Ik denk dat de 4080 12 GB voor de AIB modellen makkelijk 900 euro plus is, mede gezien huidige inflatie.sunsmountain schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:15:
[...]
Ik vermoed de volgende prijzen:
4090 €1499 +80-100%
4080 16GB €999 +15-20%
4080 12GB €699 +0-5%
met de performance verschillen t.o.v je 3090FE.
Ik verwacht ze voor de prijs die ze vanavond gaan tonen in de slides.Xtr3me4me schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:00:
Nu de nieuwe RTX 4xxx uitkomen. Wat denken jullie wat de MSRP zullen zijn van die kaarten en voor hoeveel we ze in de winkel kunnen verwachten?
Wie maakt het "[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen" topic zodat het hier meer over nieuws en niet over prijzen blijft gaan? @Paprika
Het is allemaal nog speculeren en inmiddels wel prima online en eerder in dit topic te vinden.
Het is allemaal nog speculeren en inmiddels wel prima online en eerder in dit topic te vinden.
[ Voor 19% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-09-2022 10:26 ]
Hou mijn hart vast. Las op sommige sites, dat ze het hadden over $ 2000+. Ik neem dat uiteraard met een korrel zout. Maar niet misselijk als het echt zo zal zijn.Paprika schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:23:
[...]
Ik verwacht ze voor de prijs die ze vanavond gaan tonen in de slides.
-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --
Ik zou mij meer zorgen maken om de euro prijs met de huidige koers. 1240 USD zou al 1500 euro inclusief BTW betekenen.Xtr3me4me schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:56:
[...]
Hou mijn hart vast. Las op sommige sites, dat ze het hadden over $ 2000+. Ik neem dat uiteraard met een korrel zout. Maar niet misselijk als het echt zo zal zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 20-09-2022 11:12 ]
Ja, maar als de $ voor een 4090 op 2000 komt op de markt, dan in de EU kun je daar nog eens extra btw overheen rekenen. 2500 euro voor een 4090 is mij echt een hele grote stap te ver.Paprika schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:00:
[...]
Ik zou mij meer zorgen maken om de euro prijs met de huidige koers. 1240 USD zou al 1500 euro inclusief BTW betekenen.
Heb nu een 3090, uiteraard benieuwd naar de grote winst van de 4090 tov de 3090 op 4K. Maar we gaan het zien.
Kan het nu wellicht (aub) in onderstaand topic verder?
Deze discussie heeft (hier) geen nieuwswaarde.
[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen
[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-09-2022 11:37 ]
Je hebt gelijk, excusesHugoBoss1985 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:36:
Kan het nu wellicht (aub) hier verder?
[NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:36:
Kan het nu wellicht (aub) in onderstaand topic verder?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

https://videocardz.com/ne...edition-has-been-pictured
Dit kan in ieder geval geen RTX 3080 zijn geweest met een ander cijfer erop en in een zak gestopt, want deze heeft minder fan blades dan een RTX 3080. Alleen lijkt 't alsof de fan zweeft? Aan de onderkant steekt ie uit over de grijze rand, maar aan de bovenkant van de foto niet. Verder zijn er lelijke overgangen zichtbaar in de omlijsting richting de 'X' (zijde van de fan eveneens).

Ter referentie.
[ Voor 105% gewijzigd door Paprika op 20-09-2022 13:22 ]
@Paprika Zoals ik destijds ook al duidelijk probeerde te maken...
Maar ik zag dit vanochtend al. Niet vermeld hier omdat die foto me dwars zit omdat die RTX4090 gefotoshopped lijkt.
Maar ik zag dit vanochtend al. Niet vermeld hier omdat die foto me dwars zit omdat die RTX4090 gefotoshopped lijkt.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Die 4090 ziet er niet meer fake uit dan de 4080.
Het grappige is dat de uitstekende/zwevende fan eigenlijk precies mijn kritiek was op de eerdere foto van de 4080, maar daar ben ik van mening veranderd.
