Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 19:15

Racing_Reporter

Contentmaker

ColinZ schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:27:
[...]

Denk eerder dat het een indicatie is dat je te veel tijd om handen hebt ;)

Trouwens, een voorkeur hebben voor een bepaald merk betekend niet meteen dat je een fanboy/troll bent.
Ik vind, als voorbeeld, Audi ook een mooier merk dan BMW of Mercedes, en zou bij de aankoop van een nieuwe wagen ook eerst gaan kijken wat Audi in haar assortiment heeft staan.
Betekend dat dan dat ik een Audi fanboy ben?
Okee, sub-sub-sub-sub-sub-hobby, het antwoord lees ik nog wel eens terug ;)

De situatie die jij schetst verschilt nogal van wat Nivida-whatever zegt, die rent meteen naar de winkel heeft hij gezegd, en neemt het aanbod van de competitie niet in overweging. Sja, dan gaan de alarmbellen hier af hoor, maar dat mag hij zelf weten natuurlijk. Het verbaasde me alleen om te zien dat het geen onlangs geregistreerde user zonder posts was :P

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
Pas op de FrontPage eens een rekensommetje gemaakt (zie bron voor linkjes):
Die 30% is historisch gezien inderdaad niet gek. De 980 was 33% sneller dan de 780. De 780 15% sneller dan de GTX 680 (zelfde architectuur). De 680 was 33% sneller dan de GTX 580. De GTX 580 was 17% sneller dan de GTX 480 (zelfde architectuur). De GTX 480 was 35% sneller dan de GTX 280. Daar komt inderdaad een redelijk stabiel patroon van +- 33% naar voren. Dus dat is een hele veilige, maar goede voorspelling.
Die vooruitgang is zo stabiel, moeten haast wel engineered gains zijn. Wat dat betreft is de kans dat je een miskoop doet met een GTX 1080 niet echt heel groot.

De kans dat het bij mij een Polaris wordt is momenteel erg klein. Ik ben nog geïrriteerd van de driverproblemen van de E-350 (crimson werkt niet, win10 geen hardware acceleratie, Linux geen hardware acceleratie, chipset drivers ontbreken, drivers verdwijnen van de amd site). Dit heeft me letterlijk uren gekost. Dit in sterk contrast tot wat "oude rommel" op basis van Intel en Nvidia. Installatie daarvan gaat als een trein, zeker met een SSD. Dit jaar loop ik voor het eerst tegen games aan die weigeren te werken op mijn oude GTX 260 192sp (division, battleborn) companion pc. Zodra de nieuwe videokaart er is schuift alles weer door en wordt dat een GTX 460 Hawk op 960 Mhz :Y) .

Maar goed alles binnen het redelijke. Als de AMD tegenhanger 20% sneller is voor hetzelfde budget dan laat ik dat niet schieten. Zo kwam ik ook op de E-350 ipv de atom tegenhanger van Intel.

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 21-04-2016 16:37 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:32:

[...]

Die vooruitgang is zo stabiel, moeten haast wel engineered gains zijn. Wat dat betreft is de kans dat je een miskoop doet met een GTX 1080 niet echt heel groot.

De kans dat het bij mij een Polaris wordt is momenteel erg klein. Ik ben nog geïrriteerd van de driverproblemen van de E-350 (crimson werkt niet, win10 geen hardware acceleratie, Linux geen hardware acceleratie, chipset drivers ontbreken, drivers verdwijnen van de amd site). Dit heeft me letterlijk uren gekost. Dit in sterk contrast tot wat "oude rommel" op basis van Intel en Nvidia. Installatie daarvan gaat als een trein, zeker met een SSD. Dit jaar loop ik voor het eerst tegen games aan die weigeren te werken op mijn oude GTX 260 192sp (division, battleborn) companion pc. Zodra de nieuwe videokaart er is schuift alles weer door en wordt dat een GTX 460 Hawk op 960 Mhz :Y) .

Maar goed alles binnen het redelijke. Als de AMD tegenhanger 20% sneller is voor hetzelfde budget dan laat ik dat niet schieten. Zo kwam ik ook op de E-350 ipv de atom tegenhanger van Intel.
E-350 werkt prima in Linux, dat wil zeggen dat de hardware versnelling voor video prima werkt icm Kodi (1080p high 5.1 profile bijv). Ook het spelen van spellen gaat prima, nu speel ik niet zulke intensieve spellen maar GZdoom (maakt gebruik van de OpenGL hence de G) draait bijvoorbeeld zonder problemen.

Het eerste jaar dat de E-350 uit was waren er wat problemen met de acceleratie van videos met een exotisch encoding profile op Linux maar daarna heb ik nergens meer last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

ColinZ schreef op donderdag 21 april 2016 @ 14:27:
[...]
Ik vind, als voorbeeld, Audi ook een mooier merk dan BMW of Mercedes, en zou bij de aankoop van een nieuwe wagen ook eerst gaan kijken wat Audi in haar assortiment heeft staan.
Betekend dat dan dat ik een Audi fanboy ben?
Als je maar 3 automerken kent of overweegt, ben je even goed een fanboy. Het is helemaal niet de discussie of je AMD of Nvidia kiest, maar dat je al automatisch de rest uitschakelt zonder het ook maar te overwegen.

Ik weet nu nog niet wat ik ga doen, bijvoorbeeld. Ik wil een tweede 290X goedkoop halen om zo cheap mijn prestaties te kunnen verdubbelen (in sommige gevallen), maar het kan misschien ook een Nvidia GTX 1080 of AMD Radeon R9 480 worden als die interessant genoeg zijn (prijs/prestatie). Ik weet niet hoe beide gaan presteren en ik weet dat ik mijn keuze (tussen die twee) ook pas dan kan maken.

Het feit dat mensen automatisch al zeggen "nee merk X zal ik nooit nemen" benadelen alleen zichzelf door een valide optie niet te overwegen. Dat is makkelijk, maar makkelijke keuzes kan elk menselijk wezen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:28

edward2

Schieten op de beesten

sdk1985 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 16:32:

[...]

Grappig, daar zat ik ook al een keer naar de kijken om de perf. van de "GTX1080" in te schatten.

Als die 30% boven 980ti/TitanX zit, ga ik ook over (uitgaande van 390-perf. voor de P10, wat ik nog betwijfel)). Wel of geen async support, maakt mij weinig uit, ik heb toch al lang weer een andere GPU voordat dit echt belangrijk wordt, maar ik kan nog net een beetje extra perf. en V-ram op 5K gebruiken.

btw, ik zou wel valide argumenten kunnen aandragen om bij een bepaald merk te blijven bij sommige producten bv. de afwerking/ esthetische stijl van audi-> (gegalvaniseerd, betrouwbaarheid uitlaat, shit ik rij TT :D)
Of de smaak van etenswaar -> gebruikte ingrediënten etc. Ja misschien hebben concurrenten dat ook, maar die moeten dat soms nog bewijzen.

V.w.b. de keuze voor nVidia, ze zijn wel vaak als eerste met gameready drivers, SLI-profielen, tweaking software zoals inspector ed.
Kwa tech en bedrijf kom ik meestal bij AMD uit overigens, AMD GPU's is als goede wijn (vaak het meest futureproof).

[ Voor 28% gewijzigd door edward2 op 21-04-2016 18:34 ]

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Are you waiting for DX12 Fermi drivers? Time wasted, Fermi is EOL!

From official NVIDIA doc: "Starting with the next release of NVIDIA Nsight, Fermi GPUs will no longer be supported". What is NSIGHT?: "NVIDIA® Nsight™ is the ultimate development platform for heterogeneous computing. Work with powerful debugging and profiling tools that enable you to fully optimize the performance of the CPU and GPU. Not only do these feature-rich tools optimize performance, they help you gain a better understanding of your code - identify and analyze bottlenecks and observe the behavior of all system activities".
Negeer de sensatie titel :9. Ik vraag mij ook af in hoeverre Fermi kaarten profijt hebben van DX12, ze zijn niet cpu limited hebben nauwelijks DX12 features en iedereen is toch al lang vergeten dat Nvidia die belofte ooit heeft gemaakt (laat staan dat ze tegenwoordig traag zijn en stroom slurpen :P)
Het zal ook best een tijd duren voordat er echt DX12 only titels komen.

NVIDIA GP104 will have 2 PCBs: “Base” (GDDR5) and “Premium” (GDDR5X)

According to the data that have come to light during these days, the next NVIDIA GPU GP104 (Pascal) will have two kind of PCBs, one for GDDR5 memory (Base) and one for GDDR5X memory (Premium), due to different packages of these memories.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:23
Phuncz schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:13:
[...]

Als je maar 3 automerken kent of overweegt, ben je even goed een fanboy. Het is helemaal niet de discussie of je AMD of Nvidia kiest, maar dat je al automatisch de rest uitschakelt zonder het ook maar te overwegen.

Ik weet nu nog niet wat ik ga doen, bijvoorbeeld. Ik wil een tweede 290X goedkoop halen om zo cheap mijn prestaties te kunnen verdubbelen (in sommige gevallen), maar het kan misschien ook een Nvidia GTX 1080 of AMD Radeon R9 480 worden als die interessant genoeg zijn (prijs/prestatie). Ik weet niet hoe beide gaan presteren en ik weet dat ik mijn keuze (tussen die twee) ook pas dan kan maken.

Het feit dat mensen automatisch al zeggen "nee merk X zal ik nooit nemen" benadelen alleen zichzelf door een valide optie niet te overwegen. Dat is makkelijk, maar makkelijke keuzes kan elk menselijk wezen maken.
Although ik vind dat zijn post (die van nvidia-intel dus) enigzins overkomt als Fanboyisme kan het natuurlijk ook zijn dat hij niet naar de concurrent "kan" kijken vanwege een g-sync scherm zoals bij mij.
Ik heb een g-sync scherm, en als ik ga upgraden ga ik ook niet kijken wat AMD heeft, tenzij ze een gratis videokaart doen bij een nieuw beeldscherm :)
Maar goed ik begrijp sowieso het hele groen vs rood gevecht niet, net zomin als apple vs android.
Ik ben een hardware liefhebber, beide kampen hebben mooie en minder mooie spullen/diensten/services etc.

OT: ik ben echt heel benieuwd wat de nieuwe kaarten gaan brengen.
ik heb, achteraf, toch een beetje spijt dat ik voor de 980 ben gegaan en niet heb gewacht op de TI versie aangezien die gemaakt is voor 1440P.
Die "fout" (niet echt een fout ben er wel blij mee hoor) maak ik niet nogmaals, ik wacht de benches en reviews af en zal daarop beslissen of het een upgrade waard is of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:40

jmk

Zal de 1070 een "Premium" kaart worden? Ik heb begrepen dat GGDR5X een enorme boost geeft aan rauwe snelheid(van dat ene filmpje van "onze Ier")

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 14:50
Ik denk dat de premium een 1080 Ti wordt. Al volg ik dit heel stilletjes, en heb ik niet veel verstand van architecturen en dergelijke.

