Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Samoht93 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 15:32:
[...]

Ik zou ook even wat overspanning beveiliging op de PCB zetten. Die modules van Hi-Link hebben hier niks voor ingebouwd. De binnenkomende AC gaat direct naar de diodebrug.
Er zit ook geen serie weerstand in serie om de aanloopstroom te beperken, opzich niet zo'n probleem als die altijd aanstaat maar echt mooi is het niet.
Je zou zoiets op de PCB kunnen zetten:
http://www.digikey.nl/pro...ywords=%20LVM2P-015R10431
Zie de 2d pcb. Ik heb een slow blow fuse, een varistor en een thermal fuse als beveiliging. Zou genoeg moeten zijn toch?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 11:34
/geerttttt: ik weet niet of het qua formaat past, maar zou het niet handiger zijn om een eigen pcb te maken met 220v componenten. Dan kun je de voltages scheiden door de HLK samen op 1 print zetten met de twee relais.

Voor het ESP gedeelte ben je voor 5v op een heel klein formaat klaar met de Wemos D1 mini:

Afbeeldingslocatie: http://www.wemos.cc/wiki/lib/exe/fetch.php?media=en:mini_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wemos.cc/wiki/lib/exe/fetch.php?media=en:di_mini_size.jpg

Linkje naar de Wemos: wemos.cc/wiki/doku.php?id=en:d1_mini

[ Voor 12% gewijzigd door Ice T op 18-01-2016 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
geerttttt schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:45:
[...]

Het passen is altijd de uitdaging hierbij natuurlijk. Daarom moet de print ook zo klein mogelijk. Die moet ongeveer de onderste 40% van de inbouwdoos in beslag nemen. Dan de relais de bovenste 40% en de middelste 20% is voor kabels e.d.

Hier een 3d ontwerpje van hoe de print ongeveer eruit moet zien. De fuses staan hier niet bij opgetekend.
Het idee is om dit straks in 3d in een inbouwdoos te plaatsen om te kijken of dat uit gaat komen. En direct ook om te kijken of er geen gekke dingen straks zijn die ik nu over het hoofd zou zien. ;)
[afbeelding]
[afbeelding]

Edit: Zoiets moet het dus worden in de muur. Ik moet nog even de binnendiameter nameten vandaag, maar als ik het zo zie zou mijn print eigenlijk dus nog wel iets groter kunnen zijn zonder dat dat problemen geeft met ruimte. Dat biedt perspectief :)

[afbeelding]
[afbeelding]
Je maakt echt grote stappen, ik volg je project met alle belangstelling :D Als het zover is heb ik ook wel interesse. Heb nu namelijk een twee losse printjes om mijn rolluiken te kunnen bedienen, nadeel is dat naast de 230v van de rolluiken er ook nog een adapter voor 5v in het stopcontact steekt, daar wil ik eigenlijk wel vanaf :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nhih5MKm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

cyberde schreef op maandag 18 januari 2016 @ 11:43:
[...]

Je maakt echt grote stappen, ik volg je project met alle belangstelling :D Als het zover is heb ik ook wel interesse. Heb nu namelijk een twee losse printjes om mijn rolluiken te kunnen bedienen, nadeel is dat naast de 230v van de rolluiken er ook nog een adapter voor 5v in het stopcontact steekt, daar wil ik eigenlijk wel vanaf :)

[afbeelding]
Ik heb het 3d ontwerp iets aangepast (geen plaatje van nog), de inbouwdoos is namelijk iets kleiner in diameter dan ik daar getekend had. Ongeveer 1 cm minder groot. Oftewel, het komt allemaal iets krapper op elkaar dan hier getekend is, desondanks zou het PCB toch nog wel iets groter kunnen dan ik nu heb, mits nodig natuurlijk.

Verder, wat betreft een apart pcb voor stroom en relais. Opzich is dat een logische en slimme gedachte, maar de huidige setup zorgt ervoor dat het PCB veel multifunctioneler is, en ik hem ook voor nadere toekomstige toepassingen kan gebruiken (en anderen hier ook). Daarnaast zou het dan betekenen dat ik 2x een pcb moet ontwerpen en laten printen + solderen. Terwijl ik de relais bordjes al kant en klaar thuis heb liggen. Daarom is dat voor mij niet de beste oplossing, al zou het wel waarschijnlijk de veiligste oplossing zijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:25

No13

/me was here

Heeft iemand al eens met de MTU lopen stoeien? Ik heb een aantal ESP8266's draaien thuis maar de webserver lijkt niet bereikbaar over een VPN... Ik verdenk MTU (zie ook https://github.com/SmingHub/Sming/issues/406)

Ik verwacht niet dat LwIP Path MTU discovery doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluewalk
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 18 januari 2016 @ 13:37:
[...]

<knip>

Verder, wat betreft een apart pcb voor stroom en relais. Opzich is dat een logische en slimme gedachte, maar de huidige setup zorgt ervoor dat het PCB veel multifunctioneler is, en ik hem ook voor nadere toekomstige toepassingen kan gebruiken (en anderen hier ook). Daarnaast zou het dan betekenen dat ik 2x een pcb moet ontwerpen en laten printen + solderen. Terwijl ik de relais bordjes al kant en klaar thuis heb liggen. Daarom is dat voor mij niet de beste oplossing, al zou het wel waarschijnlijk de veiligste oplossing zijn natuurlijk :)
Dat is inderdaad ook de reden waarom ik een reeds bestaand relay boardje gebruik ipv alles zelf te bouwen (hoewel het mooier is, is het op deze manier naar mijn inziens wel veiliger). Het enige probleem is nu dus de extra adapter. En dat gaat jouw boardje oplossen :)

[ Voor 14% gewijzigd door bluewalk op 18-01-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ice T schreef op maandag 18 januari 2016 @ 08:56:
Voor het ESP gedeelte ben je voor 5v op een heel klein formaat klaar met de Wemos D1 mini:
Wow, dat ding is echt goedkoop en klein zeg. Beste kant en klare ESP8266 die ik tot nu toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Heedless schreef op maandag 18 januari 2016 @ 16:45:
[...]

Wow, dat ding is echt goedkoop en klein zeg. Beste kant en klare ESP8266 die ik tot nu toe gezien heb.
Precies hetzelfde als wat ik dacht! Ik heb zelf ook zoiets gemaakt op basis van de ESP-01 wat nog kleiner was, maar met een ESP-12 is dit wel echt super. Ik heb er enkele besteld om te zien hoe goed ze zijn! Thnx @Ice T:D

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Laatst online: 07:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wellicht dat iemand hier weet waar ik de mist in ga?
Ik heb een library gedownload waarvoor ik expliciet de git-version van Arduino moet gebruiken.

Wat heb ik gedaan?
- Arduino 1.6.7 ZIP for admins gedownload en in C:\Program Files (x86)\arduino-1.6.7 uitgepakt
- boardmanager geupdate naar 2.0
- git clone https://github.com/esp8266/Arduino.git esp8266 in C:\Program Files (x86)\arduino-1.6.7\hardware\esp8266com
- python get.py in C:\Program Files (x86)\arduino-1.6.7\hardware\esp8266com\esp8266\tools
- Arduino opnieuw gestart
- Gecontroleerd dat het path goed staat in mijn Arduino Preferences file : last.ide.1.6.7.hardwarepath=C:\Program Files (x86)\arduino-1.6.7\hardware

Nog steeds krijg ik een error bij compilen:
WARNING: Category '' in library SoftwareSerial is not valid. Setting to 'Uncategorized'
C:\Users\richard\Documents\Arduino\libraries\arduinoWebSockets\src\WebSockets.cpp:28:35: fatal error: core_esp8266_features.h: No such file or directory

#include <core_esp8266_features.h>

^

compilation terminated.

exit status 1
Error compiling.
Elke oplossing voor deze error verwijst naar 'je moet de Git versie installeren'

Iemand een idee ?

update Gevonden : met de Git-version moet je dus expliciet de aditional boardmanager URL verwijderen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Koffie op 18-01-2016 22:50 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice T
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 11:34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Enigzins offtopic : ik zie hier het nodige PCB design voorbij komen. Ik heb nul komma nul ervaring met het maken van PCB's , maar zou graag een simpel boardje maken voor wat projectjes. Eigenlijk heb ik niet heel veel meer nodig dan een boardje met wat female pinheaders, wat screwterminals en incidenteel onderbroken baan om een weerstandje er tussen te solderen. Eigenlijk gewoon een protoboard maar dan zonder dat ik van alles hoef te solderen en de banen op de PCB zitten.

