| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ondertussen een week verder en MQTT lijkt heel stabiel, de ESP post elke vijf minuten temp+humidity naar de broker zonder problemen. Ook zijn al mijn LED dimmers en rolluik controllers stabiel via MQTT.Kelfox schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:19:
Heeft iemand MQTT al werkend voor een langere periode (langer dan een week?) met bijvoorbeeld een temperatuur sensor die elke 10 sec. een message op een broker post? Zo ja, welke firmware?
Wel in de lua code gezorgd dat bij het verliezen van de verbinding elke 15 seconden opnieuw geprobeerd wordt te verbinden. Dus ook na herstart van de broker blijft ESP beschikbaar met MQTT.
Aanrader dus!
Mag ik vragen wat jij precies gebruikt en hoe? Ik wil ook domotica gaan inzetten via MQTT, maar ik krijg het niet goed voor elkaar met de ESP en de arduino omgeving. Ik krijg continue de watchdog om mijn oren, terwijl ik al wat delays heb ingebouwd.cyberde schreef op woensdag 29 april 2015 @ 07:23:
[...]
Ondertussen een week verder en MQTT lijkt heel stabiel, de ESP post elke vijf minuten temp+humidity naar de broker zonder problemen. Ook zijn al mijn LED dimmers en rolluik controllers stabiel via MQTT.
Wel in de lua code gezorgd dat bij het verliezen van de verbinding elke 15 seconden opnieuw geprobeerd wordt te verbinden. Dus ook na herstart van de broker blijft ESP beschikbaar met MQTT.
Aanrader dus!
Ik wil dmv. arduino en ESP's domotica gaan implementeren, maar ik loop telkens weer tegen een probleem aan.
Ik zie dat jij LUA gebruikt(NodeMCU?) die was een tijdje geleden niet stabiel met MQTT, maar dat is blijkbaar opgelost?
Onderstaand de code die op mijn sensors draait.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| DHT= require("dht_lib") -- ESP-01 GPIO Mapping PIN = 4; -- Set MQTT Client m = mqtt.Client(wifi.sta.getmac(), 120); mqttbroker = "mqttbroker.local"; function publish() DHT.read22(PIN); t = DHT.getTemperature(); h = DHT.getHumidity(); m:publish("sensor/" .. wifi.sta.getmac() .. "/temperature", (t / 10), 2, 0, function(conn) print ("*** Published temperature to broker ***"); m:publish("sensor/" .. wifi.sta.getmac() .. "/humidity", (h / 10), 2, 0, function(conn) print ("*** Published humidity to broker ***"); end) end) collectgarbage(); end function connectToMQTT() m:connect(mqttbroker, 1883, 0, function(conn) print ("*** Connected to MQTT broker " .. mqttbroker .. " ***"); publish(); end) end m:on("connect", function(con) print ("*** Connecting to MQTT broker ***"); end) m:on("offline", function(con) print ("*** MQTT broker offline ***"); tmr.alarm(1, 15000, 0, function() connectToMQTT(); end) end) m:on("message", function(conn, topic, data) processCommand(data); end) connectToMQTT(); tmr.alarm(0, 300000, 1, function() publish(); end); |
[edit]
Gisteravond de eerste led dimmer gehad die spontaan rebootte. Misschien toch maar nieuwere versie van nodemcu proberen.
[ Voor 7% gewijzigd door bluewalk op 30-04-2015 07:15 ]
Verwijderd
je laat je als 'topic starter' wel veel zien hier..Sprite_tm schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:53:
Begin ik meteen met het projectje waar ik op dit moment aan werk: Ik ga er een e-ink-display mee aansturen. Dit is mijn prototype PCB'tje:
[afbeelding]
En het idee is dat het device eens in de zoveel tijd via http een nieuw plaatje van een server trekt en die dan weergeeft:
[afbeelding]
Op dit moment heb ik alles werkend maar is power usage mijn grootste vijand: als ik elke 5 minuten refresh gaat het geheel ongeveer 5 dagen mee op een 1300mAh LiIon...
Mgoed, ondat jullie het zijn, een previewtje van een upcoming project:
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Alleen jammer dat ie niet op een breadboard pastVerwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:20:
nodeMCU dev kloon[/url] net binnen .. snel even getest, hij werkt prima

Verwijderd
huh ... tuuuuuuuuuuuuurlijk past die prima op een breadboardBatilan schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:57:
[...]
Alleen jammer dat ie niet op een breadboard past?
Jij laat ook geen kans onbenut, he.Sprite_tm schreef op donderdag 30 april 2015 @ 14:15:
Ik heb wat andere dingen te doen die erg veel met de ESP8266 te maken hebben maar die zorgen ervoor dat ik niet echt veel kan posten...
Mgoed, ondat jullie het zijn, een previewtje van een upcoming project:
[video]
Verwijderd
pciesjctjepkema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:19:
Past ie op een enkel breadboard met 2 voeding rijen?

* dit bordje is hardware versie 0.9
blijkbaar bestaat er ook een v1.0 en zelfs een v2.0
wat de (functionele) verschillen zijn ben ik nog niet achter
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2015 19:55 ]
Verwijderd
windows 8 gebruik ik zelf dus ja.. er zit gewoon een ch340 chip op het bordje dus geen FTDI gezeur.jctjepkema schreef op donderdag 30 april 2015 @ 17:41:
Nog een vraagjezijn er drivers voor de seriële verbinding op OSX en Windows 8?
OSX
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2015 19:48 ]
Hachelijk, omdat ik dan een config.h moet maken met daarin mijn Wifi passwords etc.Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 18:00:
hachelijk.. hoezo ?
alsof WPS zo lekker veilig is
Maar het is niet meer relevant, ik heb een configure mode toegevoegd aan mijn arduino code. Deze mode is te benaderen door een pin aan ground te hangen tijdens de reset via een eenvoudig readLine spelletje. De settings worden dan in EEPROM bewaard (en dat is ook lekker secure):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| Sensorium HUB v0.94, Simplicate.info Entering configuration mode > help help, exit, status, save, configure, debug doing the help. > status SSID: XXXXXX PASS: (hidden) HOST:]XXXXXXX debug: OFF > debug ERR > debug debug: ON > exit goodbye. AT+RST OK |
In elk geval staan de details nu niet meer in de repository (history has been rewritten).
[ Voor 9% gewijzigd door RobV op 30-04-2015 18:54 ]
Het kan nog goedkoperVerwijderd schreef op donderdag 30 april 2015 @ 16:20:
mijn nodeMCU dev kloon net binnen .. snel even getest, hij werkt prima
Omdat het soms nogal snel gaat met de data (ok, wel maar 240 baud, maar meerdere lijnen na elkaar) en iedere lijn via een webcall aan een php script door te geven is (de spaties moeten op de esp eerst omgezet worden naar een ander karakter) vroeg ik me af of de esp-07 wel snel genoeg is om beiden te doen.
Ik wil immers liever geen seriele input missen (ik wil alles loggen) ook als je net op dat moment via de webpagina van de esp-07 iets zet of uitleest.
Omdat arduino code niet altijd zo stabiel te krijgen is (string probleem?) lijkt me lua eenvoudiger (maar trager? en minder seriele buffer dacht ik)
Iemand een idee hierover?
Ja, ik. Waarom zou Arduino code niet stabiel zijn? Ja, als je zomaar een esp lib van het net pakt, of een van de vele voorbeeldcodes van 8 regels dan kom je geheid rommel tegen. Meestal zijn die voorbeelden bedoeld als proof-of-concept. Niet om 24/7 te draaien. Seriele buffer grootte is aan te passen (google), maar niet nodig als je nonblocking code schrijft (blinkWithoutDelay). Als je LUA code niet ok is heb je dezelfde problemen. Mijn code is nu vrijwel stabiel (op een enkele edge case) en draait al 5 dagen zonder reset (19.628 web requests)Promy schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:49:
Omdat arduino code niet altijd zo stabiel te krijgen is (string probleem?) lijkt me lua eenvoudiger (maar trager? en minder seriele buffer dacht ik)
Iemand een idee hierover?
Maar conreet zou 1 esp-07 dus alles aan moeten kunnen zolang ik gebruik maak van de non-blocking calls en het geheel stabiel krijg.
Gebruik jij libs om de webrequests en het doorsturen van info naar een php script te doen?(zoja welke?)
[ Voor 63% gewijzigd door RobV op 01-05-2015 15:41 ]
Verwijderd
even iets heel anders.. geweldig blog !RobV schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 15:24:
Voor de nonblocking calls met de esp heb ik mijn eigen classe geschreven (dit is de develop trunk, code is nog aan refactoring onderhevig)
jij doet altijd wel of je 'even' iets doet, maar alles ziet er altijd tot in de puntjes uit en dat zal best veel tijd kosten
Ik dank U met al mijn nederigheidVerwijderd schreef op zondag 03 mei 2015 @ 00:35:
[...]
even iets heel anders.. geweldig blog !![]()
jij doet altijd wel of je 'even' iets doet, maar alles ziet er altijd tot in de puntjes uit en dat zal best veel tijd kosten
Verwacht op de blog uitgebreide beschrijvingen van mijn Sensorium projectje inclusief een uitleg van de non-blocking code voor de ESP8266. <- tijd nodig.
Het uiteindelijke doel is om de temperatuur te gaan monitoren op verschillende plaatsen in een gebouw. De code maakt gebruikt van http get naar EmonCMS om de temperatuur reading van de ds18b20 sensor door te geven.
De print is besteld bij DirtyPCB. Ze leveren +- 10 printplaten dubbelzijdig met silkscreen. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Tot de print in de brievenbus ligt draait er een prototype op een breadboard.
Print voorzijde:

