Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-04-2024
@geerttttt
Gemaakt met Sprint-Layout?
Je kunt het beste van de (meeste) pads through pads maken. Dus aan beide zijden een pad.
Het spoor aan de AC zijde welke vlak langs de andere aansluiting van de HLK loopt zou ik wat meer afstand geven (minimaal 4mm).
Enkele spoortjes van o.a. de VCC en GND zou je nog wat netter kunnen routen.

Ook moet normaal gesproken de antenne van de ESP 'vrij' zijn dus geen metaal of andere onderdelen in de buurt van de antenne. Je zou de ESP module een kwart slag kunnen draaien zodat de antenne buiten de HLK-PM01 valt.
Ik zou alle GPIO op een pad willen hebben zodat de print wat meer universeel is voor andere projecten/toepassingen.
Afhankelijk van de toepassing is het niet verkeerd om montage gaten te hebben. Hier aan zou je ook een kunststof afscherming tegen aanraking van de AC delen kunnen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 13:54
@geertttttt volgens mij klopt je pinout van de HLK-pm01 niet helemaal, ik heb hem zelf ook inmiddels en volgens mij is die ac lijn gecentreerd ten opzichte van de 5v pinnen, of ik zie het verkeerd op de print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

jctjepkema schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:23:
@geertttttt volgens mij klopt je pinout van de HLK-pm01 niet helemaal, ik heb hem zelf ook inmiddels en volgens mij is die ac lijn gecentreerd ten opzichte van de 5v pinnen, of ik zie het verkeerd op de print.
Hoe bedoel je dat precies dan? Ik dacht het aardig nagemeten te hebben... Maar wie weet zie ik iets over het hoofd?

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Afbeeldingslocatie: http://www.dhresource.com/0x0s/f2-albu-g3-M01-82-DD-rBVaHVU8hRKAdPSWAAB6LCtXcmk046.jpg/new-hlk-pm01-ac-dc-isolated-power-modules.jpg

Ik zie niet goed waar je pinout pinnen op de pcb zitten, maar wel waar de ac pinnen zitten, en volgens mij is de 5v+ buiten de pcb.

zie de afbeelding hierboven. De dicht bij elkaar zittende pinnen is ac, en de bredere pinnen de 5v+ 0v

edit: niet 5v+ maar 0v.

Edit2: ik zie nu pas hoe de hlk-pm01 zit. Ik dacht dat hij 90 graden gedraaid was. Excuus nevermind me 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door jctjepkema op 11-01-2016 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Mardaso67 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:06:
@geerttttt
Gemaakt met Sprint-Layout?
Klopt!
Je kunt het beste van de (meeste) pads through pads maken. Dus aan beide zijden een pad.
Het spoor aan de AC zijde welke vlak langs de andere aansluiting van de HLK loopt zou ik wat meer afstand geven (minimaal 4mm).
Enkele spoortjes van o.a. de VCC en GND zou je nog wat netter kunnen routen.
Zo beter?
Ook moet normaal gesproken de antenne van de ESP 'vrij' zijn dus geen metaal of andere onderdelen in de buurt van de antenne. Je zou de ESP module een kwart slag kunnen draaien zodat de antenne buiten de HLK-PM01 valt.
Ik zou alle GPIO op een pad willen hebben zodat de print wat meer universeel is voor andere projecten/toepassingen.
Afhankelijk van de toepassing is het niet verkeerd om montage gaten te hebben. Hier aan zou je ook een kunststof afscherming tegen aanraking van de AC delen kunnen bevestigen.
Aangepast dus, heb hem een kwartslag gedraaid. Zou het zo beter zijn?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TMDCFhV.jpg

@jctjepkema: Zie mijn nieuwe afbeelding. Links zitten de AC pinnen, Rechts de + en - pin voor de 5v. Lijkt mij te kloppen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Ik zat verkeerd te kijken klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
@geerttttt
Ik werk zelf ook veel met Sprint-layout. Werkt lekker vlot voor niet al te grote projecten.

Zoals je het nu hebt zal de ontvangst ten goede komen.
De via's vind ik er nog wel raar uitzien ik heb ze met een pad(klein).

Als je me de sprint-layout file opstuurt wil ik er wel even mee "stoeien" en de resultaten terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

geerttttt schreef op maandag 11 januari 2016 @ 16:38:
[...]

Klopt!

[...]

Zo beter?

[...]

Aangepast dus, heb hem een kwartslag gedraaid. Zou het zo beter zijn?
[afbeelding]

@jctjepkema: Zie mijn nieuwe afbeelding. Links zitten de AC pinnen, Rechts de + en - pin voor de 5v. Lijkt mij te kloppen toch?
Ik vind de afstand tussen AC-voerende delen en jouw ESP (board/pins) veel te klein.

Verder mis ik condensatoren rond je ESP en de vereiste pull-up weerstanden. Je hebt RX/TX niet aangesloten, wat wel handig is als je de boel aan het updaten gaat (en dat wil je echt wel een keer). Praktisch is trouwens om de ESP12E te plaatsen, dat zijn de meest uitgebreide boards (en net zo duur als de ESP-1, voor minder dan 2 euro te krijgen). Overigens is de 12F ook nog een tip, die heeft een betere antenne voor flink meer bereik (20% heb ik me laten vertellen?)

Je gaat van je 5v voedingkje naar een LDO en dan naar de ESP. Sowieso horen bij de LDO echt wel een paar condensatoren, maar is er geen 3.3v module die in plaats van het 5v voedingkje kan? Scheelt weer een component (en 2 caps).

Screwterminals voor de kabels is ook handig, die heb je nog niet begroot. Met name in het 220v gedeelte is dat echt belangrijk.

Layouttechnisch zie ik verder wel erg veel via's die mogelijk niet nodig zijn. Ik mis een ground-plane in het laagspanningsgedeelte. Ik mis mounting holes.

(sorry ik schrijf bovenstaand misschien met onvriendelijke toon maar het is bedoelt om je verder te helpen in je layout en hem echt veilig te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door sebastius op 11-01-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

Ik wil graag mijn slimme meter aansluiten via een NodeMcu bordje. Ik wil graag op TTL niveau blijven, alleen is het signaal van mijn meter geïnverteerd. Volgens mij kan ik dit niet softwarematig inverteren en moet ik het dus hardwarematig doen. Nu heb ik een inverter chipje gevonden (https://www.conrad.nl/nl/...-74hct-dip-14-151645.html). Kan ik deze voeden met de 3.3V uit het NodeMCU bordje en de 5V datalijn hiermee laten inverteren? Of moet ik de 5V eerst naar 3.3V krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik wil een printje maken met daarop een ESP8266-12E, maar blijf het lastig vinden om een goed compleet schema te vinden voor het aansluiten, dus ik probeer zelf iets in elkaar te puzzelen (is ook handig om meteen te leren waarom het zo aangesloten moet).

Misschien kunnen wat van jullie meekijken om te checken of het klopt, en kunnen we hem eventueel samen compleet maken zodat ook anderen hem als referentie kunnen gebruiken?

In dit specifieke geval heb ik 4 outputs nodig, en ik programmeer de ESP voordat ik hem er op zet, maar ik wil wel toegang hebben tot de pinnen die nodig zijn om opnieuw te flashen. Ik heb niet echt de ruimte voor een FTDI chip + kost weer net wat extra dus voor mij is het voldoende om toegang te hebben via een header.

