Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jameskond
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-07 17:53
Dus de 4070 is last minute veranderd naar de 4080 (12gb versie).

1100 eur voor een "4070" poeh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:14:
De hele presentatie is over AI/ML/DL. Volgens mij hebben ze gewoon alle engineers met die kwaliteiten bij elkaar gezet en gezegt verzin maar wat je met Tensor cores kan.
Het is iets complexer. :P
Hier zit potentieel zo enorm veel geld in. Fabrieksoptimalisatie, infrastructuuronderhoud, medicatieontwikkeling etc. Het geeft alleen ook aan dat Nvidia weinig meer geeft om gaming. Leuke DLSS3.0 demo en door naar een uur aan AI en Metaverse. Dat gaat een bittere pil worden om te slikken voor vele gamers met een ongezonde houding tegenover Nvidia...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04-2023
Help!!!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:23:
[...]

Dat ging toch over het RT gedeelte :?
Nee ook SM dat was na het RT gedeelte maar jensen ging er niet diep op in.

Edit

Is het filmpje nog ergens online te kijken want ik wil het zeker weten en geen onwaarheden verkondigen.

[ Voor 19% gewijzigd door ItalianStyle op 20-09-2022 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 17:12
Hier een filmpje van RTX remix technologie waarbij oude titels worden "geremasterd". In dit geval TES3: Morrowind.

YouTube: Easily Remaster Classic Games with NVIDIA RTX Remix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ItalianStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:25:
[...]

Nee ook SM dat was na het RT gedeelte maar jensen ging er niet diep op in.

Edit

Is het filmpje nog ergens online te kijken want ik wil het zeker weten en geen onwaarheden verkondigen.
RT cores alsmede Tensor Cores zaten altijd in de SM. Die RT cores blijven waarschijnlijk wel, Tensor denk ik ook, maar daarvoor wil ik meer details zien. Dus ja, de SM veranderd zeker, maar dat zegt niks over rasterisation. En zoals ik al eerder zei, let op wat Jensen niet zegt. Hij zei niks concreets over rasterisation verbeteringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/daNz72m4h9tzVvQ4OPon_8RosoE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IeBQVk0FDduMK8bNV8ZngPaT.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 18:32 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Net zoals wat mensen hierboven vraag ik me af hoe houdbaar dit soort prijzen zijn.

E750 voor een "highend" kaart vond ik al veel maar deze prijzen gaan nergens meer over in verhouding tot een xbox of ps.

Zou het nvidia naar een model toe kunnen gaan waarbij ze de oude generatie gewoon blijven produceren op het inmiddels goedkopere proces en het hoi polloi die maar moet kopen tegen nog steeds forse prijzen en ze de kaarten op de nieuwste procesnode in kleine oplagen aan zeer kapitaalkrachtige gamers verkopen en de rest van die node puur voor de zakelijke markt bestemmen :? .

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 10:41

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:25:
[...]

Het is iets complexer. :P
Hier zit potentieel zo enorm veel geld in. Fabrieksoptimalisatie, infrastructuuronderhoud, medicatieontwikkeling etc. Het geeft alleen ook aan dat Nvidia weinig meer geeft om gaming. Leuke DLSS3.0 demo en door naar een uur aan AI en Metaverse. Dat gaat een bittere pil worden om te slikken voor vele gamers met een ongezonde houding tegenover Nvidia...
Oh dat weet ik :P. Mijn werk heeft heel veel raakvlakken met ML; om een voorbeeld te geven die pakketjes van PostNL zo efficient mogelijk distribueren.
Alleen zie ik hier een gigantische vendor lockin, waar ik niet blij mee ben. Vandaar de wat cynische reactie.

Dat Nvidia gaming als erbij doet was al steeds meer een trend bij ze; dat het nu nog veel meer is verbaast mij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Aorus heeft een teaser online gezet waarin hun 4090 getoond wordt:

YouTube: AORUS GeForce RTX® 40 Series - Apex of Cooling | Official Trailer

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:30:
[...]

En zoals ik al eerder zei, let op wat Jensen niet zegt. Hij zei niks concreets over rasterisation verbeteringen.

[Afbeelding]
Op 2 times faster na dan klopt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Volgens mij valt hij (Jensen) in de herhaling.....

[ Voor 9% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 20-09-2022 18:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 12:58
Geinig hoe hij het er over had dat DLSS3 zo veel beter is dan "brute force rendering". Intussen kan hun vette nieuwe chip die op papier 2 keer zo snel is in "brute force rendering", dat enkel doen door dat dus niet te doen. Waarom dan zo veel ruimte daar aan verspillen?

Verder wil ik wel eens zien wat hun Shader Execution Reordering écht doet, want ze hebben nog steeds DLSS nodig om 2x te halen, ondanks het feit dat de 4090 82,6 TF is en SER 25% op zou moeten leveren. Lijkt dus niet veel te doen.

Ik hoop dat AMD innovatiever is met RDNA3, want ik ben echt geheel niet onder de indruk. Performance zonder DLSS en RT gaat volgens mij vies tegen vallen. En DLSS3 moet ik nu al niets van hebben, net als @Sp3ci3s8472 voel ik de input lag al. Het vaseline-smeren + oversharpening van DLSS2 wil ik ook niet, ik wil gewoon daadwerkelijk scherpe high-res frames renderen verdorie.
napata schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:20:
Een FE van 350W draait volgens GN gemiddeld op 1905 mhz in hun review dus dat is 40TF. Ik denk niet dat het inclusief DLSS 3.0 is want vanwaar halen ze dan hun 4x?
Welke FE? 3090? Dan komt hun sample behoorlijk hoog. De meeste die ik gezien heb kwamen wel hoger dan de 1695 die ze claimen, maar dan heb je het over rond de 1800.
ItalianStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:22:
Jensen had het ook over dat de (SM) architectuur veranderd is. Zal daar dan die 2x meer raster performance mede weg komen?
Nee, die 2x raster performance komt door DLSS volgens de voetnoten op de verkoop pagina. Verder is de 3090 op papier 82,6 TF, dus dat zou in theorie al dicht bij die 2x moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Scalpers are sweating right now.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjona100
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 11:25

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 17:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxR4yURHkj4kTTCB3Y6t0mkQcpk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vvWjiPvg4EbQhJU9CwlKTqe1.png?f=user_large

Jammer dat ook dit plaatje waarschijnlijk gebaseerd is op de performance met DLSS etc. Ampere lijkt redelijk realistisch weer te zijn gegeven (een 3080 limiteren op ± 250W geeft bijna geen verlies). Als je dubbel de performance (en daarmee ook dubbel de performance/watt) zou hebben als je de 4090 zou limiteren op 250W, dan zou dat nog best een grote leap zijn (performance/$ blijft uiteraard poep).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloggs
YouTube: UNVEILING new ROG and TUF RTX 40 series graphics cards!

Livestream waar ze de kaarten presenteren. Zijn geen kleine jongens (die kaarten).

[ Voor 4% gewijzigd door Cloggs op 20-09-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-09 09:39
Ik denk niet dat we veel problemen gaan hebben met de beschikbaarheid als ik de 3 prijzen eens overloop. Je zou wel gek zijn om 1100€ te geven voor wat eigenlijk een 4070 is. Je kan nu al bijna een 3090Ti ervoor krijgen en volgens mij gaat die nog veel verder zakken nu POW gedaan is.
Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:34:

Welke FE? 3090? Dan komt hun sample behoorlijk hoog. De meeste die ik gezien heb kwamen wel hoger dan de 1695 die ze claimen, maar dan heb je het over rond de 1800.
Ja, de 3090. Link met timestamp. In hun test was het 2000 mhz max in het begin maar dit is voordat de temps oplopen. Het kan wel veel verschillen van game tot game dus je gaat sowieso wat verschillen zien. Bij PCGH is het 1840 mhz gemiddeld maar de piek is wel hoger.

De officiële clocks zijn altijd onzin. M'n vorige 3060Ti FE had een boost clock van 1665 mhz maar die ging ook makkelijk tot 1950-1995 mhz in sommige games. Anderzijds zaten er ook wel bij die draaiden op 1850 mhz.
Ja, die gaan niets kunnen rapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Hold on to your hats boys, it's gonna be a bumpy ride.

Ik ben de nieuwsberichten door aan het spitten om te kijken of daar nog iets boeiends in staat (geef me eens een whitepaper? :P). Uit deze:
Streaming Multiprocessors (SMs) deliver much of the performance for your games. Having previously doubled peak FP32 throughput last-gen, we’re now more than doubling peak throughput with the launch of Ada, packing up to 90-TFLOPs of Shader power on NVIDIA GPUs, with 83-TFLOPs on the GeForce RTX 4090. That’s compared to the 40 Shader-TFLOPS of our fastest previous-gen GPU.
Dus, die 40 is gebaseerd op hun eigen claim voor de 3090 Ti (fastest previous-gen), maar die zit dus helemaal niet op de 350W die ze in hun mooie plaatje lieten zien, die gaat gewoon over de 450 heen. Reken er dus maar op dat de 4090 met z'n 82,5 TF die 450W gewoon haalt en waarschijnlijk ruim daarboven piekt.

edit:
napata schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:49:
Ja, de 3090. Link met timestamp. In hun test was het 2000 mhz max in het begin maar dit is voordat de temps oplopen. Het kan wel veel verschillen van game tot game dus je gaat sowieso wat verschillen zien. Bij PCGH is het 1840 mhz gemiddeld maar de piek is wel hoger.
Lekker sample dan inderdaad :D

Maar inmiddels ben ik er dus achter dat ze het weldegelijk over de 3090 Ti hadden :)
De officiële clocks zijn altijd onzin. M'n vorige 3060Ti FE had een boost clock van 1665 mhz maar die ging ook makkelijk tot 1950-1995 mhz in sommige games. Anderzijds zaten er ook wel bij die draaiden op 1850 mhz.
Yep, heb ik ook al vaak aan gegeven. En daardoor zijn Nvidia's officiële cijfers qua theoretische performance ook onjuist.

