. Daarvoor is de RTX3000 serie ook nog niet lang genoeg op de markt. Alleen Nvidia en Micron weten een goed gemiddelde.
Bij dit soort discussie wordt snel gegrepen naar Electromigration. Maar daar heb ik persoonlijk nogal mijn twijfels over, want dat zou dus niet moeten optreden in de context die je schetst; medium overclock (dus zonder voltmods en biosmods) of mining. Ian Cutress van Anandtech heeft in 2020 nog een artikel geschreven over Electromigration en de effecten daarvan. (En hij kan het weten, met zijn PhD in electrotechniek en 250+ publicaties). Zijn samenvatting:
Electromigration has not been an issue for most consumer semiconductor products for a substantial time. The only time I personally have been affected by electromigration issues is when I owned a Sandy Bridge-based 2011 Core i7-2600K, that I used to use for overclocking competitions at 5.1 GHz under some extreme cooling scenarios. It eventually got to a point, after a couple of years, where it needed more voltage to run at stock.

But that was a processor I ran to the ragged edge. Modern day equipment is designed to run for a decade or longer.
In The Stilt’s report, because the processor sees that it has extra power headroom, then it raises the voltage slightly in order to get the +75 MHz extra that the budget will allow, which increases the average voltage from 1.32 volts to 1.38 volts during a CineBench R20 run. The peak voltage, which matters a lot for electromigration, only moves from 1.41 volts to 1.42 volts. The overall power was increased 25 W, which makes for around 30A more. Not something on the order of a change in the order of magnitude.

So if I end up with a motherboard that adjusts this perceived current value, will it brick my processor? No. Not unless you have something else seriously wrong with your setup (such as thermals). Within the given lifetime of that product, and the next decade after, it is not likely to make a difference. And as stated previously, even if this did affect electromigration on a large scale, the processor manufacturers have built in mechanisms to deal with it. The only way to actively monitor it, as an end user, would be to observe your average and peak voltage values over the course of years, and see if the processor automatically adjusts itself to compensate.
Dan hebben we het over electromigration in de CPU/GPU en relatief normale omstandigheden. En ja, mining is een relatief normale 'workload', alleen dan 24/7. Maar zeer waarschijnlijk niet langer dan 2 tot 3 jaar, dus prima 'within spec'.
In dat geval, zelfs met overclocken gaat de peak voltage niet zoveel omhoog waardoor het niet zoveel uitmaakt, en geen effect kan hebben voor GPU's zoals de RTX 2080Ti of 3090. BIOSsen reguleren de pieken namelijk, en daar heeft de fabrikanten effect op; ze kunnen marges inbouwen.

Dat het geheugen kneiter heet wordt zou ik wel als een risico omschrijven, zulke temperaturen leidt tot grote schommelingen waardoor dingen (PCB, zelfs silicon) kunnen vervormen en buigen, zelfs scheuren heb ik begrepen. Maar ook daar geldt: Normal performance or bust, geen tussenstappen.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

• M-spec
  • Niet online
XanderDrake schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Bij dit soort discussie wordt snel gegrepen naar Electromigration. Maar daar heb ik persoonlijk nogal mijn twijfels over, want dat zou dus niet moeten optreden in de context die je schetst; medium overclock (dus zonder voltmods en biosmods) of mining. Ian Cutress van Anandtech heeft in 2020 nog een artikel geschreven over Electromigration en de effecten daarvan. (En hij kan het weten, met zijn PhD in electrotechniek en 250+ publicaties). Zijn samenvatting:

[...]

[...]

Dan hebben we het over electromigration in de CPU/GPU en relatief normale omstandigheden. En ja, mining is een relatief normale 'workload', alleen dan 24/7. Maar zeer waarschijnlijk niet langer dan 2 tot 3 jaar, dus prima 'within spec'.
In dat geval, zelfs met overclocken gaat de peak voltage niet zoveel omhoog waardoor het niet zoveel uitmaakt, en geen effect kan hebben voor GPU's zoals de RTX 2080Ti of 3090. BIOSsen reguleren de pieken namelijk, en daar heeft de fabrikanten effect op; ze kunnen marges inbouwen.

Dat het geheugen kneiter heet wordt zou ik wel als een risico omschrijven, zulke temperaturen leidt tot grote schommelingen waardoor dingen (PCB, zelfs silicon) kunnen vervormen en buigen, zelfs scheuren heb ik begrepen. Maar ook daar geldt: Normal performance or bust, geen tussenstappen.
Elektromigratie treedt altijd op, alleen zal het gebruik buiten specs het effect versnellen. Performance or bust is dan nogal zwart/wit. Er gaat altijd iets aan vooraf aan een 'bust' met bijvoorbeeld een (interne) thermal runaway terwijl er even daarvoor nog weinig aan de hand leek. Het tijdsbestek is een onbekende en ik ben het niet met je eens dat mining prima binnen spec valt als de belasting op het geheugen en spanningsregeling veel hoger is dan met gamen (tot 60W meer op de MemVRM bij de 3090). Een huidige CPU/GPUcore heeft een automatisch boostalgoritme op belasting en temp maar het geheugen gaat vaak door tot thermal throttle op een ingestelde snelheid. Thermal throttle zou ook een laatste beveiliging moeten zijn maar ik zou zelf geen componenten 24/7 op 100+°C laten werken. Als het even kan nog onder de 70°C maar goed dat moet iedereen zelf ook bepalen voor zijn eigen hardware. ;)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
DaniëlWW2 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:00:
[...]

Wederom, minder goed clockende chips gaan normaal gesproken, waarschijnlijk allemaal al naar laptops.
Ik was in de veronderstelling dat het beste silicon naar laptops ging vanwege de betere efficiency. (Lager voltage per 'GHz')

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Dennism Op zich een goed punt over video out, maar ik denk niet dat dit het verschil zal maken. :)
eL_Jay schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:28:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat het beste silicon naar laptops ging vanwege de betere efficiency. (Lager voltage per 'GHz')
Ik denk dat er niet echt sprake is van "beste" tussen desktop en laptop GeForce. In de regel is een chip die hoge clockspeeds haalt, vaak wat minder efficiënt en een efficiëntere chip clockt vaak wat minder. Een goed voorbeeld daarvan waren de Ryzen 2700 en 2700X. De 2700X clockte net wat beter, maar lekte ook meer stroom om dit te bereiken en dat ging ten koste van efficiëntie. De 2700 was net iets efficiënter, maar clockte net wa minder. Dat effect zal waarschijnlijk groter worden met laptop vs desktop. Maar dit is de theorie, want dit kan je eigenlijk niet redelijkerwijs testen als derde partij. Ik vermoed alleen sterk dat Nvidia zo hun chips verdeeld en dat AMD precies hetzelfde doet met hun Zen chips en chiplets.

Quadro's zijn in de regel volle Gxxxx chips die vaak ook relatief hoge clock speeds halen op relatief lage voltages en dus een lager verbruik. Daar is wel duidelijk dat dit de beste exemplaren zijn die Nvidia uit een serie aan wafers kan halen. :)

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

M-spec schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:13:
Elektromigratie treedt altijd op, alleen zal het gebruik buiten specs het effect versnellen. Performance or bust is dan nogal zwart/wit.
Misschien, ik en Ian kunnen het mis hebben, natuurlijk. Maar ik zie vooralsnog geen bewijs dat mij van gedachte kan veranderen. Mijn hypothese is: Alles andere componenten en spul slijt/breekt/buigt/splijt/lekt/ontploft eerder en leidt vervolgens tot uitval van de videokaart, ipv dat de GPU zelf degradeert.
Er gaat altijd iets aan vooraf aan een 'bust' met bijvoorbeeld een (interne) thermal runaway terwijl er even daarvoor nog weinig aan de hand leek. Het tijdsbestek is een onbekende en ik ben het niet met je eens dat mining prima binnen spec valt als de belasting op het geheugen en spanningsregeling veel hoger is dan met gamen (tot 60W meer op de MemVRM bij de 3090).
Belangrijke vraag: is dat echt veel hoger in het geval van minen? Tot 2019 hield ik mij ook bezig met minen van bepaalde cryptocoins, en de richtlijn is dat je altijd beter op een lagere max TPD kan gaan zitten: hogere efficientie, minder bezwarend voor de videokaart en een lagere energierekening.
Daarbij verschilt de belasting van games onderling nogal veel, zou best kunnen dat videokaarten gebouwd zijn om verschillende soorten workloads aan te kunnen (bijv. video renderen op de GPU).
Een huidige CPU/GPUcore heeft een automatisch boostalgoritme op belasting en temp maar het geheugen gaat vaak door tot thermal throttle op een ingestelde snelheid. Thermal throttle zou ook een laatste beveiliging moeten zijn maar ik zou zelf geen componenten 24/7 op 100+°C laten werken. Als het even kan nog onder de 70°C maar goed dat moet iedereen zelf ook bepalen voor zijn eigen hardware. ;)
Kijk, over die boostalgoritmes hebben videokaart producenten en nVidia zeggenschap en houden dat normaal binnen de perk. Als ze dat niet doen, en ze zitten continue in de "red zone", lijkt me dat een blammage. Maar ik zie niet dat dit verband houdt met electromigration, dat gaat namelijk over piek voltages en niet echt over temperatuur (hoge temperatuur leidt dan weer tot andere risicos).