In dit schema:
* Ik wil hem voeden via USB (natuurlijk een USB poort met genoeg power). Die 5v wordt via een LD33V omgezet naar 3.3v.
* GPIO16 is standaard HIGH (via 10K) maar kan je met de button LOW maken (via 470) voor het flashen van de ESP.
* TX/RX, 3.3v en GND zijn uitgebroken naar een header voor het flashen
* GPIO14, GPIO12, GPIO13, GPIO4 zijn gereserveerd om als output te gaan gebruiken en in dit schema niet verbonden (LOGIC_OUT label)

Wat ik zo snel kan bedenken dat nog geupdate moet worden:
* Extra condensator voor de voeding?
* Ik geloof dat GPIO16 nog aan REST/RST moet om de slaapmode te kunnen gebruiken

Klik eventueel voor groter
ESP8266-12E-thumb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Heedless op 11-01-2016 21:28 . Reden: Vraag niet goed gelezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
CodeIT schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:16:
Ik wil graag mijn slimme meter aansluiten via een NodeMcu bordje. Ik wil graag op TTL niveau blijven, alleen is het signaal van mijn meter geïnverteerd. Volgens mij kan ik dit niet softwarematig inverteren en moet ik het dus hardwarematig doen. Nu heb ik een inverter chipje gevonden (https://www.conrad.nl/nl/...-74hct-dip-14-151645.html). Kan ik deze voeden met de 3.3V uit het NodeMCU bordje en de 5V datalijn hiermee laten inverteren? Of moet ik de 5V eerst naar 3.3V krijgen?
Een pagina terugbladeren?
sjimmie in "Het grote ESP8266 topic"
Of hier ff lezen.
Slimme meter uitlezen via P1-poort
Ik doe het zelf softwarematig en anderen doen het hardwarematig.
(ik deed het eerst ook hardwarematig met een transistor en twee weerstanden)

[ Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 12-01-2016 08:37 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

sjimmie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:33:
[...]

Een pagina terugbladeren?
sjimmie in "Het grote ESP8266 topic"
Of hier ff lezen.
Slimme meter uitlezen via P1-poort
Ik doe het zelf softwarematig en anderen doen het hardwarematig.
(ik deed het eerst ook hardwarematig met een transistor en twee weerstanden)
Die had ik gezien ja. Ik begreep dat je hardwarematige oplossing niet echt betrouwbaar was. Ik wil graag ESPEasy gebruiken als firmware (omdat er nog een aantal andere sensoren aanhangen) en daarmee kan ik de software serial niet gebruiken. Zodoende kwam ik uit op die inverter chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
CodeIT schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:13:
[...]

Die had ik gezien ja. Ik begreep dat je hardwarematige oplossing niet echt betrouwbaar was. Ik wil graag ESPEasy gebruiken als firmware (omdat er nog een aantal andere sensoren aanhangen) en daarmee kan ik de software serial niet gebruiken. Zodoende kwam ik uit op die inverter chip.
Aan "mijn" hardwarematige oplossing mankeerde niets (hooguit ff zoeken naar de beste waardes voor de weerstanden), het bleek toen vooral de softwareserial die instabiel was. Dat is inmiddels een stuk verbeterd (door de schrijver). Maar omdat softwareserial op een gegeven moment ook kon inverteren, heb ik mijn hardwarematige inverter er tussenuit gehaald.
Maar met de voorgebakken espeasy zit je vast aan hun mogelijkheden. (wellicht moet je dan de P1 ook aan de primaire serial van de ESP vastmaken, wat voor onderhoud en debuggen niet fijn is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Mardaso67 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:31:
@geerttttt
Ik werk zelf ook veel met Sprint-layout. Werkt lekker vlot voor niet al te grote projecten.

Zoals je het nu hebt zal de ontvangst ten goede komen.
De via's vind ik er nog wel raar uitzien ik heb ze met een pad(klein).

Als je me de sprint-layout file opstuurt wil ik er wel even mee "stoeien" en de resultaten terugsturen.
Is goed, hier is de sprint file: http://we.tl/lSykzRE81z
De via's heb ik nu door eigenlijk een pad te maken zonder buitenste breedte. Ik zou natuurlijk er gewoon een dunne pad van kunnen maken voor de zekerheid, maar ik ben bang dat dit wellicht iets contact gaat maken met de ESP zelf omdat die natuurlijk straks vrijwel plat op de PCB gesoldeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:29
Ik volg dit topic al een tijdje en heb nu een nodemcu via aliexpress gekocht. Flashen gaat zonder problemen, het duurt echter wel ruim 5 minuten. Hoe lang duurt dit bij jullie?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
meestal iets van 45 seconden (ik doe dat via de Arduino IDE)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mardaso67
@Geerttttt
Ik ga er mee aan de slag.
Ben je gebonden aan bepaalde afmetingen of mag de print iets groter worden?
Een printkroonsteen zoals sebastius al aangaf is wel handig en er moeten minimaal wat condensatoren bij.
De goedkope PCB service websites werken vaak met 50x50 of 100x100 als protoboards dus daar zal je wel onder moeten blijven (50x50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Mardaso67 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:49:
@Geerttttt
Ik ga er mee aan de slag.
Ben je gebonden aan bepaalde afmetingen of mag de print iets groter worden?
Een printkroonsteen zoals sebastius al aangaf is wel handig en er moeten minimaal wat condensatoren bij.
De goedkope PCB service websites werken vaak met 50x50 of 100x100 als protoboards dus daar zal je wel onder moeten blijven (50x50).
Ik heb zelf ook al wat aanpassingen gemaakt.
Hier wat ik nu heb:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ojVBEdY.jpg

en de sprint link: http://we.tl/j8fphmaqbF

En ohja, zo'n blauwe screwterminal wilde ik inderdaad plaatsen op de 2 pads links in het midden. Daar komt de 230v op binnen dus.

En condensatoren, is dat perse nodig dan? Ik gebruik hem nu ook zonder verdere weerstandjes of condensatoren...

Edit: Ohja, ja hij moet passen in een bepaalde afmeting. Hij moet namelijk passen in een 50x50x50mm inbouwdoos in de muur. (die zijn ook nog is rond). én er moet ook nog een 2kanaals relais in.

[ Voor 10% gewijzigd door geerttttt op 12-01-2016 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Mardaso67 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:49:
Ik wil zelf mijn printje laten maken via OSHpark.com. Schijnt erg goede kwaliteit te zijn, en toch betaalbaar (mijn huidige (ronde) ontwerp van 40mm is iets van 12 dollar voor 3 stuks, met gratis verzending). Wat ook leuk is, is dat je (optioneel) aan kan geven dat je ontwerp ook besteld mag worden door anderen (OSH = Open Source Hardware) en je dus ook kan browsen in de andere ontwerpen.

[ Voor 10% gewijzigd door Heedless op 12-01-2016 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Heedless schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:47:
[...]

