Afhankelijk van de kracht van de GPU, de beschikbaarheid van snel geheugen en wat je nodig hebt. Een 512 bit geheugenbus maakt het PCB erg complex en duur, in zo'n geval kan HBM best wel goedkoper zijn. Misschien is HBM nu ook wel goedkoper voor AMD dan een 512 bit geheugenbus met 2GHz chips.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:02:
[...]
Kijk maar naar de meeste 4k benchmarks met 2 of 3 gtx 980's TI's conclusie gpu power te kort met 1 gpu waar 2 en 3 overal meer fps halen en een betere frametime. Dit geldt natuurlijk niet voor kaarten met een te kleine doorvoer waar jij op doelt.
Zoals anderen al zeggen, slaat dit echt helemaal nergens op.
Je ziet spoken denk ik

Het staat volgens mij heel duidelijk uitgelegd met cijfertjes erbij nog wel.
sdk1985 schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:12:
[...]
Als ik die grafieken zie ben ik het met je analyse eens. Die kaart kan nog wel wat bandbreedte gebruiken.
Het roept bij mij echter wel wat vragen op. Immers zit de Fury al op 512 GB/s terwijl de 980 Ti nog op 336 GB/s zit. Is die architectuur van AMD dan zoveel inefficiënter?
Lijkt wel zo, maar ik denk trouwens dat het eerder andersom is.

Volgens mij is nVidia gewoon heel erg efficiënt bezig.
Gaat dit geen problemen opleveren op het moment dat Nvidia ook met HBM komt???
Waarom zou dat uitmaken? HBM2 heeft zoveel bandbreedte dat moet meer dan genoeg zijn. En sowieso zie ik niet in waarom nVidia daar wat mee te maken heeft. Bij een toekomstige architectuur kan het trouwens ook anders zijn. Als AMD met betere compressie komt kan het zo weer andersom zijn.
Begrijpend lezen blijft een kunst.
Er wordt beweerd dat wel niks aan HBM hebben en dat het overdreven veel bandbreedte is. Ik laat duidelijk zien dat dat niet zo is en dat HBM de enige juiste keuze is voor AMD's Fiji GPU. En als je denkt dat dat niet zo is geef dan maar een betere optie.
Wat iig geen optie is:
GDDR5, reden al gegeven, te hoog verbruik en misschien nog wel duurder ook.
Andere meer efficiënte architectuur met betere compressie, reden ook gegeven, te weinig tijd, zoiets kost jaren.
Geen Fiji GPU uitbrengen, lijkt mij ook geen goede optie.
Jij nog iets anders?
Het gaat me erom of we HBM nodig hebben. Hieruit blijkt duidelijk van niet. wel
Wel idd, zie mijn uitgebreide vorige bericht wat volledig onderbouwd is.
Het is weinig overklokbaar (GDDR5 op de Nvidia kaarten haalt makkelijk een 15% overklok) en dan nog is de winst luttle FPS.
Zo toe maar 15% nog wel.

100% OC en dat is een softwarematige limitatie. Er zijn gewoon heel erg weinig OC resulataten bekend van Fiji doordat de software bij de launch nog geen ondersteuning er voor had. En bijna alle reviews worden geschreven tijdens de launch en bijna niemand doet ze nog eens een aantal maanden of weken later.
Je zegt dat HBM als voordeel een lager verbruik heeft. Dat is zeker mooi, maar heeft Nvidia dan een gigantische voorsprong op de core? Want Nvidia's kaarten zijn allemaal nog GDDR5, en verbruiken minder dan hun AMD counterpart.
Iedereen weet toch dat Maxwell een erg energie efficiënte GPU architectuur is voor gaming? Het is mooi wat jaren andersom geweest en Maxwell is de eerste generatie sinds jaren waarbij nVidia duidelijk een energie efficiëntere architectuur heeft.
Info over GDDR5X:
Room For Innovation On GDDR5: Higher Density, Faster Data Rates Coming With 'GDDR5X'
With the adoption of 4K monitors on the rise, and the release of consumer-grade virtual reality just around the corner, the need for larger amounts of faster memory has never been so high. Graphics cards have been released with ever-increasing frame buffers year over year to accommodate high resolutions. Graphics cards today come equipped with as much as 8 GB, and in some cases even 12 GB of memory. Until now, 4 Gb modules were the highest density available, forcing manufacturers to work with limited frame buffers, or build large PCBs to house all the memory modules.
With today's announcement, Micron has released memory chips with 8 Gb density, effectively doubling the maximum memory capacity of upcoming graphics cards and other products that use GDDR5 memory, such as game consoles.
On the other hand, it is now also possible to reduce the size of board needed, while maintaining the same amount of graphics memory, making it possible to design cards that take up a smaller footprint.
In addition to launching higher density GDDR5 modules, Micron also hinted at what's to come in 2016. Currently, 7 Gbps GDDR5 is what we see on many graphics cards offered today. Micron said that 8 Gbps modules are currently in production, but it sees this as the absolute peak for GDDR5 in its current form. The company said it observed that command address protocoling and array speed were the two limiting factors, while the interface had plenty of additional headroom.
In order to surpass the 8 Gbps barrier of GDDR5, without completely building a new memory technology from the ground up, Micron doubled the pre-fetch of GDDR5 from eight data words for each memory access, to 16 data words per access. Doing this resulted in 10 to 12 Gbps on the first generation, and the company expects to be able to surpass 14 Gbps, and perhaps reach 16 Gbps and beyond as the technology is refined.
Micron will make a formal announcement about this new memory technology some time in 2016, but what we know so far is that the company is calling it "GDDR5X," and it will be significantly faster than current offerings. The company wanted to make adoption as simple as possible, so it retained as much of the GDDR5 commands and protocols as possible. Additionally, Micron is not keeping this as a proprietary option, and has instead approached JEDEC to make GDDR5X a widely available standard.
8 Gb GDDR5 modules are available now for hardware manufacturers. Micron expects availability of products using GDDR5X to start hitting the market in the second half of 2016.
http://www.tomshardware.c...-gddr5-modules,29974.html
[
Voor 25% gewijzigd door
-The_Mask- op 14-10-2015 00:27
]