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daar is de RTX3060. Oh ja, die kwam ook nog. :P
Maar ik had eigenlijk iets sneller dan de RX5700XT verwacht, maar het lijkt nipt langzamer te zijn geworden. Procentenwerk dus niet erg relevant, maar toch. Dat was even snel gekeken, dus verder niet veel diepgang opgenomen waarom.

• M-spec
  • Niet online
XanderDrake schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:52:
[...]

Misschien, ik en Ian kunnen het mis hebben, natuurlijk. Maar ik zie vooralsnog geen bewijs dat mij van gedachte kan veranderen. Mijn hypothese is: Alles andere componenten en spul slijt/breekt/buigt/splijt/lekt/ontploft eerder en leidt vervolgens tot uitval van de videokaart, ipv dat de GPU zelf degradeert.

[...]
Belangrijke vraag: is dat echt veel hoger in het geval van minen? Tot 2019 hield ik mij ook bezig met minen van bepaalde cryptocoins, en de richtlijn is dat je altijd beter op een lagere max TPD kan gaan zitten: hogere efficientie, minder bezwarend voor de videokaart en een lagere energierekening.
Daarbij verschilt de belasting van games onderling nogal veel, zou best kunnen dat videokaarten gebouwd zijn om verschillende soorten workloads aan te kunnen (bijv. video renderen op de GPU).

[...]
Kijk, over die boostalgoritmes hebben videokaart producenten en nVidia zeggenschap en houden dat normaal binnen de perk. Als ze dat niet doen, en ze zitten continue in de "red zone", lijkt me dat een blammage. Maar ik zie niet dat dit verband houdt met electromigration, dat gaat namelijk over piek voltages en niet echt over temperatuur (hoge temperatuur leidt dan weer tot andere risicos).
Het is een samenhang van factoren en ik spreek wat minen betreft eigenlijk alleen over de geheugen componenten. De belasting op GDDR6X is ieder geval een stuk hoger en de interne Delta T is groot. Een Thermal throttle is al schadeperking en ook net daaronder is dus niet gezond voor 24/7. 'Het is er voor gemaakt' hoor je wel eens. Tot op zekere hoogte wel maar ik wil ook niemand succes wensen met een RMA van een dure videokaart in in deze tijd of die net even na garantie stuk gaat. Als men er maar bewust van is, waar mogelijk temps in de gaten houden en de rest is op eigen risico.

De power limit kom ik zelf niet eens aan met minen. Verbruik/efficientie en hitte is uiteindelijk grotendeels afhankelijk van de geheugensnelheid. Daarbij stel ik de core en spanning vervolgens zo laag mogelijk in zonder dat de hashrate terugvalt en als failsafe een max GPUtemp van 50°C in de command line mocht de waterpomp bijvoorbeeld uitvallen.

Verder heb ik ook geen cijfers van uitval en hoe en wat. Ik wil mijn hardware graag een aantal jaren heel houden en het draait bij mij 24/7 in de perioden dat er toch verwarming nodig is. Dit gaat met vele rekenjaren op Boinc gelukkig nog altijd zonder problemen. Gaat iets wel stuk dan is het pech hebben en weet ik in ieder geval dat het niet aan de koeling lag.

• M-spec
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:08:
En daar is de RTX3060. Oh ja, die kwam ook nog. :P
Maar ik had eigenlijk iets sneller dan de RX5700XT verwacht, maar het lijkt nipt langzamer te zijn geworden. Procentenwerk dus niet erg relevant, maar toch. Dat was even snel gekeken, dus verder niet veel diepgang opgenomen waarom.
Je zou het ook bijna vergeten. Eigenlijk een vernieuwde RTX 2070 met iets meer geheugen. Deze stap is inderdaad niet bijzonder groot (3060Ti is met gemiddeld 26% een stuk sneller). Voor de desktop markt is het op dit moment nog redelijk overzichtelijk denk ik. Wat er te koop is helaas ook maar alle variaties van hardware onder dezelfde naamgeving voor notebooks/laptops slaat nergens op.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 25-02-2021 19:56 ]

• AtlAntA
De crypto kaarten cmp 30hx en 40hx zijn blijkbaar Turing kaarten. Ik vraag me af of ze deze kaarten wel gaan verkopen. Performance per watt is aanzienlijk slechter voor mining tov Ampere.

https://videocardz.com/ne...ed-on-turing-architecture

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik vind het echt hallucinant: de RTX 3060 is uit én leverbaar!!
Maar! Ik ga het toch even vergelijken met mijn Gigabyte Aorus 1080Ti OC welke ik gekocht heb in 2018.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYS0HrN5bmbGvj34W1U-xkXCHrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/plTAUUfVhzxLh9HkhtU1PXGS.png?f=fotoalbum_large
Hij is trager (want de Aorus OC is ~10% sneller dan de stock 1080Ti, dus 3% sneller dan deze MSI RTX 3060, vooral op hogere resoluties)
Hij is duurder (ik betaalde destijds €659)
Hij heeft meer VRAM (12gb vs 11gb) maar dit geheugen heeft veel minder bandbreedte (360 vs 484GBs)
Waarschijnlijk is hij wel efficienter en kan beter RTX dingen doen. Maar ik zit me echt af te vragen wat er gebeurt is afgelopen paar jaar dat mensen dwingt om in feite een inferieur product in dezelfde prijscategorie te kopen?! Dus een VW Up! voor de prijs van een Golf. Terwijl we normaliter snellere GPU's krijgen over tijd 8)7

Deze kaart zou... officieel... niet echt ... geschikt zijn voor mining. Dus deze prijs is voor gamers. Waarom wil iedereen juist nú upgraden?

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
XanderDrake schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:37:
Maar! Ik ga het toch even vergelijken met mijn Gigabyte Aorus 1080Ti OC welke ik gekocht heb in 2018.
[Afbeelding]
Hij is trager (want de Aorus OC is ~10% sneller dan de stock 1080Ti, dus 3% sneller dan deze MSI RTX 3060, vooral op hogere resoluties)
Hij heeft meer VRAM (12gb vs 11gb) maar dit geheugen heeft veel minder bandbreedte (360 vs 484GBs)
Waarschijnlijk is hij wel efficienter en kan beter RTX dingen doen. Maar ik zit me echt af te vragen wat er gebeurt is afgelopen paar jaar dat mensen dwingt om in feite een inferieur product in dezelfde prijscategorie te kopen?! Terwijl we normaliter snellere GPU's krijgen over tijd 8)7

Deze kaart zou... officieel... niet echt ... geschikt zijn voor mining. Dus deze prijs is voor gamers. Waarom wil iedereen juist nú upgraden?
Vergeet niet dat de 1080 TI destijds in 2018 een top high-end kaart is en dan is het logisch dat latere gen-kaarten in de mid-end segment op een gegeven moment dezelfde performance halen als een high-end kaart van een paar jaar geleden. Puur kijkend naar de prijs is de 3060 niet echt interessant en kun je beter nog even uithouden met je 1080 TI en dat kan zeker! Voor 339 was het geen slechte deal geweest.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:04
Waarom wil iedereen juist nú upgraden?
Omdat "iedereen" nog met een 970 of 1060 zit en omdat "iedereen" overstapt van 1080p naar 1440p.