Wat is nu goede goedkope shop om dit te laten doen, en met welke software moet ik aan de slag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Zelf werk ik met Fritzing en Dirtypcbs.com.

Voor Dirtypcbs.com betaal je 14$ en daarvoor krijg je ongeveer 10x een bordje van 5x5 en de kwaliteit is over het algemeen prima in orde! Ze accepteren ook het panalizen van je design zodat je bijvoorbeeld 2,3x5cm in 1 order kunt krijgen. Mijn kleinste design was 2,4x2,4 zodat ik in 1 order 40 stuks had! :9

Fritzing is super simpel om je breadboard/protoboard design na te maken, hij maakt hier automagisch een schema van waarna je de componenten op een PCB kunt arrangeren en dit laten maken. Zo werk ik zelf ook, Fritzing heeft zijn limieten bij wat complexere projecten maar om iets simpels te maken is het super!

Het volgende is een voorbeeld daarvan. Als nieuwste test ben ik "curved traces" aan het uitproberen en heb ik mijn bord zo veranderd dat ik er in theorie zoveel mogelijk amperage doorheen kan jagen als ik maar in traces kon krijgen. De dikste zijn 120mil! Ook heb ik er 2x M3 schroefgaten in gekregen omdat ik ze graag vast wil kunnen maken op een ondergrond voor mijn nieuwste project.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-RU6cLMDTelI/Vp5_LZDQcAI/AAAAAAAAEQQ/sZRDC77uXkQ/s1024-Ic42/QuinLED_v2.5_Rev1.00.png

Er kunnen altijd dingen beter zoals een common ground plane en andere zaken, maar zo goed ben ik zelf ook nog niet met het gehele gebeuren. Maar iets simpels klussen dan is de learning curve van Fritzing vele malen lagen dan een Eagle of KiCad.

[ Voor 61% gewijzigd door Quindor op 19-01-2016 19:31 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
Hij is binnen. Voor de geïnteresseerden heb ik de pin layout gevonden.

Er zit een knopje op, een 3 kleuren led en een lichtsensor. Werkt perfect met Arduino 1.6.5 en de ESP package.

LDR = A0;
RED = 15;
GREEN = 12;
BLUE = 13;
BUTTON = 4;

Ik ga proberen dit ding het lichtniveau naar pimatic te laten sturen en de LEDs te laten verkleuren, afhankelijk van de buiten temperatuur. Verder moet ik nog uitzoeken of er nog bv. een extra temp meter op kan. _/-\o_

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Quindor schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:24:
Zelf werk ik met Fritzing en Dirtypcbs.com.

Voor Dirtypcbs.com betaal je 14$ en daarvoor krijg je ongeveer 10x een bordje van 5x5 en de kwaliteit is over het algemeen prima in orde! Ze accepteren ook het panalizen van je design zodat je bijvoorbeeld 2,3x5cm in 1 order kunt krijgen. Mijn kleinste design was 2,4x2,4 zodat ik in 1 order 40 stuks had! :9

Fritzing is super simpel om je breadboard/protoboard design na te maken, hij maakt hier automagisch een schema van waarna je de componenten op een PCB kunt arrangeren en dit laten maken. Zo werk ik zelf ook, Fritzing heeft zijn limieten bij wat complexere projecten maar om iets simpels te maken is het super!

Het volgende is een voorbeeld daarvan. Als nieuwste test ben ik "curved traces" aan het uitproberen en heb ik mijn bord zo veranderd dat ik er in theorie zoveel mogelijk amperage doorheen kan jagen als ik maar in traces kon krijgen. De dikste zijn 120mil! Ook heb ik er 2x M3 schroefgaten in gekregen omdat ik ze graag vast wil kunnen maken op een ondergrond voor mijn nieuwste project.

[afbeelding]

Er kunnen altijd dingen beter zoals een common ground plane en andere zaken, maar zo goed ben ik zelf ook nog niet met het gehele gebeuren. Maar iets simpels klussen dan is de learning curve van Fritzing vele malen lagen dan een Eagle of KiCad.
Dank voor de info, ik ga eens met fritzing spelen, zou fijn zijn als die inderdaad breadboard zo om kan hangen, dan hoef ik niet uit te meten hoe de headers moeten als ik bijv. een nano erop wil prikken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Ik gebruik het opensource KiCad. Toch maar eens uitgeprobeerd en blijkt echt ontzettend goed te werken. Fritzing heb ik nooit zo gemogen; voor mijn gevoel altijd ontzettend sloom en lomp. Maar werken wel een hoop mensen mee dus ligt misschien aan mij ;)

Bij KiCad heb ik de standaard libraries er uit gegooit en deze genomen; alles wat ik nodig heb zit er tussen (of vergelijkbare footprints) en je kan meteen ook mooie 3D voorbeelden krijgen van je board.

Ik heb net een aantal boards besteld bij oshpark.com. Iets duurder dan sommige van de Chinese opties, maar wel fatsoenlijke kwaliteit van zowel de boards als de arbeidsomstandigheden van het personeel.

[ Voor 23% gewijzigd door Heedless op 20-01-2016 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pasz schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 19:55:
[...]

Hij is binnen. Voor de geïnteresseerden heb ik de pin layout gevonden.

Er zit een knopje op, een 3 kleuren led en een lichtsensor. Werkt perfect met Arduino 1.6.5 en de ESP package.

LDR = A0;
RED = 15;
GREEN = 12;
BLUE = 13;
BUTTON = 4;

Ik ga proberen dit ding het lichtniveau naar pimatic te laten sturen en de LEDs te laten verkleuren, afhankelijk van de buiten temperatuur. Verder moet ik nog uitzoeken of er nog bv. een extra temp meter op kan. _/-\o_
Heeft ie een 5v pin? Vout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Dankzij de pinlayout kwam ik op deze blog :
https://gregwareblog.wordpress.com/2016/01/10/esp-witty/

Zo te zien is de VCC gewoon beschikbaar :
Afbeeldingslocatie: https://gregwareblog.files.wordpress.com/2016/01/espwitty_topboardtopside_small.jpg

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

pasz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:30:
[...]

Dankzij de pinlayout kwam ik op deze blog :
https://gregwareblog.wordpress.com/2016/01/10/esp-witty/

Zo te zien is de VCC gewoon beschikbaar :
[afbeelding]
Als je bij dat bordje externe IO wilt aansluiten en de microusb wil gebruiken moet je gaan solderen of niet? Door het stacken zijn die pinnen niet meer te gebruiken met dupont kabeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CodeIT schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 11:47:
[...]

Als je bij dat bordje externe IO wilt aansluiten en de microusb wil gebruiken moet je gaan solderen of niet? Door het stacken zijn die pinnen niet meer te gebruiken met dupont kabeltjes.
Je gebruikt alleen de gestackte opstelling voor het programmeren via usb.
Normaal heb je volgens mij het onderste bordje niet nodig.
Pinnen zijn dan gewoon beschikbaar.

Mijn vraag was eigenlijk. Als ik de usb als voeding gebruik voor het bovenste bordje, staat er dan 5v op de Vcc?
Bij NodeMCU wordt de Vcc normaal gebruikt om extern 5v te voeden zodat je USB niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 15:22:
[...]
Mijn vraag was eigenlijk. Als ik de usb als voeding gebruik voor het bovenste bordje, staat er dan 5v op de Vcc?
Bij NodeMCU wordt de Vcc normaal gebruikt om extern 5v te voeden zodat je USB niet nodig hebt.
Goede vraag. Ik heb even geen externe 5V voeding, maar voeding via de micro-USB heeft het verwachte resultaat. Bordje hangt aan mijn mac's USB en levert 4.98V tussen Vcc en GND.