Ik wil zelf mijn printje laten maken via OSHpark.com. Schijnt erg goede kwaliteit te zijn, en toch betaalbaar (mijn huidige (ronde) ontwerp van 40mm is iets van 12 dollar voor 3 stuks, met gratis verzending). Wat ook leuk is, is dat je (optioneel) aan kan geven dat je ontwerp ook besteld mag worden door anderen (OSH = Open Source Hardware) en je dus ook kan browsen in de andere ontwerpen.
Heb je een fototje van je print?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Moet hem nog maken, vandaar mijn vorige post om te vragen of jullie mee willen kijken of het schema rond de ESP-12E zo klopt ;)
De prijs had ik doordat ik mijn geber.zip soms vast even upload om de previews te checken en je ziet dan meteen de kosten.

Dit is een voorbeeld van een OSHpark board van iemand anders met wat closeups (zo'n maat board kost je eerder 80 euro natuurlijk):
https://twitter.com/scanlime/status/686674711938375681

[ Voor 24% gewijzigd door Heedless op 12-01-2016 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Heedless schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:59:
Moet hem nog maken, vandaar mijn vorige post om te vragen of jullie mee willen kijken of het schema rond de ESP-12E zo klopt ;)
De prijs had ik doordat ik mijn geber.zip soms vast even upload om de previews te checken en je ziet dan meteen de kosten.

Dit is een voorbeeld van een OSHpark board van iemand anders met wat closeups (zo'n maat board kost je eerder 80 euro natuurlijk):
https://twitter.com/scanlime/status/686674711938375681
Denk dat dirtypcb dan goedkoper is voor mij, 14 dollar voor max 5x5cm pcb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:47
geerttttt schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:40:
[...]

Denk dat dirtypcb dan goedkoper is voor mij, 14 dollar voor max 5x5cm pcb
Als je gaat bestellen, wil ik wel mee bestellen :)

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Pimmetje651 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:39:
[...]

Als je gaat bestellen, wil ik wel mee bestellen :)
Dat kan wel, splitsen we de bordjes en kosten door 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Fr33z schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:47:
meestal iets van 45 seconden (ik doe dat via de Arduino IDE)
Vreemd, ik gebruik ook de arduino ide, hoe zou het bij mij zo lang kunnen duren? Het compilen gaat snel, het uploaden duurt zo lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
geerttttt schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 17:21:
[...]

Dat kan wel, splitsen we de bordjes en kosten door 2 :)
Inderdaad, misschien ook handig met bestellen van andere spullen die bij bijv aliespress / eBay toch vaak niet per stuk gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Pimmetje651 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:55:
[...]

Inderdaad, misschien ook handig met bestellen van andere spullen die bij bijv aliespress / eBay toch vaak niet per stuk gaan ;)
Idd, meeste fuses gaan per 10.

Ik zit alleen nog met het probleem dat ik niet precies kan achterhalen hoe groot die fuses zijn en of dat momenteel past op het bord. Denk dat ik de fuses nu alvast moet bestellen, ondertussen het bordje finetunen en als alles binnen is het nameten enzo, en da bestellen.

Heb je haast? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

manusjevanalles schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 18:07:
[...]

Vreemd, ik gebruik ook de arduino ide, hoe zou het bij mij zo lang kunnen duren? Het compilen gaat snel, het uploaden duurt zo lang
Ik upload tegenwoordig mijn gecompileerde code via wifi, stukken sneller dan serieel. Echt een verademing!

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Koffie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:07:
[...]

Ik upload tegenwoordig mijn gecompileerde code via wifi, stukken sneller dan serieel. Echt een verademing!
Hoe? Of moet je dan eentje hebben met 1mb of meer geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

geerttttt schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:19:
[...]

Hoe? Of moet je dan eentje hebben met 1mb of meer geheugen?
Via webform uploaden, OTA.
Meer mijn ESP heeft idd 4mb flash dus je zult wel wat ruimte moeten hebben. Kijk even naar webupdate example in Arduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
@geerttttt
Hier mijn versie van je print: https://www.dropbox.com/s/8xqymatq54z4uo1/Geertttt.zip?dl=0
Wel moet je nakijken of de afmetingen kloppen van de fuse en de andere onderdelen in het 230VAC gedeelte.
Ook de diameter van de pinnen controleren en eventueel nog de pad gaatjes aanpassen.
Verder nog een versie/jaar vermelden.

Print Bot

Print Top

[ Voor 28% gewijzigd door Mardaso67 op 13-01-2016 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Mardaso67 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 00:01:
@geerttttt
Hier mijn versie van je print: https://www.dropbox.com/s/8xqymatq54z4uo1/Geertttt.zip?dl=0
Wel moet je nakijken of de afmetingen kloppen van de fuse en de andere onderdelen in het 230VAC gedeelte.
Ook de diameter van de pinnen controleren en eventueel nog de pad gaatjes aanpassen.
Verder nog een versie/jaar vermelden.

[afbeelding]

[afbeelding]
Gaaf dat je wil helpen. Thanks!

Ik heb nog wel een paar dingen die ik niet snap. Eigenlijk voornamelijk die capacitors. C1 zit met de rechter-lead aan de ground verbonden en met de linker aan de 5v draad. klopt dat wel? Zo ja, wat is daar 't nut van dan?

Daarnaast eigenlijk dezelfde vraag van c2. De linkerlead heeft twee uiteinden die volgensmij nergens specifiek heen leiden, maar maken contact met ground. De linker zit in het 3,3v gedeelte.

Ik ga er vanuit dat dit klopt, maar ik snap zelf de werking niet precies, dus ben hier benieuwd naar.
Daarnaast, als deze smd capacitoren er moeten komen, welke moet ik dan precies hebben? Dan kan ik deze ook gaan bestellen.

EDIT: ohja en als laatste, ik zie dat je het bordje wat breder hebt gemaakt. nu is hij 47 millimeter. Dat is wel vrij krap om in de behuizing te passen. Ik denk dat de binnendiameter namelijk ook ongeveer zoiets is... Als ik dus nog een paar millimeter eraf zou kunnen snoepen zou dat handig zijn denk ik, maar kan dat? Zo ja, waar zou het beste er een paar millimeter kunnen verdwijnen?

[ Voor 12% gewijzigd door geerttttt op 13-01-2016 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:35
https://en.wikipedia.org/wiki/Decoupling_capacitor

En meestal is rond de 100nF wel prima.

PS ben momenteel met een PCB bezig waar alleen al 3000 ontkoppel Ctjes opzitten :)
(totaal aantal componenten is 8500 8)7)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Shit, ander probleempje, die thermal fuse blijkt een body width te hebben van 14,5mm. De huidige grootte op het bordje is 7,7mm. De dubbele afstand moet het zijn dus, hoe ga ik dat ooit passen. Hij moet natuurlijk ook nog dicht op de HLK-PM01 zitten om goed zijn werk te doen.

Edit: dan zou ik het zo moeten oplossen, waarbij de thermal fuse over de screwterminals heen gaat... Niet de meest fancy oplossing, maar zo zit hij wel strak tegen de HLK aan en kom ik qua ruimte uit... Wat denken jullie?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ukHNoJg.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door geerttttt op 13-01-2016 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Koffie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 21:24:
[...]