[ Voor 31% gewijzigd door Werelds op 20-09-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Cloggs schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:46:
[...]

YouTube: UNVEILING new ROG and TUF RTX 40 series graphics cards!

Livestream waar ze de kaarten presenteren. Zijn geen kleine jongens (die kaarten).
Valt me nog mee dat die taiwanees niet geplet wordt door die kaart.

Even serieus, de Strix is echt heeeel lelijk. Ze krijgen dat ook steeds als commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:51:
[...]

Dus, die 40 is gebaseerd op hun eigen claim voor de 3090 Ti (fastest previous-gen), maar die zit dus helemaal niet op de 350W die ze in hun mooie plaatje lieten zien, die gaat gewoon over de 450 heen. Reken er dus maar op dat de 4090 met z'n 82,5 TF die 450W gewoon haalt en waarschijnlijk ruim daarboven piekt.
Max TGP zou 660W zijn volgens https://videocardz.com/ne...ks-specs-have-been-leaked

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjona100
  • Laatst online: 12-09 11:25
Ludewig schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:52:
[...]

Even serieus, de Strix is echt heeeel lelijk. Ze krijgen dat ook steeds als commentaar.
Ja ik vind die Strix ook echt tegenvallen, tov de 3xxx vond ik de strix een van de mooiste kaarten

Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:51:
Hold on to your hats boys, it's gonna be a bumpy ride.

Ik ben de nieuwsberichten door aan het spitten om te kijken of daar nog iets boeiends in staat (geef me eens een whitepaper? :P). Uit deze:

[...]

edit:

[...]

Lekker sample dan inderdaad :D

Maar inmiddels ben ik er dus achter dat ze het weldegelijk over de 3090 Ti hadden :)

[...]

Yep, heb ik ook al vaak aan gegeven. En daardoor zijn Nvidia's officiële cijfers qua theoretische performance ook onjuist.
En hierbij is het uiteraard erg belangrijk om te vermelden dat Nvidia TFLOPS weinig meer met realistische TFLOPS te maken hebben.

Ook claimen ze 2x perf/watt. Dat is puur 450W RTX3090Ti naar 450W RTX4090 met 2x TFLOPS. Geen realistische 2x perf. Dat moeten ze eerst maar eens bewijzen met serieuze schaling. Iets waarin GA102 eigenlijk al in faalde.

Maar ik zie al wat dingetjes:
-AV1 encoding
-DLSS3.0 lijkt alleen voor Lovelace te zijn
-SER is denk ik het enige dat echt rasterisation gaat verbeteren, maar het is de vraag hoeveel dat precies gaat zijn.
-RT krijgt ook thread sorting, gebaseerd op SER.
-SER lijkt developer based te zijn...
https://developer.nvidia....tracing/nvapi/get-started

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Die dingen zijn inderdaad niet normaal groot. Zulke blokken hebben ze ook bovenop kantoren en supermarkten staan voor de airco...... :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Werelds
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:57:
Ook claimen ze 2x perf/watt. Dat is puur 450W RTX3090Ti naar 450W RTX4090 met 2x TFLOPS. Geen realistische 2x perf. Dat moeten ze eerst maar eens bewijzen met serieuze schaling. Iets waarin GA102 eigenlijk al in faalde.
Oh, maar dat halen ze zeker wel. Met DLSS3. Verzonnen frames tellen ook, toch? :+

Jammer genoeg gaan te veel mensen daar in trappen. Input lag gaat volgens mij afschuwelijk zijn en bij plotselinge input veranderingen ga je ofwel ghosting zien, ofwel ze gooien hun voorspelling uit het raam en je framerate zakt. Op flatscreen al erg, maar voor VR al helemaal een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

DLSS 3 lijkt me ook typisch iets wat potentieel pas de volgende generatie uit de verf komt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:59:
[...]

Oh, maar dat halen ze zeker wel. Met DLSS3. Verzonnen frames tellen ook, toch? :+

Jammer genoeg gaan te veel mensen daar in trappen. Input lag gaat volgens mij afschuwelijk zijn en bij plotselinge input veranderingen ga je ofwel ghosting zien, ofwel ze gooien hun voorspelling uit het raam en je framerate zakt. Op flatscreen al erg, maar voor VR al helemaal een ramp.
Ik weet het. Heb je een serieus high end systeem staan dat inmiddels in de duizenden euro's zal lopen en dan ga je comprimeren op de ervaring. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalianStyle
[...]

Waar blijft de kingping en FTW :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ItalianStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:02:
[...]

Waar blijft de kingping en FTW :9
Uh heb je het nieuws de afgelopen dagen gemist? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:53
Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:34:

De FE van GN zit ook op 1890/1905 in hun frequentie validation tests.
YouTube: NVIDIA RTX 3090 Founders Edition Review: How to Nuke Your Launch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
napata schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:49:
Ik denk niet dat we veel problemen gaan hebben met de beschikbaarheid als ik de 3 prijzen eens overloop. Je zou wel gek zijn om 1100€ te geven voor wat eigenlijk een 4070 is. Je kan nu al bijna een 3090Ti ervoor krijgen en volgens mij gaat die nog veel verder zakken nu POW gedaan is.
Deze presentatie is goed voor de miners. Kunnen ze toch nog redelijk wat vragen voor hun kaarten, want tweedehands wordt zo wel erg aanlokkelijk.

Ik hoop dat Lisa dat leren jasje afpakt van Jensen en er een leren zweep van maakt. Het is echt broodnodig dat Nvidia een keer stevig wordt beconcurreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Ik lees ook helemaal nérgens iets over wijzigingen aan hun geheugen layout of iets dergelijks. Die aansturing blijft dan dus een probleem. Sowieso weinig technische details, maar dat zal wel enkele dagen vóór release komen, was met Ampère ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Ik zie op geen enkele site nog de optie tot pre-orders. Iemand al iets ergens gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ed. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:06:
Ik zie op geen enkele site nog de optie tot pre-orders. Iemand al iets ergens gezien?
Dat kan pas op de dag van de launch. Verder [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen

[ Voor 14% gewijzigd door Paprika op 20-09-2022 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ed. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:06:
De AIBs krijgen pas na deze presentatie te horen hoeveel ze aan Nvidia moeten betalen, dus ze kunnen nu pas hun prijzen gaan bepalen. Dus het zal nog wel eventjes duren voordat ze die bekend maken en je kunt gaan bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Van de frontpage dan nog even:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZYAz18fgBb6sZA2HLYYb8bZT34=/i/2005357226.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9GYuUGnZJdZSA0GW7dIg4H0ORw=/i/2005357228.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://blogs.nvidia.com/wp-content/uploads/2022/09/studio-ada-perf-chart-3d-blog-1280w-dark.png
Afbeeldingslocatie: https://blogs.nvidia.com/wp-content/uploads/2022/09/studio-itns-racerx-ada-wk23-encoders-1280w.png

Afbeeldingslocatie: https://blogs.nvidia.com/wp-content/uploads/2022/09/studio-ada-perf-chart-av1-quality-blog-1280w-dark.png

[ Voor 48% gewijzigd door Paprika op 20-09-2022 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:05:
Ik lees ook helemaal nérgens iets over wijzigingen aan hun geheugen layout of iets dergelijks. Die aansturing blijft dan dus een probleem. Sowieso weinig technische details, maar dat zal wel enkele dagen vóór release komen, was met Ampère ook zo.
En daar gaat de "hoop" voor rasterisation.
SER is zo te zien niet Nvidia driver side. Nee, dit lijkt developer implantatie te vragen...
SER is a new scheduling system that reorders shading work on-the-fly for better execution efficiency. It is useful on ray traced workloads, as it achieves maximum parallelism and performance from path tracing shaders. It is an NVIDIA API extension, making it very simple and easy to leverage.
https://developer.nvidia....tracing/nvapi/get-started

[ Voor 21% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 20:05
CUDA cores en kloks bij de pers bekend: The Verge
https://www.theverge.com/...0-4090-price-release-date

edit, nog beter:
https://www.nvidia.com/nl-nl/geforce/graphics-cards/compare/

RTX 4090 (24 GB), there are 16,384 CUDA Cores (128 SMs), a base clock of 2.23GHz that boosts up to 2.52GHz, and 83 Shader-TFLOPs.

RTX 4080 16GB, 9,728 CUDA Cores (76 SMs), a base clock of 2.21GHz that boosts up to 2.51GHz, 49 Shader-TFLOPs of power.

