Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ItalianStyle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:07:
Z8jn het nu 12 of 16 pins want in mijn geval tel ik er 12 pins plus 4 pins er onder of boven, het is maar net hoe je er tegen aan kijkt :)
12+4

:P

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:27
ItalianStyle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:07:
Ik heb mijn kaart ook al flink lopen stressen met Metro Exodus want die game trekt met extreme instellingen de meeste watt rond de 2900mhz gemiddeld. Maar hoe weet of de kabel of stekker het aan kan? Als ik de stekker tijdens lang stressen nog beet kan pakken betekend dat dan ook dat er geen brandgevaar is? Of testen ze op YouTube met slechte kabels of voedingen in de filmpjes waar de boel kapot brand, of komt juist door extreem overclocken?

Edit

Z8jn het nu 12 of 16 pins want in mijn geval tel ik er 12 pins plus 4 pins er onder of boven, het is maar net hoe je er tegen aan kijkt :)
De grap is, ze noemen de kabel 12+4 pins, als ik jou opmerking zo lees, dan is het een erg goede naam ;)

Het probleem van het doorbranden van kabels, zoals eerder gemeld, kan aan zoveel dingen liggen. Een slechte/defecte voeding, niet goed doorgedrukte 12+4 kabel, zo bruut gebogen waardoor de kabel niet volledig contact maakt en meer.

Het internet gaat altijd helemaal lost op dergelijke zaken. Volgens mij moet het niet zo'n probleem zijn, door je stopcontact met twee pinnen kan gewoon 3600W heen, 600W is dan echt niets daarmee vergeleken en wordt redelijk opgevangen met meerdere dikke kabels.

Hetzelfde met die VRMs, aardig overtrokken verhaal, 16*50a is 800a op 1v is 800W! Dat is dan wel in de beste condities, maar 800W is echt wel voldoende voor 450W.

Hoewel je met het volgende er niet op moet bouwen als fabrikant, is het wel iets om te bedenken: de sweetspot ligt op 350-375W, alles daarboven levert ongeveer 3% per 50-100W op. Dat slaat echt nergens op.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Koldur schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:59:
[...]
Het internet gaat altijd helemaal lost op dergelijke zaken. Volgens mij moet het niet zo'n probleem zijn, door je stopcontact met twee pinnen kan gewoon 3600W heen, 600W is dan echt niets daarmee vergeleken en wordt redelijk opgevangen met meerdere dikke kabels.
Dat zijn wel 2 megapinnen vergeleken met de iele draadjes in de deze connector.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ludewig schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:16:
[...]

Dat zijn wel 2 megapinnen vergeleken met de iele draadjes in de deze connector.
Alle draden bij elkaar van de 12+4 kabel zijn dikker dan de meeste apparaten die voor 2400W gecertificeerd zijn hoor. Er wordt veel te veel nagepraat zonder er goed over na te denken.
Het grote probleem is niet goed aansluiten en te bruut buigen, maar wat wel waar is, is dat de connector niet rigide genoeg is gemaakt om dit op te vangen.
Dat is bij de 6+2 PCIe een stuk beter voor gedaan.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:39
Als ik die foto bekijk zat het heetste punt niet bij de kabels of het gedeelte welke je kan buigen ?

maar echt in het uiteinde van de kunstof connector gedeelte welke je in de GPU female connector steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Koldur schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:20:
[...]
Alle draden bij elkaar van de 12+4 kabel zijn dikker dan de meeste apparaten die voor 2400W gecertificeerd zijn hoor. Er wordt veel te veel nagepraat zonder er goed over na te denken.
Het grote probleem is niet goed aansluiten en te bruut buigen, maar wat wel waar is, is dat de connector niet rigide genoeg is gemaakt om dit op te vangen.
Juist bij 2 stevige pinnen & sockets ipv 12 veel minder robuuste versies, heb je veel meer rigiditeit. Die 12 pinnen & sockets helpen elkaar ook niet per se erg goed wanneer de krachten schuin gaan.

Ik betwijfel trouwens ook of de grote en lange pinnen en sockets van een Schuko 7/7 wel minder materiaal hebben dan deze connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redzebrax
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-09 20:28
@Koldur je moet niet kijken naar de wattage maar naar de stroom die er door vloeit. De stroom is bepalend voor je dikte van je draad en opwarming over je contact weerstand. In je voorbeeld loopt er bij een 240V device
3600W 15Ampere door, in je 12V 600W 50Ampere, je kabels moeten dus bij die 12V dikker zijn en je contactweerstanden lager, anders krijg je te veel verlies of opwarming over je bedrading of contacten. Ik ga er vanuit dat Nvidia daar wel goed over nagedacht heeft wat de maximale stroom door die connector kan zijn indien goed gemonteerd, als je er zelf mee gaat rotzooien tja. De video ging erover dat ze beter wat meer plaats hadden voorzien op het bord zelf voor 450W had je voldoende aan 3 8pins connectie en je had dan 9 pins i.p.v. nu 6 pins voor 12V bij de nieuwe connector

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:58
Koldur schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:20:
[...]

Dat is bij de 6+2 PCIe een stuk beter voor gedaan.
Het heeft dan ook niets met de draden te maken. Het zijn de stekkers die smelten door hun slechte ontwerp. Dunnere en kortere pinnen in een ruimte die maar net iets meer dan een 8-pin is. En door 6 stuks daarvan moet dan even veel sap als door 9 (!) stuks in drie aparte stekkers.

Je kunt verder ook 5 van deze 12VHPWR dingen bij elkaar smelten en nog steeds minder metaal hebben dan in je 220-stekker. Even los van het feit dat die een stuk verder van elkaar zitten in een behuizing die veel sterker is.

Het is gewoon een ontwerpfout die erkend moet worden en waar de gemiddelde consument bewust van gemaakt moet worden. Want diezelfde gemiddelde consument kan dit ding niet veilig gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redzebrax
Dat laatste ga ik beamen, het is niet echt gemiddeld consumer proof gemaakt, als je foto's ziet verschijnen van doorgebrande connectoren, daarom dat ik zei dat ik ervanuit ging dat Nvidia daar goed over had nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Door de grote afmetingen van de 4090 koeler gaan er veel van deze connectors scheef in de videokaart aansluiting en dan gaat het hoge wattage samen met de veel kleinere en fragielere pinnen vaker voor problemen zorgen verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
redzebrax schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:49:
Dat laatste ga ik beamen, het is niet echt gemiddeld consumer proof gemaakt, als je foto's ziet verschijnen van doorgebrande connectoren, daarom dat ik zei dat ik ervanuit ging dat Nvidia daar goed over had nagedacht.
Waarom zou Nvidia daar goed over nagedacht hebben? Ze hebben wel gepushed voor deze standaard, maar hem niet ontworpen. Dat is een indicatie dat ze weinig kennis van zaken hebben en graag de lusten willen, maar niet goed nagedacht hebben over de lasten.

Het is juist Intel die deze standaard heeft gemaakt, maar zelf gebruiken ze deze connector niet op hun kaarten. Hmmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzebrax
Ik heb zelf vele jaren in pre development gewerkt en je mag er vanuit gaan of dit nu zelf ontworpen is of niet, er normaal een lange vrijgave aan voorgaat vooraleer je product de markt haalt zeker naar veiligheid. Nvidia heeft er niks mee te winnen om zulke heisa te veroorzaken. De vraag is ook, was er iets mis met die connector in de video, hij geeft ook aan dat dit de enige is waarvan hij weet heeft en vervolgens veronderstellingen maakt waarom. Langs de andere kant, je maakt je marges kleiner door te werken met kleinere en minder pinnen, moest er een slechte pin in een andere connector zitten op de oude manier zou je dit nog niet merken.
Nu dit mag eigenlijk niet voorkomen in een consumerapparaat als deze claim terecht is en Nvidia zal hier dan een oplossing voor moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Ik heb geen absolute cijfers of onderzoek gedaan, maar heb al veel vaker dergelijke doorgebrande kabels gezien. Ook bij PCIe 6+2 aansluitingen. In die gevallen lag het aan voedingen die niet van kwaliteit waren.

Ik blijf ermee eens zijn dat het beter had gekund, maar om nu bij een geval op Reddit meteen tot de conclusie te komen dat die connector gevaarlijk is, bewijst weer eens hoe het internet los kan gaan zonder echt data maar het allemaal wel als de waarheid te verkondigen.
Laten we daar nu op wachten voordat we conclusies gaan trekken. Wie weet dat alsnog blijkt dat het aan de connector ligt, maar het lijkt mij heel sterk.
Zoals Redzebrax al aangeeft, die connector is echt niet door een stagiair in zijn eentje ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Laatst online: 12-09 07:14

SG

SG surft naar info hardewaren

redzebrax schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:22:
@Koldur je moet niet kijken naar de wattage maar naar de stroom die er door vloeit. De stroom is bepalend voor je dikte van je draad en opwarming over je contact weerstand. In je voorbeeld loopt er bij een 240V device
3600W 15Ampere door, in je 12V 600W 50Ampere, je kabels moeten dus bij die 12V dikker zijn en je contactweerstanden lager, anders krijg je te veel verlies of opwarming over je bedrading of contacten. Ik ga er vanuit dat Nvidia daar wel goed over nagedacht heeft wat de maximale stroom door die connector kan zijn indien goed gemonteerd, als je er zelf mee gaat rotzooien tja. De video ging erover dat ze beter wat meer plaats hadden voorzien op het bord zelf voor 450W had je voldoende aan 3 8pins connectie en je had dan 9 pins i.p.v. nu 6 pins voor 12V bij de nieuwe connector
Die 12V is niet meer van deze tijd. Maar ja je stapt niet zomaar even over naar 48V rails. Al is het wel de tijd ervoor.