De nieuwe koeler heeft een grote fan, waarvoor er uitsparingen zijn gemaakt in de plastic omhuizing. Daardoor lijkt het alsof de koeler over de behuizing heen gaat, want onze hersenen zijn heel goed in het maken van logische voorspellingen. Omdat de rest van het zilverkleurige plastic bestaat uit een rechte lijn, verwachten onze hersenen geen uitsparing. Dus lijkt het al snel alsof de fan over de behuizing heen gaat.
Maar dat is niet wat we echt zien, maar een aanname die onze hersenen maken.
Zonder zulke aannames zouden we bijvoorbeeld geen bal kunnen vangen.
Het grappige is dat de uitstekende/zwevende fan eigenlijk precies mijn kritiek was op de eerdere foto van de 4080, maar daar ben ik van mening veranderd.
De nieuwe koeler heeft een grote fan, waarvoor er uitsparingen zijn gemaakt in de plastic omhuizing. Daardoor lijkt het alsof de koeler over de behuizing heen gaat, want onze hersenen zijn heel goed in het maken van logische voorspellingen. Omdat de rest van het zilverkleurige plastic bestaat uit een rechte lijn, verwachten onze hersenen geen uitsparing. Dus lijkt het al snel alsof de fan over de behuizing heen gaat.
Maar dat is niet wat we echt zien, maar een aanname die onze hersenen maken.
Zonder zulke aannames zouden we bijvoorbeeld geen bal kunnen vangen.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Keynote countdown: https://www.nvidia.com/gtc/keynote/?ncid=em-even-346208
Weet niet of de keynote daar ook live te volgen is voor mensen die zich niet opgegeven hebben. Ik heb mij (gratis) aangemeld.
Weet niet of de keynote daar ook live te volgen is voor mensen die zich niet opgegeven hebben. Ik heb mij (gratis) aangemeld.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Op twitch is het zonder aanmelding te volgenLudewig schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:48:
Keynote countdown: https://www.nvidia.com/gtc/keynote/?ncid=em-even-346208
https://www.twitch.tv/nvidia
Lastig verhaal natuurlijk. In het verleden hebben we al gezien dat wanneer Nvidia/AMD slechte koelers voor hun referentie-ontwerp maken, ze compleet afgefikt worden in de reviews. Maar maken ze eens een goede koeler, dan is het weer te duur en worden de partners voor de bus gegooid omdat ze nooit de MSRP kunnen halen. Hoe zou het dan wel moeten?DaniëlWW2 schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:04:
[...]
Wat ik eigenlijk zei is dat ik vermoed dat sommige partners het beter kunnen dan Nvidia. Nvidia referentie PCB's zijn nooit echt goed. Het is meestal niet meer dan afdoende en inmiddels kan je daar ook vraagtekens bij stellen na de RTX30 series. De belachelijke transient responses zijn niet bepaald fraai en ik plaats nog steeds twijfels bij de RTX3090 waarbij de helft van de VRAM aan de andere kant van het PCB zit zonder fatsoenlijke koeling. Ik zou ook nooit iemand die kijkt naar een ex miningkaart, een RTX3090 aanraden. RTX3090Ti heeft dat probleem niet meer omdat er inmiddels ook 16Gb GDDR6X chips zijn.
Ik heb het over PCB's en niet koeling.XWB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:04:
[...]
Lastig verhaal natuurlijk. In het verleden hebben we al gezien dat wanneer Nvidia/AMD slechte koelers voor hun referentie-ontwerp maken, ze compleet afgefikt worden in de reviews. Maar maken ze eens een goede koeler, dan is het weer te duur en worden de partners voor de bus gegooid omdat ze nooit de MSRP kunnen halen. Hoe zou het dan wel moeten?