RTX 4080 12 GB, 7,680 CUDA Cores (60 SMs), a 2.31GHz base clock that boosts up to 2.61GHz, 40 Shader-TFLOPs.

[ Voor 65% gewijzigd door sunsmountain op 20-09-2022 19:26 ]

kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

1) https://www.nvidia.com/en...hics-cards-announcements/ ;)
2) Je weet dat als je The Verge linkt in een serieuze PC technologie discussie, je uitgelachen dient te worden?
Iets met PC build instructievideo. :z :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022

Ed.

Waarom dan pas? Zullen ze niet al eerder dat kunnen bepalen? Als zoals @Ludewig zegt ze de gegevens over afdracht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Help!!!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:01:
DLSS 3 lijkt me ook typisch iets wat potentieel pas de volgende generatie uit de verf komt.
Sowieso is DLSS voor de snellere kaarten meer iets dat de levensduur verlengd en alleen voor de langzamere kaarten iets dat je nu al wilt aanzetten. Dus ik vraag me wel af hoe interessant deze presentatie was voor de gamers die interesse hebben in de 4090/4080 kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ed. schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:13:
[...]

Waarom dan pas? Zullen ze niet al eerder dat kunnen bepalen? Als zoals @Ludewig zegt ze de gegevens over afdracht hebben.
NDA, mag niet, ... etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:12:
[...]

2) Je weet dat als je The Verge linkt in een serieuze PC technologie discussie, je uitgelachen dient te worden?
Waar zijn de clock frequenties dan in jouw artikel?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:12:
[...]

Jouw link is ook nog goed voor de originele slide plaatjes zonder artefacten van de streams.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Lachen,
4080 12 GB, 60 SMs ~2600? MHz = $899 AD104
3080 12 GB, 70 SMs ~1900 MHz = $799 GA102
3080 10 GB, 68 SMs ~1900 MHz = $699 GA102

Minders SMs, kleinere chip, hogere frequentie, hogere prijs. Ze proberen echt een AD104 chip te verkopen voor $899... *smh*

ter vergelijk GA104 de 3070 Ti = $599 , gewoon even +$300 8)7 Nvidia 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Raad eens wie een paar weken voor de rest al een RTX4090 heeft. Geheel toevallig ook de enige publicatie die altijd haar uiterste best doet om zo negatief mogelijk te zijn over FSR. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:27:
Raad eens wie een paar weken voor de rest al een RTX4090 heeft. Geheel toevallig ook de enige publicatie die altijd haar uiterste best doet om zo negatief mogelijk te zijn over FSR. :z
Alle reviewers krijgen hun kaart ruim voor de release-datum, onder embargo. Ik vraag mij vooral af of ze dit embargo nu niet aan het schenden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:11
Df is tenminste kritisch.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ludewig schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:45:
[...]

Alle reviewers krijgen hun kaart ruim voor de release-datum, onder embargo. Ik vraag mij vooral af of ze dit embargo nu niet aan het schenden zijn.
Zucht...
DF zijn overduidelijk betaald door Nvidia. Het is zo belachelijk overduidelijk dat ik me serieus afvraag waarom ik dit moet uitleggen. Dit deden ze ook voor Ampere waar ze ook exclusief de Nvidia lijn mochten gaan uitdragen voor de onafhankelijke reviews. Je kan niet zomaar voortijdig games draaien omdat Nvidia je een driver moet geven. Die geven ze je niet drie weken van te voren. Die hebben ze overduidelijk bij DF wel al gehad zodat ze alweer ruim voor de lancering "kritisch" kunnen gaan verkondigen hoe geweldig RTX40 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[YouTube: Coming Soon - GeForce RTX 4090 DLSS 3 First Look Teaser Trailer]
_O-

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:49
Het zou me niet verbazen dat die prijzen extra reden waren voor EVGA om er mee te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Albinoraptor schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:11:
Het zou me niet verbazen dat die prijzen extra reden waren voor EVGA om er mee te stoppen.
Prijzen is geen winstmarges. Schijnt dat Nvidia mooi in de eigen pocket stopt. En dat ze founder kaarten goedkoper aanboden dan board partners. EVGA zei doei.

[ Voor 9% gewijzigd door sunsmountain op 20-09-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Albinoraptor schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:11:
EVGA wist deze prijzen alsmede deze focus, zeer waarschijnlijk helemaal niet. Maar qua timing hebben ze het denk ik wel goed uitgekozen zeg. Dit gaat veel minder om gaming waar EVGA haar hele bedrijfsmodel om draait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:58:
[...]

Zucht...
DF zijn overduidelijk betaald door Nvidia. Het is zo belachelijk overduidelijk dat ik me serieus afvraag waarom ik dit moet uitleggen. Dit deden ze ook voor Ampere waar ze ook exclusief de Nvidia lijn mochten gaan uitdragen voor de onafhankelijke reviews. Je kan niet zomaar voortijdig games draaien omdat Nvidia je een driver moet geven. Die geven ze je niet drie weken van te voren. Die hebben ze overduidelijk bij DF wel al gehad zodat ze alweer ruim voor de lancering "kritisch" kunnen gaan verkondigen hoe geweldig RTX40 is.
Sowieso kunnen ze niet van willekeurige games resultaten posten tot de andere reviews ook online mogen.

Maar ze waren wel zo goed als de enige die fsr goed testten. Ik vond ze overigens niet negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Had @napata me inderdaad al op gewezen, maar voor zover ik kan zien is hun sample een beetje een uitzondering in positieve zin.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:09:
En daar gaat de "hoop" voor rasterisation.
SER is zo te zien niet Nvidia driver side. Nee, dit lijkt developer implantatie te vragen...
Niet alleen dat, maar het is ook enkel voor RT bedoeld:
NVAPI with Shader Execution Reordering (SER)
SER is a new scheduling system that reorders shading work on-the-fly for better execution efficiency. It is useful on ray traced workloads, as it achieves maximum parallelism and performance from path tracing shaders. It is an NVIDIA API extension, making it very simple and easy to leverage.
Hun analyses zijn duidelijk, maar kritisch is wat te veel gezegd wat mij betreft. In Metro prezen ze bijvoorbeeld de RTGI heel erg, zonder daarbij kritisch te zijn over het volledige gebrek aan AO zónder RT of hoe de schaduw van de zaklamp nu een luie projectie is in plaats van echte soft shadows (laat staan ray traced wat je wel zou verwachten) :)

Ik zal hun video zeker bekijken, maar vooral omdat zij goede beelden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:31:
[...]

Had @napata me inderdaad al op gewezen, maar voor zover ik kan zien is hun sample een beetje een uitzondering in positieve zin.

[...]

Niet alleen dat, maar het is ook enkel voor RT bedoeld:
Nvidia zegt en suggereert alleen iets anders: :)
Our new Shader Execution Reordering (SER) technology dynamically reorganizes these previously-inefficient workloads into considerably more efficient ones, improving shader performance by up to 2X, and in-game frame rates by up to 25%!
Ik denk dat dit puur is omdat Ampere en waarschijnlijk Lovelace zoveel moeite heeft met occupency. Het is alleen developer based dus ik betwijfel of we het heel vaak gaan zien. En omdat Nvidia tot 25% fps claimt, verwacht ik ook niet al te veel. Het lijkt beperkt te zijn in hoeverre het instructies kan hergroeperen als 2x shader performance neerkomt op max 25%.

Secondair is de RT thread sorting waarbij ik wil opmerken dat Intel dit blijkbaar wel zelf doet zonder ingreep van de developer. Die hebben waarschijnlijk ook nog steeds een aparte BvH cache.

Wat ik eigenlijk meer zou willen zien is wat die Micro meshes precies gaan doen. Dat lijkt namelijk de grootste architecture verbetering te zijn die relevant is voor gaming. Nota bene is dit open source gemaakt door Nvidia. :)
Opacity Micro-Maps optimize ray tracing by encoding data about game details directly onto the world’s objects in the game engine ahead of time. Complex items, like foliage, are especially demanding to ray trace due to the many different ways rays can affect their appearance based on scene lighting, and the innumerable directions rays can bounce between leaves and branches. The 3rd generation RT Core present in Ada GPUs uses opacity masks to assign the opacity state of these items, which can be opaque, transparent, or unknown.

By baking the ray tracing characteristics of irregularly-shaped and translucent objects into an opacity mask, the 3rd generation RT Cores render these complex objects faster, improving performance.
Displaced Micro-Meshes

Displaced Micro-Meshes (DMM) are generated by Ada’s 3rd generation RT Cores, which build ray tracing Bounding Volume Hierarchies (BVH) 10X faster, using 20X less VRAM. DMMs are new primitives that represent a structured mesh of micro-triangles that 3rd gen RT Cores process natively, reducing storage and processing requirements compared to previous-generations, when rendering complex geometries using only basic triangles.

