Dat heb ik wel redelijk verteld toch? Het gaat om de momenten dat je geen statief hebt/mag/kan. Thuis maar eens door mijn catalogus bladeren en de specifieke sets opzoeken waarin ik licht te kort kwam (voor mijn gevoel). Voor nu zit ik maar wat in jouw albums te kijken om een beeld te krijgen.

Dat trucje ken ik wel ja, gebruik ik vaak als ik geen statief bij de hand heb.
Een vaste lens moet passen bij je fotografie van je hand. De prijs speelt ook mee: die "kleintjes" kosten gewoon geen reet (40 mm f/2.8, de 50mm f/1.8, 24 mm f/2.8) en dan verlies je er ook weinig aan (tweedehands hebben we het maar niet eens over). Ga je een bepaalde prime meer gebruiken, kan je eens wat meer geld er tegenaan gooien bij een upgrade, maar bijvoorbeeld de 50mm f/1.4 vind ik weinig verbetering brengen t.o.v. de 50 mm f/1.8 voor mijn gebruik.
Daarom vind ik het ook nog moeilijk om te beoordelen of ik er wat mee kan en of het geld waard zou zijn. Ik kan mijn zoom wel een keer vast zetten en gewoon spelen alsof het een prime is, wellicht geeft dat een idee.
Echter vind ik het ook zonde om een lichtsterke groothoekzoom te kopen als ik met een veel lichtsterkere en goedkopere prime ook zou bereiken wat ik wil.
Ik vind de 10-18mm echt de beste UWA voor EF-S van wat ik heb gezien en geprobeerd voor ik hem kocht. Ja, de bouwkwaliteit is niet echt wat je noemt robuust, maar erg leuk lensje inderdaad voor het geld.
Ja die kon ik niet laten liggen, met name omdat ik meer landschap wil gaan doen en dat vind ik op 18 gewoon niet altijd mooi. Tenzij je een specifiek onderwerp hebt natuurlijk. Bouwkwaliteit maak ik mij niet zo druk om, het is maar hobbygebruik en als je een beetje voorzichtig doet blijft het echt wel heel. Dat het dan plastic voelt zal me jeuken.

Je hebt het over snelle zoom, maar wel in het groothoekbereik. Je kan natuurlijk de smaken wat uitbreiden met L-lenzen, maar die zijn EF natuurlijk. Niets mis mee, maar moet je wel even bij stilstaan.
Je kan natuurlijk nog verder richting tele, maar ook dan kom je snel bij de L-lenzen als je snelheid wilt. Het aantal lenzen met USM, USD (Tamron) of HSM (Sigma) biedt wel wat keuze maar persoonlijk vind ik (bijvoorbeeld) de USD op de 70-300 van Tamron veel te traag. Ik vraag me wel eens af of de PZD van Tamron verbetering biedt t.o.v. USD, maar die is pas net aan het opkomen. Overigens, de (niet-volledige) USM op de Canon 70-300mm vond ik ook te langzaam (mijn 55-250mm IS STM is daarom ter vervanging aangeschaft en bevalt me veel beter). Kortom, ligt sterk aan de range en je pecunia (as always). Tamron heeft wel een aardige 70-200 f/2.8 overigens, die wat goedkoper is dan het Canon-alternatief.
Qua mm zoek ik echt de standaardzoomkant (op aps-c) inderdaad. Een lichtsterke tele komt mogelijk ooit nog, voor nu nog niet. Ik heb nu de eerste 55-250 IS, mogelijk wordt die ooit vervangen voor een STM of een betere tele, zien we dan wel weer. Overigens doel ik qua snelheid op de lichtsterkte, niet de focussnelheid.
Wat maakt het uit dat het EF is? Het is toch pas van belang als je FF hebt en per ongeluk EF-S koopt?
Dat ligt eraan hoe snel ze bewegen en hoe snel jij afdrukt
Bovendien wil je soms de beweging (deels) vast leggen en soms wil je het moment bevriezen.
Hoe snel ik afdruk maakt niet uit lijkt me. Als we de overzichten in de kerk als voorbeeld nemen, dan krijg je het nooit voor elkaar dat er geen mensen zijn. Maar dan zijn ze niet het onderwerp dus boeit bewegingsonscherpte minder lijkt me.
Gaat om koters of gewoon mensen in beperkt licht, zolang ze niet specifiek poseren heb je snel last van bewegingsonscherpte lijkt me?