• AtlAntA
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is hij wel efficienter en kan beter RTX dingen doen. Maar ik zit me echt af te vragen wat er gebeurt is afgelopen paar jaar dat mensen dwingt om in feite een inferieur product in dezelfde prijscategorie te kopen?! Dus een VW Up! voor de prijs van een Golf. Terwijl we normaliter snellere GPU's krijgen over tijd 8)7

Ik zit hier ook nog met een 1080ti die ik in de 1e week van release heb gekocht. Als ik iets geleerd heb de afgelopen paar jaar is dat Pascal en dan vooral de 1080ti variant echt een gigantische stap vooruit was en dat Nvidia hier blijkbaar een beetje spijt van heeft gekregen omdat het nogal moeilijk is om mensen vanaf Pascal over te laten stappen. Een tijdje geleden wou ik nog erg graag upgraden maar nu de storm wat is afgezwakt krijg ik steeds meer de neiging om nog maar een generatie over te slaan.

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 10:13
Maar ik zit me echt af te vragen wat er gebeurt is afgelopen paar jaar dat mensen dwingt om in feite een inferieur product in dezelfde prijscategorie te kopen?! Dus een VW Up! voor de prijs van een Golf. Terwijl we normaliter snellere GPU's krijgen over tijd 8)7

Ik snap het ook niet.

Turing ga ik het niet eens over hebben, dat was helemaal ruk. Maar ook Ampère is met de huidige prijzen absurd. Mijn 1080 Ti gaat richting de 4 jaar (release date was maart 2017; de mijne is iets jonger dan dat); GP102 is echter al op de markt sinds augustus 2016 in de vorm van Titan X(p).

Je betaalt nu pakweg exact hetzelfde als toen - perf/$ is niet veranderd. Wil je 30% meer performance? Dan moet je ook 30% meer betalen dan toen. Nu zou je via AMD.com wel nog iets van een upgrade kunnen krijgen. Die prijzen staan tenminste in verhouding tot de oudere generaties. Bij winkels en Nvidia in z'n algemeen heb je gewoon pech.

Ik ga het gewoon uitzingen met m'n 1080 Ti tot de volgende generatie. En dan meteen maar AM5 er bij ;)
Kakaroto schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Vergeet niet dat de 1080 TI destijds in 2018 een top high-end kaart is en dan is het logisch dat latere gen-kaarten in de mid-end segment op een gegeven moment dezelfde performance halen als een high-end kaart van een paar jaar geleden. Puur kijkend naar de prijs is de 3060 niet echt interessant en kun je beter nog even uithouden met je 1080 TI en dat kan zeker! Voor 339 was het geen slechte deal geweest.
De 1080 Ti stamt al uit Q1'17 en zoals ik hierboven aan geef was de chip zelf toen ook al 7 maanden op de markt.

Met andere woorden, 4 jaar later (1080 Ti release) kun je voor hetzelfde geld niet meer performance krijgen. Sterker nog, een 1080 Ti verkopen is lastiger dan het klinkt omdat hij "oud" is en geen RT biedt. Dus je kunt niet eens quitte spelen op de basis aanschaf.

Als de huidige generaties van Nvidia en AMD te krijgen waren voor hun adviesprijzen dan kon je nog íets van vooruitgang krijgen. Maar zelfs aan de adviesprijzen is het eigenlijk behoorlijk triest dat we 4 jaar na dato een sprongetje kunnen maken dat voorheen elke twee jaar kon.

• M-spec
  • Niet online
AtlAntA schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:45:
De crypto kaarten cmp 30hx en 40hx zijn blijkbaar Turing kaarten. Ik vraag me af of ze deze kaarten wel gaan verkopen. Performance per watt is aanzienlijk slechter voor mining tov Ampere.

https://videocardz.com/ne...ed-on-turing-architecture
Ja en nee, de output per kaart zal niet zo hoog zijn als een Ampere met G6X 320 of 384 bit bus maar een Turing kaart kan met getweakte instellingen nog wel dezelfde performance per Watt halen. Er zijn dan alleen twee tot vier nodig voor een gelijke output. Met de getoonde Rated power voor deze crypto kaarten(die nog kunnen wijzigen) is het naast het gebrek aan resale value voor mining farms misschien niet interessant. Aan de andere kant staan die vaak op plekken waar energie al erg weinig kost dus de aanschafprijs moet echt al stuk lager worden om eventueel een (klein) verschil te kunnen maken.

De bepalende vraag voor de beschikbaarheid en relatief normale prijzen blijft vooral wat Ethereum dit jaar gaat doen. Van mij mag de overstap ook snel naar ETH2.0 en Proof of Stake. Dan is dit feest voor Nvidia en AMD ook voorbij en kunnen we ons hopelijk weer met plezier richten op goede concurrentie in gaming zoals eind vorig jaar.

• AtlAntA
M-spec schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:22:
[...]

Ja en nee, de output per kaart zal niet zo hoog zijn als een Ampere met G6X 320 of 384 bit bus maar een Turing kaart kan met getweakte instellingen nog wel dezelfde performance per Watt halen. Er zijn dan alleen twee tot vier nodig voor een gelijke output. Met de getoonde Rated power voor deze crypto kaarten(die nog kunnen wijzigen) is het naast het gebrek aan resale value voor mining farms misschien niet interessant. Aan de andere kant staan die vaak op plekken waar energie al erg weinig kost dus de aanschafprijs moet echt al stuk lager worden om eventueel een (klein) verschil te kunnen maken.

De bepalende vraag voor de beschikbaarheid en relatief normale prijzen blijft vooral wat Ethereum dit jaar gaat doen. Van mij mag de overstap ook snel naar ETH2.0 en Proof of Stake. Dan is dit feest voor Nvidia en AMD ook voorbij en kunnen we ons hopelijk weer met plezier richten op goede concurrentie in gaming zoals eind vorig jaar.
Tja tijdens de eerste mining boom zat iedereen ook al op Proof of Stake bij ETH te wachten en dat is er nu nog steeds niet. En dan krijg je vanzelf dat de beschikbare GPU power al gauw via kanalen als Nicehash beschikbaar komt en er dus zat andere volatiele crypte munten de volgende ETH kunnen worden waar ETH dan weer meer (net als BTC) een store of value munt wordt.

Wat ik probeer te zeggen is dat zolang er veel GPU's in mining farms en garage's bij mensen thuis draaien er vanzelf vraag komt naar munten die met GPU's gemined kunnen worden. Theoretisch dan he ;)

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

M-spec schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:22:
Ik meende me te herinneren dat we de migratie naar PoS ergens in 2017 gingen doen. Nou wachten op Godot, hiero.

Dit is ook voor mij de reden om me niet meer te concentreren op crypto. Het concept is cool, maar technisch gezien staan de features totaal los van de waarde; er zijn technisch betere coins uit, maar die hebben maar een fractie van de waard van ETH. Het gaat over waar de gek er voor geeft.
Maar goed, weer On Topic voor mij :)

• M-spec
  • Niet online
AtlAntA schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:33:
[...]

Tja tijdens de eerste mining boom zat iedereen ook al op Proof of Stake bij ETH te wachten en dat is er nu nog steeds niet. En dan krijg je vanzelf dat de beschikbare GPU power al gauw via kanalen als Nicehash beschikbaar komt en er dus zat andere volatiele crypte munten de volgende ETH kunnen worden waar ETH dan weer meer (net als BTC) een store of value munt wordt.

Wat ik probeer te zeggen is dat zolang er veel GPU's in mining farms en garage's bij mensen thuis draaien er vanzelf vraag komt naar munten die met GPU's gemined kunnen worden. Theoretisch dan he ;)
Kan best zo zijn ja met weer een nieuwe fork of munt. De belangen zijn ook groot. Ik vraag mij nog wel eens af of er een soort van 'sponsoring' op de achtergrond is van fabrikanten. ETH zit zo in elkaar dat het nog een voordeel heeft met GPU's tov ASICminers met BTC. Een ding scheelt, en dat is dat we na een bullrun meestal weer een 2 a 3 jaar durende bear market zien.
XanderDrake schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:10:
[...]

Ik meende me te herinneren dat we de migratie naar PoS ergens in 2017 gingen doen. Nou wachten op Godot, hiero.

Dit is ook voor mij de reden om me niet meer te concentreren op crypto. Het concept is cool, maar technisch gezien staan de features totaal los van de waarde; er zijn technisch betere coins uit, maar die hebben maar een fractie van de waard van ETH. Het gaat over waar de gek er voor geeft.
Maar goed, weer On Topic voor mij :)
Is al langer sprak van inderdaad. En zo is ETH technisch weer de betere dan BTC maar de bewezen eenvoud is in die zin ook weer wenselijk enz. Is weer een ander verhaal op zich. We zien wel hoe het verder gaat :). Of de hashmaatregelen en cryptokaarten van Nvidia effect zullen hebben..