DMM is particularly beneficial in highly detailed ray-traced games and scenes, and gives developers the performance to create photo-real games and experiences that leverage photogrammetry, and super-detailed objects and surfaces.
https://developer.nvidia....eeper-dive-into-micromesh

Laatste is dat mij ook opvalt dat ze Flight Sim hebben genomen voor 2x DLSS3.0.
Uh is die game niet enorm CPU bottlenecked? En wat zegt Nvidia hierover?
Certain games make extensive use of the CPU, limiting the benefit of faster graphics cards and Super Resolution technologies. DLSS 3 operates on the GPU, bypassing CPU bottlenecks and boosting frame rates. In Microsoft Flight Simulator, with a 1:1 real-world recreation of our planet, DLSS 3 boosts frame rates by up to 2X.
https://www.nvidia.com/en...hics-cards-announcements/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Magisch toch, de kaart verzint zelf frames als de CPU er even niet is om het van frames te voorzien. Ik zie geen enkele manier waarop dat faliekant mis zou kunnen gaan. :+

Ben hier benieuwd naar maar ook zeer sceptisch over. Al die AI frutselarij is leuk, maar als een engine tegen de 1% lows aan zit te hikken omdat er wat moeilijks te berekenen valt maak je mij niet wijs dat dat altijd netjes opgevangen gaat worden door een GPU die een beetje moet raden naar hoe de volgende frame eruit gaat zien. Dan krijg je "soepelere" framerates met frames waarin onzin gerenderd wordt en dat is niet per se een verbetering. Terwijl, als de framerate laag is maar er is eigenlijk ook niet veel spannends aan de hand dit misschien prima kan werken, maar tegelijk heb je dan qua ervaring niet veel aan de hogere framerate.

Benieuwd naar de praktijktests hiervan, de ronkende claims van NV laten we maar even voor wat ze zijn. :P

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 20:46
[...]

Zucht...
Zijn ze dan ook door Intel betaald rondom XeSS? Daar waren ze erg positief over.

Ook over FSR 2.0 zijn ze vrij positief. Die zit qua resultaat maar net onder DLSS, en dat is knap. Hebben ze daar dan centjes van AMD gekregen?

Bij DLSS 1.0 waren ze niet zo positief. Betaalde NVIDIA ze toen nog niet?
Dit lijkt jouw manier van denken te zijn.

Disclaimer: ik kijk alle filmpjes van DF en heb de indruk dat ze op een zo objectief mogelijke wijze proberen te oordelen over grafische zaken. Denk aan hoe Alex de image reconstruction technieken op een bepaald aantal zaken beoordeeld waar zulke technieken vaak moeite mee hebben. Ze geven ook in de titel aan wanneer een video sponsored is. Dit is in het verleden gebeurd voor Nvidia, Warhammer, Godfall, Call of Duty, Microsoft Flight Simulator, en meer. Hun financiering is ook duidelijk: in de basis via Eurogamer, maar ook inkomen via Patreons en sponsoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Paprika schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:45:
[Afbeelding]

Jammer dat ook dit plaatje waarschijnlijk gebaseerd is op de performance met DLSS etc. Ampere lijkt redelijk realistisch weer te zijn gegeven (een 3080 limiteren op ± 250W geeft bijna geen verlies). Als je dubbel de performance (en daarmee ook dubbel de performance/watt) zou hebben als je de 4090 zou limiteren op 250W, dan zou dat nog best een grote leap zijn (performance/$ blijft uiteraard poep).
Je moet echt van schaalloze grafieken houden bij Nvidia.
Als je deze met het nulpunt waar je hem zou veronderstellen en een lineaire schaling zou pakken, zou Mevrouw Ada zelfs op 150W terug geschroefd nog fantastisch zijn, maar ik gok dat hier een soort grafiek DLSS666 overheen geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Het is natuurlijk wel zo dat EVGA geen openheid van zaken heeft gegeven. Misschien is deze huilie huilie wel 1 grote reclame om hun RTX 3000 kaarten te verkopen. Steve van GN houdt wel van drama, en Jayz 2 cents en John Peddie kan je ook niet echt op vernuftige / technische intelligentie betrappen.

YouTube: The REAL Reason EVGA is leaving NVIDIA

Kritische vragen hier:

En als EVGA opeens AMD (of Intel) RX 7000 kaarten zou maken, zou er denk ik wel vraag naar zijn ;) nàdat ze dus hun RTX 3000 kaarten hebben verkocht! Slim slim slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Naar verluid werden de AIBs gedwongen om 3000 kaarten te kopen, want anders zouden ze geen 4000 kaarten krijgen. Dit is trouwens een bekende smerige truc.

Dat dreigement kon niet werken op EVGA, dus best kans dat die relatief weinig voorraad hebben en hier heel goed uit gaan komen. Ze hebben vermoedelijk goed verdient tijdens de crisis, maar krijgen nu minder last van de dip.

Eventueel zouden ze dan als AMD of Intel-AIB kunnen instappen als de markt zich weer herstelt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ludewig op 20-09-2022 21:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Paprika Als ik het me goed herinner hou jij van ITX systemen. Ik denk dat deze je wel kan interesseren. :D
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/432946965194735628/1021870074241486988/unknown.png?width=1253&height=837

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Je kan niet zomaar voortijdig games draaien omdat Nvidia je een driver moet geven. Die geven ze je niet drie weken van te voren. Die hebben ze overduidelijk bij DF wel al gehad zodat ze alweer ruim voor de lancering "kritisch" kunnen gaan verkondigen hoe geweldig RTX40 is.
Elke reviewer krijgt uiteraard een driver bij de kaart, en vaak ook software om mee te testen. Het is zelfs zo dat AIBs soms bij reviewers moesten leuren om een goede driver te krijgen, omdat de reviewers die eerder kregen dan de AIBs.

Dit was wel erg snel na de keynote en dus al daarvoor gemaakt. Gezien de veiligheid zou je denken dat Nvidia de kaart pas na de keynote opstuurt. Aan de andere kant kan bezorging ook behoorlijk lang duren en is het niet onlogisch om al iets eerder te versturen. Als DF dan toevallig ergens woont waar de bezorging erg snel is, kan het zijn dat hij al tijd had om dit te maken, zeker als hij een nacht doorgehaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloggs
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:54:
@Paprika Als ik het me goed herinner hou jij van ITX systemen. Ik denk dat deze je wel kan interesseren. :D
[Afbeelding]
Is dat een officiële pers foto van Asus? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
[Afbeelding]
Dit is echt nog veel erger dan mijn 3080 foto 2 jaar terug. _/-\o_ 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[Afbeelding]
Geen kast meer nodig. We kunnen gewoon alles aan de kaart monteren. Die staat als een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

MneoreJ schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:03:
Magisch toch, de kaart verzint zelf frames als de CPU er even niet is om het van frames te voorzien. Ik zie geen enkele manier waarop dat faliekant mis zou kunnen gaan. :+

Ben hier benieuwd naar maar ook zeer sceptisch over. Al die AI frutselarij is leuk, maar als een engine tegen de 1% lows aan zit te hikken omdat er wat moeilijks te berekenen valt maak je mij niet wijs dat dat altijd netjes opgevangen gaat worden door een GPU die een beetje moet raden naar hoe de volgende frame eruit gaat zien. Dan krijg je "soepelere" framerates met frames waarin onzin gerenderd wordt en dat is niet per se een verbetering. Terwijl, als de framerate laag is maar er is eigenlijk ook niet veel spannends aan de hand dit misschien prima kan werken, maar tegelijk heb je dan qua ervaring niet veel aan de hogere framerate.

Benieuwd naar de praktijktests hiervan, de ronkende claims van NV laten we maar even voor wat ze zijn. :P
Ik ben eigenlijk niet eens zozeer tegen het concept. Het basale idee is denk ik helemaal zo slecht niet om dergelijke technieken te gebruiken om in feite een frame te dupliceren. Waar ik me meer zorgen om maak zijn twee dingen:
1) Hoe gaat dit precies werken in de praktijk? Immers hebben erg weinig demomateriaal. Ik kan me goed voorstellen dat een meer uitgezoemde game waar je geen karakter controleert, dit best mooi zou zijn. In het bijzonder moet ik meteen aan ANNO 1800 denken. Maar ik moet nog zien of je hiermee een game met een karakter wil spelen, in het bijzonder in een fps en al helemaal in VR.
2) Ten koste van wat is dit tot stand gekomen? Niks is gratis. Deze capaciteit gaat ten koste van iets anders, waarschijnlijk pure rasterisation. En uiteindelijk werkt rasterisation in elke game en is het niet afhankelijk van een gesloten ecosysteem dat geïmplementeerd moet worden en de aanschaf van weer nieuwe hardware. Voor Nvidia is het mooi, voor de rest niet.

Ik vraag me ook af wat het grotere doel is van nu dergelijke technieken introduceren. Langzaam komt de droom van fotorealisme in gaming met traditionele technieken namelijk in de buurt. En ik zou eigenlijk nu liever zien dat ze voluit voor de droom gaan en RT ernaast ontwikkelen. Ik kan niet helpen dan dit zien als afleiding om te blijven maskeren hoe inadequaat de RT hardware nu eigenlijk is. Want wat Nvidia laat zien is dat ze van 22 fps in Cyberpunk, 62 met DLSS 2.0 en nu 101 met DLSS3.0 kunnen maken. Dat is niet mals, maar de vraag is wel, hoe slecht is de RT hardware nog steeds dat zoveel technieken nodig zijn om het speelbaar te maken met een videokaart die richting de €2000 gaat?

De receptie is ook niet erg positief te noemen...

