• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 03:06
Help!!!! schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:00:
[...]

Dat RTX IO is nog best wel wel ver weg aangezien de API pas volgend jaar naar developers gaat:

"This process has already begun for DirectStorage and we’re working with our industry partners right now to finish designing/building the API and its supporting components. We’re targeting getting a development preview of DirectStorage into the hands of game developers next year."

https://devblogs.microsof...tstorage-is-coming-to-pc/

Het is mij ook niet helemaal duidelijk of dit, los van pci-4, ook specifiek in je mobo ondersteund moet worden.

Zo ja, dan is een eventueel AMD x670 mobo misschien idd de eerste mogelijkheid.

Maw wat zijn de vereisten om dit uberhaupt te laten werken:

In ieder geval:
  • PCIe 4.0
  • MS RTX IO API
  • GPU+Driver
  • Game
Maar wellicht ook
  • Mobo :?
  • Else :?
Tegen de tijd dat dit allemaal correct is geïmplementeerd lachen we alweer om de snelheden van de RTX 30-serie.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Ja ben ik ook bang voor.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
Ze zullen wel ergens moeten beginnen (zie DLSS/RT), dus laat ze ergens wat matige implementaties doen (zie bv BF V raytracing) de komende tijd en dan kunnen we over 2 jaar genieten van een goede implementatie :P.

• SpaceOdyssey
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34
Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:53:
GeForce RTX 30 Series GPUs: Ushering In A New Era of Video Content With AV1 Decode

https://www.nvidia.com/en...x-30-series-av1-decoding/
Dood linkje :P

• Paprika
Hij werkt voor mij, vreemd... Plak hem eens in je browser? Hij bestaat niet op de NL website, wel in de VS.

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 02-09-2020 10:43 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Help!!!! schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:00:
[...]

Dat RTX IO is nog best wel wel ver weg aangezien de API pas volgend jaar naar developers gaat:

"This process has already begun for DirectStorage and we’re working with our industry partners right now to finish designing/building the API and its supporting components. We’re targeting getting a development preview of DirectStorage into the hands of game developers next year."

Het is mij ook niet helemaal duidelijk of dit, los van pci-4, ook specifiek in je mobo ondersteund moet worden.

Zo ja, dan is een eventueel AMD x670 mobo misschien idd de eerste mogelijkheid.

Maw wat zijn de vereisten om dit uberhaupt te laten werken:

In ieder geval:
  • PCIe 4.0
  • MS RTX IO API
  • GPU+Driver
  • Game
Maar wellicht ook
  • Mobo :?
  • Else :?
Natuurlijk moet je een ander moederbord hebben. Hoe anders wil je dit realiseren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PojxoGp_wS3roESl3mDS7sOT8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1LygsXeOJNoMH8eV7ep5JU1.png?f=fotoalbum_large

Als we even kijken naar een bestaande B550 configuratie (plaatje onder) dan zie je dat de PCIe lanes altijd via de CPU lopen. Dus om de CPU te ontlasten zoals in dat Nvidia plaatje hierboven te zien is, moet er een config komen waarbij er PCIe lanes tussen videokaart en SSD lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qegiCfG-uVCEssLPIPjkgUyk2NM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QeSH29zKBeuNYs8aGdqqkoqq.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Thx. Ja dacht ik al, alleen wist het niet zeker.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Paprika
Mocht iemand nog twijfelen over AIB:

Starting September 17th, NVIDIA and our partners will release the GeForce RTX 3090, GeForce RTX 3080, and GeForce RTX 3070.

Partners from around the world, including ASUS, Colorful, EVGA, Gainward, Galaxy, Gigabyte, Innovision 3D, MSI, Palit, PNY and Zotac, will have custom cards on shelves alongside NVIDIA Founders Edition models. And select cards sold by participating retailers come bundled with Watch Dogs: Legion and a 1-year GeForce NOW Founder’s Subscription.

https://www.nvidia.com/en...30-series-graphics-cards/

[ Voor 11% gewijzigd door Paprika op 02-09-2020 11:07 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-02 20:02
Van mij mag dat RTX IO een stille dood sterven. Ik zie helemaal niets in een game engine die mijn dure ssd als cache drive gaat gebruiken.
Want dat is namelijk de enige manier dat deze snelle start gerealiseerd kan worden. En hoe groter de ssd's worden hoe slechter de kwaliteit van geheugen op de ssd's met steeds minder total gb written.
Als dit ooit het geval word hoop ik dus ook dat dit met een register hack uit te schakelen is anders ben ik bang voor vele defecte ssd's in onze toekomst.

• Paprika
computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:06:
Van mij mag dat RTX IO een stille dood sterven. Ik zie helemaal niets in een game engine die mijn dure ssd als cache drive gaat gebruiken.
Want dat is namelijk de enige manier dat deze snelle start gerealiseerd kan worden. En hoe groter de ssd's worden hoe slechter de kwaliteit van geheugen op de ssd's met steeds minder total gb written.
Als dit ooit het geval word hoop ik dus ook dat dit met een register hack uit te schakelen is anders ben ik bang voor vele defecte ssd's in onze toekomst.
Het is geen cache. Dan heb je niet opgelet.

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 02-09-2020 11:08 ]

• computerjunky
Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:07:
[...]

Het is geen cache. Dan heb je niet opgelet.
Hoe ga je anders een vrijwel instant load realiseren?
De game state moet toch echt opgeslagen worden om hem snel te kunnen laden.

Ik wacht liever 15 sec dan een extra write naar mijn ssd.

[ Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 02-09-2020 11:09 ]

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 11:05
Door de data direct van SSD naar GPU te laden en daar te decompressen, ipv dat via de CPU en gewoon geheugen te laten lopen

• Paprika
computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:09:
[...]

Hoe ga je anders een vrijwel instant load realiseren?
De game state moet toch echt opgeslagen worden om hem snel te kunnen laden.
Het heeft niets met game state te maken, maar met het laden van textures. Dit zijn leesoperaties. Zie bv CoD met hun 180GB aan data. De assets die erin zitten kun je dan "on the fly" laden.
computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:09:
[...]
Ik wacht liever 15 sec dan een extra write naar mijn ssd.
Er wordt niets geschreven.

Kijk eens naar de richting van de pijl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PojxoGp_wS3roESl3mDS7sOT8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h1LygsXeOJNoMH8eV7ep5JU1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Paprika op 02-09-2020 11:10 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Behalve dat het inderdaad primair lees acties zijn, en die data sowieso naar de GPU moet, een CPU ertussen stoppen maakt echt niet het aantal IO operaties minder, laten we ook niet te moeilijk doen over SSDs. Die dingen kunnen echt wel wat writes hebben, ook gewone consumenten SSDs.

Maar als hij elke 5 minuten weer 15 seconde wil wachten omdat hij hogere CPU load wil mag dat ook hoor _O-

[ Voor 16% gewijzigd door Sissors op 02-09-2020 11:13 ]

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Xtr3me4me schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:29:
[...]

Bezit zelf de 9700KF 8/8 denk dat hier echt 0,0 bottleneck op zal zitten met de 3080 of zelfs 3090.
Zelfde CPU hier, maar dan met 2666 mt geheugen en dat is in Assassins Creed Origins al een bottleneck. Ik moet de framerate vast zetten op 45 fps want anders krijg ik last van stutters. Ook al staat deze op medium settings(ik draai op ultra). Nu kan ik de resolutie modifier gerust op 160% zetten want mijn RTX2080 kan dat spel heel goed de baas. Ik heb helaas niet zo'n snel RAM geheugen. Ooit een topic gehad op HWI hierover en ACO schaalt heel erg mooi met strakke geheugen timings.