Ga maar niet roepen dat ik nVidia liefhebber ben, gezien de reacties hierboven :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:40

jmk

Fryslanboy schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:27:
Ik denk dat de premium een 1080 Ti wordt. Al volg ik dit heel stilletjes, en heb ik niet veel verstand van architecturen en dergelijke.

Ga maar niet roepen dat ik nVidia liefhebber ben, gezien de reacties hierboven :')
Ja ik had zelf ook het artikel even kunnen lezen voordat ik poste, sorry.
De Ti kaarten krijgen waarschijnlijk een Premium bord met GDDR5X. Misschien komt er wel een 1070 Ti(?).

Ik neem aan de de verschillen in snelheid echt heel groot zijn met dit nieuwe geheugen. Misschien is 2016 niet zo'n goed jaar om een videokaart te kopen omdat GDDR5X geheugen in 2017 waarschijnlijk mainstream wordt? Ik vind de Best Buy altijd een stapje onder het topmodel. Punt is dat ik mijn GTX 660 wel een keer wil upgraden.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Ik heb het gevoel dat de laatste tijd geheugen bandbreedte nogal overhyped word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 21:39
Komen er in 2016 nog veel eisende pc games? Ik heb het idee dat mijn GTX 980 nog wel even vooruit kan. Als het werkgeheugen van de 1080 kaart geen HBM2 geheugen heeft dan vraag ik mij af hoe groot de stap is ten op zichte van de 980? Wanneer wordt er eigenlijk meer bekend gemaakt? Is daar al iets over bekend? Wellicht bij de E3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
jmk schreef op donderdag 21 april 2016 @ 22:32:
[...]

Ja ik had zelf ook het artikel even kunnen lezen voordat ik poste, sorry.
De Ti kaarten krijgen waarschijnlijk een Premium bord met GDDR5X. Misschien komt er wel een 1070 Ti(?).

Ik neem aan de de verschillen in snelheid echt heel groot zijn met dit nieuwe geheugen. Misschien is 2016 niet zo'n goed jaar om een videokaart te kopen omdat GDDR5X geheugen in 2017 waarschijnlijk mainstream wordt? Ik vind de Best Buy altijd een stapje onder het topmodel. Punt is dat ik mijn GTX 660 wel een keer wil upgraden.
Geeft niet hoor. Denk niet dat er een 1070 Ti komt, die is er nu ook niet immers. Al zou het wel prijzig zijn om apart voor die ene Ti een PCB te maken.

Ik weet niet. Zoals ik boven zei, ik volg het stilletjes en heb er verder weinig diepgaand verstand van, dat laat ik aan de mensen over die hier zitten en er wel verstand van hebben.
Afhankelijk van wat je nu in je PC hebt, jij dus een 660, zit er genoeg meerwaarde aan om te gaan upgraden.

Zoals vaker gezegd wordt, je kan wel blijven wachten, maar ze komen toch wel met iets nieuws. Dat is met hardware zo, telefoontjes, auto's, noem het maar op.
Ik heb nu 2 GTX580's, Lightnings, maar die gaan er dit jaar wel uit. Ik heb geen haast om te gaan upgraden, maar ik ga wel de Pascal halen. Of de Polaris. Hangt ervanaf hoe ze allebei uit gaan pakken.

Tot voor kort merkte ik niet veel dat ik met redelijk oude kaarten zit, maar met sommige releases, waaronder The Division, zie ik nu wel dat de kaarten tekort schieten. Plus dat ik wel eens naar 1440 of 4K wil gaan, misschien een Rift.

We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

http://www.eteknix.com/nv...d-gtx-1080-prices-leaked/

Insiders: Converting the prices, you get around $620 and $870 for the 1070 and 1080 respectively.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Racing_Reporter schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:41:

Insiders: Converting the prices, you get around $620 and $870 for the 1070 and 1080 respectively.
Als dat waar is dan wacht ik nog even met upgraden... misselijke prijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Sweet baby jezus! Komt wel goed ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 20:58
Je hoort ook geruchten dat ze de productie van 970 en 980 chips gestaakt hebben. Als de goedkoopste vervangende kaart $620 moet gaan kosten lijkt me dat toch niet.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

haarbal schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:53:
Je hoort ook geruchten dat ze de productie van 970 en 980 chips gestaakt hebben. Als de goedkoopste vervangende kaart $620 moet gaan kosten lijkt me dat toch niet.
Klopt, dat las ik ook, er zou nog het eea aan overschotten zijn waarmee ze door kunnen tot GTX 1k, maar die moeten wel serieus in de prijs omlaag willen ze aantrekkelijk blijven tov hun marktpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Lees dan op z'n minst even een zinnetje (of 2) verder...
However, if you only consider NT prices, that’s exactly in line with what the GTX 980 and 980Ti cost in Taiwan respectively. This suggests to me that the GP104 cards would be priced where the GTX 980 and 980Ti are right now based on the market they are selling in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Mocht iemand zich afvragen hoe ze een gpu ontwikkelen zonder elke week een nieuw testontwerp te laten produceren:

Uit de video blijk dat ze zowel het hardware ontwerp als de software 10-12 maanden lang bijstellen tot ze het idee hebben dat het echt af is.
Racing_Reporter schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 10:41:

Waar is nu die zout boot van jou als je hem nodig hebt?

De GTX 980 zat nog op een MSRP van $549, daarvoor zaten we een tijd op $499. Gezien de inflatie lijkt me dat niet bepaald geloofwaardig. Een prijs van $599 is wel een beetje de max voor een nieuw 8 model. Als er al een prijs van $870 dollar rond zweeft dan betreft dat eerder een Ti model zoals de 980 Ti (nu $649),

[ Voor 82% gewijzigd door sdk1985 op 22-04-2016 14:42 . Reden: autocorrect werkt tegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:33:
Mocht iemand zich afvragen hoe ze een gpu ontwikkelen zonder elke week een nieuw testontwerp te laten produceren:

[video]
Uit de video blijk dat ze zowel het hardware ontwerp als de software 10-12 maanden lang bijstellen tot ze het idee hebben dat het echt af is.

[...]

Waar is nu die zout boot van jou als je hem nodig hebt?

De GTX 980 zat nog op een MSRP van $549, daarvoor zaten we een tijd op $499. Gezien de inflatie lijkt me dat niet bepaald geloofwaardig. Een prijs van $599 is wel een beetje de max voor een nieuw 8 model. Als er al een prijs van $870 dollar rond zweeft dan betreft dat eerder een Ti model zoals de 980 Ti (nu $649),
Op m'n nachtkastje. Wat dacht je van: dit is de premium prijs die ze kunnen vragen voor early adopters, omdat dit écht een nieuwe generatie is qua techniek? Hier hebben ze hard in geïnvesteerd, als ze de snelsten zijn, kunnen ze er mee wegkomen. Just spitballing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sdk1985 schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 14:33:

[video]
Hah je was me net voor :P.

Pascal Architecture Whitepaper Download Available

For those of you that might have missed the Tesla P100 unveiling earlier this month, NVIDIA put out a whitepaper giving you the complete rundown on everything you missed. For those of you that are unable to download the PDF, we posted the highlights of the 45 page document below. It should also be noted that the download link above is a direct link, no registration required. Thanks to cocoloko for the direct download link.
Leuk voor de guru's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/nmKWcjsoTjksCyJldIV23NsD/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/WWzi3KAOyIECg1d3jDmbJ8J5/full.jpg

Foto's van Chiphell

256 bit geheugenbus met 8Gbps GDDR5, dat is dus maar 14% meer geheugenbandbreedte als de GTX 980.

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 22-04-2016 19:01 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 18:59:
[afbeelding]

[afbeelding]

Foto's van Chiphell

256 bit geheugenbus met 8Gbps GDDR5, dat is dus maar 14% meer geheugenbandbreedte als de GTX 980.
Dat is toch prima voor de 1070 aangezien de 1080 gddr5x gaat krijgen is het minimale verschil wat er tussen de 970 en 980 was aanzienlijk meer bij de nieuwe gen.
http://videocardz.com/592...paired-with-gddr5x-memory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

calsonic schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 11:54:
[...]

Dat is toch prima voor de 1070 aangezien de 1080 gddr5x gaat zou gaan krijgen volgens geruchten is het minimale verschil wat er tussen de 970 en 980 was aanzienlijk meer bij de nieuwe gen.
http://videocardz.com/592...paired-with-gddr5x-memory
Even wat gefixt.

GDDR5X moet nog in massaproductie gaan en vanaf dat punt duurt het nog 4 a 5 maanden voordat het in de winkels ligt. Dus: óf 1080 krijgt geen GDDR5x en de launch in de zomermaanden klopt, óf 1080 krijgt wel GDDR5x maar komt pas eind 2016 op z'n vroegst. GDDR5X past niet op huidige geheugencontrollers en twee smaken lijkt me stug, dat gaat veel tijd en geld kosten om te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:14:
[...]

Even wat gefixt.

GDDR5X moet nog in massaproductie gaan en vanaf dat punt duurt het nog 4 a 5 maanden voordat het in de winkels ligt. Dus: óf 1080 krijgt geen GDDR5x en de launch in de zomermaanden klopt, óf 1080 krijgt wel GDDR5x maar komt pas eind 2016 op z'n vroegst. GDDR5X past niet op huidige geheugencontrollers en twee smaken lijkt me stug, dat gaat veel tijd en geld kosten om te ontwerpen.
Er wordt toch ook nergens vermeld dat hij binnenkort al verkrijgbaar zou zijn dus waarom dan ff wat willen fixen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik geloof eerder dat de 1080 Ti GDDR5X krijgt eind 2016, dan kunnen ze nog een tijdje hoge prijzen (en marges) vragen voor de GTX 1070 en 1080, evenals wat opties openlaten om te concurreren met AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

calsonic schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:18:
[...]

Er wordt toch ook nergens vermeld dat hij binnenkort al verkrijgbaar zou zijn dus waarom dan ff wat willen fixen |:(
Heb je de rest van het nieuws toevallig wèl gevolgd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
Het is gewoon vervelend als er zoiets kinderachtigs wordt gedaan als quote's "fixen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
haarbal schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:40:
Het is gewoon vervelend als er zoiets kinderachtigs wordt gedaan als quote's "fixen".
Idd dat zegt genoeg over de persoon in kwestie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubhib
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:55
Als lurker op dit Forum vind ik het toch wel handig dat iemand die iets brengt als feit, terwijl het eigenlijk nog niet zeker is, even wordt gecorrigeerd.

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

calsonic schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 12:43:
[...]

Idd dat zegt genoeg over de persoon in kwestie ;)
Weet je hoe vervelend het is als mensen slecht geïnformeerd zijn en zaken stellen als feiten, ipv te nuanceren? Daar komt misinformatie van.

[ Voor 24% gewijzigd door Racing_Reporter op 23-04-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 13:08
[...]

Even wat gefixt.