Via webform uploaden, OTA.
Meer mijn ESP heeft idd 4mb flash dus je zult wel wat ruimte moeten hebben. Kijk even naar webupdate example in Arduino.
Thanks voor de tip. Voor andere geïnteresseerden, hier een howto: https://github.com/esp826...ta_updates/ota_updates.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Overigens maak ik geen gebruik van OTA via Arduino IDE. Veel te veel rompslomp en onnodige meuk zoals Python en mDNS. mDNS moet sowieso dood
Ik heb in mijn project een update pagina gemaakt, waarmee ik elke keer een nieuwe BIN kan uploaden via de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
geerttttt schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:01:
[...]

Idd, meeste fuses gaan per 10.

Ik zit alleen nog met het probleem dat ik niet precies kan achterhalen hoe groot die fuses zijn en of dat momenteel past op het bord. Denk dat ik de fuses nu alvast moet bestellen, ondertussen het bordje finetunen en als alles binnen is het nameten enzo, en da bestellen.

Heb je haast? ;)
Haast, agh wat is haast ! Wil graag spelen dat is het . Heb nu eigenlijk (ivm verhuis) toch geen tijd
Beter iets goeds dan iets snels en niet goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Pimmetje651 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:18:
[...]

Haast, agh wat is haast ! Wil graag spelen dat is het . Heb nu eigenlijk (ivm verhuis) toch geen tijd
Beter iets goeds dan iets snels en niet goed :D
Das wederzijds, ik wil graag in een keer een goed functionerend bordje hebben dus zoveel mogelijk potentiele problemen afvangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Koffie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:54:
Overigens maak ik geen gebruik van OTA via Arduino IDE. Veel te veel rompslomp en onnodige meuk zoals Python en mDNS. mDNS moet sowieso dood
Ik heb in mijn project een update pagina gemaakt, waarmee ik elke keer een nieuwe BIN kan uploaden via de website.
Dat is inderdaad wel cool. Heb eerder wel is gekeken hiernaar, op mijn ESP-07 werktte dit niet vanwege de 512kb geheugen. Zit nu wel te twijfelen om over te stappen op een ESP-12F om dit te kunnen doen. En het SPIFF geheugen is ook niet gek. Althans, ik neem aan dat je dan met Arduino wat stateful configuratie settings kunt opslaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Laatst online: 08:20
geerttttt schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:21:
[...]

Das wederzijds, ik wil graag in een keer een goed functionerend bordje hebben dus zoveel mogelijk potentiele problemen afvangen. :)
Oeeehh Ik heb ook interesse! Kan ik eindelijk mijn wandschakelaars fatsoenlijk inbouwen.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
@Koffie vet filmpje, en hele mooie software. Ziet er tot nu toe beter uit dan de gemiddelde software die op een modem/router draait. Maak je het toevallig ook opensource of blijft voor jou alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Voor de varistor zit ik te kijken naar deze. Weet niet precies of die voldoet, iemand een idee?:
http://www.ebay.com/itm/L...m:mMdFbZDxZScgiXDcK2mVTKQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jctjepkema schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:38:
@Koffie vet filmpje, en hele mooie software. Ziet er tot nu toe beter uit dan de gemiddelde software die op een modem/router draait. Maak je het toevallig ook opensource of blijft voor jou alleen?
Is 'gewoon' bootstrap. Source zal op github komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
Ah okee, ik had zelf jaar of 2 terug een zelf gemaakte "responsive" website op mijn arduino staan, kon ik een relais aan en uit mee schakelen. Daar hielt het ook mee op want ik had toen wel snelheidstekorten, en dat ging over ethernet dus kon hem niet overal plaatsen.
Ik ben zelf nu bezig met een AC dimmer op basis van een attiny45 en een esp12-Q. Maar daarvoor wil ik dat het mogelijk word, wanneer hij geen netwerk vind, hij een eigen accespoint gaat maken waarmee je de lamp aan en uit kunt doen en je hem weer opnieuw kan verbinden met je router. Zodat wanneer wij nieuw wifi krijgen ik hem niet uit de lamp hoef te schroeven om hem opnieuw te programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Koffie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:46:
[...]

Is 'gewoon' bootstrap. Source zal op github komen.
Ik heb maar ff een ESP-12F besteld. Is compatible qua pinout met mijn huidige ESP-07. Ik las dat je daarvoor geen pins moet verbinden, klopt dat? Zo ja, wat als je ze alsnog wel verbind? Kon het nog niet echt duidelijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

geerttttt schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:56:
[...]

Ik heb maar ff een ESP-12F besteld. Is compatible qua pinout met mijn huidige ESP-07. Ik las dat je daarvoor geen pins moet verbinden, klopt dat? Zo ja, wat als je ze alsnog wel verbind? Kon het nog niet echt duidelijk vinden.
Hoe bedoel je dat, voor het flashen? Met OTA hoef je de ESP idd niet in flashmodus te zetten, gebeurt automatisch bij flashen:

c/p van serial-console bij OTA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Update: ESPimatic.cpp.bin
sleep disable
Update Success: 396016
Rebooting...

ets Jan  8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,0)

load 0x4010f000, len 1264, room 16 
tail 0
chksum 0x42
csum 0x42
@cp:0
ld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Koffie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:01:
[...]

Hoe bedoel je dat, voor het flashen? Met OTA hoef je de ESP idd niet in flashmodus te zetten, gebeurt automatisch bij flashen:

c/p van serial-console bij OTA:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Update: ESPimatic.cpp.bin
sleep disable
Update Success: 396016
Rebooting...

ets Jan  8 2013,rst cause:2, boot mode:(3,0)

load 0x4010f000, len 1264, room 16 
tail 0
chksum 0x42
csum 0x42
@cp:0
ld
Nee ik doelde meer op de CH_PD die HIGH moet zijn, en de GPIO15 die LOW moet zijn voor normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik gebruik deze, en hoef niets door te verbinden. Alleen een jumper voor flashen, maar met OTA hoeft dat dus niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Koffie op 13-01-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

En voor de capacitors, moet ik dan iets als dit hebben dus? kloppen die ook qua maat?
http://www.ebay.com/itm/3...d71f44:g:zQgAAOSwnH1WYksw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
manusjevanalles schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:45:
Ik volg dit topic al een tijdje en heb nu een nodemcu via aliexpress gekocht. Flashen gaat zonder problemen, het duurt echter wel ruim 5 minuten. Hoe lang duurt dit bij jullie?
Staat de uploadsnelheid bij jou toevallig niet op 9600 ?
Probeer eens om in de IDE een hogere upload snelheid in te stellen.
Je kunt kiezen uit 9600/57600/115200/230400/460800 en 921600 , hogere snelheid betekent sneller uploaden. Als je een te hoge upload snelheid kiest dan geeft de IDE wel een foutmelding, dan zet je hem een tandje lager. Bij mij werkt het met de NodeMCU tot 921600 betrouwbaar, met een simpele USB/Serial en van die dupont touwtjes eraan haal ik die snelheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maximale snelheid met USB/Serieel is 115200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
costo schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:51:
[...]