RDR2 en TW3 lopen wel heel mooi op mijn systeem. :)

Maar ik denk wel te weten waar je op doelt: game mode en XMP aan in het BIOS. Dan is een RTX30x0 geen bottleneck. Op 4K zal het wel goed lopen met onze setup. Alleen heb ik een paar maanden geleden een 1440p144 scherm gekocht en dat is de beste upgrade die ik ooit heb gekocht. Ga niet met 45 fps gamen op een 60 Hz paneel want dat is een en al stotter wat je met G-Sync helemaal niet hebt. Het loopt best goed. In RDR2 is het ook niet erg als je onder de 50 fps zakt, het gaat niet stotteren.

Ach, ik ben tevreden met mijn systeem :) , dingetje hikt nooit en werkt altijd zonder foutmeldingen of die ellende. Dat vind ik ook wel veel waard. Kennis van mij had recentelijk een systeem gebouwd (AMD 3700x, 32 GB RAM op 3600 mts en die kan zijn moederbord terugsturen). Hij heeft er 1 week lol van gehad en nu doffe ellende.

Maar toch, super dat die kaarten er zijn en dat het niet stokt. 4K gaming is nu geen issue meer waar de RTX 20x0 serie moeite mee kon hebben. De rek is er niet uit.

• Paprika
Sissors schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:12:
Behalve dat het inderdaad primair lees acties zijn, en die data sowieso naar de GPU moet, een CPU ertussen stoppen maakt echt niet het aantal IO operaties minder, laten we ook niet te moeilijk doen over SSDs. Die dingen kunnen echt wel wat writes hebben, ook gewone consumenten SSDs.

Maar als hij elke 5 minuten weer 15 seconde wil wachten omdat hij hogere CPU load wil mag dat ook hoor _O-
De grap is dat je gamestate het probleem niet is. Je gamestate is een JSON file van 1KB tops. Daar zit de laadtijd niet in.

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48

Apoca

Array Technology Industry

In de V&A kunnen mensen toch maar slecht hun verlies nemen, als daar realistische prijzen gevraagd gaan worden dan kan een 2e hands kaart serieus ook nog wel een optie zijn voor veel mensen om een leuke upgrade te doen als je 2 generaties of iets dergelijks achterloopt.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20
Apoca schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:21:
In de V&A kunnen mensen toch maar slecht hun verlies nemen, als daar realistische prijzen gevraagd gaan worden dan kan een 2e hands kaart serieus ook nog wel een optie zijn voor veel mensen om een leuke upgrade te doen als je 2 generaties of iets dergelijks achterloopt.
Op marktplaats spot ik ondertussen een Asus Ceberus voor €599 en een founders edition voor €650. Het Begint ergens op te lijken. Op Tweakers wordt nog €700 gevraagd voor een blower model.

Als de RTX 3070 idd de 2080ti matched/verslaat voor €519 founders en €550 AIBs dan kan je eigenlijk niet meer dan €450-500 vragen voor een gebruikte 2080ti met iets meer vram en hoger stroomverbruik. Dan moet je nog wel 1,5-2 maanden geduld hebben voor deze lekker te koop zijn gok ik. Voor €650-700 kan je beter 2 weken wachten voor een RTX 3080 die €719 kost en de 2080ti wegblaast.

• Apoca

Apoca

Santee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:25:
[...]

Op marktplaats spot ik ondertussen een Asus Ceberus voor €599 en een founders edition voor €650. Begint ergens op te lijken, op Tweakers wordt €700 gevraagd voor een blower model. Als de RTX 3070 idd de 2080ti matched/verslaat voor €519 founders en €550 AIBs dan kan je eigenlijk niet meer dan €450-500 vragen voor een gebruikte 2080ti met iets meer vram en hoger stroomverbruik. Moet je nog wel 1,5-2 maanden geduld hebben voor deze lekker te koop zijn gok ik. Voor €650-700 kan je beter 2 weken wachten voor een RTX 3080 die €719 kost en de 2080ti wegblaast.
Volgens mij moet je gewoon de launchprijs van de 3070 en 3080 nemen, daar haal je 25 tot 30 % vanaf en dat zijn eigenlijk goede V&A prijzen om het gesprek over te voeren voor de "last generation" kaarten die in dezelfde performance bracket vallen.

Maar ik snap het wel, dit zijn flinke afschrijvingen en dat voel je wel ff :P

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

• Blaat
  • Laatst online: 02-02 09:59

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat betreft de tweedehands prijzen van de oude kaarten, ik denk dat jullie op de zaak vooruit lopen. Vooralsnog hebben we geen benchmarks gezien, enkel de claims van nVidia. Nou verwacht ik wel dat de 3070 inderdaad wel in de buurt van een 2080Ti hangt, maar totdat de 3070 (of de 3080 ftm) daadwerkelijk te koop is zie ik geen reden waarom mensen verplicht moeten worden hun prijzen te verlagen.

Ik vind het allemaal helemaal best. Mijn 2080Ti gaat naar mijn woonkamer systeem en de 1080Ti die daar in zit gaat naar een vriend. De 2080Ti is niet opeens een slechte kaart geworden, die kan mijn favoriete games gewoon op 4k draaien, waar ik met de 1080Ti wel eens naar 3200x1800 moest zakken. Ik voel me niet bezwaard dat ik veel heb betaald voor de 2080Ti, ik heb er immers al tijden plezier van.

Op technisch vlak dan. Er zijn twee dingen die mij verbazen:
• De ogenschijnlijk maar matige performance/watt verbetering. Een 3070 die op het performance niveau gaat zitten van een 2080Ti en toch slechts 30w minder verbruikt vind ik op z'n minst droevig te noemen voor een node shrink.
• Dat ze het blijkbaar voor elkaar krijgen 320w te koelen met een dual slot koeler op de 3080. Ik heb er een hard hoofd in dat dit stil kan.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-02 03:06
Blaat schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:36:
Wat betreft de tweedehands prijzen van de oude kaarten, ik denk dat jullie op de zaak vooruit lopen. Vooralsnog hebben we geen benchmarks gezien, enkel de claims van nVidia. Nou verwacht ik wel dat de 3070 inderdaad wel in de buurt van een 2080Ti hangt, maar totdat de 3070 (of de 3080 ftm) daadwerkelijk te koop is zie ik geen reden waarom mensen verplicht moeten worden hun prijzen te verlagen.

Ik vind het allemaal helemaal best. Mijn 2080Ti gaat naar mijn woonkamer systeem en de 1080Ti die daar in zit gaat naar een vriend. De 2080Ti is niet opeens een slechte kaart geworden, die kan mijn favoriete games gewoon op 4k draaien, waar ik met de 1080Ti wel eens naar 3200x1800 moest zakken. Ik voel me niet bezwaard dat ik veel heb betaald voor de 2080Ti, ik heb er immers al tijden plezier van.

• De ogenschijnlijk maar matige performance/watt verbetering. Een 3070 die op het performance niveau gaat zitten van een 2080Ti en toch slechts 30w minder verbruikt vind ik op z'n minst droevig te noemen voor een node shrink.
• Dat ze het blijkbaar voor elkaar krijgen 320w te koelen met een dual slot koeler op de 3080. Ik heb er een hard hoofd in dat dit stil kan.
Ik snap dat gezeur ook niet zo goed. Als je de hoofdprijs had willen ontvangen dan had je de kaart eerder moeten verkopen. Het was toch al maanden duidelijk dat de nieuwe gpu's in aantocht waren. Je koopt een kaart toch om lekker te gamen, niet om je druk te maken over wat er twee jaar gaat gebeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door NotSoSteady op 02-09-2020 11:41 ]

• Santee

Het staat iemand volledig in zijn/haar recht een bepaalde prijs te vragen, maar velen zijn toch niet echt realistisch op het moment. Dat kan uiteraard en dan verkopen ze hun kaart niet. Het valt gewoon op hoe zuinig en krenterig Hollanders zijn, zowel van de koop als verkoop kant ;)

Uiteraard is het nog met een kortel zout te nemen en is de 3070 mogelijk in de meeste titels net iets langzamer. Time will tell.