Veel geld en tijd voor een nieuwe geheugen controller zal denk ik niet nodig zijn.
GDDR5 en GDDR5X zijn niet compatible maar verschillen niet veel waardoor het niet nodig zou moeten zijn om de geheugen controller aan te passen.
Daarnaast zijn de grote keuzes (welk soort geheugen etc) al een tijdje geleden gemaakt, de specs van GDDR5X zijn al bekend en mocht Nvidia voor GDDR5X gekozen hebben dan zal de geheugencontroller ook al af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:30:
[...]

[...]

Weet je hoe vervelend het is als mensen slecht geïnformeerd zijn en zaken stellen als feiten, ipv te nuanceren? Daar komt misinformatie van.
En jij voelt je meteen geroepen om mensen te corrigeren....het is hier geen kleuterschool :F
Modbreak:De meningen daarover zijn - zeker gezien de laatste paar posts - verdeeld.

Hou het alsjeblijft bij de inhoud... je deed aanvankelijk een redelijk omstreden uitspraak. Onderbouw wat je toen beweerde of trek je keutel in.

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 24-04-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Racing_Reporter schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:30:
[...]

[...]

Dat zal best, maar in quotes rommelen blijft een kinderachtige actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

haarbal schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:11:
[...]

Dat zal best, maar in quotes rommelen blijft een kinderachtige actie.
calsonic schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:05:
[...]

En jij voelt je meteen geroepen om mensen te corrigeren....het is hier geen kleuterschool :F
Als je het er over wilt hebben, stuur me maar een PM. Dit is offtopic gedoe waar niemand bij gebaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Wat een niveau is het hier toch weer, whinen om te whinen en het nog goed spreken dat men hier random zaken uit zijn duim zuigt en voor feit verkondigd. Ik gooi dit topic maar uit mijn bookmarks, als er nog niet eens op een volwassen niveau gediscussieerd kan worden over feiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
Even wat gefixt.

4-5 maanden is wat overdreven wat geheugen betreft. Je hebt het dan eerder over 1-2 maanden.

Micron heeft inderdaad in januari aangegeven dat ze in de zomer met massaproductie zouden beginnen, maar ze hebben in maart ook aangegeven dat het allemaal bijzonder goed gaat. Yields zijn blijkbaar uitstekend, beter dan verwacht. Het zou zomaar kunnen dat ze een maandje voorliggen op hun schema.
Deadsy schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 13:40:
Veel geld en tijd voor een nieuwe geheugen controller zal denk ik niet nodig zijn.
GDDR5 en GDDR5X zijn niet compatible maar verschillen niet veel waardoor het niet nodig zou moeten zijn om de geheugen controller aan te passen.
Wat je hier zegt klopt niet.

Hoewel het protocol weinig verschilt en je dit in theorie wel in 1 controller kan stoppen, zijn er wel verschillen. Om dat allemaal af te vangen wordt de MC dus groter. De verschillen zijn klein maar vrij significant: 16n prefetch en 64-bit R/W. Twee keer zo breed als GDDR5.

Wat echter belangrijker is, is dat GDDR5X fysiek behoorlijk anders in elkaar steekt. Sowieso al de pinnen zijn anders; GDDR5X is BGA190, GDDR5 is BGA170. Dat betekent dat je IC's en PCB's voor GDDR5 niet geschikt zijn voor GDDR5X, en vice versa. Een ander verschil dat heel overduidelijk aanwezig is, is 1,35V in plaats van 1,5V.

Met andere woorden, als Nvidia daadwerkelijk GP104-400 (volledige chip, "1080") met GDDR5X zou leveren en GP104-200 (chip met uitgeschakelde clusters, "1070") met GDDR5 zou leveren, krijg je twee verschillende PCB's. Daarnaast krijg je óf een grotere MC in de chip..óf je krijgt twee verschillende chips.

En een "1080 Ti" die dan een "1080" zou zijn maar dan met GDDR5X is nog veel onwaarschijnlijker. Dan zouden ze wederom ofwel een aparte chip met een andere MC moeten bakken, of een apart PCB voor dat kleine beetje winst van GDDR5X moeten ontwikkelen.

Het kan allemaal best, maar het kost hoe dan ook een hoop extra R&D voor Nvidia en met name de verschillende PCB's zijn het denk ik niet waard om te ontwikkelen en verschepen. Ik denk nog steeds niet dat we dit gaan zien. Ik denk dat we alles met GDDR5 of met GDDR5X zullen zien, niet beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Maar stel dat je een gddr5x controller ontwerpt, hoeveel groter moet hij worden om ook nog het oude gddr5 aan te kunnen sturen?
Werelds schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 15:19:
Het kan allemaal best, maar het kost hoe dan ook een hoop extra R&D voor Nvidia en met name de verschillende PCB's zijn het denk ik niet waard om te ontwikkelen en verschepen.
Is de ontwikkeling van een pcb zo duur? Zal toch wel meevallen? zo veel kaarten hebben een custom pcb.

[ Voor 60% gewijzigd door haarbal op 23-04-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
[...]

4-5 maanden is wat overdreven wat geheugen betreft. Je hebt het dan eerder over 1-2 maanden.

Micron heeft inderdaad in januari aangegeven dat ze in de zomer met massaproductie zouden beginnen, maar ze hebben in maart ook aangegeven dat het allemaal bijzonder goed gaat. Yields zijn blijkbaar uitstekend, beter dan verwacht. Het zou zomaar kunnen dat ze een maandje voorliggen op hun schema.

[...]

Hoewel het protocol weinig verschilt en je dit in theorie wel in 1 controller kan stoppen, zijn er wel verschillen. Om dat allemaal af te vangen wordt de MC dus groter. De verschillen zijn klein maar vrij significant: 16n prefetch en 64-bit R/W. Twee keer zo breed als GDDR5.

Wat echter belangrijker is, is dat GDDR5X fysiek behoorlijk anders in elkaar steekt. Sowieso al de pinnen zijn anders; GDDR5X is BGA190, GDDR5 is BGA170. Dat betekent dat je IC's en PCB's voor GDDR5 niet geschikt zijn voor GDDR5X, en vice versa. Een ander verschil dat heel overduidelijk aanwezig is, is 1,35V in plaats van 1,5V.

Met andere woorden, als Nvidia daadwerkelijk GP104-400 (volledige chip, "1080") met GDDR5X zou leveren en GP104-200 (chip met uitgeschakelde clusters, "1070") met GDDR5 zou leveren, krijg je twee verschillende PCB's. Daarnaast krijg je óf een grotere MC in de chip..óf je krijgt twee verschillende chips.

En een "1080 Ti" die dan een "1080" zou zijn maar dan met GDDR5X is nog veel onwaarschijnlijker. Dan zouden ze wederom ofwel een aparte chip met een andere MC moeten bakken, of een apart PCB voor dat kleine beetje winst van GDDR5X moeten ontwikkelen.

Het kan allemaal best, maar het kost hoe dan ook een hoop extra R&D voor Nvidia en met name de verschillende PCB's zijn het denk ik niet waard om te ontwikkelen en verschepen. Ik denk nog steeds niet dat we dit gaan zien. Ik denk dat we alles met GDDR5 of met GDDR5X zullen zien, niet beide.
Ik zeg ook niet dat ze beide in 1 moeten proppen, want natuurlijk word hij groter als je dat doet.
Wat ik zeg is dat het niet bizar veel werk is om een nieuwe controller voor GDDRX5 te ontwerpen aangezien ze zoveel op elkaar lijken.

Beide controllers bij elkaar proppen is een optie, een rare optie die ook nog eens extra centen kost (omdat het meer plaats in neemt) maar Nvidia heeft wel vaker rare keuzes gemaakt.
Een andere optie is 2 verschillende versies van dezelfde GPU produceren, de een voor GDDR5 en de ander voor GDDRX5. Wat ook weer zeer duur is, maar als de GDDRX5 versie echt zoveel sneller is gaan ze hier natuurlijk weer een dusdanig hoge prijs vragen dat het de centen wel eens waard zou kunnen zijn.

Een 1070 met GDDR5 controller en 1080 met GDDRX5 controller is een optie, ja je moet 2 verschillende PCBs ontwerpen maar het is mogelijk.
De 1080s met GDDRX5 controller die niet aan de eisen voldoen kun je dan inderdaad niet als 1070 verkopen, maar misschien gaan ze die opsparen en dan aan een OEM verkopen of als 1080Se releasen.

Wat ze ook gaan doen, de keuze is een hele tijd geleden al gemaakt.
We moeten niet vergeten dat alle info leaks en foto leaks ook van test modellen kunnen zijn die nooit op de markt gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

[...]

[...]

Ah, mijn bron kwam van AdoredTV, van de Polaris-filmpjes, die vertelde dat. Maar okee, als het iets rooskleuriger zou zijn dan 5 maanden, laten we zeggen drie maanden, dan heb je met het randje van de zomer te maken volgens mij. Ik hoop dat het zo positief is als ze zeggen :)
haarbal schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 15:42:
Maar stel dat je een gddr5x controller ontwerpt, hoeveel groter moet hij worden om ook nog het oude gddr5 aan te kunnen sturen?

[...]

Is de ontwikkeling van een pcb zo duur? Zal toch wel meevallen? zo veel kaarten hebben een custom pcb.
Die custom PCB's komen heel vaak, zoals de naam zegt, van custom fabrikanten af die zich specialiseren in het redesignen van bestaande PCB's. Als nVidia dat zelf zou doen, dan zouden er 2 of 4 paden gemaakt moeten worden voor de verschillende modellen. Om massaproductie te draaien, is dat te veel omdat je niet weet wat je van welke reeks gaat verkopen, de kans is dus zeer groot dat er veel verlies gedraaid wordt omdat 1 van de modellen niet aanslaat, bv. I don't see that one happening for that one sole reason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
-The_Mask- schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 18:59:
[afbeelding]

[afbeelding]

Foto's van Chiphell

Dikke tegenvaller dit ;( Voor 14% meer bandbreedte voel ik mij niet enthousiast om even 800 euro neer te leggen of wat het dan ook gaat kosten. Stappen mogen wel wat groter zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
MetalSonic schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:57:
[...]

Dikke tegenvaller dit ;( Voor 14% meer bandbreedte voel ik mij niet enthousiast om even 800 euro neer te leggen of wat het dan ook gaat kosten. Stappen mogen wel wat groter zijn. :(
Hangt er net vanaf waar je nu opzit. Ik (Fermi) ga een leuk stapje maken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

MetalSonic schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:57:
[...]

Geheugenbandbreedte zegt niet alles natuurlijk ;) Als je niet op 4K gamet of multimonitor gamet, that is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Fryslanboy schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:06:
[...]

Hangt er net vanaf waar je nu opzit. Ik (Fermi) ga een leuk stapje maken :9
gtx 980

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Racing_Reporter schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:09:
[...]