Het punt is juist dat Nvidia vaak helemaal niet zulke goede referentie PCB's maakt die de meeste partners gebruiken en ook nog eens verder uitkleden voor kostenbesparingen. Nu maakt Nvidia iets beters voor hun eigen FE modellen, maar veel partnermodellen zitten met iets matigs. Ondertussen heb je wel belachelijke transient response spikes. En daar kunnen ze maar beter iets aan gedaan hebben met de aanstaande RTX4090.
Qua koeloplossingen zit je met het punt dat Nvidia een erg dure koeler kan ontwerpen en laten produceren die eigenlijk ook helemaal niet zo goed is. Die zit er voornamelijk erg mooi uit en presteert redelijk, maar ze undercutten hier wel MSRP modellen mee. De partners worden ondertussen uitgeknepen tot het punt dat we nu eigenlijk al een hele tijd in de situatie zitten dat een "MSRP" model vaak helemaal niet zo goed is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De ASUS TUF was anders geen straf om te kopen (ook niet op launch) en is misschien wel het beste AIB model van de laatste 8 jaar. Prijs/prestatie kon 't bijna niet beter.
Wat ik ook wel bijzonder vond, daar TUF doorgaans de mainstream koeloplossing van Asus is en Strix normaliter de betere koeler leverde.Paprika schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:29:
De ASUS TUF was anders geen straf om te kopen (ook niet op launch) en is misschien wel het beste AIB model van de laatste 8 jaar. Prijs/prestatie kon niet beter.
En hoeveel matige en/of slechte modellen zullen er zijn voor die ene keer dat ASUS eens haar best deed?Paprika schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:29:
De ASUS TUF was anders geen straf om te kopen (ook niet op launch) en is misschien wel het beste AIB model van de laatste 8 jaar. Prijs/prestatie kon 't bijna niet beter.
Een keer een goed model, dat overigens vrijwel meteen niet te leveren was, wat ook anderhalf jaar zo bleef, betekend niet dat de instapmodellen niet in kwaliteit achteruit gaan. Het is ook geen toeval dat in het begin juist de duurdere modellen nog een beetje bij eindgebruikers belanden en toen hoorde we al verhalen over dat er niks verdiend werd aan MSRP modellen en de AIB partners liever hun GPU's in duurdere SKU's stopten.
Verder moest ASUS wel nadat ze met TUF waren gekomen als nieuwe GPU merknaam. Ze hadden het immers ontiegelijk verprutst met de RX5700XT.

edit: Maar de show gaat beginnen.
[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 16:56 ]
Eerst een hoop blablabla, dan Jensen die weer iets uit de oven haalt, etcDaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:53:
[...]
edit: Maar de show gaat beginnen.
[YouTube: GeForce Beyond: A Special Broadcast at GTC]

En die leren jas ben ik ook al lang en breed beu
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Als je iets anders verwacht, dan is er iets mis met je verwachtingspatroon.XWB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:56:
[...]
Eerst een hoop blablabla, dan Jensen die weer iets uit de oven haalt, etc
Gaat gewoon AI, AI, Metaverse, AI, RT etc worden.
edit: Told ya.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 17:01 ]
Ik blijf dit soort techdemo's toch wel gaaf vinden van Nvidia,
Beetje Toy Story ideeDennism schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:03:
Ik blijf dit soort techdemo's toch wel gaaf vinden van Nvidia,
Ik heb al twee referenties naar Jensen gezien in die demo en de eerste leugen met "eerste GPU".

/f/image/IeBQVk0FDduMK8bNV8ZngPaT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door XWB op 20-09-2022 17:06 ]
76 miljard transistoren? Hoe?
:strip_exif()/f/image/11tz9g1ZsGbJXjdPLapOt8XH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah, Nvidia heeft nu ook RT thread sorting.
:strip_exif()/f/image/11tz9g1ZsGbJXjdPLapOt8XH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah, Nvidia heeft nu ook RT thread sorting.

[ Voor 91% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 17:07 ]
Kost alleen 76 mlrd USD waarschijnlijk

Ik vat het even samen: Meer, sneller en beter.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
(en "mooier")Help!!!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:10:
DLSS 3 gaat tussenframes genereren.