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Nog even over de 1080Ti, dat is voor mij één van de beste gpu aankopen ooit geweest.
Zelfs nu zijn de prestaties zeker icm een gsync compatible scherm echt nog heel behoorlijk.

Heb de mijne ook nog niet verkocht want mocht er iets gebeuren met mijn 3080 heb ik geen zin om (lang) zonder goede gpu te zitten. Prijzen en leverbaarheid van vrijwel alle courante kaarten zijn immers helaas dramatisch :'(

679 voor een 3060 8)7

Heb iets van twee maanden moeten wachten op mijn 3080 (~E800) en achteraf heb ik eigenlijk gewoon nog 'geluk' gehad. Bizar :X

PC Specs

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Help!!!! schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:12:
Heb de mijne ook nog niet verkocht want mocht er iets gebeuren met mijn 3080 heb ik geen zin om (lang) zonder goede gpu te zitten. Prijzen en leverbaarheid van vrijwel alle courante kaarten zijn immers helaas dramatisch :'(
Ik heb dit deze week al eerder gehoord, maar hoe groot is de kans nou dat je 3080 kapot gaat? Ik snap dat je wat zekerheid wil, maar het is nou niet zo dat die kaarten om de haverklap in de fik vliegen.

NB: Ik zoek nog een redelijke kaart zoals een 1080 haha ;) :z

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Tk55 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:16:
[...]

Ik heb dit deze week al eerder gehoord, maar hoe groot is de kans nou dat je 3080 kapot gaat? Ik snap dat je wat zekerheid wil, maar het is nou niet zo dat die kaarten om de haverklap in de fik vliegen.

NB: Ik zoek nog een redelijke kaart zoals een 1080 haha ;) :z
Durf ik niet te zeggen maar heb redelijk lang een instabiele pc gehad (wat uiteindelijk aan de voeding bleek te liggen) waar ik ook de GPU verdacht. En dan is het heel vervelend als je geen redelijk alternatief voorhanden hebt. :)

Zeker nu de levertijden en prijzen nog heel lang erg slecht lijken te blijven. Ik kijk er niet van op als we over een jaar nog in deze ellende zitten. :'(

Voor mij staat stabiliteit voorop en heb gelukkig het geld nu niet direct nodig dus vandaar :)

ps: Maar zal aan je proberen te denken mocht ik hem toch verkopen. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 26-02-2021 14:59 ]

PC Specs

• Renect
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-02 17:02
Voor de mensen die het zich afvragen.
De 3060 out of the box doet het volgende:

ETH mining is inderdaad 50%. De rest niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5R9Y3oPXeY5c5-RQqQeWjkjxy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gcFm0J98W2ojNSSunE6n6o6F.png?f=fotoalbum_large

Edit: Extra update
Deze kaart gaat geliefd worden onder de miners...
40Mh/s op octopus op 99Watt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNNyfOhOGNeQ9Vw5lecPuQPKfKE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yefZyfDOQtaVwyWBX5JgmncU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXYipH4BDarLTWxCq8gvHO1pCMo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQbBzx5ERWD5ZGk662Xo4Rrr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Renect op 26-02-2021 17:22 ]

[CiP] Thermaltake Xaser III RoG Edition

• Sp3ci3s8472
Kakaroto schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Zijn we op het niveau gekomen dat we 339 al geen slechte deal vinden voor een kaart die nauwelijks beter is dan een 2060 Super?. Wel +/- 20% sneller dan een standaard 2060 die voor ongeveer dezelfde prijs over de toonbank ging en waar de meesten het over eens waren dat dat ook geen goede deal was vergeleken met Pascal.

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-02 09:45
Renect schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 16:30:
Voor de mensen die het zich afvragen.
De 3060 out of the box doet het volgende:

ETH mining is inderdaad 50%. De rest niet.

[Afbeelding]

Edit: Extra update
Deze kaart gaat geliefd worden onder de miners...
40Mh/s op octopus op 99Watt

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik eens kijk op Nicehash dan levert dat ongeveer 2€/day op atm. M'n 3060Ti doet bijna het dubbele. De 3060 lijkt het me echt niet waard als mining kaart, behalve als je niets anders kan vinden. Zelfs een bijna 4 jaar oude Vega 56 brengt meer op.

• AtlAntA
napata schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 11:24:
[...]

Als ik eens kijk op Nicehash dan levert dat ongeveer 2€/day op atm. M'n 3060Ti doet bijna het dubbele. De 3060 lijkt het me echt niet waard als mining kaart, behalve als je niets anders kan vinden. Zelfs een bijna 4 jaar oude Vega 56 brengt meer op.
Als je het stroomverbruik mee rekent dan heb je (mits MSRP) de 3060 alsnog binnen een jaar terug verdient. Dat zijn cijfers waar we in 2017 hartstikke blij mee zouden zijn. :p

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Als ik Megekko mag geloven, worden nVidia GPU's tegenwoordig met enige regelmaat geleverd. Er zijn er zelfs op voorraad!

Maar het is best een smerig spelletje als ik het goed begrijp; de SKU's van de RTX 3080/3090/3070 die in 2020 bestelbaar waren, destijds voor schappelijke prijzen, worden weinig geleverd. Puur om aan de leveringsverplichting te doen.
Andere SKU's, die zijn geïntroduceerd nadat bleek dat de GPUs zo populair waren, kosten een veelvoud van wat praktisch dezelfde videokaarten kostte in 2020. Ik zie RTX 3070's voor €1499 :o

Dit is echt zooooo vies, en iedereen doet eraan mee; scalpers, nVidia, de boardpartners en de webshops.
This shit is rigged. Ik hoop dat AMD niet hetzelfde gaat doen, maar ik vrees van wel, want het is gewoon markt werking.

• AtlAntA
XanderDrake schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 10:27:
Als ik Megekko mag geloven, worden nVidia GPU's tegenwoordig met enige regelmaat geleverd. Er zijn er zelfs op voorraad!

Maar het is best een smerig spelletje als ik het goed begrijp; de SKU's van de RTX 3080/3090/3070 die in 2020 bestelbaar waren, destijds voor schappelijke prijzen, worden weinig geleverd. Puur om aan de leveringsverplichting te doen.
Andere SKU's, die zijn geïntroduceerd nadat bleek dat de GPUs zo populair waren, kosten een veelvoud van wat praktisch dezelfde videokaarten kostte in 2020. Ik zie RTX 3070's voor €1499 :o

Dit is echt zooooo vies, en iedereen doet eraan mee; scalpers, nVidia, de boardpartners en de webshops.
This shit is rigged. Ik hoop dat AMD niet hetzelfde gaat doen, maar ik vrees van wel, want het is gewoon markt werking.
Verschrikkelijk.. zelfs een 3060ti voor €1199 staat er bij. En dat is een gewone lucht gekoelde kaart ook nog.

• Sp3ci3s8472

AMD verkoopt nog steeds reference kaarten op hun website voor de geadverteerde prijs (na correctie van koers enzo). Het zijn er niet genoeg helaas.
Ik vond 1300 euro voor mijn Asrock non-reference 6900 XT al veel; denk dat ik deze op tijd heb gekocht als ik nu zo naar de prijzen kijk....

Edit:
Enigzins offtopic, AMD lijkt orders te cancellen van mensen die al eerder dezelfde kaart bij ze hebben besteld via hun website. Ze proberen dus voor te zorgen dat niet bepaalde mensen er een heleboel kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 06-03-2021 14:44 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:02

Ik geloof dat Nvidia de enige is die NIET profiteerd van deze absurde prijzen. Die hebben immers gewoon lever afspraken voor x chips voor x bedrag. Ik geloof er niets van dat Nvidia zijn prijs per chip verhoogd heeft.
De winst valt echt bij winkels distributeurs en board partners.
Nvidia heeft totaal geen baat bij deze situatie en de slechte naam op de lange termijn. Ze hadden een lagere MSRP juist omdat de hogere MSRP van de 20xx en 10xx door mining ze geen goed had gedaan qua reputatie.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 06-03-2021 15:15 ]

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
computerjunky schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:14:
[...]