Geheugenbandbreedte zegt niet alles natuurlijk ;) Als je niet op 4K gamet of multimonitor gamet, that is.
Dat maakt weinig verschil. Je hebt altijd genoeg geheugenbandbreedte nodig, ook op lagere resoluties. Natuurlijk kun je wel weer wat optimalisaties toevoegen zodat je met minder toe kan, maar dit zal nooit een hele grote stap van meer dan 30% zijn lijkt mij.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

-The_Mask- schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 18:25:
[...]

Dat maakt weinig verschil. Je hebt altijd genoeg geheugenbandbreedte nodig, ook op lagere resoluties. Natuurlijk kun je wel weer wat optimalisaties toevoegen zodat je met minder toe kan, maar dit zal nooit een hele grote stap van meer dan 30% zijn lijkt mij.
Je hebt gelijk, ik doelde op dat het op lagere resoluties 'wat' minder telde, maar 4K etc is het andere uiterste. Was wat te straight met m'n woorden :)

YouTube: AMD - The Master Plan - Part 2, The Future of Gaming

Episode 2 van AMD en de markt voor nieuwe scalable producten, máárrr... wat kan nVidia doen tegen AMD's strategie op dat gebied? Ze zijn nu wel hun belangrijkste troef kwijt met hun software die innovatie tegenhoudt op driverlevel. Adored zegt dat ze kansloos zijn door hun grote, jarenlange achterstand op het gebied van interposers etc., maar ook dat bedrijf zal niet stilzitten. Wat missen we hier?

[ Voor 33% gewijzigd door Racing_Reporter op 23-04-2016 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
haarbal schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 15:42:
Dat durf ik je niet te zeggen, ik ben zelf natuurlijk geen bakker ;)

Het zal niet zo zijn dat het ding ineens twee zo groot wordt, dat niet.
Ja, maar die PCB's zijn meestal gebaseerd op het reference ontwerp - alleen dan met meer lagen, andere VRM's, dat soort ongein. Die worden daarnaast meestal ook ontworpen voor "speciale" kaarten en daar wordt marketing achter gezet. Meteen twee reference PCB's ontwerpen voor een matige verbetering als GDDR5X? Dat zie je maar heel zelden. Vergeet niet dat het GDDR5X waar het hier om gaat een eerste generatie is; een generatie die bij lange na niet zo'n grote invloed heeft op stroomverbruik en bandbreedte als HBM1.

Qua kosten is het simpelweg een verdubbeling. Dat nieuwe PCB moet door exact dezelfde validatie procedures als het andere.
Deadsy schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 16:25:
Ik zeg ook niet dat ze beide in 1 moeten proppen, want natuurlijk word hij groter als je dat doet.
Wat ik zeg is dat het niet bizar veel werk is om een nieuwe controller voor GDDRX5 te ontwerpen aangezien ze zoveel op elkaar lijken.

Beide controllers bij elkaar proppen is een optie, een rare optie die ook nog eens extra centen kost (omdat het meer plaats in neemt) maar Nvidia heeft wel vaker rare keuzes gemaakt.
Een andere optie is 2 verschillende versies van dezelfde GPU produceren, de een voor GDDR5 en de ander voor GDDRX5. Wat ook weer zeer duur is, maar als de GDDRX5 versie echt zoveel sneller is gaan ze hier natuurlijk weer een dusdanig hoge prijs vragen dat het de centen wel eens waard zou kunnen zijn.

Een 1070 met GDDR5 controller en 1080 met GDDRX5 controller is een optie, ja je moet 2 verschillende PCBs ontwerpen maar het is mogelijk.
De 1080s met GDDRX5 controller die niet aan de eisen voldoen kun je dan inderdaad niet als 1070 verkopen, maar misschien gaan ze die opsparen en dan aan een OEM verkopen of als 1080Se releasen.
Een 1070 met GDDR5 controller en 1080 met GDDR5X controller is hetzelfde als twee aparte chips produceren. De MC zit in de chip, niet het PCB.

De opties zijn twee aparte chips of twee aparte PCB's, er zit niets tussen in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Racing_Reporter schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 17:25:
[...]

Ah, mijn bron kwam van AdoredTV, van de Polaris-filmpjes, die vertelde dat. Maar okee, als het iets rooskleuriger zou zijn dan 5 maanden, laten we zeggen drie maanden, dan heb je met het randje van de zomer te maken volgens mij. Ik hoop dat het zo positief is als ze zeggen :)

[...]

Die custom PCB's komen heel vaak, zoals de naam zegt, van custom fabrikanten af die zich specialiseren in het redesignen van bestaande PCB's. Als nVidia dat zelf zou doen, dan zouden er 2 of 4 paden gemaakt moeten worden voor de verschillende modellen. Om massaproductie te draaien, is dat te veel omdat je niet weet wat je van welke reeks gaat verkopen, de kans is dus zeer groot dat er veel verlies gedraaid wordt omdat 1 van de modellen niet aanslaat, bv. I don't see that one happening for that one sole reason.
AdoredTV is dan ook zeker geen goede bron. Met zijn 20.000 subs ook nog niet eens gevestigde orde. De laatste twee keer dat ik een video van deze meneer keek had ik steeds wel iets aan te merken. Ik zou iets eerst verifieren voor je iets aanneemt van wat deze meneer te vertellen heeft.

edit: Kijk net zijn laatste video in de link die je hier boven geeft. Opent meteen met een fout. Hij verklaart de 50/50 market verdeling tussen AMD en Nvidia door iets abstracts als marketing. In werkelijkheid heeft AMD in die periode meerdere jaren aangegeven, in de jaarverslagen, te kampen met productie tekorten.

2009
Graphics net revenue of $1.2 billion in 2009 increased 3% compared to net revenue of $1.1 billion in 2008. The increase was due to a 5% increase in revenue from the sale of GPU products partially offset by a 3% decrease in royalty revenue received in connection with sales of game console systems that incorporate our graphics technology. Revenue from the sale of GPU products increased due to an increase in GPU unit shipments partially offset by a decrease in GPU average selling price. GPU unit shipments increased primarily due to an increase in demand for our graphics products, especially our 40nm ATI Radeon HD 5000 series of products, which we introduced in September 2009. We believe that the increase in GPU unit shipments was limited as a result of supply constraints with respect to our next generation GPUs. GPU average selling price decreased due to competitive pricing pressure and a shift in our product mix to more value-priced GPUs. However, the decline in GPU average selling price that we experienced during the first three quarters of 2009 was mitigated by improved GPU average selling price in the fourth quarter of 2009 primarily due to sales of our higher priced ATI Radeon HD 5000 series of products. Royalty revenue decreased primarily due to decreased demand for the latest generation of game consoles in light of the macroeconomic environment in the first half of 2009.\
2010
Graphics net revenue of $1.7 billion in 2010 increased 43% compared to net revenue of $1.2 billion in 2009. The increase was due to a 49% increase in net revenue from sales of GPU products. Net revenue from sales of GPU products increased primarily due to an increase in both GPU unit shipments and average selling price. Unit shipments increased due to strong demand for our DX 11® —ATI Radeon™ products. However, the increase was limited by supply constraints primarily related to constrained wafer foundry capacity in the first half of 2010. Supply constraints improved in the third quarter of 2010, and we did not experience any supply constraints during the fourth quarter of 2010. GPU average selling price increased due to a shift in our product mix to higher end GPU products.
2011
Graphics net revenue of $1.6 billion in 2011 decreased by 6% compared to net revenue of $1.7 billion in 2010. The decrease was due primarily to a 6% decrease in net revenue from sales of GPU products. Net revenue from sales of GPU products decreased primarily due to a decrease in both GPU unit shipments and average selling price. The decrease in GPU unit shipments was primarily due to lower customer demand, which we believe was due in part to the disruption in the supply of hard disk drives caused by the flooding in Thailand at the beginning of 2011. GPU average selling price decreased due to a shift in our product mix to lower-end GPU products.
Daarna zijn ze de prijs gaan verhogen (southern islands). Iets dat ze een paar jaar eerder hadden moeten doen.
Graphics net revenue of $1.4 billion in 2012 decreased by 9% compared to net revenue of $1.6 billion in 2011. The decrease was primarily due to a 16% decrease in net revenue from sales of GPU products, partially offset by an increase in net revenue received in connection with the development and sale of game console systems that incorporate our graphics technology. Net revenue from sales of GPU products decreased due to lower unit shipments, partially offset by increased average selling price. GPU unit shipments decreased due to challenging market conditions. GPU average selling price increased primarily due to improved product mix.
Grappig dat hij vervolgens ook nog even benadrukt dat Nvidia niet in de console markt kan volgen "Something that Nvidia just can't really do, they don't have enough manufacturing capability" .

edit2: Lol ik geloof niet dat ik die video moet afkijken. Direct na de re-cap komt de volgende onzinnige statement. Op basis van de jaarcijfers van Blizzard wordt geconcludeerd dat de console markt groter is dan de pc markt. Los van dat dit voor hardware überhaupt niet op gaat is de Pc markt tegenwoordig veel groter dan de console markt; 32 vs 25 miljard per jaar.

Zit pas op 2m06. Laten we de video's maar niet gaan promoten hier...

[ Voor 77% gewijzigd door sdk1985 op 23-04-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Werelds schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:38:
[...]

[...]

Een 1070 met GDDR5 controller en 1080 met GDDR5X controller is hetzelfde als twee aparte chips produceren. De MC zit in de chip, niet het PCB.

De opties zijn twee aparte chips of twee aparte PCB's, er zit niets tussen in ;)
Ik zeg toch ook niet dat de MC extern zit of wel?
Ik ben vrij duidelijk erin dat als ze voor dezelfde GPU GDDR5 en GDDRX5 willen gebruiken dat ze dan of 1 GPU maken met beide controllers erin of 2 GPUs maken, elk met een andere controller.

En van die twee denk ik dat de laatste de meest realistische optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
sdk1985 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:37:
In werkelijkheid heeft AMD in die periode meerdere jaren aangegeven, in de jaarverslagen, te kampen met productie tekorten.
AMD heeft inderdaad heel wat inkomsten misgelopen doordat ze de productie niet op tijd konden opvoeren, maar dat had vooral heel erg te maken met mining en weinig met de gamers-markt. Tegen de tijd dat ze wel meer konden leveren, was de mining-markt ingestort voor GPU's. Er zijn ondertussen weer andere mining-markten, maar hoe lang die gunstig zijn voor GPU's is nog de vraag.
Grappig dat hij vervolgens ook nog even benadrukt dat Nvidia niet in de console markt kan volgen "Something that Nvidia just can't really do, they don't have enough manufacturing capability".
Het woord capability kan hier toch wel elementair zijn. Als er capacity had gestaan, was het iets anders geweest, maar capability lijkt zich toch vooral te richten op het punt dat AMD een volledige chip kan leveren met alles wat belangrijk is, waar nVidia tegengehouden wordt door het niet kunnen leveren van de gewilde CPU. Ofwel, ze hebben niet de mogenlijkheid (capability) om te leveren wat Microsoft, Sony en mogenlijk Nintendo willen.