Print achterzijde:

De ESP8266 is geflashed met NodeMCU firmware en ESPlorer is gebruikt om de 'user code' te flashen.
init.lua
ds18b20.lua
emon.lua
EmonCMS:

Edit: ik heb ook die SMD USB header gebruikt, let goed op de datasheet welke je koopt, die 'alignment holes' (pilot holes) waren bij mijn 1e design 1mm meer naar het midden. Gelukkig haal je de pilot pins met een mesje eenvoudig van de usb header af.
[ Voor 53% gewijzigd door RobV op 03-05-2015 19:49 ]
De reden dat R1 op de onderkant zit is eigenlijk omdat het begon als probeersel om zelf te graveren op de CNC. Het begon als enkelzijdige print maar ik ben verder gegaan op dit project toen ik dirtypcb tegenkwam. Wellicht vanavond nog eens even spelen, je kan tenslotte makkelijk een nieuwe revisie uploaden op dirtypcb.
Bedankt voor je tip betreft de usb connector, ik heb hem uit de sparkfun connector "koffer" gebruikt. Ik zal goed de datasheet bekijken want lang leve ebay natuurlijk
MacBook Pro Mid 2012 16Gb RAM | Xiaomi Mi2S 32 Gb
Niet alleen Ebay/China. Ik had via mouser deze besteld, maar per ongeluk het component van de SparkFun versie gebruikt. De header van mouser heeft een 3.5mm distance voor de pilot holes, en de SparkFun versie staat op 4.4mm. Verschil is klein maar je moet blijven opletten. Nou zijn deze maar €0,86/stuk (€0,68 vanaf 10 stuks) maar toch...XyRuS schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:05:
Bedankt voor je tip betreft de usb connector, ik heb hem uit de sparkfun connector "koffer" gebruikt. Ik zal goed de datasheet bekijken want lang leve ebay natuurlijk

Als je even goed zoekt zijn er geloof ik wel een ziljoen esp libraries, dus geen idee of dit een goede is. De documentatie is wel veelbelovend.Hertog6 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:16:
Ik heb zelf een paar dagen geleden *eindelijk* ook mijn ESP8266 module binnen gekregen. Super leuk dingetje, had als Arduino en electronica noob al binnen paar minuten gelijk al iets werkends via de AT commandsNu vroeg ik me alleen af, heeft iemand toevallig ervaring met deze arduino library voor de ESP8266 ? https://github.com/ekstrand/ESP8266wifi
Ik heb er ook eentje geschreven voor mijn specifieke behoeften, het moeilijkste is de timing goed te krijgen als andere dingen wilt doen terwijl je wacht op verbinding met de server (of überhaupt een packet bevestiging). Zo maak ik gebruik van een `state machine` die absoluut geen `delay()` statements of wait-statements heeft; iets wat ik bij nog geen enkele lib ben tegengekomen. Mijn code is nog niet helemaal af, de set-up van de verbinding doe ik nog 'met de hand' in de setup(). De loop() code maakt gebruik van een queue zodat uitgaande berichten gebufferd worden wanneer hij nog bezig is met het versturen van een pakketje.
[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 03-05-2015 22:09 ]
Verwijderd
netjes hoor !XyRuS schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:52:
Ik heb een simpel breakout boardje in elkaar gezet met behulp van Fritzing. De print kan via usb, ftdi of door een pinheader worden gevoed. Een LM1117-3v3 verzorgd de juiste spanning voor de ESP8266. Het is mijn eerste PCB ervaring dus een usb > serial chip heb ik nog maar achterwege gelaten om het niet onnodig complex te maken.
Het uiteindelijke doel is om de temperatuur te gaan monitoren op verschillende plaatsen in een gebouw. De code maakt gebruikt van http get naar EmonCMS om de temperatuur reading van de ds18b20 sensor door te geven.
De print is besteld bij DirtyPCB. Ze leveren +- 10 printplaten dubbelzijdig met silkscreen. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Tot de print in de brievenbus ligt draait er een prototype op een breadboard.
Print voorzijde:
[afbeelding]
Print achterzijde:
[afbeelding]
De ESP8266 is geflashed met NodeMCU firmware en ESPlorer is gebruikt om de 'user code' te flashen.
init.lua
ds18b20.lua
emon.lua
EmonCMS:
[afbeelding]
misschien stomme vraag, maar werkt dit ook met de dht22?XyRuS schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:52:
Ik heb een simpel breakout boardje in elkaar gezet met behulp van Fritzing. De print kan via usb, ftdi of door een pinheader worden gevoed. Een LM1117-3v3 verzorgd de juiste spanning voor de ESP8266. Het is mijn eerste PCB ervaring dus een usb > serial chip heb ik nog maar achterwege gelaten om het niet onnodig complex te maken.
Print voorzijde:
[afbeelding]
Print achterzijde:
[afbeelding]
init.lua
ds18b20.lua
emon.lua
EmonCMS:
[afbeelding]
Een ESP8266 kan ook fungeren als accesspoint, dus ik zou niet weten waarom niet.Looney11 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 14:00:
Misschien een domme vraag hoor, maar kun je met 2 ESP8266's ook eenvoudig een point 2 point verbinding opzetten en dan een bestand wat op een SD kaart versturen van de ene arduino naar de andere?
Absoluut, dan is de weerstand niet nodig en moet je de code wel wat gaan aanpassen. Op de GIT van NodeMCU is er al een module voor de DHT22 gebouwd. Te vinden op: kliktimoline schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 12:27:
[...]
misschien stomme vraag, maar werkt dit ook met de dht22?
Als je dht22.lua upload en in emon.lua variabele "t" vervangt voor "h" dan ben je er al.
Afhankelijk van hoeveel printjes ik krijg geef ik er misschien wel een paar weg. Een protopack bij DirtyPCB bevat 9 tot 12 printjes. Ik heb er zelf sowieso 6 zelf nodig en mogelijk zitten er een paar mislukte tussen.
Hallo,XyRuS schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 10:24:
[...]
Absoluut, dan is de weerstand niet nodig en moet je de code wel wat gaan aanpassen. Op de GIT van NodeMCU is er al een module voor de DHT22 gebouwd. Te vinden op: klik
Als je dht22.lua upload en in emon.lua variabele "t" vervangt voor "h" dan ben je er al.
Afhankelijk van hoeveel printjes ik krijg geef ik er misschien wel een paar weg. Een protopack bij DirtyPCB bevat 9 tot 12 printjes. Ik heb er zelf sowieso 6 zelf nodig en mogelijk zitten er een paar mislukte tussen.
bedankt voor je antwoord, code aanpassen is geen probleem
Maar ik ben zeker geintresseerd in 1 of 2 boardjes om te proberen
Kan het wel bij elkaar zoeken, maar heb je dan toevallig ook een onderdelen lijstje?
Ik heb namelijk nul ervaring met solderen, dus ik moet het door een vriend laten doen...
Of jij moet hem compleet aan mij willen verkopen?(met de dht22, power en flashable mbv usb)
Ik hoor het heel graag:-)
De zoveelste variant dus van de ESP8266. Deze zou echt FCC Certified zijn.
Voorlopig alleen op taobao te koop, maar het zal niet echt lang duren voordat ze op Ali etc. te koop zijn...
De ESP-VROOM-01:

En de ESP-VROOM-02:

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik wil best wel een bordje in elkaar zetten en opsturen. Enige wat jij zelf nog moet aanschaffen is een ftdi adapter die op 3.3 volt kan worden ingesteld. Deze heb je nodig om de code te kunnen verzenden naar de ESP8266. Daarna zou je hem vanaf USB of een pinheader kunnen voeden. Wil die ook wel bestellen zodat je zeker de juiste hebt maar dat spreken we wel even via PB af.timoline schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 10:44:
[...]
Hallo,
bedankt voor je antwoord, code aanpassen is geen probleem![]()
Maar ik ben zeker geintresseerd in 1 of 2 boardjes om te proberen
Kan het wel bij elkaar zoeken, maar heb je dan toevallig ook een onderdelen lijstje?
Ik heb namelijk nul ervaring met solderen, dus ik moet het door een vriend laten doen...
Of jij moet hem compleet aan mij willen verkopen?(met de dht22, power en flashable mbv usb)
Ik hoor het heel graag:-)
Volgende versie wil ik wel proberen ook een ftdi chip te embedden maar eerst hier eens wat mee spelen en kijken wat mijn wensen voor een volgende board zijn.
Stuur mij even een PB als herinnering.
[ Voor 4% gewijzigd door XyRuS op 09-05-2015 17:05 ]
Hij start, geeft vendor en versie, heeft ook nog ready en dan begint die weer overnieuw.
Hij heeft maanden goed gewerkt, had ook niks veranderd. Heb nu aan serial poort gehangen met lm1117 3.3v zodat rest even kon uitsluiten van het circuit maar blijft vastzitten in "reset loop".
Heb de bypass cap die erop zit al eraf gehaald en doorgemeten, was nog goed maar heb er voor de zekerheid nieuwe erop gezet en iets hogere waarde geprobeerd, zelfde resultaat.
Prullenbak?
Momenteel ligt in de "slapende projecten" box (wordt met de tijd altijd voller

Mijn wens is alles overzetten naar de ESP8266 en dmv een webserver de waardes af te beelden. Dit is makkelijker te debuggen als er geen waardes meer binnenkomen en er hoeft alleen een 5v/3v draadje naar het weerstation, wat vanwege stopcontacten op mijn balkon geen probleem is
Ik zie online zo snel dat de ESP8266 zelf ook al het een en ander kan. Is het praktisch/mogelijk om de chip zelf allemaal sensoren te laten uitlezen of is een extra MCU wel aan te raden?
-edit- ik zie dat je met de nodemcu firmware allerlei dingen direct vanaf de SoC kan doen, dev bordjes besteld, hier maar eens mee aan de gang
[ Voor 8% gewijzigd door TNW op 10-05-2015 20:52 ]
Verwijderd

- http://www.dieletztedomain.de/die-optimale-esp8266-box/
- http://nl.aliexpress.com/...Leads/1734526810.html?s=p
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2015 00:35 ]
Het is ook de versie welke op de NodeMCU dev board zit.
ESP12-E op Aliexpress
Het gaat wel erg snel met de ESP's... Nu nog goede libraries en code voorbeelden zoals voor de Arduino's.
Quindor, ik heb een Wifi dimmer in elkaar gezet en dit werkt prima! Dank hiervoor. Nu Domoticz nog stabiel krijgen (Ubuntu (12.04) op Hyper-V (2012 R2)) want die moet om de dag herstart worden... En dan langzaam aan steeds meer automatiseren.
Verwijderd
helemaal gemist dit nieuws (informatie overflowwauwwie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:27:
Iemand al bekend met de ESP-12E? Deze heeft 4MByte ipv 1MByte, en extra aansluitingen
Het is ook de versie welke op de NodeMCU dev board zit.
ESP12-E op Aliexpress
Het gaat wel erg snel met de ESP's... Nu nog goede libraries en code voorbeelden zoals voor de Arduino's.
Quindor, ik heb een Wifi dimmer in elkaar gezet en dit werkt prima! Dank hiervoor. Nu Domoticz nog stabiel krijgen (Ubuntu (12.04) op Hyper-V (2012 R2)) want die moet om de dag herstart worden... En dan langzaam aan steeds meer automatiseren.
- http://www.esp8266.com/viewtopic.php?f=13&t=2656
stabieler, meer geheugen, minder emc gevoelig, meer aansluitingen
en er blijkt ook al een ESP-13 te bestaan

ESP-13 is exactly the same as a standard ESP-12 but with 2 additional GND pins, and it uses 1.5mm pin spacing
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2015 13:55 ]
Dat is dus de WROOM-02, zie een paar posts eerderVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:42:
[...]
helemaal gemist dit nieuws (informatie overflow) bedankt, heb ze gelijk besteld
en er blijkt ook al een ESP-13 te bestaan
De ESP-13 is 18x20mm. Daarmee 2mm breder dan de ESP-12, maar wel weer 4mm korter.
Ook deze zou een betere (tov de ESP-12) WIFI moeten hebben, maar hoeveel flash etc. is me niet duidelijk...
Je kunt zo aan de gang blijven met PCBeetjes wijzigen!
En verder snap ik het volgende plaatje niet helemaal: zijn er nu 3 versies van deze? een D, E, en Q ??

