We kunnen er nog lang over doorgaan maar dit is de TLDR:
-------------------------
TL;DR: Zowel de Islam als andere godsdiensten hebben extremistische groeperingen die geweld gebruiken om hun levensbeschouwing af te dwingen. Wat zijn argumenten voor of tegen de hardnekkige associatie van extremistische terroristen met de Islam als geheel?
-------------------------
Specifiek dus de Islam. Dat is nu ook de focus van de afgelopen dagen mbt de gebeurtenissen in Parijs. We kunnen natuurlijk ook allerlei andere zaken erbij halen maar dat wordt erg onoverzichtelijk gezien alle terreurdaden die dagelijks plaatsvinden (religieus en niet religieus)
Mij ook niet. Maar ik zie het ook niet gebeuren, dus waarom je dat dan nodig vindt om te stellen ontgaat me volkomen. Ik heb een hekel aan oranje auto's, maar dat is ook niet relevant omdat niemand het hier over oranje auto's heeft gehad.
(Yup, nu dus wel

)
[...]
In dit topic? Wie dan?
Er wordt met zeer grote regelmaat het Christendom bijgehaald (WBC, Breivik etc) en andere religies. Zoals ik al zei is naar mijns inzien dat niet de richting van het topic dus vandaar. Dat er gruwelijkheden plaatsvinden uit naam van andere religies lijkt mij evident en volgens mij ken je mijn standpunt mbt religies in het algemeen wel
En oranje is idd lelijk voor een autoDe enige kanttekening die ik maak is dat die berichtgeving dan wel consequent mag gebeuren.
Media is altijd gekleurd. Je zal zelf moeten vergelijken en onderzoeken. Er zijn vrijwel altijd 2 of meer kanten aan een verhaal en dat maakt het inderdaad lastig. Hetgeen waar ik bang voor ben is dat men teveel redenen zoekt die er niet zijn om te doen alsof de berichtgeving heel erg inconsequent is. Het politieke correcte slaat imo door. Men is bang om kritiek te leveren. En kritiek op de Islam heeft vaker een grotere impact dan op bijv het Christendom. De voorbeelden zijn legio. En wederom, dat pleit het Christendom niet vrij.
Heel mooi. Mijn vraag is waarom de pers in het algemeen daar wel een probleem mee lijkt te hebben.
Mijn stelling is dat zolang de pers bij een Moslim consequent zijn Moslim-zijn voorop stelt, en bij een Christen, Jood of Hindoe andere en specifiekere beweegredenen, dat een onterecht gekleurd beeld oplevert.
Wellicht. Hoe ik het zie is dat de motivatie vaak het verschil is. De repercussies vanuit de moslim wereld zijn vrijwel allemaal omdat de Koran/Allah is beledigd of de verzen worden uitgevoerd. De strijd wordt aangegaan met de Koran in de hand. De aanslagen worden geclaimed door groeperingen die dit doen uit naam van de Islam.
De Christelijke misdaden hebben dit veel minder of laten dat niet zo doorschemeren. Zo is de intentie van Breivik bijv lang onbekend gebleven en heeft hij zelf aangegeven dat het een strijd van van nationalisme en internationalisme. Later is er bij gekomen dat de Islam en het Marxisme een slechte invloed hadden en dat hij sympathiseerde met het humanisme, christendom en jodendom. Wat mij betreft een stuk lastiger om daar dus een stempel op te plakken. Hitler was ook Katholiek maar maakt hem dit dan ook een Christelijke massamoordenaar. Had hij de bijbel in de hand toen hij al zijn misdaden beging. Het is hier lastiger om een stempel er op te drukken.
Ook bij Kony is het niet geheel duidelijk al is zijn motivatie wel puur religieus. Welke specifieke religie is wat lastig
Kony proclaims himself the spokesperson of God and a spirit medium, and has been considered by some as a cult of personality, and claims he is visited by a multinational host of 13 spirits, including a Chinese phantom.[2] Ideologically, the group is a syncretic mix of mysticism, Acholi nationalism, Islam, and Christian fundamentalism, and claims to be establishing a theocratic state based on the Ten Commandments and local Acholi tradition
Als we puur naar headlines kijken zien we "lone wolf, MOSLIM, rebellenleider, MOSLIM, pro-life, MOSLIM", en dan is het logisch dat het idee gaat leven dat MOSLIMs toch wel erg vaak wat fout doen.
