ralphilosophy schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 12:52:
De 18-135 zou je m.a.w. alleen als filmlens (kunnen) gebruiken en het is dan lastig te beoordelen of dit 'te duur is'. Een 18-55 is misschien dan een goedkopere optie maar biedt wel erg weinig tele én overlap met een 17-55/17-50 (doorhalen wat niet van toepassing is

), wat me toch een redelijk vaststaande zaak lijkt. Voor (optioneel) filmen heb je dan geen STM maar filmen kán ook zonder (het is niet onmogelijk en je wint met USM/HSM ook wel iets - in geluid - t.a.v. je huidige kitlenzen).
Het is mogelijk, maar het is gewoonweg doodzonde. Ik heb filmpjes bekeken van vergelijkingen tussen een gewone lens, een goede, USM en STM. Als je lekker wilt filmen wil je STM, daar is geen discussie over mogelijk. Aangezien ik de filmoptie wel degelijk wil gaan gebruiken ga ik geen concessie doen op dat vlak. Het blijft echter ondergeschikt aan fotografie, dus daarom is de keuze zo lastig.

Je kunt ook als de gesmeerde bliksem je 55-250mm verkopen en met een 'investering' de
Canon 55-250 f/4-5.6 IS STM toevoegen je glaswerk. Op die manier verlies je niets aan telebereik en met 55-250mm kan je aardig uit de voeten voor film (ligt ook aan je onderwerp) en die keren dát je dan groothoek filmt kan je lichtsterke lens het doen. Bovendien is de 55-250mm STM een sterke verbetering van de IS II en gewoon een hele goede telelens tot je meer kunt en wilt betalen (lees: L-lens).
Die 55-250 is eigenlijk van mijn vriendin, maar die doet er toch niet veel mee. Helaas is het wel de eerste versie (wel IS) dus meer dan een paar tientjes hoef je er niet voor te verwachten. Dan lijkt het toch al meer neer te komen op simpelweg het kopen van een extra STM-objectief.
L-objectieven loop ik al jaren op te kwijlen, maar liggen gewoon nog buiten mijn bereik. Zowel qua investering als mijn gebruik is het gewoon nog zonde.
Dat is een mooi argument, heb ik meteen weer een suggestie:
Canon 10-18 f/4.5-5.6 IS STM. Echt een hele mooie ultragroothoek. Weer met STM, enige crop-UWA van Canon met IS en optisch (zeker in verhouding met prijs) geen gigantisch grote verschillen met de 10-22 van Canon. Sluit mooi aan op je Canon of Sigma f/2.8 en dan is het enkel nog oppassen dat de punten van je schoenen er niet opkomen wanneer je met maat 44 of groter de wereld bewandeld

Die had ik ook al gevonden inderdaad, ziet er wel erg mooi uit. Dit is echter wel een extra toevoeging aan de set die ik in mijn hoofd had. Dus voor nu houd ik deze even als reserve voor een verjaardag of gewoon later kopen. Eerst eens kijken hoe vaak ik hem daadwerkelijk mis.
Resumerend:
Ik reken voor de 17-lichtsterk nu steeds 500 omdat ik nog niet weet of het de Sigma of Canon zou worden. Voor de vergelijking had ik wel een getal nodig.
1. Body met 18-135: ~1200
+ ruim bereik voor film
+ redelijk bereik voor foto/walkaround
+ goedkope optie
- optisch degelijk, maar weinig vooruitgang op huidige situatie
- knelpunten m.b.t. lichtsterk niet opgelost
- tele beperkt, of toch wisselen en kwalitatief wellicht minder
2. Body met 18-135 + 17-lichtsterk: ~1700
+ ruim bereik voor filmen met STM
+ lichtsterk beschikbaar op standaardzoom
- wisselen voor tele (als je zo'n Sigma/Canon lichtsterke hebt ga je die toch zoveel mogelijk gebruiken als walkaround i.p.v. de 18-135) óf wisselen voor lichtsterk (als ik inderdaad meer zoombereik boven optische kwaliteit stel omdat ik lui ben)
- tele kwalitatief minder
3. Body met 18-55 + 17-lichtsterk: ~1500
+ filmen met STM mogelijk
+ lichtsterk op standaardzoom
- wisselen voor tele
- beperkt filmbereik
4. Body met 18-55 + 17-lichtsterk + 55-250 STM: ~1750
+ ruim bereik voor filmen met STM
+ lichtsterk beschikbaar op standaardzoom
- wisselen bij filmen (afhankelijk van onderwerp)
- wisselen voor tele
5. Body met 17-lichtsterk: ~1400
+ relatief goedkope optie
- filmen heeft flinke concessies
- wisselen voor tele
6. Body met 17-lichtsterk + 55-250 STM: ~1650
+ filmen met STM mogelijk
+ tele kwalitatief beter
- wisselen voor tele
- beperkt filmbereik
offtopic:
Ik schrijft het ook enigszins voor mij zelf uit om op een rijtje te zetten, scroll er gewoon langs als het je niet boeit.

Optie 1 en 5 ben ik wel geneigd snel weg te strepen, maar eigenlijk vraag ik mij enkele dingen af om écht te kunnen kiezen:
• hoe groot is het daadwerkelijke optische kwaliteitsverschil tussen de 55-250 IS en de 55-250 IS STM? Ga ik dat überhaupt merken of is dat slechts duidelijk als ik de grenzen opzoek en in mijn Lightroom op zoek ga naar de verschillen?
• idem voor een 17-lichtsterk ten opzichte van een kitlens (lichtsterkte daar gelaten uiteraard)
• wat zijn überhaupt gangbare brandpuntsafstanden voor filmen