Ik geloof dat Nvidia de enige is die NIET profiteerd van deze absurde prijzen. Die hebben immers gewoon lever afspraken voor x chips voor x bedrag. Ik geloof er niets van dat Nvidia zijn prijs per chip verhoogd heeft.
Nvidia heeft totaal geen baat bij deze situatie en de slechte naam op de lange termijn. Ze hadden een lagere MSRP juist omdat de hogere MSRP van de 20xx en 10xx door mining ze geen goed had gedaan qua reputatie.
Hoe weet je van die leverafspraken?

Wat maakt het Nvidia nou uit wat hun reputatie is? Je koopt die kaarten toch wel. Je wil namelijk gamen/minen. De markt voor videokaarten is al jarenlang een duopolie en dat zal wel zo blijven, tenzij Intel een keer vaart maakt met hun dGPU.

Ook heeft AMD misschien wel een iets vriendelijkere reputatie, maar dat is voor velen geen alternatief vanwege de (zogenaamde) noodzaak van RT/DLSS. Dus men blijft Nvidia kopen.

• computerjunky
Tk55 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 15:27:
[...]

Hoe weet je van die leverafspraken?

Wat maakt het Nvidia nou uit wat hun reputatie is? Je koopt die kaarten toch wel. Je wil namelijk gamen/minen. De markt voor videokaarten is al jarenlang een duopolie en dat zal wel zo blijven, tenzij Intel een keer vaart maakt met hun dGPU.

Ook heeft AMD misschien wel een iets vriendelijkere reputatie, maar dat is voor velen geen alternatief vanwege de (zogenaamde) noodzaak van RT/DLSS. Dus men blijft Nvidia kopen.
Zo werkt die buisness al jaren. Er zijn minimale afnames waar een prijs aan vast zit. Maar die afnames zijn gezien de huidige leveringen bij lange na niet gehaald anders was er veel meer supply is de eerste maanden.

En Als het zo was dat je ze toch wel zou kopen waren er niet zoveel mensen die alleen amd kopen ondanks dat het jaren slechter was maar puur amd kochten omdat het geen Nvidia is.
En met intel om de hoek (als de geruchten waar zijn) had/heeft Nvidia gewoon geen baat bij nog meer vijanden maken. Lange termijn denken. Ze maken niet voor niets van die rare sprongen. Die 3080 hadden ze immers ook gewoon 200 meer voor kunnen vragen en 999 MSRP kunnen maken en ze hadden nog verkocht en de 3090 voor 1700. Ze wouden niet voor niets een lagere prijs realiseren.

• Sp3ci3s8472
[...]

Als AMD en Nvidia de prijzen licht verhogen dan komt dat waarschijnlijk eerder door de nieuwe tarieven in USA en extra kosten van componenten. Dan nog zijn het eerder de partners dan AMD/Nvidia die dit doen; namelijk een aantal board partners van Nvidia hebben aangegeven de prijzen te verhogen.
Ik kan ze niet bij naam noemen maar het is te vinden op het internet :P; wellicht dat deze board partners ook AMD kaarten maken en daar hetzelfde doen.

• computerjunky
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:19:
[...]

Als AMD en Nvidia de prijzen licht verhogen dan komt dat waarschijnlijk eerder door de nieuwe tarieven in USA en extra kosten van componenten. Dan nog zijn het eerder de partners dan AMD/Nvidia die dit doen; namelijk een aantal board partners van Nvidia hebben aangegeven de prijzen te verhogen.
Ik kan ze niet bij naam noemen maar het is te vinden op het internet :P; wellicht dat deze board partners ook AMD kaarten maken en daar hetzelfde doen.
Idd MSI and Asus hebben al aangegeven dat de MSRP niet haalbaar is. Hoeveel daarvan waar is is de vraag want dit roepen ze al jaren en al jaren verkopen ze kaarten rond MSRP zonder failliet te gaan. Ik denk dat het dus allemaal wel mee valt maar ze gewoon een extra graantje mee willen pikken.
Onder de streep blijven het corporaties en die willen maar 1 ding MEER.

[ Voor 4% gewijzigd door computerjunky op 06-03-2021 19:31 ]

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik geloof er niets van dat Nvidia zijn prijs per chip verhoogd heeft.
Het zou kunnen, maar heb je hier bewijs van? Ik denk dat als nVidia hier niet mee akkoord ging dat ze wel de leveringen zouden tegenhouden.

• computerjunky
XanderDrake schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Het zou kunnen, maar heb je hier bewijs van? Ik denk dat als nVidia hier niet mee akkoord ging dat ze wel de leveringen zouden tegenhouden.
Nvidia legt volgens mij geen max sale prijzen op dus ze mogen de kaarten verkopen voor wat ze willen. In America is MSRP trouwens een beter richtpunt als hier. Daar is bijvoorbeeld de amd 5800x ook gewoon voor MSRP te koop dat kan je hier vergeten.
Wat mij betreft gaan AMD en Nvidia MSRP dan ook hanteren als verkoop prijs en niet als adviesprijs. Met 1 uitzondering bij launch voor een duurder model met een max van zet 15% verhoogde prijs. Fabrikanten klagen steen en been maar ondertussen maken ze wel prima winsten.

• Koldur
XanderDrake schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Wel grappig dat iedereen hier om bewijs vraagt, terwijl als er gezegd wordt dat Nvidia degene is die hier een vies spelletje speelt dat blijkbaar niet nodig is. Niet dat ik zeg dat het een of het ander waar is, maar er wordt zoveel geroepen zonder enig vorm van bewijs.

• computerjunky
Koldur schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:58:
[...]

Wel grappig dat iedereen hier om bewijs vraagt, terwijl als er gezegd wordt dat Nvidia degene is die hier een vies spelletje speelt dat blijkbaar niet nodig is. Niet dat ik zeg dat het een of het ander waar is, maar er wordt zoveel geroepen zonder enig vorm van bewijs.
Tja 99% van deze zaken vallen onder zwaar gecontroleerde contracten dus die informatie zal ook niet 123 lekker en dus zal er niet snel een bron van zijn.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Koldur schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 21:58:
Laat ik het anders stellen; Denk je dat nVidia het chill zou vinden dat een boardpartner of een distributeur 300% meer winst maakt dankzij de tekorten, en zij zelf verder niets extra's?

Ik denk dat het allemaal per batches gaan, en dat nVidia, net als iedereen in de productieketen echt wel ziet dat zij meer kunnen verdienen. Enerzijds aan de cryptoboom, de door corona verveelde thuiszitters anderzijds.
Dus die contracten zijn vrolijk allemaal opgeschaald in de tussentijd.

• Koldur
XanderDrake schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:21:
[...]

Laat ik het anders stellen; Denk je dat nVidia het chill zou vinden dat een boardpartner of een distributeur 300% meer winst maakt dankzij de tekorten, en zij zelf verder niets extra's?

Ik denk dat het allemaal per batches gaan, en dat nVidia, net als iedereen in de productieketen echt wel ziet dat zij meer kunnen verdienen. Enerzijds aan de cryptoboom, de door corona verveelde thuiszitters anderzijds.
Dus die contracten zijn vrolijk allemaal opgeschaald in de tussentijd.
Dat zou zeker kunnen, maar we weten het allemaal niet. Het is allemaal gebaseerd op speculatie en aannames. Niet dat die onlogisch zijn, maar je kan er geen conclusies aan verbinden.

• mitsumark
Ik denk dat ook de inkoop van materialen een stuk hoger is geworden, de hogere prijs zal dus niet allemaal winst zijn, de kaarten zijn ook duurder om te maken.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Koldur schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:34:
[...]

Dat zou zeker kunnen, maar we weten het allemaal niet. Het is allemaal gebaseerd op speculatie en aannames. Niet dat die onlogisch zijn, maar je kan er geen conclusies aan verbinden.
Op die manier kunnen we ongeveer 80% van wat er in dit topic gepost wordt negeren }:O

• Koldur
XanderDrake schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:08:
[...]

Op die manier kunnen ongeveer 80% van wat er in dit topic gepost gaan worden negeren }:O
Nee, dat is niet het punt. Wat het probleem is, is dat mensen veel te emotioneel reageren op een vermeende reden. Als je hier zonder teveel emotie een mogelijke verklaring bespreekt als een mogelijke verklaring, dan is dat prima.
Het probleem is dat er veel te vaak een mening wordt geuit als zijnde een feit onderbouwd met feiten die er niet onderbouwd worden met bronnen e.d.