Harder, Better, Faster, StrongerHelp!!!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:10:
DLSS 3 ziet er wel interessant uit, wel benieuwd hoe het daadwerkelijk werkt met die tussenframes.
[ Voor 20% gewijzigd door Dennism op 20-09-2022 17:12 ]
Ik denk dat we meer details moeten hebben over DLSS3.0 hoe dat precies werkt. Het klinkt mooi, maar?
Gaat DLSS 3 ook op Ampere werken of alleen Ada?
Ik zie de artifacts achter het vliegtuig in de DLSS 3 demo.
Trouwens wel slim om MSFS te kiezen, want daar zit niet zoveel beweging in.
Trouwens wel slim om MSFS te kiezen, want daar zit niet zoveel beweging in.
Dit is wel cool, althans de demo versie is erg netjes.
Ja, wanneer modders een remaster kunnen doen zou dat wel heel leuk zijn.Paprika schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:16:
Dit is wel cool, althans de demo versie is erg netjes.
$1600.
1949 euro
[ Voor 93% gewijzigd door Paprika op 20-09-2022 17:18 ]
Dollar prijs valt me erg mee, dat zal ze verwacht ik mogelijk wel wat marge gaan kosten.
4080 gaat wel omhoog, $899 nu minimaal
4080 gaat wel omhoog, $899 nu minimaal
[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 20-09-2022 17:19 ]
Niemand die doorheeft dat er niks gezegd word traditionele rasterization?
Wacht maar op de 4090 Ti voor minimaal $2000.Dennism schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:18:
Dollar prijs valt me erg mee, dat zal ze verwacht ik mogelijk wel wat marge gaan kosten.
Ja hoor, een RTX4080 voor $899 en eentje voor $1199...
Daar had ie het toch net over? Maximaal 2x raster performance over de RTX3090Ti en 4x RT, werd duidelijk gezegdDaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:18:
Niemand die doorheeft dat er niks gezegd word traditionele rasterization?
Geen voorbeelden. Ik hou van substantie bij mijn claims.Dennism schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:20:
[...]
Daar had ie het toch net over? Maximaal 2x raster performance over de RTX3090Ti en 4x RT, werd duidelijk gezegd
Maar ook die zal verwacht ik marge kosten, immers dat was de MRSP van de 3090TI ook, en die zat op een veel goedkoper Samsung proces.Ludewig schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:18:
[...]
Wacht maar op de 4090 Ti voor minimaal $2000.
Edit: Veel plezier nog, zal de rest straks wel zien. Ik moet de auto in
[ Voor 11% gewijzigd door Dennism op 20-09-2022 17:22 ]
How er wel rekening mee dat DLSS 3 dus frames erbij verzint zoals TV's dat ook doen. Die 2x performance ga je dus idd niet overal zien maar alleen als je DLSS 3 kan gebruiken.
We gaan pas echt zien wat de kaart kan als de reviews uitkomen, over 3 weken.
Precies ja en met de gigantische verschillen in tensor core capaciteiten, vraag ik me af of Ampere dat wel kan.PjotrX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:22:
How er wel rekening mee dat DLSS 3 dus frames erbij verzint zoals TV's dat ook doen. Die 2x performance ga je dus idd niet overal zien maar alleen als je DLSS 3 kan gebruiken.
Daarnaast is het ook de vraag of je geen ghosting krijgt.
Maar ik weet nu waarom het 76 miljard transistoren zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 17:23 ]
Ik zag volgens mij al ghosting in de MSFS demo.
Die 2x was raster only werd volgens mij aangegeven, ik verwacht eigenlijk niet dat dit met DLSS is, zou tegenvallend zijn mocht het wel zo zijn.PjotrX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:22:
Het is wel 2x performance ten opzichte van DLSS 2.0 dus je gaat het inderdaad alleen zien in games met DLSSPjotrX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:22:
Ik verwacht wel ghosting, maar dat heb je nu ook al met DLSS 2 (en ook FSR of Epic's TSR) vraag is of het niet meer wordt.