• Blaat
  • Laatst online: 02-02 09:59

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Kwestie van tijd. Als mensen hun kaarten niet kwijt raken gaan ze vanzelf zakken met hun prijs, zo werkt vraag en aanbod nou eenmaal. Met z'n allen struikelen over iedereen die nog zoveel mogelijk voor hun oude kaart wil krijgen is ook niet echt nodig imo. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 10:48
En de reviews, laat staan kaarten zijn er nog niet ook hé. Ik ga me gewoonweg de evga hybrid 3080 pre-orderen zodra mogelijk, en plof die in mijn systeem zodra geleverd en pas dan zal de 2080 te koop gezet worden, en zie dan wel hoeveel ik er nog voor krijg. Die kaarten zijn nog steeds heel snel (alleen voor mijn 3440x1440 nét niet snel genoeg), en er zal sowieso nog vraag naar zijn. Niet iedereen heeft 'zomaar' 500 of 600 euro liggen ook hé, dus een jongere gamer die voor 350 of zoiets een RTX2080 kan aanschaffen, zal ook blij zijn.

• Apoca

Apoca

Oh joh iedereen mag vragen voor zijn spullen wat hij of zij er graag voor wilt hebben. Het gaat er alleen om wat realistisch is, als ik nu nog steeds bedragen van boven de 800 euro zie met de huidige kennis dan heb ik daar mijn bedenkingen bij zeg maar. Ook al zou je nog een week of 4 moeten wachten tot leveringen beginnen etc.

Nee precies daarom zeg ik ook de huidige "last gen" generatie is prima spul voor nog een tijd op te kunnen gamen. Dus ik zie ik echt wel dat mensen daar hun slag zouden kunnen gaan slaan om weer een tijd lekker te kunnen gamen :)

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

jimh307 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:13:
[...]

Zelfde CPU hier, maar dan met 2666 mt geheugen en dat is in Assassins Creed Origins al een bottleneck. Ik moet de framerate vast zetten op 45 fps want anders krijg ik last van stutters. Ook al staat deze op medium settings(ik draai op ultra). Nu kan ik de resolutie modifier gerust op 160% zetten want mijn RTX2080 kan dat spel heel goed de baas. Ik heb helaas niet zo'n snel RAM geheugen. Ooit een topic gehad op HWI hierover en ACO schaalt heel erg mooi met strakke geheugen timings.

RDR2 en TW3 lopen wel heel mooi op mijn systeem. :)

Maar ik denk wel te weten waar je op doelt: game mode en XMP aan in het BIOS. Dan is een RTX30x0 geen bottleneck. Op 4K zal het wel goed lopen met onze setup. Alleen heb ik een paar maanden geleden een 1440p144 scherm gekocht en dat is de beste upgrade die ik ooit heb gekocht. Ga niet met 45 fps gamen op een 60 Hz paneel want dat is een en al stotter wat je met G-Sync helemaal niet hebt. Het loopt best goed. In RDR2 is het ook niet erg als je onder de 50 fps zakt, het gaat niet stotteren.

Ach, ik ben tevreden met mijn systeem :) , dingetje hikt nooit en werkt altijd zonder foutmeldingen of die ellende. Dat vind ik ook wel veel waard. Kennis van mij had recentelijk een systeem gebouwd (AMD 3700x, 32 GB RAM op 3600 mts en die kan zijn moederbord terugsturen). Hij heeft er 1 week lol van gehad en nu doffe ellende.

Maar toch, super dat die kaarten er zijn en dat het niet stokt. 4K gaming is nu geen issue meer waar de RTX 20x0 serie moeite mee kon hebben. De rek is er niet uit.
Ik heb zelf de 3600Mhz geheugen met XMP profiel. En ik had geen problemen met geen enkele game.
2080Ti al verkocht voordat uberhaupt de presentatie van nvidia kwam gisteren voor 950 euro.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-02 10:13
Palindrome schreef op woensdag 2 september 2020 @ 03:26:
Gezien de next gen MS console het ook ingebakken heeft is het een makkelijk uitkomst om gewoon die optimalistaties over te hevelen. De grootste groep gamers zal denk ik nog de console gamer zijn en het is juist de niche pc gamer met oude I/O oplossingen waar dan speciaal voor geoptimaliseerd zou moeten worden. Wat mij betreft negeren ze die groep en verhogen ze de minimale specs van games :X
Verschil is echter dat er op de consoles slechts één keer data over de bus gestouwd moet worden, terwijl dat in PC's altijd twee keer is. Van de SSD naar de northbridge en dan weer door naar de GPU. Ik betwijfel echter of de northbridges tegenwoordig zomaar data over kunnen hevelen, ik verwacht dat het alsnog íets aan CPU cycles zal vereisen. 1:1 overhevelen zal in elk geval niet noodzakelijkerwijs ook 1:1 hetzelfde resultaat geven.
Help!!!! schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:13:
Dat laatste lijkt me nog het beste bij een 2080Ti koper passen. Zijn geen mensen die heel erg met prijs/kwaliteit bezig zijn.
Diezelfde kopers gaan waarschijnlijk alsnog voor een 3090 - je zegt het zelf, ze kopen niet met verstand. De vraag is alleen hoe snel ze beseffen dat ze oerdom waren toen ze die 2080 Ti kochten voor dat bedrag en hem nu kwijt willen voor meer dan €400. Hetzelfde geldt voor Titan kopers. Helaas zijn er ook genoeg kopers die er net zo weinig van snappen als de verkopers dus uiteindelijk zullen al die kaarten wel weg gaan voor meer dan ze waard zijn; niet wat de verkoper er voor wil, maar wel meer dan ze waard zijn.

Disclaimer: dit is gericht op de 2080 Ti kopers die niet hier op het forum rondhangen. Degene die hier rond hangen beseften wél wat ze kochten en deden dat bewust. En jullie zullen er ook niet rouwig om zijn dat het ding zo in waarde gekelderd is, dat hadden jullie al lang ingecalculeerd. Ik heb het vooral over Jan Modaal die geen snars begrijpt van wat hij koopt, enkel dat het "het snelste" is :P
XWB schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:52:
Als we even kijken naar een bestaande B550 configuratie (plaatje onder) dan zie je dat de PCIe lanes altijd via de CPU lopen. Dus om de CPU te ontlasten zoals in dat Nvidia plaatje hierboven te zien is, moet er een config komen waarbij er PCIe lanes tussen videokaart en SSD lopen.
Die afbeelding zal eerder een schematische afbeelding van de praktische toepassing zijn dan de werking in de realiteit.
computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:06:
Zoals anderen al aan hebben gegeven moet je je even in gaan lezen in wat dit precies is en doet. Het is geen cache, het gaat niet om schrijf-acties. De PS5 video hieronder legt het misschien beter uit:

YouTube: The Road to PS5
Kleinere node maar ook een grotere chip. Het is geen die shrink :P

Ik ben het met je eens dat het qua efficiëntie wel eens een minder gunstig verhaal kan gaan worden in de praktijk. Het is echter ook Nvidia, dus dan accepteert men dat allemaal blindelings. Pas als we weer op Stofzuiger 5000 niveau zullen er wat stemmetjes klinken :+

• Bonsaiboom
https://www.nvidia.com/nl...graphics-cards/30-series/

Daar staan specifiek bij het geheugen "Standaard geheugen configuratie". Met de leak van de 3070 Ti op 16Gb, vraag ik me af of er al eerder ruimte komt voor grotere VRAM configuraties.

Ik hoop het wel, de 3080 met 20Gb voor zeg 900 zou perfect zijn.

• RobinNL
  • Laatst online: 19:54
Bonsaiboom schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:17:
https://www.nvidia.com/nl...graphics-cards/30-series/

Daar staan specifiek bij het geheugen "Standaard geheugen configuratie". Met de leak van de 3070 Ti op 16Gb, vraag ik me af of er al eerder ruimte komt voor grotere VRAM configuraties.