Staat de uploadsnelheid bij jou toevallig niet op 9600 ?
Probeer eens om in de IDE een hogere upload snelheid in te stellen.
Je kunt kiezen uit 9600/57600/115200/230400/460800 en 921600 , hogere snelheid betekent sneller uploaden. Als je een te hoge upload snelheid kiest dan geeft de IDE wel een foutmelding, dan zet je hem een tandje lager. Bij mij werkt het met de NodeMCU tot 921600 betrouwbaar, met een simpele USB/Serial en van die dupont touwtjes eraan haal ik die snelheid niet.
Dat was inderdaad de oplossing, het gebeurt nu binnen 60 seconden. Overigens is OTA ook erg handig, goede tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
geerttttt schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:56:
En voor de capacitors, moet ik dan iets als dit hebben dus? kloppen die ook qua maat?
http://www.ebay.com/itm/3...d71f44:g:zQgAAOSwnH1WYksw
Die zijn te groot je moet de 0805 versie hebben. 100nF voor C2 en 1uF of 100nF voor C1.
Afhankelijk van het type ESP en spanningsregelaar zou je zonder kunnen maar het kan zeker geen kwaad om ze wel te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
Koffie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:15:
Maximale snelheid met USB/Serieel is 115200
Bij mij haalt USB/Serial met CH340 die met dupont kabeltjes is aangesloten op een ESP8266-07 makkelijk 230400 en zeer betrouwbaar. Hogere snelheid gaat soms wel en soms niet dus is niet betrouwbaar.

edit: OTA krijg ik niet werkend, heb het recept van github gevolgd zowel op de klassieje manier met IDE 1.6.5 als op de Arduino-OTA manier maar het werkt niet.
De klassieke manier geeft als foutmelding dat het board op 192.168.nnn.nnn niet is te connecten en op de manier met IDE1.6.7 is de foutmelding
Board generic (platform esp8266, package esp8266) is unknown .... Error compiling.

[ Voor 35% gewijzigd door costo op 13-01-2016 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb even geprutst met dat classic OTA maar snel opgegeven, file via een webpagina uploaden is net zo makkelijk. Als je dan bij de result pagina op back ramt, staat je form al klaar met hetzelfde BIN bestand geselecteerd :Y)

Nu aan het spelen met serveren van HTML vanuit de SPIFFS , wat is dat bloedjesnel zeg :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• costo
  • Niet online
@koffie

Dat Arduino-OTA werkt alleen met IDE1.6.7. en ESPEasy kan daar niet goed mee overweg. Ik doe veel met ESPEasy en dat wil de IDE1.6.5 zien
.
Dus voorlopig doe ik het flashen nog maar Serieel, dat gaat me snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik maak ook gebruik van Arduino 1.6.5 hoor ;)
Enige met webupdate is dat je in je code weer de mogelijkheid maakt om een nieuwe BIN te uploaden, anders is het een eenmalig iets :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Mardaso67 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:22:
[...]

Die zijn te groot je moet de 0805 versie hebben. 100nF voor C2 en 1uF of 100nF voor C1.
Afhankelijk van het type ESP en spanningsregelaar zou je zonder kunnen maar het kan zeker geen kwaad om ze wel te plaatsen.
Pfoe ik hoop dat ik dat kan solderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT

CodeIT

Code IT

Koffie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:54:
Ik heb het gisteren in een keer aan het werk gekregen (met 1.6.7) en vind het automatisch uploaden vanuit de IDE juist super makkelijk. Je hebt inderdaad Python nodig, maar stond er al op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Mardaso67 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:22:
[...]

Super! Heb ik besteld. Direct 50 stuks, was het goedkoopst :P

Zou je misschien ook kunnen reageren op mijn vraag over de thermalfuse? Ik hoop dat ik hem kan plaatsen zoals ik heb gedaan in mijn oude ontwerp, dus een beetje over de screwterminals heen. Hopende dat de fuse plat genoeg is dat ik nog steeds met mijn schroevendraaier bij de screwterminals kan komen.

Eventueel kan ik dan met krimpkaus wel de leads van de thermalfuse afdichten zodat sluitingen e.d. een kleinere kans maken.

Wat denk jij? Ik weet zelf niet echt een betere oplossing gezien hij natuurlijk ook nog zo dicht mogelijk tegen de powersupply aan moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Ik zat te kijken naar het scherma dat Adafruit gebruikt voor hun ESP8266-12 breakout board. In principe alle standaard verbindingen, maar er is 1 ding dat ik niet snap:

De RX pin van de ESP loopt via diode D2 naar RX_5V op pin 3 van de FTDI header, wat op de FTDI kabel de de TX is.
Ik begrijp die diode niet helemaal, want het lijkt mij dat de spanning van de FTDI TX naar de ESP RX loopt, aangezien de TX data zend. Dat wordt dan toch tegengehouden door de diode? Die staat alleen toe dat er spanning van de ESP RX naar de FTDI TX zal lopen.

Op deze link een grote afbeelding van het schema.
En hier meer info over het boardje zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Laatst online: 31-08 10:14
De rxd lijn van de esp zal wel een interne pullup weerstand hebben (naar de 3.3V), door de diode wordt daardoor een signaal van 0-5V omgezet in een signaal van 0-3.3V (de diode laat alleen de 0V door).

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Dus wat je zegt is; wanneer de TX van de kabel low/0v is, dan geleid de diode en ziet de ESP ook een low. Zodra de TX high wordt, dan wordt dat geblokkeerd door de diode, de RX van de ESP gaat naar 3.3v door zijn pull-up en hij ziet dus high?

Sowieso heb ik net geleerd dat een zener twee kanten op kan geleiden wanneer het voltage boven een bepaalde threshold kom, maar dat lijkt dus geen rol te spelen in dit schema, want dan zou je geen 3v/5v FTDI kabels door elkaar kunnen gebruiken lijkt mij.

Bedankt

Edit: ik keek net nog even door het ESP8266 datasheet dat ze bij Adafruit hebben; het blijft vreemd hoe weinig info er is over alle pinnen en hun functies (ik zocht of RX inderdaad een pull-up heeft). De beste info haal je uit voorbeelden, zoals dat breakout board.

[ Voor 19% gewijzigd door Heedless op 14-01-2016 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapsac
  • Laatst online: 31-08 10:14
Elke diode kan beide kanten op geleiden, alleen is bij een echte zenerdiode de spanning waarop hij gaat geleiden gespecificeerd, bij normale diodes wordt alleen een minimum spanning gegeven. De pullups kunnen per i/o pin aangeschakeld worden meen ik (zo werkt dat bij de meeste uc's).

Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Wil iemand eens meedenken? In onderstaande code wil ik de temperaturen van een DS18B20 invoegen binnen, zodat deze op de homepage geserveerd worden. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
#include "ESP8266WiFi.h"
#include "ESP8266WebServer.h"
#include "WiFiClient.h"
#include "ESP8266mDNS.h"
#include "DallasTemperature.h"
#include "OneWire.h"

OneWire oneWire(5);
DallasTemperature DSB(&oneWire);
float temperatureDSB;
String tempDSB;
long previousMillis = 0; //timer loop
long interval = 60000; //interval in milliseconden sec*1000

const char* ssid     = "";
const char* password = "";
const char* NAS = "192.168.1.10";
const char* flash = "<html><head><title>Flash firmware</title></head><body><center><p><br /><p><br /><form method='POST' action='/update' enctype='multipart/form-data'><input type='file' name='update'><br /><input type='submit' value='Update'></form></center></body></html>";
const char* updateSuccess = "<html><head><title>Update gelukt</title></head><body><center><p><br /><p><br />Update gelukt<br /><a href='/'>Home</a></center></body></html>";

ESP8266WebServer server(80);

void handleRoot() {
  char frontpage[400];
  int sec = millis() / 1000;
  int min = sec / 60;
  int hr = min / 60;

snprintf ( frontpage, 400,

"<html>\
  <head>\
    <meta http-equiv='refresh' content='5'/>\
    <title>Temperature</title>\
    <style>\
      body { background-color: #cccccc; font-family: Arial, Helvetica, Sans-Serif; Color: #000088; }\
    </style>\
  </head>\
  <body>\
    <h1>Temperatuur</h1>\
    <p>Uptime: %02d:%02d:%02d</p>\
    <p>Temp: MOET HIER KOMEN</p>\
    <p><a href='/flash'>Flash firmware</a>\
    </body>\
</html>",

hr, min % 60, sec % 60
  );
  server.send ( 200, "text/html", frontpage );
}

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  WiFi.begin(ssid, password);
  Serial.println("");

// Wait for connection
  while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }
  Serial.println("");
  Serial.print("Connected to ");
  Serial.println(ssid);
  Serial.print("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());

server.on("/", handleRoot);
  server.on("/flash", HTTP_GET, [](){
      server.sendHeader("Connection", "close");
      server.sendHeader("Access-Control-Allow-Origin", "*");
      server.send(200, "text/html", flash);
    });
    server.on("/update", HTTP_POST, [](){
      server.send(200, "text/html", (Update.hasError())?"FAIL":updateSuccess);
      ESP.restart();
    },[](){
      HTTPUpload& upload = server.upload();
      if(upload.status == UPLOAD_FILE_START){
        Serial.setDebugOutput(true);
        WiFiUDP::stopAll();
        Serial.printf("Update: %s\n", upload.filename.c_str());
        uint32_t maxSketchSpace = (ESP.getFreeSketchSpace() - 0x1000) & 0xFFFFF000;
        if(!Update.begin(maxSketchSpace)){//start with max available size
          Update.printError(Serial);
        }
      } else if(upload.status == UPLOAD_FILE_WRITE){
        if(Update.write(upload.buf, upload.currentSize) != upload.currentSize){
        }
      } else if(upload.status == UPLOAD_FILE_END){
        if(Update.end(true)){ //true to set the size to the current progress
          Serial.printf("Update Success: %u\nRebooting...\n", upload.totalSize);
        } else {
        }
        Serial.setDebugOutput(false);
      }
      yield();
    });

server.begin();
  Serial.println("HTTP server started");

DSB.begin(); //start ds18b20 temp
  int numSensors = DSB.getDeviceCount();
  Serial.print("Aantal aangesloten sensors: ");
  Serial.println(numSensors);

}

void loop() {
 server.handleClient();

unsigned long currentMillis = millis();

if(currentMillis - previousMillis > (interval) ) {
    // save the last time you blinked the LED 
    previousMillis = currentMillis; 
    DSB.requestTemperatures();
    temperatureDSB = DSB.getTempCByIndex(0);
    Serial.print("temp: ");
    Serial.println(temperatureDSB);

WiFiClient client;
    const int httpPort = 80;
    if (!client.connect(NAS, httpPort)) {
      Serial.println("connection failed");
      return;
    } 

String url = "/insertTemp.php?t0=";
      url += temperatureDSB;
      url += "&t1=";
      url += temperatureDSB;
      Serial.print("Requesting URL: ");
      Serial.println(url);

client.print(String("GET ") + url + " HTTP/1.1\r\n" +
             "Host: " + NAS + "\r\n" + 
             "Connection: close\r\n\r\n");
  }

}

[ Voor 92% gewijzigd door manusjevanalles op 14-01-2016 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
geerttttt schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:34:
[...]

Super! Heb ik besteld. Direct 50 stuks, was het goedkoopst :P
Heeft je vast een vermogen gekost

En ik wil nog steeds delen hè

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardaso67
@geerttttt
Van die thermal fuse constructie word ik niet vrolijk ;-)
Zoals ik al in het persoonlijk bericht aangaf is het misschien een beter idee om de relais en AC-DC converter op 1 print te zetten en de ESP8266 op een aparte print. Scheelt in de 230VAC bedrading en is veiliger.

Als je het toch op deze manier wilt doen is aan de onderzijde van de print misschien een optie mits goed geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Pimmetje651 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:54:
[...]

Heeft je vast een vermogen gekost

En ik wil nog steeds delen hè
Geen probleem, en condensatoren genoeg dus ;) hoeveel bordjes zou je willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
geerttttt schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:17:
[...]

Geen probleem, en condensatoren genoeg dus ;) hoeveel bordjes zou je willen?
Hoeveel laat je er maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
manusjevanalles schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:49:
Wil iemand eens meedenken? In onderstaande code wil ik de temperaturen van een DS18B20 invoegen binnen, zodat deze op de homepage geserveerd worden. Wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
#include "ESP8266WiFi.h"
#include "ESP8266WebServer.h"
#include "WiFiClient.h"
#include "ESP8266mDNS.h"
#include "DallasTemperature.h"
#include "OneWire.h"

OneWire oneWire(5);
DallasTemperature DSB(&oneWire);
float temperatureDSB;
String tempDSB;
long previousMillis = 0; //timer loop
long interval = 60000; //interval in milliseconden sec*1000

const char* ssid     = "";
const char* password = "";
const char* NAS = "192.168.1.10";
const char* flash = "<html><head><title>Flash firmware</title></head><body><center><p><br /><p><br /><form method='POST' action='/update' enctype='multipart/form-data'><input type='file' name='update'><br /><input type='submit' value='Update'></form></center></body></html>";
const char* updateSuccess = "<html><head><title>Update gelukt</title></head><body><center><p><br /><p><br />Update gelukt<br /><a href='/'>Home</a></center></body></html>";

ESP8266WebServer server(80);

void handleRoot() {
  char frontpage[400];
  int min = sec / 60;
  int hr = min / 60;

"<html>\
  <head>\
    <style>\
      body { background-color: #cccccc; font-family: Arial, Helvetica, Sans-Serif; Color: #000088; }\
    </style>\
  </head>\
  <body>\
    <h1>Temperatuur</h1>\
    </body>\
</html>",

hr, min % 60, sec % 60
  );
}

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  WiFi.begin(ssid, password);
  Serial.println("");

// Wait for connection
  while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }
  Serial.println("");
  Serial.print("Connected to ");
  Serial.println(ssid);
  Serial.print("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());

server.on("/", handleRoot);
  server.on("/flash", HTTP_GET, [](){
      server.send(200, "text/html", flash);
    });
    server.on("/update", HTTP_POST, [](){
      server.send(200, "text/html", (Update.hasError())?"FAIL":updateSuccess);
      ESP.restart();
    },[](){
      HTTPUpload& upload = server.upload();
      if(upload.status == UPLOAD_FILE_START){
        Serial.setDebugOutput(true);
        WiFiUDP::stopAll();
        Serial.printf("Update: %s\n", upload.filename.c_str());
        uint32_t maxSketchSpace = (ESP.getFreeSketchSpace() - 0x1000) & 0xFFFFF000;
        if(!Update.begin(maxSketchSpace)){//start with max available size
        }
      } else if(upload.status == UPLOAD_FILE_WRITE){
        if(Update.write(upload.buf, upload.currentSize) != upload.currentSize){
        }
      } else if(upload.status == UPLOAD_FILE_END){
        if(Update.end(true)){ //true to set the size to the current progress
          Serial.printf("Update Success: %u\nRebooting...\n", upload.totalSize);
        } else {
        }
        Serial.setDebugOutput(false);
      }
      yield();
    });

server.begin();
  Serial.println("HTTP server started");