Ik ben eigenlijk ook een beetje teleurgesteld dat we niks hebben gezien over Instant NeRF. Dat is nu een techniek die zo'n gigantische impact kan hebben op gaming. Gewoon letterlijk foto's of video importeren als 3D objecten in games is geweldig.
https://blogs.nvidia.com/...tant-nerf-research-3d-ai/

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@DaniëlWW2

Het doel lijkt te zijn om extreem 'dure' renderingtechnieken te kunnen gebruiken op 4k of zelfs 8k, wat normaal voor veel te lage FPS zouden zorgen. Daar compenseer je dan voor door op relatief lage resolutie te renderen en dan te upscalen. Door de hoge resolutie heb je dan ook weer minder last van de artifacts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
sunsmountain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:43:
Het is natuurlijk wel zo dat EVGA geen openheid van zaken heeft gegeven. Misschien is deze huilie huilie wel 1 grote reclame om hun RTX 3000 kaarten te verkopen. Steve van GN houdt wel van drama, en Jayz 2 cents en John Peddie kan je ook niet echt op vernuftige / technische intelligentie betrappen.

Kritische vragen hier:

Jayz2cents kan ik inkomen, maar wat zou deze youtuber betere credentials geven dat een Steve van GN en Jon Peddie? Volgens mij heeft die man toch wel een redelijk bewezen track record in de sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napata
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-09 09:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpYQ8Ub0KffarbUTbU3n7-Qf-So=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HDvJ96alnHY1untGg5kXq9Xi.png?f=user_large

Best een grote chip gezien het op TMSC 4N is. Ik vraag me af hoe groot AD103 en 104 zijn want ik vind de prijzen wel heel vreemd. Ongeacht wat je van de absolute prijzen vind, lijkt de 4090 relatief goedkoop tegenover beide 4080 modellen. Hij past niet in het plaatje. Ik zou verwachten dat hij minsten 50-100% duurder zou zijn dan AD103 ipv de huidige 30%. Het is de top chip op een veel grotere die (50-70% groter?) met meer VRAM.
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:30:
[...]

Ik ben eigenlijk niet eens zozeer tegen het concept. Het basale idee is denk ik helemaal zo slecht niet om dergelijke technieken te gebruiken om in feite een frame te dupliceren. Waar ik me meer zorgen om maak zijn twee dingen:
1) Hoe gaat dit precies werken in de praktijk? Immers hebben erg weinig demomateriaal. Ik kan me goed voorstellen dat een meer uitgezoemde game waar je geen karakter controleert, dit best mooi zou zijn. In het bijzonder moet ik meteen aan ANNO 1800 denken. Maar ik moet nog zien of je hiermee een game met een karakter wil spelen, in het bijzonder in een fps en al helemaal in VR.
2) Ten koste van wat is dit tot stand gekomen? Niks is gratis. Deze capaciteit gaat ten koste van iets anders, waarschijnlijk pure rasterisation. En uiteindelijk werkt rasterisation in elke game en is het niet afhankelijk van een gesloten ecosysteem dat geïmplementeerd moet worden en de aanschaf van weer nieuwe hardware. Voor Nvidia is het mooi, voor de rest niet.

Ik vraag me ook af wat het grotere doel is van nu dergelijke technieken introduceren. Langzaam komt de droom van fotorealisme in gaming met traditionele technieken namelijk in de buurt. En ik zou eigenlijk nu liever zien dat ze voluit voor de droom gaan en RT ernaast ontwikkelen. Ik kan niet helpen dan dit zien als afleiding om te blijven maskeren hoe inadequaat de RT hardware nu eigenlijk is. Want wat Nvidia laat zien is dat ze van 22 fps in Cyberpunk, 62 met DLSS 2.0 en nu 101 met DLSS3.0 kunnen maken. Dat is niet mals, maar de vraag is wel, hoe slecht is de RT hardware nog steeds dat zoveel technieken nodig zijn om het speelbaar te maken met een videokaart die richting de €2000 gaat?

De receptie is ook niet erg positief te noemen...
[YouTube: EXCLUSIVE First Look! Cyberpunk 2077 with NVIDIA DLSS 3 & Ray Tracing: Overdrive]

Ik ben eigenlijk ook een beetje teleurgesteld dat we niks hebben gezien over Instant NeRF. Dat is nu een techniek die zo'n gigantische impact kan hebben op gaming. Gewoon letterlijk foto's of video importeren als 3D objecten in games is geweldig.
https://blogs.nvidia.com/...tant-nerf-research-3d-ai/
Voor foto realisme heb je nu eenmaal RT nodig. Of je moet alles gaan zitten prebaken maar dat kost bakken geld en dev time dus dat kan elke developer zich niet veroorloven. De budgetten stijgen nu al de pan uit.

Reflecties kan je sowieso niet makkelijk faken in games en SSR is allesbehalve fotorealistisch. Je kan dan met planar werken maar zodra je een handvol oppervlakten hebt die reflecteren, zit je al boven wat RT zou kosten om hetzelfde te doen. Met de hardware is RT vaak efficiënter dan wat het zou kosten als je hetzelfde zou willen doen via raster. Iets dat velen niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
Afbeeldingslocatie: https://p198.p4.n0.cdn.getcloudapp.com/items/qGuxl9Gy/b19dd83e-cced-42eb-a634-0ef05950f43b.png?source=viewer&v=5b0f1c7b8f0fca0b80eaade4a543425c

Afbeeldingslocatie: https://p198.p4.n0.cdn.getcloudapp.com/items/BluWQrmd/2914f528-45ea-41fc-bcb5-4bd2a00b258f.png?source=viewer&v=cd9771da96acbeca6531a9ccf39fe491

Uhm...blijkbaar is Lovelace niet zo goed in wiskunde? Ik snap niet wat die millisecondes zijn, want het zijn geen frametimes. Komt uit deze video op deze pagina. Moet dat input lag voorstellen :?
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:52:
Nvidia zegt en suggereert alleen iets anders: :)

[...]

Ik denk dat dit puur is omdat Ampere en waarschijnlijk Lovelace zoveel moeite heeft met occupency. Het is alleen developer based dus ik betwijfel of we het heel vaak gaan zien. En omdat Nvidia tot 25% fps claimt, verwacht ik ook niet al te veel. Het lijkt beperkt te zijn in hoeverre het instructies kan hergroeperen als 2x shader performance neerkomt op max 25%.
Ze hebben het op de landingspagina van de docs echter heel specifiek over RT workloads en path-tracing shaders. Ik ga voorlopig niet de SDK docs in kunnen duiken, maar volgens mij is de toepassing nog beperkter dan zelfs jij denkt.
Wat ik eigenlijk meer zou willen zien is wat die Micro meshes precies gaan doen. Dat lijkt namelijk de grootste architecture verbetering te zijn die relevant is voor gaming. Nota bene is dit open source gemaakt door Nvidia. :)
Architectuur verbetering? Dat draait om het vooraf inbakken van informatie die vervolgens gebruikt kan worden om RT sneller te doen; geen baked maps, maar het heeft voor zover ik kan zien weinig met de architectuur te maken. Dat is pure software. En het lijkt ook sterk geïnspireerd te zijn op Epic's aanpak voor Nanite (en Lumen, soort van).
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:30:
Ik ben eigenlijk niet eens zozeer tegen het concept. Het basale idee is denk ik helemaal zo slecht niet om dergelijke technieken te gebruiken om in feite een frame te dupliceren.
Ik ben wel tegen dit specifieke concept, want het is gewoon de boel om de tuin leiden. Interpolatie moet enkel toegepast worden als het niet anders kan en dit is gewoon interpolatie, maar dan met een neuraal net erachter.

Even los van het feit dat uitgerekend de groep gamers die hier het meeste baat bij heeft, het ook nooit zal kunnen gebruiken omdat ze het niet kunnen betalen.
Maar ik moet nog zien of je hiermee een game met een karakter wil spelen, in het bijzonder in een fps en al helemaal in VR.
Dit wil je 100% zeker weten niet in VR. In VR zijn input lag en onstabiele framerates echt dodelijk. Zelfs als je geen last van motion sickness hebt (zoals ikzelf), verstoren die dingen je perceptie heel erg. En je bent veel gevoeliger voor kleine variaties dan op een plat scherm met dezelfde refresh rate.
napata schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:46:
[Afbeelding]

Best een grote chip gezien het op TMSC 4N is.
I stand corrected. Ik ga er van uit dat Ryan dit wel rechtstreeks van Nvidia heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Dennism schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:46:
[...]

Jayz2cents kan ik inkomen, maar wat zou deze youtuber betere credentials geven dat een Steve van GN en Jon Peddie? Volgens mij heeft die man toch wel een redelijk bewezen track record in de sector.
Zelfs het beste paard van stal kan struikelen. Tech Yes City is ook al een tijd lang actief en durft als enige kritische vragen te stellen aan EVGA. Er is gerede twijfel.