Die 12pin stekker is meer foundation PCB design probleem en passthrough koeler fan design waardoor PCB tov geheel stuk kleiner is en dus die 3 8 pins ergens in midden moeten komen.
Die pcb is zo compact dat 3 x 8 pins ook ,recht op , veel real estate wegnemen .
Ze hadden dan eigenlijk ATX48V spec kunnen introduceren.

Het gedrag van die halo sku consumenten volk die willen daaronder ook nog de Custom OC versie hebben en die nog verder OC en is meer van geen 450watt maar 550 met transient short en long pieken er boven. Custom kaarten met lange PCB hebben genoeg plek om 3 x 8 pins aan te sluiten.
En ipv nog meer te oc een undervolt en 90% van reference performance pakken.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 01:26:
[...]

Waarom zou Nvidia daar goed over nagedacht hebben? Ze hebben wel gepushed voor deze standaard, maar hem niet ontworpen. Dat is een indicatie dat ze weinig kennis van zaken hebben en graag de lusten willen, maar niet goed nagedacht hebben over de lasten.

Het is juist Intel die deze standaard heeft gemaakt, maar zelf gebruiken ze deze connector niet op hun kaarten. Hmmm.
Nvidia heeft er zeker niet goed over nagedacht.
Uiteindelijk was het namelijk Nvidia die erachter kwam dat er iets mis was met het ontwerp en hebben ze de overkoepelende organisatie gewaarschuwd. Zo weten we dat deze kabel twijfelachtig is. Het probleem is dat de Ampere FE modellen er al mee zaten en het te laat lijkt te zijn geweest voor de Lovelace modellen om nog aan te passen. Dat of Nvidia wil om een of andere reden niet veranderen.

In ieder geval zou ik niet verbaast zijn als die 12 pin gaat verdwijnen op de rest van RTX40 series modellen, in ieder geval de niet FE videokaarten. De RTX4080 blijft misschien nog zo totdat een redesign geïmplementeerd kan worden, maar daaronder zie ik die verdwijnen. Het ding is ook extra zinloos onder de 300W.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:58:
[...]

Uiteindelijk was het namelijk Nvidia die erachter kwam dat er iets mis was met het ontwerp en hebben ze de overkoepelende organisatie gewaarschuwd. Zo weten we dat deze kabel twijfelachtig is. Het probleem is dat de Ampere FE modellen er al mee zaten en het te laat lijkt te zijn geweest voor de Lovelace modellen om nog aan te passen. Dat of Nvidia wil om een of andere reden niet veranderen.

In ieder geval zou ik niet verbaast zijn als die 12 pin gaat verdwijnen op de rest van RTX40 series modellen, in ieder geval de niet FE videokaarten. De RTX4080 blijft misschien nog zo totdat een redesign geïmplementeerd kan worden, maar daaronder zie ik die verdwijnen. Het ding is ook extra zinloos onder de 300W.
Heb je misschien een bron van het verhaal dat Nvidia die waarschuwing heeft gedaan? Kan het zelf nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:44
[...]

Als men nu die connector weer uit gaat faseren dan zullen er ook wel een paar voeding makers over de zeik raken toch?

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:33
Het probleem is dat de Ampere FE modellen er al mee zaten en het te laat lijkt te zijn geweest voor de Lovelace modellen om nog aan te passen. Dat of Nvidia wil om een of andere reden niet veranderen.
Dat klopt niet geheel, Ampere FE had een eigen connector, niet deze uit de ATX 3.0 standaard die Nvidia gebruikt voor de RTX 4090. Alleen de 3090 Ti had van de Ampere kaarten deze aansluiting uit mijn hoofd.

Ampere:

Afbeeldingslocatie: https://static.tweaktown.com/content/9/5/9591_516_nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition-unboxed-ampere-is-here_full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://hexus.net/media/uploaded/2020/8/63554f21-d784-4f65-9cdf-d689fa4fd799.jpg

RTX 4090 FE:

Afbeeldingslocatie: https://i.pcmag.com/imagery/articles/02ObnIpqs4ia0JII71APtrf-4..v1665531205.jpg

Uit Igors leak een tijdje terug:

Afbeeldingslocatie: https://hexus.net/media/uploaded/2021/10/d936bf03-9332-4fb2-abd0-73cda52b7b23.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 25-10-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Koldur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Heb je misschien een bron van het verhaal dat Nvidia die waarschuwing heeft gedaan? Kan het zelf nergens vinden.
Dan moet ik echt gaan zoeken. De bal ging vorige maand te rollen met een waarschuwing vanuit PCI-SIG en daarna bleek dat de constatering vanuit Nvidia kwam. Kan het alleen niet meer terugvinden. Niet dat ik denk dat Nvidia uiteindelijk helemaal fout zit. Die lijken zeker iets van een kleinere stekker gewenst te hebben, maar uiteindelijk hebben ze dit ding niet zelf ontworpen. Ze kwamen er wel achter dat het mis was en dat moet echt een rotdag zijn geweest binnen Nvidia.
AtlAntA schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:09:
[...]

Als men nu die connector weer uit gaat faseren dan zullen er ook wel een paar voeding makers over de zeik raken toch?
Dat gaan ze zeker, maar ik denk dat het wel moet. Dit ding is gewoon te gevoelig voor installatie gebleken.

@Dennism Het is dan zeker toeval dat de pin layout identiek is. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Voor zover ik weet is Nvidia tot nu toe juist alles aan het bagatelliseren. Alle waarschuwingen komen van anderen.

@Dennism

De 3090 Ti heeft de 12+4 connector, dus ik begrijp wel dat Nvidia denkt dat de connector zich al bewezen heeft.

De 3090 Ti is echter in veel lagere aantallen verkocht en dit probleem is ook ernstig als het bij een klein percentage gebeurd. De vraag is ook of het grote formaat van deze kaarten niet voor een veel grotere kans op problemen zorgt omdat er minder ruimte is voor de kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:25:

Maar dat is die niet?

De ene is een 12 pin en de ander een 16 pin. Het kan natuurlijk zeer in de lijn der verwachting liggen dat de door Nvidia initieel gebruikte connector mogelijk verder ontwikkeld is (of juist niet :P ) tot de connector die opgenomen is in de standaard, maar het is niet dezelfde connector als die je aantreft op het overgrote deel van de Ampere kaarten.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 25-10-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Dan moet ik echt gaan zoeken. De bal ging vorige maand te rollen met een waarschuwing vanuit PCI-SIG en daarna bleek dat de constatering vanuit Nvidia kwam. Kan het alleen niet meer terugvinden. Niet dat ik denk dat Nvidia uiteindelijk helemaal fout zit. Die lijken zeker iets van een kleinere stekker gewenst te hebben, maar uiteindelijk hebben ze dit ding niet zelf ontworpen. Ze kwamen er wel achter dat het mis was en dat moet echt een rotdag zijn geweest binnen Nvidia.

[...]

Dat gaan ze zeker, maar ik denk dat het wel moet. Dit ding is gewoon te gevoelig voor installatie gebleken.

Toch vind ik dat je moet oppassen met dergelijke statements maken zonder een bron te vermelden. Als dit echt bekend is, dan lijkt het mij dat er in de artikelen vanuit de journalistiek ook hier over gesproken zou zijn.

Ook komt daar nog bij dat de opmerking dat het te gevoelig voor installatie is gebleken totaal nog niet bewezen is. Het zou zeker zo kunnen zijn, maar laten daarvoor eerst gedegen onderzoek afwachten a.u.b.

Ik denk dat vooral de adapter kabels een groot probleem vormen. Als je naar bijvoorbeeld deze kabel kijkt zal de installatie en buiging hiervan een stuk prettig gaan.
Dan nog, als het aan de adapter kabel ligt, moet Nvidia daar wel verantwoordelijkheid voor nemen. Als dus al blijkt dat dit überhaupt het geval is.

[ Voor 25% gewijzigd door Koldur op 25-10-2022 09:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:38
Ik vind het juist geweldig dat ze veel pcb ruimte hebben bespaard, zodat er meer ruimte over is gebleven op de pcb voor het ondersteunen van meerdere HDMI 2.1 uitgangen en voor de rest een stuk of drie DP 2.0 uitgangen... :+

/s

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 25-10-2022 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Maar dat is die niet?

De ene is een 12 pin en de ander een 16 pin. Het kan natuurlijk zeer in de lijn der verwachting liggen dat de door Nvidia initieel gebruikte connector mogelijk verder ontwikkeld is (of juist niet :P ) tot de connector die opgenomen is in de standaard, maar het is niet dezelfde connector als die je aantreft op het overgrote deel van de Ampere kaarten.
Die vier extra pinnen doen niks voor stroomvoorziening. ;)

@Koldur Ik weet het alweer. Het kwam via GamersNexus naar buiten.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/09/PCI-SIG-POWER-CABLE-1.jpg

@Ludewig Nvidia zit dan ook in een problematische situatie. Hun FE ontwerpen zijn helemaal ontwikkeld rond de 12 pin connector. Als ze die opgeven, dan moeten ze helemaal opnieuw beginnen met zowel PCB als koeloplossing. Dat kon niet meer. Dus publiekelijk doen ze alsnog er niks aan de hand is. Intern binnen de PCI-SIG organisatie hebben ze wel gewaarschuwd dat het niet goed zit. Dat is de typische dualiteit van multinationals.