Het onderste bordje heeft een CH340 voor de seriële interface. Blijkbaar wordt het hele geheel op 5.0V gevoed, waar ik eigenlijk 3.3V verwachtte.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Nou het is inmiddels gelukt mijn esp-05 te flashen. Tracé doorgesneden en mogelijkheid tot flashen Is er nu. Ik wil nog steeds mijn arduino gebruiken om mijn sensors op aan te sluiten en de esp8266 gebruiken als bridge naar internet. Zit ik nu echt aan de AT firmware vast of kan dit ook op een andere manier. Geen standalone esp8266 dus. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
@pasz
Is die LED een beetje fel, of valt dat mee?

[ Voor 3% gewijzigd door Heedless op 21-01-2016 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Delchrys schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 05:33:
Nou het is inmiddels gelukt mijn esp-05 te flashen. Tracé doorgesneden en mogelijkheid tot flashen Is er nu. Ik wil nog steeds mijn arduino gebruiken om mijn sensors op aan te sluiten en de esp8266 gebruiken als bridge naar internet. Zit ik nu echt aan de AT firmware vast of kan dit ook op een andere manier. Geen standalone esp8266 dus. Iemand tips?
ESPEasy in de ESP05 flashen en dan ESP-RX en ESP-TX als I2C SDA en SCL gebruiken. Met I2C kun je een Mini-Pro (of willekeurige arduino) als I2C slave aansluiten aan de ESP-05, d.m.v. de module MiniProExtender.
Via ESPEasy kun je alle digitale poorten van de MiniPro aansturen en uitlezen, ook ADC en PWM zijn mogelijk. Op de I2C bus kun je ook nog diverse I2C sensors aansluiten.
Het is het proberen waard denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
costo schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 02:07:
[...]

ESPEasy in de ESP05 flashen en dan ESP-RX en ESP-TX als I2C SDA en SCL gebruiken. Met I2C kun je een Mini-Pro (of willekeurige arduino) als I2C slave aansluiten aan de ESP-05, d.m.v. de module MiniProExtender.
Via ESPEasy kun je alle digitale poorten van de MiniPro aansturen en uitlezen, ook ADC en PWM zijn mogelijk. Op de I2C bus kun je ook nog diverse I2C sensors aansluiten.
Dus op die manier zorg ik ervoor dat mijn esp8266 in ene gpio poorten krijgt?
Hmm interessant. Is inderdaad het proberen waard. Op deze manier kan domoticz in ene mogelijk worden. Het is het proberen waard denk ik.
Wil gewoon mijn mega gebruiken voor de sketch en de data voorbereiding en de esp8266 om alles door te sturen. Verder wil ik op een mooie manier deze data bekijken, heb nu exosite. Thingspeak en plotwatt werkend gekregen en geen van allen Is precies wat ik zoek. Ik vind domoticz en solarmeter erg mooie omgevingen, maar ben niet in staat andere hardware daar voor aan te schaffen. Ik wil het gewoon met de duino en de esp8266 af kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Delchrys op 23-01-2016 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Nu ik het nog eens overdenk, realiseer ik me dat er een probleem is.
De ESP is zo opgebouwd dat je elke GPIO_pin naar keuze kunt definieren als willekeurig wat voor pin. Echter In ESPEasy kun je pin 1 en pin 3, de UART pinnen, niet definieren als SDA en SCL.

Dus in de huidige versie van ESPEasy kun je dit idee helaas niet uitproberen.

Ik heb op esp8266.nu/forum de vraag gesteld of het mogelijk gemaakt kan worden dat ook GPIO1 en GPIO3 geherdefinieerd kunnen worden tot SDA en SCL en zoniet, waarom dan niet, ik ben benieuwd of dit nog iets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Anders moet ik me er toch bij neerleggen een andere esp te gebruiken of gewoon een w5100 of zo. Misschien beter om over te stappen op een rpi2. Ik wil alleen maar een mooi dashboard en de data ergens heen gooien. Dacht dat het simpeler Was, maar hoe verder je komt hoe meer ik tegen problemen aan loop. En dat allemaal voor 1 kwh meter, 1 gasmeter en een watermeter je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
misschien een domme vraag, maar ik lop vast
heb een nodemcu. wil hier espeasy op zetten, maar dit lukt niet
als ik een usb kabel aansluit, en op mijn computer aansluit, gebeurt er niks.
ik kan ook geen poort wijzigen in arduino, deze staat op de verkeerde poort.
mis ik misschien de goede drivers hiervoor oid.
draai het op een windows 10 computer, ook op een win 7 geprobeerd, maar lukt ook niet
iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hendrik12345678 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:13:
misschien een domme vraag, maar ik lop vast
heb een nodemcu. wil hier espeasy op zetten, maar dit lukt niet
als ik een usb kabel aansluit, en op mijn computer aansluit, gebeurt er niks.
ik kan ook geen poort wijzigen in arduino, deze staat op de verkeerde poort.
mis ik misschien de goede drivers hiervoor oid.
draai het op een windows 10 computer, ook op een win 7 geprobeerd, maar lukt ook niet
iemand een goede tip?
welke nodemcu heb je? kun je het typenr van de usb2uart chip lezen? FTDI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrik12345678
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-09-2024
een witte nodemcu Amica
Silabs cp2102 denk ik
ik heb hier al drivers voor geïnstalleerd maar nog steeds niks
moet je ook iets doen als je wilt uploaden?
ik heb nl al geprobeerd met de knopjes, maar dit werkt ook niet

update:
na veel proberen, installeren, en zoeken met google, tot de conclusie gekomen:
verkeerde usb kabel, een andere geprobeerd en werkt perfect.
toch weer wat geleerd

[ Voor 61% gewijzigd door hendrik12345678 op 23-01-2016 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 22:25
pasz schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 19:46:
[...]

Goede vraag. Ik heb even geen externe 5V voeding, maar voeding via de micro-USB heeft het verwachte resultaat. Bordje hangt aan mijn mac's USB en levert 4.98V tussen Vcc en GND.

Het onderste bordje heeft een CH340 voor de seriële interface. Blijkbaar wordt het hele geheel op 5.0V gevoed, waar ik eigenlijk 3.3V verwachtte.
ik heb de esp ook de afgelopen week gekregen, handig ding. Geen gesoldeer, compact en onboard volt regulator.. ,bovenste board met esp-12f heeft een volt regulator waardoor 3.3v op vcc staat (gemeten met een digitale voltmeter), het rare is dat de ch_pd 5v staat (esp-12 doet het gewoon alleen weet ik niet of langdurig een probleem zal gaan geven),..terwijl ik hier 3.3 v verwacht. Ik heb dan ook op volt regulator (3.3v pootje) verbonden met de ch_pd. Led zelf geeft is redelijk goed zichtbaar.

Daarnaast had ik de usb op de onderste board gedaan maar mijn surface pro4 ziet geen com poort verschijnen. Toen maar via de oude ftdi aan bovenste board gekoppeld.

[ Voor 6% gewijzigd door shaowoo op 23-01-2016 22:41 ]

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Denk dat ik anders beter zelf een website kan hosten waarop een mooi dashboard te zien Is. Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wanneer je wat CSS en JS er bij gaat doen kan het best wel traag worden.
Ik heb een projectje waarbij ik bootstrap en JQuery gebruik. Wanneer ik al die files op de SPIFFS zet ipv vanaf internet laad is het best wel traag. Bij elke pagina worden die includes weer opnieuw gedownload.
Wellicht dat dit dus het HTTP headers (not modified oid) en een SD card beter gaat. Ergens heb ik het vermoeden dat het aantal open files er namelijk ook iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat je ook nog kunt doen is het echt lostrekken van elkaar. Je webserver maak je tot MQTT host en acties op de website geven MQTT berichten. Jouw ESP leest die MQTT berichten en doet daar dingen mee. Kan soms wel betekenen dat de ESP iets later reageert op een berichtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben vooral benieuwd of er een performance verschil is tussen files laden uit SPIFFS tov SD. Binnenkort maar eens een SD reader aan een ESP proberen te knopen. Schijnt niet heel veel werk te zijn.
jctjepkema schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:38:
@Koffie vet filmpje, en hele mooie software. Ziet er tot nu toe beter uit dan de gemiddelde software die op een modem/router draait. Maak je het toevallig ook opensource of blijft voor jou alleen?
Inmiddels staat de code online : https://github.com/koffienl/ESPimatic voor meer info zie mijn tweakblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
Koffie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:39:
Ik ben vooral benieuwd of er een performance verschil is tussen files laden uit SPIFFS tov SD. Binnenkort maar eens een SD reader aan een ESP proberen te knopen. Schijnt niet heel veel werk te zijn.