Enfin, doe ermee wat je wilt, maar feit is wel dat AMD al heel veel langer bezig is op het gebied van interposers dan nVidia. Zo zijn er al (werkende) prototypes van AMD op beeld gezet, ver voordat nVidia uberhaupt een woord heeft gerept over mogenlijke interposer producten. Bovendien gaat nVidia gebruik maken van de geheugentechniek voor interposers, die door AMD is ontwikkeld. Of nVidia die achterstand in kan halen? We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Deadsy schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:45:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat de MC extern zit of wel?
Ik ben vrij duidelijk erin dat als ze voor dezelfde GPU GDDR5 en GDDRX5 willen gebruiken dat ze dan of 1 GPU maken met beide controllers erin of 2 GPUs maken, elk met een andere controller.

En van die twee denk ik dat de laatste de meest realistische optie is.
Het kan ook zijn dat een gddr5x controller vrijwel moeiteloos compatible gemaakt kan worden met gddr5, dan is het juist handig om maar 1 chip te maken, en dan de misbaksels verkopen als 1070's met gddr5.

Er is dan uiteraard wel een andere pcb nodig, maar ik denk niet dat dat de kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
dahakon schreef op zondag 24 april 2016 @ 11:31:

Het woord capability kan hier toch wel elementair zijn. Als er capacity had gestaan, was het iets anders geweest, maar capability lijkt zich toch vooral te richten op het punt dat AMD een volledige chip kan leveren met alles wat belangrijk is, waar nVidia tegengehouden wordt door het niet kunnen leveren van de gewilde CPU. Ofwel, ze hebben niet de mogenlijkheid (capability) om te leveren wat Microsoft, Sony en mogenlijk Nintendo willen.

Enfin, doe ermee wat je wilt, maar feit is wel dat AMD al heel veel langer bezig is op het gebied van interposers dan nVidia. Zo zijn er al (werkende) prototypes van AMD op beeld gezet, ver voordat nVidia uberhaupt een woord heeft gerept over mogenlijke interposer producten. Bovendien gaat nVidia gebruik maken van de geheugentechniek voor interposers, die door AMD is ontwikkeld. Of nVidia die achterstand in kan halen? We gaan het zien.
Natuurlijk hebben ze wel de capability. Nvidia zat zowel in de Xbox als PS3. AMD werkt nu op royalty basis. Ze verkopen dus hun techniek in licentie. Op dat moment heb je geen last van marges en productie (zowel capability als capacity). AMD krijgt gewoon een paar eurtotjes voor elke chip die gebruikt wordt. Geen heel gek idee, zolang je geen martkleider bent. Bedrijven als Qualcomm zijn er groot mee geworden. Waar producent Samsung het moet doen met 9% marge haalt Qualcomm 21%. Meneer AdoredTV heeft er duidelijk geen kaas van gegeten.

Maar goed het Nvidia heeft daar echter nooit veel aan overgehouden. De huidige marges zijn zo goed dat het sluiten van een console deal de marges eigenlijk alleen omlaag kan trekken. Dat is niet goed voor je koers. Bovendien is de toekomst van bijvoorbeeld Sony Playstation niet bepaald rooskleurig (er komt mogelijk geen PS5, ze maken al jaren flink verlies).

Mocht je het niet van mij willen aannemen neem dan eens een kijkje in dit artikel: Nvidia gave AMD the PS4 because console margins are terrible. Hierin wordt beschreven wat Nvidia heeft overgehouden aan de vorige console deals, de problemen met Sony worden aan de kaak gesteld en de vraag of Nvidia een cpu had kunnen leveren wordt beantwoord.

Vergeet ook niet dat NVidia nu zelf een console heeft genaamd Shield. Dit is een combinatie van AndroidTV met de streaming dienst Geforce Now (netflix voor gaming). Het is dat ik zelf een Android TV heb anders zou ik die zeker aanschaffen. Mijn X830 AndroidTv heeft 2 cores en 8 GB opslag, die shield console is beestachtig superieur :P.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 24-04-2016 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dahakon
Nee, nVidia heeft niet de capability om SoCs te maken die de consolebouwers nu wensen. Dat nVidia de GPU voor de orginele Xbox leverde en voor de PS3, veranderd daar niets aan. Sony en Microsoft wilden een SoC, vanwege vele voordelen. Het enige wat nVidia daar had kunnen bieden, is wat standaard ARM-cores.

Dat nVidia nu zelf zijn eigen Shield handheld en Shield console maakt is mij bekend. De vraag is echter in hoeverre dat een keuze uit luxe is of een laatste poging om te laten zien dat hun SoCs echt wel wat waard zijn. Ouya was ook een console met nVidia SoC. We weten ondertussen hoe succesvol dat was.

Je mag verder commentaar hebben op de video wat je wil, maar het extremetech artikel waarin 'nVidia de consoles weggaf' staat ver af van de algemene verhalen. Microsoft wilde niets meer met nVidia van doen hebben met de Xbox360. Sony had eigenlijk helemaal geen nVidia chip willen gebruiken in de PS3, maar moest op het laatst van het ontwerpproces toch nog wat, met als gevolg een haast standaard nVidia GPU. NVidia is voor Xbone en PS4 feitenlijk nooit echt een optie geweest, door het verleden. De marges mogen dan lager zijn voor zo'n product, de risico's zijn ook heel veel lager voor bedrijven als AMD en nVidia. Er zijn namelijk geen risico's van grote overgebleven voorraden die goedkoop verkocht moeten worden of geheel afgeschreven. Dat risico ligt bij de consolemakers. Marges zijn dus niets meer dan een excuses.

Nog even terugkomende op de CPU-kant. NVidia had een quad-core Cortex-A15 kunnen leveren, een 32-bit CPU. De prestaties zijn dan aanzienlijk beter dan een Cortex-A9, maar omdat het een 32-bit processor is, komt het ook met een aantal nadelen. Die nadelen zijn zwaar genoeg om die processor niet als voldoende te beschouwen voor de huidige consoles. Daarbij is Kepler ook niet zo flexibel als GCN, zoals ondertussen duidelijk wordt. NVidia had werkelijk niet de capability om een waardige console-SoC te leveren toen Sony en Microsoft 1 nodig hadden voor hun nieuwe consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Nou nvidia beweerd, ik geloof die WCEend bedrijven hun verklaring minder. En al helemaal een berijf dat zich zeer agressief in de markt zet. denk eerder dat zij gewoon te veel vragen toen met RSX en Sony dat ook niet vergeten is. Als hardware dumped in de markt zoals PS3 dan is er al geen marge voor Sony maar als nV wel flinke marge aanhoud. Houd dat in dat nv marge voor sony kosten zijn.
Ook als er ruimte is door dieshrink. Dan is het meer inhaligheid van nv.
Bij de huidige consoles is de hardware prijs beter in verhouding tot de verkoop prijs van de consoles. Dat er mogelijk marge kan zijn voor MS en Sony dat het rond kostprijs verkocht wordt mogelijk iets er boven. Zodat zij er iig niet op inleveren en bij de tweede of derde verkochte game al winst marge behalen.
Denk dat de waarheid in midden ligt. Consoles de marge laag moet houden en intel en nv te inhalig zijn en er niet mee in gaan.
Dus blijft AMD over die er wel iets mee kan. Als wat ze al verkopen is al met te lage ASP. En zij hebben geen terugval markten die goed lopen. Dus zullen meegaand zijn. Intel en nVidia staan in positie om marge te claimen. AMD niet. En daarmee ze vragen te veel.
Een dieshrink en revisie APU daarop brengt marge iets omhoog en of verkoopprijs omlaag voor alle partijen voor de komende revisies van sonyen ms door 14/16 nm procede.

Je vergeet dat console firma goede reden heben om lage marge te vragen als zijnde consoles zijn geen marge producten. Dus als iNtel en nV daar niet in willen meegaan is dat hun goed recht. En ja zij kunnen ook console hardware leveren alleen dan maakt het console duurder en moet sony en of MS de hardware weer eens dumpen in de markt. Performance kan op CPU gebied beter zijn maar niet de prijs. Net dat ze harde les hebben gehad van Nintendo dat je met winst een goedkope console kan verkopen. Toen de WiiU nog niet uit was. Waar de PS4 ontwikkelaar zich goedbewust van is. Met PS3 moeizame release periode. En dev toegankelijk heid met Cell SPE en SPU.
Daar was multitreaded Data oriented hard nodig om Cell potentie te benutten en de in order cores nukken op te vangen.
Mij lijkt de reden dat AMD een APU kan leveren binnen kosten plaatje van MS en Sony en iNtel en nV zich al uit de markt prijzen en AMD wel bereid is om te zakken.
Dat voor Intel commercieel rendement te laag is. Voor bedrijf dat gewent is aan aanzienlijke marges en ASP.
Voor sony een nvidia SoC op Arm basis ook groot negatief punt is gezien hun Cell drama.
Dat mogelijk MS en Sony mogelijk toch ook overleg hebben gehad. Want dat past direct in PS4 beleid. Ook sterk ontwikkelaars gericht.
Dat APU er al waren en nV SoC nog in concept fase waren.

En dan Nintendo next ook AMD.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Nvidia heeft niets beweerd. De analyse is van Joel Hruska van Extremetech. Het eerste artikel dat ik tegenkwam toen ik googlede op nvidia console margin ;). De titel van dat artikel is natuurlijk zo gekozen dat het discussie oproept.

Het verdienmodel achter een console is inderdaad heel anders. Bij de consoles wordt verdient aan de uitgevers die een licentie afnemen om hun game uit te mogen brengen. Traditioneel gezien kreeg je de console er vaak onder de kostprijs bij.

Als ik CEO van Nvidia was dan zou ik mij ook niet verlagen tot naamloze onderdelen leverancier voor Microsoft of Sony. Pc gaming is tegenwoordig groter dan console gaming. Superieure techniek leveren aan een concurrerende dienst voor een kleine royalty is dan gewoon geen goed idee. Het is financieel geen noodzaak, de winst is er al. In 2003 was dat heel anders, toen maakte Nvidia slechts 90 miljoen winst (143 operating income) op 1900 miljoen omzet. Tegenwoordig doen ze 614 miljoen netto op 5 miljard omzet.

Wat ze met shield willen? Ik gok erop dat ze een manier zoeken om hun GRID diensten te pushen. Tegelijkertijd is er natuurlijk ook het succes van Netflix. Of dat gaat lukken? On-Live probeert het in ieder geval al heel lang en dat is nooit echt iets geworden. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan Geforce Now. AndroidTV ben ik wel erg over te spreken :) (dat is overigens iets heel anders dan een Android box op basis van normale Android).

Als ik CEO zou zijn van AMD dan zou ik daar heel anders tegenover staan. AMD mist omzet om de R&D kosten te spreiden. Elke euro is op dit moment mooi meegenomen.