Aanvankelijk dacht ik ook dat EVGA zou stoppen, maar gegeven dat 80% van hun omzet uit GPUs komt en dat de kans groot is dat ze aan een exclusiviteitscontract met Nvidia vast zouden kunnen zitten, zou dit de ultieme speelwijze zijn om daar onderuit te komen. Vaak duren die exclusiviteitsbepalingen 1 jaar. Dus wie weet, volgend jaar EVGA AMD kaarten. Zullen ze het tot die tijd met voedingen moeten uitzingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sunsmountain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 21:43:

Kritische vragen hier:

En als EVGA opeens AMD (of Intel) RX 7000 kaarten zou maken, zou er denk ik wel vraag naar zijn ;) nàdat ze dus hun RTX 3000 kaarten hebben verkocht! Slim slim slim.
Heb je de hele discussie hiervoor gemist? De marge die ze als boardparner krijgen is steeds kleiner geworden. Ze hebben krijgen ook minder vrijheid om halo kaarten te maken.
Zelfs als AMD fan ben ik van mening dat de EVGA kaarten zo'n beetje het beste waren als je kon krijgen. Daarnaast kunnen de meeste fabrikanten nog heel wat leren van de goede customer support; iets dat inderdaad ook geld kost. Had je liever gezien dat ze suppar componenten hadden gebruikt of hadden ingeleverd op customer support?
Er is een reden dat ik alleen Noctua koop voor een premium prijs, ik krijg het beste en ook de daarbij horende customer support

Geld heeft zeker een rol gespeeld en ze zijn er op het goede moment uitgestapt. We hebben nu inflatie en niet meer een markt waar gamers van plan zijn gigantische bedragen aan videokaarten uit te geven (ze zitten immer niet meer thuis en stroom kost meer). Niet te vergeten de ingestorte crypto :+.

Er zijn genoeg dingen die er op wijzen dat Nvidia een pestkop is:
- HardwareUnboxed debacle.
- XFX die er mee stopt (Club3D ook maar die stopte ook met AMD).
- Genoeg andere partners die aangeven dat Nvidia meer dan moeilijk doet (helaas willen ze hier niet op papier over uit).
- Apple die geen Nvidia meer wil na de 8xxx generatie om "redenen".
- Dat sneaky programma waarmee ze controle wilde krijgen over media en gaming gerelateerde marketing.
- Linux drivers, ze zijn het eerste bedrijf dat een soort van FU van beide Linussen heeft gekregen :P.

Daarnaast heb je EVGA met zover ik weet (ik volg ze niet op de voet) een zo goed als vlekkeloze staat van dienst heeft.

Kijk anders de podcast van LTT anders; waar Linus een veel betere analyse van de situatie geeft en ook zijn eigen ervaringen met Nvidia.
Tech Yes City maakt leuke content van tweede hands koopjes maar ik vind dat hij hier de plank misslaat.

[ Voor 0% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 20-09-2022 23:29 . Reden: crypto ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sunsmountain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:26:
[...]

Zelfs het beste paard van stal kan struikelen. Tech Yes City is ook al een tijd lang actief en durft als enige kritische vragen te stellen aan EVGA. Er is gerede twijfel.

Aanvankelijk dacht ik ook dat EVGA zou stoppen, maar gegeven dat 80% van hun omzet uit GPUs komt en dat de kans groot is dat ze aan een exclusiviteitscontract met Nvidia vast zouden kunnen zitten, zou dit de ultieme speelwijze zijn om daar onderuit te komen. Vaak duren die exclusiviteitsbepalingen 1 jaar. Dus wie weet, volgend jaar EVGA AMD kaarten. Zullen ze het tot die tijd met voedingen moeten uitzingen :)
Steve was behoorlijk kritisch tijdens zijn verslag.

Je moet niet vergeten dat aziatische landen een andere kijk hebben op eer en dingen zoals "backstabbing". Dat speelt daar veel meer dan hier.

Het zou leuk zijn als je Intel of AMD kaarten maken en Steve heeft vragen gekregen van EVGA medewerkers over Intel Arc. Het punt wat Linus geeft is; niet backstabben geeft kans in de toekomst als er een andere CEO is om terug te komen bij Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:28:
[...]

Heb je de hele discussie hiervoor gemist? De marge die ze als boardparner krijgen is steeds kleiner geworden. Ze hebben krijgen ook minder vrijheid om halo kaarten te maken.
Zelfs als AMD fan ben ik van mening dat de EVGA kaarten zo'n beetje het beste waren als je kon krijgen. Daarnaast kunnen de meeste fabrikanten nog heel wat leren van de goede customer support; iets dat inderdaad ook geld kost. Had je liever gezien dat ze suppar componenten hadden gebruikt of hadden ingeleverd op customer support?
Er is een reden dat ik alleen Noctua koop voor een premium prijs, ik krijg het beste en ook de daarbij horende customer support

Geld heeft zeker een rol gespeeld en ze zijn er op het goede moment uitgestapt. We hebben nu inflatie en niet meer een markt waar gamers van plan zijn gigantische bedragen aan videokaarten uit te geven (ze zitten immer niet meer thuis en stroom kost meer). Niet te vergeten de ingestorte crypto :+.

Er zijn genoeg dingen die er op wijzen dat Nvidia een pestkop is:
- HardwareUnboxed debacle.
- XFX die er mee stopt (Club3D ook maar die stopte ook met AMD).
- Genoeg andere partners die aangeven dat Nvidia meer dan moeilijk doet (helaas willen ze hier niet op papier over uit).
- Apple die geen Nvidia meer wil na de 8xxx generatie om "redenen".
- Dat sneaky programma waarmee ze controle wilde krijgen over media en gaming gerelateerde marketing.
- Linux drivers, ze zijn het eerste bedrijf dat een soort van FU van beide Linussen heeft gekregen :P.

Daarnaast heb je EVGA met zover ik weet (ik volg ze niet op de voet) een zo goed als vlekkeloze staat van dienst heeft.

Kijk anders de podcast van LTT anders; waar Linus een veel betere analyse van de situatie geeft en ook zijn eigen ervaringen met Nvidia.
Tech Yes City maakt leuke content van tweede hands koopjes maar ik vind dat hij hier de plank misslaat.
Ik heb alle videos van Jayz, GN en LTT over dit onderwerp bekeken en gehoord. Ook heb ik nooit gezegd dat ik vind dat EVGA "suppar" componenten moet gebruiken, het lijkt er op alsof je met een stroman-argument de discussie probeert te winnen.

Ik gun het EVGA, maar ik het gun het ook andere board partners dat zijn hun huidige RTX 3000 series inventaris uitverkopen. Om op deze manier publiekelijk Nvidia af te vallen daar zal vast emotie achter zitten bij EVGA, maar het is nu eenmaal zo dat dit zakelijk een slimme move kan zijn.

Tech Yes City heeft een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunsmountain
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:32:
[...]

Steve was behoorlijk kritisch tijdens zijn verslag.

Je moet niet vergeten dat aziatische landen een andere kijk hebben op eer en dingen zoals "backstabbing". Dat speelt daar veel meer dan hier.

Het zou leuk zijn als je Intel of AMD kaarten maken en Steve heeft vragen gekregen van EVGA medewerkers over Intel Arc. Het punt wat Linus geeft is; niet backstabben geeft kans in de toekomst als er een andere CEO is om terug te komen bij Nvidia.
Steve houdt van drama, en wilde even etaleren hoe goed hij Mandarijn Chinees spreekt? Natuurlijk speelt er eergevoel, ik zeg ook niet dat dat niet het geval is. En natuurlijk houdt EVGA hun opties open voor de toekomst, dat maakt het geheel zo oprecht maar tegelijkertijd zo vernuftig.

Waarom zouden medewerkers van EVGA vragen naar Intel Arc, als ze van hun baas al te horen hebben gekregen dat Intel geen optie is? Er klopt hier iets niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sunsmountain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:35:
[...]

Ik heb alle videos van Jayz, GN en LTT over dit onderwerp bekeken en gehoord. Ook heb ik nooit gezegd dat ik vind dat EVGA "suppar" componenten moet gebruiken, het lijkt er op alsof je met een stroman-argument de discussie probeert te winnen.

Ik gun het EVGA, maar ik het gun het ook andere board partners dat zijn hun huidige RTX 3000 series inventaris uitverkopen. Om op deze manier publiekelijk Nvidia af te vallen daar zal vast emotie achter zitten bij EVGA, maar het is nu eenmaal zo dat dit zakelijk een slimme move kan zijn.

Tech Yes City heeft een punt.
Dit was intern al in Juni bekend. Als ze werkelijk hadden willen profiteren dan hadden ze het eerder naar buiten gebracht.
Excuus dat het een stroman lijkt; ik heb niet de hele video afgekeken. Het financieele plaatje heb ik ook overwogen, maar om de redenen die ik hiervoor heb gegeven ben ik gewoon niet van mening dat het de hoofdreden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:25:
Dit wil je 100% zeker weten niet in VR. In VR zijn input lag en onstabiele framerates echt dodelijk. Zelfs als je geen last van motion sickness hebt (zoals ikzelf), verstoren die dingen je perceptie heel erg. En je bent veel gevoeliger voor kleine variaties dan op een plat scherm met dezelfde refresh rate.
Op zich doen ze al lang iets vergelijkbaars in vr met ASW. Eigenlijk apart dat nvidia of amd het nog niet eerder zoiets voor gewone games heeft gepushed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
Iets anders, ben ik de enige die een beetje teleurgesteld is in de 4080 12 en 16 GB? Inderdaad maar 0-20% beter dan een 3090 Ti in de gewone game benchmarks (links), Flight Simulator en de andere best case scenario's buiten beschouwing.