Niet dat ik denk dat die connector niet hopeloos is en Nvidia maar een oplossing moet gaan bedenken, maar het gaat niet zomaar gebeuren in een paar weken. Eigenlijk denk ik dat de FE modellen uit de handel en productie genomen zouden moeten worden en de AIB's verplicht moeten worden om hun PCB's aan te passen voor 3 of 4x 8 pin, maar dat bewerkstelligen is makkelijker gezegd dan gedaan.

Overigens lijkt er nog een geval te zijn waarbij de connector ook gesmolten is. Zie:
https://videocardz.com/ne...d-16-pin-power-connectors

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-10-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Die vier extra pinnen doen niks voor stroomvoorziening. ;)
Daar kun je over discussiëren, immers nee, er loopt geen +12v over, dat is alleen pin 1 t/m 6 voor zover ik kan zien.
Maar via die 4 extra pinnen kan wel beperkt worden hoeveel stroom er naar een kaart toe mag gaan, bijvoorbeeld 450W of 600W. Ik zou dus niet zeggen dat ze niets doen.

Daarnaast maakt dan weinig uit mijn punt, mijn punt was dat het overgrote deel van de Ampere FE kaarten geen 16 pin 12VHPWR had zoals werd gesuggereerd, maar een Nvidia proprietary 12 pin design, die later, voor zover ik heb kunnen vinden, in aangepaste vorm is opgenomen in de standaard als 12VHPWR en voor het eerst gebruikt op de 3090 Ti, als enige van de Ampere kaarten die 12VHPWR daadwerkelijk gebruikt heeft.

Wat ik me dan nu afvraag, zijn er enkel issues met de 16 pin variant, of ook met de 12 pin variant zoals initieel gebruikt door Nvidia.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 25-10-2022 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Dennism

Zo te zien is de 12-pin connector van de 3090 Ti gewoon een aangepaste versie van de Molex 8-pin connector. Ze hebben er gewoon 4 pins aan toegevoegd.

Het ontwerp lijkt volledig anders dan de 12+4 connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Daar kun je over discussiëren, immers nee, er loopt geen +12v over, dat is alleen pin 1 t/m 6 voor zover ik kan zien.
Maar via die 4 extra pinnen kan wel beperkt worden hoeveel stroom er naar een kaart toe mag gaan, bijvoorbeeld 450W of 600W. Ik zou dus niet zeggen dat ze niets doen.

Daarnaast maakt dan weinig uit mijn punt, mijn punt was dat het overgrote deel van de Ampere FE kaarten geen 16 pin 12VHPWR had zoals werd gesuggereerd, maar een Nvidia proprietary 12 pin design, die later, voor zover ik heb kunnen vinden, in aangepaste vorm is opgenomen in de standaard als 12VHPWR en voor het eerst gebruikt op de 3090 Ti, als enige van de Ampere kaarten die 12VHPWR daadwerkelijk gebruikt heeft.

Wat ik me dan nu afvraag, zijn er enkel issues met de 16 pin variant, of ook met de 12 pin variant zoals initieel gebruikt door Nvidia.
Je begrijpt het probleem niet.
Nvidia wou een nieuwe, kleinere connector hebben voor hun nieuwe FE ontwerpen. Dat hebben ze uitbesteed aan een derde partij. Om dit te bereiken is er een erg hoge ampere rating per pin geïntroduceerd. Dit kan op zich ook gewoon omdat de oude PCIe kabels een belachelijke veiligheidsmarge hebben.

Vervolgens is die connector met de toevoeging van die extra 4 pin, opgenomen in de ATX standaard. Daarna zijn PSU fabrikanten ook pas aan de slag ermee gegaan.

Wat er nu alleen gebeurd is dat als de kabel niet perfect aangesloten is op een apparaat, een deel van de pinnen geen goed contact meer maken. Dat kan al gebeuren door zoiets simpels als je kabel een beetje verbuigen bij installatie. Ook is de levensduur qua aansluitingen van de connector beperkt. Dat duid nog eens extra op hoe fragiel dit is. Het maakt verder niet uit of het de oude Nvidia 12 pin is of die 12 pin + 4 pin die nu opgenomen is in de ATX standaard. Het gaat ook niet om de pinnen, het gaat erom dat de connector fragiel is en zeker niet altijd een goede aansluiting maakt.

Dat is een probleem mede omdat elke andere connector in je PC zo veilig is. Iedereen die zelf zijn PC's bouwt, weet dat het soms gedoe is om kabels aan te sluiten en dat ze soms ook niet helemaal perfect aangesloten zitten. Dat maakt alleen niks uit omdat de veiligheidsmarge zo groot is. Deze nieuwe connector heeft nauwelijks marge en daarom kan het al mis gaan als je kabels probeert weg te werken en een beetje aan deze kabel trekt. Dat beetje buigen van de kabels kan al genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 17:47
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:27:
[...]
Overigens lijkt er nog een geval te zijn waarbij de connector ook gesmolten is. Zie:
https://videocardz.com/ne...d-16-pin-power-connectors
Zorgwekkend dat dezelfde pinnen op precies de zelfde manier gesmolten zijn, tot in de kleinste details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:18:
[...]

Je begrijpt het probleem niet.
Nvidia wou een nieuwe, kleinere connector hebben voor hun nieuwe FE ontwerpen. Dat hebben ze uitbesteed aan een derde partij. Om dit te bereiken is er een erg hoge ampere rating per pin geïntroduceerd. Dit kan op zich ook gewoon omdat de oude PCIe kabels een belachelijke veiligheidsmarge hebben.

Vervolgens is die connector met de toevoeging van die extra 4 pin, opgenomen in de ATX standaard. Daarna zijn PSU fabrikanten ook pas aan de slag ermee gegaan.

Wat er nu alleen gebeurd is dat als de kabel niet perfect aangesloten is op een apparaat, een deel van de pinnen geen goed contact meer maken. Dat kan al gebeuren door zoiets simpels als je kabel een beetje verbuigen bij installatie. Ook is de levensduur qua aansluitingen van de connector beperkt. Dat duid nog eens extra op hoe fragiel dit is. Het maakt verder niet uit of het de oude Nvidia 12 pin is of die 12 pin + 4 pin die nu opgenomen is in de ATX standaard. Het gaat ook niet om de pinnen, het gaat erom dat de connector fragiel is en zeker niet altijd een goede aansluiting maakt.

Dat is een probleem mede omdat elke andere connector in je PC zo veilig is. Iedereen die zelf zijn PC's bouwt, weet dat het soms gedoe is om kabels aan te sluiten en dat ze soms ook niet helemaal perfect aangesloten zitten. Dat maakt alleen niks uit omdat de veiligheidsmarge zo groot is. Deze nieuwe connector heeft nauwelijks marge en daarom kan het al mis gaan als je kabels probeert weg te werken en een beetje aan deze kabel trekt. Dat beetje buigen van de kabels kan al genoeg zijn.
Dat is me allemaal volledig duidelijk, maar daar reageerde ik niet op, ik reageerde enkel op het feit dat gesuggereerd werd dat de Ampere FE's allemaal dezelfde connector zouden gebruiken als de Lovelace kaarten, terwijl dat met uitzondering van de RTX 3090 Ti niet is zo is. Die laatste en de 4090's gebruiken een doorontwikkeling. Dat was simpelweg het enige waar ik even duiding aan gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:05
redzebrax schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 00:49:
Aanname, de moeder van alle fuck-ups. Mij niet gezien met deze 12VHPWR kabel.

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Werelds
Dennism schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:28:
De ene is een 12 pin en de ander een 16 pin.
Van buitenaf gezien ja, maar Igor heeft het ding uit elkaar getrokken en aan de PSU kant zitten die 4 extra pinnen er niet. Zie hier.

Ook al zit er een IC tussen, als puntje bij paaltje komt wordt er enkel gekeken of er genoeg aarde draden zijn. Meer niet. En niet eens verplicht 3 of 4 stuks. Nvidia gebruikt er maar 2. Iets met was en neus.

Dus ja, 16 pinnen aan de vrouwelijke kant, maar 4 van die 16 blijven zo'n beetje binnen de stekker aan de mannelijke kant.

Men mag het bagatelliseren zoveel ze willen, er zijn binnen twee weken na release al meerdere gevallen bekend, die niet onder "user error" vallen. Ik heb geen kabels gezien die meer gebogen zijn dan je mag verwachten in een PC; en al zeker geen extreem gebogen voorbeelden. N is nog klein, maar voor een extreem dure kaart die slechts in kleine volumes verkocht wordt zijn er nu al veel problemen. Dit is geen product dat met de miljoenen verkocht is.

En nee, Nvidia heeft dit ding níet goed getest in realistische scenario's. Hoe ik dat weet? Een PCIe AIC is standaard 111 mm breed en als je naar de afgelopen 10 jaar kijkt, zijn de meeste GPU's 130-150mm breed. Nvidia's eigen FE is 137mm breed. Als je dan Cablemod's advies er bij neemt en 35mm er bij op telt, heb je het over 172mm. Die valt nog mee, er zijn bredere gevallen. Mijn 1080 Ti is bijvoorbeeld 140mm en dat is ook geen breed ding. Zal een centimetertje breder zijn dan de bracket (ben te lui om de spec van de bracket op te zoeken).