Ik vind het eigenlijk wel meevallen (de dollar prijzen dan), de 4090 blijft volgens mij zelfs gelijk, dat is iets dat ik dus echt niet verwacht had. Die had ik al veel hoger verwacht. De 4080 verhogingen liggen ook wel in lijn met wat ik verwacht had, die vind ik dus niet meevallen, maar ook niet erger dan verwacht.
Euro prijzen zullen door de zwakke euro waarschijnlijk wel zwaar tegen gaan vallen.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennism op 20-09-2022 17:26 ]
4090 valt wel mee maar de prijzen voor de 4080 zijn wel lachwekkend hoog. Ach ja voor de echte fanatiekelingen zal er in ieder geval voldoende aanbod zijn.XWB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:23:
[...]
Ik had wel verwacht dat de MSRP omhoog zou gaan, jammer dat sommige verwachtingen dan uitkomen
Als de 4080 12 GB echt de AD104 is, zou dat wel een goede grap zijn.Cloggs schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:25:
[...]
4090 valt wel mee maar de prijzen voor de 4080 zijn wel lachwekkend hoog. Ach ja voor de echte fanatiekelingen zal er in ieder geval voldoende aanbod zijn.
Zoals altijd met Jensen Huang moet je letten op wat hij niet zegt.Dennism schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:24:
[...]
Die 2x was raster only werd volgens mij aangegeven, ik verwacht eigenlijk niet dat dit met DLSS is, zou tegenvallend zijn mocht het wel zo zijn.
Ik heb nu wel vaak genoeg voorgerekend wat Lovelace ongeveer lijkt te gaan doen. Max 2x is waarschijnlijk de volle AD102 chip/RTX4090Ti. Ga er ook vanuit dat de echte RTX4080 een beetje boven de RTX3090Ti gaat uitkomen in traditionele rasterisation. De nep RTX4080 gaat daaronder blijven.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 17:28 ]
Overigens, alleen de availability date vd 4090 (12oct) werd getoond of vergis ik me nu
[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 20-09-2022 17:27 ]
PC Specs
Correct.Help!!!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:27:
Overigens, alleen de availability date vd 4090 (12oct) werd getoond of vergis ik me nu
Uiteindelijk gaat alles over naar DLSS 3 op de Nvidia kaarten en maakt de only rasterization benchmark echt niet uit. Dit is net toen DLSS 1 uit kwam met de 2000 serie. Iedereen maar zeuren dat de performancewinst niet groot was tegenover de 1000 reeks. Maar een jaar later bleek DLSS wel een grote meerwaarde te hebben tegenover AMD.
Dat is natuurlijk een greep om de marges enigszins te proberen op pijl te houden. Ik zou er eigenlijk niet raar van staan te kijken.Ludewig schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:27:
[...]
Als de 4080 12 GB echt de AD104 is, zou dat wel een goede grap zijn.
Die datum houdt Nvidia vast achter de hand om te kunnen matchen met de RDNA3 launchHelp!!!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:27:
Ik denk dat Jensen de gaming eerst en snel heeft gedaan omdat hij eigenlijk meteen naar Omniverse wou. Prioriteit lijkt al verschoven te zijn omdat ze weten dat steeds minder gamers dit nog kunnen of willen betalen.
De quadro en ai kaarten van nvidia hebben ook een veel hogere winstmarge.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:32:
Ik denk dat Jensen de gaming eerst en snel heeft gedaan omdat hij eigenlijk meteen naar Omniverse wou. Prioriteit lijkt al verschoven te zijn omdat ze weten dat steeds minder gamers dit nog kunnen of willen betalen.
Daar ben ik me volledig van bewust.PjotrX schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:33:
[...]
De quadro en ai kaarten van nvidia hebben ook een veel hogere winstmarge.