Afbeeldingslocatie: https://images.nvidia.com/aem-dam/Solutions/geforce/ada/news/rtx-40-series-graphics-cards-announcements/geforce-rtx-40-series-gaming-performance.png

Zeker als de 3090 Ti verder in prijs gaat zakken/instorten... $899 en $1199 gaat dan heel raar zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door sunsmountain op 21-09-2022 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

sunsmountain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:40:
[...]

Steve houdt van drama, en wilde even etaleren hoe goed hij Mandarijn Chinees spreekt? Natuurlijk speelt er eergevoel, ik zeg ook niet dat dat niet het geval is. En natuurlijk houdt EVGA hun opties open voor de toekomst, dat maakt het geheel zo oprecht maar tegelijkertijd zo vernuftig.

Waarom zouden medewerkers van EVGA vragen naar Intel Arc, als ze van hun baas al te horen hebben gekregen dat Intel geen optie is? Er klopt hier iets niet...
Zelf ben ik niet van mening dat Steve drama gedreven is. Er zal altijd een niveau van drama zijn bij zulke artikelen daar kom je niet onderuit. Hij blaast het niet op naar mijn mening.
Let's agree to disagree. (is er een Nederlandse equivalent?)

Omdat de baas niet voor de medewerkers hun persoonlijke gevoelens spreekt. Ik moet ook soms dingen zeggen waar ik het zelf niet altijd mee eens ben op de werkvloer.
Het zou ook net zo goed kunnen betekenen dat ze ergens werk gaan zoeken waar Intel kaarten worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werelds
haarbal schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:42:
[...]

Op zich doen ze al lang iets vergelijkbaars in vr met ASW. Eigenlijk apart dat nvidia of amd het nog niet eerder zoiets voor gewone games heeft gepushed.
Yep en het is precies wat iedereen probeert te vermijden in VR :p

Daarnaast is de achterliggende gedachte volstrekt het tegenovergestelde. Reprojection wordt toegepast als er anders een frame gedropt zou worden; het wordt dus niet gebruikt om hogere framerates te halen, het wordt gebruikt om het effect van dropped frames te minimaliseren.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Uhm...blijkbaar is Lovelace niet zo goed in wiskunde? Ik snap niet wat die millisecondes zijn, want het zijn geen frametimes. Komt uit deze video op deze pagina. Moet dat input lag voorstellen :?
Geen idee, staat ook geen beschrijving bij. Het zou inderdaad de input lag kunnen zijn;
Ik ben wel tegen dit specifieke concept, want het is gewoon de boel om de tuin leiden. Interpolatie moet enkel toegepast worden als het niet anders kan en dit is gewoon interpolatie, maar dan met een neuraal net erachter.
DLSS/FSR is waar ik zelf de grens trek. Interpolatie op TV's kan het nog nuttig zijn omdat er geen gebruikers input is en je de audio kan vertragen.
Dit is dus niet bruikbaar in VR gezien input lag daar een veel grotere rol speelt.

In het geval van een cpu bottleneck wil je volgens mij al helemaal geen extra frame input lag. Doordat je later je muis beweegt omdat je een frame later bent is de cpu dus ook een frame later bezig met het verwerken van je nieuwe data. Daar heb ik persoonlijk geen zin in; of mijn analyse moet heel fout zijn.

Het zou mij niks verbazen als dit gaat aanvoelen vergelijkbaar met de oude spellen waar de main thread van een spel zowel dingen renderde (klaarzetten voor de gpu) als input van de user afhandelde. Waardoor deze niet los van elkaar waren. Lage framerate of met DLSS 3 virtuele hoge framerate voelt dan als stroop aan.

• Ludewig
  • Niet online
sunsmountain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:44:
Iets anders, ben ik de enige die een beetje teleurgesteld is in de 4080 12 en 16 GB? Inderdaad maar 0-20% beter dan een 3090 Ti in de gewone game benchmarks (links), Flight Simulator en de buiten beschouwing.
Op zich niet verbazend, want Nvidia heeft alle tiers veel meer gesneden. De 3090 is een bijna volle GA102, de 4090 is een sterk gesneden AD102. De 3080 is een gesneden GA102, de 4080 16 GB is een volle? AD103. En de 4080 12 GB is vermoedelijk een volle AD104, dus qua chip hetzelfde niveau als de 3070.

Daarom is de prijsverhoging ook zo treurig. Ik hoop dat AMD met iets goeds komt of dat er nog voordelige tweedehands 3080 kaarten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Imho denk ik dat nVidia geen product heeft (vaporware) en dat ze daarom zulke gekke dingen aan het doen zijn.

De 40 serie staat zo hoog geprijsd zodat de 30 serie wat prijs betreft niet omlaag hoeft.
EVGA die geen nVidia 40 kaarten gaat bouwen. (geen moeilijke beslissing als je als EVGA pas GPU`s krijgt als er voorraad bij nVidia is en dat niet eens zeker is.)
Zelfde dag trollen met hun "midranger" als dat AMD hun release doet. (klinkt alsof nVidia ergens bang voor is en uitstel/extra-tijd nodig heeft)
Belachelijke hoge/vage claims over 2x-4x performance ??? (maw placeholder release here)

nVidia heeft geen (werkende) chips en dus spelen ze een verhaaltje om de fans/enthousiasten nog even tot de kerst vast te houden.
De hoge wattage kaarten zullen imho net als 1300euro kostende moederborden alleen naar de marketing/youtube kanalen gaan om iedereen lekker te maken en verder zo goed als niet te koop zijn.

Zowiezo gaat geen enkele gamedeveloper enige tijd besteden aan gebruikers in deze prijs-tier.

Deze monoliet zal imho de geschiedenis ingaan als museumstuk.

Aangezien AMD naar chiplets gaat en dat een flinke efficiency/yield verbetering is voor het productie proces neem ik aan dat zij wel product zullen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door enchion op 21-09-2022 02:08 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-09 14:03

CMT

Net even door het keynote promotiefilmpje geskimmed.
Wat een gelul allemaal zeg. De eerste 20min een hoop gezever over Racer X en Omniverse (wat overigens wel mooi en indrukwekkend eruit zag) met hier en daar wat info over de feitelijke kaarten en dan een dik uur lang hiaat met DLSS, Omniverse, AI blablablaz zzz :Z

Wat ik van de info hier en daar kan destilleren is dat:
  • Simulatie van een simulatie volgens Nvidia de toekomst is (DLSS nu met AI fantoom frames _O- ).
  • MSRP prijzen weer lekker absurd zijn met een 4070 oh wacht 4080 12GB dat begint bij $899..
  • Echte performance / rasterization globaal maar 25% toeneemt
  • Verkeerd geïnterpreteerd, gebruikmaking van SER moet een 25% prestatiewinst geven. Komt nog klok en aantal cores bij.
  • Verbruik, hoewel teveel, gelukkig niet veel verder toe zal nemen. Een nieuwe voeding zal voor de meesten dus niet nodig zijn. En een verloop wordt ook met de kaart meegegeven.
  • Gebruikt wordt gemaakt van PCIe 4.0 en dat is prima. Het zal geen bottleneck vormen.
  • Displayport beperkt blijft tot v1.4a. Dat is wel echt een domper. Met 4k, 10bit en 120Hz zit je wel op de grens van beschikbare bandbreedte. Een beetje krenterig imho.
Ik vind het allemaal behoorlijk meh. Met bijna 1.52x zoveel CUDA cores, zou ik verwachten dat de prestaties wel meer dan +25% zullen toenemen. DLSS is voor mij ook een terugval/noodoptie, niet iets waar je naartoe moet streven om speelbare FPS te halen.

Edit:
Post aangepast, de prestatietoename heb ik verkeerd geïnterpreteerd.
Het blijft dus nog een gok. Ik kan mij niet voorstellen dat het minder dan 50% is, anders zou het wel een heel slecht product zijn gezien de absurde vraagprijs.

[ Voor 22% gewijzigd door CMT op 21-09-2022 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjorntju
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03:09
Iets anders, ben ik de enige die een beetje teleurgesteld is in de 4080 12 en 16 GB? Inderdaad maar 0-20% beter dan een 3090 Ti in de gewone game benchmarks (links), Flight Simulator en de buiten beschouwing.

[Afbeelding]

Zeker als de 3090 Ti verder in prijs gaat zakken/instorten... $899 en $1199 gaat dan heel raar zijn.
Ja hier was ik bang voor, die 2x-4x performance increase is alleen in DLSS 3 met RT aan in het best case scenario...

Ik wacht de eerste echte benchmarks nog wel af maar het ziet er naar uit dat ik sinds de GTX 580 een generatie ga overslaan. Ik ben altijd best bereid om iets bij te leggen voor een nieuwe GPU maar met deze prijzen moet de performance wel daadwerkelijk een heel stuk beter zijn. Ik ga niet mijn 3080 voor 500/600 euro verkopen om dan nog eens 1000 euro bij te leggen voor een gemiddeld 30 a 40 procent performance increase. Hopelijk komt AMD met iets moois maar mijn verwachtingen zijn niet heel hoog.

Mijn 3080 kan de meeste (of zeg maar alle...) games meer dan prima aan op de hoogste settings. Verder komt er dit jaar ook nou niet echt iets uit waarvan ik zeg hier kan ik een nieuwe GPU voor gebruiken... Misschien Starfield maar die game is uitgesteld naar volgend jaar en is nou ook niet echt een grafisch hoogstandje...