Ga nu eens naar behuizingen kijken; specifiek naar de ruimte voor CPU koelers (Noctua heeft daar een fijne site voor: https://ncc.noctua.at/cases). Dat is een eenvoudige manier om te kijken hoe veel ruimte er daadwerkelijk is; daar kun je bij vervolgens ~10mm bij op tellen, omdat een PCI kaart uiteraard in het slot verzonken is. De connector is 11mm, maar dat is end-to-end. In werkelijkheid is het 8-10mm, dus we nemen 10.

Mijn O11D heeft een CPU cooler clearance van 155 millimeter; met slot clearance 165. Dat past eigenlijk dus al net niet. Een O11D XL dan? 167mm, of 177 met clearance - past net. Standaard kast als een Corsair 5000D? 170 of 180 met clearance. Nog steeds vrij krap - en hoe zorg je er in vredesnaam voor dat dat dingetje dat ons op de grond houdt (zwaartekracht) de kabel niet omlaag trekt?

Het verschil met een CPU koeler is dat je die kunt kiezen. Hier heb je niet echt een keuze, behalve dan iets heel anders te kopen (en het is nog maar de vraag of Nvidia deze niet breder toe gaat passen). En zelfs dan wordt de fragiliteit van deze stekker niet duidelijk gemaakt.

Het is ook een stekker die in principe door je oma ingeprikt moet kunnen worden en dat is niet het geval als er allerlei waarschuwingen bij komen kijken. Valt onder dezelfde categorie als Apple's "you're holding it wrong".

Ik bouw onderhand al zo'n beetje 30 jaar m'n eigen PC's, maar m'n ouders zouden me nooit met deze stekker hebben laten werken op die leeftijd. En ik zou ook geen enkel persoon in m'n hele familie- en kennissenkring met deze stekker aan de slag laten gaan, want geen van hen zou op de hoogte zijn van hoe fragiel het ding is. Zeker in vergelijking met werkelijk elke andere stekker in een PC - of in elektronica in z'n algemeen. Je moet het behoorlijk gek maken om in een PC iets te laten smelten, zolang de stekkers maar vastgeklikt zijn. Zo'n beetje alles is ook dusdanig ontworpen dat je iemand slechts één advies hoeft te geven wat betreft het inpluggen van dingen: als je kracht uit moet oefenen om het er in te krijgen, dan zit je het verkeerde te doen. Al deze stekkers glijden soepel in elkaar totdat je aan de veiligheidsclip komt; en die klikt dan zonder moeite vast. Een SATA connector kun je niet verkeerd om aan sluiten, een EPS (8-pin) past niet in een 8-pin PCIe plug, enzovoort. En bij al die dingen kun je zonder problemen de draden buigen - in de meeste gevallen zelfs haaks als het echt moet (de uitzondering daarop is SATA data). Aan te raden? Nee, maar omdat die stekkers fatsoenlijk gebouwd zijn is draden buigen geen probleem; serieuze kracht uitoefenen uiteraard wel, dan kun je de pinnen alsnog los trekken. Maar dan ben je gek bezig. Als een beetje buigen een probleem was, had 8-/9-jarige Werelds z'n 486-DX4 al veel eerder kapot gemaakt, niet pas toen hij de DIP switches voor "speed" vond en van 100 naar 120 (of 133, weet het niet meer :D) ging...gevolgd door een computer die niets meer deed :+

En dat staat allemaal nog steeds los van de hoeveelheid hitte in zo'n kleine stekker met zulke dunne pinnen die zo dicht op elkaar zitten. Zelfs zonder buigen zijn de veiligheidsmarges bij dit ding gewoon erg klein. De daadwerkelijke receptacle is 20,85x6,9; een 8-pin mini-fit (de vertrouwde 8-pin PCIe) is 21,85x9,6. Een 12-pin mini-fit is 30,2x9,6. Molex' micro-fit is 12,85x8,28 (8-pin) of 18,85x8,28 (12-pin). De totale ruimte is dus iets minder dan de micro-12, maar die mag maar 6A per pin hebben. Dit ding is "gekeurd" voor het dubbele. De 12-pins micro-fit (dus een 12-pin versie van de "gewone" 8-pin) zou 9,35mm breder zijn en 2,7mm hoger, maar wel stukken steviger en met veel betere pinnen. Zou dat nou echt zo'n ramp geweest zijn?

Zo, nu ben ik écht klaar met deze stekker :)

Als iemand in m'n omgeving om advies vraagt, krijgen ze fijn een waarschuwing over dit onding. Geen adapter gebruiken (en al zeker niet dat amateuristische ding van Nvidia) en heel voorzichtig met de stekker zijn. Voor mijzelf komt hij er voor geen geld in, dan koop ik nog liever iets van de vorige generatie. M'n PC staat 12-16 uur per dag aan, dit ding is mij te tricky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Werelds schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Van buitenaf gezien ja, maar Igor heeft het ding uit elkaar getrokken en aan de PSU kant zitten die 4 extra pinnen er niet. Zie hier.

Ook al zit er een IC tussen, als puntje bij paaltje komt wordt er enkel gekeken of er genoeg aarde draden zijn. Meer niet. En niet eens verplicht 3 of 4 stuks. Nvidia gebruikt er maar 2. Iets met was en neus.

Dus ja, 16 pinnen aan de vrouwelijke kant, maar 4 van die 16 blijven zo'n beetje binnen de stekker aan de mannelijke kant.
Dat is het verloopje (die je al dan niet gebruikt naar gelang welke voeding je hebt), ik had het sec over de vrouwelijke kant op de kaart, niet over het eventuele verloopje of de PCIE5.0 versie van de kabel die je zonder verloopje kan gebruiken). Zie ook de afbeeldingen waar ik naar link in een eerdere post.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 25-10-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
[...]

Je bedoelt in plaats van Nvidia Intel, die de ATX v3 standaard heeft bepaald, Februari 2022?
https://www.cybenetics.com/attachs/52.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Dennism schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:55:
[...]

Dat is het verloopje (die je al dan niet gebruikt naar gelang welke voeding je hebt), ik had het sec over de vrouwelijke kant op de kaart, niet over het eventuele verloopje of de PCIE5.0 versie van de kabel die je zonder verloopje kan gebruiken). Zie ook de afbeeldingen waar ik naar link in een eerdere post.
Ah zo. Dat verloopje maakt verder niet veel uit, ook bij de "echte" 12VHPWR kabels lopen die 4 pinnen niet verder dan de stekker. Naar de PSU zijn en blijven het 12 draden. Dat hele verhaal van die 4 pinnen speelt zich op een tweetal vierkante centimeters af :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

sunsmountain schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:10:
[...]

Je bedoelt in plaats van Nvidia Intel, die de ATX v3 standaard heeft bepaald, Februari 2022?
https://www.cybenetics.com/attachs/52.pdf
Ik weet niet wat Intel haar rol hierin is. Het kan dat ze nauwelijks controle hebben gedaan van wat door een derde partij is ingediend voor opname in ATX3.0. Ze kunnen ook slecht getest hebben. In ieder geval zijn ze eindverantwoordelijk en moeten ze hier zeker ook op aangekeken worden. Maar het ontwerp komt bij Nvidia vandaan die weer een derde partij hadden ingehuurd voor het werk. Daar is het misgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Werelds schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:14:
[...]

Ah zo. Dat verloopje maakt verder niet veel uit, ook bij de "echte" 12VHPWR kabels lopen die 4 pinnen niet verder dan de stekker. Naar de PSU zijn en blijven het 12 draden. Dat hele verhaal van die 4 pinnen speelt zich op een tweetal vierkante centimeters af :p
Ik dacht dat alleen bij het verloopje die pinnen 'niets' deden, want die zijn immers geen onderdeel van de ATX 2.xx standaard, en juist bij dat type PSU's gebruik je het verloopje.

Als ik dit zo zie zou ik eigenlijk verwachten dat die pinnen bij een ATX 3.0 PSU wel wat doen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ufx90eu.png

Waarbij Igor's plaatje mogelijk al outdated is, want S4 die hij aangeeft 'unused' lijkt S1 te zijn in de uitleg hieronder.

En de uitleg erbij:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XeDojwd.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SRnrsJX.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r6gHEKk.png

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 25-10-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Dennism schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:24:
Als ik dit zo zie zou ik eigenlijk verwachten dat die pinnen bij een ATX 3.0 PSU wel wat doen:
Nog steeds optioneel en zelfs bij de "verplichte" sense pins staat er expliciet dat de PSU ze kort moet sluiten om de maxima aan te geven, wat precies is wat het verloopje doet. Er staat nergens wáár dat moet gebeuren.

Ik weet niet of er al ATX 3.0 voedingen daadwerkelijk verkrijgbaar zijn, maar ik zou er niet op rekenen dat er daadwerkelijk 16 draden naar de PSU lopen :P

Edit: misschien dat als er échte 3.0 voedingen komen dat één van die fabrikanten dan ook de stekker verbetert. Zolang ze zich maar binnen de specs houden voor pin lengte, clips en dat soort ongein, mogen ze best wat meer plastic aan de achterkant gebruiken zodat hij in elk geval steviger wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Werelds op 25-10-2022 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@Werelds Je hoeft het niet te bagatelliseren, maar hoe weet jij dat in die gevallen die geconstateerd zijn het geen user error is?