Verwijderd
esp-12
esp-12E
esp-12D
esp-12Q
wordt er allemaal niet duidelijker door

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2015 13:53 ]
De NodeMCU gebruikt de ESP12-E, dus denk dat die wel veel gebruikt zal gaan worden als je op basis van het development bordje iets zelf wilt bouwen.
Dze heeft dus volgens de info de 4 extra SPI pinnen tov de ESP-12. Ik dacht altijd dat die SPI pinnen op één van de andere GPIO zat, maar dat is nu dus anders?
De firmware zal daarop wel worden aangepast dan van NodeMCU.
Kan niet vinden of er naast de verbeteringen Wifi en flash, ook RAM is bijgekomen zodat je LUA spul ruimer in zijn jasje komt te zitten.
Verwijderd
ook de SDK zal wel aangepast worden en wellicht werken eindelijk dan ook de arduino-esp libs voor de displaytjes want die hebben nu last van geheugen gebrek/lek.
kortom.. de ontwikkelingen gaan door en de 'kinderziekten' worden eruit gehaald.
vooral een betere stabiliteit zou erg prettig zijn.. heb wat lopen schelden de afgelopen maanden
Ik dacht al niet dat ik de enige was die de ESP's qua stabiliteit aan het vervloeken was. Werkt het prima in de test opstelling, maar ga je het echt echt gebruiken loopt het constant vast. En vervolgens hang ik weer over de bank om de stekker eruit en erin te stoppen.Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:03:
ja dat verwacht ik ook.
ook de SDK zal wel aangepast worden en wellicht werken eindelijk dan ook de arduino-esp libs voor de displaytjes want die hebben nu last van geheugen gebrek/lek.
kortom.. de ontwikkelingen gaan door en de 'kinderziekten' worden eruit gehaald.
vooral een betere stabiliteit zou erg prettig zijn.. heb wat lopen schelden de afgelopen maanden
Verder kwam ik Oak tegen welke gebaseerd is op de ESP8266. Dat lijkt mij weer een stap volwassener. Zeker als je bestaande Arduino libraries kan gebruiken en een script kan uploaden via wifi.
En op wat voor soort apps/libs heb je lopen schelden dan:Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:03:
- LUA spul
- Arduino spul
- Native C/C++ spul
Want ik merk dat dat toch een flink verschil maakt. Libraries (ook die van Arduino) zijn niet altijd op kwalitatief hoog niveau geschreven, en dat werkt heel erg door in de gebruikservaring

Ikzelf vind het wel mee vallen eigenlijk. Mijn ESP-01 draaien redelijk stabiel met nodemcu en MQTT client (soms een rebootje maar volgens mij is dat met de laatste firmware opgelost, testen dus).Mars Warrior schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 16:30:
[...]
En op wat voor soort apps/libs heb je lopen schelden dan:
- LUA spul
- Arduino spul
- Native C/C++ spul
Want ik merk dat dat toch een flink verschil maakt. Libraries (ook die van Arduino) zijn niet altijd op kwalitatief hoog niveau geschreven, en dat werkt heel erg door in de gebruikservaring
De ESP-12 en ESP-201 daarentegen heb ik allemaal flink zitten vervloeken en uiteindelijk maar weggegooid, wat een rommel zeg! Zit nu te wachten op een paar ESP-07's waarvan ik heb gehoord dat die stabiel zijn.
Verwijderd
toevallig gisteren begonnen aan een opzetje met esp-07 (nooit eerder gebruikt) .. moet een oplaadbaar open hotspot beepertje worden voor onderweg

- http://benlo.com/esp8266/esp8266Projects.html#hotspotfinder
- https://github.com/GeoNomad/ESP8266-WiFi-HotSpot-Locater
ook heb ik wel eens DOA's (gisteren nog) .. maar daar kom je pas veel later achter

op het net staan wel handleidingen hoe mogelijk te repareren (blikje eraf ect)
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2015 10:30 ]
Thnx! Leuk om te horen dat mensen het gebruiken!Quindor, ik heb een Wifi dimmer in elkaar gezet en dit werkt prima! Dank hiervoor. Nu Domoticz nog stabiel krijgen (Ubuntu (12.04) op Hyper-V (2012 R2)) want die moet om de dag herstart worden... En dan langzaam aan steeds meer automatiseren.
Domoticz niet stabiel? Ik heb het zelf in een VMware ESXi 6 virtuele machine met daaraan een RFXcom en Z-wave stick (laatste niet actief in gebruik) maar dat werkt eigenlijk al een jaar zonder problemen? Ook een Ubuntu guest, wel 14.04 LTS geloof ik.
Over de stabiliteit van de ESP's, ik maak zelf meestal gebruik van de ESP-01 maar heb ik ook een zooitje ESP-12's en beide werken in mijn ervaring eigenlijk net zo stabiel. Dat is voor mij ook de reden geweest om v2 en v3 en v3 rev1.15 (die ik gisteren besteld heb) ook op basis van de ESP-01 te houden. In mijn geval zou het bordje met de ESP-12 een stuk groter moeten worden helaas. Inmiddels is v3 rev1.15 zo'n 38mm bij 23mm, met 2 kanalen, SMD MOSFETs, weerstandjes, volledige DC voltage converter, breakout voor GPIO0 en 2 voor andere doel einde, etc. iig heel benieuwd als deze binnenkomt!
Maar de modules die ik heb draaien doen het eigenlijk prima, maanden lang achter elkaar, zonder reboot, zonder problemen? De code die ik erop draai is vrij simpel, maar dan nog?
Als ik jullie zo hoor is dat misschien meer mazzel dan wijsheid, dus hopelijk blijft het zo!
[ Voor 9% gewijzigd door Quindor op 13-05-2015 09:48 ]
Wauw, die oak is wel gaaf zeg. Misschien een idee om te kijken hoeveel mensen hier interresse in hebben en wellicht dan gezamenlijk backen? voor 50 dollar heb je 5 oaks, dus 10 dollar p.p. Ik wil er wel één of twee hebben voor 10 dollar per stuk...wauwwie schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 15:24:
[...]
Ik dacht al niet dat ik de enige was die de ESP's qua stabiliteit aan het vervloeken was. Werkt het prima in de test opstelling, maar ga je het echt echt gebruiken loopt het constant vast. En vervolgens hang ik weer over de bank om de stekker eruit en erin te stoppen.
Verder kwam ik Oak tegen welke gebaseerd is op de ESP8266. Dat lijkt mij weer een stap volwassener. Zeker als je bestaande Arduino libraries kan gebruiken en een script kan uploaden via wifi.
Wie nog meer?
Oost west, 127.0.0.1 best!
Verwijderd
en allemaal willen ze een 'eigen' cloud .. (anders werkt het niet)
ga eerst wel is met BLYNK spelen.. die is gisteren live gegaan.
gratis app en stukje code voor in je arduino ide en wordt ondersteund door codebender
Jouw code draait prima, ik ben gewoon geen Linux held. Geef mij maar Windows server en PowerShell en ik maak het werkend. Ik moet nog wat examens halen, maar daarna wil ik kijken hoe ik status terug krijg van de dimmers. Ik krijg nu niet de juiste status van de dimmer te zien in Domoticz op een ander device dan diegene waar ik de waarde op ingesteld heb. Maar dat is iets voor later en een ander forum.Quindor schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:37:
[...]
Thnx! Leuk om te horen dat mensen het gebruiken!
Domoticz niet stabiel? Ik heb het zelf in een VMware ESXi 6 virtuele machine met daaraan een RFXcom en Z-wave stick (laatste niet actief in gebruik) maar dat werkt eigenlijk al een jaar zonder problemen? Ook een Ubuntu guest, wel 14.04 LTS geloof ik.
...
Maar de modules die ik heb draaien doen het eigenlijk prima, maanden lang achter elkaar, zonder reboot, zonder problemen? De code die ik erop draai is vrij simpel, maar dan nog?
Als ik jullie zo hoor is dat misschien meer mazzel dan wijsheid, dus hopelijk blijft het zo!
Een SMD van de dimmer versie zou ik interresant vinden. Heb er zelf over nagedacht om er mee te beginnen, maar eerst certificeren. Overigens past jouw ontwerp prima in de behuizingen die ik op Aliexpress gevonden had, en is al in verhouding erg klein.
[ Voor 10% gewijzigd door wauwwie op 13-05-2015 10:12 ]
Ja klopt, maar als het nog kleiner kan, waarom dat niet.Een SMD van de dimmer versie zou ik interresant vinden. Heb er zelf over nagedacht om er mee te beginnen, maar eerst certificeren. Overigens past jouw ontwerp prima in de behuizingen die ik op Aliexpress gevonden had, en is al in verhouding erg klein.
Eens kijken of deze plaatjes gaan werken:

en

Zucht, en ik zie nu ook al meteen een foutje.... Ik had leuk wat tekst er op gezet dat de voltage converter naar 3.3v gezet moet worden, helaas heb ik toch niet goed genoeg opgelet waar deze tekst kwam te staan en zit het deels achter de plating nu. Oh well, weer een nieuwe revisie tegen die tijd dan maar, eerst eens deze testen. Als dat de grootste fout is, no biggie
Kan je niet eens even kijken hoe RobV zijn bordje gemaakt heeft kwa layout en dat van jou een beetje aanpassen volgens de regels van de kunst?Quindor schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:18:
[...]
Ja klopt, maar als het nog kleiner kan, waarom dat niet.En nu zelf met meer functionaliteit.
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
Dat ziet er goed uit! Zelf denk ik aan het aansturen van een standaard rgb led strip (geen WS2812B oid, maar "gewoon" RGB). Ook is er een wit/warm wit led strip onderweg. Ik heb enige hoop dat ik die met twee kanalen kan aansturen. Dan kan ik dit aansturen met jouw module en in een lamp inbouwen voor sfeer licht en werk licht in een.Quindor schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:18:
[...]
Ja klopt, maar als het nog kleiner kan, waarom dat niet.En nu zelf met meer functionaliteit.
Eens kijken of deze plaatjes gaan werken:
[afbeelding]
en
[afbeelding]
Zucht, en ik zie nu ook al meteen een foutje.... Ik had leuk wat tekst er op gezet dat de voltage converter naar 3.3v gezet moet worden, helaas heb ik toch niet goed genoeg opgelet waar deze tekst kwam te staan en zit het deels achter de plating nu. Oh well, weer een nieuwe revisie tegen die tijd dan maar, eerst eens deze testen. Als dat de grootste fout is, no biggie
Misschien off-topic, maar kan iemand betaalbare, kleine en efficiente 12v voedingen aanraden? De chinese versies komen niet verder dan 75-80% efficientie (met een humor sticker erop met 40W opgenomen vermogen op 220V en 40W afgegeven vermogen op 12V...) en zien er vaak ook niet betrouwbaar uit.
Ik heb zelf goede ervaringen met MeanWell voedingen. Ze zijn tegen, in mijn mening, nette prijzen te krijgen via reichelt.dewauwwie schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:50:
[...]
Misschien off-topic, maar kan iemand betaalbare, kleine en efficiente 12v voedingen aanraden? De chinese versies komen niet verder dan 75-80% efficientie (met een humor sticker erop met 40W opgenomen vermogen op 220V en 40W afgegeven vermogen op 12V...) en zien er vaak ook niet betrouwbaar uit.
XyRuS schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 17:02:
[...]
Ik wil best wel een bordje in elkaar zetten en opsturen. Enige wat jij zelf nog moet aanschaffen is een ftdi adapter die op 3.3 volt kan worden ingesteld. Deze heb je nodig om de code te kunnen verzenden naar de ESP8266. Daarna zou je hem vanaf USB of een pinheader kunnen voeden. Wil die ook wel bestellen zodat je zeker de juiste hebt maar dat spreken we wel even via PB af.
Volgende versie wil ik wel proberen ook een ftdi chip te embedden maar eerst hier eens wat mee spelen en kijken wat mijn wensen voor een volgende board zijn.
Stuur mij even een PB als herinnering.
Zo zeg, ik voel me vereerd dat mijn bordje als reference materiaal wordt aangehaald.A1AD schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:48:
[...]
Kan je niet eens even kijken hoe RobV zijn bordje gemaakt heeft kwa layout en dat van jou een beetje aanpassen volgens de regels van de kunst?
Nice! Ik heb dat ook steeds als mensen mijn bordjes bestellen! Inmiddels is de laatste versie gratis voor me.RobV schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:59:
[...]
Zo zeg, ik voel me vereerd dat mijn bordje als reference materiaal wordt aangehaald.feels good.
Heb je ergens een linkje naar je eagle/fritzing/gerber files en een post of iets dergelijks over je bordje? Ik kan er niet zoveel over vinden?
Verder ben ik bezig met het leren van PCB ontwerp, vandaar alle revisies, leuke hobby! Het word steeds beter met de verschillende revisies.
Wat ik nog eens moet leren is met een gedeelte ground plane te werken in plaats van alles in lijnen te gebruiken zoals ik nu doe, maar dat is iets voor een volgende versie. Dan kan ik ook beter met eagle gaan werken in plaats van fritzing verwacht ik. Maar fritzing tekent veel makkelijker.
Het is ook niet echt 'af' of 'for sale' o.i.d. Ik heb wel één-en-ander gedocumenteerd op mijn site: simplyduino, daar vind je ook de link naar de bitbucket repository met alle bestanden en hier alle posts op de blog over dit (bijzonder weinig nog).Quindor schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:09:
[...]
Nice! Ik heb dat ook steeds als mensen mijn bordjes bestellen! Inmiddels is de laatste versie gratis voor me.
Heb je ergens een linkje naar je eagle/fritzing/gerber files en een post of iets dergelijks over je bordje? Ik kan er niet zoveel over vinden?
Je komt er welVerder ben ik bezig met het leren van PCB ontwerp, vandaar alle revisies, leuke hobby! Het word steeds beter met de verschillende revisies.![]()
![]()
Wat ik nog eens moet leren is met een gedeelte ground plane te werken in plaats van alles in lijnen te gebruiken zoals ik nu doe, maar dat is iets voor een volgende versie. Dan kan ik ook beter met eagle gaan werken in plaats van fritzing verwacht ik. Maar fritzing tekent veel makkelijker.
vast een aantal tips:Quindor schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:09:
[...]
Nice! Ik heb dat ook steeds als mensen mijn bordjes bestellen! Inmiddels is de laatste versie gratis voor me.
Verder ben ik bezig met het leren van PCB ontwerp, vandaar alle revisies, leuke hobby! Het word steeds beter met de verschillende revisies.![]()
![]()
-gebruik 45 graden hoeken als je traces legt, en alsjeblieft rechte lijnen, liefst loodrecht op x of y as. Het oog wil ook wat.
-maak inderdaad gebruik van ground planes.
-maak traces niet te smal. Hoe dunner de trace hoe duurder je pcb. De goedkope pcb boeren kan enkel tot een minimum trace dikte gaan, wat dan ook niets extra's kost.
-maak een goede layout, niet erg van belang, maar houd je print netjes en mooi overzichtelijk
-gebruik geen auto-route
Sparkfun heeft een paar eagle tutorials die best duidelijk zijn:Quindor schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 14:09:
[...]
...
(part 1) https://learn.sparkfun.com/tutorials/using-eagle-schematic
(part 2) https://learn.sparkfun.co.../using-eagle-board-layout
Veel probeer ik mezelf inderdaad al aan te houden (geen haakse bochten, dikke traces, geen auto route, etc.) maar waarschijnlijk zal ik van fritzing af moeten stappen om echt betere ontwerpen te kunnen maken, dat had ik al wel door.
Maar dat geeft eventjes een hoge leer curve, dus dat word voor een volgend design. Hoe dan ook, komt het goed! Al mijn laatste revisies werken ook nog steeds perfect. Dus het is zeker niet dat het niet werkt, maar het zou wellicht nog wat netter kunnen.
[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 13-05-2015 19:10 ]
Foto's en layout stonden al langer op andere sites, maar nu is het dus officieel.
Ontwerp ziet er goed uit, alleen jammer van de 1117 regulator: die maakt energiezuinige projecten niet echt mogelijk. Maar het formaat is een stuk fijner. Ga me eigen dingen nu maar vervangen door deze dev kit. Headers aanpassen en klaar.
Dev kitje maar alvast bestellen. Seeed of aliexpress dus, 2 voor €19,11, net onder de importheffingen
[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 14-05-2015 20:56 ]
Neem aan dat hiet hier gaat over de NodeMCU v2?Mars Warrior schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:29:
Dev kitje maar alvast bestellen. Seeed of aliexpress dus, 2 voor €19,11, net onder de importheffingen
Was zojuist ook even aan het kijken, maar zag em nergens voor die prijs... heb je een linkje?
Als ik de kortsluitcap los haal en de batterijen er in, verschijnt er na een tijdje een nieuwe router in de aether 'AI_THINKER_FEB96E' waarin mijn Android-tablet met wachtwoord 'ai-thinker' kan inloggen. Daarna kan ik met de Android App 'IOTManager' de LED van kleur doen veranderen en GPIO's aan- en uitzetten. Er is ook een menu waar je SSID en password kan opgeven, zodat het ding kan leren in te loggen op de router.
Daarna batterij er uit, de cap weer vast en batterijen er weer in. Daarna verschijnt er een nieuwe verbinding in het WLAN. Het nieuwe IP-nummer valt te pingen. De Android App kan 'm echter niet via het netwerk vinden en via de browser krijg ik een '404 Not Found': met als servernaam 'nginx' ?!?!.
Er zijn geen handleidingen of ze zijn in Chinees. Ik kan de firmware natuurlijk gaan overschrijven met 'Arduino IDE for ESP8266' <https://github.com/esp8266/Arduino>.
Heeft een van jullie dit ding aan de praat gekregen?
Er zit overigens geen bescherming in tegen overontlading van de AA-accu's. Mijn oplader zag zojuist in eerste instantie maar 1 van de 3 gebruikte Eneloop-accu's.
[ Voor 5% gewijzigd door Lemur op 16-05-2015 17:56 ]
