defiant schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 00:55:
Ik denk dat echter dat het belangrijkste besef moet zijn dat een westerse samenleving meer is dan alleen democratisch grondbeginselen in combinatie met een kapitalistische ingerichte economie. Veel mensen zien daar toch liever veel meer gezamenlijke culturele, gewoontes, normen en waarden in, de vraag is in hoeverre je daarin qua niet gemeenschappelijke eigenschappen uiteen kan lopen.
Ik denk dat we sowieso eens moeten beseffen dat er niet zoiets is als Dé Westerse Samenleving, zelfs in Europa zijn al erg grote verschillen in samenleving en politiek. Vergelijk landen als Zweden en Finland maar eens met ons land, of met Griekenland, om eens uitersten te nemen. Compleet andere culturen, en daardoor compleet anderen kansen, mogelijkheden, maar ook problemen. Met voorstanders voor een groot Europa [Nederland stiekem, Duitsland uiteraard] maar ook landen die behoorlijk kritisch zijn en zelfstandig willen blijven, zoals Engeland.
Over de rest van "het westen" maar niet te beginnen. Japan en Europa hebben compleet andere culturen, de VS is ook westers, vaak zelfs hét voorbeeld van het westen, maar "Europese toestanden" is daar bijzonder negatief iets in de ogen van velen. En Dubai dan? Zo kapitalistisch als maar kan, maar ook nog de nodige roots qua geloof.
De Europese Samenleving is al bijzonder divers, zelfs De Noord-West-Europese samenleving is al erg divers, dus, De Westerse Samenleving? In mijn ogen niet meer dan een relikwie uit de koude oorlog om "the good guys" aan deze kant van het gordijn mee aan te duiden.
Dat is dus al een behoorlijke puinhoop, laat staan dat al die samenlevingen groot en klein een enigszins eensgezind geluid kunnen maken over immigratie en hoe om te gaan met 2de en 3de generatie allochtonen. En hoe om te gaan met autochtonen die al die allochtonen niet tof vinden, en alle problematiek daar weer omheen.
En dat allemaal moet politiek opgelost worden, terwijl populisme steeds meer terrein lijkt te winnen, en je eigen fouten toegeven wel heel erg eng geworden is. Dat de gewone burger het ook eigenlijk geen reet lijkt te interesseren, omdat kankeren op die "verdomde kutmarrokanen" veel makkelijker is dan eens nadenken en naslaan.
Zullen er meer aanslagen in Europa volgen? Betwijfel het, de veiligheidsdiensten zijn wakker, er zijn talloze arrestaties verricht waar ze waarschijnlijk meer dan genoeg intel gevonden hebben, en waarom zouden nu opeens allemaal terroristjes op staan? En zoals ik al zei: er wordt al jaren gezegd dat er nu echt iets gaat gebeuren, maar, het blijft behoorlijk rustig in Europa.
People as things, that’s where it starts.