Even ter verduidelijking, ik denk dat het niet de beste standaard is en je het met beleid moet aansluiten en dat dit niet heel handig is in de tijd dat iedereen dergelijke zaken installeert, dus ook de amateurs die niet helemaal weten wat zij doen.

Maar als de kabel gewoon goed is aangesloten is, dan kan het probleem niet voorkomen. Dus uiteindelijk is het gewoon user error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Koldur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:37:
@Werelds Je hoeft het niet te bagatelliseren, maar hoe weet jij dat in die gevallen die geconstateerd zijn het geen user error is?
Dat eerste geval (waar Jayz, buildzoid dus video's over hebben gemaakt) had er gewoon een foto bij zitten van hoe het aangesloten was en daar stond echt geen extreme stress op de kabel. Nogmaals: dat hele verhaal over "niet buigen in X of Y as" is iets dat Cablemod apart naar buiten heeft gebracht. Dat is geen instructie die er bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Werelds schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Nog steeds optioneel en zelfs bij de "verplichte" sense pins staat er expliciet dat de PSU ze kort moet sluiten om de maxima aan te geven, wat precies is wat het verloopje doet. Er staat nergens wáár dat moet gebeuren.

Ik weet niet of er al ATX 3.0 voedingen daadwerkelijk verkrijgbaar zijn, maar ik zou er niet op rekenen dat er daadwerkelijk 16 draden naar de PSU lopen :P

Edit: misschien dat als er échte 3.0 voedingen komen dat één van die fabrikanten dan ook de stekker verbetert. Zolang ze zich maar binnen de specs houden voor pin lengte, clips en dat soort ongein, mogen ze best wat meer plastic aan de achterkant gebruiken zodat hij in elk geval steviger wordt.
Als ik onderstaande zo lees zal dat in de PSU moeten gebeuren, die moet immers de informatie leveren. Nu ben ik geen elektrotechnicus, maar ik vraag me af hoe dat zou moeten zonder connectie tussen PSU en PCIE Device.
These two sideband signals provide important information from the PSU to the Add-in Card and are therefore required from the power supply. These signals allow the PSU to tell the Add-in Card how much power the Add-in Card can use during both Initial Power Up and Maximum Permitted Power. In the PCI CEM Gen 5 spec these levels are called “Connector Initial Permitted Power” and “Connector Maximum Permitted Power” because they refer to the power limits that can be consumed thorough the Auxiliary Power Connector. The Maximum Permitted Power is the maximum supported by this auxiliary power connector alone. It does not correspond to power consumed through motherboard card edge connector.
En
Support of the SENSE0/SENSE1 sideband signals is required for a PSU. Support for the SENSE0/SENSE1 sideband signals does not rely on any of the other optional sideband signals defined for the 12VHPWR connector.
Edit:

Als ik deze ATX 3.0 powersupply https://www.msi.com/Landi...ply-unit-for-atx-3-pcie-5 bekijk zitten de pinnen in ieder geval ook aan de PSU kant.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cOgolyM.png

Maar ook bijvoorbeeld bij deze seasonic:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VZTiAjI.png

[ Voor 15% gewijzigd door Dennism op 25-10-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Dennism schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:42:
Als ik onderstaande zo lees zal dat in de PSU moeten gebeuren, die moet immers de informatie leveren. Nu ben ik geen elektrotechnicus, maar ik vraag me af hoe dat zou moeten zonder connectie tussen PSU en PCIE Device.
The PSU providing the 12VHPWR auxiliary power connector must short the appropriate SENSE signals to ground or leave them open (high impedance) to indicate the power limits associated with the power supply. These SENSE signals must not change state while the Add-in Card is operational.
Dat is het enige wat er staat :)

Het is geen "informatie" in de zin dat er een signaal van PSU naar AIC moet. Het is geen communicatie, het is detectie. Wel eens een voeding aangezet door pin 4 en 5 kort te sluiten op de 24-pin? Of door met een schroevendraaier de PWSW header pinnen met elkaar te verbinden? Komt op hetzelfde neer :)

Het enige wat er voor de sense pinnen vereist is, is dat ze open/open, open/aarde, aarde/open of aarde/aarde aangesloten zijn. De spec stelt niet dat dat binnen de PSU moet gebeuren, vandaar dat Nvidia's verloop een ATX 2.x voeding ATX 3.0 "compatible" maakt, want dat is precies wat zij doen. Het enige verschil is dat ze er een IC tussen hebben geplakt die kijkt naar 4 binnenkomende aarde draden en sense0 aan zet als er >= 3 aarde draden aangesloten zijn en sense1 als er 4 aarde draden zijn. Maar als jij van twee connectors de grond pin door lust naar een derde, werkt dat gewoon. Dat heeft men al getest ;)

Edit: goed, lijkt er op dat de PSU fabrikanten het in elk geval wel correct gaan doen. Hopelijk maakt één van hen dan ook een stevigere stekker, zodat in elk geval het risico van de lullige pinnetjes kleiner wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Werelds op 25-10-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Werelds schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:41:
[...]

Dat eerste geval (waar Jayz, buildzoid dus video's over hebben gemaakt) had er gewoon een foto bij zitten van hoe het aangesloten was en daar stond echt geen extreme stress op de kabel. Nogmaals: dat hele verhaal over "niet buigen in X of Y as" is iets dat Cablemod apart naar buiten heeft gebracht. Dat is geen instructie die er bij komt.
Dat het in de instructie er niet bij staat klopt, maar dat maakt het niet minder waar. Heb jij een dergelijke kabel al in je handen gehad?
Ik vind dat de adapter kabel echt niet goed gemaakt is, dat staat voor mij als een paal boven water. Veel te veel points of failure, zeker als er gebogen wordt. Dus, daar geldt het ook voor en als ik het zo vergelijk van de plaatjes van Cablemod misschien nog wel meer.

Die video's zijn ook allemaal op basis van aanname van die persoon zijn eerlijkheid, wat op het internet echt niet handig is. Als je het goed aansluit, kan het gewoon niet voorkomen, tenzij er daadwerkelijk een defect aan de kabel adapter is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:59:

Edit: goed, lijkt er op dat de PSU fabrikanten het in elk geval wel correct gaan doen. Hopelijk maakt één van hen dan ook een stevigere stekker, zodat in elk geval het risico van de lullige pinnetjes kleiner wordt.

Ik neem aan dat je dit niet bedoelde. :P

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff7DopPXEAM62ZU?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff7DouVXEAIYpxP?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ff7DoekX0AIASAY?format=jpg&name=large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Koldur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Dat het in de instructie er niet bij staat klopt, maar dat maakt het niet minder waar. Heb jij een dergelijke kabel al in je handen gehad?
Ik vind dat de adapter kabel echt niet goed gemaakt is, dat staat voor mij als een paal boven water. Veel te veel points of failure, zeker als er gebogen wordt. Dus, daar geldt het ook voor en als ik het zo vergelijk van de plaatjes van Cablemod misschien nog wel meer.

Die video's zijn ook allemaal op basis van aanname van die persoon zijn eerlijkheid, wat op het internet echt niet handig is. Als je het goed aansluit, kan het gewoon niet voorkomen, tenzij er daadwerkelijk een defect aan de kabel adapter is natuurlijk.
Wellicht aan aanname van mijn kant maar ik denk niet dat de gemiddelde kopers van een rtx4090 een gemiddelde gebruiker is, een niche kaart (ultra high end) voor een niche gebruiker(tech fanaat met geld of profesionele gebruikers).

Het lijkt nu met de dag erger te worden hoe meer er over de kabel en stekker bekent word.

[ Voor 4% gewijzigd door Palindrome op 25-10-2022 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
Palindrome schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Wellicht aan aanname van mijn kant maar ik denk niet dat de gemiddelde kopers van een rtx4090 een gemiddelde gebruiker is, een niche kaart (ultra high end) voor een niche gebruiker(tech fanaat met geld of profesionele gebruikers).

Het lijkt nu met de dag erger te worden hoe meer er over de kabel en stekker bekent word.
Geld hebben en weten hoe je iets moet gebruiken is helaas niet altijd hetzelfde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Palindrome schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:02:
[...]

Als er één ding is dat juist door de kopers van deze kaarten wel duidelijk is geworden, is dat een zeer selectief percentage van de kopers weten hoe 't werkt of überhaupt meer kennis hebben dan wat ze op hun favoriete website lezen gecombineerd met fictieve kennis die niets meer is dan hun eigen beeld van hun favoriete merk, gedreven door marketing en fanboyism van het desbetreffende merk.

Plak ergens ROG, Suprim of AORUS op en het is opeens een product gesmeden met de handen van elfjes die aan het 8e wereldwonder werken.

Nee, ik kan absoluut niet zeggen dat ik de kopers van een 4090 gemiddeld genomen als geïnformeerd en rijk van kennis zou beschrijven, en let op: daarmee zeg ik niet dat ze niet bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Hoeveel mensen weten sowieso de fijnere details van connectors? Ook van de mensen die reviews lezen en daarmee al meer dan gemiddeld geïnformeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Koldur schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Geld hebben en weten hoe je iets moet gebruiken is helaas niet altijd hetzelfde ;)
En mensen met veel geld hebben vaak ook juridisch wat meer mogelijkheden. EVGA dacht je dat je van Nvidia verlost was, PSU leveranciers kunnen garantie claims gaan verwachten.

