Dido schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:14:
[...]
Jij kent dus een enorm belangrijjke betekenis toe aan iets wat de gemiddelde Moslim regelmatig tussen neus en lippen door zegt en wat voor hem wellicht helemaal geen andere betekenis heeft dan een vloek en een zucht voor een Christen.
[...]
Ik wel. Zit dusdanig ingeslepen in mijn taalgebruik dat ik echt wel eens verzoek of iemand in godsnaam eens zijn bek kan houden. Of in hemelsnaam. Of eventueel zelfs dat ie gvd zijn bek moet houden. Niet netjes, maar ook niet echt bewijs dat ik opeens felcrhistelijk ben, hoor.
[...]
Ga fietsen. Niet elke Christen is lid van de bond tegen vloeken, hoor. Dat "niet ijdel" gebruiken kan heel ruim geinterpreteerd worden, en er zijn zat christenen die elke zijn doorspekken met Jezusen, Maria's, Goden en wat die's meer zij. Overigens komt veel van de afkeer jegens specifiek godverdomme vanuit onbegrip van de eigen taal: het is een aanvoegende wijs, zoals in het Engels: God damn. En jij wilt me vertellen dat er tussen de yanks die (god)damn roepen geen overtuigde Christenen zitten?
Sterker nog, ik zou willen stellen dat gebaseerd op jouw logica een leerling die zijn school probeert uit te moorden terwijl hij roept "die you god damn mother f***er!"
dus wel vanuit Christelijk motieven handelt!
Hij roept God aan om verdoeming af te roepen over mensen die hij beschuldigt van incest, wat volgens zijn heilige boek verboden is!
[...]
Zelfs als dat waar is, zegt dat dus helemaal niets over het gebruik van die naam onder
niet overtuigd gelovigen. En jij claimt dat
iedereen die god aanroept[/] overtuigd gelovig is en vbanuit religieus oogpunt handelt. De realiteit is toch echt anders.
toon volledige bericht
Ons verschil van mening lijkt te komen van hoor we kijken tegen de lading van de uitspraken als allahoe akbar en termen als godverdomme. Ik zie daarin een groot verschil terwijl jij de eerste term waarschijnlijk zo verweven ziet in het dagelijks spraakgebruik dat het tijdens een aanslag zoals in Parijs eerder "tussen neus en lippen door" geuit wordt in plaats van bewust.
Misschien heb je gelijk, echter ben ik daar niet van overtuigd. Uiteraard, vanwege de sterke vervlechting van religie in het dagelijks leven, komen veel religieuze woorden vaak voor als "onbewust" gebruik, maar het woord Allah heeft in veel moslim landen naar mijn mening een sterkere lading dan god in de onze.
Daar waar het woord god ook andere entiteiten kan aanduiden, heeft het woord Allah slechts betrekking op een god, de moslim god. En dat gaat verder dan een semantische betekenis, in Maleisië is het gebruik van het woord Allah verboden om andere goden aan te duiden.
Ook al geeft
vers 17:110 aan dat de moslim god geen naam heeft en het woord Allah dus slechts het woord god betekend en niet de "persoon" god, en kleine zoektocht op google levert ben resultaten op waarbij duidelijk wordt dat, naast Maleisië, veel moslims op zijn minst in twijfel zijn over het verschil god/Allah en dus een andere betekenis geven aan het woord Allah.
Derhalve neig ik te geloven dat het gebruik Allah en zeker in combinatie met akbar met iets meer lading uitgesproken wordt als het woord godverdomme.
Daarentegen wordt het woord Insjallah (als god het wil) ook te pas en onpas gebruikt, dus misschien zie ik het inderdaad verkeerd.
En ja, als een leerling na het neerschieten luidkeels uitroept "god verdoemt jullie allemaal", ja, dan ga ik uit van een religieuze motivatie.
Het zo los uitroepen, zij het godverdomme of allahoe akbar, geeft, voor mij in ieder geval, een geheel andere betekenis aan het de uitroep dan het "tussen neus en lippen door".
Ja, nu nog in de koppen op de voorpagina, zoals met Moslims wel gebeurd.
[...]
Idem dito.
Niet elke aanslag op een abortus kliniek/arts is vanwege religieuze redenen, je kan prima (te erg) tegen abortus zijn zonder in welke god dan ook te geloven. En als de religieuze motivatie niet duidelijk is en niet kenbaar wordt gemaakt door uitspraken tijdens de aanslag, verwacht je dan koppen die dat wel beweren?
Deze dader heeft aan tegen abortus te zijn, maar laat geen religieuze motieven doorschemeren. (Wederom de vraag, laat de media alles zien of is het sterk gekleurd?)
Ik ben het met je eens dat niet elke aanslag gepleegd door een moslim ook een "moslim aanslag" is, maar heel vreemd vind ik het ook niet dat als een blad, welke bekend staat als kritisch t.o.v. de islam (echter was dat verre van het enige waar ze zich mee bezig hielden), wordt aangevallen en de daders duidelijk allahoe akbar roepen, je vrij snel de link met islam terrorisme legt.
