DaniëlWW2 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:05:
[...]
47% hier lokaal op 4K...
Ik wil nog echt goed kijken naar alle sites, maar dit zou echt slecht zijn. De chip is 50% meer SM's en 700MHz meer dan de RTX3090Ti. Lineaire schaling zou iets van 80% moeten zijn.
Uh nee, lineair zou >100% zijn.
Met Nvidia's geadverteerde boost clocks zijn de 3090, 3090 Ti en 4090 achtereenvolgens 35,6 TF, 40 TF en 82 TF. Van die eerste twee weten we dat ze iets hoger tikken...maar volgens TPU doet de 4090 dat ook:
Op 2700 MHz heb je het voor de 4090 over maar liefst 88,5 TF. Zelfs met een 3090 Ti vast op 2 GHz haal je maar 43 TF, wat dus minder dan de helft is. Het ding presteert kilometers onder wat de cijfers op papier zouden doen, zoals verwacht. De halve chip ligt gewoon stil en niets te doen.
Dat de RT performance zo veel hoger ligt is ook niet gek, dat schaalt voorlopig nog vrij lineair met beschikbare hardware omdat we daar nog lang niet genoeg van hebben. met 128 RT cores tegenover 84 (of 82 voor de 3090) heb je al 52% van de performance puur op het aantal. Voeg daar nog eens de kloksnelheid aan toe en de
te verwachten winst is al >2x, dus dat dat er in veel gevallen ook uit komt is helemaal niet gek.
Ik ga vanavond eens rustig alle cijfers in detail bekijken, maar zo op het eerste oog doet hij precies wat ik verwachtte en is er dus weinig indrukwekkends te zien.
Het enige positieve dat ik zie, is dat je in de meeste games geen 450W zult trekken omdat de halve chip toch stil ligt.