[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 24-04-2016 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Update *breaking news* (aldus tweakers): nieuws: Foto's wijzen op Nvidia GeForce GTX 1080 met gddr5x en GTX 1070 met g...

Volgens mij was hier recentelijk nog wat discussie over :). De bron is dan helaas wel weer wccftech en Videocardz.

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 24-04-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Je eerste linkje werkt niet.

Ook van de micron site:
Positive Manufacturing Progress

There have been a variety of rumors in the industry about GDDR5X availability timeframes, so I’d like to clear that up from the beginning: Micron’s GDDR5X program is in full swing and first components have already completed manufacturing. We plan to hit mass production this summer. The team at our Graphics DRAM Design Center in Munich, Germany is doing a fantastic job, too. Not only do we have functional devices earlier than expected, these early components are performing at data rates of more than 13Gb/s! Memory components mature as they move through the development and manufacturing process, so to see first silicon performing at nearly full performance specs was a pleasant surprise—these early results are incredibly promising. Our first generation GDDR5X is an 8Gb (1GB) density manufactured on our 20-nanometer process technology.
Ook al hebben ze de modules eerder dan verwacht :p.
Doet mij vermoeden dat de GTX1080 pas in augustus/september komt? Wellicht dat hij een paperlaunch krijgt samen met de GTX1070 die dan iets eerder beschikbaar is.
Van de 3 GDDR5X modules die Micron wil gaan leveren hebben er nog 2 de "sampling" status, dus die zijn nog niet klaar voor massa productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Of de GDDR5 variant wordt de nieuwe Ti en komt pas later :). Dat het een 1070 en 1080 betreffen blijft immers pure speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op zondag 24 april 2016 @ 22:23:
[...]

Je eerste linkje werkt niet.

Ook van de micron site:

[...]

Ook al hebben ze de modules eerder dan verwacht :p.
Doet mij vermoeden dat de GTX1080 pas in augustus/september komt? Wellicht dat hij een paperlaunch krijgt samen met de GTX1070 die dan iets eerder beschikbaar is.
Van de 3 GDDR5X modules die Micron wil gaan leveren hebben er nog 2 de "sampling" status, dus die zijn nog niet klaar voor massa productie.
Ik zag het ja, bij het eerste linkje kan je de BGA & Component Marking Decoder gebruiken om de code van de chips op de foto naar een product code om te zetten, dat product is het 2de linkje.

Als status staat er "contact factory" en nog geen "In production" zoals bij de gewone Gddr5 modules.
Het moet wel heel rap gaan als ze de 1080 volop willen leveren in juni. Verwacht inderdaad ook een soort paperlaunch.

De verwachte bandwidth boost van gddrx5 is ook nogsteeds lager dan de bandwidth van HBM op de Fury kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Laatst online: 11-09 20:44

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Paper launches zijn ze sowieso niet vies van bij het groene team :)

Maar goed, we gaan het zien.

Wellicht dat nVidia een 1070 released op basis van GP104 en een 1080 op basis van GP100, om vervolgens een Ti te launchen op basis van GP200 volgend jaar.

Wat hiervoor gezegd werd over de memory controller en support voor GDDR5, 5X en HBM, zou er dan voor kunnen zorgen dat de GP104 een andere memory controller heeft dan de GP100/200

Met de 970 en 980 sneedt nVidia zich zelf een beetje in de vingers, het prestatie "gat" was wellicht wat te klein om het prijsverschil te rechtvaardigen. Een grotere scheiding tussen Enthousiast en High End is daarom wellicht wenselijk :)

Zover de aannames, we zullen gewoon moeten wachten tot de launch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:40

XanderDrake

Build the future!

Ik vond dit overzicht:Gp104
Oftewel er zijn drie Pascals die verkocht worden vanaf juni. Ik ben heel benieuwd of dit uit gaat komen en wat de prijs zal zijn van de 1080 non-TI.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

XanderDrake schreef op maandag 25 april 2016 @ 14:23:
Ik vond dit overzicht:[afbeelding]
Oftewel er zijn drie Pascals die verkocht worden vanaf juni. Ik ben heel benieuwd of dit uit gaat komen en wat de prijs zal zijn van de 1080 non-TI.
offtopic:
Dit lijken mij Maxwell kaarten. Koffie op? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het gaat om de derde kolom en dan naar rechts ;)

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03-03 13:30
PaYnE81 schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:15:
Paper launches zijn ze sowieso niet vies van bij het groene team :)

Maar goed, we gaan het zien.

Wellicht dat nVidia een 1070 released op basis van GP104 en een 1080 op basis van GP100, om vervolgens een Ti te launchen op basis van GP200 volgend jaar.
Ik vraag me af of we wel consumenten kaarten gaan zien met GP100 als basis. GP100 is duidelijk een compute kaart bedoelt voor de HPC markt. Misschien dat Nvidia alleen GP104 uitbrengt voor consumenten en daarna meteen overgaat op Volta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:40

XanderDrake

Build the future!

Sp3ci3s8472 schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:10:
[...]

offtopic:
Dit lijken mij Maxwell kaarten. Koffie op? :+
Dat kan ik eerder van jou zeggen :+

Het zijn Maxwell prijspunt equivalenten, zelfde SKUs. Ik denk zelf dat de GP100 pas later uitkomt als Gtx 1085 Ti of Titan XX. Zal nu wel een tijdje GP104 blijven

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Laatst online: 11-09 20:44

PaYnE81

XBL VandalizerNL

ColinZ schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:37:
[...]

Ik vraag me af of we wel consumenten kaarten gaan zien met GP100 als basis. GP100 is duidelijk een compute kaart bedoelt voor de HPC markt. Misschien dat Nvidia alleen GP104 uitbrengt voor consumenten en daarna meteen overgaat op Volta.
Dat is ook nog een optie natuurlijk

Als het screenshot hier boven op waarheid is berust lijkt het daar wel op, 3 varianten van de GP104 voor de 1070 1080 en 1080Ti vermoedelijk. Dan zal er waarschijnlijk alleen GDDR5/5X support zijn voor de consumer kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

XanderDrake schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:52:
[...]

Dat kan ik eerder van jou zeggen :+

Het zijn Maxwell prijspunt equivalenten, zelfde SKUs. Ik denk zelf dat de GP100 pas later uitkomt als Gtx 1085 Ti of Titan XX. Zal nu wel een tijdje GP104 blijven
Gelijk heb je :p. Niet bijster overzichtelijk schema, eerste 2 kolommen gaan over Maxwell en ineens staat daar Pascal.
Het plaatje lijkt ook niet compleet? Dat zet het iets uit context.

Maar ze gaan dus 3 varianten van de PM104 uitbrengen, ben benieuwd.
Speculatie, dat ze 3 verschillende varianten hebben kan ook iets zeggen over de yields, dat deze een grote variatie hebben? Namelijk een hele goede chip de GP104-400 en een die niet zo goed is de GP104-150 waar ze het aan de AIB's overlaten wat die er mee doen.
Normalitair zie je maar 1 of 2 varianten van een chip, bij AMD zag je het een keer bij de HD7870XT, HD7950 en HD7970.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:10
Laat maar komen hoor in juni. Heb nog 89 dagen om bij EVGA de 960 in te ruilen voor een snellere kaart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:25
Ik ben nog steeds érg tevreden met mijn 980Ti, maar ik moet toegeven dat de nieuwe lijn toch wel mijn aandacht heeft. :) Echter, ik vraag mij af hoe groot het gat zal zijn tussen de 980Ti/Titan X en de nieuwe 1080. Ik kan altijd wat extra power gebruiken op 1440p, maar vraag mij af of dat de hoge prijs zal rechtvaardigen.

Wat zijn voor jullie (eventuele) 'deal breakers' om de overstap te maken naar een 1080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
Noord27 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 00:23:
Laat maar komen hoor in juni. Heb nog 89 dagen om bij EVGA de 960 in te ruilen voor een snellere kaart..
Ga je elke dag je post editen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:10
Fryslanboy schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 10:21:
[...]

Ga je elke dag je post editen?
Als je dat graag hebt. Maar komende 2 weken eerst genieten van een zonnige vakantie. 8)

En als ze er nog niet zijn over 70-80 dagen zal ik een 970 bestellen bij de firma EVGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

sdk1985 schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:37:
[...]

AdoredTV is dan ook zeker geen goede bron. Met zijn 20.000 subs ook nog niet eens gevestigde orde. De laatste twee keer dat ik een video van deze meneer keek had ik steeds wel iets aan te merken. Ik zou iets eerst verifieren voor je iets aanneemt van wat deze meneer te vertellen heeft.
Bij hoeveel subs mag je een bron dan wel goed vinden :? Hoeveel subs heb jij eigenlijk ?
edit: Kijk net zijn laatste video in de link die je hier boven geeft. Opent meteen met een fout. Hij verklaart de 50/50 market verdeling tussen AMD en Nvidia door iets abstracts als marketing. In werkelijkheid heeft AMD in die periode meerdere jaren aangegeven, in de jaarverslagen, te kampen met productie tekorten.
Produktie issues heeft hij ook aangegeven in de eerste video. Daarnaast speelt marketing een (grote) rol volgens velen. Zou pas gek zijn als hij daar niet op in ging.
Grappig dat hij vervolgens ook nog even benadrukt dat Nvidia niet in de console markt kan volgen "Something that Nvidia just can't really do, they don't have enough manufacturing capability" .
Dat kan nVidia ook niet want ze kunnen geen Integrated CPU+GPU leveren.
edit2: Lol ik geloof niet dat ik die video moet afkijken. Direct na de re-cap komt de volgende onzinnige statement. Op basis van de jaarcijfers van Blizzard wordt geconcludeerd dat de console markt groter is dan de pc markt. Los van dat dit voor hardware überhaupt niet op gaat is de Pc markt tegenwoordig veel groter dan de console markt; 32 vs 25 miljard per jaar.

Zit pas op 2m06. Laten we de video's maar niet gaan promoten hier...
Wat hij aangeeft is dat voor een aantal grote publishers de revenue veel hoger is voor Consoles dan PC's.
De gedachte is dus dat AMD daardoor in de PC markt kan gaan profiteren omdat ze in de eerste plaats voor consoles en dus met, op en voor AMD hardware ontwikkelen.

Komt op mij nogal hoogmoedig over om een video na 2min af te schieten.

Je zal mij niet horen zeggen dat het allemaal waar is of uit gaat komen maar het hele verhaal is best interessant vond ik.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
Help!!!! schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:16:

Dat kan nVidia ook niet want ze kunnen geen Integrated CPU+GPU leveren.
Nvidia Tegra chips bestaan toch ook uit custom CPU+GPU? GPU moet geen probleem zijn, en de jaguar cores zijn ook nou niet echt state of the art imo.