Het kan namelijk net zo aannemelijk zijn dat er wel contracten zijn die Nvidia na moet komen. Zelfs onafhankelijk van de grondstof prijzen. Dat gebeurt vaak genoeg in de wereld. Maar ook daar is totaal geen bewijs van.

Enige aannemelijke is, en ook daar heb ik geen 100% bewijs voor, dat Nvidia niet bepaalt wie de kaarten kan opkopen. Nvidia levert immers alleen de chips aan fabrikanten. En die fabrikanten bepalen waar de kaarten geleverd worden.
Terwijl zelfs dat hier verkondigd wordt als feit. Niet dat ik zeg dat jij dit vindt, maar het wordt hier wel vaak gewoon neergezet alsof het een feit is. Het enige wat wij in ieder geval aannemelijk is, is dat Nvidia geen zeggenschap heeft over de prijzen die fabrikanten van videokaarten rekenen en hoe deze gedistribueerd worden.

Als Nvidia dit wel heeft, dan overtreden zij kartel wetten en als dat uitkomt zijn de problemen niet te overzien. Lijkt mij niet dat Nvidia dat risico neemt voor korte termijn visie.
Nogmaals, 100% zeker weet ik het niet, maar ik denk dat ik dit beter heb onderbouwd dan veel andere beweringen hier.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Koldur schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:31:
Terwijl zelfs dat hier verkondigd wordt als feit. Niet dat ik zeg dat jij dit vindt, maar het wordt hier wel vaak gewoon neergezet alsof het een feit is. Het enige wat wij in ieder geval aannemelijk is, is dat Nvidia geen zeggenschap heeft over de prijzen die fabrikanten van videokaarten rekenen en hoe deze gedistribueerd worden.

Als Nvidia dit wel heeft, dan overtreden zij kartel wetten en als dat uitkomt zijn de problemen niet te overzien. Lijkt mij niet dat Nvidia dat risico neemt voor korte termijn visie.
Nogmaals, 100% zeker weet ik het niet, maar ik denk dat ik dit beter heb onderbouwd dan veel andere beweringen hier.
Ik denk dat het verhogen van de prijzen van de GPU's redelijk eenzijdig kan gebeuren, per batch. Net als alle stappen ertussen, tot het moment dat de videokaart naar de klant wordt verstuurd. Want degene die in de volgende stap in de keten zit weet dat ze de prijs gewoon kunnen doorrekenen aan de klant.

Overigens denk ik dat videokaarten moeilijker te maken zijn door alle tekorten. Dus een deel van de prijsstijging is logisch. Maar dat dat 300% is? Lijkt me sterk.

Het is niet perse dat ik alleen nVidia in een kwaad daglicht wil stellen. Iedereen doet mee, en daarom lijkt het me niet meer dan logisch dat nVidia net zo hard mee doen.
Dat neemt niet weg dat het best wel smerig is. Je ziet dus dat dit soort praktijken kunnen plaats vinden als er dus amper concurrentie is; twee partijen op de markt is erg weinig, en twee productie locaties (TSMC en Samsung) is blijkbaar ook niet genoeg.

In die zin is het positief dat Intel mee gaat doen, zij doen zowel design als productie van nieuwe GPUs.

[ Voor 3% gewijzigd door XanderDrake op 08-03-2021 09:39 ]

• Slckaer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:57
En ik maar vorig jaar geen 1660 super gekocht voor rond de 250€ omdat het maar 50% sneller is dan mijn huidige RX570...

De belachelijke prijzen zijn goed te verklaren. Het is mogelijk dat NVIDIA de chipprijzen aan board partners heeft verhoogd maar dit verwacht ik niet. Ik vermoed eerder dat de board partners hun prijzen hebben verhoogd gezien de vraag. De distribiteur ziet dit en doet er ook een schepje bovenop. De webshop idem.

Vandaar die gekke prijzen die we nu voorbij zien komen. Ik geef de webshops ook geen ongelijk, als ze de marge normaal houden dan hebben ze geen videokaarten meer om te verkopen.

Het gaat vast wel weer normaliseren, vooral wanneer er niet meer gekocht wordt voor idiote prijzen, want dan stijgt de voorraad en het aanbod. Ik hoop dat we met kerst weer richting adviesprijs gaan, maar dat betwijfel ik.

Die mining-gekte helpt ook niet mee. Echt kansloos hoeveel energie er wordt verspild, niet milieu-verantwoord...

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ben benieuwd wanneer ontwikkelaars met https://www.techpowerup.c...2-3dmark-mesh-shader-test
gaan beginnen.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:07
MSI lanceert GeForce RTX 3080 Gaming Z Trio en GeForce RTX 3080 Gaming Trio Plus. De Gaming Z Trio is vanaf nu het nieuwe vlaggenschip van de 'Gaming' videokaarten.

Er zijn een aantal wijzigingen gemaakt aan de backplate, waardoor de kaarten iets lichter zijn. De boost clock van de Gaming Z Trio is wat hoger, wat resulteert in een TDP van 370W.

Bron: https://videocardz.com/ne...trio-and-gaming-trio-plus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qvz3o-zWWjWhR__UiQAGR52peWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjPOLrIgOBwfqRvPOEcJyJAq.png?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• RobinNL
September vorig jaar was er ook al een mogelijke hint naar een 3070 Ti met 16GB VRAM :) Maar ze zijn toch niet te krijgen :)

offtopic:
Pagina 404 (videokaart not found) van het Nvidia Nieuwsdiscussie Topic!

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Sp3ci3s8472
Schaamteloze crosspost :P.
Onderzoek van cpu overhead met Nvidia en AMD drivers:

• RobinNL
‘Hashratebeperking Nvidia RTX 3060 omzeild door miners’
Volgens Twitteraar iLeakVN zijn Chinese ontwikkelaars er al in geslaagd om Nvidia’s beperking te omzeilen. Een screenshot toont een opstelling van acht RTX 3060-kaarten, die elk een hashrate van ongeveer 45 MH/s hebben in het Dagger HashiMoto-algoritme. Ook een Vietnamese Facebookgroep heeft aangegeven dat een mod bestaat waardoor de RTX-kaart een hashrate van 50 MH/s behaalt.

Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/editorial/1200/094894_hashrate.jpg

Bron: https://nl.hardware.info/...3060-omzeild-door-minersr

Er wordt echter niet vermeld om welke coin het gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door RobinNL op 11-03-2021 13:03 ]

• Koldur
RobinNL schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:52:
‘Hashratebeperking Nvidia RTX 3060 omzeild door miners’
Volgens Twitteraar iLeakVN zijn Chinese ontwikkelaars er al in geslaagd om Nvidia’s beperking te omzeilen. Een screenshot toont een opstelling van acht RTX 3060-kaarten, die elk een hashrate van ongeveer 45 MH/s hebben in het Dagger HashiMoto-algoritme. Ook een Vietnamese Facebookgroep heeft aangegeven dat een mod bestaat waardoor de RTX-kaart een hashrate van 50 MH/s behaalt.

[Afbeelding]

Bron: https://nl.hardware.info/...3060-omzeild-door-minersr

Er wordt echter niet vermeld om welke coin het gaat.
https://www.tweaktown.com...wasnt-bypassed/index.html
Was een fake dus. Niet dat het niet kan of niet gaat gebeuren, maar het is dus nog niet gehackt. Was al duidelijk dat het alleen bij Ethereum was gelockt. Er wordt hier Octopus gemined en dat was al niet gehalveerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 11-03-2021 13:21 ]

• NiekGer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-04-2024
Enige suggesties voor de Rtx 3070 TI die uit komt? Qua sites / schietgebedjes ;)

• RobinNL
NiekGer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:49:
Enige suggesties voor de Rtx 3070 TI die uit komt? Qua sites / schietgebedjes ;)
Wacht maar eerst op de onthulling ;) De 3070 Ti (en 3080 20GB / 3080 Ti 12/20GB) wordt ook al een tijdje genoemd, maar daar is nog niks van terecht gekomen. Qua voorraad zal het vast niet al te veel zijn, laat staan dat ze voor een goede prijs te koop zullen zijn.

• RobinNL
De hashratebeperking van de RTX 3060 voor het minen van ETH lijkt nu wel te zijn omzeild.

https://videocardz.com/ne...rictions-have-been-broken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/19_YzY9UYkfWmslMs3V-3dU1p2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfnUN9xcqbQPFTzMMNMn2WEv.jpg?f=fotoalbum_large

• Player86
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 03-04-2021
RobinNL schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:33:
De hashratebeperking van de RTX 3060 voor het minen van ETH lijkt nu wel te zijn omzeild.