Ik hoop het wel, de 3080 met 20Gb voor zeg 900 zou perfect zijn.
Lenovo heeft een systeem aangekondigd met een RTX 3070Ti met 16GB GDDR6. Kijk maar bij de buren.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Bonsaiboom
Ja, daar refereer ik ook aan in mijn post :-)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44
Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:16:
[...]

De grap is dat je gamestate het probleem niet is. Je gamestate is een JSON file van 1KB tops. Daar zit de laadtijd niet in.
Tegenwoordig is die gamestate een heel stuk groter dan 1KB en ook erg afhankelijk van wat voor techniek je gebruikt. Bijvoorbeeld technieken zoals messagepack enzo zijn weer binair.

Met games (en eigenlijk met alles met computers) is het de afweging. Kleine state krijg je door alles zoveel mogelijk opnieuw berekenbaar te maken en kost het meer cpu. Als je alles opslaat kost het minder cpu maar meer opslag en meer geheugen. Meer dingen opslaan betekend ook in extreme gevallen dat een save game niet compatible is met een nieuwere versie.

Om een voorbeeld te geven, stel je bouwt een spel wat gebasseerd is op D20 (DnD 3.5 of Pathfinder etc) je kan in 9 van de 10 gevallen alles precies berekenen zonder het te hoeven opslaan. Voor die laatste paar dingen zoals hudige hitpoints, statuseffecten, locatie, huidige plan van de AI en eventuele state van het level hoef je dus niet veel op te slaan.

Een ander uiterste is bijvoorbeeld VMWare, als je daar je machine suspend dan is dat letterlijk en figuurlijk een dump van het geheugen van de VM.

Laat niet weg dat je helemaal gelijk hebt dat gamestate niet het probleem is :+.

Edit:
Santee schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:25:
[...]

Op marktplaats spot ik ondertussen een Asus Ceberus voor €599 en een founders edition voor €650. Het Begint ergens op te lijken. Op Tweakers wordt nog €700 gevraagd voor een blower model.

Als de RTX 3070 idd de 2080ti matched/verslaat voor €519 founders en €550 AIBs dan kan je eigenlijk niet meer dan €450-500 vragen voor een gebruikte 2080ti met iets meer vram en hoger stroomverbruik. Dan moet je nog wel 1,5-2 maanden geduld hebben voor deze lekker te koop zijn gok ik. Voor €650-700 kan je beter 2 weken wachten voor een RTX 3080 die €719 kost en de 2080ti wegblaast.
Plus je hebt garantie met je nieuwe kaart, of een langere termijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 02-09-2020 12:37 ]

• Paprika
Dat had iets anders dan KB moeten zijn oeps :p, maar binair kun je in een paar MB echt heel veel state data bewaren.

• Paprika
EVGA laat vijf verschillende koelers zien voor zijn RTX 30-line-up. Het Kingpin-model van de fabrikant, genoemd naar de gelijknamige overklokker, wordt voorzien van een hybride koeler met geïntegreerde aio-waterkoeler en 360mm-radiator. Het Kingpin-model komt enkel beschikbaar voor de RTX 3090. Het bedrijf komt ook met een reguliere RTX 3090 en 3080 Hybrid-variant. Deze laatste krijgt ook een aio-waterkoeler, maar de radiator is 240mm. De fabrikant noemt ook een RTX 3090 en 3080 Hydro Copper, met geïntegreerd waterblok voor custom loops.

8)7

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Is er nu al iets bekend over de reviewdatum? Hopelijk, ruim, voor de releasedata.

[ Voor 4% gewijzigd door edward2 op 02-09-2020 12:51 ]

Niet op voorraad.

• Paprika
edward2 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:45:
Is er nu al iets bekend over de reviewdatum? Hopelijk, ruim, voor de releasedata.
Nee, want ook die datum is onderdeel van de NDA. Dus mocht ie afwijken van de launchdatum dan zal je het pas weten als iemand zijn/haar NDA breekt.

[ Voor 25% gewijzigd door Paprika op 02-09-2020 12:54 ]

• Paprika
8K DLSS (van 1440p) vs 4K Native in Watch Dogs Legion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2Rc0QduJw7krIce1fChU8kEAms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoDdzPcc0UgcnGsMLdsIYS0n.jpg?f=fotoalbum_large

Slider vergelijking:
https://imgsli.com/MjEzNDI

• Paprika
https://developer.nvidia....dlss-early-access-program
NVIDIA set out to redefine real-time rendering through AI-based super resolution - rendering fewer pixels and then using AI to construct sharp, higher resolution images. Powered by dedicated AI processors on NVIDIA RTX GPUs called Tensor Cores, DLSS is a deep learning neural network that boosts frame rates while generating beautiful, crisp game images.

DLSS is presently available to select developers through an early access program. If accepted, DLSS is available either as a stand-alone SDK integration or a fully integrated build of Unreal Engine (4.24.3 or higher). The Unreal Engine build includes ray traced reflections, shadows, and global illumination along with DLSS.

Find below the minimum requirements, the application process and DLSS licensing information, If your application is accepted you will be notified as soon as the developer branch is ready. Thank you for your patience.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-02 10:12

Isniedood

nee, echt niet!

Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:03:

[Afbeelding]

Slider vergelijking:
Ik snap dit soort plaatjes nooit. Hoe kan je scherpte nou hard maken terwijl ik hier om een 1080p scherm ziet te kijken. Dit is toch totaal nikszeggende marketingmateriaal?

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Sp3ci3s8472
Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:03:

[Afbeelding]

Slider vergelijking:
Het is nu stuivertje wisselen, texture detail is op sommige punten beter met DLSS maar of dit door een sharpening filter (CAS) komt weet ik niet. Je ziet wel dat op stukken waar bloom wordt toegepast dat dit te weinig is met DLSS en dat het dan donkerder is of de blur van de bloom niet ver genoeg rijkt.
Dat logo met PIGS is een stukje scherper, maar het persoon wat er onder loopt, zijn jas is ineens haast zwart en het ding boven het recycle logo op de prullenbak ernaast (tenminste daar lijkt het op) ziet er niet meer uit.
Het ziet er in ieder geval een heel stuk beter uit dan het DLSS 1.0 misbaksel :P.

• Sp3ci3s8472
Isniedood schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:40:
[...]

Ik snap dit soort plaatjes nooit. Hoe kan je scherpte nou hard maken terwijl ik hier om een 1080p scherm ziet te kijken. Dit is toch totaal nikszeggende marketingmateriaal?
De zoom knop die er is?

• Paprika
[...]

Dit is al met X-maal zoom he en bij de slider kun je inderdaad ook inzoomen.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:48:
[...]

Dit is al met X-maal zoom he en bij de slider kun je inderdaad ook inzoomen.
Ja precies, dit is dus keihard pixelpeepen. Ver ingezoomd, maar real world is het de vraag of je ook maar iets van verschil ziet. Ik heb het hier enkel over de stap van 4k naar 8k. Ik geloof niet dat je het echt gaat merken.

• Paprika
Isniedood schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:18:
[...]

Ja precies, dit is dus keihard pixelpeepen. Ver ingezoomd, maar real world is het de vraag of je ook maar iets van verschil ziet. Ik heb het hier enkel over de stap van 4k naar 8k. Ik geloof niet dat je het echt gaat merken.
Op een 80 inch 8K tv vanaf 1-2 meter afstand vast wel.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:19:
[...]

Op een 80 inch 8K tv vanaf 1-2 meter afstand vast wel.
Klopt, wellicht onderschat ik dat dit voor sommigen een realistisch scenario is. Ik vind het veel interessanter voor VR, maar helaas ondersteund dat nog geen DLSS

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
[...]

Snap ik met reclames voor een nieuwe televisie ook nooit, allemaal sprankelende kleuren en heldere contrasten OP MIJN EIGEN TELEVISIE 😜

Twitch Kanaal

• computerjunky
WeirCo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:07:
[...]