[...]

Inmiddels staat de code online : https://github.com/koffienl/ESPimatic voor meer info zie mijn tweakblog
Nice ik ga meteen even spieken :X :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Die css en Javascript kan ik toch gewoon op een website hosten. Alleen de data wordt gepland door de esp8266 dus een http post of zo. Zo kan ik de duino gebruiken voor de sensoren, de esp8266 plaatst het op internet en de website maakt er wat moois van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:06
Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met NodeMCU-bordjes. Ik had buiten een bordje dat gevoed werd door een Lipo-batterij (3,7 volt). Na een nieuwe sensor toegevoegd te hebben en opnieuw de lipo-batterij aansluiten kwam er rook van het bordje af. Het omcirkelde componentje is doorgebrand. Hebben jullie enig idee wat dit is en hoe dat kan komen?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1GbGgeb.png

Voordat ik een nieuw bordje inprik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Dat is een tantaal condensator. Zolang je de juiste spanning met de juiste polariteit aansluit zou dit niet mogen gebeuren. Probeer eerst het uitgerookte bordje even, deze zou nog wel moeten werken zij het minder stabiel zonder die condensator, en controleer de voeding nog een keer extra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Als het goed is, is dat de ingangscondensator (tantaal inderdaad) van de 3.3V spanningsregelaar eronder. Die grote condensator is de 100uF uitgangscondensator voor de 3.3V.

De Vin (dus de +/- van de Lipo) verkeerd om aansluiten kan de oorzaak zijn, al dacht ik (weet niet zeker) dat de Vin met den diode beveiligd is tegen verkeerd om aansluiten.

Verder is het de vraag of de spanningsregulator zonder ingangs condensator nog fatsoenlijk spanning wil/kan regelen en of die ook niet beschadigd is met het in rook opgaan van de ingangscondensator...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zit nu toch echt met een raar bugje waar ik geen barst van snap :?

Mijn (Arduino) code is zo opgezet dat deze SSID en password uit EEPROM leest. Zijn deze settings leeg, start hij op in SoftAP, anders maakt hij verbinding met het netwerk met de gegevens uit EEPROM. Mocht dit niet lukken start hij alsnog in SoftAP mode.

Wanneer ik een schone ESP pak, start deze dus eerst in ESP mode. Ik maak verbinding met dit AP en kom op een pagina uit om mijn wifi gegevens op te voeren. De gegevens worden in EEPROM geschreven en de ESP start opnieuw op.
Bij booten vind deze de gegevens in EEPROM en maakt verbinding met het netwerk. Geen vuiltje aan de lucht dus.
Nu komt het meest bizarre ... zodra de ESP opgestart is, verschijnt het SoftAP óók in mijn lijs met met netwerken. Sterker nog .. ik kan er naar toe verbinden.

In de eerste instantie dacht ik dat ik een fout in mijn code had, maar het word nog gekker. zoals gezegd zijn SSID en password voor SoftAP hardcoded in mijn sketch, Zojuist het SSID naam veranderd in mijn code en deze erover heen geflashed.
De ESP start weer op, maakt verbinding met het netwerk uit EEPROM gegevens en is klaar voor gebruik. Wederom komt het SoftAP ook mijn netwerklijst .. maar met de vorige naam?!
Het SSID waar de ESP nu onder bereikbaar is staat letterlijk nergens in de code, en toch adverteert deze als AP onder die naam.

Ik gebruik Arduino 1.6.5 en de 2.0 boardmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
Mars Warrior schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:32:
Als het goed is, is dat de ingangscondensator (tantaal inderdaad) van de 3.3V spanningsregelaar eronder. Die grote condensator is de 100uF uitgangscondensator voor de 3.3V.

De Vin (dus de +/- van de Lipo) verkeerd om aansluiten kan de oorzaak zijn, al dacht ik (weet niet zeker) dat de Vin met den diode beveiligd is tegen verkeerd om aansluiten.

Verder is het de vraag of de spanningsregulator zonder ingangs condensator nog fatsoenlijk spanning wil/kan regelen en of die ook niet beschadigd is met het in rook opgaan van de ingangscondensator...
Ik heb mijn voeding nog even doorgemeten, en daar was iets niet goed mee. Ik gebruik zo'n Lipo Solar changer dingetje van Adafruit, en er was een splintertje van het een of ander op de PCB terechtgekomen zag ik. Na dat weggehaald te hebben leek de voeding weer gewoon te werken. Geluk bij een ongeluk, want die adafruit dingen zijn niet echt goedkoop.
NodeMCU-bordje is wel echt stuk, reageert nergens meer op. Ook niet bij USB-voeding.

Thanks voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Koffie

Probeer WIFI.mode() eens.
WiFi.mode(WIFI_STA) voor client mode
WiFi.mode(WIFI_AP) voor Access Point
WiFi.mode(WIFI_AP_STA) voor beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik kwam nét terug om dat te posten ;)

Blijkbaar heb je WiFi.mode() nu nodig voordat je wifi.begin doet. Ik vind het wel erg huiveringwekkend dat de ESP core code dergelijke credentials gewoon ergens opslaat :/
Ik heb net namelijk ook andersom gezien:
No wifi configuration found, starting in AP mode
SSID:
ESPimatic3
password:
espimatic
Connected to ESPimatic3
IP address: 192.168.4.1
Mode: AP
PHY mode: N
Channel: 1
AP id: 0
Status: 255
Auto connect: 1
SSID (9): oostindie
Passphrase (13): xxxx
BSSID set: 0
Er word dus gewoon keihard SSID en password ergens in de ESP opgeslagen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Heb een goed alternatief gevonden met emoncms.dit doet aardig wat ik wil en redelijk aanpasbaar ook nog. Tevens kan ik het evt uitbreiden met een eigen website of een rpi in de toekomst.
Voor nu is het leuk om te testen. Handmatige upload werkt, nu nu even de sketch herschrijven en dan automatisch gaan loggen. Ook nog wat aanpassingen maken zodat de ESP opnieuw verbinding maakt wanneer de upload 5nkeer fout gaat. Heb af en toe last van disconnects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:39
Heeft er iemand al een PCB gespot om eenvoudig met een ESP12 een WS2812 ledstrip aan te sturen? Zoiets als https://github.com/Protoneer/WifiPixels maar dan als losse print en zonder SMD componenten. Input 5V, regulator naar 3.3V en logic level converter naar 5V voor de ledstrip. Heb zelf nog nooit zoiets gemaakt, kan me voorstellen dat meer mensen deze use case hebben :)

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

sjimmie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:33:
[...]

Een pagina terugbladeren?
sjimmie in "Het grote ESP8266 topic"
Of hier ff lezen.
Slimme meter uitlezen via P1-poort
Ik doe het zelf softwarematig en anderen doen het hardwarematig.
(ik deed het eerst ook hardwarematig met een transistor en twee weerstanden)
Het is ondertussen gelukt om de slimme meter zonder externe componenten uit te lezen mbv de SoftSerial en direct naar Domoticz te uploaden. Doordat ik een kabeltje gebruik met nogal dunne aders icm een bitrate van 115200 krijg ik af en toe een corrupt telegram. Door de CRC te berekenen en te controleren filter ik deze er mooi uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
CodeIT schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:39:
[...]