[Afbeelding]
Dat is goed nieuws, al wist ik wel dat het ging gebeuren was enkel een kwestie van tijd.

• mitsumark
Player86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:06:
[...]

Dat is goed nieuws, al wist ik wel dat het ging gebeuren was enkel een kwestie van tijd.
Het is helemaal geen goed nieuws..

• Player86
mitsumark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:17:
[...]

Het is helemaal geen goed nieuws..
Wel voor ons degene die minnen, wij verdienen er geld mee en bovendien zijn GPU’s niet speciaal gemaakt om te gamen, je kan er van alles mee doen.
Dus ja ik vindt het goed nieuws.

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2025
Player86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:25:
Wel voor ons degene die minnen, wij verdienen er geld mee en bovendien zijn GPU’s niet speciaal gemaakt om te gamen, je kan er van alles mee doen.
https://www.nvidia.com/nl...0-series/rtx-3060-3060ti/
Ik lees nergens dat dezen bedoeld zijn voor het minen van cryptocurrency. Gaming wordt daarentegen aan de lopende band benoemd.

• RobinNL
Player86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:25:
[...]

Volgens mij zijn de GeForce kaarten bedoeld voor gamers.

• Player86
Potenscia schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:39:
[...]

https://www.nvidia.com/nl...0-series/rtx-3060-3060ti/
Ik lees nergens dat dezen bedoeld zijn voor het minen van cryptocurrency. Gaming wordt daarentegen aan de lopende band benoemd.
Dat heet marketing. ;)

Je kan het ook gebruiken voor compute taken, wetenschappelijke taken enz.

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-12-2025
Maar alles duidt er dus wel op dat deze gpu's speciaal voor gamen is gemaakt. Voor wetenschap en compute is er DGX en Quadro.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Koldur schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:31:
Het probleem is dat er veel te vaak een mening wordt geuit als zijnde een feit onderbouwd met feiten die er niet onderbouwd worden met bronnen e.d.

Het kan namelijk net zo aannemelijk zijn dat er wel contracten zijn die Nvidia na moet komen. Zelfs onafhankelijk van de grondstof prijzen. Dat gebeurt vaak genoeg in de wereld. Maar ook daar is totaal geen bewijs van.

Enige aannemelijke is, en ook daar heb ik geen 100% bewijs voor, dat Nvidia niet bepaalt wie de kaarten kan opkopen. Nvidia levert immers alleen de chips aan fabrikanten. En die fabrikanten bepalen waar de kaarten geleverd worden.

Op de frontpage staat een goed artikel over wat er nu allemaal aan de hand is bij de nieuwste lading van peperdure GPU's van bijv. nVidia.
Waarom kost een RTX 3080 opeens het dubbele?

Hoe komen winkels aan die enorm hoge prijzen? Op basis van de informatie die we van verscheidene winkels en fabrikanten ontvingen, kunnen we de totstandkoming ervan redelijk goed in kaart brengen. In ons voorbeeld zijn we uitgegaan van een fictieve RTX 3080, die een model uit de middenklasse moet voorstellen, zoiets als een Gigabyte Gaming OC, Inno3D iChill of MSI Gaming X Trio: dat soort werk.

Onderaan de prijsopbouw zie je de adviesprijs van de RTX 3080 zoals Nvidia die heeft vastgesteld: 719 euro inclusief btw, wat zich hier vertaalt in 594 euro exclusief btw. De prijs die de fabrikant rekent voor dit model, ligt al ruim 200 euro hoger. Een deel daarvan, zeg 50 euro, is prima te verklaren doordat het een wat luxer model betreft, maar zelfs als distributeur en winkel nul marge zouden nemen, is het dus al volstrekt onmogelijk om deze kaart te leveren voor iets dat in de buurt van de adviesprijs komt.

....

Iedereen die we spreken, doet de adviesprijzen die Nvidia opgeeft af als volstrekt onhaalbaar.
Oftewel, iedereen doet mee; nVidia roept vrolijk een richtprijs, maar de fabrikanten en distributeurs maken de videokaart niet voor die prijs. Ze zouden verlies lijden als ze de kaart verkopen voor de MSRP. De fabrikanten specificeren niet wat de exacte productie kosten zijn vanwege NDA's, maar jullie weten ook dat de GPU het duurste onderdeel op zo'n kaart is.
Mogelijk was dit in 2020 anders, maar nu vangt nVidia ook extra hard knaken. Immers; nVidia heeft net als alle producenten de kosten van hun component (de GPU) verhoogt. Natuurlijk, een deel van deze extra kosten zijn realistisch, door te korten. Maar reken er maar op dat dit ook extra winst is, het zou bizar zijn als juist alleen nVidia netjes zijn component kosten laag zou houden, en dat de rest (geheugen, mosfets, etc) zo hard zou stijgen dat de videokaart ineens 50-70% meer zou kosten om te maken :+ Ik weet wat je zou zeggen: het is geen smoking gun als bewijs tegenover nVidia. Maar ik kan geen andere conclusie trekken.

De fabrikant en distributeur rekent vervolgens daar dikke dikke extra marge over. En zo wordt iedereen rijk, ten koste van de consument.
Idem ditto voor AMD, tenminste, de kaarten die worden verkocht in webshops... De leverbaarheid van 6800 (XT)s is nog bedroevender dan 3080/3090's.

• Koldur
XanderDrake schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Op de frontpage staat een goed artikel over wat er nu allemaal aan de hand is bij de nieuwste lading van peperdure GPU's van bijv. nVidia.

[...]

Oftewel, iedereen doet mee; nVidia roept vrolijk een richtprijs, maar de fabrikanten en distributeurs maken de videokaart niet voor die prijs. Ze zouden verlies lijden als ze de kaart verkopen voor de MSRP. De fabrikanten specificeren niet wat de exacte productie kosten zijn vanwege NDA's, maar jullie weten ook dat de GPU het duurste onderdeel op zo'n kaart is.
Mogelijk was dit in 2020 anders, maar nu vangt nVidia ook extra hard knaken. Immers; nVidia heeft net als alle producenten de kosten van hun component (de GPU) verhoogt. Natuurlijk, een deel van deze extra kosten zijn realistisch, door te korten. Maar reken er maar op dat dit ook extra winst is, het zou bizar zijn als juist alleen nVidia netjes zijn component kosten laag zou houden, en dat de rest (geheugen, mosfets, etc) zo hard zou stijgen dat de videokaart ineens 50-70% meer zou kosten om te maken :+ Ik weet wat je zou zeggen: het is geen smoking gun als bewijs tegenover nVidia. Maar ik kan geen andere conclusie trekken.

De fabrikant en distributeur rekent vervolgens daar dikke dikke extra marge over. En zo wordt iedereen rijk, ten koste van de consument.
Idem ditto voor AMD, tenminste, de kaarten die worden verkocht in webshops... De leverbaarheid van 6800 (XT)s is nog bedroevender dan 3080/3090's.
Je doet weer ontzettend veel aannames zonder onderbouwing. Het kan ook zomaar zijn dat de videokaart fabrikanten gewoon kiezen meer te rekenen. Daar wordt totaal niets over geschreven in dit artikel.
Wat dat betreft staat er helemaal niets nieuws in.

Wat er wel in staat is dat er winkels zijn die €263 marge rekenen op een inkoopprijs van €888.
Wat wij daar weer niet van weten, is wat de marge was voordat deze prijsstijging ingezet werd. Maar uit mijn ervaring van hoe prijzen in de computer branche tot stand komen, weet ik dat bij grote webwinkels de marges normaal gesproken rond de 3% liggen.
De tussenpersoon marge is vergroot van 3% naar 9% wat neerkomt op van € 24 naar €73, wat een toename is van €49.
Het lijkt mij dat €263 wel echt een heel bizarre extra marge is. De reden klinkt niet plausibel, want dit zou te maken hebben met het risico van pre-orders dekken. Maar er worden geen pre-orders aangenomen op deze kaarten. Er is in dit topic meermaals voorbij gekomen dat de winkels zelf hebben aangegeven andere SKU's te gebruiken voor kaarten met een hogere inkoopprijs. Dus dit risico is er helemaal niet. Dan nog, zit hier wel een erg grote hap van de prijs in.

