Melantrix schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:19:
[...]
https://www.youtube.com/watch?v=uzaGI78NtkE Hier kan je hem terug kijken (niet mijn filmpje).
Ik denk dat mijn kennis rondom ray tracing niet diepgaand genoeg is, ik begreep uit zijn uitleg namelijk dat ze het nu wel konden doen omdat ze met boxes werken waarbij ze heel snel de rest van de scene kunnen weglaten. Maar dit zullen ze dan op een andere manier toepassen dan ik begreep.
Nja, we gaan het zien. Ben benieuwd.
Dat is de beste demo tot nu toe. Framerate lijkt niet helemaal lekker en ik kan nergens vinden waar ze dit op draaiden helaas.
Je ziet hier echter wel goed wat ik bedoel met betrekking tot het "benaderen" van raytracen. Overigens is dit ook een demo van extremen, want met "RTX off" gaat er wel meer uit dan alleen RTX
Hier klopt van alles niet aan
De reflectie van de soldaat is veel te "hard", met name bij de benen. Een deel van de schaduw is echter bovenop de reflectie geprojecteerd en niet getraced, waardoor het er onnatuurlijk uit ziet. Als je enkele frames verder gaat zie je precies dat gebeuren wanneer ze RTX uit zetten:
Vervolgens zie je ook door de gehele demo dat de waterplassen met RTX aan simpelweg spiegels met keiharde randen worden; wat ook weer aan geeft dat niet alles getraced wordt. Pijnlijk duidelijk als je dit bekijkt:
Ga je weer een stukje verder, dan zie je dit soort ongein:
Ik kan zo nog wel even door gaan, en het ziet er allemaal zeker beter uit, maar zo extreem als het gebracht wordt door Nvidia (dat commentaar is overigens ook wel cringe-worthy...) is het niet.
Nu moet ik ook wel toegeven dat ik met dit soort dingen vrij gevoelig ben voor fouten. Ik heb bijvoorbeeld een ontzettende grafhekel aan FXAA (en dus ook TXAA op meer dan medium) omdat er dingen anti-aliased worden waar AA met z'n poten vanaf hoort te blijven. Haarscherpe textures worden ineens wazig. Ik ben dus ook één van die debielen die nog altijd MSAA zal gebruiken áls het beschikbaar is. En ook SMAA over FXAA als het kan
Dit soort dingen zijn mooi, maar ik vind het stiekem veel belangrijker dat games bijvoorbeeld lip-syncing weer eens terug brengen, want dat is vaak heel ver te zoeken. En als Valve het 14 jaar geleden (jawel, zolang terug is het al) beter deed dan 98% van alle games nu, dan zit er toch iets heel erg fout. Reflecties zijn leuk en aardig, het grootste deel van de tijd let je er niet op - vooral in BF V niet. Maar als er dan een cutscene is en ik moet kiezen tussen mooiere reflecties in een Bruce Lee film of stemacteerwerk en een verhaal die tot hun recht komen, weet ik wel wat ik liever heb
offtopic:
Overigens deed Valve toen al meer dingen bijzonder goed. HL2 mag dan wat poly's en texture resolutie missen ten opzichte van nieuwere games, ze deden ook al heel veel dingen idioot goed. Bekijk hun water refracties maar eens

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:33:
Verder ben ik denk ik wat positiever over dit dan @
Werelds. Ja, echt ik ga eens positief doen over Nvidia.

Voor nu is ray tracing misschien nog een beetje een gimmick, maar dat Nvidia de technologie nu al heeft en introduceert zal een stroomversnelling in de ontwikkelingen teweeg brengen.
Ik ben er helemaal niet negatief over, het is een prachtige ontwikkeling. Ik draai echter al lang genoeg mee om te beseffen dat we de heilige graal dan wel zien, maar nog niet aan kunnen raken

Voor mij is dit wat meer dan het zoveelste GameWorks effect wat framerates vooral verpest.
En hier verschillen wij dan wel van mening.
Wat ik hier namelijk zie is gehamer op Nvidia RTX, met weinig tot geen bevestiging dat dit grotendeels via DXR (DirectX Raytracing) gebeurt.
En zolang dat niet gebeurt is dit gedoemd te falen. Het móet interoperable zijn om mainstream door te breken. Ook dat is simpelweg een stukje ervaring dat ik de afgelopen 25 jaar heb opgedaan

Melantrix schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 11:38:
[...]
Ik denk dat ik inderdaad verkeerd om dacht, ik dacht dat ze het vanuit de camera tracen, maar het is blijkbaar vanuit lichtbronnen. Ben me nu hier wat meer aan het in verdiepen
Overigens heeft Nvidia wel een verbetering aangekondigd (volgens mij) voor de traditionele methode: Floating Point en Integer operaties konden nu compleet los van elkaar worden uitgevoerd. Dit kan ook veel effect hebben volgens mij.
Microsoft's pers bericht had wel enkele aardige afbeeldingen:
MSDN: Announcing Microsoft DirectX Raytracing! – DirectX Developer Blog
MS heeft sowieso wel goede blogs tegenwoordig.