Verbruik:
Tjeez niemand die bemerkingen heeft bij het verbruik van de 2060Super kaart ..
Niet dat de 2060 any good was op dat vlak...
175/210 Watt... voor een kaart die de vorige gen toen zonder aanpassingen "gewoon" in een laptop kon (gewoon als in ik vermoed dat mijn laptop zijn gewicht 20-40% enkel uit de koeling bestaat...).
Als ze de super ooit uitbrengen naar laptops toe kunnen ze het beter "Grillmaster Edition" genoemd
Soit het is duidelijk dat alle verbeteringen die nVidia heeft kunnen doen adhv hun ervaring met de productie van hun 2000 serie kaarten enkel naar hogere performantie is gegaan en niet naar zuiniger kaarten.
Overstap naar Samsung
Ik hoop persoonlijk echt dat het 7nm proces van Samsung stukken efficienter zal zijn maar ook ik vrees dat nVidia wellicht voornamelijk is (moeten) overstappen naar Samsung wegens capaciteit problemen bij TSMC (en daaraan gekoppeld natuurlijk de prijs/wafer).
Nu er een paar grote klanten met nog meer omzet bij TSMC zijn bijgekomen moest er sowieso een "kleinere" speler zich verleggen.
Of tevreden zijn met wafers tussen 2 grote batches van de grotere klanten
Nu hopelijk kan Samsung concureren met TSMC daar als zowel AMD/Apple al al hun producten laten fabriceren bij dezelfde fabrikant en zelf Intel al uit noodzaak dient uit te wijken naar dezelfde fabrikant en ze zijn nog steeds niet uit hun problemen ivm kleinere productie procédé's .. tot nu toe heb ik van Intel nog niets gezien over hun 7nm proces, nochtans die zou er eigenlijk ook snel moeten aankomen.
Soit ik zie maar 1 verband momenteel: bijna een monopolie van efficiente kleine procédé productie: en al die producten zijn serieus opgeslagen in prijs (smartphone's, AMD's en Intel high end cpu's, GPU's, .. )
En ja die hogere prijzen zijn ook omdat de klanten van TSMC zelf een hele mooie marge rekenen, maar dit kunnen ze ook omdat ze weten dat er geen plotse concurrentie zal opdoemen met een veel efficienter product.
Natuurlijk dat is ook de reden waarom iedereen naar TSMC gaat, tot nu toe was Samsung steeds slechter en ik vermoed niet dat ze hun achterstand snel kunnen inhalen. Gelukkig voor nVidia hebben ze al meermaals aangetoont dat ze gemakkelijk meekunnen gebruikmakend van een slechter procédé.
Niet dat 2 fabrikanten garantie geeft naar prijsconcurrentie (we moeten maar effen naar de geheugenproductie markt kijken

) is het nog steeds beter dan dat we allen afhangen van 1 monopolist.
Ook al ben ik stiekem nogal een TSMC fan; alle vooruitgang van het laatste decenia qua videochips kon er enkel maar gekomen zijn dankzij deze fabrikant en zijn investeringen in steeds maar betere/kleinere procédé's, velen hebben dit ook geprobeert en zijn nu verleden tijd.
Kijk maar naar de tv-markt, er was maar 1 producent die nog maar de financiële risico's wou nemen voor de OLED productie, nu loont het maar toen de beslissing werd genomen was het enorm riskant en het kon evengoed tot een failliet geleid hebben (zoals nu andere scherm producenten hebben meegemaakt).
PS: voor diegene die al héél lang meedraaien: het is niet nVidia eerste keer dat ze hun productie volledig overzetten naar een andere fabrikant, de vorige keer heeft het hun serieus goed gedaan, maar deze keer zie ik het toch minder rooskleurig in.