Altijd mooie PR bij nvidia maar ook altijd even wat reviews afwachten om te weten hoe het echt zitDaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:27:
[...]
Zoals altijd met Jensen Huang moet je letten op wat hij niet zegt.
Ik heb nu wel vaak genoeg voorgerekend wat Lovelace ongeveer lijkt te gaan doen. Max 2x is waarschijnlijk de volle AD102 chip/RTX4090Ti. Ga er ook vanuit dat de echte RTX4080 een beetje boven de RTX3090Ti gaat uitkomen in traditionele rasterisation. De nep RTX4080 gaat daaronder blijven.
PC Specs
Prijs omhoog en tier naar beneden is wel een dubbele klap in het gezicht. Nu ben ik zelf eerder geïnteresseerd in de 4070, maar die zal dan wel voor de 3080 prijs op de markt komen. $799 voor de 4070 Ti en $699 voor de 4070 lijkt me logisch.Dennism schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:30:
[...]
Dat is natuurlijk een greep om de marges enigszins te proberen op pijl te houden. Ik zou er eigenlijk niet raar van staan te kijken.
Ik wist niet dat DLSS stond voor Deep Learning Super Resolution. Weer wat bijgeleerd!
Nu weten we ook waar de 3 Ghz geruchten vandaan kwamen:
NVIDIA has pushed clockspeeds over 3GHz in the labs
Tja zo kan ik het ook wel met voltmods en ln2XWB schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:40:
Nu weten we ook waar de 3 Ghz geruchten vandaan kwamen:
[...]
Ja, met cryogeen, terwijl Jensen op 1 been stond.
gibsonneke schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:38:
Ik wist niet dat DLSS stond voor Deep Learning Super Resolution. Weer wat bijgeleerd!
Eerste reactie bij de nieuwe vorm van DLSS; Input lag!! Je loopt in feite in frame achter als ik het goed begrijp. Dit kan je door de hogere framerates wel wat weg moffelen die voortkomen uit DLSS 2.
Daarnaast brengen ze alsof ze het wiel hebben uitgevonden; maar dit doen al die TV's toch al jaren? Iedereen zet het dan ook uit in als je een PC/XBox/Playstation/Nintendo aansluit.
Ben benieuwd naar de reviews die ook input latency gaan testen.
Portal RTX... dat gaat betekenen dat we meer source based games met raytracing gaan zien.
Black Mesa met raytracing; dat lijkt me heel gaaf.
Black Mesa met raytracing; dat lijkt me heel gaaf.
[ Voor 5% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-09-2022 17:47 ]
Hier zijn de europrijzen van nvidia.com:
https://www.nvidia.com/nl...cards/40-series/rtx-4080/
https://www.nvidia.com/nl...cards/40-series/rtx-4090/
RTX 4090 (24GB) vanaf 1.959,00 €
RTX 4080 (16GB) vanaf 1.469,00 €
RTX 4080 (12GB) vanaf 1.099,00 €
https://www.nvidia.com/nl...cards/40-series/rtx-4080/
https://www.nvidia.com/nl...cards/40-series/rtx-4090/
RTX 4090 (24GB) vanaf 1.959,00 €
RTX 4080 (16GB) vanaf 1.469,00 €
RTX 4080 (12GB) vanaf 1.099,00 €
Die RT mod tool zag er wel cool uit, maar Portal is waarschijnlijk de simpelste games om RT te maken in vergelijking met de complexe Black Mesa is dat nog wel een klus.HugoBoss1985 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:44:
Portal RTX... dat gaat betekenen dat we meer source based games met raytracing gaan zien.
Black Mesa met raytracting; dat lijkt me heel gaaf.
Volgens https://www.nvidia.com/nl...cards/40-series/rtx-4080/ is de RTX 4080 te koop 'vanaf november'.Help!!!! schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:27:
Ik neem aan dat dit los is aan te zetten en dat je dat alleen wilt bij de tragere games, niet bij first person shooters.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:44:
[...]