Snap ik met reclames voor een nieuwe televisie ook nooit, allemaal sprankelende kleuren en heldere contrasten OP MIJN EIGEN TELEVISIE 😜
Ja vooral met hdr vind ik die onzin geweldig. Of 4k scherper... Yeah right... Gewoon bs want anders zouden we 2x hetzelfde zien.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:02:
[...]

Ja vooral met hdr vind ik die onzin geweldig. Of 4k scherper... Yeah right... Gewoon bs want anders zouden we 2x hetzelfde zien.
Tijdje geleden, kan het helaas niet meer vinden, was er ook zo'n gaming monitor waarbij ze met een statisch plaatje adverteerden dat deze met 144hz frequentie beter was dan de 60hz monitor. Wat hadden ze gedaan: 60hz plaatje was minder scherp dan de 144hz... 7(8)7

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 7600x3d 32GB 6000mhz 9070 XT MSI 27" IPS 180hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Was even benieuwd naar V&A 2080Ti. Er staan er nu iets van 51 te koop. Met pareltjes ertussen:

"Te koop vanwege stoppen met gamen (dus niet vanwege de nieuwe 3000-serie kaarten 😉) "

Maar goed uiteindelijk wordt iedereen hierdoor geraakt. Wat is een 1080Ti of 5700XT nu nog waard.... Ook daar verwacht ik een forse prijsdrop.

[ Voor 29% gewijzigd door Help!!!! op 02-09-2020 18:18 ]

PC Specs

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
Help!!!! schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:16:
Was even benieuwd naar V&A 2080Ti. Er staan er nu iets van 51 te koop. Met pareltjes ertussen:

"Te koop vanwege stoppen met gamen (dus niet vanwege de nieuwe 3000-serie kaarten 😉) "

Maar goed uiteindelijk wordt iedereen hierdoor geraakt. Wat is een 1080Ti of 5700XT nu nog waard.... Ook daar verwacht ik een forse prijsdrop.
Het is natuurlijk ook maar de vraag of je wel geraakt wordt, immers ja, de oude hardware verliest (flink) wat waarde, echter de nieuwe hardware (m.u.v. van de 3090) is ook agressiever geprijsd dan verwacht waardoor je
ook minder hoeft bij te leggen.

De enigen die imho echt geraakt worden zijn de nietsvermoedende 2de handskopers die de laatste dagen 2080 Ti's gekocht hebben voor 800 or 900+ euro.

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:14

Tja, gisteravond is in één klap de hele tweedehands markt gedevalueerd. Ik snap wel dat je er nog iets van probeert terug te zien, maar in feite kun je er niks meer mee.

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:38

Goh ja, een 5700XT is natuurlijk een pak goedkoper dan een 2080Ti en daardoor is het verlies veel kleiner.
Stel dat je ze beide verkoopt aan beide -50%...250€ vs 650€ is toch al een aardig verschil.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dennism schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:27:
[...]

Het is natuurlijk ook maar de vraag of je wel geraakt wordt, immers ja, de oude hardware verliest (flink) wat waarde, echter de nieuwe hardware (m.u.v. van de 3090) is ook agressiever geprijsd dan verwacht waardoor je
ook minder hoeft bij te leggen.
Ja dat is natuurlijk inderdaad de andere kant van het verhaal.
ikbenben schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:30:
[...]
Goh ja, een 5700XT is natuurlijk een pak goedkoper dan een 2080Ti en daardoor is het verlies veel kleiner.
Stel dat je ze beide verkoopt aan beide -50%...250€ vs 650€ is toch al een aardig verschil.
Absoluut wel ja maar relatief niet. Bovendien zullen 2080Ti kopers normaal gesproken ook meer te besteden hebben.

Bovendien was ik niet van plan meer uit te geven dan laten we zeggen 750. En dat zou ik sowieso uitgegeven hebben. Dus per saldo moet ik dan toch meer bijleggen dan verwacht. Het pluspunt is natuurlijk dat ik meer prestaties krijg dan verwacht.

ps: Ik leg er verder niet wakker van hoor het is all in the game en die 1080Ti heb ik er allang uit.
Het was gewoon een analyse dat het niet alleen maar de 2080Ti mensen zijn die hun spullen in waarde zien dalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 02-09-2020 18:40 ]

PC Specs

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:42
Ik lees en zie dat er RTX 3090-kaarten op de markt komen met 3 8-pins connectoren. Gaat dat een compatibiliteitsprobleem opleveren met mijn Corsair RM750x of kan ik met een verloopje de 2 8-pins-kabels splitten naar 3?

• Sissors
  • Niet online
Yonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:48:
Ik lees en zie dat er RTX 3090-kaarten op de markt komen met 3 8-pins connectoren. Gaat dat een compatibiliteitsprobleem opleveren met mijn Corsair RM750x of kan ik met een verloopje de 2 8-pins-kabels splitten naar 3?
Een RM750 heeft toch wel vier 8-pins connectoren erop zitten? Allebei je 8-pins kabels hebben toch twee connectoren?

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:47
Paar punten waar ik heel erg benieuwd naar ben bij de eerste reviews:

- hoe goed is het FE koelsysteem t.o.v, 20x0 welke zeker niet slecht was en wat kunnen we dan nog verwachten van aftermarket.
- wat is het daadwerkelijke verbruik van de 3080, is die 750w voeding echt nodig i.c.m. een vrij standaard systeem.
Yonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 19:48:
Ga naar de productpagina van de RM750x, klik op de tech specs en je vindt het antwoord.

offtopic:
Oef, als ik het AMD topic moet geloven is de 30x0 serie waanzinnig slecht. Allemaal marketing praatjes. Echt alles wordt daar door het meubilair uit de kast getrokken om de presentatie van gisteren even goed te downplayen :+

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenNietDoen op 02-09-2020 20:35 ]

• Yonix
JeroenNietDoen schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:27:
[...]

Ga naar de productpagina van de RM750x, klik op de tech specs en je vindt het antwoord.
Ik tel maar twee 8-pins aansluitingen op de achterzijde.

Verwijderd

Yonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:29:
[...]

Je kijkt dan ook naar de verkeerde plaats. Een voeding druk je niet in de videokaart, kabels druk je in de videokaart. :P

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:47
Yonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:29:
[...]

RM750x heeft 4 PCIe aansluitingen. Dus meer dan zat :Y

• Yonix
Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:32:
[...]

Je kijkt dan ook naar de verkeerde plaats. Een voeding druk je niet in de videokaart, kabels druk je in de videokaart. :P
Dus dat moet goedkomen dan? Verloopje, de kabels in de psu en vlammen maar. (y)

Verwijderd

Yonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:37:
[...]

Nee zeker geen verloopjes, dat verhoogt idd de kans op vlammen.

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:10
Yonix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:37:
[...]

Geen verkoop je nodig. 2 kabels in je PSU, 3 connectors in je GPU. Aangezien elke kabel 2 connectors heeft kan dat, en hen je dus 1 ongebruikte connector die je los laat hangen.

• computerjunky
Nog even doorgaand op die plaatjes met scherp en wazig met dlss. Als hier als iets van waar zou zijn ben ik zeer benieuwd hoe erg DLSS uit zijn dak gaat met motion blur en DoF. Want dat hoort volgens wat vage devs dus niet scherp te zijn.

Of word er eerst een frame berekend en later las dof of motion blur toegepast wat me weer uiterst inefficiënt lijkt.

• Tyranium
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Tyranium

Ero-sennin

computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:48:
Nog even doorgaand op die plaatjes met scherp en wazig met dlss. Als hier als iets van waar zou zijn ben ik zeer benieuwd hoe erg DLSS uit zijn dak gaat met motion blur en DoF. Want dat hoort volgens wat vage devs dus niet scherp te zijn.

Of word er eerst een frame berekend en later las dof of motion blur toegepast wat me weer uiterst inefficiënt lijkt.
Volgens mij hebben DoF en Motion blur vrij weinig te maken met dlss.
Een frame wordt geloof ik inderdaad eerst opgebouwd en pas in een latere stap wordt er DoF/motion blur toegepast door de shaders (post-processing).