Ik denk ook niet dat het een kwestie is van niet kunnen, maar eerder van niet willen. Ze zouden meer moeite moeten doen dan AMD (die gewoon aangepaste of-the-shelf hardware kunnen gebruiken) en het daarom waarschijnlijk niet de moeite waard vinden. Lijkt me ook niet dat de marges voor console hardware nou zou geweldig zijn? Iets wat natuurlijk ook meespeelt

[ Voor 8% gewijzigd door ColinZ op 26-04-2016 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:40
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:13:
[...]
Normalitair zie je maar 1 of 2 varianten van een chip, bij AMD zag je het een keer bij de HD7870XT, HD7950 en HD7970.
Bij AMD zijn 3 varianten van een chip aardig normaal sinds de HD 4000 serie;
Wikipedia: List of AMD graphics processing units
En Tahiti had zelfs een vierde variant in de HD 7930.

Bij nVidia was de G92 chip in de 8000 serie er in 3 varianten;
Wikipedia: List of Nvidia graphics processing units

Ook van de GF100 en GF114 waren er 3 varianten en de GK104 was er ook in aardig wat soorten.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 26-04-2016 13:49 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ColinZ schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:15:
[...]

Nvidia Tegra chips bestaan toch ook uit custom CPU+GPU? GPU moet geen probleem zijn, en de jaguar cores zijn ook nou niet echt state of the art imo.

Ik denk ook niet dat het een kwestie is van niet kunnen, maar eerder van niet willen. Ze zouden meer moeite moeten doen dan AMD (die gewoon aangepaste of-the-shelf hardware kunnen gebruiken) en het daarom waarschijnlijk niet de moeite waard vinden. Lijkt me ook niet dat de marges voor console hardware nou zou geweldig zijn? Iets wat natuurlijk ook meespeelt
Dat klopt, maar dat is ARM en zal wellicht voor ontwikkelaars lastiger zijn om voor te ontwikkelen? Zeker in het begin koste het ontwikkelaars veel meer moeite om iets goed te krijgen op de PS3.
Jaguar niet state of the art noemen is erg kortzichtig. Ze zijn inderdaad niet zo snel als cores van Intel maar AMD is verder dan Intel met de integratie van CPU/GPU (HSA) en jaren verder dan Nvidia op dat punt. Dan laat ik de vraag of het nodig is voor een console om beide te integreren even open. Maar wat ik las over volgens mij de Xbox360 zat het aan het einde van zijn levenscyclus op een chip.

Het zou Nvidia meer werk kosten dan AMD en het zal ze daarom waarschijnlijk ook meer kosten aan R&D. AMD kon inderdaad dit zonder al te veel extra research uitbrengen denk ik, ze zijn dan ook de logische keuze voor Microsoft en Sony (plus dat ze eerder ja moeten zeggen op lagere marges).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Werelds
ColinZ schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:15:
[...]

Nvidia kán niet met AMD concurreren op dit gebied. Eenieder die daar anders over denkt is behoorlijk naïef.

ARM is leuk en aardig, maar kan nog steeds niet met x86 mee. Het is nog steeds RISC, niet CISC. De instructie set mist simpelweg te veel dingen die voor games belangrijk zijn. ARM werkt er wel hard aan en het zal ook niet al te "lang" (in deze industrie betekent dat nog steeds jaren) meer duren eer ARM wel competitief is voor games. Vooralsnog is dat niet het geval. Eerder haalde sdk1985 ook Shield aan als Nvidia's console; die kan toch echt bij lange na niet op tegen een XBO, laat staan een PS4 :)

Je moet dit verhaal ook vanuit Sony en MS bekijken, niet vanuit Nvidia. Sony (en MS; maar ik noem vanaf hier alleen Sony) heeft een CPU en een GPU nodig. Bij een Nvidia GPU zijn er 4 opties:

- Aankloppen bij Intel en aan hun marges voldoen (duur)
- Aankloppen bij IBM en wederom met PowerPC werken (dat wilden ze juist niet meer)
- Nvidia een grote X1 laten bakken met ARM (beperkt de prestaties, vooral dankzij instructie set)
- Nvidia iets met x86 laten doen

Opties 1, 2 en 3 zijn allemaal duidelijk. Waarom #4 dan niet? Het eerste probleem is iets waar velen zich nog steeds in vergissen: Nvidia heeft geen x86 licentie. Punt. Dus dan zouden ze daar eerst al aan moeten komen. Vervolgens moet er een gigantische berg in R&D gestoken worden, want hoewel ze wel ARM SoCs hebben, is een x86 SoC toch weer een ander verhaal. Dat moet van de grond af ontworpen worden. Nvidia kan niet zomaar eventjes een x86 CPU ontwerpen. Ze zijn er uiteraard wel capabel voor, maar tijd speelt ook een rol.

Dat hele verhaal is niet goedkoop. En wil Nvidia hun marges handhaven, wordt het alleen nog maar duurder.

Zet daar tegenover de andere optie: AMD.

- Heeft de x86 licentie
- Heeft CPU's
- Heeft GPU's
- ...en heeft beide in 1 pakketje, genaamd APU
- (Vrijwel) Geen R&D meer nodig
- Klein beetje ontwerp kosten voor de aangepaste chip
- Kan dit geheel verdomd snel opleveren
- Heeft een WSA met GF dat gebruikt kan worden voor het console volume

Dus nee, Nvidia kan daar niet tegenop. Dat hele verhaal dat de marges slecht zouden zijn klopt - als het op Nvidia aan komt. Nvidia heeft de technologie nu eenmaal niet in huis om aan die vraag te kunnen voldoen, zou veel te veel kosten moeten maken om dat wel te hebben en dan moet je inderdaad met minimale marges gaan werken wil er überhaupt vraag naar je product zijn.

Als Nvidia een x86 licentie had gehad en X1 bijvoorbeeld ook x86 was geweest, hadden ze deze contracten ook zeker wel gewild. Nogmaals, eenieder die denkt dat dit niet het geval is, is naïef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColinZ
Ik probeer ook niet te beargumenteren dat de keuze voor AMD niet de meest logische/beste was. ;)
Het ging er mij meer om dat Nvidia de benodigde IP niet in huis zou hebben om een console class chip te ontwerpen.

Nou ben ik niet thuis in de RISC vs CISC wereld, maar mist ARM dan zoveel "gaming" zaken? Als je ziet wat Apple en Nvidia voor elkaar krijgen, en de sprongen die we iedere generatie zien zou je denken dat het wel meevalt? Of mis ik hier iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
ColinZ schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:11:
Ik probeer ook niet te beargumenteren dat de keuze voor AMD niet de meest logische/beste was. ;)
Het ging er mij meer om dat Nvidia de benodigde IP niet in huis zou hebben om een console class chip te ontwerpen.

Nou ben ik niet thuis in de RISC vs CISC wereld, maar mist ARM dan zoveel "gaming" zaken? Als je ziet wat Apple en Nvidia voor elkaar krijgen, en de sprongen die we iedere generatie zien zou je denken dat het wel meevalt? Of mis ik hier iets?
Het zijn vooral een hoop fixed functions die je in een x86 CPU ziet die je in ARM niet hebt. Ik kan je wel een simpel voorbeeld geven om te illustreren hoe subtiel de verschillen zijn, maar hoe die wel een groot verschil kunnen maken.

Neem de instructies. In x86-64 mogen die 8 tot 120 bits lang zijn; 1 t/m 15 bytes lang. In ARMv8 is elke instructie 32 bits (4 bytes) lang (of 16 bits/2 bytes in thumb mode, maar dat is een apart verhaal). Basta. Dat betekent dat hoewel een x86-64 CPU eerst even moet kijken hoe lang een instructie is voordat hij hem helemaal leest, je met ARMv8 dus een hoop bytes weg gooit. Instructie van 1 byte? Jammer dan, je bent alsnog 3 bytes in je L1 cache kwijt ;)

Daarnaast heeft x86-64 simpelweg instructies die in ARMv8 niet bestaan. Waar je dan in x86-64 bijvoorbeeld 17 bytes nodig hebt voor een enkele instructie, heb je in ARMv8 wellicht 7 instructies (van dus 4 bytes elk) nodig. Meer cycles nodig, meer L1 kwijt.

En dan heb je nog het probleem van ARM versies. x86 is zo opgezet dat een moderne CPU nog steeds 8086 instructies kan verwerken (mede de reden waarom x86 zo complex lijkt), dat is bij ARM niet het geval. Daar zitten wat meer haken en ogen aan.

Voor mobiele games valt dit allemaal mee - dat is waarom op puur grafisch vlak mobiele games er tegenwoordig best aardig uit zien. Maar juist op alle andere vlakken is de CPU een stuk belangrijker.

Ik ga even zoeken, er is nog niet zo heel lang ergens een artikel geweest dat heel eventjes op het ARMv8 vs x86-64 verhaal in ging.

Edit: hatsekidee, meteen raak.

http://www.anandtech.com/...e-apple-ipad-pro-review/3

Kijk vooral ook naar de performance pagina; vergeet niet dat het hier om 5W CPU's van Intel gaat. Jaguar in de PS4/XBO is stukken sneller dan die dingen, ook al kan hij niet met een i5 mee ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Werelds op 26-04-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:16
Ennn de prijzen zijn weer veranderd, zo snel kan dat gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Absoluut, zeker aangezien mijn R9 290 deze week kapot gegaan is en hem RMA moet sturen. Heb nog wel garantie, ben benieuwd wat voor oplossing ik aangedragen zal krijgen door de winkel.

Dit brengt mij bij mijn punt: Ik zat te denken om een GTX 970 als vervanger te nemen, zelfde prestaties ongeveer maar een stuk zuiniger/koeler/stiller dan die R9 290. Het hele RMA proces zal waarschijnlijk wel even in beslag nemen, zeker als de winkel de kaart retour gaat sturen naar de fabrikant en mij daar op laat wachten. (dat is nog even afwachten, ik hoop eigenlijk dat de winkel zegt: "Hij is kapot, niet meer leverbaar en EOL, kies maar iets vergelijkbaars uit")

Nu komt natuurlijk ergens in de komende maanden de nieuwe serie van NVidia uit, wat is jullie inschatting, ga ik dan meteen veel meer prestaties voor die 300 euro prijsrange kunnen krijgen, of komen eerst alleen de top-end kaarten uit? (Is natuurlijk koffie dik kijken, maar wat zouden jullie doen in mijn situatie met het oog op de komende 2-3 maanden? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
nVidia komt eerst met de GP104 en ik verwacht dat elke GP104 GPU sneller is dan de GM104 in de GTX 970. AMD zal met Polaris waarschijnlijk wel een kaart hebben welke vergelijkbaar presteert. Maar een R9 390 lijkt mij de meest logische vervanger.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
-The_Mask- schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:56:
nVidia komt eerst met de GP104 en ik verwacht dat elke GP104 GPU sneller is dan de GM104 in de GTX 970. AMD zal met Polaris waarschijnlijk wel een kaart hebben welke vergelijkbaar presteert. Maar een R9 390 lijkt mij de meest logische vervanger.
Ik wil liever geen R9 390. Ben het hoge energie verbruik wat ik had met mijn R9 290 beu. De performance was prima en heb eigenlijk niet per se een betere kaart nodig (ik speel op 2560x1080).