Klopt, is de v2...Thedr schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:39:
[...]
Neem aan dat hiet hier gaat over de NodeMCU v2?
Was zojuist ook even aan het kijken, maar zag em nergens voor die prijs... heb je een linkje?
http://nl.aliexpress.com/...s/431798_32321944301.html
Staat nu voor €10,02. Met die wiselkoersen wisselt het elke dag...
Leuk ding, kan je dit ook via de Arduino IDE programmeren? (ik weet wel dat je dit met de esp's kan maar vraag het voor alle zekerheid eerst)
- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| NodeMCU 0.9.6 build 20150406 powered by Lua 5.1.4 lua: cannot open init.lua > dofile('gettemp.lua') Temperature: 222 deg C Humidity: 329% > dofile('gettemp.lua') Temperature: 222 deg C Humidity: 336% > dofile('gettemp.lua') Temperature: 221 deg C Humidity: 339% > dofile('gettemp.lua') Temperature: 220 deg C Humidity: 340% > dofile('gettemp.lua') error loading module 'dht_lib' from file 'dht_lib.lua': not enough memory > |
Na een tijdje loopt het geheugen dus vol en daarna moet ik de ESP-01 een reboot geven om weer een waarde terug te laten geven. Ik ga nog eens de niet float versie van de firmware proberen maar ik hoor graag hoe andere het eventueel opgelost hebben!
De uiteindelijke bedoeling is om de temperatuur en humidity in Domoticz te krijgen.
---update
Ik ben wat firmwares terug gegaan (nodemcu_dev20150310.bin) en nu werkt dezelfde functie en script wel prima. Blijkt dus dat het met de nieuwe firmware (iig float) niet meer zo goed werkt als voorheen!
[ Voor 10% gewijzigd door Quindor op 16-05-2015 23:29 ]
Dank voor de tip. De specs zien er goed uit.. Er is trouwens ook een reichelt.nl en de prijzen zien er hetzelfde uit als de .de versie.Bravo51 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:00:
[...]
Ik heb zelf goede ervaringen met MeanWell voedingen. Ze zijn tegen, in mijn mening, nette prijzen te krijgen via reichelt.de
Klopt, dat is de zelfde sitewauwwie schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 23:36:
Er is trouwens ook een reichelt.nl en de prijzen zien er hetzelfde uit als de .de versie.
Alsjeblieft: http://domoticz.com/forum...f=4&t=4024&p=42104#p40343Quindor schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 21:35:
[...]
De uiteindelijke bedoeling is om de temperatuur en humidity in Domoticz te krijgen.
[...]
Enige probleem wat ik lijk te hebben is dat de temperatuur niet helemaal klopt naar mijn idee. Volgens mij warmt de sensor op en gaat hij na een paar dagen een te hoge waarde aangeven. Verder werkt het prima.
Het lijkt me prima moglijk om de voeding naar de sensor af te sluiten als je hem niet gebruikt. Lijkt me dat je +/- 1x per min. een temperatuurmeting wilt? Gewoon even 5sec aanzetten, meting laten doen, en weer uitzetten?ThinkPadd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:52:
[...]
Alsjeblieft: http://domoticz.com/forum...f=4&t=4024&p=42104#p40343![]()
Enige probleem wat ik lijk te hebben is dat de temperatuur niet helemaal klopt naar mijn idee. Volgens mij warmt de sensor op en gaat hij na een paar dagen een te hoge waarde aangeven. Verder werkt het prima.
Oh, nice!ThinkPadd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:52:
[...]
Alsjeblieft: http://domoticz.com/forum...f=4&t=4024&p=42104#p40343![]()
Ik zelf wilde de ESP8266 het direct in Domoticz laten pushen waarbij je de GPIO pin en IDX van Domoticz in het commando dat je naar de ESP8266 stuurt mee geeft. Op die manier kun je dus met een timer een willekeurige ESP8266 vragen een IDX waarde in Domoticz te vullen.
Zo werkt mijn LED dimmer code namelijk ook. Ik stuur er wat over netcat heen (een TCP socket) en dat word aan de ESP8266 kant ge-interpreteert.
Maar goed, dat moet ik nog eens programmeren en dat is echt niet mijn sterkste vak.
[ Voor 8% gewijzigd door Quindor op 17-05-2015 21:55 ]
Het is bij elkaar gesprokkelde code die ik naar eigen wens heb aangepast. Ik heb niet alle bron vermeldingen maar de code is vrij te gebruiken voor eigen projecten
Er zijn meerdere DSMR standaarden dus het verschilt hoe jou eigen meter werkt. Mijne spuugt het signaal geinverteerd uit. Een 1 is een 0 en vica versa. Het maakt opzich niet zoveel uit hoe je het signaal inverteert. Het kan met een transistor, softwarematig of met een 7404 inverter. Overigens is de baudrate van 9200 het meest voorkomend maar ook deze kan verschillend zijn..
Ik maak gebruik van een Mega2560 dus ik hoef geen software serial te gebruiken voor de ESP8266 en P1 uitlezing. Veel voorbeelden op internet gebruiken een Arduino Uno maar dan kom je eigenlijk een hardware uart poort te kort. Eventueel zou je pin 0 en 1 kunnen gebruiken maar die is ook in gebruik door de USB aansluiting.
Mega2560 + ESP01 + level converter
Meterkast
EmonCMS inputs
EmonCMS grafieken
Mega2560 sketch
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
| //Use Serial 2 for esp8266 [pins 17 (RX) and 16 (TX) on mega] //Use Serial 0 (USB) for debugging // Define Accespoint settings #define ssid "HIERAPSSID" #define passphrase "HIERHETWACHTWOORD" #define server_ip "EMONCMSIPHIER" // AltSoftSerial always uses these pins: // Board Transmit Receive PWM Unusable // Arduino Uno 9 8 10 // Arduino Mega 46 48 44, 45 //AltSoftSerial altSerial; char input; // Inkomende data #define BUFSIZE 75 // Define voor buffer grote char buffer[BUFSIZE]; // Buffer voor serieele data int bufpos = 0; // Boolean switches configuratie bool readnextLine = false; bool kwhCount = false; // Variabelen om waardes in op te slaan float eLaag = 0; // Elektra totaal verbruik - laag tafief float eHoog = 0; // Elektra totaal verbruik - hoog tafief float eTotaal = 0; // Elektra totaal verbruik - laag + hoog tarief opgeteld float eGebruik = 0; // Elektra huidig verbruik float gM3 = 0; // Gas in liters void setup() { // Open serial communications and wait for port to open: // ESP8266 Serial2.begin(115200); // 115200 baudrate Serial2.setTimeout(1000); // Timeout is 1 sec // USB Serial.begin(115200); // 115200 baudrate // Start altSerial input for P1 Serial3.begin(9600); while(!Serial); while(!Serial2); // Print node number on serial0 for debugging Serial.println("ESP8266 [node 1]"); while(Serial2.available()>0) Serial2.read(); // Reset and test if module is ready Serial2.println("AT+RST"); // Reset ESP Serial.println("Resetting module"); // Print on serial0 for debugging Serial2.flush(); // Flush serial2 // ESP is ready if(Serial2.find("Ready")||Serial2.find("ready")) { // If "ready" is found assume that module is ok Serial.println("Module is ready"); // Print on serial0 for debugging } // ESP is not responding else { Serial.println("Module is not responding"); // Print on serial0 for debugging while(1); // Wait forever } // Connect to the wifi boolean connected=false; // Set connected to false for(int i=0;i<5;i++) { // Try 5 times to connect if(connectWiFi()) { // Connect connected = true; // If connection is succesful set connected to true break; } } if (!connected){while(1);} } void loop() { decodetelegram(); } // Telegram ontvangen en naar een variabele parsen void decodetelegram() { // Variabelen om tijdelijke output long tl = 0; long tld = 0; if (Serial3.available()) { input = Serial3.read(); // 7 bits instelling input &= ~(1 << 7); char inChar = (char)input; // Debugging //Serial.print(input); buffer[bufpos] = input&127; bufpos++; // Er is nieuwe data if (input == '\n') { // Elektra LAAG verbruik parser if (sscanf(buffer,"1-0:1.8.1(%ld.%ld" ,&tl, &tld)==2) { tl *= 1000; tl += tld; eLaag = tl; if (eLaag > 0) { Serial.print("Elektra - verbruik LAAG tarief (kWh): "); Serial.println((eLaag/1000), 3); } } // Elektra HOOG verbruik parser if (sscanf(buffer,"1-0:1.8.2(%ld.%ld" ,&tl, &tld) == 2) { tl *= 1000; tl += tld; eHoog = tl; if (eHoog > 0) { Serial.print("Elektra - verbruik HOOG tarief (kWh): "); Serial.println((eHoog/1000), 3); kwhCount = true; } } // Elektra totaal kWh parser if (kwhCount) { eTotaal = eLaag + eHoog; Serial.print("Elektra - totaal verbuik (kWh): "); Serial.println((eTotaal/1000), 3); kwhCount = false; } // Elektra ACTUEEL verbruik parser if (sscanf(buffer,"1-0:1.7.0(%ld.%ld" ,&tl , &tld) == 2) { eGebruik = (tl*1000)+(tld*10); if (eGebruik > 0) { Serial.print("Elektra - actueel verbruik (W): "); Serial.println(eGebruik, 0); } } // Gas TOTAAL verbruik parser [1] if (sscanf(buffer,"0-1:24.3.0(%6ld%4ld%*s" , &tl, &tld) > 0 ) { readnextLine = true; if (gM3 > 0) { Serial.print("Gas - tijd laatste uitlezing: "); Serial.print(tl); Serial.print("-"); Serial.println(tld) ; Serial.print("Gas - totaal verbruik (m3): "); Serial.println(gM3); } } // Gas TOTAAL verbruik parser [2] if (readnextLine){ if (sscanf(buffer,"(%ld.