Maar ik kan het mis hebben en er lopen hier vast tweakers rond die dit een stuk beter kunnen uitleggen.

Mooi filmpje van DF over dlss 2.0:

https://youtu.be/YWIKzRhYZm4

Erg indrukwekkend als je het mij vraagt. Zeker omdat ze flink inzoomen om de verschillen te kunnen laten zien. Het lijkt mij dus dat je zonder inzoomen (en zeker als je midden in de actie zit) echt nul verschil gaat zien tussen dlss en native.

Edit:
Zeker icm ray tracing is het echt een killing combo. Juist omdat je bij raytracing (zover ik het begrijp) per pixel de rays moet berekenen.

Icm dlss bereken je dus het ray tracing gedeelte op een resolutie van 1080p en schaal je dat omhoog naar 4k. Dit alles met blijkbaar vrijwel geen IQ verlies, maar wel een flink betere performance. :9

Ik hoop dat reviews dit dan ook mee gaan nemen in de performance cijfers (naast de "normale" scores natuurlijk), icm wat screenshots om de IQ te kunnen vergelijken.

[ Voor 21% gewijzigd door Tyranium op 02-09-2020 21:44 ]

• Sp3ci3s8472
Dennism schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:27:
[...]
De enigen die imho echt geraakt worden zijn de nietsvermoedende 2de handskopers die de laatste dagen 2080 Ti's gekocht hebben voor 800 or 900+ euro.
Mensen die niksvermoedend 800-900+ inleggen voor een 2de hands videokaart zijn niet nietsvermoedend. Je hebt al de stap genomen om een 2de hands videokaart te kopen dus je weet dan vaak al iets meer dan gemiddeld af van wat je koopt.
Als je dan niet even jezelf informeert over de komende kaarten dan is dat echt je eigen schuld.

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-01 15:57

Hier vind ik het vooral lachwekkend, alles boven de 400euro voor een 2080Ti is gewoon teveel. En alles boven de 250-300 voor een 1080Ti.

• hully
  • Laatst online: 20-01 23:00
wat een drukte om die 2080Ti kaarten. ik verkocht de mijne 3 weken geleden voor 850 terwijl de prijs op MP 1000 euro was, maar gokte al op dit 1 sept-scenario, nam mijn "verlies" wat nu winst blijkt te zijn. Nu heb je pech. Fact of life. Het is maar geld, 1e wereldprobleem.

• Sander64
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23-12-2025
Ondertussen ben ik al deze berichten lachend aan het lezen met een GTX770 in mijn systeem. Ik had een hele tijd geen reden (en mogelijkheid) om echt te upgraden. Nu echter wel.

Dus 1080(ti) en 2080(ti) bezitters: Het kan nóg erger.

[ Voor 8% gewijzigd door Sander64 op 02-09-2020 22:09 ]

Corsair 4000D // AMD Ryzen 7 5800X // MSI RTX3080 Gaming X Trio // Gigabyte B450M Aorus Pro // Kingston HyperX Fury 32GB DDR4-3600 // Be Quiet Dark Rock Pro 4 // WD SN550 1TB + Crucial P1 2TB // Corsair RM750x

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:58

MazeWing

The plot thickens...

S95Sedan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:52:
[...]

Hier vind ik het vooral lachwekkend, alles boven de 400euro voor een 2080Ti is gewoon teveel. En alles boven de 250-300 voor een 1080Ti.
Ik vraag me oprecht af wat ik triester vind; iemand die nog €900+ durft te vragen voor een 2080ti of de randdebiel die €300 gaat bieden...

Het is maar zeer de vraag in hoeverre de 3070 dezelfde performance gaat hebben als de 2080ti. Ik denk, buiten die 4K + DLLS + RTX, van niet....

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
En dan zul je zien dat de echte benchmarks zometeen toch tegenvallen en dan heb je je 2080ti net voor 600 verkocht :P

Maargoed, 2e hands markt voor Nvidia kaarten is toch altijd een beetje raar.

[ Voor 25% gewijzigd door mitsumark op 02-09-2020 22:10 ]

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-01 15:57
MazeWing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:09:
[...]

Ik vraag me oprecht af wat ik triester vind; iemand die nog €900+ durft te vragen voor een 2080ti of de randdebiel die €300 gaat bieden...

Het is maar zeer de vraag in hoeverre de 3070 dezelfde performance gaat hebben als de 2080ti. Ik denk, buiten die 4K + DLLS + RTX, van niet....
Die hele 20xx serie is door alle mining gebeuren en de hype daarvan sowieso veel te hoog geprijsd geweest.

Ik zie niet in waarom men nog een 2080ti zou kopen voor meer dan de msrp van een 3070. Vervolgens gaat daar dan ook nog eens waarde vanaf omdat het een gebruikte kaart betreft.

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:19
Ach en Wee wat een geneuzel over de prijs van tweedehands kaarten

Heb daar zelf een beetje een simpele uitspraak over

Het is niet de gek die vraagt, maar de gek die geeft.

En zoals in dit draadje al eerder aangegeven van de "gekken" die een tweede hands videokaart overwegen mag best aangenomen worden dat ze zich een beetje georienteerd hebben.

Niemand verplicht je om de gevraagde prijs te betalen he.............

Voor de goede orde:
Ik heb geen 2xxx kaart of enige andere kaart :-) op V&A staan en ik ben ook niet van plan om een tweedehands kaart te gaan aanschaffen. :)
Ik upgrade straks lekker mijn r9 fury naar een 3080. Stop de Fury in de PC van mijn vrouw en breng de daarin momenteel aanwezig r7 295 naar de recycling bak van de gemeente. :+

[ Voor 29% gewijzigd door killerbee1958 op 02-09-2020 22:59 ]

• hully
killerbee1958 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:27:

Voor de goede orde:
Ik heb geen 2xxx kaart op V&A staan en ik ben ook niet van plan om een tweedehands kaart te gaan aanschaffen. :)
geen 2xxx maar je bent zeker wel die gast die zijn titan rtx voor 1900 te koop heeft staan (16 TF vs 29 TF voor de 3080 a 710 euro...)

• jurjen120
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-03-2023
Hoor dat er ook een 3080 met 20GB uitkomt in de toekomst, iemand een gok wanneer die zal uitkomen? Maandje of 2 wil ik nog wel wachten maar als dat nog 6 maanden duurt niet.

• RobinNL
MazeWing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:09:
[...]

Hoezo zou €300 bieden triest zijn?
- Het is een tweedehands product.
- De 3070 is mogelijk krachtiger dan een 2080Ti. Het is nu even wachten op de benchmarks of dit echt zo is.
- De 3070 verbruikt minder stroom (220W vs 260W).
- De 3070 heeft betere ray tracing performance.
- De 3070 heeft PCIE-4.0, de 2080Ti PCIE 3.0.
- De 3070 heeft RTX I/O. Dit is voor nu even afwachten wat het precies gaat brengen.

De RTX 3070 krijg je voor ongeveer €520. Natuurlijk is het persoonlijk hoeveel waarde je hecht aan de bovenstaande punten, maar €300 euro voor een 2080Ti klinkt dan ook weer niet heel gek. Voor nu is het vooral wachten op de benchmarks.

@jurjen120 Dit zijn nog enkel geruchten, die hinten naar oktober. Eerst zien, dan geloven :) Ik denk dat deze misschien past komt als AMD met Big Navi komt.

Zou een afgeslankte 3090 met 12GB VRAM eigenlijk ook mogelijk zijn, voor tussen de 3080 en 3090?

[ Voor 10% gewijzigd door RobinNL op 02-09-2020 23:09 ]

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• Sander64
RobinNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:06:
[...]

- De 3070 is mogelijk krachtiger dan een 2080Ti. Het is nu even wachten op de benchmarks of dit echt zo is.
- De 3070 heeft RTX I/O. Dit is voor nu even afwachten wat het precies gaat brengen.