DSB.begin(); //start ds18b20 temp
  int numSensors = DSB.getDeviceCount();
  Serial.print("Aantal aangesloten sensors: ");
  Serial.println(numSensors);

}

void loop() {
 server.handleClient();

WiFiClient client;
    const int httpPort = 80;
      return;
    } 

url += temperatureDSB;
      url += "&t1=";
      url += temperatureDSB;
      Serial.println(url);

}

}
Zal dan iets worden als
<p>Temp: %f</p>\
En
hr, min % 60, sec % 60
wordt dan
hr, min % 60, sec % 60, temperatureDSB
Even snel uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
sjimmie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:37:
[...]

Zal dan iets worden als
<p>Temp: %f</p>\
En
hr, min % 60, sec % 60
wordt dan
hr, min % 60, sec % 60, temperatureDSB
Even snel uit mijn hoofd.
Dat heb ik al geprobeerd, werkt niet, er komt geen temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat is nu precies je probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

manusjevanalles schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:47:
[...]

En in de log file verschijnt de temperatuur wel regelmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Waarschijnlijk ongeveer 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ga je er eigenlijk mee doen? want... behalve voeding en esp zit er geen relay of andere sensors op toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:09:
[...]

Wat ga je er eigenlijk mee doen? want... behalve voeding en esp zit er geen relay of andere sensors op toch?
Ik ben van plan er een losse 2 channel relay op aan te sluiten waarbij het geheel moet passen in een inbouw doos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
In m'n log verschijnt de temperatuur wel gewoon. Het probleem is dat ik de temperatuur op de homepage van de webserver op m'n esp wil hebben, maar dat krijg ik niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
manusjevanalles schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 21:47:
[...]
Doen deze twee het wel dan?
...
...
url += temperatureDSB;
...
Je zal wat meer moeten vertellen wat wel en niet werkt.
Voor het zelfde geld werkt je hele ds18b20 (functies) niet ofzo. Dit heb je nergens staan.

[ Voor 3% gewijzigd door sjimmie op 15-01-2016 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Dit stukje werkt perfect, de temperatuur verschijnt in de console en hij post hem ook via de url.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
void loop() {
 server.handleClient();

WiFiClient client;
    const int httpPort = 80;
      return;
    } 

url += temperatureDSB;
      url += "&t1=";
      url += temperatureDSB;
      Serial.println(url);

}

}

Ik wil echter dat hij de temperatuur ook in dit stukje weergeeft, dat krijg ik niet voor elkaar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
void handleRoot() {
  char frontpage[400];
  int min = sec / 60;
  int hr = min / 60;

//tempDSB = String(temperatureDSB);
   //char tempDSB[10]; //DS18B20
   //dtostrf(temperatureDSB, 5, 2, tempDSB); //DS18B20

"<html>\
  <head>\
    <style>\
    </style>\
  </head>\
  <body>\
    <h1>Temperatuur</h1>\
    <p>Temp: C</p>\
    </body>\
</html>",

hr, min % 60, sec % 60
  );
}

%f werkt niet zoals eerder voorgesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Ok ik wil er ook wel 10 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Ik bedoelde meer dat er 10 in totaal komen. Je kunt er wel een stuk of 5 krijgen als je wilt? Is dat ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 22:12:
[...]

Ik ben van plan er een losse 2 channel relay op aan te sluiten waarbij het geheel moet passen in een inbouw doos
Netjes, heb je die ook al? en past het geheel dan nog wel? want je hebt 220v lopen naar je print en dan ook nog naar je relay.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:09:
[...]

Netjes, heb je die ook al? en past het geheel dan nog wel? want je hebt 220v lopen naar je print en dan ook nog naar je relay.
Het passen is altijd de uitdaging hierbij natuurlijk. Daarom moet de print ook zo klein mogelijk. Die moet ongeveer de onderste 40% van de inbouwdoos in beslag nemen. Dan de relais de bovenste 40% en de middelste 20% is voor kabels e.d.

Hier een 3d ontwerpje van hoe de print ongeveer eruit moet zien. De fuses staan hier niet bij opgetekend.
Het idee is om dit straks in 3d in een inbouwdoos te plaatsen om te kijken of dat uit gaat komen. En direct ook om te kijken of er geen gekke dingen straks zijn die ik nu over het hoofd zou zien. ;)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/obneKUd.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iTkZVrN.png

Edit: Zoiets moet het dus worden in de muur. Ik moet nog even de binnendiameter nameten vandaag, maar als ik het zo zie zou mijn print eigenlijk dus nog wel iets groter kunnen zijn zonder dat dat problemen geeft met ruimte. Dat biedt perspectief :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nlny5s3.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aCweNDo.png

[ Voor 16% gewijzigd door geerttttt op 15-01-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
geerttttt schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:51:
[...]

Ik bedoelde meer dat er 10 in totaal komen. Je kunt er wel een stuk of 5 krijgen als je wilt? Is dat ook goed?
Ik vind het prima :) Als ik maar kan proberen als het goed zal bevallen bestellen (we) er gewoon bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Cool dat jullie met een AC print bezig zijn, als het design eenmaal een beetje uitgewerkt is bestel ik er ook wel een paar denk ik!

Misschien is het een idee om afstand busjes te gebruiken om beide prints uit elkaar te houden? Anders zou het kunnen zijn dat ze tegen elkaar aan komen er er kort sluiting ontstaat op het AC gedeelte? Die pinnen steken helaas nog steeds uit.

Wellicht kunnen andere mensen er dan eventueel ook een sensor bordjes bij ontwerpen met dezelfde gaten zodat er meer gebruikt kan worden dan alleen een relay bordje. :)

Ik bedoel dit soort dingen. Deze degene zonder zichtbare schroef draad kun je aan beide kantje gewoon een schroef in draaien om ze vast te maken:
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/img/pb/380/530/376/376530380_718.jpg en Afbeeldingslocatie: http://i1017.photobucket.com/albums/af292/Sunmansli/Metal%20Parts/DSC032932.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Quindor op 15-01-2016 14:24 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

geerttttt schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:45:
[...]

Het passen is altijd de uitdaging hierbij natuurlijk. Daarom moet de print ook zo klein mogelijk. Die moet ongeveer de onderste 40% van de inbouwdoos in beslag nemen. Dan de relais de bovenste 40% en de middelste 20% is voor kabels e.d.