Het is ondertussen gelukt om de slimme meter zonder externe componenten uit te lezen mbv de SoftSerial en direct naar Domoticz te uploaden. Doordat ik een kabeltje gebruik met nogal dunne aders icm een bitrate van 115200 krijg ik af en toe een corrupt telegram. Door de CRC te berekenen en te controleren filter ik deze er mooi uit.
Ah dat is goed nieuws!

Welke versie van SoftwareSerial gebruik je precies? Ik merk dat alles voor 2.2 moeite heeft met de eerste tig bytes en dat 2.2 weer erg instabiel is als je nog iets anders doet op het moment dat er data binnenkomt.

Ik heb eens op het slimme meter uitlezen topic gevraagd of iemand weet hoe je de CRC kan gebruiken, maar daarop kwam geen response. Hoe heb je dat gedaan?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

sjimmie schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 07:57:
[...]

Ah dat is goed nieuws!

Welke versie van SoftwareSerial gebruik je precies? Ik merk dat alles voor 2.2 moeite heeft met de eerste tig bytes en dat 2.2 weer erg instabiel is als je nog iets anders doet op het moment dat er data binnenkomt.

Ik heb eens op het slimme meter uitlezen topic gevraagd of iemand weet hoe je de CRC kan gebruiken, maar daarop kwam geen response. Hoe heb je dat gedaan?
Ik gebruik volgens mij versie 2.2 van de SoftwareSerial. Ik zal vanavond de code posten zodat je kan zien hoe de CRC wordt berekend en vergeleken. Het komt er in het kort op neer dat je alles van het eerste character '/' tot en met het laatste karakter '!' inclusief newlines etc door een CRC functie moet halen met polynoom x16 + x15 + x2 + 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:04:
Ik zal vanavond de code posten zodat je kan zien hoe de CRC wordt berekend en vergeleken.
Graag, want...
Het komt er in het kort op neer dat je alles van het eerste character '/' tot en met het laatste karakter '!' inclusief newlines etc door een CRC functie moet halen
Tot daar snap ik het, maar bij...
met polynoom x16 + x15 + x2 + 1.
Haak ik even af. :?

Tot nu toe las ik de CRC wel in, maar omdat ik er niets mee kan (kon) dacht ik dat er maar uit te halen om de code weer iets in te korten. Een echte check zou wel leuk zijn want aangezien ik nu iedere 10 sec een telegram gebruik en die info slecht iedere 60 sec verwerk, zou ik het binnenhalen kunnen verminderen zodra de CRC in orde blijkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

sjimmie schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 09:14:

Haak ik even af. :?

Tot nu toe las ik de CRC wel in, maar omdat ik er niets mee kan (kon) dacht ik dat er maar uit te halen om de code weer iets in te korten. Een echte check zou wel leuk zijn want aangezien ik nu iedere 10 sec een telegram gebruik en die info slecht iedere 60 sec verwerk, zou ik het binnenhalen kunnen verminderen zodra de CRC in orde blijkt. :)
Je hebt veel verschillende manieren om een CRC te berekenen. Een van de eigenschappen is de polynoom (het getal waardoor je deelt). Deze is voor de slimme meter de bovenstaande. Dit kon ik vinden in de volgende PDF: http://files.domoticaforu...R%20v4.0%20final%20P1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:25:
[...]

Je hebt veel verschillende manieren om een CRC te berekenen. Een van de eigenschappen is de polynoom (het getal waardoor je deelt). Deze is voor de slimme meter de bovenstaande. Dit kon ik vinden in de volgende PDF: http://files.domoticaforu...R%20v4.0%20final%20P1.pdf
Interessant document, met name de uitleg wat elke regel (object) in het telegram betekent.
Maar wat betreft code voor het berekenen hou ik het nu op:
"beter goed gekopieerd dan slecht zelf geschreven." :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Koffie schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:49:
[knip]
Ik vind het wel erg huiveringwekkend dat de ESP core code dergelijke credentials gewoon ergens opslaat :/
[/knip]
Kun je niet gewoon de toegang tot de AP op 192.168.4.1 beveiligen met een goed password ?
Dan kan in ieder geval niemand in jouw omgeving op een eenvoudige manier jouw SSID+password uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een simpele AP naam + password is handig voor de initiele setup. Het gaat er juist om dat ESP core dergelijke dingen ergens zelf vasthoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 17:25
Koffie schreef op maandag 25 januari 2016 @ 15:49:
Ik vind het wel erg huiveringwekkend dat de ESP core code dergelijke credentials gewoon ergens opslaat :/

[...]

Dat is de keuze die de makers van de Arduino-ESP toolkit hebben gemaakt. In de officiële Espressif SDK zijn er voor zowel Station als AP, twee API calls: 1 om bij connectie de gegevens op te slaan in flash en de andere die dat niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

sjimmie schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 10:48:
[...]

Interessant document, met name de uitleg wat elke regel (object) in het telegram betekent.
Maar wat betreft code voor het berekenen hou ik het nu op:
"beter goed gekopieerd dan slecht zelf geschreven." :)
De code staat op Github, de decodeTelegram functie is verantwoordelijk voor de CRC berekening en deze returned true als de CRC matchen. https://github.com/janten...b/master/P1Meter.ino#L186
Verder zul je de code wel redelijk herkennen gok ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zit nu te spelen met dit example: https://github.com/sandee...al/WiFiTelnetToSerial.ino

Tot nu toe lukt alles wat ik wil, ik loop echter even stuk wanneer ik zelf naar de client een antwoord wil sturen.
Het is me niet duidelijk wat de functie ergens onder water verwacht als input om naar de client te zenden.
Wanneer ik statische tekst wil sturen is dat geen probleem:
[code]serverClients.write("test");

Echter krijg ik een hele batterij errors bij compilen wanneer ik een String wil verzenden. Ik kan de errors wil copy pasten, maar het duid op problemen met de input waardoor zo'n beetjes alles om valt.
Blijkbaar kan ik dus niet zomaar een string erin prakken .. maar ik weet niet wat er wél als input verwacht word.
Iemand een duwtje in de richting ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Koffie schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 07:40:
I
Iemand een duwtje in de richting ?
https://github.com/sandee.../src/WiFiClient.h#L46-L49
code:
1
2
3
4
virtual size_t write(uint8_t);
virtual size_t write(const uint8_t *buf, size_t size);
template <typename T>
size_t write(T& source, size_t unitSize);

Dat zijn de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Thanks, uiteindelijk gelukt:

code:
1
2
3
4
      int replyLength = reply.length() + 1;
      char tt[replyLength];
      reply.toCharArray(tt,replyLength);      
      serverClients[clientnum].write((uint8_t*)tt,strlen(tt));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Kickstarter voor micropython op de esp8266 :

https://www.kickstarter.c...8266-beautifully-easy-iot

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat een rare kickstarter zeg.
We zijn een community maar willen geld (waarvoor?) en daarvoor krijg je als eerste onze shitty beta meuk. Zodra het werkt en goed is, word het gewoon open source.

"The funds will be used for subsistence of Damien and Paul while developing the software."

Oftewel : ik wil op mijn luie donder zitten en coden. Zirg jij dat ik wat te eten kan kopen?

Vind het maar raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 09:39:
Wat een rare kickstarter zeg.
We zijn een community maar willen geld (waarvoor?) en daarvoor krijg je als eerste onze shitty beta meuk. Zodra het werkt en goed is, word het gewoon open source.

"The funds will be used for subsistence of Damien and Paul while developing the software."

Oftewel : ik wil op mijn luie donder zitten en coden. Zirg jij dat ik wat te eten kan kopen?

Vind het maar raar.
Ik vind jouw reactie raar.
Wat is er mis mee dat zij de community om wat geld vragen zodat zij tijd vrij kunnen maken om hier aan te werken? Zij moeten toch ook eten? Dat betekend dat ze een normale baan moeten hebben en dus weinig tijd voor dit project, of ze moeten even wat geld van de community krijgen zodat ze er (tijdelijk) wat meer tijd aan kunnen besteden.

Als jij niet wil betalen dan doe je dat lekker niet en wacht je tot het online komt. Wil je er wat extra vaart achter zetten dan kan je een beetje meebetalen.