De RTX 3070 krijg je voor ongeveer €520. Natuurlijk is het persoonlijk hoeveel waarde je hecht aan de bovenstaande punten, maar €300 euro voor een 2080Ti klinkt dan ook weer niet heel gek. Voor nu is het vooral wachten op de benchmarks.

@jurjen120 Dit zijn nog enkel geruchten, die hinten naar oktober. Eerst zien, dan geloven :) Ik denk dat deze misschien past komt als AMD met Big Navi komt.

Zou een afgeslankte 3090 met 12GB VRAM eigenlijk ook mogelijk zijn, voor tussen de 3080 en 3090?
Wie weet komt er nog een 3080ti uit met 16gb GDDR6X en 9400 cuda cores.

Corsair 4000D // AMD Ryzen 7 5800X // MSI RTX3080 Gaming X Trio // Gigabyte B450M Aorus Pro // Kingston HyperX Fury 32GB DDR4-3600 // Be Quiet Dark Rock Pro 4 // WD SN550 1TB + Crucial P1 2TB // Corsair RM750x

• Santee
RobinNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:06:
[...]

Beide zijn niet realistisch. Third party 3070 betaal je eerder €550-600 voor als ze echt zo populair worden en is wsl pas over 1,5e maand goed beschikbaar. Voor de prestaties het woord van Nvidia maar geloven? Ik vind €450 realistischer voor een 2080ti met degelijke koeler wanneer de 3070 uit is, heeft wel stuk meer vram. €300 en €900 zijn beide even grappig eerlijk gezegd.

• RobinNL
@Sander64 Volgens mij kan de 3080 alleen 10GB of 20GB krijgen, de 3070 zou 8GB of 16GB kunnen krijgen. Vandaar mijn vraag of er een afgeslankte 3090 zou kunnen komen met 12GB :)

Ik weet er niet heel veel van, maar ik heb het hier meerdere keren voorbij zien komen.

• Sander64
Nog even een vraag: FE van de 3080 is geprijst op 719 euro. Hoe verhoudt deze prijs zich tot de aftermarket kaarten. Zitten deze doorgaans lager of hoger t.o.v. de FE prijs.

• Sander64
RobinNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:18:
@Sander64 Volgens mij kan de 3080 alleen 10GB of 20GB krijgen, de 3070 zou 8GB of 16GB kunnen krijgen. Vandaar mijn vraag of er een afgeslankte 3090 zou kunnen komen met 12GB :)

Ik weet er niet heel veel van, maar ik heb het hier meerdere keren voorbij zien komen.
Nouja... De 3090 heeft wel een zeer hoog prijskaartje. Dus afgeslankt zal ie naar mijn idee nog steeds 1100+ kosten.

• Santee
Sander64 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:15:
[...]

Wie weet komt er nog een 3080ti uit met 16gb GDDR6X en 9400 cuda cores.
Dat is niet logisch want dan zou het een 256bit memory bus moeten hebben. Ik gok dat er nog een 3080ti/super komt met 12GB voor $999 als RDNA2 beter dan de 3080 gaat presteren. Je aantal cuda cores zou ook zomaar kunnen kloppen.

• RobinNL
@Sander64 Meestal boven de FE prijs.

@Santee Ja oke, ik ging hier even uit van de Founders Edition, omdat er van fabrikanten nog geen prijzen bekend zijn.

• Sander64
:|

Overigens: Is 10Gb GDDR6X niet meer dan genoeg voor ten minste 4k?

[ Voor 18% gewijzigd door Sander64 op 02-09-2020 23:23 ]

• Paprika
GeForce RTX 3090 Makes 8K HDR Possible
To solve the challenges of 8K HDR gameplay, capture, and playback, NVIDIA has developed a suite of new capabilities and technologies, delivered with the GeForce RTX 3090.

Highest Levels of Performance
The GeForce RTX 3090 is the world’s most powerful GPU. It delivers a big leap in performance relative to the prior generation-champ, the GeForce RTX 2080 Ti, giving you the necessary horsepower to tackle high-fidelity games at 8K. It’s also got over 2x the graphics memory of prior generation GPUs, with 24GB of cutting-edge GDDR6X, required for the large, high-fidelity game assets used at 8K. GDDR6X also features innovative PAM4 signal transmission technology to double the data rate, delivering unprecedented graphics memory performance to feed data-hungry workloads such as 8K gaming, ensuring assets are loaded and displayed without delay.

NVIDIA DLSS 8K: Ultra Performance Mode
NVIDIA DLSS is our groundbreaking AI rendering technology that boosts frame rates while generating beautiful, crisp game images. For 8K gaming on the GeForce RTX 3090, we’ve created a new DLSS Ultra Performance mode that accelerates performance in supported games, including Boundary, Bright Memory: Infinite, Control, Death Stranding, Justice, Minecraft with RTX Beta for Windows 10, Ready or Not, Scavengers, Watch Dogs Legion, and Wolfenstein: Youngblood.
The Ultra Performance mode uses a newly trained AI super resolution model, purpose-built for 8K, that offers image quality comparable to native resolution, while rendering only one ninth of the pixels. In supported titles, users will now have up to 4 DLSS image quality modes --Quality, Balanced, Performance, and Ultra Performance-- for even more user choice, and even bigger performance boosts.
The combination of GeForce RTX 3090’s graphics horsepower and DLSS's Ultra Performance mode enables smooth 8K gameplay across a host of both ray traced and non-ray traced games:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1g4pHGn_BvBVgEWblBhp74Y_Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e98oLOaOeh8zFdJdr2dNjGmW.png?f=fotoalbum_large

3080 @ 4K
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxyZEqgqCwpGbn_caoCG-au6Cx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NR8nXqhI1X4rw6E6AijFCucp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door Paprika op 02-09-2020 23:29 ]

• Sander64
@Paprika Zijn er al comparisons tussen native 4k en opgeschaalde 4k met DLSS? 8K is mooi, maar als er een groot verschil zit tussen native 8K en DLSS 8k...
image quality comparable to native resolution
Dat moeten we maar dus afwachten.

[ Voor 58% gewijzigd door Sander64 op 02-09-2020 23:26 ]

• Paprika
Sander64 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:24:
@Paprika Zijn er al comparisons tussen native 4k en opgeschaalde 4k met DLSS? 8K is mooi, maar als er een groot verschil zit tussen native 8K en DLSS 8k...

*Beeldmateriaal is opgenomen met een RTX 2060 op 3840x2160 bij maximale instellingen

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 02-09-2020 23:27 ]

• Sander64
@Paprika Ahja. Verkeerd geinterpreteerd. Mijn fout.

• Paprika
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izuppHdAtAf_He9XPT15CnpjXe8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5s2LMUu4w5R4Alt7zqE5Ir2y.png?f=fotoalbum_large
One of the key design goals for the Ampere 30-series SM was to achieve twice the throughput for FP32 operations compared to the Turing SM. To accomplish this goal, the Ampere SM includes new datapath designs for FP32 and INT32 operations. One datapath in each partition consists of 16 FP32 CUDA Cores capable of executing 16 FP32 operations per clock. Another datapath consists of both 16 FP32 CUDA Cores and 16 INT32 Cores. As a result of this new design, each Ampere SM partition is capable of executing either 32 FP32 operations per clock, or 16 FP32 and 16 INT32 operations per clock. All four SM partitions combined can execute 128 FP32 operations per clock, which is double the FP32 rate of the Turing SM, or 64 FP32 and 64 INT32 operations per clock.

Doubling the processing speed for FP32 improves performance for a number of common graphics and compute operations and algorithms. Modern shader workloads typically have a mixture of FP32 arithmetic instructions such as FFMA, floating point additions (FADD), or floating point multiplications (FMUL), combined with simpler instructions such as integer adds for addressing and fetching data, floating point compare, or min/max for processing results, etc. Performance gains will vary at the shader and application level depending on the mix of instructions. Ray tracing denoising shaders are good examples that might benefit greatly from doubling FP32 throughput.