%ld%*s" , &tl, &tld) >0 ) { //) //(00127.969) gM3 = ((tl*1000)+tld) ; readnextLine = false; } } // Leeg de hele buffer voor de volgende telegram for (int i=0; i<75; i++) { buffer[i] = 0;} bufpos = 0; } // Klaar met data ontvangen klaar om te verzenden if (input == '!') { Serial.println("Data received! Start sending to EmonCMS..."); sendmessage(); } } } void sendmessage() { Serial.println("ESP8266 Data send..."); // TCP connection string String cmd = "AT+CIPSTART=\"TCP\",\""; // Set up TCP connection cmd += server_ip; // += Adds data to the end of the string cmd += "\",80"; // Open TCP connection Serial2.println(cmd); // Send TCP string to ESP Serial.print("TCP String: "); // Debugging Serial.println(cmd); // Print TCP string for debugging // Error opening TCP connection if(Serial2.find("Error")) return; // GET string for sending the actual data cmd = "GET /emoncms/input/post.json?apikey=APIKEYHIER&node=1&csv="; // Edit apikey & node on this line cmd += eHoog; // += Adds data to the end of the string cmd += ","; cmd += eLaag; cmd += ","; cmd += eTotaal; cmd += ","; cmd += eGebruik; cmd += ","; cmd += gM3; cmd += " HTTP/1.0\r\n\r\n"; // Close by carriage return and newline // Send string lenght Serial2.print("AT+CIPSEND="); // Send data [AT+CIPSEND=stringlength,data] Serial2.println(cmd.length()); // Send string lenght to ESP // Send GET string if(Serial2.find(">")) { Serial2.print(cmd); // Send GET string to ESP Serial.print("GET String: "); // Debugging Serial.println(cmd); // Print GET string on serial0 for debugging } // Error sending GET string, try again else { Serial2.println("AT+CIPCLOSE"); // Close connection Serial.println("Connection failed!"); // Print on serial0 for debugging delay(1000); return; } } boolean connectWiFi() { // Set multi mode Serial2.println("AT+CWMODE=3"); // Wifi mode [1= Sta, 2= AP, 3=both, Sta is the default mode of router, AP is a normal mode for devices] // Wificonnect string String cmd="AT+CWJAP="; // Connect AP [ssid = ssid, passphrase = wifi password] cmd+=ssid; // += Adds data to the end of the string cmd+=","; cmd+=passphrase; // Connect to wifi Serial2.println(cmd); // Send connect string to ESP Serial.println(cmd); // Print connect string on serial0 for debugging delay(2000); // Delay for DHCP // Connection succesfull if(Serial2.find("OK")) { Serial.println("OK, Connected to WiFi."); // Print on serial0 for debugging return true; // Return to begin } // Connection failed else { Serial.println("Can not connect to the WiFi."); // Print on serial0 for debugging return false; // Try again } } |
Edit: Trouwens, de woonkamer temperatuur sensor ligt buiten....
Uit je code maak ik op dat je 9600 baud bedoeld. 9200k zou 9200000 baud zijn en dat is lichtelijk iets te snel voor een arduinootje.XyRuS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:05:
[...] Overigens is de baudrate van 9200k het meest voorkomend maar ook deze kan verschillend zijn..
Back on topic, ik heb hier ook een slimme meter, maar ik zie geen enkele poort. Misschien morgen maar eens kijken, want het lijkt me wel grappig om daar een Simplyduino (mijn eigen sensor node arduino) aan te hangen.
[ Voor 90% gewijzigd door RobV op 17-05-2015 23:32 ]
[ Voor 120% gewijzigd door XyRuS op 18-05-2015 15:58 ]
Leuk gedaan, code komt mij bekend voorXyRuS schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:05:
Ik lees nu mijn slimme meter via de P1 poort uit en zend de data naar EmonCMS wat op een synology NAS draait.
[...]
Maar in principe moet het ook wel zonder Arduino kunnen toch? De ESP8266 kan tegenwoordig ook native Arduino code draaien, dus dan kan je het grotendeels overzetten, met wat aanpassingen lijkt mij.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2015 07:34 ]
Als je hier achter komt ben ik ook wel benieuwd.ThinkPadd schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:56:
Dat principe is voor dat opwarmeffect van de sensor wel beter ja. Dan hoef je de DHT22 alleen van stroom te voorzien als de ESP8266 een informatieverzoek binnenkrijgt. Mocht je wat code hebben om te delen dan zie ik het graag. Mag hier, maar ook in het topic op Domoticz forum.
Ik ben momenteel bezig aan een sensor boardje waarbij ik data log via MQTT van een DHT22 en een LDR.
Ik neem aan dat voor het in/uit schakelen van de DHT22 er nog iets van een transistor gebruikt moet worden? Of is het voeden van de DHT22 vanaf een van de GPIO pinnen voldoende?
[edit]
Aan het proberen geweest, ik voed nu de DHT22 vanaf een GPIO pin, GPIO pin naar HIGH, delay van 1 seconde om te zorgen dat het voltage op 3.3 volt zit, DHT22 uitlezen en GPIO pin weer naar LOW. Zo wordt hij niet warm en bespaar je ietsje pietsje stroom.
[ Voor 20% gewijzigd door bluewalk op 19-05-2015 07:31 . Reden: Oplossing gevonden ]
Bedoel je dan deze (https://github.com/esp8266/Arduino) library / IDE, of zijn er meer?ThinkPadd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 07:34:
[...]
Maar in principe moet het ook wel zonder Arduino kunnen toch? De ESP8266 kan tegenwoordig ook native Arduino code draaien, dus dan kan je het grotendeels overzetten, met wat aanpassingen lijkt mij.
Ik wil best overstappen van AVR naar de ESP maar kan nog moeilijk inschatten hoe goed de ESP nu echt Arduino code kan draaien...
Veel dingen werken gewoon. Stabiliteit nog geen ervaring mee, maar beetje basic een DS18B20 sensor uitlezen en waardes via GET-request ergens dumpen ging prima.
Ok. Ga ik daar eens naar kijken. Zie dat I2C en SPI ook worden ondersteund. Daar zitten bij mij iha de sensoren en I/O chips op, dus dat zou dan moeten lukken.ThinkPadd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:55:
Ja die.
Veel dingen werken gewoon. Stabiliteit nog geen ervaring mee, maar beetje basic een DS18B20 sensor uitlezen en waardes via GET-request ergens dumpen ging prima.
En verder verloopt de communicatie over MQTT en die zit er ook in
Alleen het stroomverbruik zit dan nog in de weg!
[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 18-05-2015 11:22 ]
Gek, ik kreeg het juist niet voor elkaar om een ds18b20 stabiel uit te lezen via de ESP8266 arduino versie. Ik kreeg geen constante temperatuur waardes. Eigenlijk ook niet uitgezocht hoe dat kwam maar ik ga er nog een keer mee verder want het lijkt me wel ideaal.ThinkPadd schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:55:
Ja die.
De reden dat ik een arduino + esp8266 gebruik voor de uitlezing ipv alleen een esp8266 is omdat ik niet teveel wil kloten met mijn data die in EmonCMS terrecht komt. Er staat al een paar weken aan log data in en wil geen lege grafieken.
Ik zat net onderweg naar huis te bedenken dat het wel handig is als ik een emulator voor de slimme meter ga maken. Heel simpel met een Arduino die elke 10 seconden data uitspuugt. Eens verdiepen in de verschillende DSMR standaarden. Dan word het een stuk makkelijker om vanaf achter het bureau te proggen
Zoveel hobby's zo weinig tijd
Heel scherp! Ik bedoel inderdaad 9200RobV schreef op zondag 17 mei 2015 @ 23:29:
Je plaatjes doen het niet.
[...]
Uit je code maak ik op dat je 9600 baud bedoeld. 9200k zou 9200000 baud zijn en dat is lichtelijk iets te snel voor een arduinootje.
Back on topic, ik heb hier ook een slimme meter, maar ik zie geen enkele poort. Misschien morgen maar eens kijken, want het lijkt me wel grappig om daar een Simplyduino (mijn eigen sensor node arduino) aan te hangen.
[ Voor 21% gewijzigd door XyRuS op 18-05-2015 15:56 ]
- De interne ADC (ESP-12) multiplexen met b.v. een 74HC4051 (interne ADC heeft een lage resolutie en is niet van te beste kwaliteit, heb ik gelezen).
- Een externe ADC, b.v. een MCP3008 gebruiken.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
You may enlighten me!
Heb ik al eens gemaakt toen ik hier: Hulp bij slimme meter uitlezen met Arduino naar MySQL mee bezig was. De bovenste versie van het Pastebin linkje stuurt alleen telkens dezelfde cijfers, de onderste doet random spul volgens mij. Is al een tijd geleden dat ik dat gemaakt heb, maar misschien heb je er wat aan.XyRuS schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:32:
[...]
Ik zat net onderweg naar huis te bedenken dat het wel handig is als ik een emulator voor de slimme meter ga maken. Heel simpel met een Arduino die elke 10 seconden data uitspuugt. Eens verdiepen in de verschillende DSMR standaarden. Dan word het een stuk makkelijker om vanaf achter het bureau te proggen
[...]
de 74HC4051 lijkt prima te presteren. Zie hier voor meer info:MrBreaker schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:17:
Hoi, ik ben ook met de ESP - 01 en -12 bezig. Ik wil meerdere analoge signalen uitlezen (tot 6), hiervoor wil ik of:
- De interne ADC (ESP-12) multiplexen met b.v. een 74HC4051 (interne ADC heeft een lage resolutie en is niet van te beste kwaliteit, heb ik gelezen).
- Een externe ADC, b.v. een MCP3008 gebruiken.
Wat zijn jullie ideeën hierover?
http://internetofhomethings.com/homethings/?p=530
Thanx voor de link!rtenklooster schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:37:
[...]
de 74HC4051 lijkt prima te presteren. Zie hier voor meer info:
http://internetofhomethings.com/homethings/?p=530
Heb beide besteld en ga dan kijken welke het beste presteert.
You may enlighten me!
Verwijderd