Zeker als er zoveel kabels kapot gaan, ongeacht verdere handleiding, kennis van zaken etc.

edit:
er zijn er een paar stuk gegaan. Je kan de 12VHPWR kabel "gewoon" buigen:
YouTube: 16-Pin (12VHPWR) Cable Bended vs Straight. Is it dangerous on an RTX...

Het scheelt wel 2-3 graden Celsius, maar de kabel gaat waarschijnlijk pas smelten als er een pinnetje los schiet zonder dat je het weet, of als je de kabel er scheef in stopt (dus zonder "klik"). Anders is het gewoon onmogelijk.

[ Voor 36% gewijzigd door sunsmountain op 25-10-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Uh, nee :')

Pinnen die los komen is niet geheel ongewoon, maar als ik de clips zo zie, zitten ze sowieso al niet al te vast. Ik heb stiekem de neiging zo'n adapter te bestellen, puur om de stekker eens goed persoonlijk te kunnen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Werelds schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Pinnen die los komen is niet geheel ongewoon, maar als ik de clips zo zie, zitten ze sowieso al niet al te vast. Ik heb stiekem de neiging zo'n adapter te bestellen, puur om de stekker eens goed persoonlijk te kunnen bekijken.
Ik krijg precies die van be quiet morgen binnen.
Zal mij benieuwen

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Werelds schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Kan eens voorkomen inderdaad dat er een weerhaakje net niet goed pakt of niet goed vastgeklikt zit. Kwaliteitscontrole. Vaak heeft de pin in de stekkerbehuizing op zichzelf wel een fractie speling in de stekkerbehuizing zodat deze zich zonder voorspanning kan uitlijnen op een gesoldeerde tegenpool. Kabels met een (gelijmde) krimpkous of tiewrap te dicht op de stekker kunnen eerder problemen ondervinden wanneer het buigen daadwerkelijk een probleem zou zijn.

Ik ben het met je eens wat je eerder zei over het kleine contactvlak van de pinnen. In de industrie hoor je gewoon een veiligheidsmarge aan te houden. Niet dit soort fratsen.

Wat daarnaast nog een oorzaak zou kunnen zijn.. tekorten, ook op stekkergebied dit jaar. Fabrikant A kan niet meer leveren en fabrikant B die aan dezelfde spec zou moeten voldoen heeft toch een kleine afwijking op de toegepaste pinnen. Ik kan zo niet in detail zien of de female pin intern 1 of meerdere veercontacten heeft op de male pin van de GPU zijde. Als stekkers van twee fabrikanten op elkaar net even anders zijn met deze kleine 'high power' connectors..

Als het maar goed uitgezocht wordt wat de oorzaak is. Wellicht dat Nvidia nog met een gegoten (haakse) stekker komt als alternatief. Dat is een gokje.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Nvidia geeft al aan dat het probleem zit bij de mensen die de kabels te veel buigen bij de stekker. Met een beetje gezond verstand weet je dan ook wel dat je de kabels binnen in los trekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMokNt-EPq7AFT8PmZInllIAlys=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cT5DbBvaoSmIBkqsSo0OBRAD.png?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door ItalianStyle op 26-10-2022 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:09:
Nvidia geeft al aan dat het probleem zit bij de mensen die de kabels te veel buigen bij de stekker. Met een beetje gezond verstand weet je dan ook wel dat je de kabels binnen in los trekt.

[Afbeelding]
Met een beetje gezond verstand ontwerp je dan kabels die dat eerste stuk überhaupt niet kunnen buigen of ontwerp je kabels die al een buiging hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Palindrome schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Met een beetje gezond verstand ontwerp je dan kabels die dat eerste stuk überhaupt niet kunnen buigen of ontwerp je kabels die al een buiging hebben.
Zou mooi zijn maar zo werkt dat niet in het nu. Gewoon niet gaan lopen roppen om de boel passende te krijgen, ander soort kabels kunnen dan net zo goed kapot gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:36

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Palindrome schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:01:
[...]

Ik wou net zeggen; met gezond verstand gebruik je aansluitingen en kabels die een veel grotere veiligheidsmarge hebben zoals de 8-pins zodat gebruikers die fout gewoon niet kunnen maken.

Als je soms ziet wat voor bedroevende bouw kwaliteit pc's er door SI's worden gemaakt (zie alle filmpjes bij LTT en GamersNexus) dan denk ik niet dat deze kabels een groot succes worden.

Edit: misschien gaat het de eerste keer perfect en buig je niks. Wil je de pc een keer schoonmaken of verkoop je je spullen dan moet alles los en er weer in. Wellicht dat het dan minder goed gaat en als je dat vaak genoeg doet krijg je ook last van metaal moeheid.

Zou me niks verbazen als het net zo'n groot succes wordt als de 8xxx generatie. Snelle kaarten die ik never nooit niet tweedehands zou willen kopen. Ik heb geen zin om met die 12-pin onzin rekening te moeten houden; en een nieuw verloopstukje of een voeding moeten kopen omdat die pinnen beschadigd zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26-10-2022 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[Afbeelding]
Fantastisch, ben benieuwd hoe dat eruit ziet over een jaar als de kabel door die bocht goed heeft kunnen "inwerken" op de pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Fantastisch, ben benieuwd hoe dat eruit ziet over een jaar als de kabel door die bocht goed heeft kunnen "inwerken" op de pinnen.
Zo kun je problemen blijven verzinnen. Maar dat is iets mens eigen op de hoop van gelijk krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Zo kun je problemen blijven verzinnen. Maar dat is iets mens eigen op de hoop van gelijk krijgen.
Beetje jammer deze reactie van je. Als jij niet kan beargumenteren waarom mijn argumenten geen waarde hebben of fout zijn dan kan je beter gewoon niet reageren. Het gaat mij echt niet om het laatste woord hebben want als je het topic al langer volgt (ik vermoed niet echt) kan je zien dat ik vaak genoeg ben teruggekomen op dingen die ik fout heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:42
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:08:
Zou mooi zijn maar zo werkt dat niet in het nu. Gewoon niet gaan lopen roppen om de boel passende te krijgen, ander soort kabels kunnen dan net zo goed kapot gaan.
Zoals? Alle andere kabels in een PC zijn veel beter bestand tegen buigen en wringen. Dat is maar goed ook, want daar ontkom je als eindgebruiker praktisch niet aan dankzij de manier waarop hardware georiënteerd is. Kabels managen is altijd al een crime (als je het geheel er netjes uit wil laten zien dan), het minste dat de fabrikanten dan kunnen doen is zorgen dat er geen gevaar is dat dingen gaan smelten en branden als je daarmee bezig moet houden. En dat lukt vrij aardig, behalve bij deze nieuwe connector dus. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
MneoreJ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Zoals? Alle andere kabels in een PC zijn veel beter bestand tegen buigen en wringen. Dat is maar goed ook, want daar ontkom je als eindgebruiker praktisch niet aan dankzij de manier waarop hardware georiënteerd is. Kabels managen is altijd al een crime (als je het geheel er netjes uit wil laten zien dan), het minste dat de fabrikanten dan kunnen doen is zorgen dat er geen gevaar is dat dingen gaan smelten en branden als je daarmee bezig moet houden. En dat lukt vrij aardig, behalve bij deze nieuwe connector dus. :P
Dat is nog maar afwachten of het voor de nieuwe connector erger is. Met andere connectors zijn er ook al flink wat problemen geweest waar deze in het niets valt. Ik moet het nog maar zien nu ik er nuchter over na denk. Maar ja internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:39:
Dat is nog maar afwachten of het voor de nieuwe connector erger is. Met andere connectors zijn er ook al flink wat problemen geweest waar deze in het niets valt.
Vandaar mijn vraag, en dat was een oprechte vraag -- welke andere connectors dan? Bij deze connector is er specifiek de combinatie van veel vermogen erdoorheen moeten jassen plus dubieuze toleranties, ik heb dat zelf in ieder geval nog niet eerder gezien. Als jij meer weet word ik graag op de hoogte gesteld, daar worden we wijzer van dan dingen afdoen met "maar ja internet".

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Ik ga er niet specifiek naar op zoek maar ben door de jaren heen genoeg nieuwsberichten tegen gekomen waar bij connectors door branden. AMD of ATI had dat ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-06 14:25
Wel lekker makkelijk natuurlijk, roepen dat gebruikers maar even 3,5 cm moeten overlaten vóór een eventuele knik en het anders je eigen stomme schuld is, en dat dan bij zo'n achterlijk bakbeest van een kaart. Waar moet je die ruimte vandaan halen in een doorsnee kast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palindrome
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:56:
Ik ga er niet specifiek naar op zoek maar ben door de jaren heen genoeg nieuwsberichten tegen gekomen waar bij connectors door branden. AMD of ATI had dat ook.
Lekker makkelijk roepen ja, maar ja internet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Palindrome schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:22:
[...]

Lekker makkelijk roepen ja, maar ja internet :D
Dat was ook geen groot probleem en verholen.

Echter word hier al een groot probleem gemaakt na 3 meldingen, en dan is de vraag ook nog of het waar is, internet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palindrome
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:25:
[...]

Dat was ook geen groot probleem en verholen.