Doubling math throughput required doubling the data paths supporting it, which is why the Ampere SM also doubled the shared memory and L1 cache performance for the SM. (128 bytes/clock per Ampere SM versus 64 bytes/clock in Turing). Total L1 bandwidth for GeForce RTX 3080 is 219 GB/sec versus 116 GB/sec for GeForce RTX 2080 Super.

Like prior NVIDIA GPUs, Ampere is composed of Graphics Processing Clusters (GPCs), Texture Processing Clusters (TPCs), Streaming Multiprocessors (SMs), Raster Operators (ROPS), and memory controllers.

The GPC is the dominant high-level hardware block with all of the key graphics processing units residing inside the GPC. Each GPC includes a dedicated Raster Engine, and now also includes two ROP partitions (each partition containing eight ROP units), which is a new feature for NVIDIA Ampere Architecture GA10x GPUs. More details on the NVIDIA Ampere architecture can be found in NVIDIA’s Ampere Architecture White Paper, which will be published in the coming days..

[ Voor 81% gewijzigd door Paprika op 02-09-2020 23:59 ]

• Sp3ci3s8472
jurjen120 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:59:
Hoor dat er ook een 3080 met 20GB uitkomt in de toekomst, iemand een gok wanneer die zal uitkomen? Maandje of 2 wil ik nog wel wachten maar als dat nog 6 maanden duurt niet.
Hangt denk ik heel erg af van waar AMD mee komt. Als RDNA2 concureert dan is de kans groot dat deze er komt.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus een Turing/"Paxwell" hybrid?
Nog twee aparte INT32 en FP32 (Cuda Cores) blokken van elk 16 ALU's zoals in Turing, maar totaal aantal FP32 ALU's weer naar 32 zoals in "Paxwell".

Afbeeldingslocatie: https://www.vortez.net/contentteller.php?ct=articles&action=file&id=41704

De vraag is alleen hoe doe je die andere 16 FP32 ALU's? Mijn eerste gedachte is namelijk dat het door de Tensor Cores gedaan zal worden die met Ampère ook FP32 kunnen. Dat betekent alleen wel dat je die weer voor iets anders moet gebruiken naast denoising en DLSS. Het alternatief is dat er nog een blok van 16 FP32 ALU's is en je dus twee FP32 ALU blokken van 16 krijgt en een INT32 blok van 16 en Tensor Cores.

@Werelds ik zag dat jij ook al bezig was met bedenken hoe dit zou werken. Nog andere ideeën of? :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Paprika
Ik laat het wel weten wanneer de white paper is gespot :+.

• hully
Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:26:
[...]

[YouTube: Death Stranding with NVIDIA DLSS]

*Beeldmateriaal is opgenomen met een RTX 2060 op 3840x2160 bij maximale instellingen
betekent dit plaatje uitwijst dat DLSS én dubbele FPS oplevert én scherper is...??

edit: ik zie het nu, idd! wauw... dat is gaaf.

ik speelde DS op mijn 10900k met een 2080Ti zonder DLSS omdat ik dan nog steeds 100+ fps haalde (3440 x1440), maar moet de conclusie niet zijn: als er DLSS ondersteuning is, altijd aanzetten?

iemand?

[ Voor 23% gewijzigd door hully op 03-09-2020 08:26 ]

• Paprika
Het wisselt per game denk ik en welke stijl je voorkeur heeft. Je kunt overigens altijd nog dlss draaien op een hogere resolutie dan je monitor ondersteunt.

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 10:48
Ben wel zeer benieuwd naar de reviews, en nog méér naar de geluidsproductie van de FE kaarten. Concept lijkt me wel iets, en voor een case zoals de mijne met cpu cooling via een AIO met intake vooraan, en 1 outtake achteraan, denk ik dat dit beste oplossing is om hitte uit case te krijgen. Mijn MSI 2080 blaast nu met de drie fans de warme lucht naar onderen in de case, heb ik altijd (zoals bij alle custom kaarten) rare oplossing gevonden, toch beter warme lucht asap uit case krijgen?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
Paprika schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:26:
[...]

[YouTube: Death Stranding with NVIDIA DLSS]

Waarom Nvidia... Waarom, als je 72FPS haalt met DLSS aan.... Waarom upload je dan de video in 30FPS 8)7

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Spelen op 4k. 3080 of toch 3090 om meer toekomst gericht te zijn?

Ik zit erg in de clinch hiermee. Is 3080 met 10GB voldoende voor aankomende 3-4 jaar op 4K gamen, of toch naar 3090 24GB een betere overstap?

Ik weet moet wachten op de reviews en de onafhankelijke benchmarks van derden.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 12:15
Xtr3me4me schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:55:

Ik zit erg in de clinch hiermee. Is 3080 met 10GB voldoende voor aankomende 3-4 jaar op 4K gamen, of toch naar 3090 24GB een betere overstap?

Ik dacht dat jij blind voor de 3090 ging en 6 mensen klaar had zitten om ze te spotten in de shops...
Rationeel denken: ga voor de 3080
hardware hart laten spreken: ga voor de 3090

zo zou ik het doen. En dan ligt het aan jou waar je onder valt op dat moment.

Ik hield altijd wel van de top notch, geen Titan maar wel de TI kaart. Nu zou ik zelf altijd voor de 3080 gaan als die idd voor <800 wordt verkocht.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Xtr3me4me schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:55:

Waarom zou je nu voor 1500 een kaart kopen om 3 a 4 jaar mee te gamen op 4k terwijl je de komende twee jaar waarschijnlijk genoeg hebt aan een 3080.

Het is dan toch veel logischer om nu een 3080 te kopen voor 700 en over twee jaar de 4080 voor laten we zeggen 800 :?

PC Specs

• Phntm
  • Laatst online: 15:45

Phntm

Tlingelingeling

beebie121 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:59:
[...]

Ik dacht dat jij blind voor de 3090 ging en 6 mensen klaar had zitten om ze te spotten in de shops...
Rationeel denken: ga voor de 3080
hardware hart laten spreken: ga voor de 3090

zo zou ik het doen. En dan ligt het aan jou waar je onder valt op dat moment.

Ik hield altijd wel van de top notch, geen Titan maar wel de TI kaart. Nu zou ik zelf altijd voor de 3080 gaan als die idd voor <800 wordt verkocht.
Ik dfenk dat het ook meer dan realistisch is om op zn minst 3 jaar te kunnen doen met de 3080. Ik heb het goed volgehouden met mijn 1080 voor 4 jaar met alle games die uit waren... ging lekker op 2560x1440. Daar houd ik het ook bij voor nu. 4k met Gsync kan erg prijzig uitpakken.

• Sissors
  • Niet online
Pas als de 40XX serie wordt aangekondigd weet je wat de juiste beslissing is geweest. Als in, een 2080Ti vorig jaar kopen betekende flink wat afschrijving (al heb je alsnog een jaar ermee kunnen spelen, als je nu een nieuwe koopt). Had je echter een 1080TI op een juist moment gekocht, dan heb je hem jaren later alsnog voor nauwelijk minder tweedehands kunnen doorverkopen.

Hell, ik heb twee jaar lang een 7700K gebruikt die ik tweedehands had gekocht, en daarna doorverkocht voor zo goed als hetzelfde. Maar dat weet je pas achteraf.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Ja, alleen moet je nu de beslissing maken. Dus je zult het moeten doen met wat je nu (denkt) te weten.

Twee keer zoveel geld bij de 3090 voor 20% meer prestaties is waar het issue zit.

Een 1080Ti was relatief beter betaalbaar tov een 1080. En ook absoluut is het verschil natuurlijk veel forser bij de 3080 tov de 3090.

[ Voor 15% gewijzigd door Help!!!! op 03-09-2020 10:50 ]

PC Specs

Pagina: 1 ... 81 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.