Overigens is open source niet hetzelfde als gratis.

[ Voor 14% gewijzigd door Heedless op 30-01-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 19:46:
[...]

De code staat op Github, de decodeTelegram functie is verantwoordelijk voor de CRC berekening en deze returned true als de CRC matchen. https://github.com/janten...b/master/P1Meter.ino#L186
Verder zul je de code wel redelijk herkennen gok ik zo :)
Leuk om te zien hoe de oorspronkelijke code van Thinkpad eerst via mij en vervolgens via jou weer een nieuw leven krijgt.

Recent heb ik een structurele wijziging gemaakt. Ik haal nu eerst het gehele telegram binnen in 1 buffer en loop die daarna per regel door. Dat heb ik gedaan omdat bij mij de (laatste github versie) esp crasht als ik iets anders doe terwijl er nog data in de softwareserial ontvangen wordt (vermoedelijk een interrupt probleem).
Daarmee is de crc check wel makkelijker, ik kan die gewoon op de inhoud van mijn grote buffer loslaten. :)
Dus ik haal eerst alles binnen, doe daarop de crc check en alleen als die klopt pluis ik de regels uit.

Maar gebruik jij de 2.0.0 "stable" versie van esp8266/arduino of de laatste github en gebruik je de laatste softwareserial (2.2) of een oudere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

sjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:37:
[...]

Leuk om te zien hoe de oorspronkelijke code van Thinkpad eerst via mij en vervolgens via jou weer een nieuw leven krijgt.

Recent heb ik een structurele wijziging gemaakt. Ik haal nu eerst het gehele telegram binnen in 1 buffer en loop die daarna per regel door. Dat heb ik gedaan omdat bij mij de (laatste github versie) esp crasht als ik iets anders doe terwijl er nog data in de softwareserial ontvangen wordt (vermoedelijk een interrupt probleem).
Daarmee is de crc check wel makkelijker, ik kan die gewoon op de inhoud van mijn grote buffer loslaten. :)
Dus ik haal eerst alles binnen, doe daarop de crc check en alleen als die klopt pluis ik de regels uit.

Maar gebruik jij de 2.0.0 "stable" versie van esp8266/arduino of de laatste github en gebruik je de laatste softwareserial (2.2) of een oudere?
Ik heb geen problemen oid met interrupts icm inlezen per regel, dus laat het lekker zo. Ik gebruik ESP8266/Arduino versie 2.1.0-rc1. Ik gebruik de daarmee meegeleverde SoftwareSerial (dat is deze: https://github.com/plerup/espsoftwareserial) versie 1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 14:19:
[...]

Ik heb geen problemen oid met interrupts icm inlezen per regel, dus laat het lekker zo. Ik gebruik ESP8266/Arduino versie 2.1.0-rc1. Ik gebruik de daarmee meegeleverde SoftwareSerial (dat is deze: https://github.com/plerup/espsoftwareserial) versie 1.0.
Advies om dat inderdaad zo te houden dan.
Ik kon helaas die softwareserial 1.0 niet gebruiken omdat ik de "inverted" flag wilde gebruiken en die zit er pas sinds een 2.x versie in. Helaas hebben alle 2.x versies weer verschillende issues. Ik zou (weer) een hardware inverter kunnen gaan inzetten maar ik probeer dan liever met bouwer plerup de boel te fixen (al gaat dat niet zo vlot als ik hoopte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

sjimmie schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 15:16:
[...]

Advies om dat inderdaad zo te houden dan.
Ik kon helaas die softwareserial 1.0 niet gebruiken omdat ik de "inverted" flag wilde gebruiken en die zit er pas sinds een 2.x versie in. Helaas hebben alle 2.x versies weer verschillende issues. Ik zou (weer) een hardware inverter kunnen gaan inzetten maar ik probeer dan liever met bouwer plerup de boel te fixen (al gaat dat niet zo vlot als ik hoopte).
Ik had in de librarymanageer gekeken voor de versie van de SoftwareSerial. Daar staat 1.0, maar het is echter versie 2.2 welke ik gebruik (volgens de header file). Ik moet namelijk ook inverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oke, maar de 2.2 lijkt bij mij ook met name met de "latest" (inmiddels een week oude) GIT versie problemen te geven. Met de originele 2.0.0 stable ivm softwareserial 2.2 is er ook geen probleem.

https://github.com/esp8266/Arduino/issues/1426

Enfin, maakt ook verder niet zoveel uit.

[ Voor 10% gewijzigd door sjimmie op 30-01-2016 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar degene die zo'n bordje hebben:
Afbeeldingslocatie: http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1RFeoIFXXXXcyXFXXq6xXFXXXx/V3-new-NodeMcu-WIFI-Wireless-wifi-module-IoT-diy-rc-toy-development-board-based-ESP8266-with.jpg

Als alles draait, soldeer je dan de module eraf en gebruik je die standalone of blijf je het hele bord compleet gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 18:30:
Misschien een domme vraag, maar degene die zo'n bordje hebben:
[afbeelding]

Als alles draait, soldeer je dan de module eraf en gebruik je die standalone of blijf je het hele bord compleet gebruiken?
Zoveel moeite voor 3,50 euro? Ik blijf het hele bordje gebruiken. Ze worden overigens steeds kleiner.... (zoek maar eens op Witty NodeMCU)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2016 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Voor de prijs hoef je het idd niet te doen, maar als je meerdere 24/7 hebt draaien in je domotica, dan is een zo laag mogelijk verbruik voor mij ook wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tenzij je het met batterijen gaat poweren zie ik daar weinig toegevoegde waarde.
Dan kun je beter zo'n boardje als ontwikkelboard gebruiken en je final code op een losse chip flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Roamor schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 20:46:
Voor de prijs hoef je het idd niet te doen, maar als je meerdere 24/7 hebt draaien in je domotica, dan is een zo laag mogelijk verbruik voor mij ook wel belangrijk.
Dat maakt met dit zo onwijs weinig uit, de LDO is prima efficient en de USB Serial gebruikt ook niet veel.

Ik zou hem sowieso niet desolderen (moeite en duur) maar gewoon losse ESP12E's gaan gebruiken dan. Maar voor 3,20 per stuk doe ik geen moeite meer tenzij het een heel klein projectje moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CodeIT schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 16:05:
[...]

Ik had in de librarymanageer gekeken voor de versie van de SoftwareSerial. Daar staat 1.0, maar het is echter versie 2.2 welke ik gebruik (volgens de header file). Ik moet namelijk ook inverteren.
Heeft iemand het volgende als eens geprobeerd?
1) de tx van de slimme meter op een pin aan te bieden.
2) die pin aan een interrupt (change) hangen
3) in de interrupt handler de geinverteerde waarde naar een andere pin sturen.
Vervolgens deze pin doorverbinden met GPIO13 (RXD2). Die kun je dan met de gewone seriele routines uitlezen na een serial.swap.....

voordeel is dat je gebruik kunt maken van hardware buffering (256 bytes?) en softwareserial heb je niet nodig....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2016 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:50:
[...]

Vervolgens deze pin doorverbinden met GPIO13 (RXD2). Die kun je dan met de gewone seriele routines uitlezen na een serial.swap.....

en softwareserial heb je dan niet nodig....
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ik gebruik de SoftwareSerial op een zelf gekozen pin en deze inverteert het signaal voor me (zonder problemen). Ook heb ik nu als voordeel dat ik de normale serial port nog kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:50:
[...]

voordeel is dat je gebruik kunt maken van hardware buffering (256 bytes?) en softwareserial heb je niet nodig....
Wow, waarom zou je in godsnaam dit doen? Je kunt met een simpele inverter het hardwarematig omdraaien en in software kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sebastius schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:21:
[...]
Wow, waarom zou je in godsnaam dit doen? Je kunt met een simpele inverter het hardwarematig omdraaien en in software kan het ook.
Het scheelt processor tijd, geen timing issues. Op een gewone arduino mist softserial af en toe een bitje bij 115200 bps ..... en je kunt gebruik maken van de hardware buffer.
Ja de hardware oplossing is beter niet makkelijker.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 17:31:
[...]