Het zal mij verder ook niets verbazen als DLSS 3 prima op een 3000 series kaart draait maar ze dit express exclusive houden voor de 4000 serie omdat anders het verschil nóg kleiner wordt... Grote kans dat modders gewoon DLSS 3 werkend gaan krijgen op een 3000 series kaart :D

[Edit]

Lijkt erop dat er van de 4080 12GB géén founders edition komt:

https://www.kitguru.net/c...o-founders-edition-model/

Tel dus maar zeker 100 euro bovenop de al hoge MSRP 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door bjorntju op 21-09-2022 02:46 ]

• Paprika
enchion schreef op woensdag 21 september 2022 @ 02:05:
nVidia heeft geen (werkende) chips en dus spelen ze een verhaaltje om de fans/enthousiasten nog even tot de kerst vast te houden.
Wekenlang geruchten en berichten dat Nvidia te veel productie heeft ingekocht en dat er al stapels kaarten opgeslagen klaarliggen en nu kom jij met het verhaal dat er geen kaarten zijn. Verder hoeven ontwikkelaars geen rekening te houden met dure kaarten, want je voegt er een extra laag AA, hoge refresh rate en een 5k-8k scherm tegenaan. Een videokaart van 2000 euro combineren met een monitor van 250 euro doen niet zoveel mensen.

[ Voor 22% gewijzigd door Paprika op 21-09-2022 03:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij was Ada Lovelace beter in wiskunde dan het marketingteam van Nvidia. ;) :Y)
Ze hebben het op de landingspagina van de docs echter heel specifiek over RT workloads en path-tracing shaders. Ik ga voorlopig niet de SDK docs in kunnen duiken, maar volgens mij is de toepassing nog beperkter dan zelfs jij denkt.
Hierbij mist de logica voor mij. Waarom noem je iets Shader Execution Reordering als je shaders er niet meer kan herordenen? :P
Architectuur verbetering? Dat draait om het vooraf inbakken van informatie die vervolgens gebruikt kan worden om RT sneller te doen; geen baked maps, maar het heeft voor zover ik kan zien weinig met de architectuur te maken. Dat is pure software. En het lijkt ook sterk geïnspireerd te zijn op Epic's aanpak voor Nanite (en Lumen, soort van).
Dat kreeg ik gisteravond ook opeens door. O-) :P
[...]

Even los van het feit dat uitgerekend de groep gamers die hier het meeste baat bij heeft, het ook nooit zal kunnen gebruiken omdat ze het niet kunnen betalen.

[...]

Weet je, ik probeer Nvidia gewoon elk voordeel van de twijfel te geven omdat dit anders echt een totale deceptie lijkt te worden. Waarschijnlijk tegen beter weten in. Zonder DLSS3.0 lijkt het echt een overclocked Ampere refresh met belachelijke prijzen te worden.

Ik heb namelijk een zekere voorkeur voor concurrentie in kapitalistische markten en niet een kansloze, eenzijdige afstraffing met belachelijke prijzen. Want ik zie het gebeuren dat RDNA3 het zo makkelijk gaan winnen op pure rasterisation en ben bang dat het niet leuk gaat worden voor de gemiddelde consument. :/
[...]

I stand corrected. Ik ga er van uit dat Ryan dit wel rechtstreeks van Nvidia heeft.
Ryan heeft het waarschijnlijk van PNY. Die hebben die size online gezet voor een professionele kaart. Overigens is dat nog steeds niet de volledige chip. Missen twee SM's. :)
https://www.pny.com/nvidia-rtx-6000-ada?iscommercial=true

• Cloggs

[Afbeelding]

Ja maar dat lijkt de hele bedoeling te zijn. Ze prijzen de 4080 varianten dusdanig hoog om van die enorme voorraad 30 series kaarten af te komen zonder verlies op die kaarten te lijden. In de tussentijd profiteren ze ook nog eens maximaal van mensen die zo gek zijn om een 4080 te kopen. Als je het nieuwste van het nieuwste wil koop de 4090, die is op papier nog enigszins het geld waard.

• Dennism
Cloggs schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:23:
[...]

Ja maar dat lijkt de hele bedoeling te zijn. Ze prijzen de 4080 varianten dusdanig hoog om van die enorme voorraad 30 series kaarten af te komen zonder verlies op die kaarten te lijden. In de tussentijd profiteren ze ook nog eens maximaal van mensen die zo gek zijn om een 4080 te kopen. Als je het nieuwste van het nieuwste wil koop de 4090, die is op papier nog enigszins het geld waard.
Daar lijkt het inderdaad wel op, de 4090 lijkt gewoon een goede upgrade te zijn over de 3090 (dat prijspunt neemt hij immers in), en de andere modellen lijken initieel de modellen te worden die voor marge gaan zorgen, terwijl deze ook inderdaad de juist prijs hebben om de rest van het retail kanaal schoon te vegen van RTX 3000 modellen.

• ItalianStyle
Wat gaat er met DLSS 2.0 gebeuren kan dit blijven bestaan naast DLSS 3.0 gezien er genoeg mensen zijn met een RTX 2000 of RTX 3000 hebben. Ik zou het niet tof vinden als DLSS niet meer mogelijk is in nieuwe games met een RTX 3080, The witcher 3 wil ik ook graag weer spelen met RT aan maar dat gaat niet goed werken op 4k als ik DLSS moet missen. Gelukkig is er ook nog FSR maar intel zijn variant gaat geloof ik weer niet werken op andere hardware wat ik hier laast ergens las?

[ Voor 17% gewijzigd door ItalianStyle op 21-09-2022 09:49 ]

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:15:

Ryan heeft het waarschijnlijk van PNY. Die hebben die size online gezet voor een professionele kaart. Overigens is dat nog steeds niet de volledige chip. Missen twee SM's. :)
https://www.pny.com/nvidia-rtx-6000-ada?iscommercial=true
Ook een flinke stap efficiënter zo lijkt het, laat mogelijk wel zien wat er met een undervolt bereikt kan worden met de 4090 op den duur. 300W v.s. 450W TBP, terwijl er meer cores zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hubhib
  • Laatst online: 10-09 22:55
Dennism schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:53:
[...]

Ook een flinke stap efficiënter zo lijkt het, laat mogelijk wel zien wat er met een undervolt bereikt kan worden met de 4090 op den duur. 300W v.s. 450W TBP, terwijl er meer cores zijn.
Wat ik dan niet snap, als ik naar die efficiëntie grafiek kijk, is waarom nVidia de 4090 450 watt laat gebruiken. Volgens de curve zou de chip op 350 watt ook al een aardig stuk sneller zijn dan de 3090 Ti.

Zou het kunnen dat ze hem zo veel moeten laten verbruiken, omdat hij in rauwe raster performance helemaal niet zo veel sneller is dan Ampere. Of omdat ze weten waar AMD mee gaat komen?

Ryzen 7 9800X3D | ROG STRIX B650E-F | RTX 5080 AMP | 32GB G.Skill 6000Mhz C30 | Noctua NH-U12A | Samsung 990 Pro 1TB | Samsung 990 Pro 2TB | WD Red Plus 6TB | O11 Dynamic Evo | Corsair RM1000x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunsmountain
ItalianStyle schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:47:
Wat gaat er met DLSS 2.0 gebeuren kan dit blijven bestaan naast DLSS 3.0 gezien er genoeg mensen zijn met een RTX 2000 of RTX 3000 hebben. Ik zou het niet tof vinden als DLSS niet meer mogelijk is in nieuwe games met een RTX 3080, The witcher 3 wil ik ook graag weer spelen met RT aan maar dat gaat niet goed werken op 4k als ik DLSS moet missen. Gelukkig is er ook nog FSR maar intel zijn variant gaat geloof ik weer niet werken op andere hardware wat ik hier laast ergens las?
Oude versies blijven gewoon werken voor die games, die die versie hebben geïmplementeerd. DLSS 3.0 is niet voorbehouden aan de RTX 4000 series, die zal ook werken op RTX1000, 2000 en 3000.

RTX 4000 zal gewoon DLSS 2.0 en oudere versies kunnen draaien, het is backwards compatible.

DLSS 3.0 kan alleen via RTX 4000...

[ Voor 8% gewijzigd door sunsmountain op 21-09-2022 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
sunsmountain schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:31:
[...]

Oude versies blijven gewoon werken voor die games, die die versie hebben geïmplementeerd. DLSS 3.0 is niet voorbehouden aan de RTX 4000 series, die zal ook werken op RTX1000, 2000 en 3000.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnnxnClcytYE_-gZe6lrkJkrCMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GP8NmS8S3fJbMec9OH75DDGG.jpg?f=fotoalbum_large

• sunsmountain

• sunsmountain
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Lijkt er inderdaad op dat Nvidia marketing niet zo goed in wiskunde is :)
En dat er qua hardware weinig/niks veranderd is aan de shaders of de SM, alleen wat sterkere ray tracing cores.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paprika
Dit zou overigens de achterliggende uitleg moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/im94428ll3p91.png?width=640&crop=smart&auto=webp&s=eac15eb204626b34891e90c23a708b0220836692

https://ctnzr.io
Pagina: 1 ... 113 ... 136 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!

Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.

Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.