Hier een 3d ontwerpje van hoe de print ongeveer eruit moet zien. De fuses staan hier niet bij opgetekend.
Het idee is om dit straks in 3d in een inbouwdoos te plaatsen om te kijken of dat uit gaat komen. En direct ook om te kijken of er geen gekke dingen straks zijn die ik nu over het hoofd zou zien. ;)
[afbeelding]
[afbeelding]

Edit: Zoiets moet het dus worden in de muur. Ik moet nog even de binnendiameter nameten vandaag, maar als ik het zo zie zou mijn print eigenlijk dus nog wel iets groter kunnen zijn zonder dat dat problemen geeft met ruimte. Dat biedt perspectief :)

[afbeelding]
[afbeelding]
Ziet er goed uit, daar heb ik ook wel interesse in :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
Quindor: misschien zijn plastic spacers wat veiliger?

Dit is mijn eerste ESP print om een steppermotor (5v) mee aan te sturen. Diameter is 40mm
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5iJdPqt6eCp4IkDY1goJCWxe/full.png

Die LD33V gebruik ik omdat ik die hier nog heb liggen, maar misschien dat ik die toch nog even vervang met een kleinere versie. Is wel erg lomp groot zo :9

Overigens is dit mijn eerste fatsoenlijke PCB dat ik ga bestellen (ipv protoboard e.d.) dus feedback is welkom (weet niet of ik (technisch) rare dingen gedaan heb met de traces bijvoorbeeld).

[ Voor 27% gewijzigd door Heedless op 15-01-2016 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

@Heedless Plastic of metaal maakt in deze toepassing niet zoveel uit denk ik. Overigens snap ik niet waarom plastic spacers veiliger zouden zijn dan metaal in deze situatie. Die spacers schroef je vast en daarna is het 1 pakketje, kan niet meer mis gaan.

Ik ben zelf nog bezig om mijn QuinLed V2 design aan te passen om zoveel mogelijk amperage er doorheen te kunnen laten lopen op een 24mm bij 50mm bordje. Dat valt nog niet mee! Ik ben ook duidelijk niet zo ervaren als de PCB tekenaars hier! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heedless
  • Niet online
@Quindor
Mja, is ook zo. Ik denk gewoon, hoe minder bare-metal onderdelen in je 230v doosje hoe beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Heedless schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 17:17:
@Quindor
Mja, is ook zo. Ik denk gewoon, hoe minder bare-metal onderdelen in je 230v doosje hoe beter ;)
Hahaha, die gedachte kan ik dan wel weer volgen inderdaad. Als het maar vast zit in ieder geval. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Weet iemand of het mogelijk is om binnen de esp code een (text) bestand rechtstreeks naar SPIFFS te schrijven?
Ik bedoel dus niet uploaden naar SPIFFS met een browser, maar de chip/code zelf een soort wget naar het filesystem te laten doen. Ik kan er helaas nergens iets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:39
Koffie schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 22:47:
Weet iemand of het mogelijk is om binnen de esp code een (text) bestand rechtstreeks naar SPIFFS te schrijven?
Ik bedoel dus niet uploaden naar SPIFFS met een browser, maar de chip/code zelf een soort wget naar het filesystem te laten doen. Ik kan er helaas nergens iets over vinden.
Kan via de Arduino IDE in ieder geval: https://github.com/esp826.../master/doc/filesystem.md

code:
1
2
3
4
5
#include "FS.h"
File txtFile = SPIFFS.open("/file.txt", "w");
txtFile.print("inhoud");
txtFile.flush();
txtFile.close();

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Jup, nu nog de data van een webserver zien te krijgen. Kan daar geen zinnige example van vinden hoe ik dat zou moeten doen.

edit: niet zo moeilijk denken. Met bovenstaande regels code kun je idd rechtstreeks een file aanmaken. Verder is het dan een kwestie van verbinding maken middels client.connect() en de output daarheen schrijven.
Nu geen tijd om het verder uit te werken, maar een eerste test om de (debug) output van een verbinding met de API van een webserver lukte zojuist. Thanks voor de hint in de juiste richting :)

[ Voor 62% gewijzigd door Koffie op 16-01-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:39
Nice! Je zou ook nog even naar ESP8266HTTPClient onder Examples in de Arduino IDE kunnen kijken om 't bestand op te halen. Dan krijg je zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
boolean wget(char* dest, char* url) {
  HTTPClient http;
  http.begin(url);

int httpCode = http.GET();

if (httpCode == HTTP_CODE_OK) {
    File file = SPIFFS.open(dest, "w");

if (!file) {
      http.end();
      return false;
    }

String payload = http.getString();
    file.print(payload);
    file.flush();
    file.close();
  }

http.end();

return (httpCode == HTTP_CODE_OK);
}

[ Voor 158% gewijzigd door sfinx op 16-01-2016 13:36 ]

Hippos are apparently just rage filled hate tanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

sfinx schreef op zaterdag 16 januari 2016 @ 13:33:
Nice! Je zou ook nog even naar ESP8266HTTPClient onder Examples in de Arduino IDE kunnen kijken om 't bestand op te halen. Dan krijg je zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
boolean wget(char* dest, char* url) {
  HTTPClient http;
  http.begin(url);

int httpCode = http.GET();

if (httpCode == HTTP_CODE_OK) {
    File file = SPIFFS.open(dest, "w");

if (!file) {
      http.end();
      return false;
    }

String payload = http.getString();
    file.print(payload);
    file.flush();
    file.close();
  }

http.end();

return (httpCode == HTTP_CODE_OK);
}
Idd, ik zat gewoon veel te moeilijk te denken aan wget achtige dingen, terwijl het gewoon al mogelijk is. Morgen even het eea uitwerken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van het een esp8266 esp 05 en heb hem op de een of andere gebrickt denk ik. Nu heb ik gelezen en inmiddels uitgevoerd om de gpio0 pin los te maken van de 3v3 (tracé doorgesneden) waardoor het mogelijk Is om in de flash mode te booten. Dit Is ook gelukt aangezien ik weer enige communicatie heb met de esp8266 op 74880 baudrate. Waarin ik zie dat hij boot in 1,0 mode.
Maar nu het flashen, welke firmware is het verstandigst erop te laden? Ik gebruik de esp8266 als brug tussen mijn arduino mega en het internet. Het enige wat de esp8266 dus doet Is de serial output van de duino uploaden naar exosite onder andere. Standalone kan ik de esp8266 niet gebruiken omdat deze geen gpio pins heeft. Dus volgens mij Is gewoon de standaard firmware met AT commands voldoende. Iemand die mij opweg kan helpen met welk programma ik het beste kan flashen en welke firmware erin moet?

[ Voor 1% gewijzigd door Delchrys op 17-01-2016 10:02 . Reden: Typfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben nu aan het spelen met de Arduino WiFiClientSecure library, maar deze heeft circa 22kb mem nodig. Blijkbaar zit ik net op het randje, want met 22808 vrije mem, klapt het eruit vanwege te weinig memory.

Zijn er quickwins die ik kan doen om mijn geheugengebruik naar beneden te schroeven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
geerttttt schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 11:45:

Ik zou ook even wat overspanning beveiliging op de PCB zetten. Die modules van Hi-Link hebben hier niks voor ingebouwd. De binnenkomende AC gaat direct naar de diodebrug.
Er zit ook geen serie weerstand in serie om de aanloopstroom te beperken, opzich niet zo'n probleem als die altijd aanstaat maar echt mooi is het niet.
Je zou zoiets op de PCB kunnen zetten:
http://www.digikey.nl/pro...ywords=%20LVM2P-015R10431
Pagina: 1 ... 17 ... 80 Laatste