Met "Christen, Moslim, Christen, Moslim, Christen, Moslim" ligt dat beeld genuanceerder.
Ik heb niet dat beeld dus wellicht dat we daarom langs elkaar heen praten. Wat mij betreft kan je wel degelijk onderscheid maken. Ook andersom zal niet elke aanslag door een moslim gerelateerd zijn aan de Islam. Oorlogen, politiek en onderdrukking kunnen ook daar een rol spelen.
Dat betekent niet dat niet elke aanslag er 1 teveel is, en dat betekent niet dat Moslims niet oververtegenwoordigd zijn de laatste jaren!
En ook dit beantwoord deels jou vraag. De aanslagen die er de laatste jaren gepleegd zijn (en dicht bij komen!!!) komen uit die hoek en zijn zeer gewelddadig. Denk aan 911, de aanslagen in London en Madrid, Parijs nu, Van Gogh, de Deense cartoon, de aanvallen op de ambassades etc.
Ik heb alleen niet het idee dat de extra gekleurde beelvorming op enige wijze positief bijdraagt aan de verstandhoudingen: ook Moslims zien dit effect en voelen zich verder en verder verwijderd van de Westerse samenleving om hun heen.
Dat het gekleurd is kan ik wel in meegaan. Extra gekleurd weet ik zo net niet. Ligt er natuurlijk uiteraard welke media je leest/luistert, hoe erg je jezelf er in verdiept etc etc Zelf hoop ik uiteraard op een goede samensmelting maar de Islam heeft een aantal pittige standpunten die toch afwijken van de gevestigde orde (het Christendom). Wat dat betreft zijn ze de nieuwkomers en zal je moeten schikken tot er acceptatie zal plaatsvinden. Uiteraard werkt dat 2 kanten op maar nu lijkt het de kant op te gaan van onderdrukking en repercussie vanuit de moslim kant als er niet aan hun maatstaven wordt voldaan. Uiteraard door een kleine groep en geldt dit absoluut niet voor de gehele moslim community gelukkig. Die kleine groep weet echter wel de aandacht op zich te vestigen door dit soort acties.
Daarnaast wordt Breivik weggezet als "lone wolf", dus hoeven we niet bang te zijn voor zijn mede-idioten (terwijl hij eng veel fans blijkt te hebben!), terwijl Mohammed B zelfs in dit topic als vertegenwoordiger van georganiseerde terreur wordt afgeschilderd (terwijl ik maar weinig heb kunnen vinden over een organisatie achter zijn daad - hij lijkt op zich erg veel op Breivik: volledig doorgeslagen in een bepaald gedachtengoed, en vervolgens op eigen initiatief actie ondernomen).
Ook de daders van afgelopen week lijken vooralsnog niet aantoonbaar banden te hebben met een achterliggende (terreur)organisatie.
Breivik was ook alleen en Mohammed B was lid van de hofstad groep. Dus idd lonewolf vs georganiseerde terreur. Waarom is dat niet terecht? Dat hij veel fans heeft (Breivik) doet daar niets aan af. Zelfs Charles Manson is pas weer getrouwd geloof ik. Dat er mensen sympathiseren maakt het niet een georganiseerde misdaad. Als deze mensen gaan participeren en meewerken dan wel.
Dat er (te) veel mensen doorslaan in het Westen is zeker waar, maar ik zie vooralsnog geen reden een bepaalde groep buiten de maatschappij te plaatsen. In tegendeel, dat werkt naar alle waarschijnlijkheid juist contraproductief.
Dat is ook niet mijn intentie. De mensen die willen participeren in de (Europese) samenleving zijn van harte welkom. Of je nu Moslim, Christen, Jood, Atheïst of wat dan ook bent. Neem je bepaalde standpunten in die niet passen binnen de samenleving dan kan je jezelf buitenspel zetten. Dat is een keuze die gemaakt kan worden.