Eerste reactie bij de nieuwe vorm van DLSS; Input lag!! Je loopt in feite in frame achter als ik het goed begrijp. Dit kan je door de hogere framerates wel wat weg moffelen die voortkomen uit DLSS 2.
Daarnaast brengen ze alsof ze het wiel hebben uitgevonden; maar dit doen al die TV's toch al jaren? Iedereen zet het dan ook uit in als je een PC/XBox/Playstation/Nintendo aansluit.
Maar ik verwacht wel dat het beter gaat werken dan wat TV's al doen.
@XWB
Ik verwacht de 4080 een maandje later.
Ze hadden gewoon een 4080Ti van de 4080 16GB moeten maken, zeker met een prijs van bijna 1500€. Had veel beter geoogd dan hoe ze het nu doen.
We wisten dit ook al op basis van de gelekte TSE scores en je kan wel zeggen dat die niet representatief zijn maar in de werkelijkheid komen ze redelijk dicht overeen met de prestatieverschillen tussen games. Zeker als je binnen hetzelfde merk GPU blijft.
Hij zei letterlijk dat de 4090 tot 2x sneller is dan de 3090Ti. Voor de 4080 16GB was te lezen dat hij tot 2x sneller is dan de 3080Ti en dit is echt wel een pak boven "beetje boven de 3090T". Dat moet ook wel voor die prijs.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:27:
[...]
Zoals altijd met Jensen Huang moet je letten op wat hij niet zegt.
We wisten dit ook al op basis van de gelekte TSE scores en je kan wel zeggen dat die niet representatief zijn maar in de werkelijkheid komen ze redelijk dicht overeen met de prestatieverschillen tussen games. Zeker als je binnen hetzelfde merk GPU blijft.
Snelle blik erop en dit lijkt grotendeels te kloppen. 
https://videocardz.com/ne...ks-specs-have-been-leaked
https://videocardz.com/ne...ks-specs-have-been-leaked
Och och, ze zijn weer mooi aan het goochelen met de cijfers hoor 
Ampère zetten ze op 40 TF en 350W. Die cijfers bestaan samen niet, noch in praktijk, noch in theorie
Met hun geadverteerde cijfers zit de volle GA102 in de 3090 Ti op die 40...maar dan aan 450W. En in de praktijk draait dat ding op hogere kloksnelheden dan geadverteerd, waardoor het 42,5 TF is. Een 3090 gaat ook al nipt over de 350 heen, maar haalt die 40 dan weer niet. Dus waar komt die 40 @ 350W vandaan?
En dan van de verkoop pagina over de 2x performance:
Okidoki
Ampère zetten ze op 40 TF en 350W. Die cijfers bestaan samen niet, noch in praktijk, noch in theorie
Met hun geadverteerde cijfers zit de volle GA102 in de 3090 Ti op die 40...maar dan aan 450W. En in de praktijk draait dat ding op hogere kloksnelheden dan geadverteerd, waardoor het 42,5 TF is. Een 3090 gaat ook al nipt over de 350 heen, maar haalt die 40 dan weer niet. Dus waar komt die 40 @ 350W vandaan?
Ja ja, 2x raster performance...in DLSS performance modus met de nieuwe tensor performance en wellicht dus ook nog eens het toekomst-voorspellende DLSS3.3840x2160-resolutie, hoogste game-instellingen, DLSS Super Resolution Performance-modus, DLSS-framegeneratie op RTX 40 Series, i9-12900K, 32 GB RAM, Win 11 x64. Alle DLSS-framegeneratiegegevens en Cyberpunk 2077 met nieuwe modus voor maximale raytracing gebaseerd op pre-release builds.
Okidoki
Oh ja en nu lees ik op de frontpage dat je dan natuurlijk wel een RTX 4xxx nodig hebt.jameskond schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:46:
[...]