* geen succes dat debuggen onderweg
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2015 10:36 ]
Ikzelf ben druk bezig met deze chip (de 07 en 01 varianten) en wil er o.a. mijn aquarium aan hangen.
Ik heb al het volgende liggen:
- Bergen met DS18B20 temp sensors (zowel kaal als waterproof
- Flow meter
- Led strips
- Hopen ander spul :-)
Uiteraard al tig keer opnieuw begonnen. Eerst met een arduino met een ethernet board, toen met een HLK-04 (wat eigenlijk meer een router is), daarna met een zwik nrf's (maar kreeg ze niet goed werkend direct op een AVR) en nu dus de esp met mqtt (was eerst met http) :-)
Waar ik nu doe is de esp via MQTT naar mijn server laten vertellen hoe warm het is en dan vervolgens met een (simpel) ruby script dit in ganglia proppen.
De proof of concept werkt (maar met hoge regelmaat out of memory), dus nu mijn bestaande thermometer aanpassen.
Deze bestaande thermometer is een zelf ontwikkeld bordje waar ook 3x7segmenten display op zit.
Door een bugje kan ik de display niet PWM-en alleen maar aan of uit, dus er komt een revisie.
Deze rivisie zal denk ik ook zonder de huidige atmega komen en dus direct door een esp worden aangestuurd.
Ik stink niet, ik ruik gewoon anders