Het scheelt processor tijd, geen timing issues. Op een gewone arduino mist softserial af en toe een bitje bij 115200 bps ..... en je kunt gebruik maken van de hardware buffer.
Ja de hardware oplossing is beter niet makkelijker.....
1 transistor en 2 weerstanden versus code en datapinnen opofferen.
Ik vind de transistor (zelf paar keer toegepast) makkelijker en minder risico op interruptconflicten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Voor een projectje ben ik op zoek naar een manier om zo lang mogelijk een ESP op een batterij te voeden.
Als ik zo de verschillende blogs mag geloven moet circa 3 maanden op 3xAA batterijen haalbaar zijn, wanneer je middels deepsleep elke 10 minuten een sensor uitleest en naar een server de output stuurt.
Nu zat ik eens rond te kijken of het mogelijk is om in plaats van 3xAA een LiPo batterij te nemen. Deze lipo zou dan ook nog eens opgeladen moeten/mogen worden met een mini solarpanel (10x7 cm oid).
Het geheel moet relatief comact blijven, ruimte is een issue en er kan geen stroomkabel getrokken worden.

Uitgangspunten:
- Moet toch wel minimaal 3 maanden zonder manual laden uit kunnen houden
- ESP moet zijn stroom vanaf de lipo halen
- Solarpanel zou de lipo moeten bijladen

Een simpel solarpnaltje zal niet veel opleveren, als ik naar wat ebay specs kijk : 5V 250MA 1.25W
Aan de andere kant: van elke 10 minuten zal de ESP hooguit een minuut aan staan. Al die andere 9 minuten kan er dus prima bijgeladen worden.
De donkere maanden kan een probleem zijn, maar ik hoop dus dat een lipo dat van zichzelf al zou kunnen trekken.

Is dat een beetje een haalbaar plan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Nee he, heb ik dat...
Ik heb al een paar maanden een NodeMCU v3 in gebuik en dacht er voor de zekerheid een reserve bij te bestellen. Nu zag ik weer andere verkopers en prijzen op Aliexress, dus gewoon weer een goedkope V3 besteld met voldoende goede recensies.
http://www.aliexpress.com...f-things/32339203041.html
Wat blijkt, deze heeft de ouderwetse V0.9/V1 breedte! Dus als ik deze op mijn breaboard prik zijn ernaast geen aansluitingen meer vrij.... 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

2 breadboards aast elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvinke
sjimmie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 18:30:
Nee he, heb ik dat...
Ik heb al een paar maanden een NodeMCU v3 in gebuik en dacht er voor de zekerheid een reserve bij te bestellen. Nu zag ik weer andere verkopers en prijzen op Aliexress, dus gewoon weer een goedkope V3 besteld met voldoende goede recensies.
http://www.aliexpress.com...f-things/32339203041.html
Wat blijkt, deze heeft de ouderwetse V0.9/V1 breedte! Dus als ik deze op mijn breaboard prik zijn ernaast geen aansluitingen meer vrij.... 8)7 :?
Yep, die heb ik ook besteld. Drie stuks. Nogal aan de grote kant en niet gelijk aan de "Amica"-variant. Ik heb op gelukkig nog net 1 rijtje vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dat is een optie, ik zat zelf te denken om een breadboard in het midden door te zagen ofzo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Je kunt die brede NodeMCU's makkelijk herkennen aan de text LoLin boven de micro USB aansluiting.
Ook als ze de foto met schuin perspectief maken zodat het boardje smaller lijkt zie je altijd of er LoLin op staat.

Dit is de goede: http://www.aliexpress.com...4a-454f-98a2-c33ee53e2a08

[ Voor 50% gewijzigd door costo op 02-02-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Zo, even terugkomend op het te maken bordje voor de ESP met stroomvoorziening.

Ik heb gisteren alle onderdelen binnen gekregen. Een hele hoop fuses, thermal fuses en ik geloof ook de varistors. Daarnaast heb ik ook de mini capacitors binnen. Ik kan in ieder geval zeggen, allermachtig wat is alles klein! Vooral die SMD capacitors zijn echt super klein. Ik hoop dat ik dat ga kunnen solderen met mijn huis-tuin-keuken soldeerbout...

Heb vandaag even mijn bordje uitgeprint op papier. Die is ook een stuk kleiner dan je zou denken als je de hele tijd op een pc hem ontwerpt.
Vanavond even kijken als ik de onderdelen wat uitleg op het papier, of het daadwerkelijk past, en ik geen zaken over het hoofd zie. Als alles past en lukt, dan is het binnenkort tijd om de PCB te bestellen. :)

Wie doet er definitief mee? Ik krijg een stuk of 10 bordjes, ik heb er zelf een stuk of 3 a 4 nodig, dus 6 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Ik in ieder geval niet 8)
Mijn inbouwdozen zijn veel te ondiep om een printje onder de schakelaar te kunnen plaatsen.

Ik denk zelf om deze modules te gebruiken, heb er 3 besteld. https://www.itead.cc/smar...wifi-wireless-switch.html. Zo goedkoop dat je ze zelf niet kunt bouwen voor dat geld, 3 stuks inclusief porto voor ca. 20 euro. Geen invoerrechten.

Ik moet er wel even mijn eigen firmware of ESPEasy op flashen, anders werkt het maar half via een externe server van Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

costo schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:32:
[...]

Mijn inbouwdozen zijn veel te ondiep om een printje onder de schakelaar te kunnen plaatsen.

Ik denk zelf om deze modules te gebruiken, heb er 3 besteld. https://www.itead.cc/smar...wifi-wireless-switch.html. Zo goedkoop dat je ze zelf niet kunt bouwen voor dat geld, 3 stuks inclusief porto voor ca. 20 euro. Geen invoerrechten.

Ik moet er wel even mijn eigen firmware of ESPEasy op flashen, anders werkt het maar half via een externe server van Amazon.
Wow .. die zijn erg interessant voor dat geld :o Moet je er idd wel relatief makkelijk je eigen firmware op kunnen flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen. Deze zijn ook te groot om in een inbouwdoos te passen zo te zien.
Koffie schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 18:00:
[...]

Wow .. die zijn erg interessant voor dat geld :o Moet je er idd wel relatief makkelijk je eigen firmware op kunnen flashen.
Volgens mij is het een kwestie van een header maken/draadjes solderen tbv serial port, welke al op eilandjes zitten. De aanwezige button zit op GPIO 0 en kan dus worden gebruikt om te flashen. Ben wel benieuwd of je ook een TTL converter nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:29
Ik wil ook aan de slag gaan.
Ik heb dit dev boardje besteld: http://www.aliexpress.com...IO-leads/32242641333.html
En deze kabel: http://www.aliexpress.com...TA-7-8-8/32352249780.html

Het boardje voorzien van batterijen zodat het prik heeft.
De kabel ingeplugd in mijn laptop en deze werd direct herken en kreeg COM4 toegewezen.
De drie pinnen op de kop van het board verbonden.
Groen op TXD, zwart op GND en wit op RXD. Klopt dit, of moet ik de groene en witte juist omdraaien?
De jumper zit op het boardje zodat deze in programming modus staat.

Arduino 1.6.5 geinstalleerd, Board NodeMCU 1.0 ESP-12E Module geselecteerd en deze op COM4 gezet
Ik ga naar de Serial Monitor, deze staat op COM4 en Both NL & CR 9600 baud
Ik type hier AT enter, en dan gebeurd er niks...
Volgens mij zou ik OK terug moeten krijgen?
Wat zie ik over het hoofd? Groen en Wit heb ik ook al een keer omgedraaid. Jumper er af zet ook geen zoden aan de dijk.
Als ik mijn telefoon naar Wifi netwerken laat zoeken zie ik ook niks nieuws. Zou hij het boardje wel moeten detecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Even oudere drivers installeren ;)
http://wp.brodzinski.net/...ke-pl2303-how-to-install/

edit : de labels op die gele boardjes willen wel eens verkeerd zijn. Als je het boardje zo hebt liggen dat de rx/tx headers onderin zitten en de blauwe ESPchip bovenin, dan moet de volgorde wit-zwart-groen zijn

[ Voor 52% gewijzigd door Koffie op 03-02-2016 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-D
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

J-D

[...]