Die RT mod tool zag er wel cool uit, maar Portal is waarschijnlijk de simpelste games om RT te maken in vergelijking met de complexe Black Mesa is dat nog wel een klus.
Buzzkill.
Nog even de metingen vanaf hun eigen "ondersteuning" pagina:
Lengte 304 mm
Breedte 137 mm
![]() |
Lengte 304 mm
Breedte 137 mm
[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 20-09-2022 18:03 ]
DaniëlWW2 in "[Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56"napata schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:54:
Ze hadden gewoon een 4080Ti van de 4080 16GB moeten maken, zeker met een prijs van bijna 1500€. Had veel beter geoogd dan hoe ze het nu doen.
[...]
Hij zei letterlijk dat de 4090 tot 2x sneller is dan de 3090Ti. Voor de 4080 16GB was te lezen dat hij tot 2x sneller is dan de 3080Ti en dit is echt wel een pak boven "beetje boven de 3090T". Dat moet ook wel voor die prijs.
Had dit bijna een week geleden doorgerekend en ik heb geen reden gezien om er vanaf te wijken.

[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-09-2022 18:08 ]
De hele presentatie is over AI/ML/DL. Volgens mij hebben ze gewoon alle engineers met die kwaliteiten bij elkaar gezet en gezegt verzin maar wat je met Tensor cores kan.
Jensen weer met z'n 'the more you buy, the more you save.'
thE mORe YoU bUy, tHE MoRe YOu SAVe!
Daar is hij weer
.
Daar is hij weer
Een FE van 350W draait volgens GN gemiddeld op 1905 mhz in hun review dus dat is 40TF. Ik denk niet dat het inclusief DLSS 3.0 is want vanwaar halen ze dan hun 4x?Werelds schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:57:
Och och, ze zijn weer mooi aan het goochelen met de cijfers hoor
[...]
Ja ja, 2x raster performance...in DLSS performance modus met de nieuwe tensor performance en wellicht dus ook nog eens het toekomst-voorspellende DLSS3.
Okidoki
We zullen zien. Nvidia beweert het tegendeel, zelfs in hun onderlinge vergelijking tussen de 4080 & 4090. Eigenlijk zeggen ze zelfs in hun presentatie dat er niet superveel verschil zit tussen de twee. Dit is ook te verwachten aangezien er maar 30-40% verschil in TDP zit en dit dus echt wel de max is die je kan verwachten tussen de 2 qua prestaties.
Jensen had het ook over dat de (SM) architectuur veranderd is. Zal daar dan die 2x meer raster performance mede weg komen?Dennism schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:20:
[...]
Daar had ie het toch net over? Maximaal 2x raster performance over de RTX3090Ti en 4x RT, werd duidelijk gezegd
Dat ging toch over het RT gedeelteItalianStyle schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:22:
[...]
Jensen had het ook over dat de (SM) architectuur veranderd is. Zal daar dan die 2x meer raster performance mede weg komen?
PC Specs
Ja, zoals: hoezo alleen maar resoluties upscalen met DLSS 2? Gewoon keihard hele nieuwe frames genereren uit het luchtledige met DLSS 3.0Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:14:
De hele presentatie is over AI/ML/DL. Volgens mij hebben ze gewoon alle engineers met die kwaliteiten bij elkaar gezet en gezegt verzin maar wat je met Tensor cores kan.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Let op:
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.
Dit topic is bedoeld om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van nVidia GPU's te bespreken. Dit topic is dus uitdrukkelijk niet bedoeld voor persoonlijk aankoopadvies of troubleshooting!
Voor discussies over de nieuwste serie, klik aub door naar [NVIDIA GeForce RTX 40XX] Levertijden & Prijzen zodat dit topic over nieuws blijft gaan.
Zware videokaarten trekken een zware last op de voeding van een PC. Dit is niet de plek voor discussies over voedingen, dat kan in Voeding advies en informatie topic - Deel 34 - en lees daar sowieso de topicstart voordat je post, grote kans dat je vraag al behandeld is.