Natuurlijk kan het zijn dat de hoofdredacteur vreemd ging met de vrouw van één van de daders en dat de term allahoe akbar inderdaad de daders ontglipte toen hij wraak nam voor het vreemdgaan, maar dat lijkt mij niet het meest waarschijnlijk.
En qua Breivik was vrij lang niet duidelijk wat zijn motivatie nu werkelijk was. Pas in zijn manifest komt hij met verhalen dat, ondanks dat hij zich niet kan vinden in zowel het katholicisme als het protestantisme, zichzelf als christelijk beschouwd en zijn daden daar (gedeeltelijk) uit voortvloeien. En dat is ook echt wel naar buiten gekomen en heeft een flinke discussie opgestart. Uiteraard met voldoende apologeten die hem niet als christen zagen en het dus geen christelijk terrorisme vonden, maar ook zeker mensen die dat wel inzagen en zelfs opriepen tot het veroordelen van de aanslag door andere christenen.
Osama bin Laden was a Muslim terrorist. Yes, he twisted the Quran and the Islamic tradition in directions most Muslims would not countenance. But he rooted his hate and his terrorism in that text and that tradition. So Muslims, as I have long argued, have a responsibility to speak out forcefully against Bin Laden and to look hard at the resources in their tradition that work to promote such evil.
If he did what he has alleged to have done, Anders Breivik is a Christian terrorist.
Yes, he twisted the Christian tradition in directions most Christians would not countenance. But he rooted his hate and his terrorism in Christian thought and Christian history, particularly the history of the medieval Crusades against Muslims, and current efforts to renew that clash.
So Christians have a responsibility to speak out forcefully against him, and to look hard at the resources in the Christian tradition that can be used to such murderous ends.
bronEn die tien geboeden dan? Die kwamen toch regelrecht van de Heere? En geldt dat ook niet voor de rest van de wetten die daar meteen op volgen?
Wees heel voorzichtig met dit soort uitspraken - met name (delen van) het oude testament worden toch nog wel eens zeer letterlijk als het woord van God gezien, niet alleen dor Christenen trouwens.
De tien geboden zijn niet de basis van onze wetten, hoe graag de religieuze kant dat graag wil zien. Onze normen en waarden (dus wetten) zijn de basis van de tien geboden, plus wat regels om de massa beter onder controle te houden.
Je maakt mij niet wijs dat doodslaan, stelen, liegen,etc. normaal/gewoon was in samenlevingen voor Mozes. Dat we nu een wet hebben die stelen verbiedt komt niet uit de bijbel, dat komt uit het feit dat men dat altijd al veroordeelde.
Qua het OT, ook al zijn er zat uitzonderingen, de mate waarin dat stuk letterlijk moet worden opgevat als woord en regels van god is laag in het westen. Uiteraard wordt er door cherrypicking altijd wat uitgehaald wat toevallig goed uitkomt, maar de autoriteit van het OT is laag en wordt vaak metaforisch uitgelegd.
De koran is echter een handboek hoe je moet leven en daar is, door de gewone mens, vaak weinig speelruimte in. Gecombineerd met de tradities is het de wet.
"Redelijk gescheiden"? Ja, in theorie heeft Ghandi zelfs het castesysteem afgeschaft. In de praktijk zijn zijn casten alive and kicking.
Komen de wetten rechtstreeks uit het geloof? Ja, want het geloof is de basis voor de nationale eenheid en identiteit, het geloof is de basis voor (en gelijk aan) de nationale cultuur. Dus als een land dat zich op die manier identificeert wetten gaat maken, zullen die stroken met de nationale identiteit en cultuur, in dit geval dus het geloof.
Daar proberen sommigen nu wel verandering in te brengen, want met name vrouwenrechten waren abominabel. Probleem is dus dat in Hindoeisme cultuur en religie zo sterk vermolten zijn dat zelfs zaken als het castesysteem zijn blijven bestaan onder sommige Christenen en Moslims daar.
Ja, gescheiden.
Dat de cultuur het systeem in stand houdt, betekent niet dat de wet/overheid dat doet. Als havenarbeider val je onder dezelfde rechten als een kantoor medewerker. Dat je omgeving het niet toestaat om als arbeider met een directeur te trouwen, betekent niet dat de wet dat onmogelijk maakt.
Los daarvan het het kastensysteem zoals dat nu geldt in India niet het gevolg van geloof, maar van het (Portugese) kolonialisme in India. Het systeem daarvoor was geheel anders en bijvoorbeeld niet gebaseerd op afkomst of geboorte.
De gebruiken en gewoontes in India zijn vrij negatief t.o.v. vrouwen, echt dat is niet vanuit wetgeving of overheid.