Echter word hier al een groot probleem gemaakt na 3 meldingen, en dan is de vraag ook nog of het waar is, internet.
Ja negeer maar even de melding van nvidia richting PCI-CIG over smeltende connectors al voor de 3 internet gebruiker meldingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Palindrome op 26-10-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Enige dat ik daarbij kan bedenken is het probleem dat men had bij doorbrandende PCIe slots als een kaart teveel vermogen trok. Dat was echter niet het probleem van het slot of de connector form factor maar de kaarten zelf, en niet iets waar eindgebruikers iets aan konden doen (nou ja, het kwam eerder voor als je ging overclocken, maar ook als je gaat overclocken zou een kaart nooit meer vermogen uit het PCIe slot moeten trekken dan toegestaan is, dat moet dan uit de andere connectors komen).

Die berichten van door de jaren heen neem ik dan maar voor kennisgeving aan. Een vlugge zoektocht op Tweakers heeft in elk geval niets opgeleverd, op berichten na van onveilige accu's en power connectors bij laptops en voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Palindrome schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:27:
[...]

Ja negeer maar even de melding van nvidia richting PCI-CIG over smeltende connectors
Waar is die bron dan? Of doel je op dat mensen de kabels niet moeten knikken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online

[Afbeelding]
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:08:
[...]

Zo werkt dat niet in het nu? Als iets brand kan veroorzaken? Je slaat de fabrikant maar even over dat die als eerste met gezond verstand over zijn of haar product na moeten denken zodat kleine dingen geen grote gevolgen kunnen hebben. Letterlijk en figuurlijk.

Ik weet de precieze oorzaak van de (inmiddels 3 of 4) verbrande stekkers ook niet ookal heb ik mijn eigen vermoedens. Het is gewoon zaak dat het uitgezocht wordt. Iedereen maakt fouten maar het gaat erom wat de gevolgen kunnen zijn en hoe je het op lost. In bepaalde sectoren zullen ze je vierkant uitlachen als je extra waarschuwingen/buiginstructies zou geven terwijl het ontwerp al eigenlijk niet anders toelaat. "3mm te korte radius gebogen meneer, sorry"? Je kan toch wel inzien dat dit niet aan de orde mag zijn.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Ik werk zelf ineen sector dat er maar 0.003mm verschil mag zijn maar ik ben wel reëel dat 3 op internet mij niets wijs gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Ik werk zelf ineen sector dat er maar 0.003 mm verschil mag zijn (afwijking) maar ik ben wel reëel dat 3 op internet mij niets wijs gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:36:
Ik werk zelf ineen sector dat er maar 0.003 mm verschil mag zijn (afwijking) maar ik ben wel reëel dat 3 op internet mij niets wijs gaat maken.
Je hoeft er als potentiële gebruiker van een product ook niet per sé wijzer van te worden. Als de fabrikant of andere instantie het maar goed onderzoekt voor een veilig product. Het internet heeft ook zijn voordelen.

[ Voor 6% gewijzigd door M-spec op 26-10-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kaarten connectors/kabels die binnen een week doorfikken? Als je zulke statements maakt moet je ook met een bron komen.
Dat er een keer iets doorbrand zal bij elke fabrikant voorkomen.
Edit: namelijk fabricage fouten. Als je bij deze nieuwe kabels/connectoren een fout hebt dan heb je nog veel minder marge.

[ Voor 13% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 26-10-2022 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Een gelekte email die al door meerdere media kanalen is verspreid waaronder gamer nexus.

DaniëlWW2 in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"

[ Voor 14% gewijzigd door Palindrome op 26-10-2022 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
MneoreJ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Vandaar mijn vraag, en dat was een oprechte vraag -- welke andere connectors dan? Bij deze connector is er specifiek de combinatie van veel vermogen erdoorheen moeten jassen plus dubieuze toleranties, ik heb dat zelf in ieder geval nog niet eerder gezien. Als jij meer weet word ik graag op de hoogte gesteld, daar worden we wijzer van dan dingen afdoen met "maar ja internet".
Deze verloopjes waren ook aardig berucht. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/695jhgT0U7BtNbLNhpgAuwKc.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:28:
[...]

Je vraagt zelf om een bron terwijl je vorige statement geen bronnen heeft. Oke bij deze; gister gepost door @DaniëlWW2
Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/09/PCI-SIG-POWER-CABLE-1.jpg

Ze hebben het niet direct over smelten, maar als een kabel faalt dan ga ik er van uit dat het iets in die richting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
PP_Sound schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:48:
Deze verloopjes waren ook aardig berucht. ;)

[Molex naar 8-pin PCIe]
True, maar die werden voor zover ik weet dan ook door geen enkele fabrikant van voedingen of graka's aangeraden. Je mocht ze dan wel weer naar hartelust buigen, dat had geen invloed op de veiligheid :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Overigens gaat dit PCI SIG report blijkbaar alleen over de PSU zijde. Iets wat imo zelfs problematischer is omdat juist op die plek mensen eerder geneigd zijn de kabels (uit het zicht en/of kleine beschikbare ruimte) flink te buigen met grote kans dat dit buigen al binnen de safetymarge gebeurt. Plaatje is klikbaar en dan wat scherper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9SkvrASOGWxNbcRfxrec3AW9MY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dedj98gBTNsYXp2h9CxagfSL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Help!!!! op 26-10-2022 20:07 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Na "TinGate" nu "PinGate", heeft even geduurd maar dan heb je wel wat :+

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
*knip* Nee, zo werkt het niet. Extraordinary claims require extraordinary evidence.

[ Voor 86% gewijzigd door Blaat op 26-10-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Palindrome schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:48:
[...]

Een gelekte email die al door meerdere media kanalen is verspreid waaronder gamer nexus.

DaniëlWW2 in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"
Hoe betrouwbaar is een gelekt gerucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zolang jij niet met een bron komt bestaan ze niet :P.

Waar is dat een gelekt gerucht; kijk eens naar de slides die boven je gepost zijn. De PCI-SIG organisatie staat algemeen bekend om zijn wilde geruchten :+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
Nou, het aantal builds waarbij connectors zoals de 20+4/24 pin ATX connector en de CPU (be it 4- of 8-pin) connector bovenin strak staan is van wat ik heb gezien over de jaren erg hoog. Logisch ook, want mensen verstoppen de kabels uit het zicht en dus wil je zo min mogelijk kabels aan de zichtbare kant. Met een grote CPU koeler was het zelfs nodig, want anders kreeg je het geheel niet eens passend.

Builds als:
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.neweggbusiness.com/smartbuyer/wp-content/uploads/DARK_FLASH_TOWER_WEBREADY-08678.jpg?fit=1920%2C1080&ssl=1

Afbeeldingslocatie: https://media.gq-magazine.co.uk/photos/60ad10bf8f49c47fbca5e53d/master/pass/24052021_ROB_01.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.geekawhat.com/wp-content/uploads/2022/05/How-Much-To-Spend-on-a-PC-Feature-Image-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.taniarascia.com/static/20623e265dc141810284fd8fcaa39a63/e1596/floppybox.jpg

Zouden allemaal problemen hebben als de implementatie van deze stekkers gelijk zou zijn met deze nieuwe connector en dit zijn de eerste plaatjes die ik tegenkom als ik zoek op "pc build" images bij Google.

Ik denk dat weinig mensen mij zouden uitmaken als iemand die over de jaren heen anti-Nvidia sentiment zat te spreiden, maar deze discussie kan ik zelfs met een Nvidia bril op niet positief draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmojOQ-p-I4LIFdCMUQMlc2iRQE=/i/1261386691.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Wat denk je zelf.

[ Voor 93% gewijzigd door Blaat op 26-10-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
*knip* flamebaiten doe je maar ergens anders.

[ Voor 93% gewijzigd door Blaat op 27-10-2022 10:28 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palindrome
ItalianStyle schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Hoe betrouwbaar is een gelekt gerucht?
Betrouwbaarder dan jouw ongefundeerde mening.

Er worden hier officiële plaatjes van PCI-CIG gepost die het probleem van buigende kabels omvat.

De nieuwe connector gebruikt kleinere terminals die al zonder removal tool losgetrokken kan worden. De nieuwe 4090 kaarten zijn breder dan gebruikelijk wat in een gemiddelde kast er voor zorgt dat er amper ruimte is voor de kabel.

Die combinatie is zo frapant. Nvidia heeft bij de vorige generatie de connector onder een hoek geplaatst op de FE modellen en dat hadden ze bij de 4090 ook veel beter kunnen doen.

Of gewoon een robustere connector ontwerpen.

Cablemod hint dat ze ook werken aan een kabel met protectie voor overcurrent als gevolg van slechte spanning balans in de pins door slechte uitlijning.

[ Voor 50% gewijzigd door Palindrome op 27-10-2022 02:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paprika
https://www.igorslab.de/e...with-built-in-breakpoint/

Iemand dit al gezien? Jeetje.
I’m pretty sure that NVIDIA itself doesn’t know or didn’t know exactly what kind of contact party the supplier is having inside the molded connector. Otherwise, this part should not have been approved in this form. When you remove layer after layer, something gradually emerges that you would have been better off not seeing in the first place:
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/10/nVidia1.jpg
A total of four thick 14AWG wires are distributed over a total of six contacts, with the two outer leads soldered to one pin each and the two middle leads soldered to two pins each. The solder base is a mere 0.2 mm thin copper base with a width of 2 mm per incoming wire, which then results in 4 mm per pair for the middle connections. Soldering one or even two 14AWG wires to it is very sporty. Confucius says succinctly, “What is cast in cannot be seen, and what cannot be seen cannot be broken.”