Kwam deze ook tegen bij Banggood, was mij niet helemaal duidelijk tot ik het linkje van jou heb doorgenomen. Ziet er zeker interessant uit. Ik houd 'm nog even in de gaten, ben benieuwd naar je bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:29
Koffie schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 21:29:
Even oudere drivers installeren ;)
http://wp.brodzinski.net/...ke-pl2303-how-to-install/

edit : de labels op die gele boardjes willen wel eens verkeerd zijn. Als je het boardje zo hebt liggen dat de rx/tx headers onderin zitten en de blauwe ESPchip bovenin, dan moet de volgorde wit-zwart-groen zijn
Kijk dat zijn nog eens tips waar je wat aan hebt! Er stond geen uitroepteken bij dus de driver was niet verdacht in mijn ogen. Maar idd een andere driver was de oplossing.
Inmiddels ESPimatic kunnen flashen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben even aan het spelen met een telnet server op de ESP. Heb het allemaal redelijk aan de praat, maar zou graag een 'clear screen' sturen.
Het volgende commando werkt gedeeltelijk:
code:
1
serverClients[i].write("\u001B[2J");

Alles op mijn scherm word keurig schoongemaakt, echter blijft de cursor op dezelfde positie staan.
De opdracht zou al aan moeten geven dat de cursor naar top of screen verplaatst word. maar dat gebeurt dus niet.

Een extra commando bied ook geen oplossing:
code:
1
serverClients[i].write("\u001B[0;0");

Iemand toevallig een idee ?

edit: gevonden:
code:
1
serverClients[i].write("\u001B[H");

Ná clear screen deze opdracht nog uitvoeren om de cursor naar home positie te sturen.

[ Voor 12% gewijzigd door Koffie op 04-02-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
sjimmie schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 19:40:
[...]

Dat is een optie, ik zat zelf te denken om een breadboard in het midden door te zagen ofzo. :+
Opgelost (met een zaagje en een restantje balsa):
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2llg8bm.jpg
_/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 04-02-2016 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
Nice, een goed idee.

Ik ga ook maar eens 1 á 2 breadboards openzagen. Toch weer wat meer ruimte voor de componenten.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik heb een ijzer(beugel)zaag gebruikt en mede door de fantastische Chinese kwaliteit was hij in een mum van tijd doormidden. Er zat al standaard een plaklaag onder dus ik hoeft alleen iets voor eronder te maken.

Op het vrije deel rechts ligt nu een mini-breadboardje met een arduino Nano, vastgezet met een paar vuilniszakbinders. Deze twee gaan mij helpen om een lopend probleem met de softwareserial op te lossen. De Nano spuugt data uit alsof hij een slimme meter is en de ESP mag die ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
Kan iemand mij op weg helpen met het firmware verhaal. Ik ben inmiddels in staat de firmware van mijn esp-05 te updaten en heb nu 1.1.1 en 0.25at erop staan. Maar ik lees dat ze inmiddels veel verder zijn met de firmwares. Zoals de 1.5.2 en zo. Hoe kom ik erachter welke firmware op mijn esp-05 kan en hoe It dat met het flashen in delen. Heb nu 1 file geflashed de 1.1.1.bin file. Maar zie bij de latere versie meerdere bestanden in de zin file staat. Wie kan me een beetje opweg helpen, mijn esp8266 is een beetje instabiel met de AT firmware en heb gelezen dat er veel veranderd is sinds de 0.25 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47
geerttttt schreef op woensdag 03 februari 2016 @ 16:05:
Zo, even terugkomend op het te maken bordje voor de ESP met stroomvoorziening.

Ik heb gisteren alle onderdelen binnen gekregen. Een hele hoop fuses, thermal fuses en ik geloof ook de varistors. Daarnaast heb ik ook de mini capacitors binnen. Ik kan in ieder geval zeggen, allermachtig wat is alles klein! Vooral die SMD capacitors zijn echt super klein. Ik hoop dat ik dat ga kunnen solderen met mijn huis-tuin-keuken soldeerbout...

Heb vandaag even mijn bordje uitgeprint op papier. Die is ook een stuk kleiner dan je zou denken als je de hele tijd op een pc hem ontwerpt.
Vanavond even kijken als ik de onderdelen wat uitleg op het papier, of het daadwerkelijk past, en ik geen zaken over het hoofd zie. Als alles past en lukt, dan is het binnenkort tijd om de PCB te bestellen. :)

Wie doet er definitief mee? Ik krijg een stuk of 10 bordjes, ik heb er zelf een stuk of 3 a 4 nodig, dus 6 over.
Ik doe definitief mee !

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdm391
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:04
[...]

Nou heb ik niet heel veel verstand van PCB's met AC/230V gedeeltes maar als ik die print zo zie lijkt me dat niet heel veilig? :/ Ik zou het in ieder geval niet in mijn muur durven stoppen. Volgens de specificaties kan je er wel 10A mee schakelen :o

edit: hmm, iemand op banggood vind het wel wat zo te lezen:
This is a very well designed board. The tracks protecting the high voltage are wide and properly milled. The GPIO0 is on a button and the serial pins are run to the edge ready for a header. The layout is one of the best I have seen for ages in a 220V product, seeming to choose safety over size. Mine is already running micropython and I also tested LUA. I can see a use for 100s of these.

[ Voor 20% gewijzigd door fdm391 op 04-02-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een ESP8266 12-f, gisteren mee aan het stoeien geweest en geprobeerd er een buzzer op te zetten. Ik heb hem geflashed en er een eigen lua script op gezet waarmee ik het LED lampje op de ESP bestuur en de Buzzer. Echter als ik de buzzer High signal geef gaat hij aan, maar met een Low signal ook. Ik hoor een licht verschil in de frequentie van de buzz, maar uit gaat hij dus absoluut niet tot ik hem van het stroom af haal! Dit heb ik op meerdere GPO pinnen getest. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cemi
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik wil een CNY70 aan gaan sluiten op de ESP8266-12E developoment board.
De voeding 5V komt van het ESP board. De led kant van de CNY70 gaat via een weerstand van 220 ohm, de receiver kant via een weerstand van 47K. De spanning op de CNY70 emmitor varieert dan netjes van 0,2 tot 4,7 Volt, afhankelijk van de reflectie.

Mijn vraag is of zowel de analoge als de digitale IO poorten van de ESP deze spanning kunnen verdragen.
Volgens mij is de maximale spanning namelijk 3.3 V en ik ben bang dat ik hem op stook.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
cemi schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 15:37:
Ik wil een CNY70 aan gaan sluiten op de ESP8266-12E developoment board.
De voeding 5V komt van het ESP board. De led kant van de CNY70 gaat via een weerstand van 220 ohm, de receiver kant via een weerstand van 47K. De spanning op de CNY70 emmitor varieert dan netjes van 0,2 tot 4,7 Volt, afhankelijk van de reflectie.

Mijn vraag is of zowel de analoge als de digitale IO poorten van de ESP deze spanning kunnen verdragen.
Volgens mij is de maximale spanning namelijk 3.3 V en ik ben bang dat ik hem op stook.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb nog geen enkele ESP op kunnen blazen. Stuur vaak 5v signalen naar de input, meestal wel via een weerstand. Ik heb ook wel eens per ongeluk de ESP een half uur op 5 volt laten werken. Daar ging de ESP ook al niet kapot van. Je zou kunnen zeggen bijna 'idiotproof'

Voor de zekerheid zou ik je signaal van 4.7 volt in een spanningsdeler stoppen. 1 k ohm vanaf de CNY70 naar de esp en vanaf dat punt een 2k2 ohm weerstand naar massa. Dan staat er 2.2/3.2 * 4.7v signaal op de esp , nagenoeg 3.3 volt dus.
Pagina: 1 ... 18 ... 80 Laatste