XanderDrake schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:13:
Zoals jullie in mijn eerdere posts al konden proeven; ik ben een beetje klaar met Nvidia. Te duur en teveel anti-consumer nonsense. Daarnaast, AMD kaarten worden altijd beter over tijd. Ik heb tot nu toe alleen maar Nvidia kaarten gekocht, mijn huidige kaart is de geweldige GTX 1080 Ti, dus het zou een grote stap zijn voor mij.
En nu word ik weer in twijfel gebracht... Er is een nieuwe video uit gebracht door
Digital Foundry over de Path Ray Traced mod van Half-Life 1, en mijn god wat ziet dat er goed uit.
Deze versie van Half Life, net als de Quake RT mod van dezelfde modder, is
zo vet dat ik het spel weer opnieuw wil gaan spelen. Maar wat blijkt? Een AMD GPU draait aanzienlijk slechter dan een nVidia GPU, vaak iets meer dan de helft van de FPS, appels vs appels. Daarnaast kan nVidia altijd leunen op DLSS of FSR 2.1. AMD's compatibility van FSR is zo goed dat nVidia er vrolijk van mee profiteert.
Maar dat is niet alles, ook een RTX 2060 kan deze mod prima draaien op 1080p+DLSS Qual. Als je deze QI wil hebben op een AMD variant wil doen moet je waarschijnlijk richting een 6700 XT gaan, terwijl dat een significante hogere klasse van GPU is.
Toevallig zit ik net in hetzelfde scenario. Ik heb vorige week met een impulsbeslissing een CPU upgrade gekocht (AMD 5800x). Gewoon omdat het leuk is en weer tijd om een te knutselen aan m'n pc. Op zich is dat allemaal erg betaalbaar, kostte me 220 euro. Hobby geld dus (en kreeg er een game bij

)
Eerst was het plan om m'n GTX1060 te laten zitten. Want die voldoet eigenlijk prima voor het soort games dat ik op de pc speel, en de settings/verwachtte prestaties.
Maar goed, je bent 'nerd' of je bent het niet, en nu wil m'n OCD dat het systeem eigenlijk wat meer in balans is. Dus geen gpu uit 2016 met een cpu uit 2020, ook al kan dat prima. (leve de pc

). Puur voor het 'gevoel' dus, erg onderbouwd!
Dus op zoek naar een gpu uit de nvidia 3xxx of amd 6xxx serie. De laatste series zijn me veel te duur om de hobby nog leuk te houden, en gpu's uit de genoemde series zijn meeeeer dan genoeg voor wat ik er mee doe.
En dan merk ik ook dat het enige 'nieuwe'/unieke in gaming de laatste 5 jaar RTX/raytracing is (en VR, dat zijn de 'frisse' ervaringen als ik er mee in aanraking kom).
Rasterized performance hebben we nu wel al gezien. De evolutie daar is incrementeel en loopt tegen de limieten van de remmende voorsprong aan. Games zagen er 5 jaar al meer dan prima uit met die tech. En de laatste jaren zijn het dan vooral verbeteringen in de marge, beetje betere motion capture, facial animations net iets beter, noem maar op...
Die ervaringen die ik had met far cry 1, crysis, half life 2, etc... die zijn er gewoon niet meer. Ik beleef nog plezier aan gaming hoor, maar het trekt me allemaal minder en minder lang.
Wat is echt nieuw en interessant op dit moment? Net dit, RTX. En daar heeft nvidia hard op ingezet en veel R&D in gepompt. Ze hebben het hardst aan die kar getrokken en geduwd, en de markt volledig ingepalmd met vaak proprietary tech. En eerlijk is eerlijk, veel risico, en daar mogen ze dik voor beloond worden. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Dat is nu eenmaal kapitalisme, en zo hoort het te werken. Kaarten zijn duur, maar gamers kopen (kochten) ze toch wel, dus die features blijken gewoon belangrijk te zijn!
In die niche van RTX, is het voor mij zelfs enkel het soort werk waar je een filmpje van post die me boeit. HL herwerkt, of "portal" en "doom" met volledige raytracing. Daar zit de 'new frontier'!
Gewone rasterized games met RTX enhancement boeien me erg weinig. De 'added value' is nog steeds nihil. Developers hebben 30 jaar ervaring met allerhande truckjes en kunstgrepen om rasterized erg overtuigend te laten overkomen, dus dat duurt nog wel even voor daar iets aan verandert.
Zelfs de xx70-tier kaarten (3070, 4070) hebben volgens mij niet genoeg rauwe performance om echt het verschil te maken in rasterized games met RTX enhancements (schaduwen bvb) net zoals dat het geval was in de 2xxx series. Dus dat is nog steeds met kinder stapjes vooruit.
Maar een 20 jaar oude game volledig raytraced te laten lopen, nou dat is cool
Echter, wil ik enkel voor 1 of 2 games (op dit moment) dubbel zoveel betalen dan bvb een RX6700? een kaart die op elk ander gebied veel meer is dan ik ooit nodig heb? Massa's rasterized performance, 12 GB geheugen standaard, voor 420 euro? Wat een koopje! Indien ik kan beslissen, haal ik die morgen in huis.
En waarom betaal je voor nvidia dubbel zoveel? Omdat hun chips zo gigantisch zijn, net omwille van dat RTX gegeven die me laat twijfelen

En zo is de cirkel rond
Ach ja. Mijn verstand zegt me dat het onzin is om voor die 2 experiences nvidia te halen, als ik de kaart voor andere games helemaal niet nodig heb. DLSS heb ik ook niets mee trouwens, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. DLSS1 en 2 kan ik nog accepteren. Maar DLSS3 creëert gewoon frames er bij, en doet in dat opzicht erg denken aan 'computational photography' waar ik ook mijn bedenkingen bij heb. In dat kader is FSR voor mij meer dan prima.
Een andere optie is intel, die goede rasterization koppelt aan een erg stevige RTX performance voor het budget dan toch (400 euro voor een A770!!). Een maand geleden was er geen twijfel geweest, dan was ik vol voor intel gegaan. En had ik er de driver perikelen en 'beta-testing' bij genomen. Mijn game pc is gewoon voor de hobby, dus dat kan ik wel hebben. Nu je echter een RX6700 kan oppikken voor dezelfde prijs, met gelijkaardige performance of beter, en betere drivers... Hoezeer ik het intel ook gun, en hoezeer ik het ook had aangedurfd, vind ik het in het huidige scenario moeilijk om vol voor intel te kiezen.
Maw, ik ga binnenkort waarschijnlijk toch een AMD kaart halen, voor een 100% AMD build-je.

En dan kijk ik wel een digital foundry video af en toe voor de ontwikkelingen zoals half life RTX. Of 3kliksphilip, die is daar ook heel enthousiast over.
Bovenstaande is maar de gedachtegang van een individuele user hier, maar misschien helpt het je.