Pierre Sec schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:20:
[...]
Met een beroep op fatsoen, hoop ik dat een rechter dat dus niet hoeft te bepalen. Ja, wij hebben vrijheid van meningsuiting. Maar dat moet geen reden zijn alles maar te roepen/tekenen/schrijven.
Als wij Nederlands massaal beledigd zou zijn, echt beledigd en gekwetst, hoop ik dat overwogen wordt dat we dit voortaan nalaten. Net als dat we dat met de Jodenvervolging en het afbeelden van de profeet moeten doen.
En dat ben ik het dus niet mee eens.
Ik neem nogmaals het voorbeeld van het kindermisbruik in de kerk, omdat ik aanneem dat de meesten daar een probleem mee hebben.
Er is veel over gezegd, en de satirische grappen vloeiden tijdelijk. Toch blijft het probleem bestaan of wordt het niet goed aangepakt (zelfs verzwegen).
Inmiddels zijn er genoeg priesters die door die grappen gekwetst zijn (al van niet omdat ze persoonlijk niets met de zaak te maken hadden). Moeten we dan maar stoppen? Ook al is de zaak verre van opgelost.
Hetzelfde mocht een land/cultuur/geloof bijvoorbeeld hoog van de toren blazen over mensenrechten in een ander land/cultuur/geloof, is satire de uitgewezen manier om de hypocrisie te laten zien als de mensenrechten in het eerste land/cultuur/geloof ook niet best zijn.
Ook al kwetst dat de inwoners/aanhangers.
Satire kun je ook zien als iets positiefs. Onderzoek laat zien dat als je je alleen maar bevindt onder gelijkgestemden, de gemiddelde mening steeds extremer wordt. Invloed van buitenaf en zeker satire wat je aan het denken zet en je pijnpunten duidelijk maakt, kan dienen als een bron om eens goed te kijken naar wat je nu eigenlijk zegt, bent en doet.
Ik ben het wel met je eens dat het doel niet puur kwetsen moet zijn. En cartoon van Mohammad die door een varken anaal genomen wordt, hoeft van mij ook niet, omdat ik er weinig anders inzie dan een poging te kwetsen. Echter mogelijk heeft de tekenaar een ander doel, wat ik niet zie. Daarom ben ik tegen het verbieden, ik heb de waarheid niet in pacht.
En ja, satire doet soms pijn, kwetst soms hele groepen. Echter het resultaat zou geen reden voor verbod moeten zijn, de intentie mogelijk wel. Maar wie kan vooraf de intentie altijd goed inschatten?
Jij noemt het afbeelden van de profeet als iets wat we niet meer zouden mogen doen. Je weet dat er talloze moslims zijn die
geen enkel probleem hebben met het afbeelden? Dat er in het MO voldoende afbeeldingen gemaakt worden? Dat de koran het niet verbiedt? En dat je jezelf nu dus achter stelt t.o.v. een relatief klein aantal moslims?
In je angst iemand te kwetsen beperk je jezelf tot iets wat vrijwel de meerderheid geen probleem vindt. Van mij mag je, maar het is niet mijn manier.
[
Voor 11% gewijzigd door
Fly-guy op 13-01-2015 14:59
]