But just carefully lifting off the enveloping layer causes the thin plate to tear immediately. With which we also see that bending the cables at the connector in the housing can cause such damage. Wobbly contacts or unsafe bridges, as well as increased resistances as a result of such actions are highly dangerous at these current strengths and very quickly lead to exactly the errors that we have already seen above. And you can now also see why especially the two outer contacts of the connector are affected. The scorched socket on the card is then only the consequential damage.
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/10/nVidia4.jpg
However, you can cut the plug open even further and see what exactly is inside. Because this detail is also highly interesting for the cause research. We see that the contacts in the connector are once again interconnected. If, in the worst case, the outer two wires break off, the entire current in the middle flows through the remaining two wires and is only then distributed in the plug again. But even this “foil” is thin and does not replace a real 14AWG. The fact that this then becomes really hot does not have to be explained separately….
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/10/g.jpg

Zoiets leveren bij kaarten van 2K+, wow.

@Blaat ah, hands-on in het ervaringen draadje zie ik. Thanks :D.

Dan maar hier verder hierover mochten anderen het voor het eerst hier lezen:
CMT in "[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 27-10-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[Afbeelding]
Niet de bedoeling om een oude post te necroen. Je zal de echte temperatuur niet zien omdat het metaal wordt geinsuleerd door het plastic.
Iets wat Buildzoid ook uitlegd in zijn laatste video en een 8)7 moment dat ik daar zelf niet eerder aan dacht.
https://www.youtube.com/watch?v=yvSetyi9vj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Niet de bedoeling om een oude post te necroen. Je zal de echte temperatuur niet zien omdat het metaal wordt geinsuleerd door het plastic.
Iets wat Buildzoid ook uitlegd in zijn laatste video en een 8)7 moment dat ik daar zelf niet eerder aan dacht.
https://www.youtube.com/watch?v=yvSetyi9vj8
Ik neem aan dat ik voor mijzelf wel kan bepalen wanneer het mis gaat aan de hand van hoe heet de connector aan voelt want als het al mis gaat lijkt mij dat ik mijn vingers en aan verbrand gezien de plaatjes van smeltende connectors.

Nu las ik dat het probleem niet van toepassing is als je een een pcie 5.0 voeding met bijbehorend 16 pins kabel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

ItalianStyle schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Ik neem aan dat ik voor mijzelf wel kan bepalen wanneer het mis gaat aan de hand van hoe heet de connector aan voelt want als het al mis gaat lijkt mij dat ik mijn vingers en aan verbrand gezien de plaatjes van smeltende connectors.

Nu las ik dat het probleem niet van toepassing is als je een een pcie 5.0 voeding met bijbehorend 16 pins kabel gebruikt.
Prima; maar ook met voelen heb je hetzelfde probleem als met de hitte camera.

Heb je de Nvidia kabel? Dat is namelijk degene die problemen lijkt te geven door de belabberde kwaliteit van de connector. Kijk anders in het ervaringen topic. Met een kabel van de andere merken zal dit veel minder snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

nVidia tzt mogelijk ook naar Intel Foundry ?

Intel Updates On Next-Gen Chips: Meteor Lake Production Stepping In Q4, Granite Rapids Out of Fab, 20A / 18A Taped Out, Sierra Forest on Track For 2024

Intel's Foundry Services or IFS has also welcomed NVIDIA to the RAMP-C program. Intel recently stated that they would be delighted to have AMD and NVIDIA chips made at their foundries and this could be one of the first stepping stones in making that a reality.

IFS is a major beneficiary of our TD progress, and we are excited to welcome NVIDIA to the RAMP-C program, which enables both commercial foundry customers and the U.S. Department of Defense to take advantage of Intel's at scale investments in leading-edge technologies. Since Q2, IFS has expanded engagements to seven out of the 10 largest foundry customers, coupled with consistent pipeline growth to include 35 customer test chips. In addition, IFS increased qualified opportunities by $1 billion to over $7 billion in deal value, all before we welcome the Tower team with the expected completion of the merger in Q1 '23.

We expect 20A will primarily be an internal node, not one that we have a lot of external foundry customers for the external foundry chipset or tape-outs are largely associated with 18A.

And a very typical process for a foundry customer will be "give me a test chip of my circuits on your process." and that's exactly what we take out. The first one this quarter. We'll have several more in the pipeline. So now we're taking out not only our test chips for 18A, but our foundry customer test chips for 18A, and that's a pretty critical milestone when they see the results of the silicon for them making a volume decision for a foundry customer.

Patrick Gelsinger, Intel CEO

[ Voor 70% gewijzigd door Help!!!! op 29-10-2022 19:37 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Help!!!!

Als Nvidia of AMD zou ik hoogstens beginnen met een niche-product bij Intel onder te brengen. Nogal veel risico dat ze er een zootje van maken wanneer ze chips maken voor externe ontwerpers.

[ Voor 11% gewijzigd door Ludewig op 29-10-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daar is GamersNexus.
-Begint al met dat ze het niet eens zijn met Igor. Waarom? Nou omdat ze bij GamersNexus andere onderdelen en assemblage hebben gevonden in de adapters van Nvidia...
Ze willen dus eigenlijk ook meer exemplaren zien want de ene versie lijkt 150V draden te hebben en is gesoldeerd zoals Igor aantrof. De andere versie heeft 300V draden en is beter gesoldeerd, maar nog steeds in paren van twee die overgaan naar drie pinnen.

[ Voor 65% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-10-2022 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
De vraag is nu waarom er verschillende versies zijn. Heeft Nvidia meerdere leveranciers voor deze connector, of is het ontwerp verbeterd, misschien ook ter aanleiding van de kritiek van PCI-SIG?

En hebben beide soorten connectors deze problemen of alleen 1 ervan?

[ Voor 15% gewijzigd door Ludewig op 30-10-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzebrax
Ze zeggen "We're assuming Igor's cable is preproduction but aren't sure. NV would have to answer." De vraag blijft dan nog steeds, waarom heeft deze de markt gehaald. Tekort aan componenten ? De opbouw is duidelijk verschillend.
edit: het verhaal 300V/150V kabels lijkt me louter om de verschillende adapter kabels gemakkelijk te kunnen onderscheiden, het werkelijke verschil zit in de aparte eilanden voor 3 pinnen en degene bij Nexus, een gemeenschappelijk eiland voor deze.

[ Voor 35% gewijzigd door redzebrax op 30-10-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is nogal een aanname dat deze variant van de adapters alleen naar reviewers zijn gegaan en niet naar eindconsumenten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ludewig op 30-10-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redzebrax
Tja, het is een veronderstelling zoals een ander, daarom ook de vraag om samples van defecte binnen te krijgen, alsook in welke landen deze verdeeld zijn.

Edit: maar dan is er nog een rariteit in bovengenoemde "slechte" connector, 1 kabel bedient 2 door gesoldeerde pinnen, 1 kabel een enkele per 3. Waarom zijn deze alle drie niet door gesoldeerd over de eilanden heen ? Was er ook ergens anders een verschil, bv in preproduction PCB ?

[ Voor 48% gewijzigd door redzebrax op 30-10-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:00

OMD

De HOF heeft dual 16 pin power connectors. Heeft dit uberhaupt zin omdat de kaarten voltage limited zijn? Ze halen nu al de 600 watt nauwelijks (bij de kaarten die uberhaupt 600 watt vrij hebben). Wellicht shunt mod oid? Ik dacht dat Der8auer dit ook al had gedaan met de bestaande 4090's maar er niet echt wijzer van werd buiten meer verbruik maar verder niet echt opschoot.

https://videocardz.com/ne...l-16-pin-power-connectors

[ Voor 22% gewijzigd door OMD op 01-11-2022 15:08 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzebrax
Beetje verwonderlijk dat Der8auer meer verbruik had door een dubbele 16 pin power connector, tenzij een overhead van de voeding meespeelt over deze dual of er een beperking in supply was, wat een beetje buiten deze topic ligt. edit: oh ik had je bericht wat mislezen, je bedoelde op die shunt mod.
Igor heeft er nu zijn kinderen bijgehaald in een nieuw recent filmpje YouTube: Ganz Simple Ursache? NVIDIA GeForce RTX 4090, der verschmorte 12VHPW... , laat me toch de werkwijze van GamersNexus iets betrouwbaarder vinden, een beetje te volgen hier https://www.reddit.com/r/...e_on_4090_16pin_adapters/
alhoewel : eentje heeft pas ondervonden na de vraag van Nexus dat zijn connector niet diep genoeg zat.

De grote onbekende in dit verhaal is NVidia, je zou een iets betere/snellere communicatie verwachten van hun, eventuele waarschuwing/richtlijnen en/of waarom verschillende uitvoeringen, deze hele heisa is misschien niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door redzebrax op 01-11-2022 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Schaamteloze crosspost, AdoredTV denkt dat Nvidia deze generatie nog kan meekomen; maar dat ze tegen de limiet zitten van wat ze kunnen zonder ook chiplets te gebruiken; ze zijn volledig afhankelijk van de volgende node van TSMC:

Geen idee of Nvidia al bezig is met chiplets; maar ze moeten heel erg hard bezig chiplets.
Pagina: 1 ... 123 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.