In mijn ervaring van hoe prijzen in de computer branche tot stand komen, weet ik dat bij grote webwinkels de marges normaal gesproken rond de 3% liggen. Dan zou de kaart zonder de hoge tussenpersoon marge op €839 komen, dat keer 1,03 = €864 BTW er bovenop = €1045. Terwijl de kaarten hiervoor rond de €800 lagen.

Dan vind ik dat de winkels hier de grootste boosdoener in zijn. die pakken er procentueel gezien ineens wel heel veel extra op.

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Koldur schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:26:
Je doet weer ontzettend veel aannames zonder onderbouwing. Het kan ook zomaar zijn dat de videokaart fabrikanten gewoon kiezen meer te rekenen. Daar wordt totaal niets over geschreven in dit artikel.
Wat dat betreft staat er helemaal niets nieuws in.
Er staat heel duidelijk en een aantal keer dat je voor de richtprijs geen videokaart kan maken en verkopen. Toch werd dat gedaan in 2020, dus in de tussentijd zijn de prijzen, alle prijzen, flink omhoog gedaan.

Normaal zit de marge voor de verkopers, distributeurs, producenten en nVidia in de richtprijs. Dus de onderliggende componenten zijn bij elkaar een stuk goedkoper dan de richtprijs, anders was er uberhaubt geen marge. NU wordt er gezegd dat de onderliggende kosten van een videokaart niet te betalen zijn voor de richtprijs, dus das een grote verandering.

Dat de winkel daar nog eens extra aan wil verdienen is inderdaad nog eens extra. Dus die €263 markup is exorbitant en daar mogen webshops op aan gesproken worden.

• meljor
  • Laatst online: 03-02 16:51
XanderDrake schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:35:
[...]

Er staat heel duidelijk en een aantal keer dat je voor de richtprijs geen videokaart kan maken en verkopen. Toch werd dat gedaan in 2020, dus in de tussentijd zijn de prijzen, alle prijzen, flink omhoog gedaan.

Normaal zit de marge voor de verkopers, distributeurs, producenten en nVidia in de richtprijs. Dus de onderliggende componenten zijn bij elkaar een stuk goedkoper dan de richtprijs, anders was er uberhaubt geen marge. NU wordt er gezegd dat de onderliggende kosten van een videokaart niet te betalen zijn voor de richtprijs, dus das een grote verandering.

Dat de winkel daar nog eens extra aan wil verdienen is inderdaad nog eens extra. Dus die €263 markup is exorbitant en daar mogen webshops op aan gesproken worden.
Zoals ik dat lees doen ze dat mede om nog backorders te kunnen uitleveren (want inkoop is duurder nu) en te compenseren voor het feit dat zij ook veel minder kaarten verkopen (tov normale voorraad hebben tegen scherpe prijzen).

Tis voor niemand leuk dit....

• Raan03
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06-2021
RobinNL schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:33:

[Afbeelding]
foutje van Nvidia, blijkbaar :)
Er komt meer en meer nieuws naar boven dat in bovenstaande driver, de limiter "per ongeluk" door een developer van nvidia werd uitgeschakeld :)

https://videocardz.com/ne...x-3060-eth-mining-limiter

• AtlAntA
Raan03 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Er komt meer en meer nieuws naar boven dat in bovenstaande driver, de limiter "per ongeluk" door een developer van nvidia werd uitgeschakeld :)

Wat dus ook meteen bevestigd dat de limiter niet geheel in de BIOS zit ingebakken aangezien hij via de driver kan worden uitgeschakeld. Ik vraag me af of de limiter nog zal werken als je de drivers zo aanpast dat ze de 3060 herkennen als zijnde een 3090.

• Koldur
[...]

Klopt, de prijzen zijn qua inkoop ook omhoog gegaan, daar is op zich niets geks aan als je de situatie bekijkt en was allemaal al lang bekend.
Wat nog niet bekend was en hieruit nog steeds niet is gebleken, hoe die prijsstijgingen zich verhouden tot Nvidia en de fabrikanten van de kaarten. Niks nieuws dus, maar trek jij wel conclusies aan. N.a.v. welke feiten doe jij dit? Dat is het probleem, je zet hier zomaar iets neer zonder ook maar enige goede bron of onderbouwing.
Dit is gewoon pure speculatie en uit het artikel wat Tweakers heeft geplaatst kan je daar helemaal niet voor gebruiken om dit te stellen. Nogmaals, misschien is het waar, maar dat geldt voor 100 andere redenen. In het verleden is het in veel gevallen gebleken dat de chip fabrikanten in dergelijke gevallen het minste verdienen in dergelijke zaken. Zeg ik daarmee dat het nu ook niet zo is, nee, maar het is op zijn minst een plausibelere verklaring. Maar dan nog is het gevaarlijk te stellen, we weten het totaal niet.

De prijsstijging inkoop is nog redelijk, zeker als je dit vergelijkt met de marges die daar buiten gemaakt worden. Dus wat dat betreft leg ik het grootste probleem bij de winkels, scalpers en schaarste.
meljor schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:00:
[...]

Zoals ik dat lees doen ze dat mede om nog backorders te kunnen uitleveren (want inkoop is duurder nu) en te compenseren voor het feit dat zij ook veel minder kaarten verkopen (tov normale voorraad hebben tegen scherpe prijzen).

Tis voor niemand leuk dit....
Zo lees ik dat inderdaad ook, maar in het levertijden topic is al vaak voorbij gekomen dat dit niet het geval is. De winkels hebben aangegeven dat zij de back-orders niet uitleveren met kaarten die te duur binnen komen.

• Sp3ci3s8472
Raan03 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:05:
[...]

Die developer is ook per ongeluk 100k rijker :+.

Ik geloof er geen barst van dat dit door de teststraat komt en niet ontdekt wordt. Dit soort dingen vang je af met unit test etc.
Kan ook zijn dat Nvidia daar helemaal niet aan doet :z.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Die developer is ook per ongeluk 100k rijker :+.

Ik geloof er geen barst van dat dit door de teststraat komt en niet ontdekt wordt. Dit soort dingen vang je af met unit test etc.
Kan ook zijn dat Nvidia daar helemaal niet aan doet :z.
Ach, Nvidia maakt wel vaker fouten met hun drivers. Ik zou er geen complot achter zoeken. Hun vista drivers waren echt hopeloos en ze hebben een paar keer de ventilatorcontrole overschreven naar 0%, de beveiliging uitgeschakeld en mensen hun videokaart gesloopt. :z

Verder zijn er ook games die voor geen meter draaien op Nvidia zoals CoD Warzone. Het probleem is uiteindelijk ook dat Nvidia haar drivers verheven zijn tot een of andere mythische standaard waar mogelijk niks mis mee kan zijn. En die gaat nu misschien eens een beetje onderuit met het overhead verhaal dat eindelijk wat aandacht krijgt.

• Dennism
[...]

Je mist hier wel een dingetje, namelijk dat MSRP in principe per fabrikant (en zelfs per Sku) kan en zal verschillen. Zo zal de richtprijs voor founders edition kaart anders zijn dan de richtprijs voor een Gaming Trio, terwijl een Luxe Strixx uitvoering weer een andere richtprijs zal hebben, Iets wat in het Tweakers artikel heel slecht naar voren komt, je kan simpelweg niet zeggen dat die €719 de richtprijs is voor iedere willekeurige 3080 kaart, het zal enkel de richtprijs zijn voor de founders edition en mogelijk enkele aan de onderkant van de markt gepositioneerde AIB Sku's (denk aan een Asus TUF oid).

Verder vind ik het juist tekenend voor het artikel dat juist de prijzen voor de GPU die in het hele artikel niet benoemd worden, juist als dat component de oorzaak zou zijn zou dat toch als reden benoemd moeten worden, dat zou immers ook nog eens het makkelijkst zijn voor de fabrikanten. Juist dat dit niet genoemd wordt vind ik in dat opzicht wel vreemd.

Jammer dat het Tweakers arttikel niet bijv. een BoM heeft van september en een BoM van nu en daartussen een duidelijke vergelijking maakt om die gestegen kosten duidelijk te duiden. Ook omdat bijvoorbeeld zowel AMD als Nvidia aangegeven hebben dat ze het mogelijk maken om kaarten te leveren voor MSRP, terwijl de fabrikanten nu zeggen van niet. Nu zou ik AMD of Nvidia niet op de blauwe ogen geloven, maar is natuurlijk ook van toepassing op de fabrikanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 16-03-2021 22:27 ]

Pagina: 1 ... 101 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.