De R9 290 verbruikte alleen zo idioot veel dat ik er een accelero xtreme iv op heb gezet, terwijl het geen eens een reference kaart was. De chip zelf bleef vervolgens koeler maar dezelfde hoeveelheid warmte bleef bestaan, op mn top exhaust fan kon ik wel een ei bakken... (airflow is prima in orde met 3x 200 mm en 1 x 120 mm)

Op zich is de behoefte naar meer performance er nu niet echt, en zoals altijd; over 2 jaar koop je iets beters voor minder geld. Denk dat ik er goed aan doe voor nu gewoon op dit performance niveau te blijven zitten aangezien het gewoon voldoet. :)

Wat er nu precies gaat uitkomen is allemaal nog niet echt concreet heb ik het idee... En zoals altijd bij een nieuwe serie is het in het begin niet goed leverbaar en relatief duur. Denk dat we ergens tegen het einde van het jaar misschien pas redelijke prijzen/leverbaarheid gaan zien.

Maar zou natuurlijk wel kunnen dat de GTX 970 de komende maanden in prijs zakt richting de 200-250 euro, daar zou ik weer wel garen bij spinnen. O+

[ Voor 16% gewijzigd door Pazienza op 30-04-2016 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Pazienza schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 13:46:
Nu komt natuurlijk ergens in de komende maanden de nieuwe serie van NVidia uit, wat is jullie inschatting, ga ik dan meteen veel meer prestaties voor die 300 euro prijsrange kunnen krijgen, of komen eerst alleen de top-end kaarten uit? (Is natuurlijk koffie dik kijken, maar wat zouden jullie doen in mijn situatie met het oog op de komende 2-3 maanden? )
Naar alle waarschijnlijkheid gaat Nvidia gelijk rond de 980/980Ti pricerange zitten. AMD gaat rond de prijsklasse zitten die voor jou wat beter uitkomt :)
Nvidia's persevent was deze is volgende week, dus meer informatie duikt binnenkort wel op. AMD volgt een maandje later.

Ik zou nu een budgetkaartje kopen die je over een paar maanden voor net zoveel kan verkopen als dat hij nu kost. En wachten om AMD's kaart. Ook als je de Nvidia-kaart wil hebben is het altijd interessant om te wachten waar AMD mee komt. Wie weet hoe de prijzen daarop reageren.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 30-04-2016 22:10 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Richh schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:22:
[...]

Naar alle waarschijnlijkheid gaat Nvidia gelijk rond de 980/980Ti pricerange zitten. AMD gaat rond de prijsklasse zitten die voor jou wat beter uitkomt :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik zou nu een budgetkaartje kopen die je over een paar maanden voor net zoveel kan verkopen als dat hij nu kost. En wachten om AMD's kaart. Ook als je de Nvidia-kaart wil hebben is het altijd interessant om te wachten waar AMD mee komt. Wie weet hoe de prijzen daarop reageren.
Hey, Thanks voor je reactie. :)

Ik zit natuurlijk met de RMA van mn videokaart (heb garantie tot november 2016), heb geen idee hoe lang dat allemaal gaat duren natuurlijk. Ik stuur de kaart volgende week op naar de winkel. Stel ze komen met een oplossing voordat die nieuwe kaarten uit komen dan moet ik toch maar gewoon dat doen denk ik. Wat ik uit jouw verhaal hoor is dat de nieuwe serie van NVidia voor mij niet zo interessant is, en AMD duurt nog wel even...

Zat er idd ook aan te denken een tijdelijk kaartje te halen, maar ga in eerste instantie even de RMA procedure afwachten. :)

Ook zoiets, de R9 290 die ik in 2014 gekocht heb heb ik toen 250 euro voor betaald. Voor 250 euro krijg je nu niet dezelfde prestaties. Hoe gaat dat doorgaans met RMA? Krijg je een product wat hetzelfde kost of wat 'gelijkwaardig' is. Ik zit bijvoorbeeld niet te wachten dat ze me dalijk een R9 380X op willen sturen die veel minder presteert...

[ Voor 3% gewijzigd door Pazienza op 30-04-2016 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Pazienza schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:27:
Wat ik uit jouw verhaal hoor is dat de nieuwe serie van NVidia voor mij niet zo interessant is, en AMD duurt nog wel even...
Dat zijn de geruchten :) De die size van Nvidia lijkt >300mm2 te zijn, terwijl Polaris <250mm2 zou zijn. Waarschijnlijk is Polaris gericht op €200-400 en dat lijkt dit verhaal te bevestigen: http://nl.hardware.info/n...om-vr-betaalbaar-te-maken
Ook zoiets, de R9 290 die ik in 2014 gekocht heb heb ik toen 250 euro voor betaald. Voor 250 euro krijg je nu niet dezelfde prestaties. Hoe gaat dat doorgaans met RMA? Krijg je een product wat hetzelfde kost of wat 'gelijkwaardig' is. Ik zit bijvoorbeeld niet te wachten dat ze me dalijk een R9 380X op willen sturen die veel minder presteert...
Ik heb mijn 290's ook gekocht voor €250, haha. Was een prima deal :) Zeker omdat ze nu nog ongeveer hetzelfde waard zijn tweedehands.
Vroeger toen mijn 7950 kaduuk ging, heb ik mijn volledige aankoopbedrag terug gekregen... dat was wel een prima oplossing :P Hoe je shop je RMA gaat afhandelen is altijd afwachten. De kans is volgens mij het grootste dat je hetzelfde product weer krijgt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Richh schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:34:
[...]

Ik heb mijn 290's ook gekocht voor €250, haha. Was een prima deal :) Zeker omdat ze nu nog ongeveer hetzelfde waard zijn tweedehands.
Vroeger toen mijn 7950 kaduuk ging, heb ik mijn volledige aankoopbedrag terug gekregen... dat was wel een prima oplossing :P Hoe je shop je RMA gaat afhandelen is altijd afwachten. De kans is volgens mij het grootste dat je hetzelfde product weer krijgt.
Ja dat is 't em dus juist, de R9 290 is niet meer leverbaar natuurlijk. Als ze me dan gewoon m'n centjes terug geven zou wel mooi zijn inderdaad, heb ik toch anderhalf jaar lang gratis gegamed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pazienza schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 14:40:
[...]

Ja dat is 't em dus juist, de R9 290 is niet meer leverbaar natuurlijk. Als ze me dan gewoon m'n centjes terug geven zou wel mooi zijn inderdaad, heb ik toch anderhalf jaar lang gratis gegamed. :+
Waar heb jij je gratis CPU, RAM, PSU enz. vandaan :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MetalSonic schreef op zaterdag 30 april 2016 @ 23:32:
[...]

Eindelijk weer eens echt nieuws _O_ ik kijk elke dag in dit topic en lees helaas vooral vaak discussies en vergelijkingen met AMD kaarten :o
offtopic:
Wat fijn dat je dit met ons meedeelt :P.
Het is nog steeds een Nieuwsdiscussie topic, daar komt dus ook de concurrent bij kijken. Zonder vergelijkingen wordt het hier ook een saaie boel.
Was toch al een tijd bekend dat Nvidia hun kaarten zou laten zien tijdens Computex?
Ben benieuwd of de GTX1080 al meteen beschikbaar is, ligt een beetje aan de GDDR5x beschikbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 01:21:
[...]

offtopic:
Wat fijn dat je dit met ons meedeelt :P.
Het is nog steeds een Nieuwsdiscussie topic, daar komt dus ook de concurrent bij kijken. Zonder vergelijkingen wordt het hier ook een saaie boel.

[...]

Was toch al een tijd bekend dat Nvidia hun kaarten zou laten zien tijdens Computex?
Ben benieuwd of de GTX1080 al meteen beschikbaar is, ligt een beetje aan de GDDR5x beschikbaarheid.
Ik wist het niet hoor. Hopelijk een mooie video presentatie en uiteraard duimen dat er grote stappen worden gemaakt t.o.v mijn GTX 980 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
MetalSonic schreef op zondag 01 mei 2016 @ 12:27:
[...]

Ik wist het niet hoor. Hopelijk een mooie video presentatie en uiteraard duimen dat er grote stappen worden gemaakt t.o.v mijn GTX 980 :)
Op basis van historie is +32% de meest waarschijnlijke uitkomst. Eventuele performance overschotten worden dan omgetoverd in marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
sdk1985 schreef op zondag 01 mei 2016 @ 16:48:
[...]

Op basis van historie is +32% de meest waarschijnlijke uitkomst. Eventuele performance overschotten worden dan omgetoverd in marge.
aangezien we er van uit moeten gaan dat die +32% is ten opzichte van een GTX980, kom je op prestaties uit die ~5% boven die van een GTX980Ti (met standaard clock) ligt op resoluties van 1440P en hoger. Bij 1080P zit je misschien op ~10%, maar voor hetzelfde geld schaalt een GTX1080 net zo 'slecht' naar lagere resoluties als een GTX980Ti.

Een fabrieks OC GTX980Ti zal dus nog altijd een redelijk stukje sneller zijn, als we uit gaan van je 32%. Misschien dat er nog wat meer in zit bij DX12, maar daar is nog weinig over te zeggen, zo lang niet duidelijk is of Pascal echt fundamentele veranderingen heeft ten opzichte van Maxwell, of dat het niet veel meer is dan Maxwell @16nm FF+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Laatst online: 13-09 18:42
dahakon schreef op zondag 01 mei 2016 @ 18:26:
[...]

aangezien we er van uit moeten gaan dat die +32% is ten opzichte van een GTX980, kom je op prestaties uit die ~5% boven die van een GTX980Ti (met standaard clock) ligt op resoluties van 1440P en hoger. Bij 1080P zit je misschien op ~10%, maar voor hetzelfde geld schaalt een GTX1080 net zo 'slecht' naar lagere resoluties als een GTX980Ti.

Een fabrieks OC GTX980Ti zal dus nog altijd een redelijk stukje sneller zijn, als we uit gaan van je 32%. Misschien dat er nog wat meer in zit bij DX12, maar daar is nog weinig over te zeggen, zo lang niet duidelijk is of Pascal echt fundamentele veranderingen heeft ten opzichte van Maxwell, of dat het niet veel meer is dan Maxwell @16nm FF+.
Je snapt hopelijk dat dit allemaal koffiedik kijken is en pure speculatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
kwdtjuh schreef op zondag 01 mei 2016 @ 19:57:
Je snapt hopelijk dat dit allemaal koffiedik kijken is en pure speculatie?
Jazeker snap ik dat. Die 32% komt niet bij mij weg. Ik zet hem alleen om in vergelijkingsmateriaal, om een idee te geven wat 32% in zou houden, Zo lang nVidia niet naar buiten brengt wat GP104 precies is in specs (en verbeteringen en opzichte van GM104), hebben we niets meer dan koffiedik kijken en pure speculatie.
Pagina: 1 ... 16 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.